Olisi tarkotus ostaa käytettynä n.600kg painoiselle HT-veneelle jarruton traileri. Mitäköhän asiota tulisi ottaa huomioon traileria ostaessa? Osaitteko suositella jotakin trailer-merkkiä, mikä olisi hyvä?
venetraileria
17
9036
Vastaukset
- 7+18=?
Ensimmäiseksi varmista, että autollasi saa vetää kokonaispainoltaan 750kg painavaa jarrutonta kärriä. Toisekseen tuolla kantavuudella varustettuja jarruttomia venekärrejä on aika vähän, sillä kantavuus riippuu veneen vaatimasta trailerin pituudesta, oma massa nousee pituuden lisääntyessä ja syö kantavuutta.
Onistuu täysin laillisesti vanhalla trailerillakin, vaikka kokonaispaino menee niissä yli 750 kg, trailerin
paino on yleensä 180 kg:stä ylöspäin. Tuo 600 kg pitää sitten sisältää koneen ja varusteet.
Tuon 30 kg "yli menevä" osuus on sitten ns. aisapainoa ja yhdistelmä on täysin laillinen. Venettä voi
keventää siirtämällä akun ja varusteet peräkonttiin.
Markkinoilta kyllä löytyy uusia 150 kg:n omapainolla olevia trailereita, mutta ovat tehty kumivääntövarsi-
jousituksella, joka tässä painoluokassa on huonompi ratkaisi lehtijousiin verrattuna.
Autolla pitää tietenkin pystyä vetämään tuo max 750 kg. Aisapaino ei sisälly tuohon arvoon, vaan yhdistelmä on laillinen kun se painaa akselita mitattuna enintään 750 kg.
Jsi lehtijousilla on mielestäni hyvä, mutta sen paino varustettuna kävelysilloilla menee yli. Jsi:llä on aivan
uusi 150 kg painava 750 kg:n traileri, mutta on kumivääntövarsijousituksella.
Jsi:n trailereihin on saatavana tukevia kävelysillan pätkiä tarpeen mukaan. Kolme on hyvä määrä.
En ole trailerikauppias, mutta kerron tässä vaan omia kokemuksia. Minulla tuo kokonaispaino ylittyy,
jos en siirrä akkua ja varusteita autoon ja aisapainoakin pitää vähän "venyttää". Mutta kun yhdistelmä
on sopusoinnussa ja vene hyvin liinoilla kiinnitettynä, niin ei virkavalta lähde puntaria hakemaan, sillä
paikalla mittaus on ainut oikea tapa tiukan päälle ja siinä touhussa tuo aisapainokin tulee hyväksi laskettua.- ,.,.
painoasiat on kyllä tiedossa, kiitos vaan. Mielelläni kuulisin trailerin ominaisuuksista, kun traileria joutuu upottamaan veteen, niin onko jossain merkissä/mallissa suojattu hyvin pyörän laakereita vedeltä, onnistuuko laakereiden rasvaus, vinssin toimivuus, yms...
,.,. kirjoitti:
painoasiat on kyllä tiedossa, kiitos vaan. Mielelläni kuulisin trailerin ominaisuuksista, kun traileria joutuu upottamaan veteen, niin onko jossain merkissä/mallissa suojattu hyvin pyörän laakereita vedeltä, onnistuuko laakereiden rasvaus, vinssin toimivuus, yms...
Hyvässä trailerissa on:
-Tukeva aisa/runko
-Kippi
-Lehtijouset
-Vedenkestävät laakerit
-Kunnon ruostesuojaus
-Liinojen kiinnityslenkit
-Kävelysilta aisaa pitkin
-Vedeltä suojatut valot ( voi upottaa veteen )
-Lukittava vetopää
-Juoheasti toimiva nokkapyörä ylös/alas
-Kunnon välitys vinssissä ( kevyt veivata )-
-Jumittumaton vaihde ( nosto-/laskuasennot )
-Vinssin helppo säätö pituussuunnassa aisalla
-Vinssin vetolinjan säätö, ettei liina kierry kaksinkerroin kelattaessa
-Tarpeeksi keskiteloja, kome ei missään nimessä riitä
-Sivutelojen säätömahdollisuus veneen ollessa trailerilla
-Ilmapyörät sivuteloissa eivät ole tarpeen
-Tela-akseleissa tulisi olla rasvanipat, missään en ole nähnyt
-Helposti irroitettavat valot, jos eivät ole vesitiiviit
-Rekisterikilven kiinnitys joustava, sillä kilpi jossain vaiheessa osuu rannan kiviin
-Olisi hyvä, jos "vetokauha" on helposti vaihdettavissa traktorin nostokoukkuun sopivaksi
Kokemusta JSi:n laakereiden kestävyydestä ei ole kuin muutama vuosi
Valot toimivat, vaikka joka nostossa ja laskussa ne on uitettu meressä
Rasvanipat puuttuu, mutta muuten aika kattavasti tuo lista toteutuu.
Mitä messuilla on tullut seurattua noiden trailereiden kehitystä, niin aika monet
kipillä varustetut vaikuttavat ihan toimivilta peleiltä.- Joo.
Täpinä kirjoitti:
Hyvässä trailerissa on:
-Tukeva aisa/runko
-Kippi
-Lehtijouset
-Vedenkestävät laakerit
-Kunnon ruostesuojaus
-Liinojen kiinnityslenkit
-Kävelysilta aisaa pitkin
-Vedeltä suojatut valot ( voi upottaa veteen )
-Lukittava vetopää
-Juoheasti toimiva nokkapyörä ylös/alas
-Kunnon välitys vinssissä ( kevyt veivata )-
-Jumittumaton vaihde ( nosto-/laskuasennot )
-Vinssin helppo säätö pituussuunnassa aisalla
-Vinssin vetolinjan säätö, ettei liina kierry kaksinkerroin kelattaessa
-Tarpeeksi keskiteloja, kome ei missään nimessä riitä
-Sivutelojen säätömahdollisuus veneen ollessa trailerilla
-Ilmapyörät sivuteloissa eivät ole tarpeen
-Tela-akseleissa tulisi olla rasvanipat, missään en ole nähnyt
-Helposti irroitettavat valot, jos eivät ole vesitiiviit
-Rekisterikilven kiinnitys joustava, sillä kilpi jossain vaiheessa osuu rannan kiviin
-Olisi hyvä, jos "vetokauha" on helposti vaihdettavissa traktorin nostokoukkuun sopivaksi
Kokemusta JSi:n laakereiden kestävyydestä ei ole kuin muutama vuosi
Valot toimivat, vaikka joka nostossa ja laskussa ne on uitettu meressä
Rasvanipat puuttuu, mutta muuten aika kattavasti tuo lista toteutuu.
Mitä messuilla on tullut seurattua noiden trailereiden kehitystä, niin aika monet
kipillä varustetut vaikuttavat ihan toimivilta peleiltä.Käytettyä ei kannata edes katsella, niiden hintapyynnit on ihan pihalla.
Traileria ei ole mut sellaista on katseltu, paras mutta painavin on Farmi, JSi on hyvä kakkonen, suurin osa myytävistä ja oikeastaan kaikki parhaat on Virolaisen Respon tekemiä.
Erä-lehti 1/2009 siinä on traileritesti.
http://www.farmi.fi/
http://www.respo.ee/fin/ - tallaisesta
Joo. kirjoitti:
Käytettyä ei kannata edes katsella, niiden hintapyynnit on ihan pihalla.
Traileria ei ole mut sellaista on katseltu, paras mutta painavin on Farmi, JSi on hyvä kakkonen, suurin osa myytävistä ja oikeastaan kaikki parhaat on Virolaisen Respon tekemiä.
Erä-lehti 1/2009 siinä on traileritesti.
http://www.farmi.fi/
http://www.respo.ee/fin/kokemusta?:
Aku 750 VL-P
Maksaa 1090€
Tai tästä?:farmin v 75, maksaa kylläkin 1330€ - Joo.
tallaisesta kirjoitti:
kokemusta?:
Aku 750 VL-P
Maksaa 1090€
Tai tästä?:farmin v 75, maksaa kylläkin 1330€Toi Farmi painaa oikeasti yli 200kg ja sun vene 600kg, alkaa vaatimaan jarruja.
Etkä ole edes vielä kertonut saako sun autolla edes vetää 750kg jarrutonta.
Tuon Akun ja Farmin eron näet ihan silmälläkin. - autostani
Joo. kirjoitti:
Toi Farmi painaa oikeasti yli 200kg ja sun vene 600kg, alkaa vaatimaan jarruja.
Etkä ole edes vielä kertonut saako sun autolla edes vetää 750kg jarrutonta.
Tuon Akun ja Farmin eron näet ihan silmälläkin.vaan venetrailereista ja niiden ominaisuuksista. Mutta jos se sinua kiinnostaa, niin kyllä autollani saa vetää 750kg kärryä.
Mitenkäs Aku 700k? Siinä on kylläkin kumivääntövarsijousitus, mutta kantavuutta enempi. Millä tavalla tämä jousitus on huonompi lehtijousitusta? - Joo.
autostani kirjoitti:
vaan venetrailereista ja niiden ominaisuuksista. Mutta jos se sinua kiinnostaa, niin kyllä autollani saa vetää 750kg kärryä.
Mitenkäs Aku 700k? Siinä on kylläkin kumivääntövarsijousitus, mutta kantavuutta enempi. Millä tavalla tämä jousitus on huonompi lehtijousitusta?Tuppaa pomppimaan varsinkin tyhjänä, erottaa takaapäin tienpäällä kyllä äkkiä tyhjästä kärrystä kummat jouset siinä on.
Akusta näet kyllä itsekin silmällä että heppoinen on, ei kyllä sit kalliskaan.
Täpinällä on hyvä lista mitä pitää olla, paitsi että edes ledivalot eivät taida olla täysin vesitiiviitä, irroitettavat valot olis parhaat, lokasuojissa olevat valot kyllä pysyy kuivina mut näkyminen ison veneen alla on sit vähän niin ja näin, tuohon listaan lisäisin vielä miehen painon kestävät lokasuojat sekä kolhuilta suojatut valot ilman väliliitoksia olevilla johdoilla.
Oikeesti minäkään en mistään mitään tiedä mut omaa traileria kun ei ole ei tarvitse omaa kehua;)
- nuffield
Itellä ollut tuollainen muuli 750 muutaman vuoden ja sen päällä flipper 575, painoa veneellä varmaan ainakin se 600kg. Veneen pituus 5,7m, mahtuu juuri ja juuri pituuden puolesta trailerille. Kokemuksia: Vakio vinssi on vähän alimittainen noin painavalle veneelle, nousee kyllä mutta perkuleen raskas veivata, valoissa on ollut toimintahäiriöitä, (ilmeisesti pääsyt merivettä liitoksiin, ei kyllä varmaan iso juttu korjata). Muuten ei valittamista, vedetty jokusen kerran muutama kymmenen kilometriä vene huoltoon ja takas rantaan, muuten toiminut lähinnä talvisäilytysalustana ja kestänyt hyvin. Vaikuttaa olevan ihan tukevaa tekoa moniin vastaavin verrattuna.
- ITSE TEHNYT
tein itse kärryn runko rhs 60x40x3,sivutuet 20x20x2,aisa 80x60x3.trailerin koko pituus 5.8m leveys 2.05 akselin ostin osina navat järeät knot 750kg kpl(yht.1500kg)lehtijousi parapeli 1050 kg kpl ja iskarit keinu ym.kustannus 400e katsastus 120e.kärry punnitaan takapyöristä ja painoa 140kg.kantavuus 610 kg-kaupankärryt hinta alle 1100e,NIIN AISA -OK MUT runkot tehty HALVASTA JA pehmeestä,elikä huonekaluputkesta,jossa seinämävahvuus 1.5-2,5mm(LUJUUS 20-30KG PER NELIÖ MILLI),ELIKÄ AKU,JSI YM.MAJAVAN"KAIKISSA"KÄRRYISSÄ TAAS ON HITSAUS OIKAISU JÄÄNYT POIS(AMMATTITAIDON PUUTE).POIKKIPUTKET ON ALASPÄIN NOTKOLLA 8-15MM JO ILMAN KUORMAA JA RULLATELINEET SAMA.TELINE HITSATTU,HITSI VETÄNYT JA SITTEN TUKI LAITETTU VINOON TELINEESEEN.SUOMALAINEN AMMATTITAITO,KUN EI OSATA TEHDÄ SUORIA RAKENTEITA JA POISTAA TERÄVIÄ SÄRMIÄ.OSTA TUKEVA RHS TERÄKSESTÄ(SEINÄMÄ 3MM LUJUUS 48-52KILOA NELIÖ MM)MAKSAA YLEENSÄ 1200-1600E EIKÄ OLE VETELÄ TAI TEETÄ.
- Miksi..
Miksi tulet tänne huutamaan?
- henryt
Miksi.. kirjoitti:
Miksi tulet tänne huutamaan?
Mulla tuo Aku 750.
pulpettivene 450 kg
toimiva paketti
traikku edullinen - kärryjä olen tehnyt
huonekaluputkikin on yleensä 37kg/neliö mm. Toiseksi turha on tehdä ylivahvaa kärryä. Kolmanneksi turha tarkkuus tuollaisissa hommissa on teknistä tietämättömuutta.
- ja suunnittelija
kärryjä olen tehnyt kirjoitti:
huonekaluputkikin on yleensä 37kg/neliö mm. Toiseksi turha on tehdä ylivahvaa kärryä. Kolmanneksi turha tarkkuus tuollaisissa hommissa on teknistä tietämättömuutta.
rautaruukin kalusteputki on varmasti 37kg neliö,mut entisten baltianmaiden(tsekki,puola,venäjä ym.) teräksestä ei täytä laatuvaatimuksia,mitä on virrannut suomeen usean vuoden.yritykset mitkä valmistavat laadukkaita tuotteita,varsinkin vientiin meneviä, ovat palauttanut suuria eriä takaisin teräksen lujuuden ja heikon laadun takia,mut aina löytyy metallifirmoja,mitkä ostavat mistä halvimmillaan saadaan ja tehdään tuote joka myydään tietämättömälle asiakkaalle ja takuuajan umpeuduttua vastuu siirtyy ostajalle.
aina pitäisi teräksen laatu valita käyttötarkoituksen mukaan,eikä hinnan,mihinkä moni sortuu ison myynti katteen takia.onhan tuote halvempi valmistaa pilipali putkesta,kuin kunnon aineesta.
kalusteputket kalusteisiin ja rakenneteräkset vaativampiin rakenteisiin,niin minimoidaan taipumiset ja väsymis murtumat ja hitsaus repeämät.
hyvä suunnittelu ja ammattitaitoa käyttämällä saadaan tukeva,jäykkä ja suhteellisen kevyt tuote. - Metallikokemusta 30v
kärryjä olen tehnyt kirjoitti:
huonekaluputkikin on yleensä 37kg/neliö mm. Toiseksi turha on tehdä ylivahvaa kärryä. Kolmanneksi turha tarkkuus tuollaisissa hommissa on teknistä tietämättömuutta.
Myyjällä ja valmistajalla ammattitaidon puutetta,elikä teknistä tietämättömyytä raudan käyttäytymisestä hitsauksen ja lämmön aiheuttamisesta vetelyistä.Venetrailerin rungon ja osien teko voidaan verrata metallitöiden helpoinpiin teräsrakenteisiin,joita vastaavia opetetaan ammatillisissa koulutuksissa ja valmistutaan alan ammattilaiseksi,joka hallitsee,tietää ja osaa valmistaa laadukkaan tuotteen. Laadunmittareina voidaan pitää 1.suorat rakenteet 2.terävät särmät pois 3.hitsisauman a-mitta vähintään sama,kuin putken seinämä ja tasainen,eikä tois puoleinen 4 hitsausroiskeet poistettu 5 visuaalinen silmäys työn jälkeen ja kokonaisuuteen.Tässä yksinkertaisen metallityön laatumittari ja tekijän perustaidon punnitseminen.Metallin ammattilaiselta näiden tekemiseen ei mene kuin murto-osa tuotteen kokonais ajasta ja yleensä ammattiylpeys tekijän silmissä saa kolauksen,jos päästää käsistään kieron ja huonosti valmistetun työn.Ammattitaidoton taas nukkuu yönsä hyvin,kun se menee myyntiin,eikä tule itselle.
- muulilla
Metallikokemusta 30v kirjoitti:
Myyjällä ja valmistajalla ammattitaidon puutetta,elikä teknistä tietämättömyytä raudan käyttäytymisestä hitsauksen ja lämmön aiheuttamisesta vetelyistä.Venetrailerin rungon ja osien teko voidaan verrata metallitöiden helpoinpiin teräsrakenteisiin,joita vastaavia opetetaan ammatillisissa koulutuksissa ja valmistutaan alan ammattilaiseksi,joka hallitsee,tietää ja osaa valmistaa laadukkaan tuotteen. Laadunmittareina voidaan pitää 1.suorat rakenteet 2.terävät särmät pois 3.hitsisauman a-mitta vähintään sama,kuin putken seinämä ja tasainen,eikä tois puoleinen 4 hitsausroiskeet poistettu 5 visuaalinen silmäys työn jälkeen ja kokonaisuuteen.Tässä yksinkertaisen metallityön laatumittari ja tekijän perustaidon punnitseminen.Metallin ammattilaiselta näiden tekemiseen ei mene kuin murto-osa tuotteen kokonais ajasta ja yleensä ammattiylpeys tekijän silmissä saa kolauksen,jos päästää käsistään kieron ja huonosti valmistetun työn.Ammattitaidoton taas nukkuu yönsä hyvin,kun se menee myyntiin,eikä tule itselle.
nuo ryssänromut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172214Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842178Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101426- 1011407
Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841277Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1471206Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.253912- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173884- 63874