Oireiden yhdistäminen syötyyn ruokaan+muita kyssiä

Katarina20

Toooosi tyhmästi otsikossa ilmaistu tämä asia, mutta pakko kysyä keliakiaa sairastavilta. Epäilen itselläni keliakiaa. Olen kärsinyt erilaisista vatsavaivoista ylä-asteikäisestä asti, jonka jälkeen oireet pahenivat lukioaikana. Viimeisen vuoden aikana oireet ovat tulleet miltei sietämättömiksi. Niitä ovat mm. ainaiset löysät ulosteet, harvoin ummetus, vatsakipu, aivan järkyttävät ilmavaivat, päänsärky(?), turvotus, väsymys....
Olen vuoden ollut laktoosittomalla ruokavaliolla, ei auta, samat oireet jatkuvat.

Kysymys: Onko esim ripuli ollut kohdallanne jatkuvaa, vai yhdistittekö sen johonkin vasta syötyyn ruokaan? Kuinka pian viljan syömisestä seurasi oireita? Itse söin lihapiirakkaa, jonka jälkeen meni alle 2 tuntia ja ripulina kaikki ulos, sen jälkeen mahakipu hieman helpotti.

Tänään kävin työterveyslääkärillä, joka määräsi muutamia verikokeita ja epäili vaan stressivatsaa. Itku meinaa päästä, elämänlaatu on persiillään nuorella ihmisellä tämän asian takia. Todella turhautunut olo!
Kuitenkin keliakia-arvot taas otetaan. Toivon niiden olevan positiiviset, että saisin selityksen ja hoidon vaivaan. Kesällä tein kotitestin, joka nega. Onko kokemusta näistä? Kuinka luotettava? Keliakiaa on katsottu verestä tk:ssa aiemminkin, mutta nega. Voiko olla, että ei näy veressä? Pitääkö vaatia tähystys?

Kiitos.

T20v.

4

1302

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keliaaaakikko

Mulla lääkäri tiedusteli, mikä olo on, kun syö yhden kokonaisen vehnäpatongin. Jos parin tunnin päästä on huono olo, voi kyseessä hyvinkin olla keliakia. Itsellä ei patongista tullut mitään näkyviä oireita, mutta silti keliakia sieltä loppujen lopuksi bongattiin. Näkyi verikokeissa ja varmistettiin tähystyksellä. Käsittääkseni verikokeiden lisäksi voidaan tehdä myös geenitesti, jolla selviää, onko sinulla ylipäätään keliakiaan altistavaa geeniä.

• keliukko

vatsalle ei ole hyväksi syödä rasvaisia ruokia kuten lihapiirakka..varmasti ilmavaivoja ja ripulia.Mulla keliakia ollu parikytä vuotta..jos nyt oireettomana söisin vaikka pullan niin en varmasti huomaisi mitään erikoista..mutta jos söisin viikon sitä pullaa joka pv niin pikkuhiljaa se suoli alkais´oireileen..sulamisvaikeudet alkais ripuli oireilla..vatsa ei keliakiassa ole kipeä niinkään vaan se johtuu suolivaivoista..paluu gluteenittomaan ruokaan poistaa välittömästi oireet.Sinulta tuskin löytyy keliakia,päänsärky ei kuulu tähän tautiin.Koepala ohutsuolesta varmistaa aina diagnoosin,miksei sulta oteta sitä..johtuu varmaan kun verikokeista ei näy vastaaineita..verikoe ei sata varma tapa varmistua diag.

• ex-kofeinisti

Oireet vaikuttavat enemmän hiivasyndroomalta. Käytätkö kofeiinia, se aiheuttaa joillekin hiivasyndroomaa. Minulta nuo oireet poistuivat kun lopetin kofeiinin tykkänään. Kofeiinihan on nestemäistä stressiä, se kohottaa samoja stressihormoneja kuin krooninen stressi.

• Mirkku85

Heippa,

minä olen myös kärsinyt samanlaisista oireista kuin sinä, soittelin tuossa lähi-terveysasemalle ja varailin aikaa lääkärille. Minulla on pienestä asti ollut mahavaivoja, mutta jostain syystä niitä ei ole koskaan tutkittu. Nyt oireet alkavat olla sitä luokkaa etten enää jaksa odottaa lääkäriin pääsyä. Yöllä en saanut oikein nukutuksi kun maha oli niin kipeä. Ja koko ajan on ripuli, välillä niin että tuntuu niinku vesi vaan valuis. En kohta uskalla laittaa mitään suuhun. Väsymystä on myös melkein päivittäin, johtuen varmaan kun ei ehdi tarvittavat ravintoaineet imeytyä. Hemoglobiinikaan ei nouse vaikka söin rautatabletteja. Pierettää, koulussakin ahdistaa olla kun mahassa möyrii ja tuntuu että tulee housuun. On kyllä niin rajoittavia vaivoja että kyllähän tästä kärsii melkoisesti :( Monesti pitänyt jumppakin jättää väliin ilmavaivojen ja mahakivun vuoksi. Laktoosi-intoleranssista ei voi johtua koska en syö maitotuotteita. En tiedä onko muilla perheenjäsenillä keliakiaa koska ei ole koskaan tutkittu, mutta ainakin minun sedällä on ja hänen lapsellaan. Suvussa siis on keliakiaa.. :S Saisi sen diagnoosin niin pääsis opettelemaan uusia ruokia, nyt kun ei oikein tiedä mitä syödä, kun jos pääsee tutkimuksiin niin silloinhan ei oikein kannata noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Mutta kuinka jaksaa diagnoosiin asti?? Anemiahan tässä kohta tulee..ja laihtuakin alkaa varmasti kun ei voi syödä ja jos syö niin luikurina tulee ulos..

N24v.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      20
      1334
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1231
    3. 64
      1220
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      108
      1205
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1049
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      999
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      957
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      923
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      84
      847
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      824
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      791
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      676
    13. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      656
    14. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      653
    15. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      636
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      628
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      618
    18. Perhoseni (miehelle)

Miksi et usko, että mun rakkaus sinuun on aitoa ja vilpitöntä? Tai että se oli jo silloin? Miksi ajattelet, ettet ole r
      Ikävä
      123
      582
    19. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      52
      564
    20. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      544
    Aihe