Muistan itse kuinka ekaluokkalaisena vl-lapsena, tuntui oudolta lukea ruokarukouksia ja aamunavausrukouksia ääneen.
Rukoilevatko vl-lapset vielä nykyisinkin Jeesusta siunaamaan ruokansa?
Miten v-lestadiolainen asenne suvaitsee sen että vain Jeesusta pyydetään siunaamaan ja eikä Jumalanvaltakunnasta sanaakaan?
Miten vl-lapsi voi rukoilla Jeesusta yhdessä "uskomattomien" kanssa? Eikö se ole ekumeniaa?
Rukoilevatko vl-lapset koulussa ääneen?
15
425
Vastaukset
- mieleen näkee
vain Jumala. Siksi on turvallista rukoilla yhdessä lähimmäistensä kanssa.
- muille klaaristi.
Jotenkin tuntuu, että jutussasi on virke kahdesta täysin eri asiasta.
- ei kait se
ruoka rukoilemalla pahemmaksi muutu.
- tietoa!
Eivät rukoile! Nauravat ja tirskuvat, koska ymmärtävät asian niin, ettei uskottomien rukouksiin kannata yhtyä saati suhtautua vakavasti ja kunnioittavasti.
Ja sitäpaitsi muistan itsekin vl-perheen lapsena, että häpesin niin kaikkea uskontoon ja uskovaisuuteen liittyvää, että olisin tahtonut painua maan alle!- sinua!"
Itse muistan samalla tavalla oman lapsuuteni 70-luvulla.
Opettajani olivat uskossa, mutta "pelkkiä" kirkkouskovaisia, eli ei yhtään mitään. Joten heidän kaikki uskonnolliset toimitukset olivat vl-lasten piirissä lähinnä pilkan ja halveksunnan kohteena.
"Epäuskoiset tekevät sen vain omavanhurskauttaan vahvistaakseen..." Jos aikalaiset muistatte?
- oivaltavia avauk-
sia. No, rukoillaan, oli ekumeenista tai ei. Oletko sinä itse muistanut kiittää Jumalaa jokapäiväisestä leipäkannikasta, johon Luther selityksissään lukee myös nettailumahdollisuuden?
***Oletko sinä itse muistanut kiittää Jumalaa jokapäiväisestä leipäkannikasta, johon Luther selityksissään lukee myös nettailumahdollisuuden? **
Aina joskus kun muistan..
- helluntailaisia,
olisi lapsen pitänyt ymmärtää pidättäytyä yhteisrukouksesta. Juuri tämän "ekumeenisen hengen" vuoksi Kistillisdemokraatit ovat vl:lle syntiä!
- rukous on
mielestäni kaunis tapa. Jumalan tietenkin antaa meille, mitä tarvitsemme, ilman rukoustakin, mutta ainahan sitä kaiken varalta voi muistaa sitä (= Jumalaa), jolta kaikki hyvä (mm. ruoka) tulee.
Johanneksen evankeliumi:
15:7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
16:24 Tähän asti te ette ole anoneet mitään minun nimessäni; anokaa, niin te saatte, että teidän ilonne olisi täydellinen.
- tarengas
sian kärsässä: kaunis nainen vailla ymmärrystä.
Hyvien toiveista koituu hyvää, pahojen halusta versoo vihaa.
Antelias antaa ja rikastuu yhä, saituri kitsastelee ja köyhtyy.
Joka toisia ruokkii, syö itse kyllin, joka tarjoaa vettä, saa itse juoda. - ka suutaan
ja kieltään varoo, varjelee itsensä ahdingoilta.
Rehentelijä saa herjaajan nimen, hänen röyhkeydellään ei ole mittaa eikä määrää. - ruus ja har-
kinta tuo menestyksen, turha kiire vie köyhyyteen.
joka kokoaa omaisuutta valheen keinoin, se tuulta tavoittaa ja tuhonsa löytää.
Omaan pahuuteensa jumalaton kaatuu, kun hän hylkää sen, mikä on oikein.
Syyllisen tie on mutkainen, kunnon ihminen on teoissaan suora. - malattomien
polulle älä lähde, älä kulje pahojen tietä.
Pysy siltä poissa, älä poikkea sille, käänny etäämmäksi ja kulje sen ohi.
Pahat eivät saa unta, elleivät ole tehneet pahaa, he valvovat yönsä, elleivät ole ketään kaataneet. - keamielinen
tavoittaa elämän. Joka pahaa etsii, etsii kuolemaa.
Väärämielistä Herra kammoksuu, nuhteetonta hän rakastaa.
Totisesti, paha ei rankaisua vältä, mutta vanhurskaan suku pelastuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271904
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1001660Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy561246Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?521131Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M31988Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s47886Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm51883Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet42837Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37820Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56798