keskustelua partiouudistuksesta?

huluttaja

3

745

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huluttaja

Anteeksi vain, kun koneeni kaatui toissa iltana ja jäi varsinainen teksti kirjoittamatta..vissiinkin samasta syystä kirjoitustyylini on nyt jotenkin kökköä.

Siis saatteeksi, ensinnäkin "no miksi en valittanut silloin kun uudistusta tehtiin, turha enää, jne jne"
      - Eli, äskeinen pamfletti sisältää nimenomaan seuraavaa partiouudistusta ajatellen ajatuksia. Ja asioista on tapana keskustella sitten kun ne tulevat puheeksi.

Niin, itse miellän partiotoiminnan olevan perusluonteeltaan tavallaan poliittisesti passiivista toimintaa, jonka "keskellä" partiolaiset tavallaan vaivihkaa itsenäisesti kehittyvät henkisesti tasapainoisiksi ja onnellisiksi ihmisiksi - jollaisen käsityksen saattaisi saada alkuperäisestä partioihanteiden listasta.

Nyky-yhteiskunnassa on ollut pinnalla sellainen olettamus että "jalostusastetta nostamalla saadaan tuote mielenkiintoisemmaksi ja katetta nostettua". Ja niin sitten partiouudistus - joka toteutettiin "ryhmätyöprojektina" eli: "nytpä suunnittelemme uudistuksen partiotoiminnalle" - päätyi ilmeisesti puolivahingossa institutionalisoimaan partion eräänlaiseksi pókemonkoulutukseksi, jonka perustavoite on holhota varhaisnuoria, hyvä ettei metalliteräisten puukkojen käyttökin kielletty.

Ehkä vähän kärkevästi ilmaistu, mutta voitte itse wikipediasta lukea mitä partiouudistus pitää sisällään. Minusta tämä uudistus kerta kaikkiaan tukahduttaa koko partion Suomesta. No, kun olisi siitä uudistuksesta edes se hyöty että partiolaiset heräisivät ja rupeaisivat alkuperäisten ihanteiden mukaisesti 'etsimään totuutta', 'tuntea vastuunsa ja velvollisuutensa ', 'olla uskollinen ja luotettava ', 'auttaa ja palvella ', 'rakastaa ja suojella luontoa ', 'kehittää itseään ihmisenä', jne. Pelleilyn sijaan.

Nimittäin, toisin kuin on annettu ymmärtää, asioita ei ole "kehitetty loppuun".

• roverscout

Itse en ole pahemmin perehtynyt nuorempien ikäkausien ohjelmaan, mutta vaeltajaohjelma ainakin vaikuttaa ihan toimivalta konseptilta pitää mukana myös vähemmän johtopuuhiin haluavia..

Tosin itse näen kylläkin ohjelmauudistuksen ongelmana lähinnä pienet paikkakunnat, joilla ei ole mahdollisuutta tuohon määrään aikuisia mitä tuo vaatisi. Joten käytännössähän partiotoimintaa tullaan pyörittämään entiseen malliin vielä hyvin monella paikkakunnalla

• Minä111
        roverscout kirjoitti:

Itse en ole pahemmin perehtynyt nuorempien ikäkausien ohjelmaan, mutta vaeltajaohjelma ainakin vaikuttaa ihan toimivalta konseptilta pitää mukana myös vähemmän johtopuuhiin haluavia..

Tosin itse näen kylläkin ohjelmauudistuksen ongelmana lähinnä pienet paikkakunnat, joilla ei ole mahdollisuutta tuohon määrään aikuisia mitä tuo vaatisi. Joten käytännössähän partiotoimintaa tullaan pyörittämään entiseen malliin vielä hyvin monella paikkakunnalla

Minä olen pieneltä paikkakunnalta ja meillä ei todellakaan ole aikuisia niin paljon kuin tarvittaisiin. Meillä samoajat johtavat aktiivisesti KAIKKIA nuorempia ikäluokkia eivätkä jaksa enään itselleen järjestää oman ikäkauden ohjelmaa. (samoajathan saisivat johtaa vain tarpojia)
        Lippukuntamme aikuis ja vaeltaja ikäisiä löytyy kyllä muilta paikkakunnilta, mutta viikottaisessa toiminnassa on mukana vain ehkä 3 täysi-ikäistä 20:stä aktiivisesta. Eli ohjelma uudistusta ei todellakaan ole tarkoitettu pienille paikkakunnille.
        Vaeltaja ohjelmaa emme ole edes harkinneet lippukunnassamme, koska se ei vain onnistu vaikka kuulostaakin niin hienolta kaikkine projekteineen.

Lyhyesti sanottuna ohjelma ei toimi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      84
      4562
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      85
      4411
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      3483
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2764
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2701
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2083
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1748
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      103
      1291
    Aihe