Kertokaapas miten tällänen 22v karju pääsee merille töihin? Viimeset 4 vuotta tehty kovaa fyysistä työtä täällä ja nyt tekis mieli nostaa kytkintä.
Eli onko mahdollisuuksia päästä merille, vaikka koemusta alalta ei ole? Asennetta sitäkin enemmän ja työntekoa en ole koskaan pelännyt. Miten edetä asiassa?
Luulis, että uutteria karjuja kuitenkin tarvitaan! Enkä puhu nyt Finski-Ruotsi risteilystä!
Merille hommiin?
24
5665
Vastaukset
- kysy myllystä
Karju tahansa...olisikohan ensin syytä, ottaa yhteyttä lähimpään merimiesammatti kouluun...ei tämän päivän laivoihin mennä töihin,kuin hotellin ovista konsanaan...
- Ex-kapteeni
Kyllä sinne hommiin pääsee, jos itsellä on tahtoa. Mieluummin ainakin itse otan miehistöön kaverin, jolla on halua tehdä ja ei vikise vastaan aina. Koulusta tulleet piipertäjät ku valittavat kaikesta ja hommat jätetään kesken kun kello lyö tarpeeksi.
- reissumies28
Ex-kapteeni kirjoitti:
Kyllä sinne hommiin pääsee, jos itsellä on tahtoa. Mieluummin ainakin itse otan miehistöön kaverin, jolla on halua tehdä ja ei vikise vastaan aina. Koulusta tulleet piipertäjät ku valittavat kaikesta ja hommat jätetään kesken kun kello lyö tarpeeksi.
minkälainen laiva olis kyseessä ja missä seilailee?
- 1234321
Eli ilman merimieskoulua et pääse nykyään suomalaisille tai eu:laisille laivoille.Täytyy olla paperit koulutuksesta,eli ota selvää merikoulujen(Kotka,Rauma,Turku,ahvenanmaa) hakuajoista ja haet sinne vaan.Johonkin hinaajaan/saaristolauttaan voi ehkä päästä suoraankin ainakin suhteilla,mutta oikeisiin laivoihin ei.
- nipottaja
Ei pääse saaristolauttaankaan ilman kansimiehen paperia, tulityöt, ea:t, lääk.todistukset, laivan kipparin todistukset tarvitaan.
- non byrokrat
nipottaja kirjoitti:
Ei pääse saaristolauttaankaan ilman kansimiehen paperia, tulityöt, ea:t, lääk.todistukset, laivan kipparin todistukset tarvitaan.
jos saat varustamosta kiinni sen joka palkkaa alukselle miehiä ja saat hänet vakuuttuneeksi itsestäs
niin varustamo voi palkata sinut suoraan se on varustamon oma asia kuka laivalle tulee duuniin ! - juttelet
non byrokrat kirjoitti:
jos saat varustamosta kiinni sen joka palkkaa alukselle miehiä ja saat hänet vakuuttuneeksi itsestäs
niin varustamo voi palkata sinut suoraan se on varustamon oma asia kuka laivalle tulee duuniin !Koulutusta ja pätevyyksiä pitää olla, jos meinaa miehistöön kuulua. Joku tilapäinen repari voi tulla matkaan mukaan ilman pätevyyksiä.
Kuka tahansa saa kiinni sen henkilön joka laivoihin palkkaa henkilökuntaa, katsoo vaan varustamon sivulta numeron.
- Vippulinossa
koneessa pitäis osata muutakin kuin myllyn katkaisijaa kääntää.
- Huru-Ukko
Koneessa pitää osata HUUTAA oman ammattitaitonsa ja pätevyytensä puolesta.Käytännön laivaelämässä
sitä ei yksinkertaisesti huomaa. - Mack on Best
Huru-Ukko kirjoitti:
Koneessa pitää osata HUUTAA oman ammattitaitonsa ja pätevyytensä puolesta.Käytännön laivaelämässä
sitä ei yksinkertaisesti huomaa.kunhan selität...et pysty muuhunkaan...perälipun narut on solmussa ja täkit täynnä lokinpaskaa, ÖYH!
Unelmat ja kuvat on mennyttä.. nyt pitäs tehdä töitä ! Siemase lisää..... - :-)
Mack on Best kirjoitti:
kunhan selität...et pysty muuhunkaan...perälipun narut on solmussa ja täkit täynnä lokinpaskaa, ÖYH!
Unelmat ja kuvat on mennyttä.. nyt pitäs tehdä töitä ! Siemase lisää.....Afghanistaniin :)
- reissumies28
:-) kirjoitti:
Afghanistaniin :)
miten?
- Anonyymi
Ei siellä laivojen konehuoneissa betonimyllyjä ole. Nykyään moottorit lähes poikkeuksetta myös kaukokäynnistetään ohjaamosta. Pitäis tosiaan TIETÄÄ...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei siellä laivojen konehuoneissa betonimyllyjä ole. Nykyään moottorit lähes poikkeuksetta myös kaukokäynnistetään ohjaamosta. Pitäis tosiaan TIETÄÄ...
Niin koneohkaamoako tarkoitat jota yleisemmin valvomoksi kutsutaan?
- Skönömanni
Kun itse lähdin merille, olin 16v. Lähtö tapahtui täysin pystymetsästä. Tuskin olin ennen nähnytkään laivaa, saati käynyt sellaisessa. Ensimmäiseksi purkiksi sattui eräs FOA: n pienehkö rahtilaiva. Sellaisia aluksia kutsuttiin yleisesti "puukengiksi". Muistan hyvin tuon laivaan saapumisen. Saman messipöydän ympärillä istui niin rantaruotsalaisia, kaukaisten salokylien poikia kuin helsinkiläisten aatelisperheiden "mustia lampaita". Miehistö oli siis taustaltaan mitä epäyhtenäisintä. Mitään työhon opastusta ei ollut, eikä tullut. Ei mitään tietoa merivahdeista, kansitöistä, muista laivarutiineista puhumattakaan. Kaikki oppiminen tapahtui kantapään kautta.
Samana iltana lähdettiin ulos merelle. Siellä oli vastassa mitä ankarin syysmyrsky. Päämäärä oli Skotlannin Edingburgh. Reitillemme osuisi siis vielä syksyistä Pohjanmertakin. Keskiyöllä minut sitten herätettiin omalle vahtivuorolleni. Olin saanut kunnian ajaa ns. koiravahtia. Siitä sitten vaan suoraan brykälle ruorin taakse laivaa ohjaamaan. Perämeihen ohjeet olivat lyhyet ja niukkasanaiset. Oli seurattava kompassia ja pyrittävä pitämään laiva annetussa suunnassa. Samalla oli seurattava peräsimen kulmaa. Eihän siitä aluksi meinannut mitään tulla. Suunnan sain jotenkin pidettyä, mutta peräsin seilasi äärilaidasta toiseen, mistä seurauksena laiva heittelehti kuin hornankattilassa. Mutta kyllä siitä, samoin kuin monesta muustakin haasteesta selvittiin lopuksi vaittajana........
Vaikka ammattitaito onkin merellä tärkeää, niin sitäkin tärkeämpää ovat sosiaaliset taidot ja sopeutuminen merielämään. Meritekniikan oppii yleensä aika pian. Myös laivat ovat kaikki melko samanlaisia. Kun yhden laivan tuntee hyvin, tuntee myös toiset laivat. Lisäksi fysiikan lait ovat samat niin maalla kuin merellä. Sen sijään sosiaalisille taidoille, psyykelle ja paineensietokyvylle osoitetaan edelleen aivan liian vähän huomiota.
Peruskoulun myötä laivahenkilöstö on nykyään ehkä yhdenmukaisempaa kuin ennen. Tämä ei kuitenkaan ole edistänyt psyyken vahvistumista, mikä näkyy esim. varusmiestan suurena keskeytyksenä. Laivahenkilöstön kohdalla tilanne saattaa olla aiempaa hankalampi.Jos ennen laiva porukoineen ei miellyttänyt, saattoi laivaa vaihtaa vaikka joka jobin jälkeen. Nykyisin se ei enää onnistu. Merille haaveilevan kannattakin miettiä tarkkaan, miten hyvin ammatti sopii hänelle, miten hyvin hän pystyy sopeutumaan laivamiljööseen ja millaiset vaikutukset sillä saattaa olla niin hänelle itselleen kuin myös hänen läheisilleen. Erilaiset sidonnaisuudet ja velvoitteet kannattaa myös pohtia ja käydä kunnolla läpi. Lisäksi on hyvä muistaa, että merimiehen työ ei ole pelkästään jokin ammatti muiden ammattien joukossa, vaan elämäntapa.- asdjjj
Pisti miettimään. Eikö sosiaalisesti kömpelö siellä pärjää? Kaikinpuolin muuten vaikuttaa ihan unelmaduunilta, paitsi että tykkään viettää paljon aikaa omissa oloissani, hiljainen kaveri ja psyyke kerran jo pettänyt (päihteillä oli osansa).
- MarttiMuttik
⚓ Ohoi!
Kaikki rekisteröitymään, töitä luvassa pian - toivottavasti jo marraskuussa! www.standbymate.com ⛴
Seuraa myös facebookissa 👉www.facebook.com/standbymate - asdjjj
Olen sosiaalisesti todella kömpelö.
- asdjjj
Kömpelö, se minä olen.
- meriiiiiiii
Auttaisiko koneenhoitajan kurssin käyminen merille pääsyssä? Huoliiko kukaan töihin kurssin käynyttä, keneltä puuttuu vielä 8kk meripalvelua ennenkuin saa sen pätevyyskirjan?
- Kippari123456
Töihin et pääse ilman pätevyyskirjaa. Ja tosin, koneenhoitajan kirjalla ei työskennellä juuri luotsivenettä suuremmassa aluksessa..
- Anonyymi
Fakta on se ett merelle ei ole asiaa ilman koulutusta. Sinulla täytyy olla esim. Turvallisuus asiat hallussa jos meinast laivalle päästä. Vähintään puolimatruusin kirjat taskussa. Fakta on se että mitä täällä ny ihmiset sanovat että voi päästä ilman koulutusta nii se on ihan paskan jauhantaa. Ilman koulutusta ett töitä nykyaikana saa. Et edes hinaahilta etkä lautoilta. Lähimpään ammattikouluun jossa merenkulku ala; yhteyttä ja opinnot alkuun.
- Anonyymi
Aloittaja oli 22-vuotias esittäessään kysymyksensä vuonna 2009. Herättääkö mitään ajatuksia?
- Anonyymi
Ja ihan ensin kirjoituskouluun, sieltä sitten vaikka ammattikouluun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063210Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1571257Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803