Siellä on taas oikein aivoja käyttämättä keksitty uusi pisteiden käyttömahdollisuus. Any seat - voiko olla naurettavampaa tapaa kertoa kuinka pisteillä ei ole käytännössä mitään merkitystä.
Esimerkki keräät 40 000 pistettä. Tähän tarvitaan mm. n. 40 kotimaan meno-paluu lentoa, jotka maksavat normaalist n. 300e. Näistä kun kertyy 500 pistettä per lento x 80lentoa = 40 000 pistettä. 40 000 pisteeseen päästääksesi olet ostanut lentoja 12 000eurolla!
Sittenkun käytät nämä 40 000 pistettä niin niiden arvon on täysin mitätön. Kun tsekkasin esimerkin Hki - New York lennot niin tällä any shit -järjestelmällä sait lentolipusta alennusta 115EUROA. Siis aivan uskomatonta pelleilyä. Se mitä lentojen ostamisesta palkitaan plus-pisteiden kautta on ALLE 1% OSTOISTA.
Kannattaisko lopettakaa koko plus-piste järjestelmä ja siirtää hinnat suoraan lentolipun hintoihin. Pidättekö te matkustajia aivan idiootteina. Tuollaisen järjestelmän ylläpito vaatii tuhottomasti henkilökuntaa ja tuo ylimääräisiä kustannuksia koko talolle. Järjestelmä on myös niin sekava, että palkitseminen on pelkkää pelleilyä eikä kukaan saa oikeasti selville mitä siinä hyötyy. Tämä on varmaan koko systeemin tarkoituskin.
Olisi kiva nähdä kymmenen vuoden takaa miten silloin palkittiin. Olisiko kenelläkään tallessa tieja näistä. Edut olivat aivan toista luokkaa.
Säälittävät Finnairin pisteet
26
5935
Vastaukset
- Frequent flyer
Any seat ei todellakaan anna minkäänlaista hyötyä pisteille. Joku oli laskenut, että jonkun bisnesluokan lennon ostaminen any seat -palkintona olisi maksanut hulppeat 700.000 pistettä. Tavallisena palkintona sellaisen saa 60.000 pisteellä Eurooppaan, joten eroa kertyy melko paljonkin.
Taustalla lieneekin Finnairin tarve osoittaa tilintarkastajilleen, että pisteiden rahallinen arvo on vähäinen. Pisteet (=velkaa asiakkaalle) kun pitää arvostaa uusien EU-sääntöjen mukaan lentoyhtiön taseeseen käyvästä arvostaan. Tällaisilla toimenpiteillä tuo käypä arvo saadaan riittävän alas.
Itse en kyllä koskaan osta tuollaista any seat -palkintoa. Tavalliset classic-palkinnot tai pelkät upgrade-palkinnot riittävät ihan hyvin.- 12.
Siellä sivullahan ihan sanottiinkin, että edullisemmaksi voi tulla Classic-palkinnon käyttäminen.
Parhaan rahallisen edun saa upgradesta. - Alluz
12. kirjoitti:
Siellä sivullahan ihan sanottiinkin, että edullisemmaksi voi tulla Classic-palkinnon käyttäminen.
Parhaan rahallisen edun saa upgradesta.Perseauksia kerran vuodessa Las Palmasissa räkä poskella käyviä vitutta kun ei ole pisteitä tarpeeksi.
Köyhiä aina tuntuu joku vituttavan - Frequent Flyer
Alluz kirjoitti:
Perseauksia kerran vuodessa Las Palmasissa räkä poskella käyviä vitutta kun ei ole pisteitä tarpeeksi.
Köyhiä aina tuntuu joku vituttavanPistesaldo näyttää tälläkin hetkellä olevan hieman yli 400 000 Finnairilla ja 90 000 SAS:lla, joten revipä siitä. Näillä pisteillä pääsisikin melko moneen paikkaan, mutta Finnairin any seat -palkinto ei todellakaan houkuttele.
Mikä **** siinä muuten on, että kirjoitti tälle palstalle mitä tahansa, joku kommentoi takaisin jotain älyvapaata joko Tallinnan risteilystä, stuerttien seksuaalisesta suuntautumisesta tms. - halusitkovaiet
Frequent Flyer kirjoitti:
Pistesaldo näyttää tälläkin hetkellä olevan hieman yli 400 000 Finnairilla ja 90 000 SAS:lla, joten revipä siitä. Näillä pisteillä pääsisikin melko moneen paikkaan, mutta Finnairin any seat -palkinto ei todellakaan houkuttele.
Mikä **** siinä muuten on, että kirjoitti tälle palstalle mitä tahansa, joku kommentoi takaisin jotain älyvapaata joko Tallinnan risteilystä, stuerttien seksuaalisesta suuntautumisesta tms.Suoli24 on perseaukisten, kateellisten ja häviäjien näpyttelypalsta. Eli vastaa 95% Suomen kansaa.
- qwerfwerf
halusitkovaiet kirjoitti:
Suoli24 on perseaukisten, kateellisten ja häviäjien näpyttelypalsta. Eli vastaa 95% Suomen kansaa.
Sekä saatanan rikkaiden joka alan asiantuntijoiden! :D
- jjskjk
halusitkovaiet kirjoitti:
Suoli24 on perseaukisten, kateellisten ja häviäjien näpyttelypalsta. Eli vastaa 95% Suomen kansaa.
katsoitko peilistä kun noin osuvasti oivalsit?
- Nimimerkki on pakollinen
Jutun juju on siinä, että kun matkustaa työmatkalla tai muuten jonkun muun kustannuksella, saa matkustaja pisteet. Siis maksamatta itse mitään saa matkoja (tietysti yksityismatkoihin) sen mukaan miten paljon tekee tuollaisia matkoja.
Pistesysteemejä on melkein joka lentoyhtiöllä. Mikään (halpalentoyhtiöitä lukuunottamatta) ei uskalla luopua, koska pelkää, että asiakkaat vaihtaisivat firmaa. Ja pelkoon on varmaan aihetta niin kauan kuin työmatkoista siis saa pisteitä yksityismatkojen ostamiseen. (Työmatkailija ei toki aina voi itse valita lentoyhtiötä, mutta tarpeeksi usein kuitenkin.)
Lentoyhtiöt voisivat luopua systeemistä jos ne yhdessä sopisivat niin. Ei ole ihan realistinen ajatus. Etenkään kun sellaisesta sopimuksesta rapsahtaisi kartellisyyte niskaan.- uogfvyoy
Verottaja on alkanut syynäämään työmatkoista kertyviä pisteitä verotettavana työsuhde-etuna, joten lasku saattaa tulla perästä. :)
- nimimerkki vapaaehtoinen
Miten tämä on mahdollista kun pistekortteja myönnetään pelkästään yksityishenkilöille? Firmojen lentoja höylätään surutta omilla kortella. Tämä on periaatteessa plussa -sääntöjen vastaista.
Tähän ei ole kuin yksi helppo keino, johon lentoyhtiöt eivät suostu. Yrityskohtaiset kortit ja kanta-asiakasnumero automaattisesti henkilötietoihin niin menevät pisteet firmalle jo lipputilauksen yhteydessä. Edes kortteja ei tarvitse jakaa henkilökunnalle. Tähän ei haluta siirtyä. Järkevää syytä ei ole kukaan esittänyt. Kaippa ne muutamat firmat saisivat niin paljon ilmaisia lippuja, että vaikuttaisi jo lentojen myynteihin.
"Voinko avata Plus-tilin yritykselleni tai perheelleni?
Finnair Plus -jäsenyys on henkilökohtainen eli perheet, yritykset, yhteisöt ym. henkilöryhmittymät eivät ole oikeutettuja yhteisjäsenyyteen." - Verojako
nimimerkki vapaaehtoinen kirjoitti:
Miten tämä on mahdollista kun pistekortteja myönnetään pelkästään yksityishenkilöille? Firmojen lentoja höylätään surutta omilla kortella. Tämä on periaatteessa plussa -sääntöjen vastaista.
Tähän ei ole kuin yksi helppo keino, johon lentoyhtiöt eivät suostu. Yrityskohtaiset kortit ja kanta-asiakasnumero automaattisesti henkilötietoihin niin menevät pisteet firmalle jo lipputilauksen yhteydessä. Edes kortteja ei tarvitse jakaa henkilökunnalle. Tähän ei haluta siirtyä. Järkevää syytä ei ole kukaan esittänyt. Kaippa ne muutamat firmat saisivat niin paljon ilmaisia lippuja, että vaikuttaisi jo lentojen myynteihin.
"Voinko avata Plus-tilin yritykselleni tai perheelleni?
Finnair Plus -jäsenyys on henkilökohtainen eli perheet, yritykset, yhteisöt ym. henkilöryhmittymät eivät ole oikeutettuja yhteisjäsenyyteen."Nyt "nimimerkki vapaaehtoinen" sotkee asioita.
"Miten tämä on mahdollista kun pistekortteja myönnetään pelkästään yksityishenkilöille? Firmojen lentoja höylätään surutta omilla kortella. Tämä on periaatteessa plussa -sääntöjen vastaista."
Taidat muistella K-plussa tai S-bonus kortin sääntöjä. Lentoyhtiöiden ja hotellikorttien säänöiisä ei ole kielletty yrityksen ostamien tuotteiden yhteydessä henkilökohtaisen etukortin käyttöä, kuten esim. S-bonus kortilla on.
Näitä verottaja juttuja putkahtaa aina silloin tällöin. Totuus on kuitenkin, että niitä ei kukaan valvo, eikä edes voi valvoa. Täysin turhaa kitinää ja ihan hyväksyttävä hyöty jos joutuu omalla ajalla matkustamaan työn vuoksi. Työmatkoihin käytetty aikahan ei valitettavasti ole palkallista työaikaa. - se vapaaehtoinen
Verojako kirjoitti:
Nyt "nimimerkki vapaaehtoinen" sotkee asioita.
"Miten tämä on mahdollista kun pistekortteja myönnetään pelkästään yksityishenkilöille? Firmojen lentoja höylätään surutta omilla kortella. Tämä on periaatteessa plussa -sääntöjen vastaista."
Taidat muistella K-plussa tai S-bonus kortin sääntöjä. Lentoyhtiöiden ja hotellikorttien säänöiisä ei ole kielletty yrityksen ostamien tuotteiden yhteydessä henkilökohtaisen etukortin käyttöä, kuten esim. S-bonus kortilla on.
Näitä verottaja juttuja putkahtaa aina silloin tällöin. Totuus on kuitenkin, että niitä ei kukaan valvo, eikä edes voi valvoa. Täysin turhaa kitinää ja ihan hyväksyttävä hyöty jos joutuu omalla ajalla matkustamaan työn vuoksi. Työmatkoihin käytetty aikahan ei valitettavasti ole palkallista työaikaa.En sekoittanut. Sanoinkin, että ne on PERIAATTEESSA sääntöjen vastaista. Onhan se tyhmää, jos joku toinen maksaa lennot niin siitä hyötyy kolmas osapuoli. Se on sitten periaatteessa sama asia, että kaverin ostamilta lennoilta saa toinen kaveri pisteitä?
Miksi sitten tietämäni suuret yritykset eivät hyväksy, että pisteitä kerätään omiin tarkoituksiin? Niitä kyllä ei ole kielletty keräämästä, mutta ohjeistukset sanovat, että niitä ei saa käyttää omiin matkoihin vaan pisteet tulee käyttää yrityksen lentoihin. Tällöihän pisteitä kerää yritys ja myös yritys niitä käyttää, joten tällöin kortti ja pisteiden keruu/käyttö on yrityksen hallussa, joka säännöissä evätään.
Mennään todella harmaalla alueella kun mainitaan, että vain yrityksen yhteisjäsenyys on kiellettyä, mutta muuten ok. Myös se on todella ristiriitaista, että firmat alkavat sekoittamaan omia ja firman lennoista kerättyjä pisteitä, miten nämä erotellaan? Tällöinhän yksityihenkilö joutuisi antamaan yritykselle/matkatoimistolle, jotka lennot tilaa niin mahdollisuuden pisteidensä hallintaan eli kyllä silloin mennään varmasti yksityishenkilön yksityissuojaa pahasti murtamaan, johon ei tarvitse kenenkään suostua. Ainakaan mun yksityislennot ei kuulu kenellekään matkatoimistolle eikä yritykselle.
Verottaja on kuitenkin oikeesti näistä kiinnostunut. Pelkkä matkapuhelinetu (verotusarvo 20e/kk) on monelle lentopisteisiin verrattuna paljon pienempi etu.
Työmatkoista saa mm. päivärahaa, jonka laskenta alkaa kotiovelta kotiovelle, joten kylläpä sillä työmatkalla on taloudellista merkitystä. - dfbdsfgh
Verojako kirjoitti:
Nyt "nimimerkki vapaaehtoinen" sotkee asioita.
"Miten tämä on mahdollista kun pistekortteja myönnetään pelkästään yksityishenkilöille? Firmojen lentoja höylätään surutta omilla kortella. Tämä on periaatteessa plussa -sääntöjen vastaista."
Taidat muistella K-plussa tai S-bonus kortin sääntöjä. Lentoyhtiöiden ja hotellikorttien säänöiisä ei ole kielletty yrityksen ostamien tuotteiden yhteydessä henkilökohtaisen etukortin käyttöä, kuten esim. S-bonus kortilla on.
Näitä verottaja juttuja putkahtaa aina silloin tällöin. Totuus on kuitenkin, että niitä ei kukaan valvo, eikä edes voi valvoa. Täysin turhaa kitinää ja ihan hyväksyttävä hyöty jos joutuu omalla ajalla matkustamaan työn vuoksi. Työmatkoihin käytetty aikahan ei valitettavasti ole palkallista työaikaa."Näitä verottaja juttuja putkahtaa aina silloin tällöin. Totuus on kuitenkin, että niitä ei kukaan valvo, eikä edes voi valvoa. Täysin turhaa kitinää ja ihan hyväksyttävä hyöty jos joutuu omalla ajalla matkustamaan työn vuoksi. Työmatkoihin käytetty aikahan ei valitettavasti ole palkallista työaikaa."
Sieltä tuli taas Totuus...
http://www.vero.fi/?article=407&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN
Eli jos työnantaja on maksanut matkan ja siitä saa henkilökohtaiseen käyttöön bonuspisteitä, on se verotettavaa tuloa. Tuttavapiirissäni noista on rapsahtanut jälkiveroa. - Loputon suo
dfbdsfgh kirjoitti:
"Näitä verottaja juttuja putkahtaa aina silloin tällöin. Totuus on kuitenkin, että niitä ei kukaan valvo, eikä edes voi valvoa. Täysin turhaa kitinää ja ihan hyväksyttävä hyöty jos joutuu omalla ajalla matkustamaan työn vuoksi. Työmatkoihin käytetty aikahan ei valitettavasti ole palkallista työaikaa."
Sieltä tuli taas Totuus...
http://www.vero.fi/?article=407&domain=VERO_MAIN&path=5,40,87&language=FIN
Eli jos työnantaja on maksanut matkan ja siitä saa henkilökohtaiseen käyttöön bonuspisteitä, on se verotettavaa tuloa. Tuttavapiirissäni noista on rapsahtanut jälkiveroa.Tää on totta, mutta oikeesti pitää lentää aivan tajuttomasti, että veroetuseuraamus on edes nimellinen, jos asia ajattelee matkapuhelinedun kautta.
Matkapuhelimen verotusarvo on 20e/kk eli maksat käytännössä lisäveroprosentin mukaan tästä veroa, oletuksena vaikka 40% eli maksat veroa 8euroa/kk ja voit käyttää puhelinta omiin puheluihin firmasta ja työnkuvasta riippuen rajattomasti, helposti arvoltaan välillä 100-300e/kk? Tähän päälle yleensä hyvä puhelin korjaus/takuupalveluineen, jonka arvo on vaikka 700e.
Kuka tienaa lentoyhtiöiden plussapisteitä usean sadan euron arvosta kuukausittain? Normaalista kotimaan lennosta rapsahtaa 500 pistettä per suunta ja jos yrität tavoitella esim. 40 000 pistettä, täytyy lentää kotimaassa vuoden aikana 80 lentoa eli lähes joka viikko yksi meno-paluu lento. Tällaisen 40 000 pisteen rahallinen arvo oli keskustelun avauksen mukaan 115euroa eli käytännössä yhden kuukauden puheluiden verran!, jonka verotusarvo on 20e/kk = 8euroaa.
Siis täytyy lentää aivan sairaasti ja varsinkin ulkomailla bisneksesessä, että verotettavaa etua tulee. Miten verottaja verottaa loungen käytöstä ja siellä nautituista juomista ym.? Ei niille ole hintalappuja kuka selvittää verottajalle mitä on syönyt ja juonut? Kyllä on verottajalla selvittämistä ja taatusti itse selvittäminen maksaa enemmän kuin niistä saatavat veroeurot, mutta kansahan nämä verottajan palkkakustannukset maksaa niin eipä ole niin nöpönuukaa, nostetaan veroja... - wertwert
Loputon suo kirjoitti:
Tää on totta, mutta oikeesti pitää lentää aivan tajuttomasti, että veroetuseuraamus on edes nimellinen, jos asia ajattelee matkapuhelinedun kautta.
Matkapuhelimen verotusarvo on 20e/kk eli maksat käytännössä lisäveroprosentin mukaan tästä veroa, oletuksena vaikka 40% eli maksat veroa 8euroa/kk ja voit käyttää puhelinta omiin puheluihin firmasta ja työnkuvasta riippuen rajattomasti, helposti arvoltaan välillä 100-300e/kk? Tähän päälle yleensä hyvä puhelin korjaus/takuupalveluineen, jonka arvo on vaikka 700e.
Kuka tienaa lentoyhtiöiden plussapisteitä usean sadan euron arvosta kuukausittain? Normaalista kotimaan lennosta rapsahtaa 500 pistettä per suunta ja jos yrität tavoitella esim. 40 000 pistettä, täytyy lentää kotimaassa vuoden aikana 80 lentoa eli lähes joka viikko yksi meno-paluu lento. Tällaisen 40 000 pisteen rahallinen arvo oli keskustelun avauksen mukaan 115euroa eli käytännössä yhden kuukauden puheluiden verran!, jonka verotusarvo on 20e/kk = 8euroaa.
Siis täytyy lentää aivan sairaasti ja varsinkin ulkomailla bisneksesessä, että verotettavaa etua tulee. Miten verottaja verottaa loungen käytöstä ja siellä nautituista juomista ym.? Ei niille ole hintalappuja kuka selvittää verottajalle mitä on syönyt ja juonut? Kyllä on verottajalla selvittämistä ja taatusti itse selvittäminen maksaa enemmän kuin niistä saatavat veroeurot, mutta kansahan nämä verottajan palkkakustannukset maksaa niin eipä ole niin nöpönuukaa, nostetaan veroja...Juu verottajalla on iso työsarka jos alkavat noita perkaamaan. Ovat silti hiljattain julkistaneet että nuo otetaan suurennuslasin alle. Tuo matkapuhelinedun vertaaminen kaavalla 150,- = 20,- verotusta ontui sillä että hintalappu on silti 20,- vaikka puhuisit kympillä kuussa. Mutta eiköhän tällekin etuudelle osata kohtapuoliin joku hintalappu vastaavasti lätkäistä etenkin nyt kun yritetään kiperästi keksiä mistä saataisiin lisää rahaa valtion kassaan (mm. rasva- ja sokeriveroehdotukset).
- Verokarhun pentu
Verojako kirjoitti:
Nyt "nimimerkki vapaaehtoinen" sotkee asioita.
"Miten tämä on mahdollista kun pistekortteja myönnetään pelkästään yksityishenkilöille? Firmojen lentoja höylätään surutta omilla kortella. Tämä on periaatteessa plussa -sääntöjen vastaista."
Taidat muistella K-plussa tai S-bonus kortin sääntöjä. Lentoyhtiöiden ja hotellikorttien säänöiisä ei ole kielletty yrityksen ostamien tuotteiden yhteydessä henkilökohtaisen etukortin käyttöä, kuten esim. S-bonus kortilla on.
Näitä verottaja juttuja putkahtaa aina silloin tällöin. Totuus on kuitenkin, että niitä ei kukaan valvo, eikä edes voi valvoa. Täysin turhaa kitinää ja ihan hyväksyttävä hyöty jos joutuu omalla ajalla matkustamaan työn vuoksi. Työmatkoihin käytetty aikahan ei valitettavasti ole palkallista työaikaa.Lukeekohan Verottaja näitä palstoja? :-)
Uudiset kertovat että Verottaja on puuttunut etuihin, joita työntekijä saa itselleen kun matkustaa firman piikkiin. Ja jotkut itkevät hirveästi!
Oikeestihan firma ei edes saa bonuksia itselleen koska lentoyhtiöt antavat niitä per matkustaja. Silkkaa teeskentelyä sanoa että pitää antaa bonukset firmalle kun firma ei niitä edes siis voi saada!
Onkohan tämä End of Frequent Flyer boni? :-) - 17 + 9
Verokarhun pentu kirjoitti:
Lukeekohan Verottaja näitä palstoja? :-)
Uudiset kertovat että Verottaja on puuttunut etuihin, joita työntekijä saa itselleen kun matkustaa firman piikkiin. Ja jotkut itkevät hirveästi!
Oikeestihan firma ei edes saa bonuksia itselleen koska lentoyhtiöt antavat niitä per matkustaja. Silkkaa teeskentelyä sanoa että pitää antaa bonukset firmalle kun firma ei niitä edes siis voi saada!
Onkohan tämä End of Frequent Flyer boni? :-)Mitä valitatte? Verotusseuraamuksethan kohdistuu työnantajaan = firmaan, eikä yksittäiseen ihmiseen. Firmoille ne lisäverot pukataan.
- xyz xyz
17 + 9 kirjoitti:
Mitä valitatte? Verotusseuraamuksethan kohdistuu työnantajaan = firmaan, eikä yksittäiseen ihmiseen. Firmoille ne lisäverot pukataan.
Eikös hallinto-oikeuden päätös ollut, että firman on tehtävä ennakonpidätys työntekijän saamasta "edusta"? Siis firma nimenomaan ei maksa vaan työntekijä - firma vain tekee tätä varten ennakonpidätyksen, kuten palkastakin.
Eiköhän päätös vielä käännetä ylemmässä oikeusasteessa. - 12+10
xyz xyz kirjoitti:
Eikös hallinto-oikeuden päätös ollut, että firman on tehtävä ennakonpidätys työntekijän saamasta "edusta"? Siis firma nimenomaan ei maksa vaan työntekijä - firma vain tekee tätä varten ennakonpidätyksen, kuten palkastakin.
Eiköhän päätös vielä käännetä ylemmässä oikeusasteessa.Miten sitä voidaan henkilölta verottaa, eihn pisteillä ole euromääräistä arvoa joka voitaisiin lätkäistä palkan päälle veronpidätystä varten. Niitä kertyy myös loma- ja yksityismatkoista, finnair-luottokorttiostoksista, hotelleista, autovuokrauksista ja erilaisista muista ostoksista esim. tax free kaupoissa. Ei ole mahdollista "verottaa" tällaisia, koska miten niitä eritellään ykstyisiin pisteisiin ja "työpisteisiin"... Ainakin tuo lehtitiedoissa ollut päätös oli nimenomaan sellainen että jälkivero laitettiin tälle " suurelle suomalaiselle firmalle", summa oli "joitain tuhansia euroja".
- jfjasö
12+10 kirjoitti:
Miten sitä voidaan henkilölta verottaa, eihn pisteillä ole euromääräistä arvoa joka voitaisiin lätkäistä palkan päälle veronpidätystä varten. Niitä kertyy myös loma- ja yksityismatkoista, finnair-luottokorttiostoksista, hotelleista, autovuokrauksista ja erilaisista muista ostoksista esim. tax free kaupoissa. Ei ole mahdollista "verottaa" tällaisia, koska miten niitä eritellään ykstyisiin pisteisiin ja "työpisteisiin"... Ainakin tuo lehtitiedoissa ollut päätös oli nimenomaan sellainen että jälkivero laitettiin tälle " suurelle suomalaiselle firmalle", summa oli "joitain tuhansia euroja".
Tämmöstä jappastaan tänään kauppelehdessä
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26760 - shdjsdhgkjshdg
xyz xyz kirjoitti:
Eikös hallinto-oikeuden päätös ollut, että firman on tehtävä ennakonpidätys työntekijän saamasta "edusta"? Siis firma nimenomaan ei maksa vaan työntekijä - firma vain tekee tätä varten ennakonpidätyksen, kuten palkastakin.
Eiköhän päätös vielä käännetä ylemmässä oikeusasteessa.Tuo päätös on ongelmallinen. Verotuksessa kun on nimenomaisesti määritelty matkakustannusten korvaukset verottomaksi tuloksi työntekijälle, eli jos lentolipun ostaisi itse ja veloittaisi summan työnantajalta matkalaskulla, työnantajan maksama määrä on verovapaa. Ihan yhtä lailla täytyisi ryhtyä verottamaan työntekijöitä siitä "edusta", jonka nämä saavat nauttiessaan ilmaisen lentoyhtiön tarjoaman "aterian", tai syödessään hotellissa huonehintaan sisältyvän aamiaisen. Eri hotelliketjut tarjoavat myös erilaisia kanta-asiakaskortteja, joihin sisältyy useimmiten jonkinasteinen etukuponki hotellin ravintolaan. Jos siis työnantaja maksaa huoneen, mutta minä olen hankkinut hotelliyhtiön etukortin, joka oikeuttaa ilmaiseen ateriaan hotelliyöpymisen yhteydessä, pitäisikö tästäkin verottaa?
Entäpäs sitten hopeisen, kultaisen tai platinaisen tasokortin työmatkustamisella tienanneet henkilöt? Kun matkustan sitten työmatkan ja käyn matkan alkajaisiksi loungessa syömässä ilmaisen välipalan, niin montakohan euroa tästä pitäisi periä ennakonpidätystä? Vaikuttaako asiaan, jos kyse onkin lomamatkasta, jonka lipun olen joko a) maksanut ihan rahalla tai b) ostanut plussapisteillä, tietysti lentokenttäverot rahalla maksaneena? Entä lisävero siitä, jos otankin sämpylän lisäksi ilmaisen viinilasillisen sekä loungessa että lentokoneessa?
Entäpä sitten siitä, kun käyn ostamassa työnantajan piikkiin vaikkapa kahvihuoneeseen puolen vuoden kahvit. Vingutan lähikaupassa Finnair Plus -luottokorttia ja kerään plussapisteet talteen, ja muistan kassalla näyttää vielä henkilökohtaisen S-etukortin tai K-plussakortin. Pitäisihän minua tottakai nyt verottaa tästäkin.
Kateus vie kalatkin vedestä. Lentoyhtiöiden plussapisteet ovat nykyisinkin jo melko vähäarvoinen etu suhteessa siihen aikaan, joka matkustamiseen kuluu. Niiden verottaminen olisi kyllä yhtä tyhjän kanssa. - xyz xyz
jfjasö kirjoitti:
Tämmöstä jappastaan tänään kauppelehdessä
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/10/26760Kysymyksessä on lehtijutunkin mukaan päätös, jonka "mukaan työnantaja olisi ollut ennakonpidätysvelvollinen työntekijöiden yksityismatkoihin käytetyistä bonuspisteistä, siltä osin kuin bonuspisteitä oli kertynyt työmatkoista".
Tässä on tietysti melkoista verottajan mielivaltaa, kun se ilmeisesti aikoo tulouttaa pidätykset suoraan veroina, laskematta niitä verovelvollisten hyväksi, kuten lain mukaan pitäisi tehdä. Ennakonpidätyksen ideahan on että otetaan ennalta arviosumma, ja sitten lopullisessa verotuksessa ynnätään pidätykset ja vähennetään maksettavat verot, ja erotus sitten palautetaan (tai jos se on miinusmerkkinen, vaaditaan maksettavaksi lisäverona).
Huomatkaas muuten miten jutussa olevan linkin takana sanotaan:
"Verotuskäytännössä on varsin vakiintuneesti tulkittu, että työnantajan maksamista matkoista kertyneiden etupisteiden käyttö yksityismatkoihin muodostaa verotettavan edun."
Verottaja ei siis ole keksinyt uutta ajatusta, ainoastaan tavan yrittää toteuttaa se käytännössä.
Mitähän lentoyhtiöt keksivät, paitsi tietysti valittavat? - jgsfdaijg
xyz xyz kirjoitti:
Kysymyksessä on lehtijutunkin mukaan päätös, jonka "mukaan työnantaja olisi ollut ennakonpidätysvelvollinen työntekijöiden yksityismatkoihin käytetyistä bonuspisteistä, siltä osin kuin bonuspisteitä oli kertynyt työmatkoista".
Tässä on tietysti melkoista verottajan mielivaltaa, kun se ilmeisesti aikoo tulouttaa pidätykset suoraan veroina, laskematta niitä verovelvollisten hyväksi, kuten lain mukaan pitäisi tehdä. Ennakonpidätyksen ideahan on että otetaan ennalta arviosumma, ja sitten lopullisessa verotuksessa ynnätään pidätykset ja vähennetään maksettavat verot, ja erotus sitten palautetaan (tai jos se on miinusmerkkinen, vaaditaan maksettavaksi lisäverona).
Huomatkaas muuten miten jutussa olevan linkin takana sanotaan:
"Verotuskäytännössä on varsin vakiintuneesti tulkittu, että työnantajan maksamista matkoista kertyneiden etupisteiden käyttö yksityismatkoihin muodostaa verotettavan edun."
Verottaja ei siis ole keksinyt uutta ajatusta, ainoastaan tavan yrittää toteuttaa se käytännössä.
Mitähän lentoyhtiöt keksivät, paitsi tietysti valittavat?Totuus näköjäänkin on se, että työnantaja onkin se kateellinen, jota harmittaa kun työntekijät saa puoli-ilmaisia etuja. Ei näköjään itse verottajaa näytä asia pätkääkään kiinnostavan.
http://www.kaleva.fi/uutiset/Talous/Matkabonukset-eivat-huoleta-verottajaa/820314 - sdfasdf
jgsfdaijg kirjoitti:
Totuus näköjäänkin on se, että työnantaja onkin se kateellinen, jota harmittaa kun työntekijät saa puoli-ilmaisia etuja. Ei näköjään itse verottajaa näytä asia pätkääkään kiinnostavan.
http://www.kaleva.fi/uutiset/Talous/Matkabonukset-eivat-huoleta-verottajaa/820314Näyttääpä kiinnostavan sitten kuitenkin. Ja vähän enemmänkin.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2009/11/09/kenelle-bonukset-kuuluvat/200923276/139 - Bonuksia jo 20v
shdjsdhgkjshdg kirjoitti:
Tuo päätös on ongelmallinen. Verotuksessa kun on nimenomaisesti määritelty matkakustannusten korvaukset verottomaksi tuloksi työntekijälle, eli jos lentolipun ostaisi itse ja veloittaisi summan työnantajalta matkalaskulla, työnantajan maksama määrä on verovapaa. Ihan yhtä lailla täytyisi ryhtyä verottamaan työntekijöitä siitä "edusta", jonka nämä saavat nauttiessaan ilmaisen lentoyhtiön tarjoaman "aterian", tai syödessään hotellissa huonehintaan sisältyvän aamiaisen. Eri hotelliketjut tarjoavat myös erilaisia kanta-asiakaskortteja, joihin sisältyy useimmiten jonkinasteinen etukuponki hotellin ravintolaan. Jos siis työnantaja maksaa huoneen, mutta minä olen hankkinut hotelliyhtiön etukortin, joka oikeuttaa ilmaiseen ateriaan hotelliyöpymisen yhteydessä, pitäisikö tästäkin verottaa?
Entäpäs sitten hopeisen, kultaisen tai platinaisen tasokortin työmatkustamisella tienanneet henkilöt? Kun matkustan sitten työmatkan ja käyn matkan alkajaisiksi loungessa syömässä ilmaisen välipalan, niin montakohan euroa tästä pitäisi periä ennakonpidätystä? Vaikuttaako asiaan, jos kyse onkin lomamatkasta, jonka lipun olen joko a) maksanut ihan rahalla tai b) ostanut plussapisteillä, tietysti lentokenttäverot rahalla maksaneena? Entä lisävero siitä, jos otankin sämpylän lisäksi ilmaisen viinilasillisen sekä loungessa että lentokoneessa?
Entäpä sitten siitä, kun käyn ostamassa työnantajan piikkiin vaikkapa kahvihuoneeseen puolen vuoden kahvit. Vingutan lähikaupassa Finnair Plus -luottokorttia ja kerään plussapisteet talteen, ja muistan kassalla näyttää vielä henkilökohtaisen S-etukortin tai K-plussakortin. Pitäisihän minua tottakai nyt verottaa tästäkin.
Kateus vie kalatkin vedestä. Lentoyhtiöiden plussapisteet ovat nykyisinkin jo melko vähäarvoinen etu suhteessa siihen aikaan, joka matkustamiseen kuluu. Niiden verottaminen olisi kyllä yhtä tyhjän kanssa...vaikkapa Qantasin kortiksi, on verottajalla pasmat seko.
Samat ONE-World edut saa siitä huolimatta.
Yhtiö voi sitten tehdä sopimukset vaikkapa Australiaan, tai USA.n (on muuten tästäkin kokemusta) ja jälleen ei verottajallaole nokan kopauttamista.
Elikkä mihin ollaan menossa? Kotimaisten lentoyhtiöiden asiakkaat siirtyy ulkomaisille yhtiöille.
Se kun on sen matkustajan päätettävissä, minkä yhtiön bonusjärjestelmään haluaa mennä ja nämä alliansit mahdollistavat sen.
Kärsijiksi jää siis Suomalaiset lentoyhtiöt. - fjsaklö
Bonuksia jo 20v kirjoitti:
..vaikkapa Qantasin kortiksi, on verottajalla pasmat seko.
Samat ONE-World edut saa siitä huolimatta.
Yhtiö voi sitten tehdä sopimukset vaikkapa Australiaan, tai USA.n (on muuten tästäkin kokemusta) ja jälleen ei verottajallaole nokan kopauttamista.
Elikkä mihin ollaan menossa? Kotimaisten lentoyhtiöiden asiakkaat siirtyy ulkomaisille yhtiöille.
Se kun on sen matkustajan päätettävissä, minkä yhtiön bonusjärjestelmään haluaa mennä ja nämä alliansit mahdollistavat sen.
Kärsijiksi jää siis Suomalaiset lentoyhtiöt.tämä ei ole edes huono vaihtoehto. Mm. AA:lla pääsee suhteellisesti paljon pienemmillä pisteillä ns. silverkortin tasolle ja tällöin nauttimaan lounge palveluista kuin finnairin pluskortilla. Myös lennoista kertyy paljon enemmän pisteitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908647
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264808- 504268
- 623837
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262696- 432501
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482479Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382243