Oireiden yhdistäminen syötyyn ruokaan+muita kyssiä

Katarina20

Toooosi tyhmästi otsikossa ilmaistu tämä asia, mutta pakko kysyä keliakiaa sairastavilta. Epäilen itselläni keliakiaa. Olen kärsinyt erilaisista vatsavaivoista ylä-asteikäisestä asti, jonka jälkeen oireet pahenivat lukioaikana. Viimeisen vuoden aikana oireet ovat tulleet miltei sietämättömiksi. Niitä ovat mm. ainaiset löysät ulosteet, harvoin ummetus, vatsakipu, aivan järkyttävät ilmavaivat, päänsärky(?), turvotus, väsymys....
Olen vuoden ollut laktoosittomalla ruokavaliolla, ei auta, samat oireet jatkuvat.

Kysymys: Onko esim ripuli ollut kohdallanne jatkuvaa, vai yhdistittekö sen johonkin vasta syötyyn ruokaan? Kuinka pian viljan syömisestä seurasi oireita? Itse söin lihapiirakkaa, jonka jälkeen meni alle 2 tuntia ja ripulina kaikki ulos, sen jälkeen mahakipu hieman helpotti.

Tänään kävin työterveyslääkärillä, joka määräsi muutamia verikokeita ja epäili vaan stressivatsaa. Itku meinaa päästä, elämänlaatu on persiillään nuorella ihmisellä tämän asian takia. Todella turhautunut olo!
Kuitenkin keliakia-arvot taas otetaan. Toivon niiden olevan positiiviset, että saisin selityksen ja hoidon vaivaan. Kesällä tein kotitestin, joka nega. Onko kokemusta näistä? Kuinka luotettava? Keliakiaa on katsottu verestä tk:ssa aiemminkin, mutta nega. Voiko olla, että ei näy veressä? Pitääkö vaatia tähystys?

Kiitos.

T20v.

4

1029

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keliaaaakikko

      Mulla lääkäri tiedusteli, mikä olo on, kun syö yhden kokonaisen vehnäpatongin. Jos parin tunnin päästä on huono olo, voi kyseessä hyvinkin olla keliakia. Itsellä ei patongista tullut mitään näkyviä oireita, mutta silti keliakia sieltä loppujen lopuksi bongattiin. Näkyi verikokeissa ja varmistettiin tähystyksellä. Käsittääkseni verikokeiden lisäksi voidaan tehdä myös geenitesti, jolla selviää, onko sinulla ylipäätään keliakiaan altistavaa geeniä.

    • keliukko

      vatsalle ei ole hyväksi syödä rasvaisia ruokia kuten lihapiirakka..varmasti ilmavaivoja ja ripulia.Mulla keliakia ollu parikytä vuotta..jos nyt oireettomana söisin vaikka pullan niin en varmasti huomaisi mitään erikoista..mutta jos söisin viikon sitä pullaa joka pv niin pikkuhiljaa se suoli alkais´oireileen..sulamisvaikeudet alkais ripuli oireilla..vatsa ei keliakiassa ole kipeä niinkään vaan se johtuu suolivaivoista..paluu gluteenittomaan ruokaan poistaa välittömästi oireet.Sinulta tuskin löytyy keliakia,päänsärky ei kuulu tähän tautiin.Koepala ohutsuolesta varmistaa aina diagnoosin,miksei sulta oteta sitä..johtuu varmaan kun verikokeista ei näy vastaaineita..verikoe ei sata varma tapa varmistua diag.

    • ex-kofeinisti

      Oireet vaikuttavat enemmän hiivasyndroomalta. Käytätkö kofeiinia, se aiheuttaa joillekin hiivasyndroomaa. Minulta nuo oireet poistuivat kun lopetin kofeiinin tykkänään. Kofeiinihan on nestemäistä stressiä, se kohottaa samoja stressihormoneja kuin krooninen stressi.

    • Mirkku85

      Heippa,

      minä olen myös kärsinyt samanlaisista oireista kuin sinä, soittelin tuossa lähi-terveysasemalle ja varailin aikaa lääkärille. Minulla on pienestä asti ollut mahavaivoja, mutta jostain syystä niitä ei ole koskaan tutkittu. Nyt oireet alkavat olla sitä luokkaa etten enää jaksa odottaa lääkäriin pääsyä. Yöllä en saanut oikein nukutuksi kun maha oli niin kipeä. Ja koko ajan on ripuli, välillä niin että tuntuu niinku vesi vaan valuis. En kohta uskalla laittaa mitään suuhun. Väsymystä on myös melkein päivittäin, johtuen varmaan kun ei ehdi tarvittavat ravintoaineet imeytyä. Hemoglobiinikaan ei nouse vaikka söin rautatabletteja. Pierettää, koulussakin ahdistaa olla kun mahassa möyrii ja tuntuu että tulee housuun. On kyllä niin rajoittavia vaivoja että kyllähän tästä kärsii melkoisesti :( Monesti pitänyt jumppakin jättää väliin ilmavaivojen ja mahakivun vuoksi. Laktoosi-intoleranssista ei voi johtua koska en syö maitotuotteita. En tiedä onko muilla perheenjäsenillä keliakiaa koska ei ole koskaan tutkittu, mutta ainakin minun sedällä on ja hänen lapsellaan. Suvussa siis on keliakiaa.. :S Saisi sen diagnoosin niin pääsis opettelemaan uusia ruokia, nyt kun ei oikein tiedä mitä syödä, kun jos pääsee tutkimuksiin niin silloinhan ei oikein kannata noudattaa gluteenitonta ruokavaliota. Mutta kuinka jaksaa diagnoosiin asti?? Anemiahan tässä kohta tulee..ja laihtuakin alkaa varmasti kun ei voi syödä ja jos syö niin luikurina tulee ulos..

      N24v.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe