Teiniäiti?

Anileva

Aihe on nyt noussut ajankohtaiseksi, vaikken ikinä näin uskonut olevan.
Olen itse siis 15-vuotias, parin kuukauden päästä 16 täyttävä tyttö, ja pelkään kovin olevani raskaana.
Ennen kuin tulee paheksuvia kommentteja siitä että EHKÄISY ON OLEMASSA, kerron että kyllä oli kortsu käytössä, ja itseasiassa en ole vielä ottanut raskaustestiä, eli voihan olla että olen vaan harhaluuloinen... Kuukautiset kuitenkin 6 päivää myöhässä, ollut todella väsynyt olo ja outo vääntö mahassa, ja muutenkin tosi emotionaalisesti herkkä olo- koulussa meinasi tulla oksennus, ja kaverit heitti läpällä et "ehkä oot raskaana". Palaset loksahteli yhteen päässä.
Poikaystävän kanssa oltiin ennen seksiin ryhtymistä puhuttu juuri tälläisista mahdollisista seurauksista, ja hän oli "tylysti" sitä mieltä että ABORTTI, tosin jälkeenpäin sanoen että tukisi minua, mitentahansa teenkään.
Itse järjelläni ja aivoillani ajattelen myös, että "ehdottomasti abortti!", elämässä on niin paljon jota haluan tehdä- haluan matkustella niin paljon kun voin, interrailata, kokeilla siipiäni ulkomailla opiskelemassa teatteriakatemiassa lontoossa... Ja 16 vuotias äiti herättäisi TODELLA paheksuntaa.

Jokin ääni sisälläni kuitenkin piipittää vastaan, se taitaa olla sitten se sydän. Sydän haluaa olla äiti, ja ei kykene aborttiin,ei pysty "tappamaan vauvaansa", vaikka kuinka yritän sanoa itselleni että JOS nyt olisin raskaana, sehän olisi vain joku nilviäinen siellä, niin ei, tiedän että päätös keskeyttää raskaus painaisi minua ikuisesti.
Olen aivan riekaleina jo ajatellassani sitä millaista olisi elää abortin tehneenä taikka lapsen pitäneenä, pelkään myös ehkä eniten että poikaystäväni jättäisi minut heti kuullessaan, vaikka lupaisi ettei tekisi niin- etenkin jos lapsi syntyisi, mahdollisuus sen lapsen elää ehjässä perheessä molempien vanhempien kanssa on todella pieni.
Haluiaisin nyt kuulla tarinoita muilta nuorilta, "paheksutuilta", teiniäideiltä, ostan testin ensi viikolla ja haluan tietää miltä tuntuu kun se näyttää positiivista- miten selvisitte vanhemmille kertomisesta, oltiinko teihin kovin pettyneitä? Pysyivätkö välit lapsen isään? teitkö abortin, ja miltä nyt jälkeenpäin se tuntuu, entä jos pidit vauvan, minkä ikäinen olet nyt? Kuinka selvitit lukion/opiskelusi? Oliko muu eläminen vaikeaa lapsenhoidon ohella, ja uskotko itse että lapsen saaminen näin nuorena "PILAISI ELÄMÄN", siis sulkisi mukamas kaikki ovet ja estäisi mahdollisuudet toteuttaa omia unelmiaan? Asutteko kotona, miten taloudellinen puoli, millaista odotusaika oli.... mikätahansa tieto auttaisi.
Mikätahansa neuvo on odotettu, sillä vaikken ole niin helposti manipuloitavissa että antaisin ventovieraiden jossain keskustelupalstalla päättää elämästä ja kuolemasta, mutta haluan muodostaa realistisen käsityksen muiden avulla
kiitos ja näin "teinimäisesti" sydämmiä

20

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kkkkkkkkkkkkkkkkkkkk
    • .....

      itse ymmärrä miksi 15-vuotias harrastaa seksiä? Itse olin 17 aloittaessani seksi-elämän, okei asia ei kuulu minulle, mutta kuitenkin.. jos pitää harrastaa seksiä niin yleensä ennen sitä on juuri hyvä miettiä tuollaiset entäs jos tilanteet alta pois. Hyvä, että olettekin jotain puhuneet. Minusta siinä ei menetä mitään elämästään jos tekee lapsen nuorena. Minäkin tulin raskaaksi, olen tosin 20-vuotias, mutta siinä mielessä samassa tilanteessa että totta kai tahdon minäkin vielä matkustella yms yms. Baarissa en ole ikinä ravannut joten sitä en kaipaa ollenkaan, vaikka lasta ei olisikaan. Minullakin on vielä opiskelu kesken, mutta uskon että saan kanditaatin tutkintoni kyllä tässä sivussa valmiiksi. Kannattaa kuunnella nimenomaan sitä omaa sydäntä. Se on minun neuvoni. Voimia sinulle!

      • May *

        Seksi EI TODELLAKAAN kuulu mielestäni 15- vuotiaan lapsen elämään. Itse aloitin sen harratamisen pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa17- vuotiaana! Seksuaaliset tarpeet voi kyllä tyydyttää ihan itsekin ja samalla "tutustua" omaan kroppaansa! Eipä tarvitse miettiä sitten ja pelätä, että on tauteja tai tullut vahingossa raskaaksi. Vaikka et siis nyt raskaana olisikaan, niin toivottavasti opit tästä jotain!


      • May * kirjoitti:

        Seksi EI TODELLAKAAN kuulu mielestäni 15- vuotiaan lapsen elämään. Itse aloitin sen harratamisen pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa17- vuotiaana! Seksuaaliset tarpeet voi kyllä tyydyttää ihan itsekin ja samalla "tutustua" omaan kroppaansa! Eipä tarvitse miettiä sitten ja pelätä, että on tauteja tai tullut vahingossa raskaaksi. Vaikka et siis nyt raskaana olisikaan, niin toivottavasti opit tästä jotain!

        Nuo teidän kommentit ymmärtäisi jos kannattaisitte seksiä avioliitossa 25-vuotispäivän jälkeen, mutta 15-vuotiaalla ja 17-vuotiaalla on niin pieni ero, että persoonalliset vaihtelut kadottavat kokonaan pelkän iän merkityksen. Jos sinä tai vaikka enemmistökin olisi valmis 17-vuotiaana, se ei tarkoita etteikö joku voisi olla valmis aikaisemmin. Mikä sinulle oli oikein 17-vuotiaana, voi toiselle olla oikein 15-vuotiaana tai 19-vuotiaana. Kummassakaan välissä ei aikuiseksi kasva. Ja tässä yhteydessä "sinä" on englannista äidinkielenopettajan kauhistuksesi varattu you-passiivi eikö henkilökohtainen syytös :)

        Itse harrastin seksiä ensimmäisen kerran 14-vuotiaana, ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin olen naimisissa saman miehen kanssa, ja hän on ollut ja tulee olemaan ainoani. Se oli oikein minulla. Mutta ei varmaan monelle muulle. En suosittelisi suorilta käsin kenellekään, koska tilastot pistävät hanttiin ja myöhemminkin ehtii, mutta en myöskään tuomitse ketään vain sen vuoksi että hän oli 14 eikä 15, 16 tai 21.


      • Lulla;)
        le-pardi kirjoitti:

        Nuo teidän kommentit ymmärtäisi jos kannattaisitte seksiä avioliitossa 25-vuotispäivän jälkeen, mutta 15-vuotiaalla ja 17-vuotiaalla on niin pieni ero, että persoonalliset vaihtelut kadottavat kokonaan pelkän iän merkityksen. Jos sinä tai vaikka enemmistökin olisi valmis 17-vuotiaana, se ei tarkoita etteikö joku voisi olla valmis aikaisemmin. Mikä sinulle oli oikein 17-vuotiaana, voi toiselle olla oikein 15-vuotiaana tai 19-vuotiaana. Kummassakaan välissä ei aikuiseksi kasva. Ja tässä yhteydessä "sinä" on englannista äidinkielenopettajan kauhistuksesi varattu you-passiivi eikö henkilökohtainen syytös :)

        Itse harrastin seksiä ensimmäisen kerran 14-vuotiaana, ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin olen naimisissa saman miehen kanssa, ja hän on ollut ja tulee olemaan ainoani. Se oli oikein minulla. Mutta ei varmaan monelle muulle. En suosittelisi suorilta käsin kenellekään, koska tilastot pistävät hanttiin ja myöhemminkin ehtii, mutta en myöskään tuomitse ketään vain sen vuoksi että hän oli 14 eikä 15, 16 tai 21.

        se järki kasvaa yleensä vuosien aikana päähän! Harmi jos et ole sitä itsessäsi huomannut...


      • pläääääääääh
        May * kirjoitti:

        Seksi EI TODELLAKAAN kuulu mielestäni 15- vuotiaan lapsen elämään. Itse aloitin sen harratamisen pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa17- vuotiaana! Seksuaaliset tarpeet voi kyllä tyydyttää ihan itsekin ja samalla "tutustua" omaan kroppaansa! Eipä tarvitse miettiä sitten ja pelätä, että on tauteja tai tullut vahingossa raskaaksi. Vaikka et siis nyt raskaana olisikaan, niin toivottavasti opit tästä jotain!

        jotkut ihmiset ne kuvittelee,että tietävät kaikesta kaiken...onneksi olkoon kun olette niin kaikki tietäviä,että tiedätte koska toiset ovat valmiita seksiin!Jos itse olet ollut täysi lapsi 15-vuotiaana,niin moni muu ei enää ole!minä olen ainakin ollut 15-18 vuotiaana aivan samalla tasolla niin sanotusti.Alle kakskymppinen on yhtä kakara kuin 16 vuotias monestikkin.Ei se henkinen taso siitä täysikäisyydestä ole kiinni!Minua ärsyttää suunnattomasti tuollainen kauhistelu ja toisten tekemisiin puuttuminen.Onko koskaan juolahtanut mieleen,että se sinun tapasi tehdä asiat ei aina olekkaan se ainut oikea!


      • .....
        le-pardi kirjoitti:

        Nuo teidän kommentit ymmärtäisi jos kannattaisitte seksiä avioliitossa 25-vuotispäivän jälkeen, mutta 15-vuotiaalla ja 17-vuotiaalla on niin pieni ero, että persoonalliset vaihtelut kadottavat kokonaan pelkän iän merkityksen. Jos sinä tai vaikka enemmistökin olisi valmis 17-vuotiaana, se ei tarkoita etteikö joku voisi olla valmis aikaisemmin. Mikä sinulle oli oikein 17-vuotiaana, voi toiselle olla oikein 15-vuotiaana tai 19-vuotiaana. Kummassakaan välissä ei aikuiseksi kasva. Ja tässä yhteydessä "sinä" on englannista äidinkielenopettajan kauhistuksesi varattu you-passiivi eikö henkilökohtainen syytös :)

        Itse harrastin seksiä ensimmäisen kerran 14-vuotiaana, ja nyt kymmenen vuotta myöhemmin olen naimisissa saman miehen kanssa, ja hän on ollut ja tulee olemaan ainoani. Se oli oikein minulla. Mutta ei varmaan monelle muulle. En suosittelisi suorilta käsin kenellekään, koska tilastot pistävät hanttiin ja myöhemminkin ehtii, mutta en myöskään tuomitse ketään vain sen vuoksi että hän oli 14 eikä 15, 16 tai 21.

        laissakin on määritelty että 16-vuotias on sopivan ikäinen päättämään esim siitä jos aikoo harrastaa seksiä yli 18-vuotiaan kanssa.. niin eikö siinä ole joku järki sitten muissakin suhteissa?


      • no jos...
        May * kirjoitti:

        Seksi EI TODELLAKAAN kuulu mielestäni 15- vuotiaan lapsen elämään. Itse aloitin sen harratamisen pitkäaikaisen poikaystäväni kanssa17- vuotiaana! Seksuaaliset tarpeet voi kyllä tyydyttää ihan itsekin ja samalla "tutustua" omaan kroppaansa! Eipä tarvitse miettiä sitten ja pelätä, että on tauteja tai tullut vahingossa raskaaksi. Vaikka et siis nyt raskaana olisikaan, niin toivottavasti opit tästä jotain!

        nuorena ei saa harrastaa seksiä,ettei vaan tule vahingossa raskaaksi.Niin sitten pitäis kieltää samalla periaatteella seksi nelikymppisiltäkin akoilta.Nuoret ainakin saa yleensä terveitä lapsia!Musta on aivan yhtä,tai joskus jopa vastuuttomampaakin, kun tulee raskaaksi vanhana!Siinä on jo sellaset terveysriksitkin sikiöllä valmiina että siis tosi vastuutonta! Näiden kriteereiden mukaan saisi harrastaa seksiä vasta yli kakskymppisenä ja vakavassa parisuhteessa ja kuksiminen pitäis myös lopettaa sitten kolmenkympin paremmalla puolella...tosi toimivaa.Älkää harrastako hei kukaan seksiä jos ette halua tulla raskaaksi...ehkäisy ei ehkä toimikkaan...pelataan varman päälle!


    • sinna_

      Jos olet käyttänyt kondomia yhdynnän alusta loppuun niin tuskin olet raskaana. Itse olen käyttänyt 15 vuotta kondomia ja tehnyt siinä välissä lapsenkin (se tarkoituksella ja ilman kondomia) ja koskaan ei ole kondomi pettänyt! Aion jatkossakin käyttää tätä ehkäisyä koska jos kondomi menee hajalle, sen kyllä huomaa ja voi hakea jälkiehkäisyn apteekista. Älä siis turhaan murehdi. Tee testi varmistaaksesi ettet ole raskaana.

      • ........

        Jos oletkin raskaana niin aina voi antaa lapsen adoptioonkin. Ei sitä tarvitse tappaa. Tuo meille =) Suomessa on pitkät adoptiojonot ja niin monia lapsettomia pariskuntia.


    • Tuskimpa hätää!

      Pelkällä panikoimisella saa jo menkat myöhästymään sekä vatsan vääntelehtimään! Hae raskaustesti nyt nopeesti, niin pääset tuosta epätietoisuudesta. Tuskin olet todellakaan raskaana, kondomi on hyvä ehkäisyväline. Ja kun saat huolen pois harteiltasi, niin luultavasti ne menkatkin sieltä alkavat ilmoitella itsestään. Nimimerkillä nuorena joskus panikoinut myöskin.

      • gfjgkckckck

        Ei tuon ikäisten kannata alottaa seksi elämää kun luulee että pelkkä kortsu ehkäisee raskauden, ei todellakaan! Sitten tullaan tänne itkemään että voin olla raskaana.. hei haloo PILLERIT on se 99% varmuus, kortsu ei ehkäse kun ne taudit. Lukekaa teinit ekäsystä ennenku alatte harrastaa seksii....


      • Et varmaan..
        gfjgkckckck kirjoitti:

        Ei tuon ikäisten kannata alottaa seksi elämää kun luulee että pelkkä kortsu ehkäisee raskauden, ei todellakaan! Sitten tullaan tänne itkemään että voin olla raskaana.. hei haloo PILLERIT on se 99% varmuus, kortsu ei ehkäse kun ne taudit. Lukekaa teinit ekäsystä ennenku alatte harrastaa seksii....

        itsekään sitten ole valmis vielä seksin harrastamiseen kun tuollaista tekstiä tänne kirjoitat.

        Kondomi on oikein käytettynä ihan yhtä varma kuin pilleritkin, jos ei varmempikin.. ja suojaa vielä lisäksi niiltä taudeilta.


      • ..................
        gfjgkckckck kirjoitti:

        Ei tuon ikäisten kannata alottaa seksi elämää kun luulee että pelkkä kortsu ehkäisee raskauden, ei todellakaan! Sitten tullaan tänne itkemään että voin olla raskaana.. hei haloo PILLERIT on se 99% varmuus, kortsu ei ehkäse kun ne taudit. Lukekaa teinit ekäsystä ennenku alatte harrastaa seksii....

        ei ne pillerti sen varmempia ole. Ite oon tullut 3 kertaa raskaaksi vaikka niitä pillerietä käytinkin, ekan raskauden jälkeen vielä vaihoin merkkiä.. Nyt on 3 lasta ja olen 22-vuotias. Mielummin luotan siihen kortsuun tai olen harrastamatta seksiä ollenkaan. Pillereihin tai muuhunkaan ehkäisyyn yksinään en luota enää pätkääkään. Nyt triplatuplaehkäisy käytössä: kapselit, e-pillerit, kierukka ja kondomi. Ja kaiken lisäksi harrastamme silti keskeytettyä yhdyntää niin ei luulisi tulevan enää raskaaksi. Käytän ovulaatiotestejä kuukausittain sen takia että ovulaationi aikana en harrasta seksiä ollenkaan koska yhtäkään muksua en enää halua. Vielä saa odottaa lähemmäs 10 vuotta että pääsee sterilisaatioon. En kyllä siihenkään varmaan luota, kun oon kuullut että raskaaksi on silti tultu vaikka sterilisaatio onkin tehty... Eli ei pidä luottaa mihinkään muuhun kun selibaattiin tai kohdunpoistoon varmana ehkäisynä. Tietääkö joku että onko kohdunpoistossa jotain "ikärajaa"? Ottaisin sellasen heti jos vaan saisin.


    • Luumuliisa

      Eipä näytä olevan tullut sulle kovin asiallisia vastauksia, niin vastaan nyt jotain vaikken samassa tilanteessa ihan oleekkaan. Ikää siis 25 ja suunniteltua esikoista odotan :) Tosiaan siinä täälä ollaan oikeassa, että se raskaustesti kannattaa tehdä mahdollisimman pian, sitten et turhaan murehdi jos se onkin negatiivinen. Tosiaan jos olette kortsua oikein käyttänyt ja se on pysynyt paikallaa rikkoutumatta koko ajan, niin mahdollisuus että olisit raskaana on tosi pieni.

      Jos se nyt sitten olisikin positiivnen, niin kannattaa suunnata jutustelemaan joko kouluterveydenhoitajan tai äitiysneuvolan tätin kanssa saadaksesi aikuisen ihmisen perspektiivin asioihin. Älä anna ulkopuolisen painostuksen silti liikaa vaikuttaa, elät elämääsi itsellesi, etkä "paheksuville" kanssa ihmisille. Päätös on todella suuri ja niin tai näin, niin se varmasti vaikuttaa elämääsi lopun ikää päätit suuntaan tai toiseen.

      Jos alat kallistua lapsen pitämisen kannalle, niin mieti asiaa vielä lapsenkin kannalta. Tässä kohtaa et saa olla itsekäs! Mieti, voitko tarjota lapsellesi täysipainoisen elämän ja turvan? Kyse ei ole rahasta, sosiaalihuolto ja kela auttaa, mutta henkisesti joudut pärjäämään melko omillasi. Olettaen ettei poikaystäväsi muuta mieltään(minkä varaan ei kannata laskea!). Omat vanhempasikin varmaan auttavat, mutta vain sinä voit olla äiti lapsellesi. Älä vajoa ruusuisiin unelmiin ihanista vauvan tuoksuisita päivistä vaan ole rehellinen itsellesi, pahimmillaan arki vauvan kanssa kaksin voi olla todella väsyttävää, ei tarvi olla toinen teini äiti kertoakseen siitä.

      Tsemppiä tuleviin päiviin! Olisi mukavaa lukea miten sujuu, mitä testi näytti ja mitä päätät! :)

      • tiiiiskuli

        Vauvan kanssa olo voi olla rankkaa jos siihen ei ole valmis ja halukas. Omalta kohdaltani voin kuitenkin sanoa että näin onnellinen en ole ollut ikinä. Vauva on 2,5 kk. Ensimmäiset pari viikkoa oli hankalaa, mutta sen jälkeen kaikki sujunut kun vauvanhoito menee rutiinilla jne. Kohta vauva kantoreppuun ja mennään käyttämään koirulia ulkona =)


      • hennaliina
        tiiiiskuli kirjoitti:

        Vauvan kanssa olo voi olla rankkaa jos siihen ei ole valmis ja halukas. Omalta kohdaltani voin kuitenkin sanoa että näin onnellinen en ole ollut ikinä. Vauva on 2,5 kk. Ensimmäiset pari viikkoa oli hankalaa, mutta sen jälkeen kaikki sujunut kun vauvanhoito menee rutiinilla jne. Kohta vauva kantoreppuun ja mennään käyttämään koirulia ulkona =)

        edelliselle ja ekallekki: moni haluaa vauvan, mutta saa lapsen. moni haluaa lapsen, mutta saa vauvan. elikkä siitä suloisesta pikkunyytistä tulee kohta omapäinen jukurimukula uhmaiässä. onhan se toki ohimenevä kausi sekin. (onneksi). niinkuin vauva-aikakin. jaksaako loppumurrosiän kynnyksellä oleva kattella pientä kiukuttelijaa. toiset jaksaa, toiset ei. kannatta miettiä tuokin. ja kovasti täälä toisia jaksetaan arvostella. jopa näitä asiallisiakin kirjoituksia. ihmiset vain kehittyy eri tahtiin.


      • hennaliina kirjoitti:

        edelliselle ja ekallekki: moni haluaa vauvan, mutta saa lapsen. moni haluaa lapsen, mutta saa vauvan. elikkä siitä suloisesta pikkunyytistä tulee kohta omapäinen jukurimukula uhmaiässä. onhan se toki ohimenevä kausi sekin. (onneksi). niinkuin vauva-aikakin. jaksaako loppumurrosiän kynnyksellä oleva kattella pientä kiukuttelijaa. toiset jaksaa, toiset ei. kannatta miettiä tuokin. ja kovasti täälä toisia jaksetaan arvostella. jopa näitä asiallisiakin kirjoituksia. ihmiset vain kehittyy eri tahtiin.

        17 vuotias, vauvan synnyttyä on 18 vuotis synttäreihin puoli vuotta. En voi sietää aborttia, en oikeastaan missään tapauksessa. Olen 32 rv. Ja itselläni mennyt nuorta ikää ajattelematta todella hyvin raskaus. ja pakko sanoa että on aika vaikka, parisuhteelle onkin rankkaa, niin myös meitä molempia kasvattanut. En voisi itse ajatella ikinä heittäväni tätä aikaa pois. tämä on niin paljon kivempaa ja hienompaa kun asiat jotka jäävät tekemättä, ainaiset bileet sun muut, ihan hyvä vaan rauhoittua


      • Rauhoittelija
        janette.kristiina kirjoitti:

        17 vuotias, vauvan synnyttyä on 18 vuotis synttäreihin puoli vuotta. En voi sietää aborttia, en oikeastaan missään tapauksessa. Olen 32 rv. Ja itselläni mennyt nuorta ikää ajattelematta todella hyvin raskaus. ja pakko sanoa että on aika vaikka, parisuhteelle onkin rankkaa, niin myös meitä molempia kasvattanut. En voisi itse ajatella ikinä heittäväni tätä aikaa pois. tämä on niin paljon kivempaa ja hienompaa kun asiat jotka jäävät tekemättä, ainaiset bileet sun muut, ihan hyvä vaan rauhoittua

        Hei kuule tyttö nuori, jos et uskalla mennä hakemaan testiä yksi niin mee apteekkiin kaverisi kanssa. :) Ja sen verran voin lohduttaa että olen itsekkin ollut valeraskaana monta kertaa. :D Niin ja itse olen sitä mieltä että seksi kuuluu elämään silloin kun nuori on itse siihen valmis ja tuntee ettei häntä siihen painosteta. Ja tosiaan niin kuin sulle on jo sanottu niin jos se on positiivinen niin mene terveydenhoitajan juttusille ja jos et koe häntä tarpeeksi luotettavaksi niin sitten perhesuunnitteluneuvolaan. Mutta epäilen että on todella epätodennäköistä että olet raskaana.


    • emilia 78

      Ehkä oletkin jo testin tehnyt, koska aikaa kirjoituksestasi on.
      Tämä on nyt vain minun mielipiteeni asiasta, itse sinä omat päätökset teet.
      Kirjoituksesi luettuani ajattelin ettei sinusta ole abortin tekijäksi, tuskin olisi ollut minustakaan vastaavassa tilanteessa. Taidamme olla siihen liian tunteellisia :) Arvelen että se saattaisi jäädä vaivaamaan hyvinkin pitkäksi aikaa, mikäli siitä koskaan oikein selviytyisikään.
      Millaisia sinun vanhempasi ovat? Voisiko heistä olla mahdollisesti tukea ja turvaa elämässä pienen vauvan kanssa? Olet niin nuori vielä että jonkinlainen tukiverkko olisi hyvä olla? Entä poikaystäväsi vanhemmat?
      Toki jotkut jaksavat aivan hyvin yksinkin, mutta kyllähän noin nuorena olisi kiva saada vielä omaakin aikaa. Itse en sitä pidä mitenkään tuomittavana tekona, vaikka lapsen saisitkin. Paljon elää lapsia oloissa, joissa heidän ei soisi olevan. Alkoholisti ja väkivalta perheet, joissa lapsi elää ainaisen pelon alla. Tuskin lapselle kovin väärin olisi syntyä rakastavalle äidille, ja mahdollisesti niille rakastaville tukijoukoille.
      Kannattaa miettiä mistä sitä tukea voisi saada. Kovin paljon en laskisi kavereiden ja poikaystävän varaan, he kun ovat kuitenkin aika nuoria. Eli varmaan tarvitsisit vanhemman aikuisen neuvoja ja apua sitten ihan käytännön hommissakin lapsen kanssa.
      Niin ja ainahan voi antaa lapsen syntymän jälkeen adoptioon, näin lapsi saattaisi kuitenkin saada mahdollisuuden onnelliseen elämään.

      Ilmoittele mikä oli testin tulos :)

      Ja tsemppiä sinulle vaikeina aikoina!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      64
      2574
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      191
      1831
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1574
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1373
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      165
      1298
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      81
      1150
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1009
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      780
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      760
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      54
      715
    Aihe