Uskosta ja syntienanteeksisaamisesta.

iveta

Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Tässä on tärkein eli primäärinen asia on
Jumalan sana ja toisarvoinen eli sekundäärinen asia kuuleminen. Eli, jos kuulemme, ei ole samaa , mitä
kuulemme, vaan nimenomaan että kuulemme(noudatamme, tottelemme) Jumalan sanaa. Jumalan sana voidaan tuoda esiin myös kirjoitettuna ja samalla tavalla se on kuulemista(Pyhän Hengen kautta) kuin itse
korvin kuultuna. Tärkeintä on Pyhän Hengen puhe sydämelle, ei se onko puhuttuna tai kirjoitettuna.

Samoin on laita syntienanteeksisaamisessa. Kristuksen Sovitustyö ja uskossa sen vastaanottaminen
syntienanteeksisaamisineen on primäärinen asia eli tärkein asia, sen sijaan toisarvoinen asia on,
onko se uskossa omaksuttu Raamattua lukiessa, seuroissa kuultuna saarnana, veljen julistuksessa jne.
Kuka meistä panee ehdot tai rajat Pyhän Hengen työlle.

Jumalan Siunausta Teille Kaikille!

18

205

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Room. 10:17

"17. Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

Edellä oleva raamatunkohta sanoo, että "kuuleminen Kristuksen sanan kautta." Tämä Kristuksen/Jumalan sana voi tulla puhuttuna tai kirjoitettuna. Koska kyseessä on SYDÄMEN KUULO - ei luonnollisilla korvilla koettu kuulo.

Kun me luemme tai kuulemme Jumalan sanaa ja meidän sydämemme kääntyy Jumalan/Kristuksen puoleen, niin silloin syntyy USKO. Ketään vl-hömppähannesta ei tarvita keppihevoseksi. Raamattu ei opeta 2 pakollisen välimiehen (Jeesus vl) oppia, jota SRK ja vl-puhujat opettavat. Mutta heillä onkin armoitus opettaa monet asiat omaan korvasyyhyynsä ohi Raamatun.

1.Tim. 2:

"5. Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus,
      6. joka antoi itsensä lunnaiksi kaikkien edestä, josta todistus oli annettava aikanansa"

Ja USKO KRISTUKSEEN antaa synnit anteeksi sekä tuottaa sielun pelastuksen.

Ei tarvita mitään vilkutteluja eikä huitomisia - ei myöskään vl-äijää kyynärkepiksi.

Näin se menee. Siunausta iveta-tytsylle!

• iveta

Iveta-tytsy lähettää myös terveiset Melperille ja toivottaa Jumalan runsasta Siunausta Kaikkeen Työhösi ja Elämääsi. On ihanaa saada olla Jeesuksen sovitustyön kautta Hänen omiaan, lampaita, jotka kuulevat Hänen äänensä ja seuraavat Häntä, ensisijaisesti Hänen Johdatuksessaan uskoen ja luottaen lujasti vain Kristukseen, Hänen Sanaansa ja Hänen Sovitustyöhönsä. Yksin Kristuksessa on pelastuksemme, yksin uskosta, yksin armosta, LAHJANA. Emme pyydä sitä keneltäkään muulta. LAHJA on LAHJA. ARMO on ARMO. Yksin Kristuksen tähden. Ylistys Hänen Pyhälle Nimelleen!

terv. Iveta

• Melperin tunnistaja
        iveta kirjoitti:

Iveta-tytsy lähettää myös terveiset Melperille ja toivottaa Jumalan runsasta Siunausta Kaikkeen Työhösi ja Elämääsi. On ihanaa saada olla Jeesuksen sovitustyön kautta Hänen omiaan, lampaita, jotka kuulevat Hänen äänensä ja seuraavat Häntä, ensisijaisesti Hänen Johdatuksessaan uskoen ja luottaen lujasti vain Kristukseen, Hänen Sanaansa ja Hänen Sovitustyöhönsä. Yksin Kristuksessa on pelastuksemme, yksin uskosta, yksin armosta, LAHJANA. Emme pyydä sitä keneltäkään muulta. LAHJA on LAHJA. ARMO on ARMO. Yksin Kristuksen tähden. Ylistys Hänen Pyhälle Nimelleen!

terv. Iveta

Paljastaa melperin

• Vl mies

kaksi ensimmäistä kommenttia ovat täysin Raamatun mukaisia ja vastaavat henkeen.

• tulkitsija

edellinen nimimerkki: kuudes (roomalaiset nrot) mies?

• Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta. Tässä on tärkein eli primäärinen asia on**
      Iveta, et kai ole lähtenyt harhailemaan? Olen pitänyt sinua rehellisenä, mutta tuo ”sinun raamattusi - tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta?? Missä niin kirjoitetaan?

Jos luet sen Raamatusta, etkä kuuntele noita maallikoita, se on luettavissa suoraan Raamatusta > Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana.

5. Siitä vanhurskaudesta, joka PERUSTUU LAIN NOUDATTAMISEEN, Mooses kirjoittaa: "JOKA TEKEE, mitä laki vaatii, saa siitä elämän."
      6 Mutta uskon vanhurskaus puhuu näin: "ÄLÄ KYSYS SYDÄMESSÄSI: KUKA VOI NOUSTA TAVAASEEN?" -- nimittäin tuomaan Kristusta maan päälle ( Oletko ajatellut, tämä on SRK;n suurin pakanllinen saatanallisuus, sillä joka hautajaisissa kerrotaan SE, ETTÄ HÄN JÄTTI SEURAKUNNALLE MERKIN, ETTÄ MENEE TAIVAASEEN, Sikisi Pyhä Henki ei katso teihin, olette vailla siunausta )
      7 "tai: Kuka voi laskeutua syvyyksiin?" -- nimittäin noutamaan Kristusta ylös kuolleista. ( Tai, kuten TEILLE KUULUU SAATNATA, KAIKIKKI MUUT MENEVÄT HELVETTIIN, paitsi pitkäotsaiset, lyhythiuksiset tupakan orjat, VL;t. Ajattele miten saatanallista, Jeesuksen tahdon rikkomista )
      8 Mitä siis on sanottu? -- Sana on lähellä sinua, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi, nimittäin se uskon sana, jota me julistamme.
      9 Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva. ( KUNKIA MONISSA SEUROISSA OLET KUULLUT, JEESUS ON HERRA, Mutta kuitenkin vahingoissa kirkossa, kun on epä- uskoinen pappi, luetaan uskontunnustus, MEIDÄN HERRAAMME, jona aikana VL on hiljaa )
      10 Sydämen usko tuo vanhurskauden, suun tunnustus pelastuksen. ( Niin, miten on )
      11 Kirjoituksissa sanotaan: "Yksikään, joka häneen uskoo, ei joudu häpeään
      12 Juutalaisen ja kreikkalaisen VÄLILLÄ EI OLE EROJA. KAIKILLA ON SAMA HERRA ( Paitsi VL;illä Jumala ja SRK ), ja häneltä riittää rikkautta kaikille, jotka huutavat häntä avukseen. ’
      3 Onhan kirjoitettu: "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu."
      14 KUNKA HE VOIVTA HUUTAA AVUKSEEN HERRA JOHON EIVÄT USKO? Kuinka he voivat uskoa siihen, JOSTA EIVÄT OLE KUULLEET? Kuinka he voivat kuulla, ELLEI KUKAAN JULISTA?
      15 Kuinka kukaan voi julistaa, ellei häntä ole lähetetty? Onhan kirjoitettu: "Kuinka ihanat ovat ilosanoman tuojan askelet!"
      16 Mutta kaikki eivät ole olleet evankeliumille kuuliaisia. Jesaja sanookin: "Herra, kuka on uskonut meidän sanomamme?"
      17 Usko syntyy kuulemisesta, mutta kuulemisen synnyttää Kristuksen sana. ( Nyt tärkeä,,,,, )
      18 Nyt kysyn: EIVÄTKÖ HE OLE KUULLEET SIITÄ? Varmasti ovat: -- Heidän ÄÄNENSÄ ON KAIKUNUT KAIKKIALLE, heidän sanansa maan ääriin asti. ( Mutta ei toimi SRK;ssa )

(noudatamme, tottelemme) Jumalan sanaa. ** Etkö iveta tiedä mikä on Sana ja vielä Jumalan sana, se on Jeesus. Hänen nimesä on ollut Jeesus vain pari tuhatta vuotta siteä ennen aina ja iankaikkiseti se on ollut Sana, joka teiltä uupuu? Joh 1;1-2. Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala. 2 Jo alussa Sana oli Jumalan luona.

• epäilijätär

että kuuro rupesi kuulemaan ja peitä nimet. Muuten en usko.

• Epäilevä VL
        epäilijätär kirjoitti:

sitten parannuta, oletteko oikein uskomassakaan?

• epäilijätär kirjoitti:

siellä parantui vain uskossa vahvat Jeesukseen. Tätä ei näe VL piireissä, he ovat juuri yhtä epäiliöitä, kuten sinä.

Ilman uskoa ei parantumista ole, tule katsomaan sunnutaisin klo. 11,00

• iveta

Rakas Kesitas! Vanhoillislestaadiolaiseen liikkeeseen "synnyttyäni"(meitä on jo ainakin 4 sukupolvea) siinä pitkään jo kasvaneena, sen yhteydessä eläneenä, olen varmasti omaksunut paljon, vaikka olenkin yrittänyt päästä niistä eroon liikkeemme "sanontoja, sanoja, raamatunlauseita", jotka eivät ole minunkaan mielestäni aina osuvia ja totuudenmukaisia ja jopa värittyneitä. En voi, kun pyytää sinulta anteeksi niiden käyttämistä, jos ne Sinua häiritsevät, niitä minulle on tullut ja varmasti jatkossakin tulee. Anteeksi!

Tuo raamatunkohta, jota kirjoituksessani käytin on myös "kansankielessäni" muuttunut ja itsekin käytin sitä, mutta näin se on minun Raamatussani: "10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

Mutta koko kirjoituksessani oli päätarkoituksena ja siihen vain keskityin, että tärkeintä on tuoda esiin se ydin, Kristuksen Sovitustyö, Syntienanteeksisaaminen Hänessä, Hänen yhteydessään eläminen jne. eikä se viestin tuoja. Kristushan on saanut Isältään kaiken vallan taivaassa ja maan päällä ja vain Hänellä on Taivasten valtakunnan avaimet. Me ihmiset voimme vain julistaa evankeliumia, tätä ilosanomaa Jeesuksesta ja Hänen Sovitustyöstään. Jos ei olisi Kristuksen Sovitustyötä, turhaapa olisi silloin tämä evankeliumin, ilosanoman julistus, eikä se olisi enään edes evankeliumia.

Älä ole minulle vihainen, vaikka en osaa oikein kirjoittaa. Tämä on niin uutta minulle, mutta mielenkiintoista.

Shalom!

• iveta kirjoitti:

Rakas Kesitas! Vanhoillislestaadiolaiseen liikkeeseen "synnyttyäni"(meitä on jo ainakin 4 sukupolvea) siinä pitkään jo kasvaneena, sen yhteydessä eläneenä, olen varmasti omaksunut paljon, vaikka olenkin yrittänyt päästä niistä eroon liikkeemme "sanontoja, sanoja, raamatunlauseita", jotka eivät ole minunkaan mielestäni aina osuvia ja totuudenmukaisia ja jopa värittyneitä. En voi, kun pyytää sinulta anteeksi niiden käyttämistä, jos ne Sinua häiritsevät, niitä minulle on tullut ja varmasti jatkossakin tulee. Anteeksi!

Tuo raamatunkohta, jota kirjoituksessani käytin on myös "kansankielessäni" muuttunut ja itsekin käytin sitä, mutta näin se on minun Raamatussani: "10:17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

Mutta koko kirjoituksessani oli päätarkoituksena ja siihen vain keskityin, että tärkeintä on tuoda esiin se ydin, Kristuksen Sovitustyö, Syntienanteeksisaaminen Hänessä, Hänen yhteydessään eläminen jne. eikä se viestin tuoja. Kristushan on saanut Isältään kaiken vallan taivaassa ja maan päällä ja vain Hänellä on Taivasten valtakunnan avaimet. Me ihmiset voimme vain julistaa evankeliumia, tätä ilosanomaa Jeesuksesta ja Hänen Sovitustyöstään. Jos ei olisi Kristuksen Sovitustyötä, turhaapa olisi silloin tämä evankeliumin, ilosanoman julistus, eikä se olisi enään edes evankeliumia.

Älä ole minulle vihainen, vaikka en osaa oikein kirjoittaa. Tämä on niin uutta minulle, mutta mielenkiintoista.

Shalom!

Minullakin on taustani, juuri tuona lapsena, jonka Jeesus otti syliin, ja Häneen luottamus on ollut valttina taistellessa ihmisten luomia sääntöjä vastaan.
        iveta, ei häiritse, vaan itse kerran kirjoitit, - haluat tietää kaiken Raamatusta, siksi vastin.
        Mutta koko kirjoituksessani oli päätarkoituksena ja siihen vain keskityin, että tärkeintä on tuoda esiin se ydin, Kristuksen Sovitustyö, Syntienanteeksisaaminen Hänessä, Hänen yhteydessään eläminen jne. eikä se viestin tuoja. Kristushan on saanut Isältään kaiken vallan taivaassa ja maan päällä ja vain Hänellä on Taivasten valtakunnan avaimet. Me ihmiset voimme vain julistaa evankeliumia, tätä ilosanomaa Jeesuksesta ja Hänen Sovitustyöstään. Jos ei olisi Kristuksen Sovitustyötä, turhaapa olisi silloin tämä evankeliumin, ilosanoman julistus, eikä se olisi enään edes evankeliumia. ** Amen. Juuri näin, sinulle on Kristus evankeliumi, mutta valitan, sitä se ei ole SRK;lle, heillä on omansa – tämän Jumalan Valtakunnan evankeliumi, joka ei ole Jeesus, vaan syntien anteeksi antaminen.

Älä ole minulle vihainen, vaikka en osaa oikein kirjoittaa. Tämä on niin uutta minulle, mutta mielenkiintoista. ** En tietenkään, ei ole des aihetta. Ole luja Jeesuksessa.

Shalom!

• epäilijätär
        Kesitas kirjoitti:

siellä parantui vain uskossa vahvat Jeesukseen. Tätä ei näe VL piireissä, he ovat juuri yhtä epäiliöitä, kuten sinä.

Ilman uskoa ei parantumista ole, tule katsomaan sunnutaisin klo. 11,00

kun ei kaikki parannukkaan. Onko ne sitten liian heikkoja uskovaisia? Kun ei uskoneet tarpeeksi. Siitähän vasta paha olo tulee.

• epäilijätär kirjoitti:

kun ei kaikki parannukkaan. Onko ne sitten liian heikkoja uskovaisia? Kun ei uskoneet tarpeeksi. Siitähän vasta paha olo tulee.

Vain Häeen uskovat parantuivta, ei muut.

Samoin vain Häeen uskova ristin ryöväri pelastui, ei viereinen, joka uskoi Jumalaan.

Ja ajattele, ei edes synnin päätöä.

Shalom

• Lähtökohtaisesti sinä nyt ole vl opista hukassa. Vl opettavat että vain tästä seurakunnasta (vl-liike) saarnatun sanan kautta ihminen voi tulla sisälle jumalan valtakuntaan. Eli vaikka ihminen tulisi tuntohinsa raamattua lukemalla niin vl mielestä tämmä johtaa siieh että ihminen etsii täänän jumalanlasten (vl) joukon josta hänelle saaranataa kaikki synnit anteeksi.

Onpa jopa kuultu näin että puhujat tai uskovaiset ovat ovenvartijoita jotka avaavat etisivälle lammashuoneen oven.

Kyllä vl äänellinen evakeliumi ja se että se kuullaan toiselta "oikein" uskovalta on uskon keskeinen elementti. Vain uskovaiset voivat saaranata oikeaa evakeliumia. Kosa vl vetoavat siihen ettei kenelläkään muulla kuin Vl ole Pyhää Henkeä. Ja vain jos kuulee Pyhän Hengen ilmoitamaa evankeliumia siinä on Jumalan voima. Eli vaikka sanat olisivat samat niin koska muilla kuin "tässä joukossa" kulkevilla ei ole Pyhää Henkeä ainosataan tämän joukon osallisuus pelastaa. Sana tekee eläväksi vain jos se kuulaan tästä joukosta. Jumalan sana on siis sidottu vl mukaan tähän joukkoon.

Ei ole toisijaista millaiste evankeliumia kuulutetaan. Vl sitovat Jumalan työn ja PYhän Hengen tähän joukoon ja tämä joukon ulkopuolella Jumla ei tee työtään. Jumala tekee vl opetusken mukaan työtään vain tässä joukossa ja tämän joukon kautta ja tämän joukon kautta saarnatutaa evankeliumia syntien anteeksi atamiseksi. Muualla ei ole pestavaa evankeliumia...

Vl oppi menee näin mutta mitä tekemistä sillä on avaukseis kanssa on syytä miettiä.

• iveta

Rakas hyshys! Olen täällä aikaisemminkin jo sanonut olen uskonnolliselta vakaumukseltani vl ennen vuotta 1934 vuosikokouksen päätöksiä ja vielä pikemminkin 1909 vuoden vl. Se hengellisyys, mitä silloin herätysliikkeemme edusti on lähellä sydäntäni. Se oli vielä silloin HERÄTYSLIIKE, jolloin iloisesti vietiin hyvää sanomaa Jeesuksesta kaikkialle ympäristöön, iloittiin yhteisestä uskosta(jopa muitten lampaitten kanssa), se oli dynaamista, eteenpäinvievää evankeliumin julistamista, se oli tarttuvaa, herättävää, innoittavaa, rakkaudellista, armahtavaa, lähimmäistä hyvinkohtelevaa, ilosanomaa Jeesuksesta, meidän Vapahtajastamme, joka sai meissä ja meidän elämässä muutoksia, eikä siihen tarvittu kuin yksin Kristus, Kristuksen Sovitustyö ja Raamattu(ei mitään armoneuvoja,hoitokokouksia jne.) Silloin pelastuttiin yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Anteeksi, jos olen tällainen vl, mutta meidän ry:ssä saan vielä olla tällaisena. Meitä on monenlaisia muitakin. Sanoisin aika kirjavaa joukkoa.

Jumalan Siunausta Sinulle ja Kaikille Sinun Poluillesi!

• iveta kirjoitti:

Rakas hyshys! Olen täällä aikaisemminkin jo sanonut olen uskonnolliselta vakaumukseltani vl ennen vuotta 1934 vuosikokouksen päätöksiä ja vielä pikemminkin 1909 vuoden vl. Se hengellisyys, mitä silloin herätysliikkeemme edusti on lähellä sydäntäni. Se oli vielä silloin HERÄTYSLIIKE, jolloin iloisesti vietiin hyvää sanomaa Jeesuksesta kaikkialle ympäristöön, iloittiin yhteisestä uskosta(jopa muitten lampaitten kanssa), se oli dynaamista, eteenpäinvievää evankeliumin julistamista, se oli tarttuvaa, herättävää, innoittavaa, rakkaudellista, armahtavaa, lähimmäistä hyvinkohtelevaa, ilosanomaa Jeesuksesta, meidän Vapahtajastamme, joka sai meissä ja meidän elämässä muutoksia, eikä siihen tarvittu kuin yksin Kristus, Kristuksen Sovitustyö ja Raamattu(ei mitään armoneuvoja,hoitokokouksia jne.) Silloin pelastuttiin yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Anteeksi, jos olen tällainen vl, mutta meidän ry:ssä saan vielä olla tällaisena. Meitä on monenlaisia muitakin. Sanoisin aika kirjavaa joukkoa.

mutten ole jokaista kirjoitustasi lukenut ;) Enkä tätäkään. Mutta oikeassa olet siinä että itsekin voisi allekirjoitaa tuon ajan kristilisyyden. Minulle vain tuli lähtö eteen omantunnon takia siksi että ramatun rinnalle noustetiin muuta ja armo ehdollistetiin tekohin.

• lyyleri
        iveta kirjoitti:

iveta...eikö me olla tämän päivän jumalanlapsia.. Tänäpäivänä me kuullaan anteeksiantamuksen evankeliumia omalle sydämellemme uskottavaksi...ei me muitten uskolla tulla autuaaksi., emme myös joudu kadotukseen menneitten aikojen uskovien tai uskottomien tähden. Tänä päivänä vielä on työn aika ja saamme uskolla vastaanottaa armollista evankeliumia.. Emme halua valikoida jostain menneisyydestä ...vaan tyydymme siihen armon mittaan, millä meille nyt mitataan.! Jumalan sanan nälkä säilykoon suurena tänäkin päivänä.

• A.H.
        lyyleri kirjoitti:

iveta...eikö me olla tämän päivän jumalanlapsia.. Tänäpäivänä me kuullaan anteeksiantamuksen evankeliumia omalle sydämellemme uskottavaksi...ei me muitten uskolla tulla autuaaksi., emme myös joudu kadotukseen menneitten aikojen uskovien tai uskottomien tähden. Tänä päivänä vielä on työn aika ja saamme uskolla vastaanottaa armollista evankeliumia.. Emme halua valikoida jostain menneisyydestä ...vaan tyydymme siihen armon mittaan, millä meille nyt mitataan.! Jumalan sanan nälkä säilykoon suurena tänäkin päivänä.

vanhat ja nykyiset vl-julmuudet kannattaa lakaista maton alle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      8019
    2. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      61
      5961
    3. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      81
      3352
    4. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3103
    5. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1728
    6. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      213
      1719
    7. Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?

Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?
      Maailman menoa
      343
      1453
    8. Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle

Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai
      NATO
      335
      1212
    9. Olen jälleen pahoillani

Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell
      Ikävä
      93
      1209
    10. Oot vaan niin hellä

Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä
      Ikävä
      32
      1141
    Aihe