Mistä johtuu tämä kauhea katkeruus Vanhoillislestadiolaisia kohtaan näillä palstoilla?
Oletko tullut ajatelleeksi
7
139
Vastaukset
- iveta
että se on katkeruutta. Korkeintaan pieni joukko entisiä vl:iä voi olla katkeria jostain menneisyyden ikävästä tapahtumasta, mutta sekin on yllättävän harvinaista. Minun uskovat ystäväni (ei-vl:ät, mutta ei epäuskoiset) sanovat, heillä on pikemminkin syvä huoli ja hätä, mihin Suomen suurin herätysliike on hengellisesti menossa.
Vanhoillislestaadiolaisuus oli herätyksen alkuaikoina kuin pieni lapsi, joka puhtain valkoisin vaattein lähti innolla vaeltamaan, mutta sitten matkan varrella tuli vaatteisiin likaa, mutta lapsi itse ei nähnyt eikä ehkä edes halunnut nähdä, että oli likaantunut, vaan jatkoi ja eikä edes pitänyt siitä, että joku ulkopuolinen ihminen tai taho siitä huomautti. Saattoipa vähän suuttuakin ja nimittää huomauttajia rumasti.
Nämä nimitetyt huomauttajat eivät tykänneet sellaisesta ja rupesivat arvostelemaan ja kritisoimaan liikettä, joka taas puolestaan poteroitui syvemmälle ja puolusti omaansa entistä lujemmin. Rakensi raja-aitoja ja erilaisia sääntöjä jne. Tämä kaikki kummastutti ja kummastuttaa edelleen. Uskoisin, että nimenomaan tästä ja tämän asian ääreltä moni kirjoittaja haluaa sanoa sanottavansa, eikä katkeruudesta.
Ei millään pahalla, mutta tämä on vain minun oma näkemykseni.
Jumalan rauhaa Sinulle!- Seurakunnassa töissä
Monet ulkopuliset kunnnioittavat uskovaisia. Tämä palsta antaa väärän kuvan asenteista.
- Tämä kiinnostaa
Seurakunnassa töissä kirjoitti:
Monet ulkopuliset kunnnioittavat uskovaisia. Tämä palsta antaa väärän kuvan asenteista.
**Monet ulkopuliset kunnnioittavat uskovaisia**
sinulle uskovainen?
tulee esille yksityiskohtaisesti?
- Miehet mustissa
vl-herätysliikkeen ulkopuoliset ihmiset ovat katkeria ja kateellisia vl-ihmisten onnellisesta elämästä ja suuresta lapsimäärästä.
Ihan kaikki. - mievaaaan
Sanoiko Jumala todella niin.
En kuitenkaan katkerana,
kunnes valkeni, että se on epäuskoa.
Ihmisiä kun ollaan
mievaaaan4.10.2009 15:36 ollaan, osoittelijoita on aina ollut ja tulee olemaan. Niin oli Paavalinkin aikaan. Teki mieleni laittaa tähän Sointulan/Loordi/kirjoittaman referaatin Seppo Lohen saarnasta Helsingissä, (viisasta puhetta) mutta ei auennut, lieneekö poistettu.
No Sointulakin kirjoitti hyvin viisaaasti sillä hengen ymmärryksellä, minkä Jumala oli hänelle antanut. Kunpa hän vielä joskus kävisi täällä palstalla, hänen kirjoituksiaan oli ilo lukea, (parasta minun mielestäni palstalla) vaikka sai hän täällä vastustajiakin, joilla oli halu tukahduttaa elävä usko. Näinhän se on aina ollut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2181881Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101748Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse541176Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.16966Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki77948TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15930- 46825
Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään84801- 69772
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42764