Oisko sijoitusasunnon ostossa mitään järkeä? Olen ajatellut yksiön hankintaa ja sen laittamista vuokralle. Asuntojen hinnat vaan tuntuvat karkaavan pilviin.
Saiskos mistään tietoa sijoitusasunnon hankinnasta?
Sijoitusasunto
4
5956
Vastaukset
- Amatööri
Enpä tiedä oikein noista asuntomarkkinoista, mutta tuntuu että on jo liikaa hintaa asunnoissa. Tosin kyllä kiinteistövälitysfirmat arvioi että asuntojen hinnat nousis edelleen. Varmasti pitkällätähtäimellä kannattava sijoitus.
- keke2
Minä ainakin ostin, parissa viikossa meni vuokralle. Se vähän riippuu siitä missä päin suomea ollaan kun asuntosijoituksia tekee, jossain takahikiällä se voi olla epävarmaa vuokralaisten saannin takia, pääkaupunkiseutu ja muutamat opiskelukaupungit on niitä varmimpia. Nämä on pitkän tähtäimen sijoituksia, ei kannata hötkyillä.
- Perijä
keke2 kirjoitti:
Minä ainakin ostin, parissa viikossa meni vuokralle. Se vähän riippuu siitä missä päin suomea ollaan kun asuntosijoituksia tekee, jossain takahikiällä se voi olla epävarmaa vuokralaisten saannin takia, pääkaupunkiseutu ja muutamat opiskelukaupungit on niitä varmimpia. Nämä on pitkän tähtäimen sijoituksia, ei kannata hötkyillä.
Jos "Takahikiä" merkitsee maaseutua noin yleensä, niin asuntosijoittamiseen on yksi hyvä lähtökohta. Kannattaa ottaa yhteyttä kunnan asuntosihteeriin (tai vastaavaan), joka tietää asuntojen paikallisen kysyntätilanteen. Jos jono on kovin lyhyt tai olematon, ei sijoituskämpän hankinta kannata.
Kunta on myös hyvä "kummisetä" vuokralaisten valinnassa: tietää ehdokkaiden taustat ja yhteystiedot. Ja sijoitusasunnon omistajan kannattaa tavoitella pitkäaikaista vuokralaista, koska asukkaan vaihtuminen usein merkitsee helposti muutamaa viikkoa ilman vuokratuloa. Ja viisi viikkoa vuodesta ilman vuokralaista on jo kymmenen prosentin menetys vuokratuloista! Vielä yksi pointti: itsensä lyhytaikaiseksi tietävä vuokralainen saattaa suhtautua asunnon kuntoon välinpitämättömämmin kuin pitkäksi aikaa aloilleen asettuva. Siis SAATTAA - en ryhdy nimittelemään ahkeraa muuttajaa välinpitämättömäksi sottapytyksi.
- As.oy
On varma sisoitus ! Ota selvää ennen ostoa asuntoyhtiön tilasta. Tekninen ja taloudellinen tila. Osta yksiö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin kysyi hämmästyneenä: Onko Suomessa jäänmurtajia?
Nettilehden toimittaja kysyi Sanna Marinilta suoraan, että sovittiinko nuo jäänmurtajien kaupat jo 2019, jolloin Marin k1424776- 1803909
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1153596Mikä tuota vasemmistolaisista jankkaavaa vaivaa?
Pahasti on ihon alle, siis korvien väliin, päässeet kummittelemaan. Ei ole terveen ihmisen merkki jankata yhdestä asia432911- 1381866
Nyt meni lopulliset lämmöt.
Alan käyttäytymään yhtä kylmästi miehiä kohtaan kuin mua kohtaan on käyttäydytty ja vain käytetty viimeiset pari vuotta401658Onko erityinen paikka jossa haluaisit nyt olla
Onko joku spesiaali lempipaikka missä mieluiten olisit?581318Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk261289Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi211261Meitä ei tule
Koska periaatteemme ovat rakkautta vahvempia. Tämä on siis koettelemus, jonka tarkoitus on vahvistaa meitä yksilöinä 😌231213