Tein yksiakselisen 1800 kg vaunun

Kitkavaunu

Jos nyt liittyisin tähän vaununkehujien kerhoon, niin tuonpa julki tyytyväisyyteni itse tekemääni n. 4 m lavaiseen yksiakseliseen perävaunuun. Max vetomassa rekisteriotteessa 1800 kg joten kantavuutta jäi karvan verran alle 1400 kg. Kaikki alumiinilaidat irroitettavia ja tukevat sidontalenkit lavan pohjassa ja laitojen ulkopuolella. Kuorman voi lastata joka sivulta esim. trukilla. Yksiakselisena ja nokkapyörällä varustettuna erittäin kätevä erilaisilla työmailla työkalujen ja tarvikkeiden siirtoalustana. Yksiakselisuudesta johtuen kärryä siirtää helposti käsin suurillakin kuormilla.

Sitten vielä kitkarenkaat kesät talvet niin ei ole sitä renkaiden vaihtamistakaan.

9

835

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmiäs

      sitä sitten vetelet?

    • frangrabba

      milläs vehkeellä sä sitä vetelet,et ainakaan käsipelillä työnnä sitä mihinkään

      • Kitkavaunu

        ... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).


      • kyllä!
        Kitkavaunu kirjoitti:

        ... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).

        mulla myös reilu 300 kilonen kärry reilun tonnin kantavuudella, yks akselinen ja helppo siirtää käsipelillä tasamaalla, vaikka olis joitakin satoja kyydissä. enkä vaihtais telipeliin...


    • Samiteli

      2000-luvun alussa kuulin ettei EU-määräykset sallisi itse tehtyjä. Saako siis tehdä nykyään? Mistä pystyy ostamaan jarru vermeet?

      • aisapoik

        kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.

        pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.


      • minullekannavaa
        aisapoik kirjoitti:

        kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.

        pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.

        Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
        saattaa olla parempi tehdä itse.
        Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
        Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
        Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
        Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
        Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
        Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
        Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
        Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
        Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
        Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
        Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
        Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
        sanaan ongelmaan.


      • Äijä on äijä
        minullekannavaa kirjoitti:

        Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
        saattaa olla parempi tehdä itse.
        Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
        Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
        Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
        Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
        Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
        Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
        Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
        Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
        Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
        Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
        Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
        Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
        sanaan ongelmaan.

        Mahtaa olla äijällä mahdollisuus vääntää sivulaidat särmärillä ja poikkipalkit tilanteen mukaan kuormitusta ajatellen. Muuten tulee saatanan painava möykky jos joutuu putkilla toteuttaamaan.
        Muuten äkkiä ajatellen sun mitoitukset on kuin suoraan 1.5 kertaa 3 metriin levyyn piirroitettu.
        Olet äijä tekijä. Mutta heitämpä sinulle komman.
        Perustele täällä seuraava. Hankit halvan kummijouston ja ymppäät siihen järkevästi iskunvaimennuksen.
        Tai hankit laadukkaan kumivarsijouston, joka pelittää alle 200 kilon omapainoiseen kärryy alla.
        Ei meinaan ole lehtijousen voittanutta.
        Esitä sitten muillekin miten kävi!


    • ----------------------

      Kuullostaa hyvältä systeemiltä. Ainoastaan tuo rengastus. Ilmeisesti vetoautossa myös kitkarenkaat, jos joutuu ihan yleisellä tiellä vetelemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?

      Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k
      Maailman menoa
      144
      4802
    2. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

      Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      184
      3923
    3. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

      SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      116
      3604
    4. Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?

      Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia
      Maailman menoa
      43
      2911
    5. Mitä ajattelit kun näit

      kaivattusi ensimmäisen kerran? xd
      Ikävä
      138
      1876
    6. Nyt meni lopulliset lämmöt.

      Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta
      Sinkut
      40
      1668
    7. Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla

      Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?
      Ikävä
      58
      1318
    8. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

      Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      26
      1299
    9. Sulla on avaimet ja keinot

      Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      21
      1261
    10. Meitä ei tule

      Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌
      Ikävä
      23
      1213
    Aihe