Painelaakeriko entinen???

mannelavetti

Mahtaako olla kytkin vai pelkkä painelaakeri entinen??? Kyseinen auto siis w124/230b
Parisen viikkoa sit huomasin et pitää ihme surinaa tyhjäkäynnillä kytkin-poljin ylhäällä mut ei poljin lattiassa.Tänään sit alko surisee ihan sekä että eikä meinannu saada millään vaihteita päälle.Ja kaikki loput vaiheet niinku "rusahti" päälle.Ja poljin jää pohjaan kun painaa lattiaan asti.

11

3195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • #MB mies

      Onko laatikossa öljyä? Hieman viittaisi siihen.. tai kytkin paskana..

      • mannelavetti

        No kerros mulle miten katon onko laatikossa öljyä??? Niin että auto on maassa!!! Ei mahdollisuutta päästä nosturille :(


    • mersu kestää

      Kuulostaa kytkinremontin ajankohdalta.
      Oireet viittaa vahvasti sinne.
      Vaihda kerralla KAIKKI, kytkinlevy, painelaakeri, silmälaakeri...sitten kestää taa 650____tkm!!

      • mannelavetti

        Kävin tossa vähän vielä tutkimassa lisää asiaa päivänvalossa ja huomasin että kytkinpolkimen yläpuolelta jostain valuu nestettä kun polljinta painaa.Eli ilmeisesti nestetoiminen kytkin kyseessä ja sitä sieltä valuu pois.
        Mistä nyt tiedän että kytkin,painelaakeri vai mikä on paskana??????


      • JapeT
        mannelavetti kirjoitti:

        Kävin tossa vähän vielä tutkimassa lisää asiaa päivänvalossa ja huomasin että kytkinpolkimen yläpuolelta jostain valuu nestettä kun polljinta painaa.Eli ilmeisesti nestetoiminen kytkin kyseessä ja sitä sieltä valuu pois.
        Mistä nyt tiedän että kytkin,painelaakeri vai mikä on paskana??????

        Joka maksaa KL-varaosilla 45€. Se on pakko tehä jos pääsylinteri laskee nesteet pihalle, pääsylinterille ei myydä korjaussarjoja. Jos painelaakeri on viallinen niin silloin kuuluu rohinaa ainoastaan kun kytkin painetaan pohjaan, eli kytkimen irrotuksen aikana, jolloin painelaakeri ainoastaan pyörii. Kun kytkin ottaa kiinni niin painelaakeri ei pyöri. Sen sijaan ajonaikana kuuluu rohinaa, jos kytkinlevyn kitkapinnat on ajettu loppuun ja asetelman jousikuorma väsyny niin kytkin pääsee ajonaikana hieman luistamaan ja kytkinlevyn niitit sorvaa vauhtipyörää uusiksi..


      • mannelavetti
        JapeT kirjoitti:

        Joka maksaa KL-varaosilla 45€. Se on pakko tehä jos pääsylinteri laskee nesteet pihalle, pääsylinterille ei myydä korjaussarjoja. Jos painelaakeri on viallinen niin silloin kuuluu rohinaa ainoastaan kun kytkin painetaan pohjaan, eli kytkimen irrotuksen aikana, jolloin painelaakeri ainoastaan pyörii. Kun kytkin ottaa kiinni niin painelaakeri ei pyöri. Sen sijaan ajonaikana kuuluu rohinaa, jos kytkinlevyn kitkapinnat on ajettu loppuun ja asetelman jousikuorma väsyny niin kytkin pääsee ajonaikana hieman luistamaan ja kytkinlevyn niitit sorvaa vauhtipyörää uusiksi..

        Eli otetaas nyt vielä kerran uusiks.Mulla surina kuuluu tyhjäkäynnillä poljin ylhäällä mutta häviää kun painaa poljinta vähänki alas.Ajonaikana en oo kuullu muutaku ilmeisesti perästä kuuluvaa ulinaa 80-90km/h vauhdissa.Jokatapauksessa tämä surina on kuulunut jo pidemmän aikaa ja vaihteiden vaihto on ollu pitkän aikaa mun mielestä aika rusahtelevaa ja tuo rusahdus lähinnä kuulunut siis vaihdekepistä ei laatikosta.


      • JapeT
        mannelavetti kirjoitti:

        Eli otetaas nyt vielä kerran uusiks.Mulla surina kuuluu tyhjäkäynnillä poljin ylhäällä mutta häviää kun painaa poljinta vähänki alas.Ajonaikana en oo kuullu muutaku ilmeisesti perästä kuuluvaa ulinaa 80-90km/h vauhdissa.Jokatapauksessa tämä surina on kuulunut jo pidemmän aikaa ja vaihteiden vaihto on ollu pitkän aikaa mun mielestä aika rusahtelevaa ja tuo rusahdus lähinnä kuulunut siis vaihdekepistä ei laatikosta.

        Loppuunkuluneen kytkinlevyn ja painelaakerin aiheuttamat oireet. Joka tapauksessa alotat nyt siitä kytkimen pääsylinterin remontista, jos se laskee kerran nesteet pihalle. Jos pääsylinterin kautta pääsee ilmaa järjestelmään niin kytkin tuskin edes irrottaa kunnolla ja siitä seuraa sitte vaihteiden väkisin runttaamista. Ja sitä vaihdevivuston "rusahtelua" kannattaa rueta tutkimaan sillä lailla, että otat sen vaihekepin suojapussin pois / tarvittaessa koko keskikonsolin pois että näet vaihekepin alapään. Et käynnistä sitä autoa vaan vaihtelet normaaliin tapaan vaihteita, eli liikuttelet vaihdekeppiä normaaleja liikeratoja niin sitte kuulet mistä kohtaa vivustoa "rusahtelu" kuuluuttelet sitä vaihekeppiä liikuteltaessa. Josse rusahtelu ei kuulu auton sisäpuolelta vaihekepin alapäästä niin sitte se kuuluu vaihdevivustosta auton alapuolelta, joka on vaihdekepin ja vaihelaatikon välillä. Auton alapuolelle pääset tietenki sillä lailla että ostat vaikka pullotunkin ja nostat vuoronperään auton joka kulman alustapukin / tukista pätkittyjen ruhumojen päälle. ja sitte pystyt tutkimaan sitä vaihevivustoa. Sieltä voi olla joku nivel/nivelet kulunu väljäks niin vaihevivustonsäädöt on välyksen takia päin vittua. Jos taas vaihevivuston nivelet ei oo kulunu niin kannattaa suunnitella vaihevivuston säätöä. Siinä tapaukses marssit tavarataloon ja ostat Alfamerin W124 korimallin korjausoppaan. Sieltä löytyy vaihevivuston säätöohjeet, jonka avulla jokainen lukutaitoinen jonka kädessä lista-avain pysyy pystyy säädön tekemään.

        Siitä surinasta vaihde vapaalla kytkin ylhäällä tuli mieleen, että jos tuo "surina" lähtee vaihdelaatikosta niin luultavasti kytkinakselin laakerit rupeaa olemaan ehtoopuolella.


      • MB250TD
        JapeT kirjoitti:

        Joka maksaa KL-varaosilla 45€. Se on pakko tehä jos pääsylinteri laskee nesteet pihalle, pääsylinterille ei myydä korjaussarjoja. Jos painelaakeri on viallinen niin silloin kuuluu rohinaa ainoastaan kun kytkin painetaan pohjaan, eli kytkimen irrotuksen aikana, jolloin painelaakeri ainoastaan pyörii. Kun kytkin ottaa kiinni niin painelaakeri ei pyöri. Sen sijaan ajonaikana kuuluu rohinaa, jos kytkinlevyn kitkapinnat on ajettu loppuun ja asetelman jousikuorma väsyny niin kytkin pääsee ajonaikana hieman luistamaan ja kytkinlevyn niitit sorvaa vauhtipyörää uusiksi..

        Minun mielestä kannattaa ekana pudottaa se laatikko pois ja kattoa mitä vikaa sieltä löytyy. Tuon perusteella siellä on ainakin pääsylinterissä vikaa ja kytkinlevyssä/vaihdelaatikkossa. Aika pian kannattaa toimia että kytkinlevyt niitit ei sorvaa vaúhtipyörää pahasti. Siitä voi joutua sorvissa ottamaan lastu. Kytkinneste on varmaan aika kuravettä että samalla vaihtaa työsylinterin koska sekin on luultavasti vaihtokunnossa. Työsylinteri on kätevä vaihtaa samalla kun laatikko on irti.
        Jos se surisee vapaalla niin voi olla laatikon laakereissa vikaa. Noita laatikoita saa purkaamoilta aika edullisesti että ei kannata kovin isoa remonttia laatikkoon tehdä.

        ps. tein kytkinremontin jonkin aikaa sitten kaverin mondeoon 1.8 -95, niin siihen verrattuna mersun kytkiremontti on lastenleikkiä.


      • mannelavetti
        MB250TD kirjoitti:

        Minun mielestä kannattaa ekana pudottaa se laatikko pois ja kattoa mitä vikaa sieltä löytyy. Tuon perusteella siellä on ainakin pääsylinterissä vikaa ja kytkinlevyssä/vaihdelaatikkossa. Aika pian kannattaa toimia että kytkinlevyt niitit ei sorvaa vaúhtipyörää pahasti. Siitä voi joutua sorvissa ottamaan lastu. Kytkinneste on varmaan aika kuravettä että samalla vaihtaa työsylinterin koska sekin on luultavasti vaihtokunnossa. Työsylinteri on kätevä vaihtaa samalla kun laatikko on irti.
        Jos se surisee vapaalla niin voi olla laatikon laakereissa vikaa. Noita laatikoita saa purkaamoilta aika edullisesti että ei kannata kovin isoa remonttia laatikkoon tehdä.

        ps. tein kytkinremontin jonkin aikaa sitten kaverin mondeoon 1.8 -95, niin siihen verrattuna mersun kytkiremontti on lastenleikkiä.

        Nyt pelaa mese taas.Eli pääsylinterihän siellä sökö vaan oli.Ei mitään muuta vikaa.


      • - - -
        mannelavetti kirjoitti:

        Eli otetaas nyt vielä kerran uusiks.Mulla surina kuuluu tyhjäkäynnillä poljin ylhäällä mutta häviää kun painaa poljinta vähänki alas.Ajonaikana en oo kuullu muutaku ilmeisesti perästä kuuluvaa ulinaa 80-90km/h vauhdissa.Jokatapauksessa tämä surina on kuulunut jo pidemmän aikaa ja vaihteiden vaihto on ollu pitkän aikaa mun mielestä aika rusahtelevaa ja tuo rusahdus lähinnä kuulunut siis vaihdekepistä ei laatikosta.

        >> ilmeisesti perästä kuuluvaa ulinaa 80-90km/h vauhdissa.

        Kannattaa vaihtaa / vaihdattaa perän öljyt. Ellei perä ole kovin kulunut, niin ulinat loppuvat siihen, tulee lisää käyttöikää ja myös polttoaineen kulutus laskee hieman. Vain MB:n omat siihen tarkoitetut öljyt.

        Ps. Jotkut sanovat perän öljyjä 'ikuisiksi' ilman vaihdon tarvetta (sitten vaihdetaan jossakin vaiheessa koko perä). Käytettynä ostamaani oireettomaan ja äänettömään vaihdatin perän öljyt (n. 185tkm kohdalla) ja korkea aika olikin. Tyhjennettäessä ulos tuli varsinaista kuraa...


      • tosi elämässä

        "Vaihda kerralla KAIKKI, kytkinlevy, painelaakeri, silmälaakeri...sitten kestää taa 650____tkm!! "

        kestää 250-400tkm, riippuen kuskista ja ajoympäristöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe