Kävin viime perjantaina sappirakon poistoleikkauksessa. Leikkaus oli tähystys leikkaus ja pääsin samana päiväna jo kotiin. 4 haavaa tehtiin mahaan. Sappirakossa oli paljon pieniä sappikiviä. Viime keväänä todettiin sappikivet ultralla ja nyt leikattiin. Olen lukenut ja kuullut että vaivat eivät välttämättä lopu leikkaukseen vaan kohtauksia saattaa tulla vielä. Onko tämä totta? Ymmärrän että oireita voi tulla jos kiviä jää sappi teihin tai joskus myöhemmin saattaa sappiteihin muodostua kiviä. Nuo sappitie kivethän poistetaan suun kautta tähystys menetelmällä? Miten teillä, joilta on poistettu sappirakko, jäivätkö vaivat leikkaus pöydälle vai vieläkö vaivaa? Voitteko syödä ja juoda ihan mitä vaan? ja uskallatteko?
Sappirakon poistoleikkauksen jälkeen
10
7280
Vastaukset
- lisäys
Kertokaa miten elämä sujuu ilman sappi rakkoa? Onko leikkauksen jälkeen tullut miään ongelmia? Olen lukenut että närästystä saattaa joillekin tulla? Kertokaa onko ilmennyt jotain?
- sapeton
tullut muuta kun parempaa oloa,kipukohtaukset poissa ja vaikka oli avoleikkaus,olen iloinen.että elämä muuttu paremmaksi.
Eikä tuttavallanikaan ole tullut mitään,kyllä niistä olis kerrottu jos tulis jotain.
Ota rennosti ja hyvää oloa! - Anniex
sapeton kirjoitti:
tullut muuta kun parempaa oloa,kipukohtaukset poissa ja vaikka oli avoleikkaus,olen iloinen.että elämä muuttu paremmaksi.
Eikä tuttavallanikaan ole tullut mitään,kyllä niistä olis kerrottu jos tulis jotain.
Ota rennosti ja hyvää oloa!Kiitos. Tosi kiva että vaivat lähtivät sinulta. Toivottavasti ne pysyy mullakin poissa. Milloin sinulta on leikattu sappirakko? Pitää ottaa rennosti :-)
- Anniex
Anniex kirjoitti:
Kiitos. Tosi kiva että vaivat lähtivät sinulta. Toivottavasti ne pysyy mullakin poissa. Milloin sinulta on leikattu sappirakko? Pitää ottaa rennosti :-)
Onko kenelläkään muulla auennut navan alapuolella oleva arpi (sappirakon poistoleikkaus arpi) ? Kauanko on mennyt että se on parantunut? Jääkö kauhean ruma arpi? Missä vaiheessa se aukesi?
Mulla on nyt tasan 3 viikkoa leikkauksesta aikaa. Arpi aukesi kun leikkauksesta oli kulunut 2 viikkoa. Olen nyt käynyt sairaanhoitajalla ja käskevät suihkutella ja antaa ilmakylpyjä. Sanoivat että enää sille ei voi tehdä mitään, iho ei ole vaan tarttunut kunnolla yhteen kiinni ja haava aukesi, nyt se irvistää rumasti. Se kyllä paranee ja arpeutuu ajan kanssa mutta siitä tulee nyt normaalia isompi arpi. Kyllä harmittaa että näin kävi :-( - Jalo-Kivi
Anniex kirjoitti:
Onko kenelläkään muulla auennut navan alapuolella oleva arpi (sappirakon poistoleikkaus arpi) ? Kauanko on mennyt että se on parantunut? Jääkö kauhean ruma arpi? Missä vaiheessa se aukesi?
Mulla on nyt tasan 3 viikkoa leikkauksesta aikaa. Arpi aukesi kun leikkauksesta oli kulunut 2 viikkoa. Olen nyt käynyt sairaanhoitajalla ja käskevät suihkutella ja antaa ilmakylpyjä. Sanoivat että enää sille ei voi tehdä mitään, iho ei ole vaan tarttunut kunnolla yhteen kiinni ja haava aukesi, nyt se irvistää rumasti. Se kyllä paranee ja arpeutuu ajan kanssa mutta siitä tulee nyt normaalia isompi arpi. Kyllä harmittaa että näin kävi :-(Hei, minulta leikattiin sappirakko vuosi sitten avoleikkauksella. Sain allergisen reaktion tikeistä ja ne piti poistaa leikkausta seuraavana päivänä kaikki, joten leikkausviilto jäi kokonaan auki ja parani vähitellen umpeutuen itsestään. Vatsan pinnalla oli tosiaan kuin avoin suu. Päivittäin avoin haava sairaalassa vain "puhdistettiin" ja päälle steriili suoja. Kun se umpeutui tuli aika tasainen arpi. Kotona laitoin siihen parin kuukauden ajan Aloe Veeraa, siis ihan suoraan kasvista, se tasoitti hyvin ja värikin tuli luonnollisemmaksi. Jos kokeilet Aloe Veeraa niin varmistu että se tosiaan on aito Aloe Veera eikä muu Veera sukuun kuuluva. Kasvin geelimäinen sisus hierotaan iholle kunnes se on kokonaan imeytynyt. Geeli haisee aika epämielyttävältä. Toinen mahdollisuus on ostaa apteekista niitä arpia häivyttäviä laastareita tai voiteita. Toisaalta arvet ovat elettyä elämää, se joka säästyy arvilta elämässä ei oikeastaan ole eläväkään, näin sanoo vanha espajalainen sananlasku. Kivaa syksyä ja paranemista Sinulle
- Anniex
Jalo-Kivi kirjoitti:
Hei, minulta leikattiin sappirakko vuosi sitten avoleikkauksella. Sain allergisen reaktion tikeistä ja ne piti poistaa leikkausta seuraavana päivänä kaikki, joten leikkausviilto jäi kokonaan auki ja parani vähitellen umpeutuen itsestään. Vatsan pinnalla oli tosiaan kuin avoin suu. Päivittäin avoin haava sairaalassa vain "puhdistettiin" ja päälle steriili suoja. Kun se umpeutui tuli aika tasainen arpi. Kotona laitoin siihen parin kuukauden ajan Aloe Veeraa, siis ihan suoraan kasvista, se tasoitti hyvin ja värikin tuli luonnollisemmaksi. Jos kokeilet Aloe Veeraa niin varmistu että se tosiaan on aito Aloe Veera eikä muu Veera sukuun kuuluva. Kasvin geelimäinen sisus hierotaan iholle kunnes se on kokonaan imeytynyt. Geeli haisee aika epämielyttävältä. Toinen mahdollisuus on ostaa apteekista niitä arpia häivyttäviä laastareita tai voiteita. Toisaalta arvet ovat elettyä elämää, se joka säästyy arvilta elämässä ei oikeastaan ole eläväkään, näin sanoo vanha espajalainen sananlasku. Kivaa syksyä ja paranemista Sinulle
Kiitos vienkeistä. En tiennytkään että on olemassa arpia häivyttäviä voiteita. Minulle tehtiin tähystys leikkaus ja isoin arpi aukesi tuosta navan alapuolelta. Sinulla on varmasti ollut isompi arpi kun oli avoleikkaus. Eli minun arpi on aika pieni. Kuitenkin tosiaan niinkuin avoin suu. Nyt kuitenkin haava on ruvennut arpeutumaan eikä enää eritä kudosnestettä. Toivottavasti tästä ei jää kauhean rumaa arpea. AIkaa taitaa kuitenkin mennä että paranee.
Jalo-Kivi, jäikö sinun vaivasi leikkauspöydälle? Onko ollut enää sappivaivoja? Entä muuta esim ruuansulatus ongelmia tullut leikkauksen jälkeen?
Kivaa syksyä myös sinulle :-) - Jalo-Kivi
Anniex kirjoitti:
Kiitos vienkeistä. En tiennytkään että on olemassa arpia häivyttäviä voiteita. Minulle tehtiin tähystys leikkaus ja isoin arpi aukesi tuosta navan alapuolelta. Sinulla on varmasti ollut isompi arpi kun oli avoleikkaus. Eli minun arpi on aika pieni. Kuitenkin tosiaan niinkuin avoin suu. Nyt kuitenkin haava on ruvennut arpeutumaan eikä enää eritä kudosnestettä. Toivottavasti tästä ei jää kauhean rumaa arpea. AIkaa taitaa kuitenkin mennä että paranee.
Jalo-Kivi, jäikö sinun vaivasi leikkauspöydälle? Onko ollut enää sappivaivoja? Entä muuta esim ruuansulatus ongelmia tullut leikkauksen jälkeen?
Kivaa syksyä myös sinulle :-)Hei taas Anniex; Kyllä minulta jäivät ne kamalan tuskaiset kivut pois sappirakon poiston jälkeen. Kirurgi kyllä sanoi että joillekkin potilaille voi jäädä sellaista säteilykipua muutamaksi kuukaudeksi leikkauksen jälkeen, joka kyllä sitten vähitellen poistuu itsestään.
Ja vielä niistä ruuansulatusvaivoista, tosiaan koko ajan on menty parempaan päin leikkauksen jälkeen. Vaikka minulla on palleatyrä ja refluksi taipumus niin leikkauksen jälkeen pystyn syömään paljon sellaista mikä ennen sai aikaan kamalan happohyökkäyksen. Rasvaisista ruuista mainitsisin että aamiaiseni viikolla on leipä johon laitan virgin oliiviöljyä ja tomaattia ja viikonloppuna paistettu pekoni ja paistetut kananmunat. Ei mitään vaivoja ole tullut niistä rasvoista.
Ne geelit tai voiteet jotka mainitsin kyllä toimivat, erään ystäväni sydänleikkaus arpi " piiloitui" aika hyvin, vaikka se ensin oli kuin vetoketju rintakehän päällä. Aluksi hän käytti voidetta ja sitten "laastaria", siihen kuluu kyllä muutama kuukausi mutta kyllä tulos oli ihan hyvä.
Hyvää jatkoa Sinulle.
- kiitos tiedosta
Nyt tulee esiin mun tyhmyyteni, mutta ei tiennyt että koko sappirakon voi poistaa tähystyksellä. Luulin että jos poistetaan vain sappikivet niin se voidaan tehdä tähystyksellä. Mulla nimittäin on tuo edessä ja pelkäsin että jos koko sappirakko poistetaan niin se on isompi leikkaus. Tuo tieto siis helpotti mua että se voidaan tehdä tähystyksellä!
Mulla ei ole annettu mitään kieltoa mistään ruoka-aineista, koska mulla ei ole mitään oireita, sappikivet löytyivät sattumalta kun olin tutkimuksissa toisen asian vuoksi.- Anniex
Yleensä sappirakon poistoleikkaus tehdään tähystyksellä eli mahaan tulee 4 reikää. Navan alapuolelle tulee isompi reikä jonka kautta sappirakko otetaan pois. Joskus harvoin tähystysleikkaus ei onnistu ja se pitää muuttaa avoleikkaukseksi, mun kirurgi sanoi että 5 100:sta potilaasta joutuu avo leikkaukseen ali aika vähän. Tähystys leikkauksesta toipuu myös nopeasti ja pääsee äkkiä kotiin. Minä pääsin samana päivänä kotiin. Klo 8 menin sairaalaan ja klo18 olin kotona. Helppo ja nopea juttu.
Miksi sinulta leikataan sappirakko pois jos sinulla ei ole mitään oireita? Yleensä sitä ei leikata jos se on täysin oireeton. Jos on oireita niin leikataan. - kiitos tiedosta
Anniex kirjoitti:
Yleensä sappirakon poistoleikkaus tehdään tähystyksellä eli mahaan tulee 4 reikää. Navan alapuolelle tulee isompi reikä jonka kautta sappirakko otetaan pois. Joskus harvoin tähystysleikkaus ei onnistu ja se pitää muuttaa avoleikkaukseksi, mun kirurgi sanoi että 5 100:sta potilaasta joutuu avo leikkaukseen ali aika vähän. Tähystys leikkauksesta toipuu myös nopeasti ja pääsee äkkiä kotiin. Minä pääsin samana päivänä kotiin. Klo 8 menin sairaalaan ja klo18 olin kotona. Helppo ja nopea juttu.
Miksi sinulta leikataan sappirakko pois jos sinulla ei ole mitään oireita? Yleensä sitä ei leikata jos se on täysin oireeton. Jos on oireita niin leikataan.Koska se aristaa niin paljon siitä kohdasta painaessa, ja ultrassa näkyi että seinämät ovat paksuuntuneet. Muuten ei siis tunnu miltään, kunhan siitä ei paina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781