Merille hommiin?

GeneralMei

Kertokaapas miten tällänen 22v karju pääsee merille töihin? Viimeset 4 vuotta tehty kovaa fyysistä työtä täällä ja nyt tekis mieli nostaa kytkintä.

Eli onko mahdollisuuksia päästä merille, vaikka koemusta alalta ei ole? Asennetta sitäkin enemmän ja työntekoa en ole koskaan pelännyt. Miten edetä asiassa?

Luulis, että uutteria karjuja kuitenkin tarvitaan! Enkä puhu nyt Finski-Ruotsi risteilystä!

24

5034

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysy myllystä

      Karju tahansa...olisikohan ensin syytä, ottaa yhteyttä lähimpään merimiesammatti kouluun...ei tämän päivän laivoihin mennä töihin,kuin hotellin ovista konsanaan...

      • Ex-kapteeni

        Kyllä sinne hommiin pääsee, jos itsellä on tahtoa. Mieluummin ainakin itse otan miehistöön kaverin, jolla on halua tehdä ja ei vikise vastaan aina. Koulusta tulleet piipertäjät ku valittavat kaikesta ja hommat jätetään kesken kun kello lyö tarpeeksi.


      • reissumies28
        Ex-kapteeni kirjoitti:

        Kyllä sinne hommiin pääsee, jos itsellä on tahtoa. Mieluummin ainakin itse otan miehistöön kaverin, jolla on halua tehdä ja ei vikise vastaan aina. Koulusta tulleet piipertäjät ku valittavat kaikesta ja hommat jätetään kesken kun kello lyö tarpeeksi.

        minkälainen laiva olis kyseessä ja missä seilailee?


    • 1234321

      Eli ilman merimieskoulua et pääse nykyään suomalaisille tai eu:laisille laivoille.Täytyy olla paperit koulutuksesta,eli ota selvää merikoulujen(Kotka,Rauma,Turku,ahvenanmaa) hakuajoista ja haet sinne vaan.Johonkin hinaajaan/saaristolauttaan voi ehkä päästä suoraankin ainakin suhteilla,mutta oikeisiin laivoihin ei.

      • nipottaja

        Ei pääse saaristolauttaankaan ilman kansimiehen paperia, tulityöt, ea:t, lääk.todistukset, laivan kipparin todistukset tarvitaan.


      • non byrokrat
        nipottaja kirjoitti:

        Ei pääse saaristolauttaankaan ilman kansimiehen paperia, tulityöt, ea:t, lääk.todistukset, laivan kipparin todistukset tarvitaan.

        jos saat varustamosta kiinni sen joka palkkaa alukselle miehiä ja saat hänet vakuuttuneeksi itsestäs
        niin varustamo voi palkata sinut suoraan se on varustamon oma asia kuka laivalle tulee duuniin !


      • juttelet
        non byrokrat kirjoitti:

        jos saat varustamosta kiinni sen joka palkkaa alukselle miehiä ja saat hänet vakuuttuneeksi itsestäs
        niin varustamo voi palkata sinut suoraan se on varustamon oma asia kuka laivalle tulee duuniin !

        Koulutusta ja pätevyyksiä pitää olla, jos meinaa miehistöön kuulua. Joku tilapäinen repari voi tulla matkaan mukaan ilman pätevyyksiä.
        Kuka tahansa saa kiinni sen henkilön joka laivoihin palkkaa henkilökuntaa, katsoo vaan varustamon sivulta numeron.


    • Vippulinossa

      koneessa pitäis osata muutakin kuin myllyn katkaisijaa kääntää.

      • Huru-Ukko

        Koneessa pitää osata HUUTAA oman ammattitaitonsa ja pätevyytensä puolesta.Käytännön laivaelämässä
        sitä ei yksinkertaisesti huomaa.


      • Mack on Best
        Huru-Ukko kirjoitti:

        Koneessa pitää osata HUUTAA oman ammattitaitonsa ja pätevyytensä puolesta.Käytännön laivaelämässä
        sitä ei yksinkertaisesti huomaa.

        kunhan selität...et pysty muuhunkaan...perälipun narut on solmussa ja täkit täynnä lokinpaskaa, ÖYH!
        Unelmat ja kuvat on mennyttä.. nyt pitäs tehdä töitä ! Siemase lisää.....


      • :-)
        Mack on Best kirjoitti:

        kunhan selität...et pysty muuhunkaan...perälipun narut on solmussa ja täkit täynnä lokinpaskaa, ÖYH!
        Unelmat ja kuvat on mennyttä.. nyt pitäs tehdä töitä ! Siemase lisää.....

        Afghanistaniin :)


      • reissumies28
        :-) kirjoitti:

        Afghanistaniin :)

        miten?


      • Anonyymi

        Ei siellä laivojen konehuoneissa betonimyllyjä ole. Nykyään moottorit lähes poikkeuksetta myös kaukokäynnistetään ohjaamosta. Pitäis tosiaan TIETÄÄ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siellä laivojen konehuoneissa betonimyllyjä ole. Nykyään moottorit lähes poikkeuksetta myös kaukokäynnistetään ohjaamosta. Pitäis tosiaan TIETÄÄ...

        Niin koneohkaamoako tarkoitat jota yleisemmin valvomoksi kutsutaan?


    • Skönömanni

      Kun itse lähdin merille, olin 16v. Lähtö tapahtui täysin pystymetsästä. Tuskin olin ennen nähnytkään laivaa, saati käynyt sellaisessa. Ensimmäiseksi purkiksi sattui eräs FOA: n pienehkö rahtilaiva. Sellaisia aluksia kutsuttiin yleisesti "puukengiksi". Muistan hyvin tuon laivaan saapumisen. Saman messipöydän ympärillä istui niin rantaruotsalaisia, kaukaisten salokylien poikia kuin helsinkiläisten aatelisperheiden "mustia lampaita". Miehistö oli siis taustaltaan mitä epäyhtenäisintä. Mitään työhon opastusta ei ollut, eikä tullut. Ei mitään tietoa merivahdeista, kansitöistä, muista laivarutiineista puhumattakaan. Kaikki oppiminen tapahtui kantapään kautta.

      Samana iltana lähdettiin ulos merelle. Siellä oli vastassa mitä ankarin syysmyrsky. Päämäärä oli Skotlannin Edingburgh. Reitillemme osuisi siis vielä syksyistä Pohjanmertakin. Keskiyöllä minut sitten herätettiin omalle vahtivuorolleni. Olin saanut kunnian ajaa ns. koiravahtia. Siitä sitten vaan suoraan brykälle ruorin taakse laivaa ohjaamaan. Perämeihen ohjeet olivat lyhyet ja niukkasanaiset. Oli seurattava kompassia ja pyrittävä pitämään laiva annetussa suunnassa. Samalla oli seurattava peräsimen kulmaa. Eihän siitä aluksi meinannut mitään tulla. Suunnan sain jotenkin pidettyä, mutta peräsin seilasi äärilaidasta toiseen, mistä seurauksena laiva heittelehti kuin hornankattilassa. Mutta kyllä siitä, samoin kuin monesta muustakin haasteesta selvittiin lopuksi vaittajana........

      Vaikka ammattitaito onkin merellä tärkeää, niin sitäkin tärkeämpää ovat sosiaaliset taidot ja sopeutuminen merielämään. Meritekniikan oppii yleensä aika pian. Myös laivat ovat kaikki melko samanlaisia. Kun yhden laivan tuntee hyvin, tuntee myös toiset laivat. Lisäksi fysiikan lait ovat samat niin maalla kuin merellä. Sen sijään sosiaalisille taidoille, psyykelle ja paineensietokyvylle osoitetaan edelleen aivan liian vähän huomiota.

      Peruskoulun myötä laivahenkilöstö on nykyään ehkä yhdenmukaisempaa kuin ennen. Tämä ei kuitenkaan ole edistänyt psyyken vahvistumista, mikä näkyy esim. varusmiestan suurena keskeytyksenä. Laivahenkilöstön kohdalla tilanne saattaa olla aiempaa hankalampi.Jos ennen laiva porukoineen ei miellyttänyt, saattoi laivaa vaihtaa vaikka joka jobin jälkeen. Nykyisin se ei enää onnistu. Merille haaveilevan kannattakin miettiä tarkkaan, miten hyvin ammatti sopii hänelle, miten hyvin hän pystyy sopeutumaan laivamiljööseen ja millaiset vaikutukset sillä saattaa olla niin hänelle itselleen kuin myös hänen läheisilleen. Erilaiset sidonnaisuudet ja velvoitteet kannattaa myös pohtia ja käydä kunnolla läpi. Lisäksi on hyvä muistaa, että merimiehen työ ei ole pelkästään jokin ammatti muiden ammattien joukossa, vaan elämäntapa.

      • asdjjj

        Pisti miettimään. Eikö sosiaalisesti kömpelö siellä pärjää? Kaikinpuolin muuten vaikuttaa ihan unelmaduunilta, paitsi että tykkään viettää paljon aikaa omissa oloissani, hiljainen kaveri ja psyyke kerran jo pettänyt (päihteillä oli osansa).


    • MarttiMuttik

      ⚓ Ohoi!
      Kaikki rekisteröitymään, töitä luvassa pian - toivottavasti jo marraskuussa! www.standbymate.com ⛴
      Seuraa myös facebookissa 👉www.facebook.com/standbymate

    • asdjjj

      Olen sosiaalisesti todella kömpelö.

    • asdjjj

      Kömpelö, se minä olen.

    • meriiiiiiii

      Auttaisiko koneenhoitajan kurssin käyminen merille pääsyssä? Huoliiko kukaan töihin kurssin käynyttä, keneltä puuttuu vielä 8kk meripalvelua ennenkuin saa sen pätevyyskirjan?

    • Kippari123456

      Töihin et pääse ilman pätevyyskirjaa. Ja tosin, koneenhoitajan kirjalla ei työskennellä juuri luotsivenettä suuremmassa aluksessa..

    • Anonyymi

      Fakta on se ett merelle ei ole asiaa ilman koulutusta. Sinulla täytyy olla esim. Turvallisuus asiat hallussa jos meinast laivalle päästä. Vähintään puolimatruusin kirjat taskussa. Fakta on se että mitä täällä ny ihmiset sanovat että voi päästä ilman koulutusta nii se on ihan paskan jauhantaa. Ilman koulutusta ett töitä nykyaikana saa. Et edes hinaahilta etkä lautoilta. Lähimpään ammattikouluun jossa merenkulku ala; yhteyttä ja opinnot alkuun.

      • Anonyymi

        Aloittaja oli 22-vuotias esittäessään kysymyksensä vuonna 2009. Herättääkö mitään ajatuksia?


      • Anonyymi

        Ja ihan ensin kirjoituskouluun, sieltä sitten vaikka ammattikouluun.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6579
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4243
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2647
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2040
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1407
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1111
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1066
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe