Tein yksiakselisen 1800 kg vaunun

Kitkavaunu

Jos nyt liittyisin tähän vaununkehujien kerhoon, niin tuonpa julki tyytyväisyyteni itse tekemääni n. 4 m lavaiseen yksiakseliseen perävaunuun. Max vetomassa rekisteriotteessa 1800 kg joten kantavuutta jäi karvan verran alle 1400 kg. Kaikki alumiinilaidat irroitettavia ja tukevat sidontalenkit lavan pohjassa ja laitojen ulkopuolella. Kuorman voi lastata joka sivulta esim. trukilla. Yksiakselisena ja nokkapyörällä varustettuna erittäin kätevä erilaisilla työmailla työkalujen ja tarvikkeiden siirtoalustana. Yksiakselisuudesta johtuen kärryä siirtää helposti käsin suurillakin kuormilla.

Sitten vielä kitkarenkaat kesät talvet niin ei ole sitä renkaiden vaihtamistakaan.

9

765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmiäs

      sitä sitten vetelet?

    • frangrabba

      milläs vehkeellä sä sitä vetelet,et ainakaan käsipelillä työnnä sitä mihinkään

      • Kitkavaunu

        ... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).


      • kyllä!
        Kitkavaunu kirjoitti:

        ... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).

        mulla myös reilu 300 kilonen kärry reilun tonnin kantavuudella, yks akselinen ja helppo siirtää käsipelillä tasamaalla, vaikka olis joitakin satoja kyydissä. enkä vaihtais telipeliin...


    • Samiteli

      2000-luvun alussa kuulin ettei EU-määräykset sallisi itse tehtyjä. Saako siis tehdä nykyään? Mistä pystyy ostamaan jarru vermeet?

      • aisapoik

        kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.

        pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.


      • minullekannavaa
        aisapoik kirjoitti:

        kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.

        pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.

        Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
        saattaa olla parempi tehdä itse.
        Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
        Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
        Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
        Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
        Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
        Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
        Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
        Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
        Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
        Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
        Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
        Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
        sanaan ongelmaan.


      • Äijä on äijä
        minullekannavaa kirjoitti:

        Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
        saattaa olla parempi tehdä itse.
        Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
        Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
        Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
        Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
        Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
        Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
        Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
        Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
        Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
        Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
        Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
        Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
        sanaan ongelmaan.

        Mahtaa olla äijällä mahdollisuus vääntää sivulaidat särmärillä ja poikkipalkit tilanteen mukaan kuormitusta ajatellen. Muuten tulee saatanan painava möykky jos joutuu putkilla toteuttaamaan.
        Muuten äkkiä ajatellen sun mitoitukset on kuin suoraan 1.5 kertaa 3 metriin levyyn piirroitettu.
        Olet äijä tekijä. Mutta heitämpä sinulle komman.
        Perustele täällä seuraava. Hankit halvan kummijouston ja ymppäät siihen järkevästi iskunvaimennuksen.
        Tai hankit laadukkaan kumivarsijouston, joka pelittää alle 200 kilon omapainoiseen kärryy alla.
        Ei meinaan ole lehtijousen voittanutta.
        Esitä sitten muillekin miten kävi!


    • ----------------------

      Kuullostaa hyvältä systeemiltä. Ainoastaan tuo rengastus. Ilmeisesti vetoautossa myös kitkarenkaat, jos joutuu ihan yleisellä tiellä vetelemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe