Tein yksiakselisen 1800 kg vaunun

Kitkavaunu

Jos nyt liittyisin tähän vaununkehujien kerhoon, niin tuonpa julki tyytyväisyyteni itse tekemääni n. 4 m lavaiseen yksiakseliseen perävaunuun. Max vetomassa rekisteriotteessa 1800 kg joten kantavuutta jäi karvan verran alle 1400 kg. Kaikki alumiinilaidat irroitettavia ja tukevat sidontalenkit lavan pohjassa ja laitojen ulkopuolella. Kuorman voi lastata joka sivulta esim. trukilla. Yksiakselisena ja nokkapyörällä varustettuna erittäin kätevä erilaisilla työmailla työkalujen ja tarvikkeiden siirtoalustana. Yksiakselisuudesta johtuen kärryä siirtää helposti käsin suurillakin kuormilla.

Sitten vielä kitkarenkaat kesät talvet niin ei ole sitä renkaiden vaihtamistakaan.

9

821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katsastusmiäs

      sitä sitten vetelet?

    • frangrabba

      milläs vehkeellä sä sitä vetelet,et ainakaan käsipelillä työnnä sitä mihinkään

      • Kitkavaunu

        ... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).


      • kyllä!
        Kitkavaunu kirjoitti:

        ... max vetomassat kilolleen yksiin. Vaunun oma paino 330 kg (laidoitta) joten tyhjänä nokkapyörällä liikkuu yhtä helposti kuin pikkuvaunu ilman nokkapyörää. Tarkoitan sitä, että jos kyseessä oleva vaunu on rinnan tavanomaisen nokkapyrättömän pikkuvaunun kanssa niin mielummin siirrän käsivoimin nokkapyörallisen 1800 kg vaunun käsivoimin esim 100m päähän. Tätä on nimittäin jonkinverran tehty työmaalla. Vaunua on käytetty rakennustyömaalla käsikärrynä, johon on lastatta milloin mitäkin 0 - 1000 kg ja työnnelty käsin kun kukaan ei ole viitsinyt kytkeä autoon (ajaa likaisin vaattein).

        mulla myös reilu 300 kilonen kärry reilun tonnin kantavuudella, yks akselinen ja helppo siirtää käsipelillä tasamaalla, vaikka olis joitakin satoja kyydissä. enkä vaihtais telipeliin...


    • Samiteli

      2000-luvun alussa kuulin ettei EU-määräykset sallisi itse tehtyjä. Saako siis tehdä nykyään? Mistä pystyy ostamaan jarru vermeet?

      • aisapoik

        kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.

        pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.


      • minullekannavaa
        aisapoik kirjoitti:

        kyllähän niitä pystyy ja kaupastahan niitä jarru vermeitä saa, lisäksi hyväksytty aisa tai rakenne siten ettei aisalle hyväksyntää tarvita.

        pieniä kärryjä ei varmaan kannata tehdä, mutta isomia erikoiskärryjä ehkä.

        Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
        saattaa olla parempi tehdä itse.
        Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
        Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
        Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
        Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
        Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
        Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
        Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
        Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
        Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
        Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
        Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
        Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
        sanaan ongelmaan.


      • Äijä on äijä
        minullekannavaa kirjoitti:

        Jos otetaan huomioon tämä lomautusten ja muun epänormaalin elämänjuoksun muutos, niin
        saattaa olla parempi tehdä itse.
        Toki se vaatii kykyä ajatella ja metallin ammattitaitoa.
        Minulla on pienet kärryt, jotka tein toistakymmentävuotta sitten nykyiseen kuosiin.
        Ne on alunperin tehty -72. 90-luvun alussa muutin kärryn mittoihin Hessu 650.
        Painoa tuli enemmän, koska tein vahvat laidat. Muutoskatsastus oli tuolloin halpaa.
        Nyt on edessä muuttaa kärryt jälleen. Lavasta tulee 1.4 kertaa 2.7 metriä.
        Ja teen ne kokonaan uusiksi. Pintakäsittely on kuumasinkitys.
        Epäilemättä siihen kertyy hintaa semmoiset reilu 600 eetua kaikkineen.
        Kun mietin minkä kärryn saan siihen hintaan ja teen esimerkiksi valot varmemmiksi ja kiinnityspisteiden lisäystä- voin heti sanoa etten tule katumaan tämän talven projektia.
        Minulle uutta tuo kumivarsijousituksen ja iskareiden toimivaksi tekeminen.
        Mataluus siitä on hyvä puoli ja hyppykärryt jos kovin ajaa ja tyhjänä.
        Minulla voi kutsua sanalla tyhmä. Kuitenkin typeräksi en aio ryhtyä.
        Tyhmällä on kyky kysyä ja funtia uudelleen, vaan typerällä on taipumus langeta uudestaan ja uudestaan
        sanaan ongelmaan.

        Mahtaa olla äijällä mahdollisuus vääntää sivulaidat särmärillä ja poikkipalkit tilanteen mukaan kuormitusta ajatellen. Muuten tulee saatanan painava möykky jos joutuu putkilla toteuttaamaan.
        Muuten äkkiä ajatellen sun mitoitukset on kuin suoraan 1.5 kertaa 3 metriin levyyn piirroitettu.
        Olet äijä tekijä. Mutta heitämpä sinulle komman.
        Perustele täällä seuraava. Hankit halvan kummijouston ja ymppäät siihen järkevästi iskunvaimennuksen.
        Tai hankit laadukkaan kumivarsijouston, joka pelittää alle 200 kilon omapainoiseen kärryy alla.
        Ei meinaan ole lehtijousen voittanutta.
        Esitä sitten muillekin miten kävi!


    • ----------------------

      Kuullostaa hyvältä systeemiltä. Ainoastaan tuo rengastus. Ilmeisesti vetoautossa myös kitkarenkaat, jos joutuu ihan yleisellä tiellä vetelemään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      65
      3325
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3137
    3. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2518
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      116
      2503
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1943
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1840
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1455
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1310
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1179
    Aihe