Vähän höykäsenpölläystä tähän välliin...

Nyt sellanen välipala,jossa ei oo päätä eikä häntää.Mieleenjuolahtamia ja "auvoisen aamun" kuvausta.
Ensiksi kiinnostaa kovasti,minkävärisenä taivas aukee tänä aamuna.On vaan niin pimmeetä vielä kun Turusen pyssyssä.Tuokin sanonta pani miettimään,miten siellä niin pimmeetä ja että mistä päin Suomee sanonta kotosin,no...Turusia aika paljon tuolla Savossa päin ja savolaiset niin vekkuleita keksimään sanontoja,joista ei saa selevää.
Se on tää vilkas mielikuvitus,kuten Watt Vainiokin aikoinaan lauloi,voi sitäkii polosta...no jääköön hän nyt pohtimatta kuiteskii.Viitaten erääseen vaikeatajuiseen aloitukseen,voishan se geeneistäkin johtua,mielikuvitus nääs.Mutta muuten olen sitä mieltä,ettei niillä himpskatin geeneillä aina jokapaikassa niin hirveesti merkitystä,mutten sitä jaksa ruveta tässä miettimään.
Tässä välillä voisin kehaista edesmennyttä ukkoain,saan kai minäkin kun muutkin,mutta kun jäin taas pohtimaan tuota edesmennyt -sanaa,niin unohin,mistä piti kehaista. Ai niin,olihan hää Suomen parhaita bridgen pelaajia,rahhaa ei kyllä ollu koskaan,velekaa vaan.

No sitten vaikka Facebookiin...siellä on nii mahottoman hauskoja testejä,joita voi joutilaisuuessaan tehä.Ei piä antaa Weltschmerzin vaivata syäntään näissä i´issä ennää,niin näistä testeistä; sotilasarvoksein tuli Puolustusvoimain komentaja,ja yhelle tyttärellein tuli kenraali ja toiselle luti,mutta pojallein tuli Marilyn Monroe.Sitten edelleen,olen vanha hippi,edellisessä elämässä olen ollut mm.delfiini ja sen maailman vanhimman ammatin harjoittaja, nyt eläkeläisanarkisti ja erityisen ylpeä olen,kun olen Monet´n taulu Water Lily Pond....herkkä ja sensitiivinen.

No eilen meillä oli hauska hetki bussissa,kun sinne yritti valtavan lihava nainen,takaapäin yritti joku bussiin työntää,mutttei hää mahtunu istumaan,niin kuski poisti autosta,no hää ei ollu mahtunu taksiinkaan.Jäi askarruttamaan ajatus,milläs nää mahottoman lihavat sitten kulkee,on se syrjintää,voisha ne vaikka makkuulleen bussiin laittaa. Ja sitten sattu edessäin istumaan mies,jolla ei ollu lainkaan niskaa,joten minun piti siirtyy muualle,kun en kestäny tilanteen kamaluutta. Herkkä sielu,nääs.
Ai,ai, ihan on mukiinmenevää tää Lidlin Arabica-kahvikin...heh,hauska sana taaskin...mukiinmenevä.
Herranen aika,miten sanoilla voi leikitellä. Ja miten hauskaa on nauraa ittelleen,kun on kylliks höpsö.
Niin,millekkäs se Saara nauroikaan,sitä en muista lainkaan.

Tässä esimerkkiä oivasta palstakirjoituksesta,miten rönsyilevästi voipi haastaa,kirjoittaa,mitä päähän putkahtaa. Vielä yks tottuus pitää kertoo,en oo koskaan jaksanu tällasta älykkyysosamäärätestiä jaksanu suorittaa loppuun saakka,ehkä luojalle siitä kiitos,suuruudenhullukshan voiski vaik tulla,jos ylälukemia näyttäs tai sitten alle satasta...on ne perhanan logiikkaisia ne testit,ettei niitä noin vaan naisen logiikalla suoritetakaan.

Hiipiikö epäilys palstan alkoholitarkkailijan mieleen...sus taitaa olla kännissä.No,ei ole,voi sitä selevinkin päin olla epäselvä ja sekopää.
Viimmesen päälle harkitsematon,siis harkittu,on tää kirjotus.
Lopuks naurattaa,kun muistin tään yhen tynnyrissäeläjän,oliks hää joku Diogenes,voi herraisä...entäs se pylväspyhimys,joka jossain kepin nenässä asu sellasessa kopperossa. On niitä ollu antiikin aikoinakin hauskoja immeisii.

No nyt stop...vaikka juttua kyllä piisais. Näin helppoa on tehä aloituksii....mistäs se kiikastaa,kun ette saa aikaseksi. No,hehheh...tuli tuohon sana seksi nyt,sitä en nyt ruppee ennää pohtimmaan,ei tulis loppuu tälle jutulle lainkaan.
Että tälleen tänä pimiänä aamuna.

10

1093

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ala ketään kehumaan, mutta sanon rehellisesti mielipiteeni, että arvostan aina ja kaikessa ihmoistä joka uskaltaa sanoa ajatuksensa kaunistelematta ja miettimättä mitä muut ajattelevat.
      Itse pyrin siihen, mutta yleensä mietin etten ihan kirvelevästi ketään loukkaisi.
      Monet kun eivät siedä arvostelua puolen sanan vertaa, se koetaan heti loukkauksena.

Oman elämän ja päivittäisten tapahtumien kertominen täällä, ketä ne voivat loukata.
      Olen sen verran hyvällä itsetunnolla varustettu etten häpeä kertoa omasta elämästäni jossa ei tavallista kummempaa ole tapahtunutkaan.
      Olin aamulla puhelimessa ja samalla luin tämän aloituksen, samoja tai samankaltaisia ajatuksia päässä liikkuu kahvimuki kädessä pöydän äärellä istuessa. Rohkeasti vain kertomaan.Kaikki mielipiteet ovat kiinnostavia ja tämä onvain minun mielipiteeni, mutta kaiken alan asiantuntijaksi heittäytyviä en ymmärrä.

Itsekin lähdin maailmalle viisitoista täytettyäni, monta työtä on tullut tehtyä, monessa jopa taitavuuteni olen saanut kokea, mutta turhaan niitä täällä kehuskelen, oppilas elämän koulussa olen edelleenkin saa nähdä mihin valmistun.

Geeneissä siirtyy kuulemma taudit ja terveys, mitä muuta olemme geeneissämme saaneet perintönä esi-isiltä ja -äideiltä, kukapa ne tietää.
      Jo jos vasara ei osu naulan kantaan, ei se ole vasaran vika, turha sitä on järveen heittää.

Harkittua hulluutta, sitä minussa on, enkä toivo sitä ominaisuuttani koskaan menettäväni, mutta hillitysti ja hallitusti, mukiinmenevänä ja taskuun mahtuvana ilman että on sukset ristissä kaikkien kanssa.
      Syyhyttä saunaan, eli iliman aikojaan, muuten vaan kuin Anttilan renki joka piian aittaan pyrki.

• petteri pilkkuineen

...sitä harkittua ja vähemmänkin harkittua pittää joka ihmisessä vähän löytyäkin.
        Muistellaanpas vaikka nuoruus/ lapsuusvuosiamme, niin eikö vain sieltä muistukin mieleen vain kaikkein erikoisemmat ihmiset, oman perheen ja suvun lisäksi.
        Jokainen muistaa varmasti jonkun kyläläisen, joka oli senverran poikeava, että erottui joukosta.

• tuulivei

Jos olet susmorsian kuulut tuon" höökäsen pöläys" sanonnan , niin olet silloin pohjoiskarjalasta vaikutteita saanut. Siellä se tosin on tuo höökäsen pöläys. Ja siellä se tarkoittaa" olla tietämätön jostain asiasta mitään".
      Mutta nämäkin ovat vain tulkintoja rikkaasta sanontojen aarteesta.
      Minulla oli ystävä minua paljon vanhempi. Hän muisteli ja keräili sanontoja. Ne olivat taas kaikki savosta ja
      minulle uusia. Joten joka puolella meillä on näitä sanallisia aarteita. Mielenkiintoista kuvakieltä.

• Seku

Toinen meillä päin käytetty sana, tai sanonta on "hölkäsen pöläys".
        Eli joku ei ymmärrä jostain asiasta hölkäsen pöläystä.

Siskopuoleni mies Pohjois-Hämeestä ei voinut alkuun tajuta kuinka liiteri on "halkokuuri".
        Meillä se on.

• Seku kirjoitti:

Siskopuoleni mies Pohjois-Hämeestä ei voinut alkuun tajuta kuinka liiteri on "halkokuuri".
        Meillä se on.

kiitos teille korjauksista, ei ollu minulla sitten ihan oikeeta höökäsen pölläystä,mutta lähelle osuin.
        On nuo murteet tarttuneet sieltä sun täältä,ja on se jännää,että kun mennee vaikka Pohjois-Karjalaan,puhhuu ihmisten kanssa ihan luontevasti sammaa murretta,oonhan kyl asunu sielläkin useampaankin kertaan.Linjalla Kajaani-Joensuu-Mikkeli-Kouvola Hamina ja sieltä taas kun miehein pääsi jo 45 vuotiaana eläkkeelle,tuli 25 vuotta täyteen,niin voi lähteä,jos ei jatka sotakorkeakouluun.Hänelle riitti,hän kiitti ja mie läksin rettuuttamaan häntä takasin ,nyt linjalle Polvijärvi-Tuusniemi-Eno-Joensuu.Helsingissäkin useampaan kertaan asuneena,tunnen toki senkin hyvin.Sitten vielä pistäydyttiin siellä sun täällä.
        Mielisanojani ovat mm.onomatopoeettinen ja hölökynkölökyn,ai niin ja se suurinpiirtein näin; piäsiäisuamuna jeäkuapin peältä kualkiäryleitä. Suukin mutristellee mukavasti.

• jjoutava
        Seku kirjoitti:

Meillä se on.

En muista höykäsenpöläystä. Mitähän sekin tiennee kun lainasin kirjan,
        "Unohtaminen sallittu"
        Anne ja Heleen kirjoittaneet jos ymmärrän takakannesta jotakin niin hauskasti vanhenemisesta siinä kerrotaan,
        harmittaa niin vietävästi kun unohdin mennä hammaslääkäriin, vielä sekin lasku siitä unohuksesta. Muka unohtaminen sallittu.

• pilvi*
        jjoutava kirjoitti:

En muista höykäsenpöläystä. Mitähän sekin tiennee kun lainasin kirjan,
        "Unohtaminen sallittu"
        Anne ja Heleen kirjoittaneet jos ymmärrän takakannesta jotakin niin hauskasti vanhenemisesta siinä kerrotaan,
        harmittaa niin vietävästi kun unohdin mennä hammaslääkäriin, vielä sekin lasku siitä unohuksesta. Muka unohtaminen sallittu.

Lähden justiinsa ostoksille, ja huomisen urakan jälkeen vietän kesäkauden lopettajaisia ja syyskauden avajaisia.

Ostan punaviiniä 3 litraa ja juustoja , enkä enää muistelekkaan multahommia! Jo on rehkittykin tarpeeksi,
        on aika irrottautua niistä, ja saada kädet taas hienosäätöön:D Terve....

• pilvi* kirjoitti:

Lähden justiinsa ostoksille, ja huomisen urakan jälkeen vietän kesäkauden lopettajaisia ja syyskauden avajaisia.

Ostan punaviiniä 3 litraa ja juustoja , enkä enää muistelekkaan multahommia! Jo on rehkittykin tarpeeksi,
        on aika irrottautua niistä, ja saada kädet taas hienosäätöön:D Terve....

Just niin, minulla on kanssa nää syyskauden puuhat lopullaan ja alan valmistautuu talveen.
        Eilen ladoin talven saunapuut liiteriin ja sitä edellisenä päivänä olin laittanut kesäkukat lepoon ja kanervahavu amppelit paikoilleen.
        Oliko se näi "että laiska töitään luetteloo" vai "rakko laiskan kämmenessä".
        Hyvin olin ajoittanut puuhani kuitenki, aamulla oli -7 ja lunta sateli, lumi on sulanut pois mutta viilee päivä tää on ollut, millo ne oli ne "liisan liukkaat ja kaijan kaljamat".
        Surulliseksi minut tekee se, kun oveni takana on koululaiset klo´20,00 koulureput selässä ja parkuvat kotona ei ole ketään ja meillä on nälkä. Näläkä kyllä meillä lähtee ja äkkiä, mutta se että kotona ei ketään, kännykkä ja avain jääneet kotiin, jos vielä minäkään en sattuisi ollee kotosalla.
        Poikkesin tässä nyt vähä aiheesta, mutta haitanneeko tuo.
        Tuo edellinen on sitä minun varamummoiluu joka on minulle ihan vain hyväksi.
        Hyvää viikonloppuu kaikilla mausteilla ja kaikille, lämpöö ja hellyyttä

• etsivivä-amadeus
        Seku kirjoitti:

Meillä se on.

Eino Turunen ja siellä oli sanontana,että täys kuin Turusen pyssy,tarkoittaen täyteenahdettuja linjaautoja.
        Lapsuusajalta muistan postilinjan Lievestuore-Kangasniemi,siinä oli etuosa kuin linjaautossa konsanaan,mutta sitten oli reunustettu lavaosa siellä takana.Jossa oli maitotonkkia ja postisäkkejä ja meitä matkustajiakin kesäisin.
        Eihän se reppana jaksanut koko lastia isojen mäkien päälle kiskoa,jouduimme kävelemään mäet ylös useimmiten.
        Hieno aloitus,eihän keskusteluaiheiden tavitse olla niin vakavia ja asiallisia.Minä tykkään "morsmaikun" tyylistä.Viimeaikaiset kiireet vain eivät ole antaneet myötä paljoa saitilla käydä.
        Kaikkea hyvää Susmorsiamelle ja kaille kirjoittelijoille amateus

• susmorsian ek.
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Eino Turunen ja siellä oli sanontana,että täys kuin Turusen pyssy,tarkoittaen täyteenahdettuja linjaautoja.
        Lapsuusajalta muistan postilinjan Lievestuore-Kangasniemi,siinä oli etuosa kuin linjaautossa konsanaan,mutta sitten oli reunustettu lavaosa siellä takana.Jossa oli maitotonkkia ja postisäkkejä ja meitä matkustajiakin kesäisin.
        Eihän se reppana jaksanut koko lastia isojen mäkien päälle kiskoa,jouduimme kävelemään mäet ylös useimmiten.
        Hieno aloitus,eihän keskusteluaiheiden tavitse olla niin vakavia ja asiallisia.Minä tykkään "morsmaikun" tyylistä.Viimeaikaiset kiireet vain eivät ole antaneet myötä paljoa saitilla käydä.
        Kaikkea hyvää Susmorsiamelle ja kaille kirjoittelijoille amateus

selvis vihdoin viimein täydellisesti tämäkin probleemi...niihän se olikii...täys kuin Turusen pyssy!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1950
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe