zeldox-kokemuksia?

nappien napsija

Aloitin keväällä -09 Zeldox-lääkkeen käytön. Samoihin aikoihin mulla alkoi älyttömät väsymys-kohtaukset. Aluksi en liittänyt kohtauksia lääkkeeseen sillä kohtauksiin liittyi myös hengenahdistusta ja lääkäri ei epäillyt Zeldoxin väsyttävän. Koko kesä meni kärsiessä kohtauksista. Astmakin oli pahana ja luulin että kohtaukset johtuvat astmasta. Nyt kuitenkin olen käynyt läpi kaikki mahdolliset kokeet väsymyksen syyn selvittämiseksi eikä niistä ole löytynyt mitään. Nyt kuitenkin kohtaukset ovat helpottaneet huomattavasti ja ainoa mikä on muuttunut, oli Zeldoxin ottoaika ja annostus. Eli pakko johtua sittenkin tuosta lääkkeestä! Kysyisinkin että onko muilla ollut kyseisen lääkkeen kanssa ongelmia? Tekisi mieli jättää koko lääke pois, mutta pelkään että seuraavasta lääkkeestä tulee taas joitain muita ikäviä sivuoireita. Ja ilman lääkkeitä menen psykoosiin joten sekään ei ole hyvä vaihtoehto.

49

11999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
      • nappien napsija

Kyseessä ei olekaan mikään normaalia lähelläkään oleva väsymys tai uneliaisuus kuten monen lääkkeen kohdalla olen saanut kokea, vaan ihan älyttömät kohtausmaiset tuntemukset, jotka lamaannuttavat täysin silloin kun iskevät. Alkavat ihan yllättäen ja eivät mene pois muulla kuin nukkumisella ja sekään ei onnistu kunnolla kun olo on niin paha. Kyse ei ole siitä että tekisi nyt vähän mieli ottaa nokoset vaan olo on enemmänkin että kuolen jos en pääse sänkyyn ja jos on muualla kuin kotona, ei ole varma kykeneekö pääsemään kotiin asti kun on vaikea edes kävellä. Vaikea sanoin kuvailla jos ei ole itse kokenut. Mielialakaan ei vaikuta, ihan sama millä tuulella on minäkin päivänä, se tulee jos on tullakseen. Jos joku on TÄLLAISTA väsymystä/voimattomuutta kokenut, olisi kiva tietää.

• JAANA*
        nappien napsija kirjoitti:

Kyseessä ei olekaan mikään normaalia lähelläkään oleva väsymys tai uneliaisuus kuten monen lääkkeen kohdalla olen saanut kokea, vaan ihan älyttömät kohtausmaiset tuntemukset, jotka lamaannuttavat täysin silloin kun iskevät. Alkavat ihan yllättäen ja eivät mene pois muulla kuin nukkumisella ja sekään ei onnistu kunnolla kun olo on niin paha. Kyse ei ole siitä että tekisi nyt vähän mieli ottaa nokoset vaan olo on enemmänkin että kuolen jos en pääse sänkyyn ja jos on muualla kuin kotona, ei ole varma kykeneekö pääsemään kotiin asti kun on vaikea edes kävellä. Vaikea sanoin kuvailla jos ei ole itse kokenut. Mielialakaan ei vaikuta, ihan sama millä tuulella on minäkin päivänä, se tulee jos on tullakseen. Jos joku on TÄLLAISTA väsymystä/voimattomuutta kokenut, olisi kiva tietää.

zeldoxia otettaessa aamulla 40mg, tulee epämiellyttävä unettava kohtaus ja silloin ei kykene edes töihin. Vain nukkuminen auttaa kohtauksen tullessa. Illalla otettuna yöllä asia ei vaivaa ja ammuannoksen pienentäminen 20mg auttaa, että kohtaus tulee vain lievänä väsymyksen tunteena.

Minäkään en uskonut asian johtuvan Zeldoxista, mutta niin vain johtui. Kohtausta ei tullut, jos ei ottanut aamutablettia. kohtauksen tullessa verenpaineeni laski todella alas 90/50.

• Anonyymi
        nappien napsija kirjoitti:

Minulla ihan samanlaiset oireet. Aamulla kun herään voi olo olla ihan ok pirteä, mutta kun lääkkeen otan niin viimeistään tunnin päästä kaataa sänkyyn - jos semmonen sattuu olemaan lähellä. Jos ei ole, niin nukun vaikka istualleen. Väsymys tulee niin voimakkaana, ettei pysty kunnolla liikkumaan eikä edes puhumaan. Harmittaa kommentit, et tuo se aina nukkuu tai ei ole ihme ku sua väsyttää, ku nukut koko ajan...pitää lähtä liikkeelle! Mut miten lähdet liikkeelle, kun tuntuu, että lähtee henki jos ei saa nukkua. Allekirjoita myös tuon hengenahdistuksen. Minulla on myös kovia sydämentykytystä kun kohtaus iskee. Näistä vaivoista olen kärsinyt todella kauan, kunnes itse tein diagnoosin, et se varmaan johtuu tuosta lääkkeestä. Nyt olen alkanut ottamaan sen illalla ennen nukkumaanmenoa. Lääkärin konsultaatio tällä viikolla, jossa aion nostaa aiheen pöydälle. Tsemppiä sulle ja mulle ja kaikille vaivasta kärsiville! Pakollinen lääke, mutta invalidisoivat oireet...😔

• Vaimoke88

Avomiehelleni Zeldoxista tulee kaikenlaisia sivuvaikutuksia. Mm: Unettomuutta, tahattomia naurukohtauksia, ymmärtämättömyyttä, syömättömyyttä, arki-, ja jokapäiväisten asioiden unohtelua, syljen erityksen lisääntymistä, jatkuva virtsaamisen tarve ja hän on usein hakoteillä ja tarvitsee jatkuvaa muistuttelemista asioista.
      Edellinen lääke mitä hän käytti, oli muistaakseni nimeltään Zyprex tai Zyprexa (?)

Lääkärillä on käyty ja asioista pn puhuttu, mutta vastaukseksi saimme että: "keholla ja mielellä menee oma aikansa tottua uuteen lääkkeeseen" ja käteen lyötiin resepti vahvoihin unilääkkeisiin.

• Minä ja Zeldox

Mulle tuli myös Zeldoxista mieletön väsymys ja verenpaine laski huimasti. Aina kun nousin ylös, niin hyvä kun pystyssä pysyin. Nukkuminen ei juuri auttanu väsymykseen. Mulla pystyttiin annosta pudottamaan ja nyt on kaikki hyvin.

• Nipsukka87

Mulla aloitettiin Zeldox keväällä 09 eli vuosi sitten 20mg/2 krt päivä ja aluksi sivuoireina oli todella voimakkaat väsymyskohtaukset, juuri sellaiset kuin kuvailet seuraavassa viestissäsi. Toisena sivuoireena oli voimakas pahoinvointi. Jatkoin kuitenkin lääkkeen syömistä vaikka käytännössä nukuin ensimmäiset puoli vuotta lääkkeen aloittamisesta.
      Nykyisin syön 60mg/2 krt päivä ja väsymyskohtaukset on menneet pääosin ohi. Jos otan lääkkeen tyhjään vatsaan, niin alkaa väsyttämään enemmän tai vähemmän. Myös pahoinvointi on mennyt ohi. Ongelmana enää on tunneilmaisun latteus, asioiden unohtelu ja puhumattomuus. En ole ikinä ollut mikään maailman puheliain, mutta nyt olen jotenkin liiankin hiljainen. Seuraavaksi kun käyn lääkärillä, aion ehdottaa annoksen laskemista.

• Bibo

Minullakin nukahtamiskohtaukset todellinen ongelma. Zeldox on muuten auttanut minua paljon mutta tuo nukahtelu vaikeuttaa varsinkin töissä oloa. Minkälaisilla ohjeilla olette saaneet kohtaukset kuriin? Ongelma on myös ettei tuo 20 mg annos ole erityiskorvattava. Tällähetkellä syön 40 mg 2 h aamiaisen jälkeen, jonka jälkeen 2 h syömättä ja illalla 40 mg syönnin yhteydessä. Tämän hetkinen annostus ei ole riittävä ja silti väsyttää aamupäivisin. En haluaisi lääkettä vaihtaakaan koska se on muuten toiminut niin hyvin.

• P

Syön Zeldoxia annoksella 80mg 80mg/pv. Aluksi oli väsymystä, joka häiritsi olemista, mutta nykyään väsymys on vähäisempää. Tunnen väsymystä, mutta voin elää sen kanssa melko normaalisti.

• lkjaöoeij
        P kirjoitti:

Syön Zeldoxia annoksella 80mg 80mg/pv. Aluksi oli väsymystä, joka häiritsi olemista, mutta nykyään väsymys on vähäisempää. Tunnen väsymystä, mutta voin elää sen kanssa melko normaalisti.

Syön Zeldoxia 80 mg 2 x päivä. Lääkkeen syöntiä aloittaessani se väsytti vähän, mikä oli minusta vain hyvä sivuoire koska mielumminhan sitä nukkuu kun on hereillä ja kärsii pahaa oloa. Nykyään ei ole muita sivuoireita muuta kuin seksihalujen totaalinen katoaminen. En kiihotu mistään, en kostu, en pysty seksiin. Muuten Zeldox on ollut hyvä lääke, se ei lihota niin kuin Risperdal lihotti minua 15kg puolessa vuodessa. Pirun kallis vain, aina tarvii hakea sossusta maksusitoomus kun ei muuten ole varaa kyseiseen lääkkeeseen...

• lucky one

moi aloitin Zeldoxin loppukesällä 2009. annostus 40mg ammuisin ja 80 mg iltaisin. itselläni ei ole mitään pahaa sanottavaa lääkkestä, toisin sanoen mulla ei oo yhtään minkäänlasia sivuoireita. Tätä ennen olin käyttänyt Risperdalia, mikä lihotti mua 8 kg ja teki mut ihan kakeaksi, raskasliikkeiseksi ja voimattomaksi. toisaalta ei tää zeldox oo vieny multa kaikkia psykoosioireita pois, mut musta tuntuu ettei mikään lääke voi niitä viedäkään, psykoosiin taipuvainen kun katsoo maailmaa erilailla.

• Uusi käyttäjä

Mulle vaihdettiin tää lääke Zyprexan tilalle ja kiinnostais tietää mitä tää sanoo alkoholista? Voiko ottaa huoletta vai tekeekö jotain?

• mie....
        Uusi käyttäjä kirjoitti:

Mulle vaihdettiin tää lääke Zyprexan tilalle ja kiinnostais tietää mitä tää sanoo alkoholista? Voiko ottaa huoletta vai tekeekö jotain?

löytääkseni hyvän masennus ja neurolepti ja unilääke yhdistelmän ehkä myös tasaavan lääkityksen.

voiskiko joku listata eri psyykelääkkeet ja psyykesairaudet ja kertoa hkistä HUIPPU psykiatria/terapeuttia, joka ei määrää vaan mitä tahansa lääkettä (mitä on tottunut) ja laskuta tai....vaan toimii asiallisesti,..on niin väärin et ite lukee netistä, et toi lääke toimii noin ja vaikuttaa noihin välittäj.aineisiin ja lääkärit ei välitä.

mulla zeldox ei auta, tosi harhanen ym. mikä avuksi? ahdistaa ja masentaa pirusti, epät.olo, ....mist e.todellinen olo johtuu=?

• iiiiiiiiiiiiiiiiiii
        mie.... kirjoitti:

löytääkseni hyvän masennus ja neurolepti ja unilääke yhdistelmän ehkä myös tasaavan lääkityksen.

voiskiko joku listata eri psyykelääkkeet ja psyykesairaudet ja kertoa hkistä HUIPPU psykiatria/terapeuttia, joka ei määrää vaan mitä tahansa lääkettä (mitä on tottunut) ja laskuta tai....vaan toimii asiallisesti,..on niin väärin et ite lukee netistä, et toi lääke toimii noin ja vaikuttaa noihin välittäj.aineisiin ja lääkärit ei välitä.

mulla zeldox ei auta, tosi harhanen ym. mikä avuksi? ahdistaa ja masentaa pirusti, epät.olo, ....mist e.todellinen olo johtuu=?

Lääkkeet auttavat vähän oireisiin eivät poista SYITÄ. Sen takia lääkkeiden kanssa kaikki on loppujen lopuksi ihan hakuammuntaa. Kokemuksesta puhun: Söin / kokeilin lähemmäs 20 eri psyykelääkettä 15 vuoden aikana. Mistään ei ollut mitään apua. Pääni /asiani selkeni ihan toista reittiä. Lääkkeillä ja psykiatreilla ei ollut mitään tekemisistä todellisen avun saamisessa. Apua sain ihan muualta. Olen ollut lääkkeittä viitisen vuotta.

• Seroquel
        iiiiiiiiiiiiiiiiiii kirjoitti:

Lääkkeet auttavat vähän oireisiin eivät poista SYITÄ. Sen takia lääkkeiden kanssa kaikki on loppujen lopuksi ihan hakuammuntaa. Kokemuksesta puhun: Söin / kokeilin lähemmäs 20 eri psyykelääkettä 15 vuoden aikana. Mistään ei ollut mitään apua. Pääni /asiani selkeni ihan toista reittiä. Lääkkeillä ja psykiatreilla ei ollut mitään tekemisistä todellisen avun saamisessa. Apua sain ihan muualta. Olen ollut lääkkeittä viitisen vuotta.

Minulla menee Zyprexa 40mg ja Seroquel 800mg iltaisin ja minulla ei ole mitään sivuvaikutuksia lukuunottamatta väsymystä joka on tervetulluttua nukkumaanmenoaikaan. Lisäksi minulla menee Trileptal epilepsiaan aamuin illoin en muista määrää. Olen todella onnellinen kun on löydetty lääkesekoitus joka ei aiheuta pahoja sivuvaikutuksia.

• 3662

itsellänikin on ainoana sivuoireena tuo väsymys, ei mitään pientä väsymystä vaan tuntuu aina että kuolen tähän jos en nyt saa nukkua. väsymys on melkein jokapäiväistä ja sen takia pakko nukkua päiväunia.
        nyt kun aloitin vielä maanantaina cipralexin on koko ajan pöhnäinen olo, mutta sitä ei ollut kun söin pelkästään zeldoxia.

hhyvä kuitenkin tietää että muillakin on ollut vastaavia ongelmia, etten ole ainoa joka nuokkuu milloin missäkin. eniten olen nyt huolissani meneekö tämä "vaiva" ohi, sillä se vaikuttaa opiskelukykyyni.

• kk
        3662 kirjoitti:

itsellänikin on ainoana sivuoireena tuo väsymys, ei mitään pientä väsymystä vaan tuntuu aina että kuolen tähän jos en nyt saa nukkua. väsymys on melkein jokapäiväistä ja sen takia pakko nukkua päiväunia.
        nyt kun aloitin vielä maanantaina cipralexin on koko ajan pöhnäinen olo, mutta sitä ei ollut kun söin pelkästään zeldoxia.

hhyvä kuitenkin tietää että muillakin on ollut vastaavia ongelmia, etten ole ainoa joka nuokkuu milloin missäkin. eniten olen nyt huolissani meneekö tämä "vaiva" ohi, sillä se vaikuttaa opiskelukykyyni.

Mulla ei aihauta väsymystä, mutta mulla vielä masista josta johtuu ettei huvita mikään. Eli kuitenkin on jotenkin voimaton olo vaikkei väsytä. En osaa sanoa vielä muista sivuvaikutuksista, vasta 2 viikkoa syöty.

• Kelmu
        mie.... kirjoitti:

oletko sairaalahoidossa? Sieltä saa parhaan mahdollisen avun ja lääkkeitä voi kokeilla turvallisessa ympäristössä ja tarvittaessa vaihtaa jos eivät sovi tai auta. Mulla auttoi Cipralex/Zyprexa/ ketipinor yhdistelmä. On ollut myös mulla pahaa epätodellista oloa, se on psykoosin ensioire, tarvitset todella sairaala-apua. Sinullakin on mahdollisuus parantua!

• haluaisin tietää

olisi mielenkiintoista kuulla mikä auttoi

• -åplkj,

Mistä sen avun sait? Itsellä sama, ettei lääkkeet oikein auta.

• Deluusio
        mie.... kirjoitti:

yhdistelmiä on monia käyttökelpoisia. Mikäli harhaisuus vaivaa tukeutuisin vanhemman polven lääkkeisiin. Esimerkiksi Cisordinol Surmontil yhdistelmä on osoittautunut aika tehokkaaksi.

• andekka
        kk kirjoitti:

Mulla ei aihauta väsymystä, mutta mulla vielä masista josta johtuu ettei huvita mikään. Eli kuitenkin on jotenkin voimaton olo vaikkei väsytä. En osaa sanoa vielä muista sivuvaikutuksista, vasta 2 viikkoa syöty.

Mulla on samat fiilikset! Makaan vain ja meinaan tulla vielä hullummaks. Mulla zyprexaa yritetään vaihtaa Zeldoxiin, koska lihosin siitä 20 kg. Vaihto vielä päällä, joten ei auta kuin kärsiä.

• hgfsghdfhhjhjdhd
        Uusi käyttäjä kirjoitti:

Itse kun olin alkoholia ottanut (kännit, suomeksi) ja otin normaaliin tapaan zeldoxin illalla, niin seuraavana päivänä verenpaineet ilmeisesti niin matalalla että pyörtymisiä siitä tuli.. ei kivaa.. Jätin sitten suosilla zeldoxin siltä päivältä kun otin alkoholia.

• tulikoe3

jos heittää parikin tuntia tuo lääkkeen ottoaika tai unohtuu tabletti, tulee se väsymys/levottomuus. ainakin minulle tuli. se oli sitten viimeinen tikki kun oli viimeisinä kertoina todella paha olla joten jätin lääkkeen pois. muuten oli hyväm lääke mielestäni.

• ap

No voi hyvä aika sentään. Pitkästä aikaa tänne eksyin ja tajusin, että mähän olen aloittanut tämän ketjun. Mielenkiinnolla luin kaikki vastaukset, mitä tähän on tässä pitkässä ajassa ehtinyt tulla.
      Mua ei aluksi ollenkaan uskottu, että väsymys-kohtaukset johtuu Zeldoxista ja sen takia tehtiin ihan kaikki mahdolliset muut kokeet ihan sokerirasitustestejä myöten. Vasta kun kaikki muut testit oli normaalit, suostuttiin uskomaan, että vika on mun lääkityksessä. Mulla taisi alkuun olla 80 mg aamulla ja 80 mg illalla. Vaihdettiin sitten niin, että oli 60 mg aamuin illoin. Se auttoi hieman, mutta vain joksikin aikaa. Meinasi opiskelut mennä penkin alle väsymyskohtausten takia. Seuraavaksi kokeiltiin 40 mg aamulla ja 80 mg illalla. Sillä pärjäsin yllättävän pitkään kohtalaisen hyvin. Viikonloppuisin oli pakko ottaa päikkärit, mutta viikolla koulussa yleensä selvisin vain pienillä torkuilla työpöydällä. Vain muutaman kerran lähdin kotiin kesken päivän väsymyksen takia. Kun opiskelut meni työharjoittelun vuoksi rankemmiksi ja jouduin yhtenä päivänä lähtemään kotiin väsymyksen takia ja muutenkin aina tiettyyn aikaan oli tosi vaikea sinnitellä väsymyksen yli niin, että olisi samalla saanut hommiakin tehtyä, sanoin, että nyt riittää. Hoitaja yritti naureskella, että totta kai sua väsyttää, kun on työharjoittelu. Suutuin ihan oikeasti ja ihan aiheesta. kerrankin minua kuunneltiin ja lääkäri päätti siirtää kaikki lääkkeet iltaan. Eli otan 120 mg illalla. Nyt on hyvä, olen tyytyväinen. Kerron tämä kaiken siksi, että tästä saattaa olla jollekulle hyötyä.

• HH

Kokeilkaapa juoda pari kuppia kahvia, kun väsymyskohtaus tulee. Mulla ainakin auttaa.

• Mistä saisin apua?

Zeldozin annostusta nostettiin muutama vko sitten iltaan 80mg ja aamuun 40mg. Vähitellen alkoivat hurjat väsymyskohtaukset ja yleensä aina iltapäivästä kuten juuri nytkin on meneillään. Kurkkuun koskee ja tuntuu välillä, etten saa kunnolla henkeä eli on todella vaikea olla. On myös kuumeinen olo ja pää kuin Haminan kaupunki. Kärsin oikeasta migreenistäkin, mutta tiedän, ettei tämä ole migreenikohtausta vaan johtuu takuuvarmasti tuosta Zeldoxin nostamisesta. En myöskään lainkaan tunne, milloin on WC-hätä eli on itse vain käytävä säännöllisin väliajoin pissalla. Kun on tarpeeksi pitkä väli ollut ja niin käy jatkuvasti, koska asioita unohtuu, myös WC, että sitten välillä tulee kiire.
      Pitkä juttu sinänsä koko Zeldoxin syömisen aloittaminen. Sain sitä maaliskuun lopussa 1 tabl iltaisin ja silloin kaikki oli hyvin. Jouduin sitten tahtomattani sisään osastohoitoon, yllätys-yllätys, ja siellä alettiin nostaa vähitellen annostusta. Kotiin pääsyni jälkeen olotilani vaikeutuu päivä päivältä. Erityisesti illansuussa alkaa olla aina paha olo ja hirveä väsymys iskee päälle niin etten TV:tä jaksa katsoa. Yritän sinnitellä pystyssä ainakin klo 22 asti, etten aamulla heräisi liian aikaisin, sillä nukun vain 5-6 tuntia normaalioloissa, mutta tämä tilanne huolestuttaa kaiketi sen verran nyt, että huonosti nukuttuja öitä tulee. Oireita on muitakin, on mm. kuumeinen olo ja kurkkuun koskee. Kädet tuntuvat myös välillä voimattomilta. Vatsassa on älyttömästi ilmaa. En tiedä, mitä tehdä? Pitäisikö soittaa takaisin osastolle tai päivystävälle lääkärille vai käynkö vain itse vähentämään annosta? Seuraava terapia-aika on keskiviikolle eli puhunko asiasta siellä hänelle? Kuka osaisi neuvoa, mitä pitää tehdä? Eniten häiritsee tuo kuristava tunne kurkussa, kaulalla!

• crying_zeldox?

Olen aloittanut zeldoxin n. 1½vkoa sitten, annopstus on nyt 80mg illalla ja onko normaalia, että tahdon tappaa itseni ja tuntuu että kun tätä lääkettä nostettiin niin tunne vaan voimistuu? Ennen lääkkeen aloitusta ei ollut tällaista.
      Muuten on erittäin voimaton olo, väsyttää, illalla vaan itken kun tulee niin levoton olo etten saa unta.

• -Z-

Haluat tappaa itsesi. Tämä on tyypillinen lääkkeen vaikutus ns. oire joka on enemmänkin ominaisuus. Minua taas kiinnostaa eräs muu asia kun olen lukenut viestiketjua. Eli totuuteen, - joku mainitsi rispedalin. Kuuluuko ko. zeldox lääkeaineryhmään risperdalin kanssa? Jos kuuluu niin täällä ei tule hyvin menemään sillä aloitan lääkkeen viikon kuluttua siis zeldox:in. Muuta: Kertokaa nyt tyhmälle minulle, että mikä annos on optimaalinen mielestänne lähes sivuoireettomana?.

• Zeldox

Vastaus hieman myöhässä, mutta mulla ihan vastaavia oireita. Olen menettänyt yöuneni ja aloitin masennuslääkityksen vaim koska halusin kuolla... Nyt Zeldox on lopetettu eivätkä uniongelmat ole vieläkään menneet pois... Paha lääke!

• kala kuivalla maalla

Itse kärsin erilaisista harhoista ja tuntu, että kaikki vainosi minua.

3kk:n sairaala jaksolla mulla kokeiltiin neljää eri lääkettä "mömmöä". Jotkut kahlitsi ihan hirveästi ja teki olon vielä huonommaksi. Viimeinen lääke jota minulla kokeiltiin oli Zeldox. Olin ihan paskana noiden lääke kokeilujen jälkeen. Aluksi minulla oli Zeldoxia 40mg aamulla ja 40mg illalla. Mutta tuntu että se väsytti ja kahlitsi hieman liikaa. Annos tiputettiin 20mg aamulla ja 20mg illalla. Se oli juuri passeli.

Kun pääsin sairaalasta, niin minulle muutettiin 40mg illalla, että saisin kela-korvaukset siitä. Lääkäri sanoi, että sen voi jaksottaa näin ja se satsi riittäisi koko päiväksi.

Olen käyttänyt zeldoxia jo vuoden. Ihan hyvä lääke. On auttanut harhoihin pikkuhiljaa, vienyt pelot mennessään pois. Olo on aika tasapainoinen, mutta en saa enään kiksejä mistään. En saa kiksejä rääkki sali treeneistä, saunasta ym... En oikeestaan tunne ketään kohtaan yhtään mitään, en rakkautta / vihaa. Koska mieli on ihan tyhjä. Todella omituinen tunne. Päivät tuntuu samanlaisilta loppupeleissä vaikka olisi lempi bändin keikalla, hyppäisi benjihypyn tai tekisi jotain muuta repäsevää. MIKÄÄN EI TUNNU MILTÄÄN.

Todennäköisesti jos jätän zeldoxin pois, niin psykoottiset oireet palaa. Jos noi jätettäis pois, niin siinä välissä, ennen oireita, kerkeisi elää hetken ihan normaalia lääkkeetöntä elämää. Oi se olis jo jotain se.

• hahahahhahaha

mul kokeiltiin sitä mut lopetin sen heti parin kerran jälkeen koska tuli tosi sekava olo ja tuntu et ois vammautunu tai jotain... aivot ei toiminu yhtään ja oli karsee olo ja piti nukkua sen takia. ja oli tosi jäykkä olo. sit ku lopetin ne niin sain hirveitä naurukohtauksia esim. hississä, oli pikkasen noloo ku naapuri ihmetteli miks nauran.. =O ja ekal kerral otin sen kesken päivää kaupungilla ja menin parin tunnin päästä ihan sekasi ja luulin et kuolen metroon/bussiin ja pupillitki oli ihan sairaan pienet ja kaikki varmaan luuli et oli jotai kamaa vetäny ku muutenki näytin tosi sekavalta..

• minä

kauan pitää käyttää et vaikutus alkaa ja muuten et oireet poistuu kokonaan?

• "krista siegfrieds"

Olen käyttänyt zeldoxia yli puoli vuotta - maailmanlopun myrkky. Vuoden reseptin jälkeen vaadin kyllä Zyprexan takaisin. Vaihdettiin jottei enää lihottais, ja jaskan marjat!

• Zeldox
        "krista siegfrieds" kirjoitti:

Olen käyttänyt zeldoxia yli puoli vuotta - maailmanlopun myrkky. Vuoden reseptin jälkeen vaadin kyllä Zyprexan takaisin. Vaihdettiin jottei enää lihottais, ja jaskan marjat!

Ihan samaa mieltä!

• yuyuu

Outoa, että noin paljon on ollut huonoja kokemuksia. Mun lähipiirissä kahdella ihmisellä on toi Zeldox ja molemmat ovat sanoneet, että sopii heille hyvin. Molemmat on syöny psykoosiin monia eri neuroleptejä ja vain Zeldox on ollut sellainen, josta ei niin pahoja sivuvaikutuksia ole tullut kuin niistä muista. Toisella ei ole mitään sivuvaikutuksia ja toisella ilmavaivoja! :D Joka siis lukee ihan zeldoxin haittavaikutuksissa että voi tulla. Mutta ei mun mielestä kovin kummonen sivuvaikutus ole piereskely.

• fuck-ssri

Mä söin vuosikaudet bentsoja masennukseen ja insomniaan, mut pari vuotta sitten lne lopetettiin seinään kun todettiin että olen narkomaani. Sen jälkeen aloin kuulla ääniä ja aivot jyristi niin kovaa vauhtia etten saanut niitä suljetuksi tai rauhoittumaan. Lopputuloksena pari vrk valvottuani aivot syötti mulle kaikkea ihan hullua, aivan kun mun päähän olisi tungettu ajatuksia. Aloin nähdä riivaajia, ja en saanut aivoja rauhoitettua mitenkään muuten kuin pakenemalla metsään. Kun kävelin taukoamatta kaks päivää pitkin soita ilman ruokaa ja juomaa ei energia enää riittänyt aivoille ja sain ne rauhalliseksi ja huomasin että tunne-elämä alkoi taas toimia.
      Sit minut vietiin osastolle ja mulla alotettiin Zeldoksi. Huomasin alussa että mun aivot ja mielikuvitus toimi normaalisti, kunnes aivot kohahti ja alkoi väsyttää. Nyt olen syönyt niitä puoli vuotta eikä ne ole auttanut mitenkään muuten kuin että saan nukuttua. Aivot alkaa herätessä lyömään samaa levyä ja olen itsetuhoinen koko päivän ja odotan iltaa että saisin taas nukutuksi ja nollattua aivot. Tuntuu kuin kovalevy olisi pirstaleina päässä, kaikki on sekasotkua eikä se sammu mitenkään. Mulla ei ole enää tunne-elämää, olen apaattinen enkä kykene keskustelemaan kenenkään kanssa kun aivot käy kovilla kierroksilla.
      Sitten kun valvon pari vuorokautta niin aivot on riekaleina, tiedän olevani harhainen mutta en mahda sille mitään. Koitan käyttäytyä normaalisti vaikka tosiasiassa olen varmasti epäilyttävän oloinen.
      Oikeasti tuo lääke ei auta mitenkään muuten kuin että "minua ei kiinnosta enää vittuakaan", en tunne surua, en iloa, en mitään.
      Nyt söin rivatrilliä neljänä aamuna ja pystyin ajattelemaan yhtä asiaa, juttelemaan ihmisten kanssa, hommasin työpaikan ja tunsin että aivoistani löytyi endorfiinia. Elämmä tunttui hyvältä.

Olen alkanut ymmärtämään näitä kouluampujien tunteettomuutta, kun silminnäkijät kertovat että heillä oli tyhjä katse kasvoillaan. Kaikki nämä tälläiset ampujat ovat syöneet näitä ssri-lääkkeitä.
      Itse päätin lopettaa näiden syönnin.

• Zeldox

Moikka, olen käyttänyt Zeldoxia neljä kuukautta ja lopetin käytön unettomuuden ja ahdistuksen takia... Nyt unettomuus ei lopu vaikka lääkkeen olen lopettanut 3 viikkoa sitten. Onko kellään vastaavia kokemuksia?

• unet ja rahat pois!!

Vasta viikko käytetty, koko ajan uni heikentynyt, ja nyt pari yötä putkeen 2-4 h tokkuraisilla yöunilla. Sain onneksi kiireellisesti Tenoxia, tuon Zeldoxin syönti loppui jo pari päivää sitten eikä niin isoa rahasummaa ei ole, että sitä yhtään pilleriä enää söisin. Kyllä se tuntui toimivan, mutta ennen ensimmäistäkään zeldoxia nukuin jatkuvasti 8-10 h yöunia, täysin ilman lääkkeitä tai melatoniinia ja uni oli yhtäjaksoista ja syvää.

Selittäisikö joku, miten on voitu antaa myyntilupa psykoosilääkkeelle, joka aiheuttaa sivuoireena vakavaa unettomuutta? Ja jos/kun näyttää olevan muillakin samoja kokemuksia, miten ihmeessä tuota mömmöä voidaan kaupata laillisesti?

• tyytyväinen potilas
        unet ja rahat pois!! kirjoitti:

Vasta viikko käytetty, koko ajan uni heikentynyt, ja nyt pari yötä putkeen 2-4 h tokkuraisilla yöunilla. Sain onneksi kiireellisesti Tenoxia, tuon Zeldoxin syönti loppui jo pari päivää sitten eikä niin isoa rahasummaa ei ole, että sitä yhtään pilleriä enää söisin. Kyllä se tuntui toimivan, mutta ennen ensimmäistäkään zeldoxia nukuin jatkuvasti 8-10 h yöunia, täysin ilman lääkkeitä tai melatoniinia ja uni oli yhtäjaksoista ja syvää.

Selittäisikö joku, miten on voitu antaa myyntilupa psykoosilääkkeelle, joka aiheuttaa sivuoireena vakavaa unettomuutta? Ja jos/kun näyttää olevan muillakin samoja kokemuksia, miten ihmeessä tuota mömmöä voidaan kaupata laillisesti?

Olen ollut ihan tyytyväinen Zeldoxiin. Harhat poistaa tehokkaasti, vaikkei ihan kokonaan. Ainoana haittavaikutuksena oikeastaan lievä ruokahaluttomuus.

• toipuva

Hei! Itse kätyttänyt Zeldoxia vasta 2vk 40mg iltaisin annoksella mielialan tasaajana. Ei ole tullut muita sivuoireita kuin parina ekana aamuna heräsin tuntia ennen kellon soimista joskus kuudelta siihen että oli etova olo. Ei kuitenkaan tullut ylös ja meni ohi aamukahvin aikana. Seksihalut ehkä vähän vähentyneet myös.

Nyt juuri tunti sitten aloitin aamun myös 40mg zeldoxilla ekaa kertaa, ja illalla toinen annos. Jos tasaisi paremmin. Tähän mennessä nimittäin ollu 2vk aikana ensin pahin mania kolmeen vuoteen ja eilisestä asti halunnut tappaa itseni. Jään mielenkiinnolla odottamaan sivuvaikutuksia ja toivottuja vaikutuksiakin ois kiva saada! :D

Itselle tuli yllätyksenä aloittaessa se että lääke ei aiheuttanut väsymystä ollenkaan... itse kun luin tämän keskustelun ennen lääkkeen aloittamista ja odotin jotain väsymyskohtausta. Mutta tämä nyt vaan siksi et muutkin tietäs ettei kaikille välttämättä niitä väsykohtauksia tule.

• Mireyte

Minulle aloitettiin zeldox vuosi sitten. Kaikki harhaisuus poistui ja pääni alkoi toimimaan.auttaa myös minulla ahdistukseen.ainoa sivuoire on väsymys mutta yhet päiväunet ei haittaa ja illallakin saa paremmin nukuttua.paras psyykelääke mitä olen kokeillut ja niitä on kokeiltu kymmeniä

• Crash..p

Oon nyt sairaalassa. Lääkäri ehdottaa zeldox lääkettä ja huomenna nielaisen ensimmäisen. Pelottaa jo valmiiksi...onneksi oon sairaalassa.

• Crash..p

Nyt on nielaistu eka nappi 40mg

• sirionful

Minulla zeldox aloitettiin reilu viikko sitten annoksella 20 20 ja eka nappi väsytti aivan sairaasti, mutta sen jälkeen vaikutus on muuttunut päinvastaiseksi ja lääke piristää minua todella paljon. Ennen nukuin 13h päivässä, ja nyt 7-6 ilman mitään unilääkkeitä. Paras lääke ikinä. Tuntuu että jos vaan tämä pirteys jatkuu, niin saan elämäni takaisin. Olen jaksanut mennä ihmisten ilmoille,, lenkkeillä, siivota ja käydä useammin kuin kerran viikossa suihkussa. Suosittelen lääkettä lämpimästi :).

• Marianne---

Joskus muutama vuosi sitten söin Zeldoxia ja mulla oli 2 kuukautta putkeen oksentelua eli pahoinvointia. En muista mikä vahvuus mulla oli. Makasin vain huonona sängyssä. Eli aika rajut sivuoireet. Vuosi lopettamisen jälkeen oksensin satunnaisesti välillä. Jotain jäänteitä siitä lääkkeestä varmaan. Ei sopinut mulle yhtään.

• Karhunen

Itse olen syönyt Zeldoxia kohta kaksi vuotta ja on tähän mennessä sopivin lääke, mitä olen käyttänyt. On käyty läpi Risperdal, Abilify, Seroquel ja Zyprexa. Osa lihotti, osa aiheutti muita ongelmia. Minulla suuri osa lääkkeistä aiheuttaa liiallista uhkapelaamista, joka tuntuu olevan vaiettu aihe näistä lääkkeistä puhuttuaessa ja Abilify oli näistä pahin. Muutoin minulla ei pelaamiseen ole taipumusta, eikä tällä hetkellä voisi vähempää kiinnostaa. Lääkevaihto pelasti minut ikuiselta velkakierteeltä ja jos jollain on vastaavia kokemuksia, suosittelen lämpimästi keskustelua lääkärin kanssa ja lääkkeen vaihtoa.

Mistä tahansa neuroleptistä lukiessa törmää usein täydellisiin tyrmäyksiin. Tuntuukin siltä että soraäänet ovat usein valloillaan ja ne kymmenet tuhannet Suomalaiset, jotka ovat tyytyväisiä lääkitykseensä jättävät nämä palstat elämään omaa elämäänsä. Totuus on kuitenkin se, että psykoosi ei elämässä ole vaihtoehto ja lääkkeet nostavat oleellisesti kynnystä sairastua siihen.

Itse olen saanut elämäni kuntoon lääkkeiden ja varsinkin tämän lääkkeen avulla. Velat ovat maksussa, olen puhelias, iloinen ja pirteä, minulla on hyvä asunto, vakituinen kiva työ, tyttöystävä ja harrastaminen kiinnostaa. Näistä en seitsemän vuotta sitten uskaltanut edes haaveilla ja se on myös aika jonka olen pysynyt pois sairaalasta. Psykoosissa sotkin elämäni totaalisesti ja lopulta lopetin syömisen ja juomisenkin. Omalla kohdallani lääkevastaisuus on mennyttä elämää, vaikka niistä on välillä ns. paskaa tullut niskaan. Joko kroonistut ja voit todella huonosti tai sitten otat nappisi. Itselläni ei ainakaan ole vaihtoehtoa.

Mitään pulmusia nämä nykyajankaan lääkkeet eivät ole, mutta pitää muistaa, että joskus maailman aikaan niitä ei ollut olemassa ollenkaan ja ensimmäiset muistaakseni 50-luvulla olivat todella rankkaa kamaa. Minuakin silloin tällöin väsyttää, eikä mahakaan ole aina kunnossa ja muuta pientä. Muistakaa kuitenkin, että juuri sinun päälle ja kropalle sopivimman lääkkeen löytäminen ottaa usein aikansa.

• ei-kiitos-enää

Minä menin psykoosiin erilaisia masennukseen tarkoitettuja lääkkeitä kokeillessa ja käyttäessä, ja masennus muuttui kun tässä vaiheessa sain psykoottisen masennuksen diagnoosin, antipsykootteja käyttämällä kunnon harhaluulopsykoosiksi. Psykoosi haihtui kun lopetin lääkkeet ja lääkkeiden kokeilemisen. Tätä oli edeltänyt epämukava olo lääkkeellä, ja psykoottisten oireiden ja harhaluulojen paheneminen, minkä lääkäri näki vain lisälääkityksen tarpeeksi ja pumppasi annosmäärää kaksinkertaiseksi, mikä ei vaikuttanut niihin millään tavoin, kenties jopa pahentaen sekavaa oloa. Oli kertakaikkiaan kammottavaa, että näkemyksiäni lääkkeestä ei uskottu, laitettiin sairauden piikkiin, vaan lääkäri vaan vakuutteli, että lääke on hyvä ja syöt sitä, piste. Myös vieroitus meinasi laukaista psykoottisia oireita, unettomuutta vieroitusoireena ja epämukavaa sisäistä levottomuutta, mutta mitä pitempään lääkkeiden käytöstä oli aikaa, sen vähemmän tuntui, että mielessä horjui ja tajusin että kyse oli vieroitusoireista.
        Päätin, että en sekoita päätäni enää millään lääkkeellä ja minun kohdallani antipsykoottien vaikutus oli ennenkaikkea hämmennyksen tunteen lisääntyminen, hyvin turtunut olo, kognitiiviset vaikeudet ja oudot olot, mitä kammoksuin. Antipsykootit aiheutti itsetuntemuksen häviämistä, oman ajattelun analysoinnin häviämistä, tunteiden leikkautumista sekä levottomuuden lisääntymistä, muutti käytöstä ja persoonaa apaattiseksi ja vei kaiken draivin, mikä ajoi eteenpäin. Olen tyytyväinen päätökseen lääkkeiden alasajosta ja näin on menty vuosia. Pidän elämästä ilman lääkkeiden turruttavia vaikutuksia ja pääni toimii kirkkaammin ja paremmin. Menetin antipsykootteja käyttämällä mm.kykyni nauttia musiikista kuin kaikki mielihyvän tunteminen musiikista olisi leikkautunut. Pidän jopa surun tunteesta ja en halua enää käyttää lääkkeitä jotka leikkaisi kokemusmaailmaani millään tavoin. Tunteiden tunteminen on aina parempaa, ja voin sanoa että olen oppinut ymmärtämään itsestäni paljon enemmän mitä koskaan lääkityksellä tein. Tunnen itseni paljon paremmin.

Zyprexa ja Ketipinor olivat kamalia aineita, enkä kyllä tasan niitä kokeilleena laittaisi enää yhtäkään saman lääkeryhmän pilleriä kurkustani alas, sillä ne on samantyylistä ainetta, hiukan eri muodossa. Niiden aiheuttama painonnousu lähti ja se oli kanssa plussa. Eikä kyllä olisi enää tarvettakaan nuita käyttää, koska en täytä enää psykoosisairaan kriteereitä ja masennuksen kohdalla koin noista enemmän masentavia, väsyttäviä ja turruttavia vaikutuksia. Lääkäri sanoi että Zyprexa auttaa masennukseen. Voiko parempaa vitsiä ollakaan? Okei, varmaan ihmisellä, joka valitsee olla zombi ikävien tunteiden käsittelyn sijaan, mutta se ei millään rakentavalla tavalla vaikuttanut masennukseen tai parantanut toimintakykyä vaan päinvastoin.

• Anonyymi

Väitätkö siis että neuroleptit, jotka siis toimivat niin että ne blokkaavat dopamiinia, vähentäisivät muka apaattisuutta, passiivisuutta tai masentuneisuutta?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      132
      3827
    2. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      85
      1895
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      1741
    4. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1402
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      124
      1294
    6. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      97
      1260
    7. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      37
      1259
    8. Nainen olet valoni pimeässä

valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      70
      1156
    9. Mitä toivot

Tulevilta päiviltä?
      Ikävä
      69
      1033
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      102
      995
    Aihe