Nyt on minullakin!

GLiGL

Ensimmäinen auto ostettu ja päädyin Volvo 240:iin. Ruisku, vm. -90. Moottori käy kuin singerin ompelukone ja alustakin tuntuisi olevan kunnossa. Yksi asia kuitenkin vähän mietityttää, nimittäin kun painat kaasua vaikkapa liikennevaloista lähdettäessä niin vaihdekeppi heiluu melko voimakkaasti myös kori heijaa tuntuvasti. Onko ominaisuus vai oisko vaihdelaatikon kiinnityksessä jotakin sanomista? Ravistaa vaan liikkeellelähtötilanteessa. Jos jollain on jotain sanomista niin mielenkiinnolla luen kommentteja.

32

3795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvo_puranen

      Tarkista ne moottorin ja vaihdelaatikon kiinnitykset onko löysällä tai onko ne vaimennuskumit menneet jo niin heikoksi ettei vaimenna helurliikettä.Tarkista/vaihda uusiin jos tarvetta.Korjaa ettei tämä pakoputki/pakosarja kärsi tässä 850 Volvossa moni on rikkonut pakoputkessa kun ei ole tarkistanut Volvonsa moottorin vaimennuskumien kuntoa.

      • GLiGL

        Tarkistan jahka saan auton nosturille. Missä muuten on sulakkeet?


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Tarkistan jahka saan auton nosturille. Missä muuten on sulakkeet?

        Sulakekotelo on siinä kuskin jalkatilassa siinä missä on se ovensaranat pitkulainen sulakekotelo .Muuten vaihda vaikka kaikki sulakeet uusiin maksaa jotain 2€ pintaan muista laskea minka ampeeriset ja kuinka monta .Kun vaihda poista hapettumat niistä pohjista ja sulakeeseen pikkanen vaseliini kerros niihin nastoihin ei hapetu koskaan ne sulakeet.Kerro kuulumisia kiva saada joskus palautetta.Terve


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Sulakekotelo on siinä kuskin jalkatilassa siinä missä on se ovensaranat pitkulainen sulakekotelo .Muuten vaihda vaikka kaikki sulakeet uusiin maksaa jotain 2€ pintaan muista laskea minka ampeeriset ja kuinka monta .Kun vaihda poista hapettumat niistä pohjista ja sulakeeseen pikkanen vaseliini kerros niihin nastoihin ei hapetu koskaan ne sulakeet.Kerro kuulumisia kiva saada joskus palautetta.Terve

        Vaihdoin kaikki sulakkeet hintaa kertyi kolme €uroa :) Takasumuvalot alkoivat toimimaan, kello heräsi henkiin, sisä-, moottoritilan- ja takapaksin valot alkovat palamaan tuon operaation jälkeen. Jakohihna pitäisi vaihtaa, minkähänlainen työ se on? Venttiilikopan tiivisteen vaihdan, sanoivat liikkeessä että kannattaa myös samalla vaihtaa nokka-akselin stefa ja antoivat minulle sellaisen tuostakaan hommasta ei ole tietoa. Moottorin takapää on hyvin öljyinen mistä lie vuotanut. Öljyn täyttöreiästä tulee huohotushöyryjä jonkin verran onko, vakavaa? Auto on kuitenkin pirteä ja lähtee mukavasti käyntiin kylmänä ja kuumana. Kiva vaan jos Puranen jaksat neuvoja jaella.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Vaihdoin kaikki sulakkeet hintaa kertyi kolme €uroa :) Takasumuvalot alkoivat toimimaan, kello heräsi henkiin, sisä-, moottoritilan- ja takapaksin valot alkovat palamaan tuon operaation jälkeen. Jakohihna pitäisi vaihtaa, minkähänlainen työ se on? Venttiilikopan tiivisteen vaihdan, sanoivat liikkeessä että kannattaa myös samalla vaihtaa nokka-akselin stefa ja antoivat minulle sellaisen tuostakaan hommasta ei ole tietoa. Moottorin takapää on hyvin öljyinen mistä lie vuotanut. Öljyn täyttöreiästä tulee huohotushöyryjä jonkin verran onko, vakavaa? Auto on kuitenkin pirteä ja lähtee mukavasti käyntiin kylmänä ja kuumana. Kiva vaan jos Puranen jaksat neuvoja jaella.

        Puhdista (käytä tehoikkaita puhdistusaineita että kaikki lähtee puhtaaksi) se huohotinjärjestelmä kampikammiosta lähtee kumiletku jossa sitä öljysumua ja ohivuotokaasuja kaasulapälle,paluuletkussa tulee öljy takaisn koneseen ja kaasut ilman mukana sylinteeriin josta pakoputken kauttaa pois.Tämä tukkkeutuminen on varmaakin rikkonut ne stefat.kampiakaselin stefa varmaakin vuotaa siellä vaihdelaatikko kytkin pis ja uusi stefa jos haluat vuodosta päästä.Mttta puhdiats tämä huohotusjärjestelmmä heti.Katsoin alfamerillä ei ollut enää suomenkielistä korjausopasta Volvo 240 Muttaakatso kirpikset tai huutonetit jos löytäsit .Siinä on selvittetty kaikki .Minäkö rupean runoilemaan tässä niin aikaa menee aika paljon.Mutta jos kuvat riittää ja englanti ja ruotsi vääntyy niin 27,50€ saat uudet kirjat.Suosittelen
        http://www.alfamer.fi/advanced_search_result.php?keywords=volvo 240 ohje huolto


      • volvo_puranen
        volvo_puranen kirjoitti:

        Puhdista (käytä tehoikkaita puhdistusaineita että kaikki lähtee puhtaaksi) se huohotinjärjestelmä kampikammiosta lähtee kumiletku jossa sitä öljysumua ja ohivuotokaasuja kaasulapälle,paluuletkussa tulee öljy takaisn koneseen ja kaasut ilman mukana sylinteeriin josta pakoputken kauttaa pois.Tämä tukkkeutuminen on varmaakin rikkonut ne stefat.kampiakaselin stefa varmaakin vuotaa siellä vaihdelaatikko kytkin pis ja uusi stefa jos haluat vuodosta päästä.Mttta puhdiats tämä huohotusjärjestelmmä heti.Katsoin alfamerillä ei ollut enää suomenkielistä korjausopasta Volvo 240 Muttaakatso kirpikset tai huutonetit jos löytäsit .Siinä on selvittetty kaikki .Minäkö rupean runoilemaan tässä niin aikaa menee aika paljon.Mutta jos kuvat riittää ja englanti ja ruotsi vääntyy niin 27,50€ saat uudet kirjat.Suosittelen
        http://www.alfamer.fi/advanced_search_result.php?keywords=volvo 240 ohje huolto

        Soita tänne onko niillä Suomenkielistä korjauopasta ainakin netti väittää niin.
        http://www.tietonikkari.fi/niks/kirj_ulk3.htm


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Soita tänne onko niillä Suomenkielistä korjauopasta ainakin netti väittää niin.
        http://www.tietonikkari.fi/niks/kirj_ulk3.htm

        Huomenna alkaa remontteeraaminen, suomenkielinen korjausopas löytyy.
        Kirjoittelen kun edistyn.


      • Hyvin se menee
        GLiGL kirjoitti:

        Huomenna alkaa remontteeraaminen, suomenkielinen korjausopas löytyy.
        Kirjoittelen kun edistyn.

        Osat ei paljon maksa.
        Kun tossa kerroit ongelmista niin ja jos ajattelit sillä ajella jonkin aikaan eikä ruoste ole raiskannut niin koneen laitto helppoa itsekkin kun tekee rauhassa.

        Vaihda kaikki kumityynyt moottoriin ja vaihdelaatikon, loppuu ylinmääräinen ravistus.
        vaihda kytkin/asetelma muut tilpehöörit samalla saat vaihdettua takapään tiivisteen, jos ei paikkaa niin pajalla ei paljon maksa ja samalla vaihtavat jakohihnan kirraajan.
        Vesipumppu on siinä samassa yhteydessä hyvä duunata uusi nämä ostat aika hävyttömän halpoja, ja tietysti hihnat uusiksi (onko 2 vai yksi) samalla kannattaa tarkistaa laturin hiilet ennen kuin menee aivan loppuu.

        Lopuksi koneeseen uudet öljyt ja tulpat sekä suodattimet niin homma alkaa ollakin kunnossa, jos paljon ajettu kannattaa katsella valmiiksi pa-pumppu niitä on todennäköisesti kaksi toinen nostopumppu takissa ja toinen kuskin kohdalla alustassa, suodatin on joko heti pumpun jälkeen tai etupellissä.
        Pa-suodatin kannattaa vaihtaa itsellä kävi muinoin seuraavasti, ihmettelin pa-kulutusta ja suodatin oli paskana banjonen tiivisteet paskana joten uusi suodatin ja tiivisteet samalla uusittiin toinen letku jossa banjot on kiinni.
        meinaan jotkin ihmeelliset viat jotuvat pa-saannista ja koska toinen pumppu on painetta tekevä niin saattaa toimia normaalisti aivan ok. mutta kun tarvii potkua niin siihen jää...

        Meinaan 240 on hyvä kärri ei säikähdä pakkasta eikä talvea, mutta tosin autosi on -90 mallia ja paljon aikaa vaikka ei juurikaan olisi kilometrejä, niin huoltoa tarvitsee varsinkin jos ollut ns. mummon kirkkoauto, jos taas huolettu jossain korjaamolla ja siitä leima niin ok.
        Kylmän tullen saattaa lämityslaite viheltää asettuu rasvauksella mutta melkein 20vuotta lämppäriä huudatettu ja jos ei moottoria vaihdettu niin kohta menee moteonetissa halvalla saat moottorin helppo vaihtaa kun ajattelee mitä tekee ei tarvii purkaa koko autoa.

        Kuten kerroit vaihdoit sulakkeet alko toimimaan vähän yks sun toinen juttu sama moottorissa ja tekniikassa.

        useammat duunit tossa 240.sessä on helppo itse duunata jos vaan joku paikka ja työkaluja perussetti ja siinä oppii mukavasti itsekkin autosta jotain.

        Meinaan mulla ollut noi volvot 100 sarjaa 200sarjaa muutaman 740 sarjaa ja 900 sarjaa nyt sitten jatkuu matka V-sarjalla johon ei juuri itse voi duunata kuin jotain öljyä, ja lamppua.

        Mutta halpoja ylläpitää osia saa joka lähtöön.

        Eikä tarvitse kauhistua, olen aikoinaan itse vaihtanut 200siin mitä sattunut olemaan yllä mainittuja varaosia, eikä jos ne ovat kunnossa tarvitsekkaan vaihtaa, kuulostelemalla ja auton historiaa selvittämällä homma valaistuu mitä tehty ja mihon pitää panostaa.


      • GLiGL
        Hyvin se menee kirjoitti:

        Osat ei paljon maksa.
        Kun tossa kerroit ongelmista niin ja jos ajattelit sillä ajella jonkin aikaan eikä ruoste ole raiskannut niin koneen laitto helppoa itsekkin kun tekee rauhassa.

        Vaihda kaikki kumityynyt moottoriin ja vaihdelaatikon, loppuu ylinmääräinen ravistus.
        vaihda kytkin/asetelma muut tilpehöörit samalla saat vaihdettua takapään tiivisteen, jos ei paikkaa niin pajalla ei paljon maksa ja samalla vaihtavat jakohihnan kirraajan.
        Vesipumppu on siinä samassa yhteydessä hyvä duunata uusi nämä ostat aika hävyttömän halpoja, ja tietysti hihnat uusiksi (onko 2 vai yksi) samalla kannattaa tarkistaa laturin hiilet ennen kuin menee aivan loppuu.

        Lopuksi koneeseen uudet öljyt ja tulpat sekä suodattimet niin homma alkaa ollakin kunnossa, jos paljon ajettu kannattaa katsella valmiiksi pa-pumppu niitä on todennäköisesti kaksi toinen nostopumppu takissa ja toinen kuskin kohdalla alustassa, suodatin on joko heti pumpun jälkeen tai etupellissä.
        Pa-suodatin kannattaa vaihtaa itsellä kävi muinoin seuraavasti, ihmettelin pa-kulutusta ja suodatin oli paskana banjonen tiivisteet paskana joten uusi suodatin ja tiivisteet samalla uusittiin toinen letku jossa banjot on kiinni.
        meinaan jotkin ihmeelliset viat jotuvat pa-saannista ja koska toinen pumppu on painetta tekevä niin saattaa toimia normaalisti aivan ok. mutta kun tarvii potkua niin siihen jää...

        Meinaan 240 on hyvä kärri ei säikähdä pakkasta eikä talvea, mutta tosin autosi on -90 mallia ja paljon aikaa vaikka ei juurikaan olisi kilometrejä, niin huoltoa tarvitsee varsinkin jos ollut ns. mummon kirkkoauto, jos taas huolettu jossain korjaamolla ja siitä leima niin ok.
        Kylmän tullen saattaa lämityslaite viheltää asettuu rasvauksella mutta melkein 20vuotta lämppäriä huudatettu ja jos ei moottoria vaihdettu niin kohta menee moteonetissa halvalla saat moottorin helppo vaihtaa kun ajattelee mitä tekee ei tarvii purkaa koko autoa.

        Kuten kerroit vaihdoit sulakkeet alko toimimaan vähän yks sun toinen juttu sama moottorissa ja tekniikassa.

        useammat duunit tossa 240.sessä on helppo itse duunata jos vaan joku paikka ja työkaluja perussetti ja siinä oppii mukavasti itsekkin autosta jotain.

        Meinaan mulla ollut noi volvot 100 sarjaa 200sarjaa muutaman 740 sarjaa ja 900 sarjaa nyt sitten jatkuu matka V-sarjalla johon ei juuri itse voi duunata kuin jotain öljyä, ja lamppua.

        Mutta halpoja ylläpitää osia saa joka lähtöön.

        Eikä tarvitse kauhistua, olen aikoinaan itse vaihtanut 200siin mitä sattunut olemaan yllä mainittuja varaosia, eikä jos ne ovat kunnossa tarvitsekkaan vaihtaa, kuulostelemalla ja auton historiaa selvittämällä homma valaistuu mitä tehty ja mihon pitää panostaa.

        Auto on koriltaan ja alustaltaan ikäisekseen hyvässä kunnossa. Työn alla on nyt jakopäänhihna, vesipumpun vaihto ja kampiakselin päiden tiivisteet. Myös vähän sytytysosaa olen ajatellut uusia. Laturin ja ohj.teh. pumpun hihnat menevät vaihtoon, yhteensä 3 hihnaa.
        Tarvitseeko tuo vuosimalli jotain erityistä huolenpitoa vai? Ei ole ollut kirkkoautona.
        Sellainenkin asia tuli mieleen että jos jakohihnan vaihdon yhteydessä ajoitukset pyörähtävät perseelleen onko uudelleen ajoittaminen iso operaatio? Nokka-ja kampiakseli nyt ei kovin helpolla pyörähdä, mutta apulaiteakseli jolla on virranjakaja pyörii kyllä herkästi. Vähän pönttö kysymys mutta kun se on vaan mielessä.


      • Hyvin se menee
        GLiGL kirjoitti:

        Auto on koriltaan ja alustaltaan ikäisekseen hyvässä kunnossa. Työn alla on nyt jakopäänhihna, vesipumpun vaihto ja kampiakselin päiden tiivisteet. Myös vähän sytytysosaa olen ajatellut uusia. Laturin ja ohj.teh. pumpun hihnat menevät vaihtoon, yhteensä 3 hihnaa.
        Tarvitseeko tuo vuosimalli jotain erityistä huolenpitoa vai? Ei ole ollut kirkkoautona.
        Sellainenkin asia tuli mieleen että jos jakohihnan vaihdon yhteydessä ajoitukset pyörähtävät perseelleen onko uudelleen ajoittaminen iso operaatio? Nokka-ja kampiakseli nyt ei kovin helpolla pyörähdä, mutta apulaiteakseli jolla on virranjakaja pyörii kyllä herkästi. Vähän pönttö kysymys mutta kun se on vaan mielessä.

        Kannattaa ruoste suojata, jos kori hyvässä kunnossa ja taas jos massaukset kunnossa kannattaa katsoa mistä halkeillut tai irronnut sinne sitten irtonainen pois ja penselillä tuhdimpaa kamaa ja sprey purkista halkeamiin.

        No ei se ajoitus pysty pyörähtämään merkit hihnassa ja rattaissa löytyy mutta tärkein on rattaat kohdilleen hihna paikoilleen, asiaa helpottaa jos laita kiristimen vasta kun uusi hihna paikoillaan tai sitten vaikka rautalangalla puristat kisristimen kasaan, siinä ajelet jonkun sata km ja siinä suoja muovissa on tulppa ja se pois ja kiristimen säädön takarkastus.

        Virtapuoleen riittää kun hommaat uudet tulpan johdot (sarja) kaikissa ei tule puolan johtoa mukana se myös ja sarjassa on pyörin kansi sillä pelaa.

        Eipä tuo nyt mitään erikoista tarvii varma peli , jos itse ei halua tustua paremmin, jotain pientä esim. jos sähkölasit ovat takkuiset (hitaasti) niin ovipahvit pois ja vähän liukastetta kiskoihin.

        Iskunvaimentajat jos paljon ajettu ja ei tietoa / jos käytetty veturina kannattaa vaihtaa samalla sitten taakse vetovaunu jouset jämäköityy. sekä kallistuksen vakaajan kumit jos on tursahtanut.

        Yleensä ottaen osat on sen verran edullisia, että ei kannata alkaa säästämään niissä, niin ja kannattaa katsoa raitisilma suodatin jos sellainen autossasi on löytyy tuulilasin ritilän alta pyyhkijän varret pois ja pelti pois on kiinni kolmella pultilla, meinaan saattaa olla roskaa ym. töhnää.

        Sisältä kannattaa katsoa sen verran raottamalla missä kunnossa on lattiat maton alla jos kosteutta kuivatus ja jos on pahemmin elikkä pinta ruostetta siihen verreksiä pintaan sekä samalla katsoo läpiviennit ym. saumat niin ei vesi pääse seisomaan.

        Noita oppaita on myös huutonetissä ollut myynnissä, kannattaa katsella sieltäkin. Mullakin jossain taitaa olla 200sen korjamokäsikirja ym. lippuu lappuu.


      • GLiGL
        Hyvin se menee kirjoitti:

        Kannattaa ruoste suojata, jos kori hyvässä kunnossa ja taas jos massaukset kunnossa kannattaa katsoa mistä halkeillut tai irronnut sinne sitten irtonainen pois ja penselillä tuhdimpaa kamaa ja sprey purkista halkeamiin.

        No ei se ajoitus pysty pyörähtämään merkit hihnassa ja rattaissa löytyy mutta tärkein on rattaat kohdilleen hihna paikoilleen, asiaa helpottaa jos laita kiristimen vasta kun uusi hihna paikoillaan tai sitten vaikka rautalangalla puristat kisristimen kasaan, siinä ajelet jonkun sata km ja siinä suoja muovissa on tulppa ja se pois ja kiristimen säädön takarkastus.

        Virtapuoleen riittää kun hommaat uudet tulpan johdot (sarja) kaikissa ei tule puolan johtoa mukana se myös ja sarjassa on pyörin kansi sillä pelaa.

        Eipä tuo nyt mitään erikoista tarvii varma peli , jos itse ei halua tustua paremmin, jotain pientä esim. jos sähkölasit ovat takkuiset (hitaasti) niin ovipahvit pois ja vähän liukastetta kiskoihin.

        Iskunvaimentajat jos paljon ajettu ja ei tietoa / jos käytetty veturina kannattaa vaihtaa samalla sitten taakse vetovaunu jouset jämäköityy. sekä kallistuksen vakaajan kumit jos on tursahtanut.

        Yleensä ottaen osat on sen verran edullisia, että ei kannata alkaa säästämään niissä, niin ja kannattaa katsoa raitisilma suodatin jos sellainen autossasi on löytyy tuulilasin ritilän alta pyyhkijän varret pois ja pelti pois on kiinni kolmella pultilla, meinaan saattaa olla roskaa ym. töhnää.

        Sisältä kannattaa katsoa sen verran raottamalla missä kunnossa on lattiat maton alla jos kosteutta kuivatus ja jos on pahemmin elikkä pinta ruostetta siihen verreksiä pintaan sekä samalla katsoo läpiviennit ym. saumat niin ei vesi pääse seisomaan.

        Noita oppaita on myös huutonetissä ollut myynnissä, kannattaa katsella sieltäkin. Mullakin jossain taitaa olla 200sen korjamokäsikirja ym. lippuu lappuu.

        Tänään löysin pienen reiän vas. takalokarin sisältä. Pitää ottaa takapenkkiä sen verran sivuun että saa paikan laitettua. Mutta miten takapenkit lähtee irti?


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Tänään löysin pienen reiän vas. takalokarin sisältä. Pitää ottaa takapenkkiä sen verran sivuun että saa paikan laitettua. Mutta miten takapenkit lähtee irti?

        Takapenkki on hakasilla kiinni eli työnnät etulaitaa taaksepäin ja nostat ylös.Ja hip hei penkki on irti (toivotaan)


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Takapenkki on hakasilla kiinni eli työnnät etulaitaa taaksepäin ja nostat ylös.Ja hip hei penkki on irti (toivotaan)

        Kaikenlaisia kommelluksia on tänään tullut volssin kanssa eteen. Laturin kahdesta hihnasta toinen ei ole kireällä vaikka vieressä oleva on aivan kuten pitää. Ei ymmärrä ei... Löysin toisen reiän alun ym. ym. Tuo hihnahomma on kyllä käsittämätön.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Kaikenlaisia kommelluksia on tänään tullut volssin kanssa eteen. Laturin kahdesta hihnasta toinen ei ole kireällä vaikka vieressä oleva on aivan kuten pitää. Ei ymmärrä ei... Löysin toisen reiän alun ym. ym. Tuo hihnahomma on kyllä käsittämätön.

        Saitko takapenkin irti.
        Tästä laturista tarkista että laturi on kunnollaa kiinni eli suorassa.
        Toinen seikkaa on ostat ne uudet kiilahihnat Volvoosi(tarvikeliike ja ota se rekisteriote mukaan tulee oikeat hihnat) .Sinulla siinä laturissa on säätösysteemi eli pultti kääntämällä menee kireämmälle hihna eli tämäkin on kunnossa.Ilmoittele autoiko nämä vinkit.


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Saitko takapenkin irti.
        Tästä laturista tarkista että laturi on kunnollaa kiinni eli suorassa.
        Toinen seikkaa on ostat ne uudet kiilahihnat Volvoosi(tarvikeliike ja ota se rekisteriote mukaan tulee oikeat hihnat) .Sinulla siinä laturissa on säätösysteemi eli pultti kääntämällä menee kireämmälle hihna eli tämäkin on kunnossa.Ilmoittele autoiko nämä vinkit.

        No niin: Kahdesta hihnasta se toinen oli lyhyempi kun toinen. Tuotenumerot ja etiketit samat mutta toinen oli vaan lyhyempi. Hoksasin tuon kun aloin pällistelemään hihnoissa olevia kirjoituksia. Joten ei muuta kun hihnat paikalleen, lehta kiinni ja start... ja Volvohan perkele lähti käyntiin! Jakopään remontti on siis onnistunut. Nyt olen ajanut kaksisataa ongelmatonta kilometriä.
        Ensiviikolla aloitan kytkinremontin. Näin ennakkoon kysyn että minkälainen savotta on tiedossa? Takapenkkeihin syvennyn myöhemmin. Niin ja sitten vielä sellainen asia, kun silloin tällöin liikkeelle lähdettäessä takapäästä kuuluu sellainen lonksahdus tuskin kovin vakavaa kuitenskaan?


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        No niin: Kahdesta hihnasta se toinen oli lyhyempi kun toinen. Tuotenumerot ja etiketit samat mutta toinen oli vaan lyhyempi. Hoksasin tuon kun aloin pällistelemään hihnoissa olevia kirjoituksia. Joten ei muuta kun hihnat paikalleen, lehta kiinni ja start... ja Volvohan perkele lähti käyntiin! Jakopään remontti on siis onnistunut. Nyt olen ajanut kaksisataa ongelmatonta kilometriä.
        Ensiviikolla aloitan kytkinremontin. Näin ennakkoon kysyn että minkälainen savotta on tiedossa? Takapenkkeihin syvennyn myöhemmin. Niin ja sitten vielä sellainen asia, kun silloin tällöin liikkeelle lähdettäessä takapäästä kuuluu sellainen lonksahdus tuskin kovin vakavaa kuitenskaan?

        Sinullaa on jossain väljyyttä kun kolahtaa lähtiessa.Vetopyörästö? kardaanin ristinivel? vai onko siellä taka-akselin nivelissa /tukiholkeissa katso ja selvitä ette siinä 100km/h nopeudessa katkea se kardaaniakselin nivel.
        Tästä kytkimesta osta hyvä sarja eli kytkinlevy ja paineaseltelma ja painelaakeri sekä kytkimellee suuniteltua rasvaa niihin voitelukohtiin.Joku vannoon Sachin laatuun.Muista keskittää kytkinlevy hyvin ja onhan sinulla ne työkalut sellaiset että tämä remontti onnistuu hyvin ja jos jokin stefa vuotaa niin vaihda se sitten.Vaihdelaatikkon uudet öljy ja matkanteko on taasen mukavaa. Muista sitten rauhassa tehdä niin työturvallisuuss on silloin kunnossa.Muuten vinkkinä 100A Datsuniin joskus 70 luvulla kytkinremppaa kesti sen 35 minuuttia korkeintaan.


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Sinullaa on jossain väljyyttä kun kolahtaa lähtiessa.Vetopyörästö? kardaanin ristinivel? vai onko siellä taka-akselin nivelissa /tukiholkeissa katso ja selvitä ette siinä 100km/h nopeudessa katkea se kardaaniakselin nivel.
        Tästä kytkimesta osta hyvä sarja eli kytkinlevy ja paineaseltelma ja painelaakeri sekä kytkimellee suuniteltua rasvaa niihin voitelukohtiin.Joku vannoon Sachin laatuun.Muista keskittää kytkinlevy hyvin ja onhan sinulla ne työkalut sellaiset että tämä remontti onnistuu hyvin ja jos jokin stefa vuotaa niin vaihda se sitten.Vaihdelaatikkon uudet öljy ja matkanteko on taasen mukavaa. Muista sitten rauhassa tehdä niin työturvallisuuss on silloin kunnossa.Muuten vinkkinä 100A Datsuniin joskus 70 luvulla kytkinremppaa kesti sen 35 minuuttia korkeintaan.

        Väljyyttä varmaan juu mutta eilen ja tänään ei ole lonksunut ollenkaan.
        Voisiko vetopyörästö olla jo väljä 340 tonnia ajetussa volvossa?


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Väljyyttä varmaan juu mutta eilen ja tänään ei ole lonksunut ollenkaan.
        Voisiko vetopyörästö olla jo väljä 340 tonnia ajetussa volvossa?

        Jos perään on öljyt vaihdettu säännöllisesti ja on koko ajan ollut riittävästi ei noilla kilometreillä viellä pitäsi siellä on väljyyttä tai voihan ollaa se että vetoakselin uristus on väljä.(näitä kun ei tiedä kun tähän tietsikan ruutuu joutuu tuijottamaan).Joten tarkista se kardaanin ristinivel että siinä ei väljyyttä.Mitään ääntä ei kuulu kun kiihdytät tai moottorijarrutusta suoritat
        Ajoitainen vika koita paikallistaa jos vaikka näissä takapyörien tuennassa käytetyisssä nivelissä sanomista.


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Jos perään on öljyt vaihdettu säännöllisesti ja on koko ajan ollut riittävästi ei noilla kilometreillä viellä pitäsi siellä on väljyyttä tai voihan ollaa se että vetoakselin uristus on väljä.(näitä kun ei tiedä kun tähän tietsikan ruutuu joutuu tuijottamaan).Joten tarkista se kardaanin ristinivel että siinä ei väljyyttä.Mitään ääntä ei kuulu kun kiihdytät tai moottorijarrutusta suoritat
        Ajoitainen vika koita paikallistaa jos vaikka näissä takapyörien tuennassa käytetyisssä nivelissä sanomista.

        Vaihdelaatikko tipautettu ja kytkin vaihdettu, seuraavaksi kokoan auton jälleen kasaan. Tuli muuten kardaanin kanssa jännä juttu kun ei irronnut laippa sieltä perän laipasta. Neljä pulttia auki mutta ei edes irvistänyt. Vaihdelaatikon päästä repäisin sen lopulta irti. Tunti meni että sain sen ylimmäisen laatikon kiinnityspultin auki.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Vaihdelaatikko tipautettu ja kytkin vaihdettu, seuraavaksi kokoan auton jälleen kasaan. Tuli muuten kardaanin kanssa jännä juttu kun ei irronnut laippa sieltä perän laipasta. Neljä pulttia auki mutta ei edes irvistänyt. Vaihdelaatikon päästä repäisin sen lopulta irti. Tunti meni että sain sen ylimmäisen laatikon kiinnityspultin auki.

        Olisiko niin että siellä vetoakselin urissa ei ole käytetty sitä sopivaa rasvaa siellä urituksessa ei kovin tiukka sovitus( vai onko vetoakselin uritus kulunut eli ahdistaa pois otettaessa).Kun kokoat muista laittaa samaa asentoon laippojen suhteen sen kardaaniakselin. Rasvaa kanssa sinne urituksiin on tätä molybdeenisulfidirasvaa.


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Olisiko niin että siellä vetoakselin urissa ei ole käytetty sitä sopivaa rasvaa siellä urituksessa ei kovin tiukka sovitus( vai onko vetoakselin uritus kulunut eli ahdistaa pois otettaessa).Kun kokoat muista laittaa samaa asentoon laippojen suhteen sen kardaaniakselin. Rasvaa kanssa sinne urituksiin on tätä molybdeenisulfidirasvaa.

        Kytkin hoideltu, tänään sain askin paikalleen huomenna ajoon jos kaikki menee hyvin. Vielä olisi paikattava kolme pientä reiän alkua ja vaihdettava jarrukilvet eteen. Se taitaa ollakin taas pitempi homma eli purattava navat ja kaikki vai?? Jännästi oli muuten takanostokohdat ruostuneet irti sieltä helman puolelta. Aivan kun ne ei olisi koskaan kiinni olleetkaan. Niissä ei näkynyt mitään hitsisaumoja tai vastaavia asennusjälkiä. Ne on kuitenkin nyt korjattu.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Kytkin hoideltu, tänään sain askin paikalleen huomenna ajoon jos kaikki menee hyvin. Vielä olisi paikattava kolme pientä reiän alkua ja vaihdettava jarrukilvet eteen. Se taitaa ollakin taas pitempi homma eli purattava navat ja kaikki vai?? Jännästi oli muuten takanostokohdat ruostuneet irti sieltä helman puolelta. Aivan kun ne ei olisi koskaan kiinni olleetkaan. Niissä ei näkynyt mitään hitsisaumoja tai vastaavia asennusjälkiä. Ne on kuitenkin nyt korjattu.

        Samalla kun laitat ne etujarrut timanttin kuntoon otat sen navan pois ja jarrukilpi vaihtuu uuteen.Kuten muistat se tulityökortti on tarpeen kun tekee näitä hitsihommia eli turvallisuus seikat myöskin se jälkivarmistus ettei missään ole jäänyt se alustamassa kytemään


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Samalla kun laitat ne etujarrut timanttin kuntoon otat sen navan pois ja jarrukilpi vaihtuu uuteen.Kuten muistat se tulityökortti on tarpeen kun tekee näitä hitsihommia eli turvallisuus seikat myöskin se jälkivarmistus ettei missään ole jäänyt se alustamassa kytemään

        Tänään kävin tankkaamassa tankin täyteen ja tyytyväisenä ajelin kotia kohti jo hämärtyvässä illassa. Pieniä, pehmeitä nykäyksiä on Volvossa ollut niin kauan kun se minulla on ollut. Nyt kuitenkin auto alkoi nykimään kunnolla ja lopulta sammui kesken ajon. Pensapumpun rele tuli heti mieleen ja otinkin sen sieltä hanttarin jalkatilasta ja laitoin aurausvalliin jäähtymään. Tämän jälkeen rele paikalleen mutta ei lähtenyt. Sulakkeet ovat ehjiä. Voisiko pensapumppu olla rikki? Missä niitä oikein on? Yhden pumpun tiedän, sen mikä on auton pohjassa mutta sitten on kuulemma vielä yksi. Missä se on? Onkohan kallistakin remonttia tulossa? Autohan oli ruisku B230F -90 katalys.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Tänään kävin tankkaamassa tankin täyteen ja tyytyväisenä ajelin kotia kohti jo hämärtyvässä illassa. Pieniä, pehmeitä nykäyksiä on Volvossa ollut niin kauan kun se minulla on ollut. Nyt kuitenkin auto alkoi nykimään kunnolla ja lopulta sammui kesken ajon. Pensapumpun rele tuli heti mieleen ja otinkin sen sieltä hanttarin jalkatilasta ja laitoin aurausvalliin jäähtymään. Tämän jälkeen rele paikalleen mutta ei lähtenyt. Sulakkeet ovat ehjiä. Voisiko pensapumppu olla rikki? Missä niitä oikein on? Yhden pumpun tiedän, sen mikä on auton pohjassa mutta sitten on kuulemma vielä yksi. Missä se on? Onkohan kallistakin remonttia tulossa? Autohan oli ruisku B230F -90 katalys.

        Ruiskupumpun rele niin silloin ei laitetaa sitä lumihankeen vaan osta uusi maksaa sen 19,90€ siirtopumppu maksaa vähän yli 20€ ja ruiskupumppu maksaa jo 88e pintaan .Muttaa tarkista sen relee kunto kikka 2 käyttöön otetaan elä kero kellekään.Sinä otit sen relee pois siinä näk 3 puolllaan niitä releen kantojen reikiä eli 6 reikää ota hyppyjohto tai sellainen liititin jolloin voit laittaa siihen vasempaan alas reikään sen johdon ja johdon toinen pää oikean puolen keskimmäiseen liitimeen tällä ohitamme relee ja bensapumput pitäsi antaa painetta sinne bensalinjaan muista laittaa virrat päälle ja paineet on siinä 300kPa pintaa eli suomeksi 3 bar jos allee niin pumppu viallinen.
        Ruiskutuspumppu pohjassa jonka tiedät ja se siirtopumppu on siellä bensatankissa.
        Rauhassa katsot sen systeemin ja onhan sinulla se imuilmanlämmitys letku kunnossa Volvossa eli pakosarjalta lähtee se hopeinen letku ja joka vie lämmintä ilmaa ilmaputsariin ja sitä kauttaa koneseen jolloin ei ruiskusysteemit jäähdy.Kirjoita kuulumisia kun kerkiät


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Ruiskupumpun rele niin silloin ei laitetaa sitä lumihankeen vaan osta uusi maksaa sen 19,90€ siirtopumppu maksaa vähän yli 20€ ja ruiskupumppu maksaa jo 88e pintaan .Muttaa tarkista sen relee kunto kikka 2 käyttöön otetaan elä kero kellekään.Sinä otit sen relee pois siinä näk 3 puolllaan niitä releen kantojen reikiä eli 6 reikää ota hyppyjohto tai sellainen liititin jolloin voit laittaa siihen vasempaan alas reikään sen johdon ja johdon toinen pää oikean puolen keskimmäiseen liitimeen tällä ohitamme relee ja bensapumput pitäsi antaa painetta sinne bensalinjaan muista laittaa virrat päälle ja paineet on siinä 300kPa pintaa eli suomeksi 3 bar jos allee niin pumppu viallinen.
        Ruiskutuspumppu pohjassa jonka tiedät ja se siirtopumppu on siellä bensatankissa.
        Rauhassa katsot sen systeemin ja onhan sinulla se imuilmanlämmitys letku kunnossa Volvossa eli pakosarjalta lähtee se hopeinen letku ja joka vie lämmintä ilmaa ilmaputsariin ja sitä kauttaa koneseen jolloin ei ruiskusysteemit jäähdy.Kirjoita kuulumisia kun kerkiät

        No niin, tein hyppyjohdon ja käänsin virrat päälle. Mielestäni ruiskupumppu alustassa alkoi pyörimään, mutta tankista ei mielestäni kuulunut mitään ääntä. Sehän onkin siis tuo siirtopumppu joka surahtaa välillä kun kääntää virrat päälle? Nyt sitä ääntä ei kuulu. Onko iso homma vaihtaa?


      • GLiGL
        GLiGL kirjoitti:

        No niin, tein hyppyjohdon ja käänsin virrat päälle. Mielestäni ruiskupumppu alustassa alkoi pyörimään, mutta tankista ei mielestäni kuulunut mitään ääntä. Sehän onkin siis tuo siirtopumppu joka surahtaa välillä kun kääntää virrat päälle? Nyt sitä ääntä ei kuulu. Onko iso homma vaihtaa?

        Vaihdoin releen uuteen mutta ei lähtenyt. Siirtopumppu siis vaihtoon luultavasti.


      • GLiGL
        GLiGL kirjoitti:

        Vaihdoin releen uuteen mutta ei lähtenyt. Siirtopumppu siis vaihtoon luultavasti.

        Voi voi Volvoa. Tänään sain viimein siirtopumpun vaihdettua. Auto lähtikin todella lyhyellä starttauksella käyntiin ja kävi joutokäyntiä pari minuuttia kunnes sammui eikä lähtenyt enää käyntiin. Mikä ihme siinä oikein on? Onko vika kuitenkaan pumpussa? Imeekö ilmaa polttoaineletkuihin? Voiko ruiskupumppu olla nyt vuorostaan rikki? Näitä kysymuksiä tässä on pähkäilty ja toivotan kaikki innokkaat tervetulleiksi talkoisiin että saadaan Volvo taas liikenteeseen.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        Voi voi Volvoa. Tänään sain viimein siirtopumpun vaihdettua. Auto lähtikin todella lyhyellä starttauksella käyntiin ja kävi joutokäyntiä pari minuuttia kunnes sammui eikä lähtenyt enää käyntiin. Mikä ihme siinä oikein on? Onko vika kuitenkaan pumpussa? Imeekö ilmaa polttoaineletkuihin? Voiko ruiskupumppu olla nyt vuorostaan rikki? Näitä kysymuksiä tässä on pähkäilty ja toivotan kaikki innokkaat tervetulleiksi talkoisiin että saadaan Volvo taas liikenteeseen.

        Kuten tuolla ylhäällä sanoin mittaa ne bensapaineet sieltä polttoainelinjassa yli 300 kPl eli 3 bar tiedät sen jälkeen onko ne polttoainepumput kunnossa ,tämä netti korjaaminen perustuu siihen että teidän pitäsi tehdä ne asiat joista kirjoitamme jolloin saisimme tietää oikean vian autossa.


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Kuten tuolla ylhäällä sanoin mittaa ne bensapaineet sieltä polttoainelinjassa yli 300 kPl eli 3 bar tiedät sen jälkeen onko ne polttoainepumput kunnossa ,tämä netti korjaaminen perustuu siihen että teidän pitäsi tehdä ne asiat joista kirjoitamme jolloin saisimme tietää oikean vian autossa.

        Mittailen paineet niin tiedetään lisää.


      • GLiGL
        GLiGL kirjoitti:

        Mittailen paineet niin tiedetään lisää.

        No niin, Volvo on ajossa taas. Pensapaineet mitattiin mutta ne olivat kondiksessa. Yht äkkisen sammumisen syyksi paljastui palanut sytytyspuola. Mikä ihmeellisintä puola oli viikon vanha Bosch. Ei muuta kun uusi puola paikalleen ja ajoon... 30 metriä pääsin kun auto sammui taas. Jälleen puola oli palanut. Pähkäilin syytä puolien palamiseen ja hetken päästä aloin epäillä Motonetin Unipoint-merkkistä sytkäpäätettä. Viikon vanha sekin. Heivasin uuden sytkäpäätteen huutintuuttiin ja laitoin vanhan kunnon boschin takaisin paikalleen, vielä kerran uusi puola ja Volvo lähti käyntiin eikä 80km matkalla ollut enää mitään ongelmia. Sammumisen syynä oli siis uusi, viallinen sytkäpääte joka polttaa puolan miltei välittömästi. Motonetistä en hae enää kun korkeintaan apikoliittimiä.


      • volvo_puranen
        GLiGL kirjoitti:

        No niin, Volvo on ajossa taas. Pensapaineet mitattiin mutta ne olivat kondiksessa. Yht äkkisen sammumisen syyksi paljastui palanut sytytyspuola. Mikä ihmeellisintä puola oli viikon vanha Bosch. Ei muuta kun uusi puola paikalleen ja ajoon... 30 metriä pääsin kun auto sammui taas. Jälleen puola oli palanut. Pähkäilin syytä puolien palamiseen ja hetken päästä aloin epäillä Motonetin Unipoint-merkkistä sytkäpäätettä. Viikon vanha sekin. Heivasin uuden sytkäpäätteen huutintuuttiin ja laitoin vanhan kunnon boschin takaisin paikalleen, vielä kerran uusi puola ja Volvo lähti käyntiin eikä 80km matkalla ollut enää mitään ongelmia. Sammumisen syynä oli siis uusi, viallinen sytkäpääte joka polttaa puolan miltei välittömästi. Motonetistä en hae enää kun korkeintaan apikoliittimiä.

        Eiköhän ole niin että alkuperäisessä osassa lukee Bosh hommataan se varaosa samalainen jostain liikkeestä joissa se on myynissä onko palveleva tarvikeliike tai Volvon varaosatiski sen päättää ostaja.


      • GLiGL
        volvo_puranen kirjoitti:

        Eiköhän ole niin että alkuperäisessä osassa lukee Bosh hommataan se varaosa samalainen jostain liikkeestä joissa se on myynissä onko palveleva tarvikeliike tai Volvon varaosatiski sen päättää ostaja.

        Niin se on. Palaillaan taas kun jotain ilmenee...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2681
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      151
      1258
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1135
    4. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1008
    5. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      974
    6. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      206
      959
    7. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      15
      899
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      297
      865
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      855
    10. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      40
      851
    Aihe