Kertokaapas miten tällänen 22v karju pääsee merille töihin? Viimeset 4 vuotta tehty kovaa fyysistä työtä täällä ja nyt tekis mieli nostaa kytkintä.
Eli onko mahdollisuuksia päästä merille, vaikka koemusta alalta ei ole? Asennetta sitäkin enemmän ja työntekoa en ole koskaan pelännyt. Miten edetä asiassa?
Luulis, että uutteria karjuja kuitenkin tarvitaan! Enkä puhu nyt Finski-Ruotsi risteilystä!
Merille hommiin?
24
5368
Vastaukset
- kysy myllystä
Karju tahansa...olisikohan ensin syytä, ottaa yhteyttä lähimpään merimiesammatti kouluun...ei tämän päivän laivoihin mennä töihin,kuin hotellin ovista konsanaan...
- Ex-kapteeni
Kyllä sinne hommiin pääsee, jos itsellä on tahtoa. Mieluummin ainakin itse otan miehistöön kaverin, jolla on halua tehdä ja ei vikise vastaan aina. Koulusta tulleet piipertäjät ku valittavat kaikesta ja hommat jätetään kesken kun kello lyö tarpeeksi.
- reissumies28
Ex-kapteeni kirjoitti:
Kyllä sinne hommiin pääsee, jos itsellä on tahtoa. Mieluummin ainakin itse otan miehistöön kaverin, jolla on halua tehdä ja ei vikise vastaan aina. Koulusta tulleet piipertäjät ku valittavat kaikesta ja hommat jätetään kesken kun kello lyö tarpeeksi.
minkälainen laiva olis kyseessä ja missä seilailee?
- 1234321
Eli ilman merimieskoulua et pääse nykyään suomalaisille tai eu:laisille laivoille.Täytyy olla paperit koulutuksesta,eli ota selvää merikoulujen(Kotka,Rauma,Turku,ahvenanmaa) hakuajoista ja haet sinne vaan.Johonkin hinaajaan/saaristolauttaan voi ehkä päästä suoraankin ainakin suhteilla,mutta oikeisiin laivoihin ei.
- nipottaja
Ei pääse saaristolauttaankaan ilman kansimiehen paperia, tulityöt, ea:t, lääk.todistukset, laivan kipparin todistukset tarvitaan.
- non byrokrat
nipottaja kirjoitti:
Ei pääse saaristolauttaankaan ilman kansimiehen paperia, tulityöt, ea:t, lääk.todistukset, laivan kipparin todistukset tarvitaan.
jos saat varustamosta kiinni sen joka palkkaa alukselle miehiä ja saat hänet vakuuttuneeksi itsestäs
niin varustamo voi palkata sinut suoraan se on varustamon oma asia kuka laivalle tulee duuniin ! - juttelet
non byrokrat kirjoitti:
jos saat varustamosta kiinni sen joka palkkaa alukselle miehiä ja saat hänet vakuuttuneeksi itsestäs
niin varustamo voi palkata sinut suoraan se on varustamon oma asia kuka laivalle tulee duuniin !Koulutusta ja pätevyyksiä pitää olla, jos meinaa miehistöön kuulua. Joku tilapäinen repari voi tulla matkaan mukaan ilman pätevyyksiä.
Kuka tahansa saa kiinni sen henkilön joka laivoihin palkkaa henkilökuntaa, katsoo vaan varustamon sivulta numeron.
- Vippulinossa
koneessa pitäis osata muutakin kuin myllyn katkaisijaa kääntää.
- Huru-Ukko
Koneessa pitää osata HUUTAA oman ammattitaitonsa ja pätevyytensä puolesta.Käytännön laivaelämässä
sitä ei yksinkertaisesti huomaa. - Mack on Best
Huru-Ukko kirjoitti:
Koneessa pitää osata HUUTAA oman ammattitaitonsa ja pätevyytensä puolesta.Käytännön laivaelämässä
sitä ei yksinkertaisesti huomaa.kunhan selität...et pysty muuhunkaan...perälipun narut on solmussa ja täkit täynnä lokinpaskaa, ÖYH!
Unelmat ja kuvat on mennyttä.. nyt pitäs tehdä töitä ! Siemase lisää..... - :-)
Mack on Best kirjoitti:
kunhan selität...et pysty muuhunkaan...perälipun narut on solmussa ja täkit täynnä lokinpaskaa, ÖYH!
Unelmat ja kuvat on mennyttä.. nyt pitäs tehdä töitä ! Siemase lisää.....Afghanistaniin :)
- reissumies28
:-) kirjoitti:
Afghanistaniin :)
miten?
- Anonyymi
Ei siellä laivojen konehuoneissa betonimyllyjä ole. Nykyään moottorit lähes poikkeuksetta myös kaukokäynnistetään ohjaamosta. Pitäis tosiaan TIETÄÄ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siellä laivojen konehuoneissa betonimyllyjä ole. Nykyään moottorit lähes poikkeuksetta myös kaukokäynnistetään ohjaamosta. Pitäis tosiaan TIETÄÄ...
Niin koneohkaamoako tarkoitat jota yleisemmin valvomoksi kutsutaan?
- Skönömanni
Kun itse lähdin merille, olin 16v. Lähtö tapahtui täysin pystymetsästä. Tuskin olin ennen nähnytkään laivaa, saati käynyt sellaisessa. Ensimmäiseksi purkiksi sattui eräs FOA: n pienehkö rahtilaiva. Sellaisia aluksia kutsuttiin yleisesti "puukengiksi". Muistan hyvin tuon laivaan saapumisen. Saman messipöydän ympärillä istui niin rantaruotsalaisia, kaukaisten salokylien poikia kuin helsinkiläisten aatelisperheiden "mustia lampaita". Miehistö oli siis taustaltaan mitä epäyhtenäisintä. Mitään työhon opastusta ei ollut, eikä tullut. Ei mitään tietoa merivahdeista, kansitöistä, muista laivarutiineista puhumattakaan. Kaikki oppiminen tapahtui kantapään kautta.
Samana iltana lähdettiin ulos merelle. Siellä oli vastassa mitä ankarin syysmyrsky. Päämäärä oli Skotlannin Edingburgh. Reitillemme osuisi siis vielä syksyistä Pohjanmertakin. Keskiyöllä minut sitten herätettiin omalle vahtivuorolleni. Olin saanut kunnian ajaa ns. koiravahtia. Siitä sitten vaan suoraan brykälle ruorin taakse laivaa ohjaamaan. Perämeihen ohjeet olivat lyhyet ja niukkasanaiset. Oli seurattava kompassia ja pyrittävä pitämään laiva annetussa suunnassa. Samalla oli seurattava peräsimen kulmaa. Eihän siitä aluksi meinannut mitään tulla. Suunnan sain jotenkin pidettyä, mutta peräsin seilasi äärilaidasta toiseen, mistä seurauksena laiva heittelehti kuin hornankattilassa. Mutta kyllä siitä, samoin kuin monesta muustakin haasteesta selvittiin lopuksi vaittajana........
Vaikka ammattitaito onkin merellä tärkeää, niin sitäkin tärkeämpää ovat sosiaaliset taidot ja sopeutuminen merielämään. Meritekniikan oppii yleensä aika pian. Myös laivat ovat kaikki melko samanlaisia. Kun yhden laivan tuntee hyvin, tuntee myös toiset laivat. Lisäksi fysiikan lait ovat samat niin maalla kuin merellä. Sen sijään sosiaalisille taidoille, psyykelle ja paineensietokyvylle osoitetaan edelleen aivan liian vähän huomiota.
Peruskoulun myötä laivahenkilöstö on nykyään ehkä yhdenmukaisempaa kuin ennen. Tämä ei kuitenkaan ole edistänyt psyyken vahvistumista, mikä näkyy esim. varusmiestan suurena keskeytyksenä. Laivahenkilöstön kohdalla tilanne saattaa olla aiempaa hankalampi.Jos ennen laiva porukoineen ei miellyttänyt, saattoi laivaa vaihtaa vaikka joka jobin jälkeen. Nykyisin se ei enää onnistu. Merille haaveilevan kannattakin miettiä tarkkaan, miten hyvin ammatti sopii hänelle, miten hyvin hän pystyy sopeutumaan laivamiljööseen ja millaiset vaikutukset sillä saattaa olla niin hänelle itselleen kuin myös hänen läheisilleen. Erilaiset sidonnaisuudet ja velvoitteet kannattaa myös pohtia ja käydä kunnolla läpi. Lisäksi on hyvä muistaa, että merimiehen työ ei ole pelkästään jokin ammatti muiden ammattien joukossa, vaan elämäntapa.- asdjjj
Pisti miettimään. Eikö sosiaalisesti kömpelö siellä pärjää? Kaikinpuolin muuten vaikuttaa ihan unelmaduunilta, paitsi että tykkään viettää paljon aikaa omissa oloissani, hiljainen kaveri ja psyyke kerran jo pettänyt (päihteillä oli osansa).
- MarttiMuttik
⚓ Ohoi!
Kaikki rekisteröitymään, töitä luvassa pian - toivottavasti jo marraskuussa! www.standbymate.com ⛴
Seuraa myös facebookissa 👉www.facebook.com/standbymate - asdjjj
Olen sosiaalisesti todella kömpelö.
- asdjjj
Kömpelö, se minä olen.
- meriiiiiiii
Auttaisiko koneenhoitajan kurssin käyminen merille pääsyssä? Huoliiko kukaan töihin kurssin käynyttä, keneltä puuttuu vielä 8kk meripalvelua ennenkuin saa sen pätevyyskirjan?
- Kippari123456
Töihin et pääse ilman pätevyyskirjaa. Ja tosin, koneenhoitajan kirjalla ei työskennellä juuri luotsivenettä suuremmassa aluksessa..
- Anonyymi
Fakta on se ett merelle ei ole asiaa ilman koulutusta. Sinulla täytyy olla esim. Turvallisuus asiat hallussa jos meinast laivalle päästä. Vähintään puolimatruusin kirjat taskussa. Fakta on se että mitä täällä ny ihmiset sanovat että voi päästä ilman koulutusta nii se on ihan paskan jauhantaa. Ilman koulutusta ett töitä nykyaikana saa. Et edes hinaahilta etkä lautoilta. Lähimpään ammattikouluun jossa merenkulku ala; yhteyttä ja opinnot alkuun.
- Anonyymi
Aloittaja oli 22-vuotias esittäessään kysymyksensä vuonna 2009. Herättääkö mitään ajatuksia?
- Anonyymi
Ja ihan ensin kirjoituskouluun, sieltä sitten vaikka ammattikouluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812