Migreeni ja b-vitamiini

marileena

Ajattelin laittaa pikasesti viestiä mun onnistuneesta b-vitamiini kokeilusta. Aloin ottaa b-vitamiin tabletteja viime keväänä kun sisko mainitsi, että niistä voisi olla apua työssäkäyvän, kahden lapsen äidin arki stressiin. Yllättäen huomasin, että mun kuukautisten alkamis ajankohtaan ajoittuva migreeni helpotti. Pidin jossain vaiheessa väliä noiden b-vitamiini tablettien kanssa ja migreeni palasi tosi pahana. Sen jälkeen aloin ottaa noita tabletteja muutama päivä ennen kuukautisten alkamis ajankohtaa ja jatkoin noin viikon ajan. Uskokaa tai älkää mut joinakin kuukausina kuukautiset menee nyt parin buranan turvin. Ennen piti syödä buranoita monta päivässä eikä ne tahtoneet auttaa ollenkaan. Migreeni lääkkeet on ja kuten sanoin, burana 400mg/600mg vakio kamaa. Kyseessä on siis b1/b6 vitamiinien yhdistelmä, 100mg molempia per tabletti. Otan kaksi tablettia aamulla ja kaksi illalla. B-vitamiinihan on vesiliukoinen, eli ei kai siitä ole mitään haittaakaan. Ei ainakaan verrattuna noihin muihin myrkkyihin. Toivottavasti tämä auttaisi muillekin...

12

4842

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D3-vitamiinia
    • Madame_Migreeni

      Jonkin verran tieteellistä näyttöä on B2-vitamiinin hyvin suurista annoksista migreenin estohoitona. Annokset ovat niin suuria, että käsikauppavitamiinilla niitä ei voi saavuttaa.

      Vaikka tieteellistä todistusaineistoa ei Marileenan mainitsemista B-vitamiineista ole - eikä todennäköisesti ole etsittykään - löytö on henkilökohtaisesti arvokas. Omaa tuntemusta kannattaa kunnioittaa ja olla iloinen hyvästä tuloksesta.

    • B-vitamiini

      Olen kokeillut saman ja tepsii. B-vitamiinin imeytymishäiriötä minulla ei ole ja jos olisi, aiheuttaisi se osaltaan alavireisyyttä ja päänsärkyä. Myös kalkkitabletit auttavat ja siirtyminen maidottomiin tuotteisiin. Painon pudotus myös. Toivoo yksi kivulias vaan

    • Popsi, popsi porkkanaa...

      B-vitamiineja varsin paljon varsinkin viinin yhteydessä :) Podin aikanaan vaikean selkävaiva-iskias sairauden ja tuolloin b-vitamiini oli osa hoitoa "hermolääkkeenä".

      Uskon ja luotan em vitamiinin tehoon ja apuun. Tieteellistä näyttöäkin lienee olemassa.

      D-vitamiinin kanssa olen ollut hieman varovainen...yliannosten suhteen.

    • Migreenikko vuodesta -88

      Aika mielenkiintoinen juttu. Käypä hoito -suositusten mukaanhan B12 ja B2 (riboflaviini) olisivat näitä migreeniin estoon melko tehokkaiksi todettuja vitamiineja, mutta jos koet, että noistakin on apua, niin loistavaa. Kaikillehan B-vitamiini ei auta, mutta kokeilla kannattaa silti. Liikaa B-vitamiinejakaan ei kannata ahnehtia, sillä liikasaanti voi johtaa hermostollisiin ongelmiin, mutta esimerkiksi tohtori.fi:ssä on kerrottu B-vitamiineista ne rajat, joita ei saa ylittää. B-vitamiinien lisäksi myös Q10 eli ubikinoni on mainittu Käypä hoito -suosituksissa, joten sitäkin voivat kokeilla ne, joille B-vitamiini ei auta.

      Itse olen paraikaa beetassalpaajakokeilussa, mutta alkaa näyttää siltä, ettei se sovi minulle, sillä se paitsi laskee pulssini tavattoman alas, myös aiheuttaa suunnatonta väsymystä (joka ei ole mennyt ohitse, vaikka kokeilu on kestänyt jo kolmisen viikkoa) ja outoa, kuivaa yskää, joka voisi viitata jonkin sortin astmaattiseen reaktioon. Taidan siis neuvotella lääkärin kanssa kohtsillään ja kokeilla seuraavaksi vaikkapa noita B-vitamiineja ennen "kovempiin aineisiin" (kuten epilepsialääkkeisiin) siirtymistä.

    • Migreenikko vuodesta -88

      Ja sellainen detalji vielä, että Käypä hoito -sivustolla mainittiin tutkimus, jonka mukaan jo 25 mg B2-vitamiinia (eli riboflaviinia) riitti joillakin vähentämään kohtauksia, eli satoihin milligrammoihin ei välttämättä tarvitse mennä. Esimerkiksi Ferrosanin Bevi-Tabsissa näyttäisi olevan 35 mg riboflaviinia, ja se on ihan yleisessä myynnissä oleva valmiste.

    • yllättynyt

      Suomen netti sivuilta en löytänyt kovinkaan montaa artikkelia mutta katselin netistä englannin ja saksan kielisiä sivuja, (google.co.uk , google.de, yahoo.com) ja näyttöä tuntuu löytyvän. Tutkimuksia on siis tehty. Mielenkiintoista luettavaa...

    • Migreenikko v. -88

      No niin, nyt on 2 viikkoa Bevi-Tabsia takana, siis vain yksi pilleri päivässä ( multivitamiinipillerin mukana tulevat B-vitamiinit). Tulos: kun normaalisti minulla menee kolme triptaania viikossa, triptaaneja on nyt mennyt 1-2. Lisäksi kipu on lievittynyt suorastaan dramaattisesti! Ennen kovaksi nopeasti yltynyt särky on nyt jotenkin "tylppää" ja "pyöreää", eikä pahaa oloa ole tullut vielä kertaakaan. Triptaanin olen ottanut nukkumaan mennessä, ja aamulla olo on hyvä - kun aiemmin kipu saattoi jatkua pahana kolmekin päivää.

      Aion jatkaa tällä linjalla; on mielenkiintoista nähdä, onko vaikutus pysyvämpää sorttia. Mutta ainakin nyt tuntuu tosi hyvältä, kun edes kuukautiset eivät onnistuneet pahentamaan kohtauksia, kuten aiemmin.

      Ketjun aloittajalle kiitos vinkistä, tai pikemminkin rohkaisusta kokeiluun. Täytyy myöntää, että olen kyllä yllättynyt siitä, miten selvästi ero olotilassa alkoi näkyä.

      • KIITTI

        Kiitoksia tiedosta aion ehdottomasti kokeilla heti.


    • Rolling67

      Itselläni pääkipu repivää, terävää, nopeasyklistä ja päivittäistä. Beetasalpaaja rivatril tai vahva b-vitamiini, jossa myös b2 d-vitamiini100µg yhdessä pelastavat päivän. Yksinään b2 ei vaikuttanut, mutta kun otin samaan aikaan deen, niin yllätys oli miten toimi. Panadolista ei ollut mitään apua, Ubikinonia en ole kokeillut, koska ovat kovin hintavia, enkä ole saanut luotettavaa käyttäjäkokemusta. Olen käyttänyt paljon rahaa erillaisiin lisäravinteisiin ja voin sanoa, että pääosin ne ovat. rahan haaskausta. Ainoat lisäravinteet, joita voin suositella on d-vitamiin, b-vitamiinit tarpeen mukaan.

      • Anonyymi

        Täytyy muistaa että lisäravinteiden ja vitamiinien laadussa on isoja eroja jotka vaikuttavat niiden imeytymiseen ja toimivuuteen. Sen takia moni käyttää ainoastaan Solgar tai Skip tasoisia vitamiinivalmisteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyy muistaa että lisäravinteiden ja vitamiinien laadussa on isoja eroja jotka vaikuttavat niiden imeytymiseen ja toimivuuteen. Sen takia moni käyttää ainoastaan Solgar tai Skip tasoisia vitamiinivalmisteita.

        Ja pitää nimenomaan olla vahvoja ja laadukkaita vitamiineja jos haluaa oikeasti vaikutuksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2800
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2011
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1538
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      979
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe