Miksi..

odottaja vm-85

..ihmeessä sairaalasta (äitiyspolilta) määrätään kolmiolääkkeitä ja sellaisia mitä ei missään nimessä saisi syödä kun on raskaana, tai imettää tai miksi niitä annetaan siellä seurannassa? Kun olin viimeksi seurannassa,niin pistettiin kipulääkettä pakaraan, kaksi kertaa.Ja myöhemmin sain tietää että niitä ei saisi käyttää kun on raskaana tai imettää.Vaikka nimen omaan sanoin lääkärille, että en halua mitään sellaista mikä voi olla haitaksi vauvalle,että jotain tosi lievää kipulääkettä vain,ja lupasivat että katsovat hyvän lääkkeen.Ja sitten he määräsivät panacodeja (mitä en todellakaan ota) ja vielä unilääkkeitä (dormicum, joita en myöskään ota),joita ei missään nimessä saisi ottaa kun on raskaana.Niihin voi muutenkin jäädä TOSI helpolla koukkuun.Ja jokaisesta näistä lääkkeistä mitä minulle lykättiin / tuputettiin, niin voi vauvalle aiheutua näitä : sikiö/kohtu kuolemia, vakavia huulihalkioita, riippuvuutta, kehityshäiriöitä /vammaisuutta....yms.
Joten miksi niitä lykätään tai tuputetaan äideille?

34

1297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mm0009

      kun ei tiedä syytä miksi sinä olet hoitoon mennyt. Ilmeisesti sinulla on kipuja ja univaikeuksia? Kyllä ne varmasti siellä äitipolilla tietää valita sellaiset lääkkeet, joita voi käyttää raskausaikana. Esim. kovien kipujen kanssa (vaikka nyt liitoskivut) on vain vailittava, että ottaako lääkkeet, jotka voi vaikuttaa vauvaankin vai kärsiikö kivuista. Äitipolilla työskentelee ammattilaisia, jotka osaa arvioida lääkkeestä koituvan haitan sikiölle vs. hyöty äidille. Äidistähän se lopen sitten on kiinni käyttääkö lääkkeitä.

      • ()()()()()

        ..ihmettelen (mitä olen ihmisten juttuja kuunnellut) että miksi siellä kuitenkin annetaan sellaisia lääkkeitä mistä on haittaa lapselle.Kun jo pakkaus selostuksissakin (ainakin juuri tuossa unilääkkeen) sanotaan ettei saa syödä jos on raskaana tai imettää, ja sitten vielä itse lääkärit toitottavat ettei saisi syödä mitään haitallisia lääkkeitä.Ja miksi lääkärit eivät ole aloittajalle kertoneet mitä lääke (jota oli pistetty) voi aiheuttaa, jos kerta aloittaja on nimen omaan pyytänyt jotain lievää, että mieluummin kärsii pienestä kivusta kuin aiheuttaa lapselleen haittaa..vai ymmärsinkö oikein?
        Ja se ei todellakaan ole äidistä silloin kiinni, jos on todellakin pyytänyt LIEVÄÄ lääkettä josta ei koidu lapselle haittaa, ja lääkäri tai hoitaja pistää aivan jotain muuta.
        Eli jos tuosta jotain nyt lapselle tulee, voi lääkäriä syyttää siis jostain virheestä.
        Ja siis kun minulle sanottiin (äitiyspolilta!) silloin kun odotin, että jo pelkkä panadol extend 665mg (mitä sain alaselkäkipuun) voi olla haitallista jollain tavalla, jos sitä ottaa yli 3000mg vuorokaudessa.


      • tuli vaan mieleen
        ()()()()() kirjoitti:

        ..ihmettelen (mitä olen ihmisten juttuja kuunnellut) että miksi siellä kuitenkin annetaan sellaisia lääkkeitä mistä on haittaa lapselle.Kun jo pakkaus selostuksissakin (ainakin juuri tuossa unilääkkeen) sanotaan ettei saa syödä jos on raskaana tai imettää, ja sitten vielä itse lääkärit toitottavat ettei saisi syödä mitään haitallisia lääkkeitä.Ja miksi lääkärit eivät ole aloittajalle kertoneet mitä lääke (jota oli pistetty) voi aiheuttaa, jos kerta aloittaja on nimen omaan pyytänyt jotain lievää, että mieluummin kärsii pienestä kivusta kuin aiheuttaa lapselleen haittaa..vai ymmärsinkö oikein?
        Ja se ei todellakaan ole äidistä silloin kiinni, jos on todellakin pyytänyt LIEVÄÄ lääkettä josta ei koidu lapselle haittaa, ja lääkäri tai hoitaja pistää aivan jotain muuta.
        Eli jos tuosta jotain nyt lapselle tulee, voi lääkäriä syyttää siis jostain virheestä.
        Ja siis kun minulle sanottiin (äitiyspolilta!) silloin kun odotin, että jo pelkkä panadol extend 665mg (mitä sain alaselkäkipuun) voi olla haitallista jollain tavalla, jos sitä ottaa yli 3000mg vuorokaudessa.

        panadol on vaarallista jopa ei raskaana oleville, jos sitä ottaa yli 3000mg päivässä, sillä se vaikuttaa maksaan


      • 10/4
        ()()()()() kirjoitti:

        ..ihmettelen (mitä olen ihmisten juttuja kuunnellut) että miksi siellä kuitenkin annetaan sellaisia lääkkeitä mistä on haittaa lapselle.Kun jo pakkaus selostuksissakin (ainakin juuri tuossa unilääkkeen) sanotaan ettei saa syödä jos on raskaana tai imettää, ja sitten vielä itse lääkärit toitottavat ettei saisi syödä mitään haitallisia lääkkeitä.Ja miksi lääkärit eivät ole aloittajalle kertoneet mitä lääke (jota oli pistetty) voi aiheuttaa, jos kerta aloittaja on nimen omaan pyytänyt jotain lievää, että mieluummin kärsii pienestä kivusta kuin aiheuttaa lapselleen haittaa..vai ymmärsinkö oikein?
        Ja se ei todellakaan ole äidistä silloin kiinni, jos on todellakin pyytänyt LIEVÄÄ lääkettä josta ei koidu lapselle haittaa, ja lääkäri tai hoitaja pistää aivan jotain muuta.
        Eli jos tuosta jotain nyt lapselle tulee, voi lääkäriä syyttää siis jostain virheestä.
        Ja siis kun minulle sanottiin (äitiyspolilta!) silloin kun odotin, että jo pelkkä panadol extend 665mg (mitä sain alaselkäkipuun) voi olla haitallista jollain tavalla, jos sitä ottaa yli 3000mg vuorokaudessa.

        "Kun jo pakkaus selostuksissakin sanotaan....."

        Pakkausselosteet ovat valmistajien laatimia, ja valmistajat eivät halua joutua syytteeseen, jos lääkettä käyttäneen äidin vauvalle tuleekin jotain, josta ei tiedetä, mikä sen aiheutti. Tämän vuoksi lääketehtaat antavat raskaana oleville luvan käyttää vain sellaisia lääkkeitä, jotka on aukottomasti ja riittävän pitkällä aikavälillä testattu ja todettu täysin haitattomiksi sikiölle. Jos lääkäri määrää potilaalleen sellaista lääkettä, jonka tuoteseloste kieltää, ottaa lääkäri silloin asiasta vastuun.

        Esim. kipulääkkeistä ainut raskausaikana täysin turvalliseksi todettu on parasetamol (Panadol, Para-tabs). Jos se ei sallittuina annoksina auta tai sivuvaikutukset ovat pahemmat kuin hyödyt (kuten mulla), pitää kokeilla jotain sellaista, mistä ei ole yhtä pitkäaikaista kokemusta eikä samanlaista varmuutta lääkkeen sopivuudesta raskaana oleville. Itse olen syönyt raskausaikana Panacodia, eikä mitään haittoja tullut mulle iekä vauvalle. Myös ibuprofeeni (Burana yms.) käy jossain raskauden vaiheessa.


    • Sh..........
      • asian kokenut

        "Soitapas tänne,
        Sh..........3.10.2009 13:03
        siellä sanotaan että ihan oikein on toimittu;

        http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28;824;2049;2265;2260;3437"

        Vai että oikein toimittu??? Jos äiti (tai potilas yleensä) vaatii/pyytää lievää lääkettä mistä ei koidu haittaa, niin on lääkärin VELVOLLISUUS noudattaa äidin pyyntöä!
        Minun lapselleni tuli lääkkeestä, jota lääkäri minulle kipuun pisti, TODELLA pahat vieroitus oireet.
        Ja sitten vasta sain tietääkkin että minulle oli pistetty lääkettä mitä en olisi halunnut.
        Tein lääkäristä valituksen, ja hän menetti loppujen lopuksi virkansa, muidenkin äitien valitusten johdosta!


    • ...............

      Mainittakoon, että ainakin panacod on sallittu raskausaikana, vaikkei kovin suositellakaan juuri riippuvuuden vuoksi, mutta kyllä se on ihan yleisessä käytössä ja oikein käytettynä ei aiheuta mitään haittoja vauvalle eikä äidille eikä myöskään riippuvuutta. Monelle odottavalle panacod on ainoa oikeasti toimiva kipulääke tiettyjen tilojen hoitoon (migreeni, selkäkivut).

      Myös esim atarx, joka on kolmiolääke, on sallittu raskausaikana. Ataraxia määrätään esim voimakkaaseen allergiseen/atooppiseen kutinaan.

      • 1+2

        saaman pistoskipulääkkeen nimi on?


      • 00000000000000000000000000000000000

        ..tuota minun mielestäni ei kysymys ollutkaan mistään panacodista tai pandoleista alunperin?? Vai enkö osaa enää lukea? Ja kyllä se niin on että kolmiolääkkeitä EI saisi käyttää raskaus aikana, ei etenkään säännöllisesti.Vaan JOS on IHAN PAKKO, niin vain silloin tällöin, tarkoittaen max.2-3 tabua VIIKOSSA.
        Koska ne todellakin voivat aiheuttaa haittaa lapselle! Ystäväni lapsi oli myös lääke riippuvainen synnyttyään, äidin vahvojen lääkkeiden vuoksi..ja hän ei ottanut niitä edes joka päivä!!Lääkket olivat Panacod ja unilääkettä (jonka nimeä en nyt muista varmasti sanoa), ja kummatkin lääkärin ja neuvolan tiukassa valvonnassa.


      • joku jokunen
        00000000000000000000000000000000000 kirjoitti:

        ..tuota minun mielestäni ei kysymys ollutkaan mistään panacodista tai pandoleista alunperin?? Vai enkö osaa enää lukea? Ja kyllä se niin on että kolmiolääkkeitä EI saisi käyttää raskaus aikana, ei etenkään säännöllisesti.Vaan JOS on IHAN PAKKO, niin vain silloin tällöin, tarkoittaen max.2-3 tabua VIIKOSSA.
        Koska ne todellakin voivat aiheuttaa haittaa lapselle! Ystäväni lapsi oli myös lääke riippuvainen synnyttyään, äidin vahvojen lääkkeiden vuoksi..ja hän ei ottanut niitä edes joka päivä!!Lääkket olivat Panacod ja unilääkettä (jonka nimeä en nyt muista varmasti sanoa), ja kummatkin lääkärin ja neuvolan tiukassa valvonnassa.

        sanoi minulle (kuten tuossa yhdessä kirjoituksessakin sanotaan) että panacodia ei saisi käyttää raskaus/imetys aikana juuri kuin max. sen 2-3viikossa..ja silloinkin VAIN jos on ihan pakko ottaa särkyyn.
        Voi aiheuttaa lapselle riippuvuutta.Kuten muutkin kolmio lääkkeet.
        Ja olen kuullutkin paljon tapauksia, missä on lapsi ollut riippuvainen tai pahat vieroitus oireet synnyttyään, äidin vahvan lääkityksen vuoksi.Ja todellakin niin ettei äiti ole edes ottanut viikossa kuin muutaman lääkkeen.
        Mutta kun nyt ei siis ilmeisesti ollut kysymys alunperin panacodista..vaan jostain muusta.
        Olen kuullut että litalgin :ä käytetään aika usein äideille kipulääkkeenä, ja sitähän ei saisi käyttää raskaus/imetys aikana.Joten tuo voi olla juuri yksi vaihto ehto mitä aloittajalle on pistetty ?
        Enkä minäkään itseeni antaisi sellaisia aineita pistää jotka voivat olla haitaksi lapselle..mieluummin sitten kärsin (pienestä) kivusta, kuin olen epävarma siitä tuliko lapselle nyt jotain haittaa vai ei.Tyhmää vaarantaa lapsi jonkun kivun takia joka kuitenkin helpottaa kun lapsi on syntynyt.


      • joku jokunen
        joku jokunen kirjoitti:

        sanoi minulle (kuten tuossa yhdessä kirjoituksessakin sanotaan) että panacodia ei saisi käyttää raskaus/imetys aikana juuri kuin max. sen 2-3viikossa..ja silloinkin VAIN jos on ihan pakko ottaa särkyyn.
        Voi aiheuttaa lapselle riippuvuutta.Kuten muutkin kolmio lääkkeet.
        Ja olen kuullutkin paljon tapauksia, missä on lapsi ollut riippuvainen tai pahat vieroitus oireet synnyttyään, äidin vahvan lääkityksen vuoksi.Ja todellakin niin ettei äiti ole edes ottanut viikossa kuin muutaman lääkkeen.
        Mutta kun nyt ei siis ilmeisesti ollut kysymys alunperin panacodista..vaan jostain muusta.
        Olen kuullut että litalgin :ä käytetään aika usein äideille kipulääkkeenä, ja sitähän ei saisi käyttää raskaus/imetys aikana.Joten tuo voi olla juuri yksi vaihto ehto mitä aloittajalle on pistetty ?
        Enkä minäkään itseeni antaisi sellaisia aineita pistää jotka voivat olla haitaksi lapselle..mieluummin sitten kärsin (pienestä) kivusta, kuin olen epävarma siitä tuliko lapselle nyt jotain haittaa vai ei.Tyhmää vaarantaa lapsi jonkun kivun takia joka kuitenkin helpottaa kun lapsi on syntynyt.

        Olihan tuolla alunperinkin jotain panacodista.. tämän siitä saa kun tekee ensin koko päivän töitä, ja sitten väsyneenä töistä tulee lukemaan näitä juttuja =) ..Myönnän virheeni nöyrästi =) .
        Niin ja tässä on muutes jotain mitä siitä dormicumista sanotaan (en nyt ihan kaikkea kopioinut):
        "Raskaus ja imetys
        Dormicumin käyttöä tulisi välttää raskauden aikana. Jos kuitenkin käytät Dormicumia ja tulet raskaaksi tai epäilet olevasi raskaana, sinun tulee ottaa yhteys lääkäriisi saadaksesi neuvoja hoidon keskeyttämistä.
        Imettävät äidit eivät saa käyttää Dormicumia, koska vaikuttava aine erittyy äidinmaitoon."
        Eli se pitäisi siis keskeyttää jos tulee raskaaksi, joten miksi sitä sitten määrätään raskaana oleville?
        Ja lisää siitä :
        "Raskaus ja imetys
        Lääkkeen käyttöä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä vältetään turvallisuussyistä. "
        Eli siis TURVALLISUUSSYISTÄ..ja kysyin tutulta hoitajalta tästä, ja hän sanoi että se tarkoittaa juuri niitä haittavaikutuksia lapseen!
        Ei tästä nyt sen enempää


      • minä minänen
        joku jokunen kirjoitti:

        Olihan tuolla alunperinkin jotain panacodista.. tämän siitä saa kun tekee ensin koko päivän töitä, ja sitten väsyneenä töistä tulee lukemaan näitä juttuja =) ..Myönnän virheeni nöyrästi =) .
        Niin ja tässä on muutes jotain mitä siitä dormicumista sanotaan (en nyt ihan kaikkea kopioinut):
        "Raskaus ja imetys
        Dormicumin käyttöä tulisi välttää raskauden aikana. Jos kuitenkin käytät Dormicumia ja tulet raskaaksi tai epäilet olevasi raskaana, sinun tulee ottaa yhteys lääkäriisi saadaksesi neuvoja hoidon keskeyttämistä.
        Imettävät äidit eivät saa käyttää Dormicumia, koska vaikuttava aine erittyy äidinmaitoon."
        Eli se pitäisi siis keskeyttää jos tulee raskaaksi, joten miksi sitä sitten määrätään raskaana oleville?
        Ja lisää siitä :
        "Raskaus ja imetys
        Lääkkeen käyttöä raskauden aikana ja imetyksen yhteydessä vältetään turvallisuussyistä. "
        Eli siis TURVALLISUUSSYISTÄ..ja kysyin tutulta hoitajalta tästä, ja hän sanoi että se tarkoittaa juuri niitä haittavaikutuksia lapseen!
        Ei tästä nyt sen enempää

        ..ymmärrän noiden lääkkeiden käytön siinä tapauksessa JOS on osastolla seurannassa, siis että hoitajat/kätilöt ja lääkärit voivat seurata tilannetta jatkuvasti.Mutta koti käyttöön tuollaiset lääkkeet, ja vielä raskaana olevalle tai imettävälle, sitä en ymmärrä! Jotkut noista lääkkeistä ovat sentään riippuvuutta aiheuttavia, ja jotkut käyttävät niitä huumausaineina! Ja voivat tosiaankin aiheuttaa vaikka mitä.
        Mistä sitä loppuraskaudesta tietää (etenkin ensi odottaja), kun lapsen liikkeet muutenkin "vähenevät" tilanpuutteen vuoksi (ainakin minun kohdalla kävi näin että tuntui ettei siellä liikuta oikein ollenkaan), että onko se nyt sitten lääkkeistä johtuvaa vai onko se normaalia tilan puutetta.Koska kaikkihan me sen tiedämme kuinka sitä niin helposti murehtii omasta pienokaisesta.Minä ainakin ajattelin että ei itsellä niin väliä, kunhan vauvalla on kaikki hyvin.


      • ed...
        00000000000000000000000000000000000 kirjoitti:

        ..tuota minun mielestäni ei kysymys ollutkaan mistään panacodista tai pandoleista alunperin?? Vai enkö osaa enää lukea? Ja kyllä se niin on että kolmiolääkkeitä EI saisi käyttää raskaus aikana, ei etenkään säännöllisesti.Vaan JOS on IHAN PAKKO, niin vain silloin tällöin, tarkoittaen max.2-3 tabua VIIKOSSA.
        Koska ne todellakin voivat aiheuttaa haittaa lapselle! Ystäväni lapsi oli myös lääke riippuvainen synnyttyään, äidin vahvojen lääkkeiden vuoksi..ja hän ei ottanut niitä edes joka päivä!!Lääkket olivat Panacod ja unilääkettä (jonka nimeä en nyt muista varmasti sanoa), ja kummatkin lääkärin ja neuvolan tiukassa valvonnassa.

        PanaCOD ON kolmiolääke...panadolista kukaan ei puhunutkaan...silti panacodia ja muitakin komiolääkkeitä voidaan lääkärin harkinnassa määrätä ja turvallisesti käyttää ohjeiden mukaan. Ei tuo nyt mitenkään uusi asia ole. Moni kroonisesti sairas jotuu pakon edessä syömään lääkkeitä ja oikein käytettynä kolmiolääkkeistä ei ole todettu olevan mitään haittaa raskaudelle tai vauvalle. Riippuu toki hieman lääkkeestä ja eri asia, jos niitä kuin karkkeja popsii...semmoisille on taas jo oma nimityksensä...


      • rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
        ed... kirjoitti:

        PanaCOD ON kolmiolääke...panadolista kukaan ei puhunutkaan...silti panacodia ja muitakin komiolääkkeitä voidaan lääkärin harkinnassa määrätä ja turvallisesti käyttää ohjeiden mukaan. Ei tuo nyt mitenkään uusi asia ole. Moni kroonisesti sairas jotuu pakon edessä syömään lääkkeitä ja oikein käytettynä kolmiolääkkeistä ei ole todettu olevan mitään haittaa raskaudelle tai vauvalle. Riippuu toki hieman lääkkeestä ja eri asia, jos niitä kuin karkkeja popsii...semmoisille on taas jo oma nimityksensä...

        ed... kirjoitti näin "Riippuu toki hieman lääkkeestä ja eri asia, jos niitä kuin karkkeja popsii...semmoisille on taas jo oma nimityksensä... "

        Eikö noissa joissain kirjoituksissa sanottu ettei olleet ottaneet niitä joka päivä?
        Ja sama kohtalo serkkuni lapsella..serkku söi (panacod jokin unilääke) yhteensä 3 tabua VIIKOSSA ja silti lapsella oli järkyttävät vieroitus oireet, ja kaiken lisäksi epäillään että kehitys häiriö johtuen niistä lääkkeistä.Joten kuka muka voi sanoa että ne ovat turvallisia käyttää raskaana olessa tai imetyksen aikana?? Serkkuni syyttää nyt itseään kun söi niitä, vaikka lääkäri vannoi ettei noin "pienestä" määrästä voi tulla mitään lapselle.Enää ei serkkuni tule koskemaankaan tuollaisiin lääkkeisiin..se on varmaa.


    • äiti vm. 71

      Itse olin juuri päänsäryn takia lääkärissä ja lääkäri sanoi, että panacodia voi hyvin ottaa, turvalliseksi todettu. Itselläni ei pelkkä parasetamoli auttanut. Joten itse ajattelin, että sikiölle on haitallisempaa se, että äidillä usean päivän migreeni kuin muutama särkypilleri. Lääkärit kyllä tietää joten luotetaan niiden ammattitaitoon. Turha olla hysteerinen vaikka ollaankin raskaana ; ).

      • 777733333

        ..te vain niihin lääkäreihinne.Minä en ainakaan enää ikinä aio koskeakkaan tuollaisiin lääkkeisiin.
        Lapsellani vakava kehityshäiriö ja syntyessään pahat vieroitus oireet =( .Ei ollut todellakaan kiva katsoa kun lapsi on aivan kuin jokin narkomaani =(( .
        Sitä pelkäsi jo pahinta..


      • Minä myös..

        söin panacodia pahoihin päänsärkyihin jonkin aikaa, ehkä pari viikkoa, mikä ei siis ole mitään jatkuvaa käyttöä. Sekä lääkäri että neuvolan täti olivat sitä mieltä, että sitä on turvallista syödä. Sellaisen 20 tabletin paketin lääkäri kirjoitti ja niiden ansiosta pystyin käymään sitten töissä.. Reilun kuukauden noita pääkipuja kesti, mutta onneksi sitten loppui kuitenkin, olisi ollut tuskaa jos olisi kestänyt koko loppuraskauden..


      • pahoitteluni..
        777733333 kirjoitti:

        ..te vain niihin lääkäreihinne.Minä en ainakaan enää ikinä aio koskeakkaan tuollaisiin lääkkeisiin.
        Lapsellani vakava kehityshäiriö ja syntyessään pahat vieroitus oireet =( .Ei ollut todellakaan kiva katsoa kun lapsi on aivan kuin jokin narkomaani =(( .
        Sitä pelkäsi jo pahinta..

        mitä lääkkeitä käytit raskauden aikana? Ja onko kehityshäiriö ja vammat osoitettu johtuneen lääkityksestä?

        Vieroitusoireita voi lapselle tulla esim. jos äiti käyttää raskauden loppupuoliskollakin mm. SSRI-tai SNRI-lääkkeitä . Ihan vain esimerkkinä.

        I


      • 777733333
        pahoitteluni.. kirjoitti:

        mitä lääkkeitä käytit raskauden aikana? Ja onko kehityshäiriö ja vammat osoitettu johtuneen lääkityksestä?

        Vieroitusoireita voi lapselle tulla esim. jos äiti käyttää raskauden loppupuoliskollakin mm. SSRI-tai SNRI-lääkkeitä . Ihan vain esimerkkinä.

        I

        ..joita käytin (joita kokeiltiin seurannassa) olivat : panacod (särkyyn), primperan (pahoinvointiin), dormicum (unen saantiin), opamax (unensaantiin), litalgin (särkyyn). Ja kotiin sain sitten : panacod:ia ja dormicum:ia. Ja sanottiin ettei mitään tule jos yhteensä ottaa 6viikossa, eli kolme viikossa kumpaakin.Enkä edes ottanut niinkään "paljoa" jatkuvasti..vaan silloin tällöin.Yleensä se jäi kahteen viikossa.
        Ja kyllä se todettiin (on osoitettu) että lääkkeistä se kaikki lapselle aiheutunut johtui!
        Minulla on siitä kaikenlaisia todistuksia yms. tallella!
        Harmi jos ette usko, mutta ei kannata mitä tahansa ottaa.Mielummin sen kivun yms. kestää, eikä aiheuta lapselleen mitään vaaraa.


    • Lääkkeistä

      Esimerkiksi petidiiniä (synteettinen opioidi) pistetään ihan yleisesti synnytyksen yhteydessä, vaikka se vaikuttaa sikiön sykkeeseen ja säilyy vastasyntyneessä monta päivää. Petidiini ei edes ole erityisen tehokas. Itsekin sain sitä synnytyksen yhteydessä, eikä kukaan kertonut, että sillä voisi jotain haittavaikutuksia sikiöön olla.
      Tottahan minä sen ymmärrän, ettei haitatonta lääkettä ole olemassakaan, ja "turvallisissakin" on riskinsä, mutta minusta on silti hieman kyseenalaista pistellä lääkkeitä kysymättä äidiltä ensin.
      Itsekin olisin pärjänny ilman petidiiniä, mutta kukaanpa ei kysynyt, vaan piikki läpsähti persiiseen niin etten edes ehtinyt huomata ennenkuin lääke oli jo mennyt.
      Synnytyksen aikana tulee joskus niin montaa eri tippaa ja neulaa, ettei sitä jokaisen yhteydessä aina älyä kysyä, että mitä mikäkin on, jos kätilö ei sitä kerro.

      • vuosimallia80

        ..sitä aloittaja tässä varmaan ajoi takaa, siis että miksi hänelle ei voitu kunnolla selostaa minkälaisista lääkkeistä on kyse,kun ei hän ollut vielä synnyttämässä, vaan oli seurannassa, joten olisi kyllä ollut pariminuuttia aikaa selostaa.Ja se kun aloittaja oli nimen omaan pyytänyt jotain lieviä lääkkeitä..tottahan olisi varmaan myöhemmin suostunut (ehkä, ei voi tietää) jykevimpiin lääkkeisiin jos lievät eivät olisi auttaneet.Mutta mielestäni vastuutonta touhua kätilöiltä ja lääkäriltä!!!
        Kyllä minäkin (etenkin jos esikoistani odottaisin) olisin tuossa tilanteessa säikähtänyt,kuten jokainen
        huolehtiva äiti tekee vaistomaisesti.Ja onhan niitä yksittäisiä tapauksia missä on vauvalle tullut jotain, joskus jotain lievää ja joskus pahempaa.Mutta sitä ei voi koskaan tietää...Siksi niitä ei suositellakkaan otettavaksi raskaus/imetys aikana.
        Ja onhan tuo hullua, sellaisia lääkkeitä lykätään, mihin voi jäädä koukkuun..


      • outsis
        vuosimallia80 kirjoitti:

        ..sitä aloittaja tässä varmaan ajoi takaa, siis että miksi hänelle ei voitu kunnolla selostaa minkälaisista lääkkeistä on kyse,kun ei hän ollut vielä synnyttämässä, vaan oli seurannassa, joten olisi kyllä ollut pariminuuttia aikaa selostaa.Ja se kun aloittaja oli nimen omaan pyytänyt jotain lieviä lääkkeitä..tottahan olisi varmaan myöhemmin suostunut (ehkä, ei voi tietää) jykevimpiin lääkkeisiin jos lievät eivät olisi auttaneet.Mutta mielestäni vastuutonta touhua kätilöiltä ja lääkäriltä!!!
        Kyllä minäkin (etenkin jos esikoistani odottaisin) olisin tuossa tilanteessa säikähtänyt,kuten jokainen
        huolehtiva äiti tekee vaistomaisesti.Ja onhan niitä yksittäisiä tapauksia missä on vauvalle tullut jotain, joskus jotain lievää ja joskus pahempaa.Mutta sitä ei voi koskaan tietää...Siksi niitä ei suositellakkaan otettavaksi raskaus/imetys aikana.
        Ja onhan tuo hullua, sellaisia lääkkeitä lykätään, mihin voi jäädä koukkuun..

        En tiedä tarkkaan aloittajan tilannetta, mutta jos on jokin vaiva, jonka saa hoidettua lievillä lääkkeillä, niin miksi ihmeessä hän olisi ollut polilla hoidettavana..? Eiköhän hän olisi silloin ottanut kotona Panadolia ja koittanut pärjäillä niikseen. Yleensä polille mennään silloin, kun tilanne on kerta kaikkiaan sietämätön ja silloin lääkärit varmaankin antavat sellaisia lääkkeitä, joiden olettavat tehoavan kerrasta, eivätkä kokeile lääkettä toisensa perään, kun ei sekään hyvä ole että äiti pumpataan täyteen useita erilaisia lääkkeitä. Minusta on ihan ymmärrettävää, että jos potilas on sinne polille mennyt valittamaan SIETÄMÄTTÖMIÄ KIPUJA, niin lääkärit lääkitsevät niitä parhaan kykynsä ja ymmärryksensä mukaan. Jos taas kyse on ollut jostain pienemmästä vaivasta, niin sitten on kyllä äiti ollut turhan herkkis, kun on mennyt polille. Joskus pelkkä yksi annos tehokasta lääkettä riittää laukaisemaan esim. pahan selkäkrampin ja sitten pärjääkin taas sillä Panadolilla. Ei sillä, että itse aikoisin mitään myrkkyjä ottaa, siedän aika hyvin kipuja, mutta ikinä ei tiedä miten sitten käy, jos esim. issias käy niin tuskalliseksi, että järki meinaa lähteä päästä.


      • kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
        outsis kirjoitti:

        En tiedä tarkkaan aloittajan tilannetta, mutta jos on jokin vaiva, jonka saa hoidettua lievillä lääkkeillä, niin miksi ihmeessä hän olisi ollut polilla hoidettavana..? Eiköhän hän olisi silloin ottanut kotona Panadolia ja koittanut pärjäillä niikseen. Yleensä polille mennään silloin, kun tilanne on kerta kaikkiaan sietämätön ja silloin lääkärit varmaankin antavat sellaisia lääkkeitä, joiden olettavat tehoavan kerrasta, eivätkä kokeile lääkettä toisensa perään, kun ei sekään hyvä ole että äiti pumpataan täyteen useita erilaisia lääkkeitä. Minusta on ihan ymmärrettävää, että jos potilas on sinne polille mennyt valittamaan SIETÄMÄTTÖMIÄ KIPUJA, niin lääkärit lääkitsevät niitä parhaan kykynsä ja ymmärryksensä mukaan. Jos taas kyse on ollut jostain pienemmästä vaivasta, niin sitten on kyllä äiti ollut turhan herkkis, kun on mennyt polille. Joskus pelkkä yksi annos tehokasta lääkettä riittää laukaisemaan esim. pahan selkäkrampin ja sitten pärjääkin taas sillä Panadolilla. Ei sillä, että itse aikoisin mitään myrkkyjä ottaa, siedän aika hyvin kipuja, mutta ikinä ei tiedä miten sitten käy, jos esim. issias käy niin tuskalliseksi, että järki meinaa lähteä päästä.

        ..jos aloittajalle ei ole edes selostettu että minkälaisista lääkkeistä on kyse, epäammattimaista minunkin mielestäni lääkäreiltä ja kätilöiltä.Minulle on ainakin aina sanottu, vaikka olisin minkä tahnasa takia ollut jossain osastolla.Ja etenkin seurannassa/synnärillä/vierihoidossa selostettiin TOSI tarkasti mitä minulle annettiin.Juuri sen vuoksi että voin kieltäytyä jos en halua aiheuttaa vauvalle minkäälaista pienintäkään vaaraa.Ja jos en halunnut jotain, niin sittem vain kestin kivut.Kyllä sitä jaksaa kun tietää että se on pikkuisen vuoksi tehty uharus =) .


      • ½vuotiaan äiti
        kkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        ..jos aloittajalle ei ole edes selostettu että minkälaisista lääkkeistä on kyse, epäammattimaista minunkin mielestäni lääkäreiltä ja kätilöiltä.Minulle on ainakin aina sanottu, vaikka olisin minkä tahnasa takia ollut jossain osastolla.Ja etenkin seurannassa/synnärillä/vierihoidossa selostettiin TOSI tarkasti mitä minulle annettiin.Juuri sen vuoksi että voin kieltäytyä jos en halua aiheuttaa vauvalle minkäälaista pienintäkään vaaraa.Ja jos en halunnut jotain, niin sittem vain kestin kivut.Kyllä sitä jaksaa kun tietää että se on pikkuisen vuoksi tehty uharus =) .

        minullekkin selvitettiin mitä lääkkeitä sain.Mikä minun mielestäni on päivänselvää..koska jokaisen pitää saada kieltäytyä hoidosta jos haluaa.Sehän lukee jo jossain päin lakiakin.Mielummin minäkin silloin kieltäydyin jos oli mahdollista että jokin lääke voi aiheuttaa lapselle jotain.Kestin mielummin kivun kun vaaransin lapseni.


    • hgddktdtd

      sen verran että niitä kyllä todellakin saa syödä raskaana ollessa. Itse ekan raskauden aikana jouduin useaan otteeseen turvautumaan niihin.

      • Hätiköityjä päätöksiä

        Jokainen lääkintää vaativa tilanne on erilainen - kuten on jokainen potilas ja hänen tarpeensa. Hyvin usein lääkärit joutuvat sellaisen tilanteen eteen että on pakko valita kahdesta pahasta se pienempi paha. Tällaisia ovat esim. altistumiset tietyille rokoille raskausaikana; virusvasta-ainelääkitys ei ole täysin turvallinen, mutta sen riskit ovat pienemmät kuin sen, jos tauti puhkeaisi. Sama juttu se on kipulääkkeiden kanssa. On helppo kommentoida että "minä kyllä kestäisin kivun mieluummin kuin ottaisin jotain tiettyä lääkettä" sillä joissain tapauksissa kipu itsessään on niin kova, että sitä vastaan taistelu/sen kestäminen aiheuttavat elimistölle valtavan stressitilan - mikä sekin on haitaksi syntymättömälle lapselle. On myös kipuja, joita ei vain päättämällä kestä. Sen takia nämä nettikeskustelut voivat olla aika haitallisia, koska kukaan ei tiedä riittävästi taustoja ottaakseen todella oikeasti, ammattimaisesti asiaan kantaa. Lääkäri punnitsee tilanteen tarkkaan ennen lääkkeen määräämistä raskaana olevalle naiselle. Panacodia voi käyttää raskausaikana perustelluista syistä ja lääkärin valvonnassa (en tarkoita sairaalahoitoa, mutta niin että annosmäärät ym. on tarkkaan laskettu), ja tosiaan Panadolhan on ns. täysin turvalliseksi todettu lääke - sikäli kuin sellaisia on olemassakaan. Ei kannata kommentoida "varmoina tietoina" asioita joihin ei ole tarpeeksi taustatieta ja joihin oma kompentessi ei välttämättä riitä!


      • ½vuotiaan äiti
        Hätiköityjä päätöksiä kirjoitti:

        Jokainen lääkintää vaativa tilanne on erilainen - kuten on jokainen potilas ja hänen tarpeensa. Hyvin usein lääkärit joutuvat sellaisen tilanteen eteen että on pakko valita kahdesta pahasta se pienempi paha. Tällaisia ovat esim. altistumiset tietyille rokoille raskausaikana; virusvasta-ainelääkitys ei ole täysin turvallinen, mutta sen riskit ovat pienemmät kuin sen, jos tauti puhkeaisi. Sama juttu se on kipulääkkeiden kanssa. On helppo kommentoida että "minä kyllä kestäisin kivun mieluummin kuin ottaisin jotain tiettyä lääkettä" sillä joissain tapauksissa kipu itsessään on niin kova, että sitä vastaan taistelu/sen kestäminen aiheuttavat elimistölle valtavan stressitilan - mikä sekin on haitaksi syntymättömälle lapselle. On myös kipuja, joita ei vain päättämällä kestä. Sen takia nämä nettikeskustelut voivat olla aika haitallisia, koska kukaan ei tiedä riittävästi taustoja ottaakseen todella oikeasti, ammattimaisesti asiaan kantaa. Lääkäri punnitsee tilanteen tarkkaan ennen lääkkeen määräämistä raskaana olevalle naiselle. Panacodia voi käyttää raskausaikana perustelluista syistä ja lääkärin valvonnassa (en tarkoita sairaalahoitoa, mutta niin että annosmäärät ym. on tarkkaan laskettu), ja tosiaan Panadolhan on ns. täysin turvalliseksi todettu lääke - sikäli kuin sellaisia on olemassakaan. Ei kannata kommentoida "varmoina tietoina" asioita joihin ei ole tarpeeksi taustatieta ja joihin oma kompentessi ei välttämättä riitä!

        ..nyt sellaista suht´koht "normaalia" kipua! Eihän kukaan nyt mitään äärimmäistä kipua ilman lääkitystä kestäkkään! Ja kysymys ei todellakaan ollut (ainakaan minun mielestäni) ALUNPERIN (siis aloittajan kohdalla) mistään vaarallisista rokoista tms. Vaan käsitin että ihan "normaaleja" kipuja, ja unettomuutta.
        Joten tuossa tapauksessa se on aika tyhmää ollut kun ei ole kerrottu mitä lääkkeet todella ovat.Ja totta kai panadolia saa ottaa! Tyhmäkin sen tietää..vaikka eihän sitäkään (normaalistikaan) saa syödä 4000mg enempää.Eli siis 500mg panadolia saa ottaa max.8päivässä..Ainakin näin on sanottu jos flunssa aikanakin olen niitä napsinut..enkä ole siis ollut silloin raskaana tai imettänyt.
        Että jos on suht´koht "normaalia" kipua, niin SIINÄ TAPAUSKESSA kestän mielummin kivun, kuin vaarannan lapseni! Ja ellei ole kyse jostain "vaarallisesta" rokosta/taudista.


      • Hoitsu wanna be tohtori
        Hätiköityjä päätöksiä kirjoitti:

        Jokainen lääkintää vaativa tilanne on erilainen - kuten on jokainen potilas ja hänen tarpeensa. Hyvin usein lääkärit joutuvat sellaisen tilanteen eteen että on pakko valita kahdesta pahasta se pienempi paha. Tällaisia ovat esim. altistumiset tietyille rokoille raskausaikana; virusvasta-ainelääkitys ei ole täysin turvallinen, mutta sen riskit ovat pienemmät kuin sen, jos tauti puhkeaisi. Sama juttu se on kipulääkkeiden kanssa. On helppo kommentoida että "minä kyllä kestäisin kivun mieluummin kuin ottaisin jotain tiettyä lääkettä" sillä joissain tapauksissa kipu itsessään on niin kova, että sitä vastaan taistelu/sen kestäminen aiheuttavat elimistölle valtavan stressitilan - mikä sekin on haitaksi syntymättömälle lapselle. On myös kipuja, joita ei vain päättämällä kestä. Sen takia nämä nettikeskustelut voivat olla aika haitallisia, koska kukaan ei tiedä riittävästi taustoja ottaakseen todella oikeasti, ammattimaisesti asiaan kantaa. Lääkäri punnitsee tilanteen tarkkaan ennen lääkkeen määräämistä raskaana olevalle naiselle. Panacodia voi käyttää raskausaikana perustelluista syistä ja lääkärin valvonnassa (en tarkoita sairaalahoitoa, mutta niin että annosmäärät ym. on tarkkaan laskettu), ja tosiaan Panadolhan on ns. täysin turvalliseksi todettu lääke - sikäli kuin sellaisia on olemassakaan. Ei kannata kommentoida "varmoina tietoina" asioita joihin ei ole tarpeeksi taustatieta ja joihin oma kompentessi ei välttämättä riitä!

        Edellisen kirjoitus oli erittäin hyvä. Ja valitettava tosiasia on, että äidin hyvinvointi ja terveys menee syntymättömän vauvan edelle. Tämä siis suora lainaus monelta lääkäriltä. Vaikka äiti sanoisi mitä, lääkärin vastuu on taata ensisijaisesti äidin hyvinvointi ja sitten vasta vauvan. Niin väärin kuin se onkin, mutta niin se vaan on. Olen itse hoitsu ja keskustellut asiasta töissä. Olen myös ollut potilaana, raskaana, missä minua ei kuunneltu vaan toimittiin lääkärin ohjeiden mukaan. Surullista, mutta totta.


      • peloissaan

        näitä lukee, olen alkuraskaudesta asti joutunut syömään panacodia, välillä ihan säännöllisesti sen 3 päivään, joskus myös on välipäiviä ja jossain vaiheessa saattoi mennä viikkokin etten tarvinnut, mutta nyt on loppuraskaus menossa ja taas ois kovat tuskat päällä, nukkuminen on jo pari kuukautta ollut torkkumista ja muutaman tabletin viikkoon olen joutunut ottamaan. Ja alkuraskaudessa minulle pistettiin vahvempaakin kipulääkettä, säännöllisesti muutaman päivän ajan, olin aika peloissani silloin, nyt olen vaan yrittänyt sulkea sen asian pois mielestä, kun se niin kovasti stressasi eikä se stressaus auta, kun sille ei mitään vain mahda,yksinkertaisesti. Mutta tätä ketjua lukiessa tulee kyllä vähän epätoivoinen olo, että mitähän meidän pikkuiselle on tästä tullut. Toivottavasti ei mitään. huoh. Elämä potkii kyllä muutenkin jo päähän ihan kovakouraisesti, joten tuntuu aika karmaisevalta ajatella mistä vauvakin joutuu ehkä vielä kärsimään..

        Miten ne vieroitusoireet on ilmenneet teidän vauvoillanne? Millaisia kehityshäiriöitä on tullut?

        Voi, ei olisi pitänyt tänne eksyä, nyt ahdistaa!
        saa vielä miettiä sitä sikainfluenssarokotetta, että pitääkö se ottaa vai ei.. mutta ehkä en edes kerkeäisi ottaa, hyvä niin jos niin olisi, niin eipähän olisi ainakaan oman päätöksen vallassa se asia! Itsesyytökset on niin kovat jo noista kipulääkkeistä, joita on ollut pakko ottaa.


      • yyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
        peloissaan kirjoitti:

        näitä lukee, olen alkuraskaudesta asti joutunut syömään panacodia, välillä ihan säännöllisesti sen 3 päivään, joskus myös on välipäiviä ja jossain vaiheessa saattoi mennä viikkokin etten tarvinnut, mutta nyt on loppuraskaus menossa ja taas ois kovat tuskat päällä, nukkuminen on jo pari kuukautta ollut torkkumista ja muutaman tabletin viikkoon olen joutunut ottamaan. Ja alkuraskaudessa minulle pistettiin vahvempaakin kipulääkettä, säännöllisesti muutaman päivän ajan, olin aika peloissani silloin, nyt olen vaan yrittänyt sulkea sen asian pois mielestä, kun se niin kovasti stressasi eikä se stressaus auta, kun sille ei mitään vain mahda,yksinkertaisesti. Mutta tätä ketjua lukiessa tulee kyllä vähän epätoivoinen olo, että mitähän meidän pikkuiselle on tästä tullut. Toivottavasti ei mitään. huoh. Elämä potkii kyllä muutenkin jo päähän ihan kovakouraisesti, joten tuntuu aika karmaisevalta ajatella mistä vauvakin joutuu ehkä vielä kärsimään..

        Miten ne vieroitusoireet on ilmenneet teidän vauvoillanne? Millaisia kehityshäiriöitä on tullut?

        Voi, ei olisi pitänyt tänne eksyä, nyt ahdistaa!
        saa vielä miettiä sitä sikainfluenssarokotetta, että pitääkö se ottaa vai ei.. mutta ehkä en edes kerkeäisi ottaa, hyvä niin jos niin olisi, niin eipähän olisi ainakaan oman päätöksen vallassa se asia! Itsesyytökset on niin kovat jo noista kipulääkkeistä, joita on ollut pakko ottaa.

        Ei kannata etukäteen pelätä..itsekkin söin panacodia silloin tällöin (kun kivut olivat tosi kovia),aika samaan tapaan kuin sinä, ja minullekkin laitettiin useaan otteeseen kipulääkettä piikeillä, unilääkkeitä joskus otin, koska ei tullut nukkumisesta yhtään mitään.Ei tullut mitään..vauva ehkä itki normaalia enemmän ensimmäisen yön, mutta muuta ei sitten tullutkaan.Se on niin henkilökohtaista, siis kuten raskaus aikakin..joillekkin ei tule mitään,ja joillekkin jotain pientä..ja harvinaista on että tulee jotain vakavaa, joten älä murehdi/stressaa, sekään ei ole hyväksi.
        Mutta jos nyt haluat tietää esimerkkejä mitä voi tulla niin tässä:
        Vieroitus oireet ovat yleensä kuin normaalistikkin vieroitushoidossa ollevan oireet: tärinä/vapian, vauva itkee, kylmän hiki, joillain on kuumetta...yms.
        Kehityshäiriöitä on esim: huulihalkioita (joka asteisia), kehitysvamma, kehittyy hitaammin kuin muut...yms.


    • Anonyymi

      Minun äiti joutui näitä syömään ja lääkäriin luotti ku määräsi sillon ja oli, että ei aiheuta mitään lapselle…. No synnytys kesti ja oltiin lähellä kuolemaa… itsellä oppimis ja ymmärtämis vaikeuksia yms. En tiiä johtuko just tästä lääkkestä, mutta en riskiä ottas. Itselle lääkäri määräs Mirtazapin 15mg unilääkkeksi 1/4 osa piti ottaa ja väitti kiven kovaa ettei tule haittavaikutuksia tästä lääkkestä verrattuna muihin ”oikeisiin unilääkkeisiin”
      No ihan järkyttäväähän se oli monta vuorokautta ihan muussa maailmassa ja nukkua vaan piti:( ei siinä töihinkään päässy ku oli nii sekasi ja muutaman kerran naama vitivalkosena, huulet sinersi ja pumppu ei tuntunu hakkaavan yhtään pyörryin melkein….
      Onhan tuo ykilöllistä, mutta ei lääkärit kaikkea tiedä, osa luulee ittestää liikoja…. Ihmisiä kaikki ollaa ja lääkäreitä on moneen junaan.
      Vielä tutkitaan kaikkea ja varmasti löytyy vaikka mistä mitä haittaa.
      Mutta tuo, että moni varmasti luottaa hoitajiin/lääkäreihin varsinkin, kun niillä on koulutus ja pitäs olla joku vastuukin.

    • Anonyymi

      Meidän ei tarvitse suostua ja ottaa kaikkea vastaan,mitä meille tyrkytetään.On hyvä osata käyttää omaa päätäntävaltaa ja myös omia aisteja.Omaa henkeä ja kehoa kannattaa suojella aina!Ja uskaltaa sanoa,että minä en tätä halua.Jos ei sitä halua.Ja jos vähääkään on epävarma asiasta.Tai joku asia ei tunnu turvalliselta itselle.

    • Anonyymi

      Kolmiolääkkeet on voimakkaita ja haitallisia raskaana olevalle naiselle ja hänen tulevalle lapselle.Ja niitä ei saisi määrätä heille lainkaan!

    • Anonyymi

      Soitto asap reseptin määränneeseen tahoon, tämä on väärä foorumi sun kyssärille.
      Täällä saat vain nappien ostotarjouksia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe