Punaisia näppylöitä/ihottumaa lähes koko kehossa

Turkanen sentään

Elikkäs tilanne on se, että noin viikko tai kaksi sitten mahaan ilmestyi 1cm x 2cm kokoinen punainen läikkä, iho siis meni vain punaiseksi, ei kutissut eikä mitään muutakaan. Sitten n. viikko sitten alkoi kainaloihin, niiden ympärille ja käsien sisätaipeisiin muodostua pieniä punaisia, hieman ihosta koholla olevia näppylöitä ja parin päivän sisällä se levisi rintakehään, mahan ympärille, kylkiin, reisien sisäosiin ja pakaroihin. Eli nyt on lähes koko yläkroppa päätä ja selkää (vielä) lukuunottamatta punaisien näppylöiden/värjäytymien peitossa jotka ovat nyt ruvenneet kutiamaan kanssa, yöllä heräilee välillä kauheaan kutinaan. Näppylät ovat kuin pieniä finnejä, mutta ne eivät ole kipeitä. Varsinkaan kun olen koittanut olla raapimatta niitä.

Olisikohan kellään arvausta, mikä tauti/ihottuma voisi olla kyseessä? Uusia vaatteita tms. en ole hommaillut enkä vaihtanut ruokailutottumuksia. Ihmetyttää sinänsä, koska minulla ei ole lähes koskaan ollut ihottumaa ja jos on ollut niin varsin pientä, joka on lähtenyt päivän sisällä pois enkä ole allerginen millekään ruoka-aineille tms. Siitepölyallergiaa on, mutta tähän vuodenaikaan tuskin on kyse siitä. Lääkäriin kai tässä olisi joka tapauksessa alettava siirtymään, sen verran nopeasti on saanut koko kehon hurjaksi.

19

53805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rokonarpinen

      se voipi olla.

    • Saimadog

      Ehkä olet jo mennytkin lääkärille, mutta kerronpa oman tarinani. Kymmenisen vuotta sitten alkoi punaisia näppylöitä ilmestyä ensin kämmenselkään ja nilkkoihin, sitten koko kroppaan niin kuin sinullakin. Lääkäri määräsi ihotauti- ja allergiasairaalan polille, jossa minulta otettiin koepala ja "papulat" valokuvattiin. Lääkärit päätyivät siihen, että minulla on punajäkälä. Tauti jonka syytä ei tunneta ja jota sen takia ei voi hoitaakaan. Lievennykseksi määrättiin apteekin perusvoiteita ja kutinaa estäviä pillereitä. Valohoitokin olisi voinut auttaa, paitsi että minulla on lisäksi vitiligo- eli valkopälvi-ihottuma, johon ei sovi aurinkokaan.
      Ihottuma kesti puoli vuotta ja hävisi vähitellen jälkiä jättämättä. Kutina häipyi melko pian, mutta kosmeettinen haitta oli melkoinen. Ei kehdannut esim. mennä uimahalliin ihmisten kauhisteltavaksi. Netin sivuilta löydät punajäkälä-haulla paljon tietoa. Olen 69-vuotias nainen ja astmaatikko. Olisiko allergiataipumuksella tekemistä salaperäisen punajäkälän kanssa?

      • stepanus

        Olen yli 60 v mies punaset läikät ilmestyy ranteisiin, sormiin,käsivarsiin nilkkoihin,kylkiin ja ristiselän alaosaan ja pakaroihin kainalot. Mutta ei kasvoihin ainakaan vielä mitä nyt parta hilseilee määrätty kaiken laista kevyttä lääkettä apua. 0.


    • MatkaKalle

      Myös täsmälleen samat oireet ja nyt ihan koko vartalossa, kävin jo ihotautilääkärillä ei osannut selittää mutta silloin kun kävin näppyjä ja läiskiä oli vain muutama, parissa viikossa koko vartalo myös kasvot. Sitten menin vielä yleislääkärille antoi antibiootteja 2-3kk ja nyt olen vielä karseammassa kunnossa. Olis kiva kuulla mitä sinulle sanottiin?

      • Sipulisaima

        Muistan, että ihotautilääkäri oikein korosti, että "punajäkälä säästää kasvot". Muuten punajäkälä sopii kuvaan, kehittyy hirveää vauhtia. Jos se on punajäkälää, se katoaa muutamassa viikossa tai kuukaudessa. Pilkut ja papulat painuvat ihon tasoon ja muuttuvat rusehtaviksi. Lopulta iho on entisellään, ja taudin uusiutumisriski aika pieni.


    • Katsopas tuosta kuvastosta esim. punatäplähilseily eli pityriasis rosea. Valitse kuvagalleria, http://www.ihotauti.net/

    • Punkki(ko)?

      Minulla on samanlaisia Enkä oikein saa selkoa mitä ne ovat.Olin viime iltana ilman näppyjä ja otin istten tyynyliinan pois ja seuraavana aamuna kauhea kutina ja näppyjä.Johtuukohan liinoista? Voiko olla pölypunkki?

    • Sairausonikävää

      Mullaki on punaisia näppylöitä joka paikassa en tiedä mitä ne ovat ne kutiaa aina välillä mutta kuumetta eikä mitään ole voisiko joku kertoa mitä ne ovat?

    • Kutisija

      Itsellä ilmestyi ensimmäiset kerran yksi ihorakkula elokuussa kämmeneen, joka kutisi. Sitten niitä ilmestyi käsiin. Saattoi peukaloa ensin kutittaa ilman mitään näppyjä, vähän aikaa kun raapi niin ilmestyi hirveä rykelmä rakkuloita. Myöhemmin hävisi käsistä ja alkoi kutista jalat ja vatsa, jotka olivat sitten täynnä verisiä pieniä täpliä. Luultavasti niissäkin ollut rakkuloita, mutta puhjenneet kun olen raapinut. 2 vk sitten kävin lääkärissä näyttämässä, mietti olisiko infektio ekseemaa vai allergiaa jostakin. Antoi antibioottikuurin, cetiriziniä kutinaan ja kortisonivoidetta. Kontrolliaika 2 vk päähän. Kutina helpotti nuilla allergialääkkeillä ja voiteella, uusia näppyjä vain pari käsiin ilmestyi. Tänään oli tuo kontrolli ja otti nyt näytepalan yhdestä rakkulasta, joka lähtee ihotautilääkärille tutkittavaksi. Käski jatkaa allergialääkkeiden syöntiä ja soittoaika taas 2 viikon päähän..

    • pekonimies

      mulla on jaloissa tällä hetkellä tällaisia punaisia näppylöitä mut ei mahan ja pään kohalla vaan jalkojen päällä,mitä ihmettä se on oikein? jos se leviää meen kertomaan terveydenhoitajalle

    • pun

      Voi olla psorikin?

      • Stressi pois

        Tuttua juttua. Vuoden stressaavan ajanjakson jälkeen viime kesänä ilmaantui vatsaan, käsiin ja nilkkoihin näitä punaisia kutiavia näppylöitä. Menin lääkäriin ja toteama oli Punajäkälä. Hoidoksi sain Dermovat voidetta, jota laitoin näppyihin iltaisin kuukauden ajan. Nyt kutiavia näppyjä ei enää ole, mutta jäljelle jäi tummuneet kohdat, joita olen hoitanut niin, että aamuisin laitan Yliopiston Apteekista saatavaa Dermagiq-voidetta ja iltaisin Basibact voidetta. Nyt alkaa näyttämään melko normaalille iho. Jos johonkin alkaa ilmaantumaan kutiavaa kohtaa, heti Basibactia ja samantien häviää kutinat. Muutes, tuo Basibact voide on erinomainen mm. paiseisiin ja peräpukamiin. Suuhunkin tuo Punajäkälä yritti tulla, mutta aloin käyttämään Apteekista ostettavaa Bioteneneä suun huuhteluun ja Punajäkälä rauhoittui myös sieltä. Nämä stressin aiheuttamat vaivat ovat monenlaiset ja ehdottomasti se aiheuttaja pitäisi saada eliminoitua elämästä pois. Niinpä minäkin olen jäämässä vuorotteluvapaalle saadakseni elämän rauhoittumaan. Tsemppiä kaikille!


      • Anger

        Basibact on mysiiniä sisältävä lääke eikä sitä kuulu käyttää jatkuvasti vaan noin viikon kuurina eli ei sovi peräpukamiin.


    • Joshi90

      mä kattelin just peilistä ku koko kehoon on tullu isoja punaisia läiskiä. ett jollain on tietoo ett mitä se vois olla niin olis kiva jos kommentoisitte. mutt hyvää joulun odotusta kaikille ja hyvää uuttavuotta 2017. 😊😊😊😊😊

      • aiaiaiaiai

        juu mulla kans erittäin paljon kutiavia läikkiä jotka kuumottelee. jokapuolella kehoa.


    • Kdjfnalsk

      Voisi olla syyhypunkki?

    • Näppyukko51

      Minulla todettiin noin 17 vuotta sitten punajäkälä koepalan perusteella. Nyt kovan stressin vuoksi se puhkesi uudestaan. Alkoi rakkuloilla käsistä ja jaloista. Nyt punaisia näppyjä siellä sun täällä esim. Kainaloissa ja pakaroissa, nivusissa. Lisäksi kutiavia läiskiä jaloissa ja kämmenselissä, kurja kiusallinen vaiva. Kävin lääkärissä hän oli sitä mieltä että se on tupakasta johtuva psoriasis. Että tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa painiville

    • kokemuskertoo

      Jos on kirppuja/bedbugseja/luteita kannattaa imuroida koko patja sekä alta että päältä, imuroida lattiat ja sen jälkeen pestä sitruunapesuaineella. Lintukirppuja voi tulla parvekkeen kautta kenkien mukana sisään, koirankirppuja koirista jne. Jos ostaa kaiken käytettynä kuten kirppis huonekalut/vaatteet, myös niiden mukana voi levitä mitä vain. Vaatteet ja petivaatteet kannattaa pestä 60 asteessa ja pitää myös pakkasessa. Lämpö ei yksistään auta sillä hyönteisiä on myös tropiikissa. Jos hyönteiset ovat rakenteissa vain muutto voi auttaa.

    • Punatäpläinen

      Keskiviikkona tuli eka kerta iso punainen läikkä kainaloon, epäilin vähän deodoranttia. Ei ehkä syynä sekään, kun olen käyttänyt aikaisemminkin.
      Sitten viikon aikana tuli muuallekin kämmenen levyisiä läikkiä. Eilen kuvasin kännykällä vasemman käsivarren läikkä, nyt aamulla oikealta. Ranteen ja kyynärpään välillä. Kotona oli Bepanthen voidetta, jota aamuin, illoin laitoin.
      Täytyy tilata lääkäriä katsomaan, aamulla soitin vaan ensiapuun, mieshenkilö kyseli ihmeen hyvin tapauksessani. Ei ole apteekkiin auki, näin sunnuntaisin, että ostaisin jotain allergialääkettä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9343
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2760
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      154
      2513
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2029
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1570
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1356
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe