Kertokaapa hyvät sisaret ja veljet työilmapiiristä omalla työpaikallanne? Esimerkiksi...
- Mikä on hyvää/huonoa työilmapiirissä?
- Mikä on osastonhoitajan, tiiminvetäjän/vastaavan hoitajan osuus hyvän yhteishengen ylläpitäjänä ja kehittäjänä ja kuinka hän mielestäsi on onnistunut tehtävässään?
- Miten itse vaikutat työilmapiiriin omalla panoksellasi ja miten haluaisit kehittää hyvää ilmapiiriä?
- Miten uudet työntekijät/harjoittelijat otetaan teillä vastaan?
- Onko työpaikallanne ns. kuppikuntia, selän takana puhumista, nokittelua, komentelua, silmätikkuja yms. ja miksi mahdollisesti näin?
- Kannustetaanko/kiitetäänkö teillä toinen toistanne ja miten?
- Uskalletaanko puhua koetuista epäkohdista avoimesti?
Ihan monenmoiset kokemukset ja ajatukset (lyhyetkin kommentit) erilaisista hoitoalan työyksiköistä tervetulleita!
Ihan mielenkiinnosta kyselee näitä vanhustyöntekijä, joka on kiinnostunut omalta osaltaan kehittämään tiimin yhteishenkeä ja haluaisi panostaa etenkin uusien työntekijöiden perehdytykseen ja työssäjaksamiseen.
Työilmapiiri hoitoalalla?
21
4854
Vastaukset
- ex-sh
mutta liian paljon tähän aikaan illasta:)
- A.P.
on toivottuja, ei missään nimessä kaikkiin tarvi yksityiskohtaisesti vastata.
Terv. ap. joka myös omia kokemuksiaan aikoo kertoa tällä palstalla.
Työilmapiiri on merkittävä tekijä sos. ja terv.alan työssäjaksamisen tukena - resurssit perseestä, mut tiimi voi myös vaikuttaa paljon!! - kolme koota
A.P. kirjoitti:
on toivottuja, ei missään nimessä kaikkiin tarvi yksityiskohtaisesti vastata.
Terv. ap. joka myös omia kokemuksiaan aikoo kertoa tällä palstalla.
Työilmapiiri on merkittävä tekijä sos. ja terv.alan työssäjaksamisen tukena - resurssit perseestä, mut tiimi voi myös vaikuttaa paljon!!tärkeä voimavara jokaiselle mutta jokaisen on muistettava että kantaa yksilönä vastuun omalta osaltaan.
On turhaa arvostella ketään jos ei itse ole aloitteellinen parempaan suuntaan ja jokaisessa työpaikassa tapahtuu ns aaltoliikettä ilmapiirissä.
Jokainen voi lähteä itsestään ja miettiä miten itse voi parantaa omaa käytöstään. Jos toinen arvostelee ei mene mukaan. Muista kiittää joka päivä joku työtoveri. Muista useimmin kiittää kuin arvostella. Yksi kiitos voi pelastaa koko päivän. Muista myös kehua, ei yksin kiittää. Ihmisen hyvät puolet pitää olla päällimmäisenä, ei negatiiviset. Meillä jokaisella on hyviä ja huonoja puolia persoonassamme. Täydellistä ei onneksi ole ja jokainen tekee myös virheitä. Kiitos, kehu, kannustus tuovat voimia huonoina päivinä ja auttavat jaksamaan.
- Leelle
En tiedä kaipaatko vastauksia muilta aloilta, mutta kirjoitan nyt kuitenkin. Olen palvelualalla ja työpaikallani on pomoa lukuunottamatta kaikki naisia. Selkäänpuukotusta ja ilkeitä puheita on jatkuvasti. En kiellä osallistuneeni myös itse näihin, mutta nyt ollaan tultu jonkinasteiseen tien päähän. Olen yrittänyt olla ns. keskitien kulkija ja tulla toimeen kaikkien kanssa, mutta se se vasta raskasta onkin. Itkuilta ja huudoilta ei ole välttynyt juuri kukaan tai ehkä ne ns. kovanaamat. Minulla kaikki vaikuttaa jo kotielämäänkin ja olenkin päättänyt olla osallistumatta enää minkäänlaisiin seläntakana keskuteluihin ja puhun vain työasioista työkavereideni kanssa. Tavallaan tiedän, että vaikenemalla hyväksyy epäkohdat, mutta omat voimat eivät muuhun nyt riitä ja itseään on pakko säästää.
- Totuuden valo
Kertokaapa hyvät sisaret ja veljet työilmapiiristä omalla työpaikallanne? Esimerkiksi...
1- Mikä on hyvää/huonoa työilmapiirissä?
2- Mikä on osastonhoitajan, tiiminvetäjän/vastaavan hoitajan osuus hyvän yhteishengen ylläpitäjänä ja kehittäjänä ja kuinka hän mielestäsi on onnistunut tehtävässään?
3- Miten itse vaikutat työilmapiiriin omalla panoksellasi ja miten haluaisit kehittää hyvää ilmapiiriä?
4- Miten uudet työntekijät/harjoittelijat otetaan teillä vastaan?
5- Onko työpaikallanne ns. kuppikuntia, selän takana puhumista, nokittelua, komentelua, silmätikkuja yms. ja miksi mahdollisesti näin?
6- Kannustetaanko/kiitetäänkö teillä toinen toistanne ja miten?
7- Uskalletaanko puhua koetuista epäkohdista avoimesti?
Vastaan lyhyesti seuraaviin kohtiin! En kerro tarkemmin missä olen töissä, mutta tämä julkisellapuolella sairaalamaailmasta!
1. Hyvää: jotkut mukavat työkaverit. Huonoa: Epämielyttävät työkaverit: Huono osaston hoitaja, huono vastaava hoitaja.
2. Osastonhoitajamme on työilmapiirin hajottaja, sekä lannistaja. Oh:lla on omat kätyrinsä osastolla, jotka kertovat juoruja sekä omia mielipiteitään työkavereista OH:lle ja oh haukkuu nämä muut sitten pystyyn viimeistään kehityskeskusteluissa. Oh:lla on myös omat silmätikkunsa joita hän ei voi sietää. Nämä silmätikut joutuvat useimmiten OH:n vastaavan hoitajan maalitauluiksi, ja joutuvat ennenpitkää vaihtamaan työpaikkaa, näitä tapauksia on työpaikallamme ollut useita.
3. Pyrin vaikuttamaan siten, että en osallistuisi seläntakana pahaa puhumiseen työkavereista. Valitettavasti tähän joskus syyllistyy.
4. Harjoittelijat otetaan vastaan hyvin sekä perehdytetään kunnolla työhön. Uusiin työntekijöihin suhtaudutaan ennakkoluuloisesti. Ei perehdytetä lainkaan. Oletetaan että uusi työntekijä osaa heti kaiken. Uusi työntekijä on aina syyllinen kaikkeen, eikä osaa muiden mielestä mitään. uusi hoitaja joutuu myös silmätikuksi, sekä joutuu kestämään henkistä väkivaltaa OH:n, vastaavan, sekä OH:n kätyreiden toimesta.
5. Kyllä! Ks. aikaisemmat vastaukset. OH luo nämä kuppikunnat. OH pyytää joitain hoitajia vakoilemaan toisia hoitajia, sekä kyselee mitä mieltä nämä ovat kenestäkin. Jotkut OH:n kätyrit yrittävät saada muita ei kätyreitä puolelleen haukkumalla esim sijaisia ym. Kun sijainen on lopulta kätyreiden toimesta saatu kaikkien silmissä näyttämään surkealta tämän työsopimusta ei jatketa OH:n toimesta tai henkinen paine on niin suuri että sijainen joutuu lähtemään.
6. Jotkut mukavat työkaverit ovat solidaarisia toisilleen ja arovastavat toistensa työpanosta. Sen sijaan OH: kätyrit, vastaava, sekä itse Oh, eivät anna kiitosta mistään. Heidän mukaansa osastolla on aina jokin huonosti.
7. Ei uskalleta! Mikäli joku nostaa kissan pöydälle, niin tämä on pian entinen työntekijä!
Tekisikö jonkun teistä tulla töihin osastolleni?? - Potilas Saarinen
Totuuden valo kirjoitti:
2- Mikä on osastonhoitajan, tiiminvetäjän/vastaavan hoitajan osuus hyvän yhteishengen ylläpitäjänä ja kehittäjänä ja kuinka hän mielestäsi on onnistunut tehtävässään?
3- Miten itse vaikutat työilmapiiriin omalla panoksellasi ja miten haluaisit kehittää hyvää ilmapiiriä?
5- Onko työpaikallanne ns. kuppikuntia, selän takana puhumista, nokittelua, komentelua, silmätikkuja yms. ja miksi mahdollisesti näin?
Vastaan lyhyesti seuraaviin kohtiin! En kerro tarkemmin missä olen töissä, mutta tämä julkisellapuolella sairaalamaailmasta!
1. Hyvää: jotkut mukavat työkaverit. Huonoa: Epämielyttävät työkaverit: Huono osaston hoitaja, huono vastaava hoitaja.
2. Osastonhoitajamme on työilmapiirin hajottaja, sekä lannistaja. Oh:lla on omat kätyrinsä osastolla, jotka kertovat juoruja sekä omia mielipiteitään työkavereista OH:lle ja oh haukkuu nämä muut sitten pystyyn viimeistään kehityskeskusteluissa. Oh:lla on myös omat silmätikkunsa joita hän ei voi sietää. Nämä silmätikut joutuvat useimmiten OH:n vastaavan hoitajan maalitauluiksi, ja joutuvat ennenpitkää vaihtamaan työpaikkaa, näitä tapauksia on työpaikallamme ollut useita.
3. Pyrin vaikuttamaan siten, että en osallistuisi seläntakana pahaa puhumiseen työkavereista. Valitettavasti tähän joskus syyllistyy.
4. Harjoittelijat otetaan vastaan hyvin sekä perehdytetään kunnolla työhön. Uusiin työntekijöihin suhtaudutaan ennakkoluuloisesti. Ei perehdytetä lainkaan. Oletetaan että uusi työntekijä osaa heti kaiken. Uusi työntekijä on aina syyllinen kaikkeen, eikä osaa muiden mielestä mitään. uusi hoitaja joutuu myös silmätikuksi, sekä joutuu kestämään henkistä väkivaltaa OH:n, vastaavan, sekä OH:n kätyreiden toimesta.
5. Kyllä! Ks. aikaisemmat vastaukset. OH luo nämä kuppikunnat. OH pyytää joitain hoitajia vakoilemaan toisia hoitajia, sekä kyselee mitä mieltä nämä ovat kenestäkin. Jotkut OH:n kätyrit yrittävät saada muita ei kätyreitä puolelleen haukkumalla esim sijaisia ym. Kun sijainen on lopulta kätyreiden toimesta saatu kaikkien silmissä näyttämään surkealta tämän työsopimusta ei jatketa OH:n toimesta tai henkinen paine on niin suuri että sijainen joutuu lähtemään.
6. Jotkut mukavat työkaverit ovat solidaarisia toisilleen ja arovastavat toistensa työpanosta. Sen sijaan OH: kätyrit, vastaava, sekä itse Oh, eivät anna kiitosta mistään. Heidän mukaansa osastolla on aina jokin huonosti.
7. Ei uskalleta! Mikäli joku nostaa kissan pöydälle, niin tämä on pian entinen työntekijä!
Tekisikö jonkun teistä tulla töihin osastolleni??Kuullostaa siltä, että olet melkoisen loppu omaan työpaikkaasi. Melkoinen tilitys oli, ja katkeruus tuosta mielestäni paistoi.
Tosiasia kuitenkin on, että juuri mainitsemiasi paikkoja löytyy yllättävän paljon.
Ala on sellainen, että sinne hakeutuu myös näitä pikkusosiopaatteja, tunnevammaisia ja despootteja sekä narsisteja ym. ym, enkä toki puhu potilaista.
Osastolla voi olla asiat erittäinkin huonosti, ja kerrosta ylempänä potilasta taas kohdellaan kuten pitääkin.
Olen tällaiseen törmännytkin isäni pitkäaikaisen sairauden aikana.
Ongelma on, että asiaan on vaikea puuttua. Edes sisältä tai ulkoapäin.
Täytyy toki todeta, että on suomessa laadukastakin palvelua, mutta huonompaan suuntaan ollaan menossa. - pitkän linjan sh
Totuuden valo kirjoitti:
Tekisikö jonkun teistä tulla töihin osastolleni??tiedän, on ns syntipukki-ilmiö. Aina ja joka paikassa pitää kailottaa kuka on tämän takana, kuka teki virheen jne... Jos halutaan parantaa oman yksikön ilmapiiriä jonkun on tehtävä aloite ja kirjata se osastokokouksen aiheeksi.
Vielä parempi tapa on kokoontua vapaa-ajalla ja puida asioita vaikka pienen "drinkin/saunaoluen" siivittämänä.
Voi tehdä "sopimuksen" että jokainen kertoo rehellisesti omat mielipiteet ja kenenkään pidä loukkaantua. Kritiikkiä pitää uskaltaa esittää. Sama kuin kehitekeskustelussa.
Voi listata asioita ennen käsittelyä ennakkoon paperille. Se paperi voi olla henkilökunnan lepohuoneessa ja HUOM! Ei sitten kysellä, että kukahan on kirjoittanut tuon ja tuon..! Eritellä plussat ja miinukset ilmapiirissä.
Sitten siellä asioiden/ongelmien "puintikokoontumisessa" jokainen kertoo omia toiveitaan ja kehitysideoitaan miten saadaan parannusta kehittelyä vaativiin ongelmiin. Siinä pitää huolehtia myös että jokaisen mielipide kuuluu ja ujoimmatkin saavat sanottua. Muistettava asioiden purussa ihmisen yksilöllisyys. Mulla omaa kokemusta ja meillä ilmapiiri parani. Oh kävi varta vasten koulutuksessakin. - Tiedän sen
pitkän linjan sh kirjoitti:
tiedän, on ns syntipukki-ilmiö. Aina ja joka paikassa pitää kailottaa kuka on tämän takana, kuka teki virheen jne... Jos halutaan parantaa oman yksikön ilmapiiriä jonkun on tehtävä aloite ja kirjata se osastokokouksen aiheeksi.
Vielä parempi tapa on kokoontua vapaa-ajalla ja puida asioita vaikka pienen "drinkin/saunaoluen" siivittämänä.
Voi tehdä "sopimuksen" että jokainen kertoo rehellisesti omat mielipiteet ja kenenkään pidä loukkaantua. Kritiikkiä pitää uskaltaa esittää. Sama kuin kehitekeskustelussa.
Voi listata asioita ennen käsittelyä ennakkoon paperille. Se paperi voi olla henkilökunnan lepohuoneessa ja HUOM! Ei sitten kysellä, että kukahan on kirjoittanut tuon ja tuon..! Eritellä plussat ja miinukset ilmapiirissä.
Sitten siellä asioiden/ongelmien "puintikokoontumisessa" jokainen kertoo omia toiveitaan ja kehitysideoitaan miten saadaan parannusta kehittelyä vaativiin ongelmiin. Siinä pitää huolehtia myös että jokaisen mielipide kuuluu ja ujoimmatkin saavat sanottua. Muistettava asioiden purussa ihmisen yksilöllisyys. Mulla omaa kokemusta ja meillä ilmapiiri parani. Oh kävi varta vasten koulutuksessakin.Yleisesti ottaen ilmapiiri hoitoalalla on huono.
- haukuttu
Eivätkö vakinaiset todellakaan älyä sahaavansa omaa oksaansa. Onko kiva tehdä töitä, jos sijaisia ei enää saada. Tiedän, että tallaisiakin osastoja on. Erehdyin kerran sellaiseen ja sain ihmeekseni kuulla, että yleensä kukaan rekrystä ei sille osastolle tullut. Ei mennyt kauaakaan kun osaston vastaava tiukkaan äänilajiin käski puhutteluun. Vakinaiset olivat haukkuneet täysin mitättömistä jutuista. Miksi ihmeessä ei voida heti kertoa, jos teen vastoin talon omaksumia käytäntöjä. Pahinta on joillakin osastoilla ollut, että vaikka asiat puhutaan suoraankin, mennään silti johtajan puheille kertomaan kuinka sijainen teki väärin. Näin saa kertoja tuotua esille oman erinomaisuutensa. Vanha sanonta "kukas sen kissan hännän nostaisi kuin kissa itse", pitää edelleen paikkaansa.
- Voi luoja
Paljon on sosiaali-ja terveysalalla huonoa ilmapiiriä. En tiedä mistä johtunee, mutta yhdessä paikassa olin muutaman kuukauden. Oli vammaisten ryhmäkoti, siel oli vakkari henkilökunta todella uupunutta ja inhosivat yli kaiken tiimivastaavaa joka oli keski-ikäinen nainen. Ihmettelin heidän sanomisia aluksi, mutta kun alkoi totuudet ilmetä myös itselleni, niin yhdyin täysin henkilökunnan mielipiteisiin. Niin sairasta toimintatapaa oli tiimivastaavalta. Puhui johtaja miehellensä potaskaa, ja ukko uskoi kaiken minkä tämä narsisti pelle kertoi, tietysti kaiken omaksi edukseen. En jääny katsomaan, vaan säälien jäävää henkilökuntaa lähdin pois. Nyt olen kuullut, että touhu mennyt aivan hulluksi, tullut varoituksia ja irtisanomisia.Kohta koko hlökunta vaihtunut lyhyellä ajalla kahteen kolmeen kertaan. Sairas paikka. Ja tämä oli yksityinen . Mutta eikös yksityiselläkin puolella ole sentäs joku laki miten johto voi käyttäytyä. ( Johtaja ei ole mikään omistaja ko paikassa) Juurikin usein on johdossa vika jos ei asiat ole hyvin, työntekijän kyllä saa aina kuriin.
- 19+17
Sijaitseekohan tämä ryhmäkoti Tampereen naapurikunnassa?
- Voi luoja
Ei sijaitse, vaan pääkaupunkiseudulla. noin 30 km Helsingistä.
- ughouyp9
Monessa terveydenhoitoalan paikassa olen ollut töissä ja jokaikisessä on ollut jonkin asteista työpaikkakiusaamista. Joskus itseänikin kohtaan.
- Demi
Sama täällä, th-alalle hakeutuu kovin lapsellista ja yksinkertaista porukkaa enimmäkseen. Kun ei ole valtaa, ei osaamista ja pieni palkka, niin ihmiset purkavat turhautumistaan henkiseen väkivaltaan, juoruiluun, kieroiluun ja sen sellaiseen. Pahinta on, että osaamista henkilöstöjohtamisesta ei tunnu olevan kellään, suurin osa johtajista on tosi heikkoitsetuntoisia eivät uskalla tehdä päätöksiä kuin hännystelijöiden avulla.
- sivusta seurannut
Naisvaltaisilla työpaikoilla on lähes aina jonkunlaista kähinää. Heitä riivaa usein kateus, katkeruus, toisten kyttääminen, perättömät ilmiannot, selän takana haukkuminen, turha kritisointi, epäkunnioitus, kuppikuntien syntyminen joiden välillä on jatkuvia riitoja, heikko yhteistyökyky jne jne.
Lisäksi ylityöllistyminen, kiire jne vaikuttaa ilmapiiriin. Hlökohtaisten ongelmien tuominen työpaikalle vaikuttaa. Tiuloksettomat kehitystyöt vaikuttaa.
Varsinkin kuntien työpaikoilla se on juuri tätä schaissea. Ja em. mainitut asiat todellakin on täyttä faktaa, ei trollia. - fsdfsdfsd
Hoitoalan työantaja,vaikkei hoitajista kyse olekaan: Juu, ilmapiiri muodostui ihan sen mukaan, kun tiimissä oli useampi määräaikainen, jokainen tietysti odotti että pääsisi toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Mutta siis älytöntä oli se, että tulee se kilpailu ja tyrkkiminen. Samaa palkkaa saadaan kuitenkin peruspalkkana, kaikilla sama työ, ja yleensä kyllä toistaiseksi voimassa olevaan edetään ihan taloon tulojärjestyksessä. Mutta joillekin se oli se tyrkkiminen tärkeää: Simputettiin eli jätettiin ns. vaikeat työt sille josta ei pidetty, ei annettu tehdä töitä joista eivät itse selvinneet mutta joku ehkä olisi sitten osannut (kun silloin se yhden osaaminen olisi tullut tietoon, tai siis olisi tullut ilmi että yksi osas vaan nämä eivät), rakennettin työpisteen ympärille sermeistä eristys!!!!!! kun paikasta toiseen siirtyvä työntekijä jälleen tuli siihen huoneeseen, puhelin vietiin työpisteen pöydältä ja linja siirrettiin toiselle määräaikaiselle joka sitten näyttääkseen statuksensa tilasi puhelun itselleen ja ilmoitti toiselle että juu, vastaa mutta hae minut sitten puhelimeen (niin, puhelimeenhan vastataan tyylin mukaan "osasto xx, AB:n puhelimessa CD" eli AB:n puhelin vaikka siis tasavertaisia muuten oltaisiinkin, samassa huoneessa kun oli kolme määräaikaista tämä tärkein tekijä sitten ilmeisesti ilmoitti toiselle että jos on kysyttävää niin osoita kysymys suoraan minulle ettei tuo kolmas vastaa!!! sillä ensin tuo toinen kysyi ihan yleisesti ja kolmas vastasi mutta jatkossa kysymykset siis esitettiin nimeltä mainiten tuolle yhdelle, sitten oli vielä tämä kun vakinaiset ja pitempään sijaisena olleet olivat puolen päivän virkistysreissulla, niin kaksi määräaikaista oli aamussa, näistä toiselle oli toisen tietämättä annettu jotain tehtäväksi, no tämä tietämätön tuli ensin töihin ja teki sen mitä tuolle oli annettu tehtäväksi, ja siitähän sitten nousee äläkkä että mennään toisten tehtäväksi annettuja tekemään! Ja esimies on täysi nolla, menee ihan siis siitä mikä on helpointa, eli antaa tätien hoitaa hommat keskenään... Juupa juu. Toki, esim. siinä kun se sermistö oli asetettu työpisteen ympärille olisi ollut paikka mennä sanomaan esimiehelle että viittitkö tulla kattomaan ja onko tämä ehkä sinun siunauksellasi tehty! No, se siitä....
Yksi mätä ja se sillai.. Mutta kuinka naurettavaa! Juu niin unohtui vielä tämä, että oli myös sitä, että kun niitä määräaikaisuuksia sitten jaettiin määräyskirjoina, tuotiin määräyskirja niin tuo yksi oli heti: "Eihän se vaan ole se mikä oli mulle varattu! Muistathan että se ja se sijaisuus oli mulle!" Oli käynyt jo etukäteen varaamassa itselleen ... Siis sama palkka, sama tehtävä, vakinaistamiset etenevät järjestyksessä mutta niin vaan pitää ruveta tuuppimaan, sillä kukaan ei tietenkään saa olla osaavampi tai parempi kuin joku. Ja joo, sitten oli vielä se, että oli tyyppi, jolla oli jonkinlainen sopimus ihan toisessa toimipisteessä muualla kaupungilla, mutta kun kesäsulut tulivat, niin hänellä oli joku etuoikeus tulla sitten aina tähän työpisteeseen ja joku sattui sitten olemaan hänenkin tiellään, esimies kun oli uusi niin ei ollut tiennyt, että hän tulee .... Ja saatiin sitten siitäkin tuntea nahoissaan, ja väistyttävä oli.
Tällaiset paikat... Mutta kyseisestä työpaikasta yleensä, ihan koko talon suhteen, oli jopa julkisessa sanassa ollut juttuja työpaikan kiusaamishengestä... Että kun se sallitaan ylhäällä niin samaa linjaa mennään joka paikassa ilmeisesti.- tätit puuhastelee
sermien taakse laittamisesta: Niin, jos ei kestänyt katsella sieltä omasta työpisteestään jonkun toisen rumaa naamaa, niin olisi kasannut ne sermit oman pisteensä ympärille!
- gutaa gutaa
tätit puuhastelee kirjoitti:
sermien taakse laittamisesta: Niin, jos ei kestänyt katsella sieltä omasta työpisteestään jonkun toisen rumaa naamaa, niin olisi kasannut ne sermit oman pisteensä ympärille!
Kun kerran määräaikaisina ollaan, niin helpoin tie ja kivuttomin olisi ollut, että ei enää olisi vaan jatkettu määräaikaisuuksia, jos ja kun kerran eräät eivät työpaikalla tykänneet. Sen sijaan piti järjestää oikein kunnon simputus ja suorastaan pahoinpitely ilmeisesti työnantajan myöntymyksellä! Siis kun kerran esimies salli ja oli tietoinen tapahtumista - pakkohan hänen oli olla - niin miksi ihmeessä ei vain jättänyt tekemättä määräyskirjoja sille jota haluttiin pois. Tekikö niin gutaa se kiusaaminen?
- vankilaakin pahempi
Nykyisellä työpaikallani erittäin kireä. Hymyt ovat hyytyneet itsekullakin - paitsi esimiehen kätyreillä. Mielestäni asiatonta mennä heti esimiehelle mustamaalaamaan työkaveriaan puhumatta työkaverille asiasta.. Nämä kätyrit esittävät ystävää, mutta puukottavat tosi rankasti selän takana. Mielestäni esimies on jopa tyhmä, kun pitää mielistelijöitä kavereinaan, jotka myös puhuvat esimiehestä pahaa hänen selkänsä takana.
Itse olen juuri tällä hetkellä silmätikku tiimissäni, jossa työskentelee esimiehen kätyri. Olen suorapuheinen ja siitä ei pidetä.. eli parampi olisi puhua selän takana. Mielestäni jokaisella on mielipiteeseen -oli se sitten oikea tai väärä?
Sain kirjallisen huomautuksen epäammatillisuudesta jutelessani heidän mielestään liian tuttavallisesti asiakkaiden kanssa ( asiakkat ovat kyllä tykänneet ja tietysti pitää arvioida, että kenen kanssa puhutaan mitäkin ) sekä ronskista kielenkäytöstä työkaverin kesken ( kätyri siis oli kuullut) ym. ym.
Väsyin tähän ja nyt mietinkin, että mitä tekisin? En jaksa olla enää hoitoalalla,- sdfsfsdf
Milllaiset ihmiset hakeutuvat hoitoalalle? Mä veikkaan, että ne tyypit, jotka alakoulussa (minun aikanani kansakoulussa) pyörivät välitunnilla opettajan ympärillä, olivat opettajan "suosikkeja", kertoivat kaiken opettajalle (siis kaiken sen mikä heidän mielestään oli heitä kohtaan väärin). Näille tytöille (tyttöjä siellä hoitajissa kuitenkin suurin osa on) on tärkeää juuri se, että on tämä "opettaja"hahmo, jonka kylkeen on kiva tunkea, jolle voi kertoa ns. murheensa.
Sitten tärkeää on tietysti myös se, että ei ole sellainen oman tiensä kulkija, vaan hakee toisten ohjeita ja tietysti myös se, että omaksuu sen hierarkian vaatiman marssijärjestyksen.
Mutta siis tuo, että pitää olla se keskushahmo, tuki ja turva elämän karulla merellä!
Meillä ainakin kansakoulussa oli juuri tuo opettajan pikku seurapiiri. Näistä tiedän ainakin parin päätyneen sairaanhoitajaksi, voi olla useampikin.
Itse olin se ulkopuolinen, kylän huonoista perheistä lähtöisin oleva... Juu, ei siinä mitään. Muistelenpa senkin kerran, kun vahingossa ruokajonossa tönäisin takana jonottavaa (nykyistä hoituria), jolta lautanen tippui ruokineen lattialle. No, mitäs opettaja se minuun suuttui, raahasi korvastas käytävälle ja haki toisen opettajan siihen ja yhdessä motkottivat, että tämä se tietysti ... Ja siis vahingossa lapsi tönäisi toista... No, eipä tuo mitään... Maatkoon sekin opettaja rauhassa haudassaan, tuskin enää elossa on!
Mutta tiedä, vaikka se hoitaja olisi ollut huonosti hoitamassa meidän vanhuksiamme, no joo....
- Maalaisemäntä
Naistyöpaikat on niin että jokainen tahtois olla se emäntä joka määrää ja muut on muita, Liekö syynä lyhyt työhistoria joukkoammateissa ettei ole kehitynyttä mallia tasavertaiseen suhtautumiseen. Kai hoitoalalla pitää olla sovinnainen, vähän standardi, ettei hoidettavat rasitu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275