Teksti vektoriksi

mielenkiinnosta kyselen

Miten saan PhotoShopilla tai Illustratorilla tehtyä tekstin vektoriksi, että voin poistella kirjaimista ylimääräisiä viivoja. Haluan siis pelkistää fonttia mieleisekseni ja tarvittaessa vääntää vaikka v-kirjaimen toisen viivan jonnekin yläilmoihin ja tarvittaessa vaikka vähän vääntää sitä kärkeä. Miten tämä siis onnistuu?

11

5211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voe tsiiissus taas.

      Fotarin tekstit ovat vektorigrafiikkaa. Ikkustrator on vektorigrafiikka- ohjelma.

      Revi siitä.

      • mielenkiinnosta kyselen

        olkoot tai ei, mutta ei niitä kirjaimia tosta noin vaan ruveta vääntelemään. Kysymys koski lähinnä sitä, miten moinen on onnistuu. Aukesko pointti nyt?


      • hölöttäjä222
        mielenkiinnosta kyselen kirjoitti:

        olkoot tai ei, mutta ei niitä kirjaimia tosta noin vaan ruveta vääntelemään. Kysymys koski lähinnä sitä, miten moinen on onnistuu. Aukesko pointti nyt?

        font creator tai muu vastaava on sellainen jolla voit vääntää omia fontteja...

        :)


    • juhakorkeapudas

      Photoshopissa joudut vektorimaan elementin käsin mutta Illussa on automaattinen toiminto joka tekee saman automaattisesti. Kun teksti on valittuna komenna Type \ Create Outlines.

      • Jaska Perusjaska

        Klikkaat tekstilayeria oikealla napilla ja "convert to shape".


      • Jaska Perusjaska kirjoitti:

        Klikkaat tekstilayeria oikealla napilla ja "convert to shape".

        Perjaatteessa totta että photoshopissa teksti on vektoria ja illussa kaikki on vektoria.

        Mutta ymmärsin yskän että tarvitsee päästä muokkaamaan fontin vektori pisteitä.
        illustratorissa: Niinkin helposti kuin hiiren oikea nappi ja "create outlines"

        "Photarissa joudut vektoroimaan käsin?" Ei tarvitse
        Kirjoitat fontin ja sen jälkeen valitset "create work path" (Toki convert to shape toimii myös mutta ei niin järkevää) Ja niitä vektori pisteitä siirrellään samalla tavalla kuin illussa eli valkoisella nuolityökalulla/kynän convert point toolilla.

        Helppoa kuin heinän teko:)


      • G0

        Onnistuuko photoshopilla kuvien muokkaus vektoriksi vai pitääkö olla Illustrator tai Coral?


      • aloittelija000
        sfinski80 kirjoitti:

        Perjaatteessa totta että photoshopissa teksti on vektoria ja illussa kaikki on vektoria.

        Mutta ymmärsin yskän että tarvitsee päästä muokkaamaan fontin vektori pisteitä.
        illustratorissa: Niinkin helposti kuin hiiren oikea nappi ja "create outlines"

        "Photarissa joudut vektoroimaan käsin?" Ei tarvitse
        Kirjoitat fontin ja sen jälkeen valitset "create work path" (Toki convert to shape toimii myös mutta ei niin järkevää) Ja niitä vektori pisteitä siirrellään samalla tavalla kuin illussa eli valkoisella nuolityökalulla/kynän convert point toolilla.

        Helppoa kuin heinän teko:)

        Miten tämä tapahtuu käytännössä? Meneekö aikaa kauan?
        kannattaako hankkia illustrator mieluummin, onko se nopeampi ja helpompi kun photos?


      • G0 kirjoitti:

        Onnistuuko photoshopilla kuvien muokkaus vektoriksi vai pitääkö olla Illustrator tai Coral?

        Ei onnistu kuvien vektorointi kuin illulla/corelilla.

        Ehkä toisaalta hyväkin ratkaisu omasta mielestä erottaa photoshop ja illun ominaisuudet eri ohjelmiin, koska copy paste tekniikka toimii näiden välillä saumattomasti.

        Mainitaan nyt vielä photarin cs3 versiosta alkaen "smart object", joka helpottaa jossain määrin ison kasan layereiden halintaa. Eli perjaatteessa saman tyylinen kuin flatten image, mutta tallennuksen jälkeenkin smart objekt saadaan auki kaksois klikkaamalla ja näin on taas kaikki layerit adjustment säädöt omilla layereillaan.


      • sfinski80 kirjoitti:

        Ei onnistu kuvien vektorointi kuin illulla/corelilla.

        Ehkä toisaalta hyväkin ratkaisu omasta mielestä erottaa photoshop ja illun ominaisuudet eri ohjelmiin, koska copy paste tekniikka toimii näiden välillä saumattomasti.

        Mainitaan nyt vielä photarin cs3 versiosta alkaen "smart object", joka helpottaa jossain määrin ison kasan layereiden halintaa. Eli perjaatteessa saman tyylinen kuin flatten image, mutta tallennuksen jälkeenkin smart objekt saadaan auki kaksois klikkaamalla ja näin on taas kaikki layerit adjustment säädöt omilla layereillaan.

        Niin ja jos joku vielä kommentoi tuota photoshopilla vektorin piirtämistä. Onhan se mahdollista mm.kynä työkalulla, mutta käytännössä aika turhaa lähteä tekemään photarilla yhtään mitään vektoria, kun illu on siihen omiaan.


      • sfinski80 kirjoitti:

        Niin ja jos joku vielä kommentoi tuota photoshopilla vektorin piirtämistä. Onhan se mahdollista mm.kynä työkalulla, mutta käytännössä aika turhaa lähteä tekemään photarilla yhtään mitään vektoria, kun illu on siihen omiaan.

        Vielä pari käytännön neuvoa adobeen

        eli Jos luot grafiikkaa tee se photarissa, jos teet julistetta tee grafiikka photarissa ja exporttaa kuva illuun ja siellä aseta tekstit. Photari on oikeasti aika kömpelö tekstien laitoissa.
        Parasta olisi tietenkin luoda tuote indesigniin, mutta ei välttämätöntä ainakaan yhden sivun julkaisuissa.
        Kirjoissa ja esitteissä välttämätöntä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1589
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1196
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      56
      1061
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      888
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      40
      783
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 62
      696
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      588
    Aihe