Muistan itse kuinka ekaluokkalaisena vl-lapsena, tuntui oudolta lukea ruokarukouksia ja aamunavausrukouksia ääneen.
Rukoilevatko vl-lapset vielä nykyisinkin Jeesusta siunaamaan ruokansa?
Miten v-lestadiolainen asenne suvaitsee sen että vain Jeesusta pyydetään siunaamaan ja eikä Jumalanvaltakunnasta sanaakaan?
Miten vl-lapsi voi rukoilla Jeesusta yhdessä "uskomattomien" kanssa? Eikö se ole ekumeniaa?
Rukoilevatko vl-lapset koulussa ääneen?
15
428
Vastaukset
- mieleen näkee
vain Jumala. Siksi on turvallista rukoilla yhdessä lähimmäistensä kanssa.
- muille klaaristi.
Jotenkin tuntuu, että jutussasi on virke kahdesta täysin eri asiasta.
- ei kait se
ruoka rukoilemalla pahemmaksi muutu.
- tietoa!
Eivät rukoile! Nauravat ja tirskuvat, koska ymmärtävät asian niin, ettei uskottomien rukouksiin kannata yhtyä saati suhtautua vakavasti ja kunnioittavasti.
Ja sitäpaitsi muistan itsekin vl-perheen lapsena, että häpesin niin kaikkea uskontoon ja uskovaisuuteen liittyvää, että olisin tahtonut painua maan alle!- sinua!"
Itse muistan samalla tavalla oman lapsuuteni 70-luvulla.
Opettajani olivat uskossa, mutta "pelkkiä" kirkkouskovaisia, eli ei yhtään mitään. Joten heidän kaikki uskonnolliset toimitukset olivat vl-lasten piirissä lähinnä pilkan ja halveksunnan kohteena.
"Epäuskoiset tekevät sen vain omavanhurskauttaan vahvistaakseen..." Jos aikalaiset muistatte?
- oivaltavia avauk-
sia. No, rukoillaan, oli ekumeenista tai ei. Oletko sinä itse muistanut kiittää Jumalaa jokapäiväisestä leipäkannikasta, johon Luther selityksissään lukee myös nettailumahdollisuuden?
***Oletko sinä itse muistanut kiittää Jumalaa jokapäiväisestä leipäkannikasta, johon Luther selityksissään lukee myös nettailumahdollisuuden? **
Aina joskus kun muistan..
- helluntailaisia,
olisi lapsen pitänyt ymmärtää pidättäytyä yhteisrukouksesta. Juuri tämän "ekumeenisen hengen" vuoksi Kistillisdemokraatit ovat vl:lle syntiä!
- rukous on
mielestäni kaunis tapa. Jumalan tietenkin antaa meille, mitä tarvitsemme, ilman rukoustakin, mutta ainahan sitä kaiken varalta voi muistaa sitä (= Jumalaa), jolta kaikki hyvä (mm. ruoka) tulee.
Johanneksen evankeliumi:
15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.
- tarengas
sian kärsässä: kaunis nainen vailla ymmärrystä.
Hyvien toiveista koituu hyvää, pahojen halusta versoo vihaa.
Antelias antaa ja rikastuu yhä, saituri kitsastelee ja köyhtyy.
Joka toisia ruokkii, syö itse kyllin, joka tarjoaa vettä, saa itse juoda. - ka suutaan
ja kieltään varoo, varjelee itsensä ahdingoilta.
Rehentelijä saa herjaajan nimen, hänen röyhkeydellään ei ole mittaa eikä määrää. - ruus ja har-
kinta tuo menestyksen, turha kiire vie köyhyyteen.
joka kokoaa omaisuutta valheen keinoin, se tuulta tavoittaa ja tuhonsa löytää.
Omaan pahuuteensa jumalaton kaatuu, kun hän hylkää sen, mikä on oikein.
Syyllisen tie on mutkainen, kunnon ihminen on teoissaan suora. - malattomien
polulle älä lähde, älä kulje pahojen tietä.
Pysy siltä poissa, älä poikkea sille, käänny etäämmäksi ja kulje sen ohi.
Pahat eivät saa unta, elleivät ole tehneet pahaa, he valvovat yönsä, elleivät ole ketään kaataneet. - keamielinen
tavoittaa elämän. Joka pahaa etsii, etsii kuolemaa.
Väärämielistä Herra kammoksuu, nuhteetonta hän rakastaa.
Totisesti, paha ei rankaisua vältä, mutta vanhurskaan suku pelastuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 24710772
- 1276893
- 955553
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa324830- 404104
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta303559- 613434
On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323362Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru192794- 542559