Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Romanimiesten vaimot?

Miia25

Olen jonkin aikaa tapaillut ikäistäni (25v) romanimiestä. Tunteet ovat molemminpuolisia, ja on puhuttu, että alkaisimme seurustella ihan "oikeasti". Romanikulttuurista en oikein tiedä paljoa. Se on kyllä tullut selväksi, että farkut pitäisi vaihtaa pitkiin hameisiin, jos seurustelemaan aletaan. Tämä on ihan ok, olen muutenkin enemmän hame- ihmisiä kuin housu. Paljon olisi kysyttävää ja opittavaa. Mistä lie aloittaisin.

Alempaa lueskelin jotain romaneista. Oli vastauksia joltain romaniltakin. Olisiko palstalla romaneita, jotka osaisivat minulle kertoa jotakin romanikulttuurista, tai sitten romanimiesten vaimoja, jotka osaisivat kertoa sen, mikä on oleellista.

85

10191

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen jokaisen ilmansuunnan

      Hei,

      Täällä on yksi romaninainen kuulolla. Jos haluat kysyä jotain, niin anna palaa. :) Tietysti vastaan muillekin, jos jollain jotain kysyttävää on.

      "Oleellinen" on suhteellinen käsitys, ja romanikulttuurista riittäisi varmasti puhuttavaa vaikka koko päiväksi, joten helpompaa tietysti olisi, jos esittäisit kysymyksiä. Voisin sitten niiden pohjalta vastailla ja kertoa vähän enemmän. :)

      Mutta että mikä sitten on oleellista. Sanoisin, että vanhempien ihmisten kunnioitus, puhtaus ja näihin molempiin liittyvät häveliäisyystavat ovat niitä oleellisimpia juttuja. Oleellista on myös se, että muistaa kaikesta huolimatta olla oma itsensä. Seurustelun edetessä tulet kyllä romanitapoja oppimaan, jos miehesi siis romanikulttuurissa elää. Virheet on sallittuja ja erehtyminen inhimillistä. Kun olette siinä vaiheessa, että päätätte muuttaa yhteen, on oleellista, että nainen tietää paikkansa ja pystyy sen vaimon roolin sitten ottamaan.

      • Miia25

        Hei vain, ja mukavaa, että olet/olit kuulolla. Minulla on paljon kysymyksiä, enkä oikein tiedä, mistä aloittaisin. Kiitos kuitenkin näin aluksi noista tiedoista, mitä tuossa annoit.

        Tämä nyt ei liity mitenkään asiaan, mutta haluaisin tietää, minkä ikäinen olet, ja kuinka paljon romanikulttuuri vaikuttaa sinun jokapäiväiseen elämääsi? Käytätkö ns. romanivaatteita? Nämä ovat nyt toisarvoisia asioita, mutta olisi mukava tietää.

        Olen miettinyt paljon tuota, että miten suhtaudutaan siihen, jos töppään jotenkin? Siis teen jonkinlaisen etikettivirheen? En pelkää sinänsä epäonnistumista, vaan suhtautumista. Sanoit tuossa, että erehtyminen on inhimillistä. Siksi kysynkin, vaaditaanko romaninaisilta ja valkolaisnaisilta eri asioita? Entä vaikuttaako virheen tekeminen suhtautumiseen jatkossa?

        Ihan viestiisi liittyen kyselisin myös seuraavia asioita; mitä se vaimon rooli sitten ihan julkisessa parisuhteessa tarkalleen ottaen sisältää? Naisella ja miehellä on ilmeisesti omat "hommansa" teillä, mitkä ovat naisen ja mitkä miehen hommia? Onko tavatonta, jos mies auttaa naista tai tekee muuten jotain sellaista, mikä oikeastaan kuuluisi naiselle? Kysymykset voivat kuulostaa tyhmiltä, mutta todellakin kaikki tieto olisi nyt tarpeen.

        Miehen kanssa ollaan keskusteltu paljon siitä, mitä itse ajattelemme yms. yms. Mutta kulttuurillisista eroavaisuuksista ei olla kovin paljoa puhuttu. Mies on sen kyllä sanonut, että kun alamme virallisesti seurustella, niin hän toivoisi minun alkavan jossain vaiheessa käyttämään hametta. Siis ihan vain näitä normaaleja pitkiä. Olen ollut sen asian suhteen ok, kuten jo kerroinkin... Missä vaiheessa hame tulee yleensä kuvioihin, vai onko se ns. välttämätön asia? Kun hametta alkaa pitää, niin täytyisikö sitä sitten käyttää koko ajan?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        Miia25 kirjoitti:

        Hei vain, ja mukavaa, että olet/olit kuulolla. Minulla on paljon kysymyksiä, enkä oikein tiedä, mistä aloittaisin. Kiitos kuitenkin näin aluksi noista tiedoista, mitä tuossa annoit.

        Tämä nyt ei liity mitenkään asiaan, mutta haluaisin tietää, minkä ikäinen olet, ja kuinka paljon romanikulttuuri vaikuttaa sinun jokapäiväiseen elämääsi? Käytätkö ns. romanivaatteita? Nämä ovat nyt toisarvoisia asioita, mutta olisi mukava tietää.

        Olen miettinyt paljon tuota, että miten suhtaudutaan siihen, jos töppään jotenkin? Siis teen jonkinlaisen etikettivirheen? En pelkää sinänsä epäonnistumista, vaan suhtautumista. Sanoit tuossa, että erehtyminen on inhimillistä. Siksi kysynkin, vaaditaanko romaninaisilta ja valkolaisnaisilta eri asioita? Entä vaikuttaako virheen tekeminen suhtautumiseen jatkossa?

        Ihan viestiisi liittyen kyselisin myös seuraavia asioita; mitä se vaimon rooli sitten ihan julkisessa parisuhteessa tarkalleen ottaen sisältää? Naisella ja miehellä on ilmeisesti omat "hommansa" teillä, mitkä ovat naisen ja mitkä miehen hommia? Onko tavatonta, jos mies auttaa naista tai tekee muuten jotain sellaista, mikä oikeastaan kuuluisi naiselle? Kysymykset voivat kuulostaa tyhmiltä, mutta todellakin kaikki tieto olisi nyt tarpeen.

        Miehen kanssa ollaan keskusteltu paljon siitä, mitä itse ajattelemme yms. yms. Mutta kulttuurillisista eroavaisuuksista ei olla kovin paljoa puhuttu. Mies on sen kyllä sanonut, että kun alamme virallisesti seurustella, niin hän toivoisi minun alkavan jossain vaiheessa käyttämään hametta. Siis ihan vain näitä normaaleja pitkiä. Olen ollut sen asian suhteen ok, kuten jo kerroinkin... Missä vaiheessa hame tulee yleensä kuvioihin, vai onko se ns. välttämätön asia? Kun hametta alkaa pitää, niin täytyisikö sitä sitten käyttää koko ajan?

        Heissan,

        no kysymyksiä Sulla varmaan on... Ja ilmankos, kun et kerran ole romanikulttuurissa itse kasvanut. Romanikulttuurin tutkimisen voit aloittaa vaikka ihan täällä netissä. On monia sivustoja, jotka pyrkivät kertomaan romanitavoista ja romanikulttuurista. Tiedon suhteen kantsii kuitenkin olla sillä lailla terveen kriittinen, ja sitten myös sanoisin, että jotkut ovat tapojen noudattamisessa huomattavasti tiukempia tai vapaamielisempiä kuin toiset.

        Itse olen parikymppinen, ja elän kyllä ihan täysin romanikulttuurissa. Käytän kyllä ihan näitä "perinteisiä" vaatteita, ja siinä siis varmaan se näkyvin asia, miten kulttuuri mun elämään vaikuttaa. Muuten romanikulttuuri vaikuttaa mun elämään lähinnä siinä, miten tietyissä tilanteissa toimin tai miten tietyt asiat teen. Kuitenkin nämä on asioita, joita en itse ajattele erikoisina, kun näihin on pienestä pitäen opetettu ja neuvottu.

        Kirjoitin sulle tosiaan viimeksi, että virheet on ihan sallittuja. Jokainen normaali ihminen ymmärtää ja suo toiselle oikeuden tehdä virheitä. Virheistä oppii, eikö vaan? Yleensä ymmärretään, jos valtaväestön nainen ei osaa tai tiedä kaikkia kommervenkkeja tai juttuja, joiden mukaan pitäisi toimia. Tää selittyy ihan sillä, että kuitenkaan harvempi valkolaisnainen on romanikulttuurissa kasvanut. Pitempään romanikulttuurin keskellä ollessa ne asiat alkaa tulla sitten ihan luonnollisesti sen kummemmin miettimättä, sanoisin näin. Eli älä hermoile. Jokainen ymmärtää ns. alkukankeuden ja alkuaikojen virheet yms. Ei niitä sen pitempään muistella, ja varmaan saat ihan samanlaista kohtelua kuin ennenkin "virhettäsi".

        Jos tulee tilanne, jossa et tiedä miten toimisit, ja paikalla on muita ihmisiä, niin ota miehesi kahden kesken ja kysy häneltä ihan rohkeasti neuvoja tilanteeseen. Romaninaisiltakin voit kysyä ihan rohkeasti asioista, älä arastele. Kyllä kaikki ymmärtävät, että tarvit tietoa.

        Romaninaisten vaatimukset ovat usein korkeammalla, koska lähdetään siitä, että romaninainen on kasvanut romanien kanssa ja romanikulttuurissa, ja siksi kaikki tavat ja tällaiset pitää osata. Jos romaninainen ei osaa esim. laittaa ruokaa tai pitää huolta puhtaudesta, niin sitä katsotaan kieroon tosi monessa paikkaa. Tämä saattaa käydä laatuun vielä silloin, kun seurustellaan, mutta kun miehen kanssa asutaan yhteisessä asunnossa, niin kyllä nämä asiat pitäis sitten osata.

        Naisen tehtäviin kuuluu siivous, ruuanlaitto, silitys, pyykinpesu yms. Ei ole huono asia, jos mies osaa näitä. Jokaisen normaalin miehen pitäisi osata näitä asioita, vaikka se vaimo oliskin sitten se, joka näitä pääasiassa tekisi. Mies pitää huolen vaimon, perheen ja kodin turvallisuudesta. Ja toki se mies voi vaimoaan autella ja hemmotella, jos haluaa.

        Kysymyksesi eivät ole tyhmiä, vaan asiallisia. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassakaan. Sitä paitsi, jos ei uskalla kysyä, ei saa vastaustakaan. Heh. :)

        Hameen käyttö ei ole aivan välttämätön asia. Pukeutumisasiat ym. riippuu todella paljon siitä, miten tarkkaan miehesi menee kulttuurin mukaan ja mitä hän kyseisistä asioista ajattelee. Tiedän liittoja, joissa nainen käyttää hametta lähinnä mennessään ihmisten ilmoille, eli esimerkiksi miehensä vanhempien luokse. Monesti hameesta tulee ihan arkipäiväinen osa pukeutumista, ja sitä pitäisi käyttää ainakin vanhempien ihmisten ollessa paikalla, tai silloin, jos on muita miehiä. Kysymykseen on hankala antaa täysin tarkkaa vastausta, koska nää asiat riippuu niin paljon ihmisistä ja heidän mietteistään. Yleensä mies toivoo, että hametta käytettäisiin melkeinpä koko ajan. Hame on meillä enemmän naisen asuste, kuin vaikkapa ne housut. :)

        Nyt pitää mennä, mutta kysy ihmeessä lisää jos ja kun kysyttävää tulee. :)


      • pppirjo.,.

        Mitä mieltä olet, jos sua kutsutaan mustalaiseksi? Siis jos ihan hyvällä sanotaan, et ei "haukuta". Onko jotain toista tapaa puhutella "oikein", kun haluaa olla tavallisen kohtelias?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        pppirjo.,. kirjoitti:

        Mitä mieltä olet, jos sua kutsutaan mustalaiseksi? Siis jos ihan hyvällä sanotaan, et ei "haukuta". Onko jotain toista tapaa puhutella "oikein", kun haluaa olla tavallisen kohtelias?

        Hei,

        huomasin vasta nyt tämän täällä. En ole niinkään sanojen perään, vaan sen, miten se sana sanotaan. Mulla on paljon, paljon ystäviä valtaväestössä, ja osa heistä puhuu "mustalaisista" ja osa "romaneista". Itselleni on sama, kumpaa sanaa he käyttävät, koska tiedän, etteivät puhu halventavasti. Asioidessasi jonkun romanin kanssa, voit ihan häneltä itseltään kysyä, että miten hänestä on parasta, että sanotaan. Joidenkin tummien mielestä sana "romani" on turhan hienosteleva.

        Kohteliaisuutta voi tietenkin osoittaa muutenkin kuin sanoilla, mutta ethän sinä toki puhu romanillekaan näin: "Kuuleppas, sinä romani. Eikö olekin mukava juttu, että törmättiin ja tutustuttiin?" Heh, että eiköhän sitä etunimeä kuitenkin lähinnä käytetä. Mutta jos haluaa romanin kanssa puhua romaneista tai romanikulttuurista tms. niin aluksi on ehkä paren käyttää vain sanaa "romani". Ja kysyähän aina kannattaa.


      • kuulolla?

        ......?


      • jå0´+

        Miksi mies ei voi opetella valkolaistapoja?


      • ghdfhfs
        jå0´+ kirjoitti:

        Miksi mies ei voi opetella valkolaistapoja?

        HYvä pointti. Itsekin ihmettelin, miksi valkolaisnaisen pitää alkaa noudattamaan itselleen vieraan kulttuurin perinteitä ja käyttämään aina hametta. Ihan käsittämätöntä.

        Toinen aihe oli tuo vanhempien kunnioittaminen romanikulttuurissa, että koskeeko se myös valkolaisia eli vaativatko romanit itseltään myös vanhempien valkolaisten kunnioittamista? Meinaan aika usein saa lukea huijareista, jotka nimenomaan vanhuksia käyvät huijaamassa. Ei sovi oikein yhteen tuon vaatimuksen kanssa.


      • Kaunarit

        Seurustelen romaanin kanssa se on puhunut että hametta pitää käyttää kun suhde vakavoituu voiko housuja käyttää farkkuja?


    • Charlene*

      Huomasin tämän keskustelun täällä :) Itse olen tavallinen valkolainen, mutta olen kovasti kiinnostunut teidän kulttuuristanne ja tavoistanne. Jotain tiedän, mutta kaikkea en sentään kuitenkaan. Suurin kiinnostuksen kohteeni romaneissa on juuri romaninaisen upea puku. Vastasit tuossa että käytät perinteisiä vaatteita. Onko teidän puvulle joku oma nimitys, jota siitä käytetään? Mä en ole löytänyt siitä mistään mainintaa, mutta ajattelin, että sellainen saattaisi olla. Mikä on hyväksyttävä ikä, että romanivaatteita aletaan käyttää? Tiedän kyllä oikeastaan, että MIKSI niitä aletaan käyttää, tai yhden syyn. Tarkistaisin, olenko oikeassa tässä: että jos on harrastanut seksiä (nainen) niin pitäisi olla romanivaatteet. Onko tämä totta, vai olenko nyt kuullut jotain urbaanilegendaa? Ihan suoraan näin mulle ei ole sanottu, mutta näin asian olen kuitenkin käsittänyt. Missä romanivaatteet teetetään tai mistä ne ostetaan? Paljonko ne vaatteet maksaa?

      • nainen jokaisen ilmansuunnan

        Iltaa!

        On hyvä olla kiinnostunut ympäröivästä maailmasta! :) Ties mistä sitä jäisi paitsi, jos ei olisi mistään kiinnostunut.

        Naisen perinteiselle vaatetukselle ei ole varsinaista nimitystä. Yleensä mediassa ja virallisissa yhteyksissä puhutaan romanivaatteista, romaniasusta, perinteisestä puvusta yms. Normaalissa puhekielessä ja romanien kesken me käytetään koko asusta nimitystä "hameet". Joskus myös isot hameet, kaaleen vaatteet (eli romanivaatteet) tai vaan "kamppeet". Tuo viimeksi mainittu on myös tiettyihin tilanteisiin sopiva kiertoilmaus.

        Nykyään näitä vaatteita aletaan käyttämään, kun koulut on käyty ja ajokortti ajettu. Mutta on tietysti niitä, jotka aloittaa käytön syystä tai toisesta aiemmin. Riippuu ihan henkilön toimista ja ajatuksista, että milloin sitten laittaa. Ja näihin vaikuttaa kotikasvatus ja lähimpien asenne näihin asioihin. Olet kyllä ihan oikeassa tuossa oletuksessasi.:) Mutta tosiaan kaikki eivät tuon mukaan toimi.

        Täällä Suomessa on muutama sellainen romanivaatteisiin erikoistunut ompelija, jolta sitten voi tilata. Mulla on muutama paikka, mihin olen "mieltynyt" hinta-laatu-suhteen vuoksi. Heikkolaatuista vaatetta ei kannata tilata, koska se ei kuitenkaan ilmainen ole. Joissain paikoissa on myös esim. röijyjä valmiina ja näitä voi käydä katsomassa paikan päällä ja ostaa sitten, jos löytää jotain sopivaa...

        Romanihame on aika hinnakas. Hinnat alkaa siinä, sanoisinko 500 eurosta. Ja vaikka tuo hinta tuntuu jo suhteellisen korkealta, niin tämäkin on nykypäivänä vielä halpa hinta hameesta. 500 eurolla saa tavallisen, arkikäyttöön sopivan hameen. Juhlavampaan hameeseen menee enemmän rahaa. Hinnat riippuu teettopaikasta. Itse teetin arkeen sopivan, en kuitenkaan kaikista vaatimattominta, hameen viidelläsadalla eurolla. Joissain ompelimoissa hinnat tavallisten hameiden kohdalla ovat 550-600 euroa. Paremmasta hameesta voi joutua pulittamaan likelle tonnin. Rahantuhlausta, eikö totta?

        Röijyt maksaa yleisesti ottaen n. 60-80 euroa valmiina. Riippuu kankaan laadusta ja määrästä yms. On tietysti henkilöitä jotka rahastaa röijykankailla pyytäen jo pelkästä kankaasta tuon 60-80 euroa. Siihen ompelupalkkio (n.35-50 euroa) päälle, niin johan se hinta onkin taivaissa. Itse en noin kalliilla suostuisi röijyä tilaamaan, ennemmin ostaisin kankaan ja tekisin itse. Säästäisin edes jossain.

        Essut maksavat n. 15-35 euroa vähän riippuen millainen essu on kyseessä. Näiden vaatteiden kanssa käytettävät takit (eivät erityisemmän paksuja edes) maksavat 120-130 euroa. Eli kallista on. Itse kun tekee, pääsee vähemmällä! :)


      • Gaga...
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Iltaa!

        On hyvä olla kiinnostunut ympäröivästä maailmasta! :) Ties mistä sitä jäisi paitsi, jos ei olisi mistään kiinnostunut.

        Naisen perinteiselle vaatetukselle ei ole varsinaista nimitystä. Yleensä mediassa ja virallisissa yhteyksissä puhutaan romanivaatteista, romaniasusta, perinteisestä puvusta yms. Normaalissa puhekielessä ja romanien kesken me käytetään koko asusta nimitystä "hameet". Joskus myös isot hameet, kaaleen vaatteet (eli romanivaatteet) tai vaan "kamppeet". Tuo viimeksi mainittu on myös tiettyihin tilanteisiin sopiva kiertoilmaus.

        Nykyään näitä vaatteita aletaan käyttämään, kun koulut on käyty ja ajokortti ajettu. Mutta on tietysti niitä, jotka aloittaa käytön syystä tai toisesta aiemmin. Riippuu ihan henkilön toimista ja ajatuksista, että milloin sitten laittaa. Ja näihin vaikuttaa kotikasvatus ja lähimpien asenne näihin asioihin. Olet kyllä ihan oikeassa tuossa oletuksessasi.:) Mutta tosiaan kaikki eivät tuon mukaan toimi.

        Täällä Suomessa on muutama sellainen romanivaatteisiin erikoistunut ompelija, jolta sitten voi tilata. Mulla on muutama paikka, mihin olen "mieltynyt" hinta-laatu-suhteen vuoksi. Heikkolaatuista vaatetta ei kannata tilata, koska se ei kuitenkaan ilmainen ole. Joissain paikoissa on myös esim. röijyjä valmiina ja näitä voi käydä katsomassa paikan päällä ja ostaa sitten, jos löytää jotain sopivaa...

        Romanihame on aika hinnakas. Hinnat alkaa siinä, sanoisinko 500 eurosta. Ja vaikka tuo hinta tuntuu jo suhteellisen korkealta, niin tämäkin on nykypäivänä vielä halpa hinta hameesta. 500 eurolla saa tavallisen, arkikäyttöön sopivan hameen. Juhlavampaan hameeseen menee enemmän rahaa. Hinnat riippuu teettopaikasta. Itse teetin arkeen sopivan, en kuitenkaan kaikista vaatimattominta, hameen viidelläsadalla eurolla. Joissain ompelimoissa hinnat tavallisten hameiden kohdalla ovat 550-600 euroa. Paremmasta hameesta voi joutua pulittamaan likelle tonnin. Rahantuhlausta, eikö totta?

        Röijyt maksaa yleisesti ottaen n. 60-80 euroa valmiina. Riippuu kankaan laadusta ja määrästä yms. On tietysti henkilöitä jotka rahastaa röijykankailla pyytäen jo pelkästä kankaasta tuon 60-80 euroa. Siihen ompelupalkkio (n.35-50 euroa) päälle, niin johan se hinta onkin taivaissa. Itse en noin kalliilla suostuisi röijyä tilaamaan, ennemmin ostaisin kankaan ja tekisin itse. Säästäisin edes jossain.

        Essut maksavat n. 15-35 euroa vähän riippuen millainen essu on kyseessä. Näiden vaatteiden kanssa käytettävät takit (eivät erityisemmän paksuja edes) maksavat 120-130 euroa. Eli kallista on. Itse kun tekee, pääsee vähemmällä! :)

        Moi!
        Jos sulla on tai olisi tytär, haluaisitko hänen aikanaan pukeutuvan romanivaatteisiin? Tai yleensäkin pukeutuvan etiketin mukaan, vaikkei romanivaatteita käyttäisi? Entäs pojan? Kuinka tärkeänä pidät romanikulttuurin ja tapojen opettamista lapsille?

        Milloin itse aloit käyttää perinteistä asua? Onko se aina oma päätös, käyttääkö ja milloin alkaa, käyttää noita vaatteita, vai vaikuttaako siihen vanhemmat? Milloin mielestäsi on "aivan liian aikaista" alkaa käyttämään näitä vaatteita? Symbolisoivatko ne jotenkin naiseutta tms.?

        Tunnetko yhtään valkolaisnaista, joka käyttäisi päivittäisesti romanivaatteita? Itse olen heistä kuullut, mutta en tunne. Mietin että johtuuko se, mitä vaatteita käyttää, miehen tiukkuudesta kulttuurin kanssa, vai mistä. Jos mies ei itse ole tuputtamassa romanihameita naiselle, voiko nainen silti alkaa käyttämään romanivaatteita, jos haluaa? Onko romanivaatteita käyttävä nainen (valkolainen) ylempänä naista, joka ei romanivaatteita käytä (myös valkolaisnainen).?

        Ennen romanivaatteiden käyttöä, milloin aletaan käyttämään pitkiä mustia hameita? Millainen hameen tai asun pitää olla, että se on asiallinen? Ja kun näitä hameita alkaa käyttää, voiko julkisesti esiintyä vielä housut jalassa? Ovatko tällaisia pitkiä hameita käyttävät nuoret vielä lapsen kirjoissa, vai lasketaanko heidät aikuisiksi? Vaikuttaako pukeutuminen tähän yleensäkin? Milloin pojat alkavat käyttää suoria housuja?

        Tässä kysymyksiä, joihin itse kaipaisin vastausta. Mukavaa, että on joku vastailemassa näihin. Kaikenlaista kysyttävää kun varmasti on. Mulla on romanituttuja, mutta en niiden kanssa oikeastaan kulttuurista puhu enkä ole kehdannut tavoista alkaa kyselemään. Eräs romanimies katselee minua sillä silmällä, ja ehkä vähän minäkin häntä. Moni on sanonut, että ota pois vaan. En tiedä, saa nyt nähdä... Onko jotain erityistä, joka minun pitäisi ottaa huomioon alkaessani mahdollisesti seurustella romanimiehen kanssa?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        Gaga... kirjoitti:

        Moi!
        Jos sulla on tai olisi tytär, haluaisitko hänen aikanaan pukeutuvan romanivaatteisiin? Tai yleensäkin pukeutuvan etiketin mukaan, vaikkei romanivaatteita käyttäisi? Entäs pojan? Kuinka tärkeänä pidät romanikulttuurin ja tapojen opettamista lapsille?

        Milloin itse aloit käyttää perinteistä asua? Onko se aina oma päätös, käyttääkö ja milloin alkaa, käyttää noita vaatteita, vai vaikuttaako siihen vanhemmat? Milloin mielestäsi on "aivan liian aikaista" alkaa käyttämään näitä vaatteita? Symbolisoivatko ne jotenkin naiseutta tms.?

        Tunnetko yhtään valkolaisnaista, joka käyttäisi päivittäisesti romanivaatteita? Itse olen heistä kuullut, mutta en tunne. Mietin että johtuuko se, mitä vaatteita käyttää, miehen tiukkuudesta kulttuurin kanssa, vai mistä. Jos mies ei itse ole tuputtamassa romanihameita naiselle, voiko nainen silti alkaa käyttämään romanivaatteita, jos haluaa? Onko romanivaatteita käyttävä nainen (valkolainen) ylempänä naista, joka ei romanivaatteita käytä (myös valkolaisnainen).?

        Ennen romanivaatteiden käyttöä, milloin aletaan käyttämään pitkiä mustia hameita? Millainen hameen tai asun pitää olla, että se on asiallinen? Ja kun näitä hameita alkaa käyttää, voiko julkisesti esiintyä vielä housut jalassa? Ovatko tällaisia pitkiä hameita käyttävät nuoret vielä lapsen kirjoissa, vai lasketaanko heidät aikuisiksi? Vaikuttaako pukeutuminen tähän yleensäkin? Milloin pojat alkavat käyttää suoria housuja?

        Tässä kysymyksiä, joihin itse kaipaisin vastausta. Mukavaa, että on joku vastailemassa näihin. Kaikenlaista kysyttävää kun varmasti on. Mulla on romanituttuja, mutta en niiden kanssa oikeastaan kulttuurista puhu enkä ole kehdannut tavoista alkaa kyselemään. Eräs romanimies katselee minua sillä silmällä, ja ehkä vähän minäkin häntä. Moni on sanonut, että ota pois vaan. En tiedä, saa nyt nähdä... Onko jotain erityistä, joka minun pitäisi ottaa huomioon alkaessani mahdollisesti seurustella romanimiehen kanssa?

        ...mutta tulinpahan tänne vielä, kun tätä luppoaikaa nyt sattuu olemaan eikä vielä väsytä. Tämän jälkeen voisin kyllä suunnata nukkumaan. :)

        Olen sitä mieltä, että pukeutumistyyliä tärkeämpää olisi lasteni henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Jos lapset kokisivat romanivaatteet luonnolliseksi osaksi elämäänsä, niin mikäpä siinä. Lapseni voisivat kyllä aina tulla mun nokan eteeni ihan millä vaatteilla vain. Tässä mielessä olen aika uudenaikainen. Vaatetustyyliä tärkeämpää vaatetuksessa olisi, että se olisi kuitenkin asiallista. Sillä linjalla toivon lasteni menevän, pukeutuvatpa he sitten romanivaatteisiin tai eivät. :)

        Itselleni romanikulttuuri on jokapäiväinen ja todella tärkeä asia. Pidän melko tärkeänä kasvattaa heidät kulttuurin mukaan, mutta en opeta heitä ns. turhan tärkeiksi. Romanikulttuurissa on hienoja ja kunnioitettavia asioita, mutta niiden ohella tulee oppia myös toimimaan suomalaisessa yhteiskunnassa meille kaikille yhteisillä pelisäännöillä.

        Aloin käyttää romanivaatteita ollessani vielä peruskoulussa. Viimeinen peruskoulu vuosi menikin sitten hameitten kanssa säätäessä, että miten tässä nyt sitten mihinkin mahtuu... Oma päätös on tietysti se, että alkaako romanivaatteita käyttää vai eikö ala. Vanhemmat voivat tietysti ohjata johonkin suuntaan. Romanivaatteet on todella luonnollinen valinta, jos on yhteisössä kasvanut ja nähnyt, että suurin osa naisista romanivaatteet laittaa. Päätös on kuitenkin iso ja sitä todella kantsii miettiä. Vanhemmat voi kieltää laittamasta romanivaatteita liian aikaisin, ettei sitä päätöstä sitten joutuisi myöhemmin katumaan... Täysi-ikäisenä ihminen voi laillisesti tehdä omat päätöksensä ja toimia kuten parhaaksi näkee, mutta salaa toimiminen ei todellakaan ole hyvä edes siinä vaiheessa. Vanhemmalla ja lapsella pitäisi olla keskusteluyhteys auki.

        Koen, että sopiva ikä alkaa käyttää romanivaatteita, on sitten, kun peruskoulu ja joku toisen asteen koulutus on käyty, ja ajokortti ajettu. Silloin ikää on noin 18-20, mikä on tosi sopiva ikä siirtyä tällä tavoin aikuisuuteen. Romanivaatteet esim. peruskoulussa eivät ole kovin käytännölliset, voin sanoa kokemuksella jo. Itse en antaisi hameita välttämättä laittaa, ennen kuin tosiaan vasta siinä 17-18-vuotiaana.

        Hame on meillä enemmän tosiaan naisen vaate, kuin housut. Virallisesti ei koskaan ole ollut puhetta perinteisen asun symbolisesta merkityksestä, mutta tavallaan voisi ajatella, että siihen jotain symboliikkaa sisältyy. Asu on kuitenkin naisellinen, ja korostaa sitä, että naisia tässä tosiaan ollaan. Kaikessa peittävyydessäänkin! :)

        Tunnen ja tiedän kyllä valkolaisnaisia, joilla on romanivaatteet yllään joka ikinen päivä. Romanivaatteiden käytön aloittaminen valtaväestön naisilla on laaja asia. Siihen vaikuttaa monta tekijää. Tietysti mies ja miehen sukukin, miehen ja suvun asenteet, ja toki sitten itse nainenkin ja hänen ajatuksensa ja asenteensa. Vaatteita ei voi pakottaa käyttämään. Jos valkolaisnainen seurustelee romanimiehen kanssa, eikä mies vaadi romanivaatteita käytettäväksi, voi nainen tietysti ilmaista halunsa pukeutua perinteiseen asuun. Perinteinen asu on kuitenkin välillä raskas kantaa, henkisesti ja tietysti muutenkin.

        Mä en määrittele ihmisen arvoa sillä, millaisia vaatteita se käyttää. Jotkut saattavat ehkä niin tehdäkin. Romanikulttuurin mukaista on pukea hameet päälleen, mutta romanikulttuurissa ei määritellä, kumpi tällaisista naisista on arvoasteikolla ylempänä. Ehkä hyvä niin. :)

        Tavallisia pitkiä hameita aletaan käyttämään... Niin, puhutkohan nyt valtaväestöstä vai romaneista? Jos puhut romaneista, niin pitkiä hameita aletaan käyttämään murrosiän alkaessa, n. 13-vuotiaana. Jotkut myöhemmin, jotkut aiemmin. Jos puhut valtavaäestöstä, niin sehän ihan riippuu, mihin tahtiin muutenkin edetään. Jokainen tekee asiat tyylillään. Hameen ja koko asun pitää olla peittävä ja asiallinen, sellainen, että sillä voi kuvitella menevänsä vanhempien ihmisten eteen. Paljastavuus ei siis ole ok. Hameen tulee olla musta ja pitkä, liian tiukka se ei saa olla. Hame ei saa laahata maata, mutta liian lyhytkään se ei saa olla. Nilkkojen tulee peittyä, samoin osa kengästä. Hame voi olla muotoon leikattu, vaan ei liian kiinteä kuitenkaan. Hameen on tarkoitus peittää muodot osittain. Jakku voi olla muodin mukainen ja muotoon leikattu, ja väriltään millainen vain. Paitojen pääntiet eivät saa olla liian avokaulaisia. Paidat voi olla minkä värisiä vain. Asun tulee ennen kaikkea olla puhdas ja siisti. Resuiset kamppeet ei ole myöskään in. :)

        Henkilöstä itsestään riippuu, voiko hän julkisesti hyppiä housut jalassa sen jälkeen, kun on normaalia hametta alkanut käyttää. Romanikulttuurin mukaista olisi ehkä lähinnä vastata, että näin ei voi tehdä. Mutta jos on kyse kovin nuoresta tytöstä, niin mikäpä ettei?

        Pitkien hameiden aika on kuin siirtymäaika aikuisuuteen. Tavallaan ollaan aikuisia, tavallaan ollaan lapsia. Vaikka tapojen tietämystä ja tuntemusta ja jonkinlaista naisen roolin vetämistä odotetaan ja pidetään hyväksyttävänä, niin enemmän nämä lapsia silti ovat kuin aikuisia. Vastuu ja aikuisena pitäminen tietysti kasvaa sitä mukaa, kun ikää ja järkeä tulee lisää.

        Pojat laittavat suorat vaatteet yleensä n. 13-vuotiaana, valitettavasti nykyään on jossain yleistä alkaa suoria vaatteita käyttää aivan pikkupoikanakin, esim. 7-vuotiaana. Tuntuu ettei näillä lapsilla ole lapsuutta ollenkaan, kun pienestä pitäen opetetaan aikuisuuteen..

        Minusta ei ole mitään erityistä, jota pitäisi ottaa huomioon, jos seurustelun aloittaa. Tietysti ennen seurustelua on hyvä puhua yhdessä kulttuurien vaikutuksesta hänen elämään ja siitä, miten hän olettaisi sen vaikuttavan sinun elämääsi. Sellaista ei pidä tehdä, mikä ei tunnu luontevalta. Romanikulttuuri ei loppujen lopuksi valtaväestön tavoista poikkea hirveästi; itse asiassa näitä nykyisiä romanitapoja oli tuolla historian hämärissä ihan täällä Suomessa valtaväestöllä... Romanitavat tuntuvatkin monesta valtaväestön edustajasta vanhahtavilta. Sitä ne ehkä osin ovatkin.

        Nyt nukkumaan. Kysy ihmeessä lisää.


      • Nellie.
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        ...mutta tulinpahan tänne vielä, kun tätä luppoaikaa nyt sattuu olemaan eikä vielä väsytä. Tämän jälkeen voisin kyllä suunnata nukkumaan. :)

        Olen sitä mieltä, että pukeutumistyyliä tärkeämpää olisi lasteni henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Jos lapset kokisivat romanivaatteet luonnolliseksi osaksi elämäänsä, niin mikäpä siinä. Lapseni voisivat kyllä aina tulla mun nokan eteeni ihan millä vaatteilla vain. Tässä mielessä olen aika uudenaikainen. Vaatetustyyliä tärkeämpää vaatetuksessa olisi, että se olisi kuitenkin asiallista. Sillä linjalla toivon lasteni menevän, pukeutuvatpa he sitten romanivaatteisiin tai eivät. :)

        Itselleni romanikulttuuri on jokapäiväinen ja todella tärkeä asia. Pidän melko tärkeänä kasvattaa heidät kulttuurin mukaan, mutta en opeta heitä ns. turhan tärkeiksi. Romanikulttuurissa on hienoja ja kunnioitettavia asioita, mutta niiden ohella tulee oppia myös toimimaan suomalaisessa yhteiskunnassa meille kaikille yhteisillä pelisäännöillä.

        Aloin käyttää romanivaatteita ollessani vielä peruskoulussa. Viimeinen peruskoulu vuosi menikin sitten hameitten kanssa säätäessä, että miten tässä nyt sitten mihinkin mahtuu... Oma päätös on tietysti se, että alkaako romanivaatteita käyttää vai eikö ala. Vanhemmat voivat tietysti ohjata johonkin suuntaan. Romanivaatteet on todella luonnollinen valinta, jos on yhteisössä kasvanut ja nähnyt, että suurin osa naisista romanivaatteet laittaa. Päätös on kuitenkin iso ja sitä todella kantsii miettiä. Vanhemmat voi kieltää laittamasta romanivaatteita liian aikaisin, ettei sitä päätöstä sitten joutuisi myöhemmin katumaan... Täysi-ikäisenä ihminen voi laillisesti tehdä omat päätöksensä ja toimia kuten parhaaksi näkee, mutta salaa toimiminen ei todellakaan ole hyvä edes siinä vaiheessa. Vanhemmalla ja lapsella pitäisi olla keskusteluyhteys auki.

        Koen, että sopiva ikä alkaa käyttää romanivaatteita, on sitten, kun peruskoulu ja joku toisen asteen koulutus on käyty, ja ajokortti ajettu. Silloin ikää on noin 18-20, mikä on tosi sopiva ikä siirtyä tällä tavoin aikuisuuteen. Romanivaatteet esim. peruskoulussa eivät ole kovin käytännölliset, voin sanoa kokemuksella jo. Itse en antaisi hameita välttämättä laittaa, ennen kuin tosiaan vasta siinä 17-18-vuotiaana.

        Hame on meillä enemmän tosiaan naisen vaate, kuin housut. Virallisesti ei koskaan ole ollut puhetta perinteisen asun symbolisesta merkityksestä, mutta tavallaan voisi ajatella, että siihen jotain symboliikkaa sisältyy. Asu on kuitenkin naisellinen, ja korostaa sitä, että naisia tässä tosiaan ollaan. Kaikessa peittävyydessäänkin! :)

        Tunnen ja tiedän kyllä valkolaisnaisia, joilla on romanivaatteet yllään joka ikinen päivä. Romanivaatteiden käytön aloittaminen valtaväestön naisilla on laaja asia. Siihen vaikuttaa monta tekijää. Tietysti mies ja miehen sukukin, miehen ja suvun asenteet, ja toki sitten itse nainenkin ja hänen ajatuksensa ja asenteensa. Vaatteita ei voi pakottaa käyttämään. Jos valkolaisnainen seurustelee romanimiehen kanssa, eikä mies vaadi romanivaatteita käytettäväksi, voi nainen tietysti ilmaista halunsa pukeutua perinteiseen asuun. Perinteinen asu on kuitenkin välillä raskas kantaa, henkisesti ja tietysti muutenkin.

        Mä en määrittele ihmisen arvoa sillä, millaisia vaatteita se käyttää. Jotkut saattavat ehkä niin tehdäkin. Romanikulttuurin mukaista on pukea hameet päälleen, mutta romanikulttuurissa ei määritellä, kumpi tällaisista naisista on arvoasteikolla ylempänä. Ehkä hyvä niin. :)

        Tavallisia pitkiä hameita aletaan käyttämään... Niin, puhutkohan nyt valtaväestöstä vai romaneista? Jos puhut romaneista, niin pitkiä hameita aletaan käyttämään murrosiän alkaessa, n. 13-vuotiaana. Jotkut myöhemmin, jotkut aiemmin. Jos puhut valtavaäestöstä, niin sehän ihan riippuu, mihin tahtiin muutenkin edetään. Jokainen tekee asiat tyylillään. Hameen ja koko asun pitää olla peittävä ja asiallinen, sellainen, että sillä voi kuvitella menevänsä vanhempien ihmisten eteen. Paljastavuus ei siis ole ok. Hameen tulee olla musta ja pitkä, liian tiukka se ei saa olla. Hame ei saa laahata maata, mutta liian lyhytkään se ei saa olla. Nilkkojen tulee peittyä, samoin osa kengästä. Hame voi olla muotoon leikattu, vaan ei liian kiinteä kuitenkaan. Hameen on tarkoitus peittää muodot osittain. Jakku voi olla muodin mukainen ja muotoon leikattu, ja väriltään millainen vain. Paitojen pääntiet eivät saa olla liian avokaulaisia. Paidat voi olla minkä värisiä vain. Asun tulee ennen kaikkea olla puhdas ja siisti. Resuiset kamppeet ei ole myöskään in. :)

        Henkilöstä itsestään riippuu, voiko hän julkisesti hyppiä housut jalassa sen jälkeen, kun on normaalia hametta alkanut käyttää. Romanikulttuurin mukaista olisi ehkä lähinnä vastata, että näin ei voi tehdä. Mutta jos on kyse kovin nuoresta tytöstä, niin mikäpä ettei?

        Pitkien hameiden aika on kuin siirtymäaika aikuisuuteen. Tavallaan ollaan aikuisia, tavallaan ollaan lapsia. Vaikka tapojen tietämystä ja tuntemusta ja jonkinlaista naisen roolin vetämistä odotetaan ja pidetään hyväksyttävänä, niin enemmän nämä lapsia silti ovat kuin aikuisia. Vastuu ja aikuisena pitäminen tietysti kasvaa sitä mukaa, kun ikää ja järkeä tulee lisää.

        Pojat laittavat suorat vaatteet yleensä n. 13-vuotiaana, valitettavasti nykyään on jossain yleistä alkaa suoria vaatteita käyttää aivan pikkupoikanakin, esim. 7-vuotiaana. Tuntuu ettei näillä lapsilla ole lapsuutta ollenkaan, kun pienestä pitäen opetetaan aikuisuuteen..

        Minusta ei ole mitään erityistä, jota pitäisi ottaa huomioon, jos seurustelun aloittaa. Tietysti ennen seurustelua on hyvä puhua yhdessä kulttuurien vaikutuksesta hänen elämään ja siitä, miten hän olettaisi sen vaikuttavan sinun elämääsi. Sellaista ei pidä tehdä, mikä ei tunnu luontevalta. Romanikulttuuri ei loppujen lopuksi valtaväestön tavoista poikkea hirveästi; itse asiassa näitä nykyisiä romanitapoja oli tuolla historian hämärissä ihan täällä Suomessa valtaväestöllä... Romanitavat tuntuvatkin monesta valtaväestön edustajasta vanhahtavilta. Sitä ne ehkä osin ovatkin.

        Nyt nukkumaan. Kysy ihmeessä lisää.

        1. Mitä kankaita romanihameeseen käytetään? Entä puseroon?

        2. Onko olemassa tietyt värit, joita tietyn ikäiset saavat vaatteissaan käyttää?

        3. Onko väreillä muuta symboliikkaa?

        4. Kun romaniasua aletaan käyttää, millaisia traditioita siihen liittyy? Pidetäänkö esim. jotkut juhlat tai juhlistetaanko sitä muuten?

        5. Romanihame nousee prinsessamallisesti vyötärön kohdalta. Onko alla tylliä tms. joka kohottaa helman tästä? Onko tälle mallille syytä?

        6. Minkä hintaisia hameeseen ja puseroon käytetyt kankaat ovat, ja paljonko niitä näihin menee?

        7. Kuinka paljon hinnat vaihtelevat eri yrityksillä ja ompelijoilla?

        8. Millainen on hyvä romanihame? Ja paljonko on hyvän romanihameen hinta?

        9. Täytyykö korkokenkiä käyttää aina, säästä riippumatta? Mitä tykätään, jos joku vetää jalkaansa vaikka nilkkurit?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        Nellie. kirjoitti:

        1. Mitä kankaita romanihameeseen käytetään? Entä puseroon?

        2. Onko olemassa tietyt värit, joita tietyn ikäiset saavat vaatteissaan käyttää?

        3. Onko väreillä muuta symboliikkaa?

        4. Kun romaniasua aletaan käyttää, millaisia traditioita siihen liittyy? Pidetäänkö esim. jotkut juhlat tai juhlistetaanko sitä muuten?

        5. Romanihame nousee prinsessamallisesti vyötärön kohdalta. Onko alla tylliä tms. joka kohottaa helman tästä? Onko tälle mallille syytä?

        6. Minkä hintaisia hameeseen ja puseroon käytetyt kankaat ovat, ja paljonko niitä näihin menee?

        7. Kuinka paljon hinnat vaihtelevat eri yrityksillä ja ompelijoilla?

        8. Millainen on hyvä romanihame? Ja paljonko on hyvän romanihameen hinta?

        9. Täytyykö korkokenkiä käyttää aina, säästä riippumatta? Mitä tykätään, jos joku vetää jalkaansa vaikka nilkkurit?

        Romanihameeseen käytetään neljää eri kangasta. Päällimmäinen kerros on aina mustaa, sileäpintaista samettia, ns. kultareuna samettia. Sitä voi ostaa Eurokankaasta, mutta se on siellä aika kallista. Monesti sametti tuodaan jostain ulkomailta. Mm. Saksan samettia käytetään, samoin muita. Ulkomailla sametti on halvempaa kuin täällä. Sametin alla on joko yksi tai kaksi vuorikangasta, ne on yleensä puuvillakangasta. Yläosassa oleva koristekangas on kokopaljettia, verkkopohjaista kangasta jossa on merkkauksia, hileitä tai paljetteja (tai näitä kaikkia) tai muuta koristeellista kangasta. Yläosa voi olla myös ihan tavallista yksiväristä satiinia tai puuvillakangasta, mutta näitä ei oikein käytetä. Yläosa voi olla myös kokonaan kristalleista, mutta näiden alla on yleensä sitten se vuorikangas, eli puuvilla tms.

        "Puseroon" eli röijyyn voidaan käyttää periaatteessa mitä kangasta vaan. Monesti kangas on ohutta, koska se on miellyttävämpää päällä. Kankaat on usein läpikuultavia, ns. verkkopohjaisia kankaita. Niissä on koristeita, kuten helmiä, kiviä, kristalleita, paljetteja, merkkauksia. Kangas voi olla myös silkkiä, satiinia, taftia, organzaa yms.

        Ei ole tiettyjä värejä, mitä tietyn ikäinen saa käyttää. Valkoinen on usein juhlan ja ilon väri, mutta sitä voi käyttää myös arkena. Arkena valkoinen ei kyllä kovin käytännöllinen ole. Kesällä suositaan valkoista, koska se on vähemmän kuumaa.

        Romaniasun käytön aloittamiseen ei liity erityistä juhlintaa. Vaatteita kun alkaa käyttää, niin haluaa ehkä olla mahdollisimman paljon esillä, että kaikki näkisivät, että nyt ne sitten on. Mutta romanivaatteiden käyttöön liittyy myös häveliäisyyttä, joten kaikki eivät välttämättä sitten haluakaan olla esillä.

        Romanihameessa on ns. rönkötykset, ja hyvin ommeltuna ne jo itsessään kohottavat hametta vyötärön kohdalta. Alla käytetään pönkkää, joka voi olla kapea tai leveä riippuen siitä, miltä lopputulos näyttää. Pönkkä on pehmeä, ja sen voi ommella mistä kankaasta vain. Siinä on nauhat, joilla se kiinnitetään. Pönkkää tuetaan vielä leveällä alushameella.

        Hameen tulee olla leveä, koska muotojen pitäisi peittyä.

        Hameeseen käytettävä sametti maksaa n. 25-30 euroa metriltä, ja hameeseen sitä menee n. 7,5 - 9m. Koristekangas on leveydeltään n. 12 cm ja pituudeltaan 7,5 - 9m. Tämä kangas maksaa n. 50-80 euroa. Vuorikankaiden määrä riippuu ja vaihtelee, hinnoista en niiden kohdalla ole aivan varma.

        Röijyyn menee kangasta n. 2,5 - 2,8m, eli sanotaanko, että vajaat kolme metriä. Kankaat voivat olla minkä hintaisia vain, riippuu, mistä ne ostetaan. Yleensä normaali hintainen röijykangas maksaa 25-50 euroa. Kalliina pidetyt ovat sitten 60 euroa.

        Hintaerot voivat yrityksillä ja ompelijoilla olla suuria.

        Hyvä romanihame on hame, joka istuu hyvin päälle. Hyvästi tehtyä hametta ei tarvitse pönkätä välttämättä kovinkaan paljoa, eikä se myöskään paina koko maailmaa. Hameessa on hyvä sametti ja kristallit yms. on ommeltu hameeseen hyvin. Materiaalit ovat kestäviä.

        Hyvä hame maksaa 500-700 euroa.

        Korkokengät on romaninaisille hyvin ominaiset kengät. Miltä se näyttäisi, jos hameitten kanssa huideltaisiin lenkkareissa. Ei sitä hienona pidetä, mutta jokainen taplaa tyylillään.

        Nyt täytyy taas mennä, myöhemmin enemmän.


      • barbro2
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        ...mutta tulinpahan tänne vielä, kun tätä luppoaikaa nyt sattuu olemaan eikä vielä väsytä. Tämän jälkeen voisin kyllä suunnata nukkumaan. :)

        Olen sitä mieltä, että pukeutumistyyliä tärkeämpää olisi lasteni henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Jos lapset kokisivat romanivaatteet luonnolliseksi osaksi elämäänsä, niin mikäpä siinä. Lapseni voisivat kyllä aina tulla mun nokan eteeni ihan millä vaatteilla vain. Tässä mielessä olen aika uudenaikainen. Vaatetustyyliä tärkeämpää vaatetuksessa olisi, että se olisi kuitenkin asiallista. Sillä linjalla toivon lasteni menevän, pukeutuvatpa he sitten romanivaatteisiin tai eivät. :)

        Itselleni romanikulttuuri on jokapäiväinen ja todella tärkeä asia. Pidän melko tärkeänä kasvattaa heidät kulttuurin mukaan, mutta en opeta heitä ns. turhan tärkeiksi. Romanikulttuurissa on hienoja ja kunnioitettavia asioita, mutta niiden ohella tulee oppia myös toimimaan suomalaisessa yhteiskunnassa meille kaikille yhteisillä pelisäännöillä.

        Aloin käyttää romanivaatteita ollessani vielä peruskoulussa. Viimeinen peruskoulu vuosi menikin sitten hameitten kanssa säätäessä, että miten tässä nyt sitten mihinkin mahtuu... Oma päätös on tietysti se, että alkaako romanivaatteita käyttää vai eikö ala. Vanhemmat voivat tietysti ohjata johonkin suuntaan. Romanivaatteet on todella luonnollinen valinta, jos on yhteisössä kasvanut ja nähnyt, että suurin osa naisista romanivaatteet laittaa. Päätös on kuitenkin iso ja sitä todella kantsii miettiä. Vanhemmat voi kieltää laittamasta romanivaatteita liian aikaisin, ettei sitä päätöstä sitten joutuisi myöhemmin katumaan... Täysi-ikäisenä ihminen voi laillisesti tehdä omat päätöksensä ja toimia kuten parhaaksi näkee, mutta salaa toimiminen ei todellakaan ole hyvä edes siinä vaiheessa. Vanhemmalla ja lapsella pitäisi olla keskusteluyhteys auki.

        Koen, että sopiva ikä alkaa käyttää romanivaatteita, on sitten, kun peruskoulu ja joku toisen asteen koulutus on käyty, ja ajokortti ajettu. Silloin ikää on noin 18-20, mikä on tosi sopiva ikä siirtyä tällä tavoin aikuisuuteen. Romanivaatteet esim. peruskoulussa eivät ole kovin käytännölliset, voin sanoa kokemuksella jo. Itse en antaisi hameita välttämättä laittaa, ennen kuin tosiaan vasta siinä 17-18-vuotiaana.

        Hame on meillä enemmän tosiaan naisen vaate, kuin housut. Virallisesti ei koskaan ole ollut puhetta perinteisen asun symbolisesta merkityksestä, mutta tavallaan voisi ajatella, että siihen jotain symboliikkaa sisältyy. Asu on kuitenkin naisellinen, ja korostaa sitä, että naisia tässä tosiaan ollaan. Kaikessa peittävyydessäänkin! :)

        Tunnen ja tiedän kyllä valkolaisnaisia, joilla on romanivaatteet yllään joka ikinen päivä. Romanivaatteiden käytön aloittaminen valtaväestön naisilla on laaja asia. Siihen vaikuttaa monta tekijää. Tietysti mies ja miehen sukukin, miehen ja suvun asenteet, ja toki sitten itse nainenkin ja hänen ajatuksensa ja asenteensa. Vaatteita ei voi pakottaa käyttämään. Jos valkolaisnainen seurustelee romanimiehen kanssa, eikä mies vaadi romanivaatteita käytettäväksi, voi nainen tietysti ilmaista halunsa pukeutua perinteiseen asuun. Perinteinen asu on kuitenkin välillä raskas kantaa, henkisesti ja tietysti muutenkin.

        Mä en määrittele ihmisen arvoa sillä, millaisia vaatteita se käyttää. Jotkut saattavat ehkä niin tehdäkin. Romanikulttuurin mukaista on pukea hameet päälleen, mutta romanikulttuurissa ei määritellä, kumpi tällaisista naisista on arvoasteikolla ylempänä. Ehkä hyvä niin. :)

        Tavallisia pitkiä hameita aletaan käyttämään... Niin, puhutkohan nyt valtaväestöstä vai romaneista? Jos puhut romaneista, niin pitkiä hameita aletaan käyttämään murrosiän alkaessa, n. 13-vuotiaana. Jotkut myöhemmin, jotkut aiemmin. Jos puhut valtavaäestöstä, niin sehän ihan riippuu, mihin tahtiin muutenkin edetään. Jokainen tekee asiat tyylillään. Hameen ja koko asun pitää olla peittävä ja asiallinen, sellainen, että sillä voi kuvitella menevänsä vanhempien ihmisten eteen. Paljastavuus ei siis ole ok. Hameen tulee olla musta ja pitkä, liian tiukka se ei saa olla. Hame ei saa laahata maata, mutta liian lyhytkään se ei saa olla. Nilkkojen tulee peittyä, samoin osa kengästä. Hame voi olla muotoon leikattu, vaan ei liian kiinteä kuitenkaan. Hameen on tarkoitus peittää muodot osittain. Jakku voi olla muodin mukainen ja muotoon leikattu, ja väriltään millainen vain. Paitojen pääntiet eivät saa olla liian avokaulaisia. Paidat voi olla minkä värisiä vain. Asun tulee ennen kaikkea olla puhdas ja siisti. Resuiset kamppeet ei ole myöskään in. :)

        Henkilöstä itsestään riippuu, voiko hän julkisesti hyppiä housut jalassa sen jälkeen, kun on normaalia hametta alkanut käyttää. Romanikulttuurin mukaista olisi ehkä lähinnä vastata, että näin ei voi tehdä. Mutta jos on kyse kovin nuoresta tytöstä, niin mikäpä ettei?

        Pitkien hameiden aika on kuin siirtymäaika aikuisuuteen. Tavallaan ollaan aikuisia, tavallaan ollaan lapsia. Vaikka tapojen tietämystä ja tuntemusta ja jonkinlaista naisen roolin vetämistä odotetaan ja pidetään hyväksyttävänä, niin enemmän nämä lapsia silti ovat kuin aikuisia. Vastuu ja aikuisena pitäminen tietysti kasvaa sitä mukaa, kun ikää ja järkeä tulee lisää.

        Pojat laittavat suorat vaatteet yleensä n. 13-vuotiaana, valitettavasti nykyään on jossain yleistä alkaa suoria vaatteita käyttää aivan pikkupoikanakin, esim. 7-vuotiaana. Tuntuu ettei näillä lapsilla ole lapsuutta ollenkaan, kun pienestä pitäen opetetaan aikuisuuteen..

        Minusta ei ole mitään erityistä, jota pitäisi ottaa huomioon, jos seurustelun aloittaa. Tietysti ennen seurustelua on hyvä puhua yhdessä kulttuurien vaikutuksesta hänen elämään ja siitä, miten hän olettaisi sen vaikuttavan sinun elämääsi. Sellaista ei pidä tehdä, mikä ei tunnu luontevalta. Romanikulttuuri ei loppujen lopuksi valtaväestön tavoista poikkea hirveästi; itse asiassa näitä nykyisiä romanitapoja oli tuolla historian hämärissä ihan täällä Suomessa valtaväestöllä... Romanitavat tuntuvatkin monesta valtaväestön edustajasta vanhahtavilta. Sitä ne ehkä osin ovatkin.

        Nyt nukkumaan. Kysy ihmeessä lisää.

        Ei sinulla varmaan ainakaan töihin ole aamulla kiire :oD


      • Nellie.
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Romanihameeseen käytetään neljää eri kangasta. Päällimmäinen kerros on aina mustaa, sileäpintaista samettia, ns. kultareuna samettia. Sitä voi ostaa Eurokankaasta, mutta se on siellä aika kallista. Monesti sametti tuodaan jostain ulkomailta. Mm. Saksan samettia käytetään, samoin muita. Ulkomailla sametti on halvempaa kuin täällä. Sametin alla on joko yksi tai kaksi vuorikangasta, ne on yleensä puuvillakangasta. Yläosassa oleva koristekangas on kokopaljettia, verkkopohjaista kangasta jossa on merkkauksia, hileitä tai paljetteja (tai näitä kaikkia) tai muuta koristeellista kangasta. Yläosa voi olla myös ihan tavallista yksiväristä satiinia tai puuvillakangasta, mutta näitä ei oikein käytetä. Yläosa voi olla myös kokonaan kristalleista, mutta näiden alla on yleensä sitten se vuorikangas, eli puuvilla tms.

        "Puseroon" eli röijyyn voidaan käyttää periaatteessa mitä kangasta vaan. Monesti kangas on ohutta, koska se on miellyttävämpää päällä. Kankaat on usein läpikuultavia, ns. verkkopohjaisia kankaita. Niissä on koristeita, kuten helmiä, kiviä, kristalleita, paljetteja, merkkauksia. Kangas voi olla myös silkkiä, satiinia, taftia, organzaa yms.

        Ei ole tiettyjä värejä, mitä tietyn ikäinen saa käyttää. Valkoinen on usein juhlan ja ilon väri, mutta sitä voi käyttää myös arkena. Arkena valkoinen ei kyllä kovin käytännöllinen ole. Kesällä suositaan valkoista, koska se on vähemmän kuumaa.

        Romaniasun käytön aloittamiseen ei liity erityistä juhlintaa. Vaatteita kun alkaa käyttää, niin haluaa ehkä olla mahdollisimman paljon esillä, että kaikki näkisivät, että nyt ne sitten on. Mutta romanivaatteiden käyttöön liittyy myös häveliäisyyttä, joten kaikki eivät välttämättä sitten haluakaan olla esillä.

        Romanihameessa on ns. rönkötykset, ja hyvin ommeltuna ne jo itsessään kohottavat hametta vyötärön kohdalta. Alla käytetään pönkkää, joka voi olla kapea tai leveä riippuen siitä, miltä lopputulos näyttää. Pönkkä on pehmeä, ja sen voi ommella mistä kankaasta vain. Siinä on nauhat, joilla se kiinnitetään. Pönkkää tuetaan vielä leveällä alushameella.

        Hameen tulee olla leveä, koska muotojen pitäisi peittyä.

        Hameeseen käytettävä sametti maksaa n. 25-30 euroa metriltä, ja hameeseen sitä menee n. 7,5 - 9m. Koristekangas on leveydeltään n. 12 cm ja pituudeltaan 7,5 - 9m. Tämä kangas maksaa n. 50-80 euroa. Vuorikankaiden määrä riippuu ja vaihtelee, hinnoista en niiden kohdalla ole aivan varma.

        Röijyyn menee kangasta n. 2,5 - 2,8m, eli sanotaanko, että vajaat kolme metriä. Kankaat voivat olla minkä hintaisia vain, riippuu, mistä ne ostetaan. Yleensä normaali hintainen röijykangas maksaa 25-50 euroa. Kalliina pidetyt ovat sitten 60 euroa.

        Hintaerot voivat yrityksillä ja ompelijoilla olla suuria.

        Hyvä romanihame on hame, joka istuu hyvin päälle. Hyvästi tehtyä hametta ei tarvitse pönkätä välttämättä kovinkaan paljoa, eikä se myöskään paina koko maailmaa. Hameessa on hyvä sametti ja kristallit yms. on ommeltu hameeseen hyvin. Materiaalit ovat kestäviä.

        Hyvä hame maksaa 500-700 euroa.

        Korkokengät on romaninaisille hyvin ominaiset kengät. Miltä se näyttäisi, jos hameitten kanssa huideltaisiin lenkkareissa. Ei sitä hienona pidetä, mutta jokainen taplaa tyylillään.

        Nyt täytyy taas mennä, myöhemmin enemmän.

        1. Onko housut naisilla eräänlainen tabu tai onko ne "kielletyt" kokonaan?

        2. Entä esim. sukkahousut tms. Saako niitä käyttää?

        3. Pitääkö kenkien olla tietynlaiset tai tietynväriset, vaikka olisivatkin korkokengät? Onko koron pituudella väliä?

        4. Millä romanihame kiinnitetään ja miten se oikein pysyy päällä? Kyseessä on kuitenkin suht. raskas vaate, sitä ajattelin.

        5. Vanhemmilla romaninaisilla olen nähnyt huiveja päässä. Kuuluuko huivin käyttö vanhuuteen?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        barbro2 kirjoitti:

        Ei sinulla varmaan ainakaan töihin ole aamulla kiire :oD

        ...joten varsinaisia töitä ei ole ohjelmistossa muuta kuin harjoitteluissa ja mahdollisesti kesällä, jos kesätöitä sattuu saamaan. :)

        Ps. Kiitos vain huolenpidosta työelämäni suhteen. :)


      • tuo tumma nainen
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Romanihameeseen käytetään neljää eri kangasta. Päällimmäinen kerros on aina mustaa, sileäpintaista samettia, ns. kultareuna samettia. Sitä voi ostaa Eurokankaasta, mutta se on siellä aika kallista. Monesti sametti tuodaan jostain ulkomailta. Mm. Saksan samettia käytetään, samoin muita. Ulkomailla sametti on halvempaa kuin täällä. Sametin alla on joko yksi tai kaksi vuorikangasta, ne on yleensä puuvillakangasta. Yläosassa oleva koristekangas on kokopaljettia, verkkopohjaista kangasta jossa on merkkauksia, hileitä tai paljetteja (tai näitä kaikkia) tai muuta koristeellista kangasta. Yläosa voi olla myös ihan tavallista yksiväristä satiinia tai puuvillakangasta, mutta näitä ei oikein käytetä. Yläosa voi olla myös kokonaan kristalleista, mutta näiden alla on yleensä sitten se vuorikangas, eli puuvilla tms.

        "Puseroon" eli röijyyn voidaan käyttää periaatteessa mitä kangasta vaan. Monesti kangas on ohutta, koska se on miellyttävämpää päällä. Kankaat on usein läpikuultavia, ns. verkkopohjaisia kankaita. Niissä on koristeita, kuten helmiä, kiviä, kristalleita, paljetteja, merkkauksia. Kangas voi olla myös silkkiä, satiinia, taftia, organzaa yms.

        Ei ole tiettyjä värejä, mitä tietyn ikäinen saa käyttää. Valkoinen on usein juhlan ja ilon väri, mutta sitä voi käyttää myös arkena. Arkena valkoinen ei kyllä kovin käytännöllinen ole. Kesällä suositaan valkoista, koska se on vähemmän kuumaa.

        Romaniasun käytön aloittamiseen ei liity erityistä juhlintaa. Vaatteita kun alkaa käyttää, niin haluaa ehkä olla mahdollisimman paljon esillä, että kaikki näkisivät, että nyt ne sitten on. Mutta romanivaatteiden käyttöön liittyy myös häveliäisyyttä, joten kaikki eivät välttämättä sitten haluakaan olla esillä.

        Romanihameessa on ns. rönkötykset, ja hyvin ommeltuna ne jo itsessään kohottavat hametta vyötärön kohdalta. Alla käytetään pönkkää, joka voi olla kapea tai leveä riippuen siitä, miltä lopputulos näyttää. Pönkkä on pehmeä, ja sen voi ommella mistä kankaasta vain. Siinä on nauhat, joilla se kiinnitetään. Pönkkää tuetaan vielä leveällä alushameella.

        Hameen tulee olla leveä, koska muotojen pitäisi peittyä.

        Hameeseen käytettävä sametti maksaa n. 25-30 euroa metriltä, ja hameeseen sitä menee n. 7,5 - 9m. Koristekangas on leveydeltään n. 12 cm ja pituudeltaan 7,5 - 9m. Tämä kangas maksaa n. 50-80 euroa. Vuorikankaiden määrä riippuu ja vaihtelee, hinnoista en niiden kohdalla ole aivan varma.

        Röijyyn menee kangasta n. 2,5 - 2,8m, eli sanotaanko, että vajaat kolme metriä. Kankaat voivat olla minkä hintaisia vain, riippuu, mistä ne ostetaan. Yleensä normaali hintainen röijykangas maksaa 25-50 euroa. Kalliina pidetyt ovat sitten 60 euroa.

        Hintaerot voivat yrityksillä ja ompelijoilla olla suuria.

        Hyvä romanihame on hame, joka istuu hyvin päälle. Hyvästi tehtyä hametta ei tarvitse pönkätä välttämättä kovinkaan paljoa, eikä se myöskään paina koko maailmaa. Hameessa on hyvä sametti ja kristallit yms. on ommeltu hameeseen hyvin. Materiaalit ovat kestäviä.

        Hyvä hame maksaa 500-700 euroa.

        Korkokengät on romaninaisille hyvin ominaiset kengät. Miltä se näyttäisi, jos hameitten kanssa huideltaisiin lenkkareissa. Ei sitä hienona pidetä, mutta jokainen taplaa tyylillään.

        Nyt täytyy taas mennä, myöhemmin enemmän.

        taannoin Istanbulin Grand Basaarissa upeiden samettien ja brokadien myyjään, joka alkoi puhua minulle suomea. Ihmettelin, mistä hän oli kielen oppinut, ja hän kertoi oppineensa sen Suomen romaneilta, jotka käyvät hänen liikkeessään kangasostoksilla.
        Olenpa törmännyt täällä kotipuolessa ikävämpäänkin: kaksi romaninaista tappeli raivokkaasti. Vanhempi oli kaatanut nuoremman maahan ja repi tämän hiuksia ja vaatteita sellaisella voimalla, että paksu sametti repeytyi kuin silkkipaperi alhaalta ylös asti paljastaen muhkeat, ilmeisesti vaahtokumiset, lannetoppaukset. Sama kuin olisi repinyt viisisatasia plus matkalippuja kahtia. Samalla hän monotti korkokengällään altavastaajaa päähän. Jouduin hillitsemään raivotarta poliisin saapumiseen asti, jottei toinen olisi joutunut lautoihin, toinen rautoihin.
        Nämä ovat yksittäisiä tapauksia, mutta omalla tavallaan mielenkiintoisia.


      • Ajatuksia ajatuksia.
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Iltaa!

        On hyvä olla kiinnostunut ympäröivästä maailmasta! :) Ties mistä sitä jäisi paitsi, jos ei olisi mistään kiinnostunut.

        Naisen perinteiselle vaatetukselle ei ole varsinaista nimitystä. Yleensä mediassa ja virallisissa yhteyksissä puhutaan romanivaatteista, romaniasusta, perinteisestä puvusta yms. Normaalissa puhekielessä ja romanien kesken me käytetään koko asusta nimitystä "hameet". Joskus myös isot hameet, kaaleen vaatteet (eli romanivaatteet) tai vaan "kamppeet". Tuo viimeksi mainittu on myös tiettyihin tilanteisiin sopiva kiertoilmaus.

        Nykyään näitä vaatteita aletaan käyttämään, kun koulut on käyty ja ajokortti ajettu. Mutta on tietysti niitä, jotka aloittaa käytön syystä tai toisesta aiemmin. Riippuu ihan henkilön toimista ja ajatuksista, että milloin sitten laittaa. Ja näihin vaikuttaa kotikasvatus ja lähimpien asenne näihin asioihin. Olet kyllä ihan oikeassa tuossa oletuksessasi.:) Mutta tosiaan kaikki eivät tuon mukaan toimi.

        Täällä Suomessa on muutama sellainen romanivaatteisiin erikoistunut ompelija, jolta sitten voi tilata. Mulla on muutama paikka, mihin olen "mieltynyt" hinta-laatu-suhteen vuoksi. Heikkolaatuista vaatetta ei kannata tilata, koska se ei kuitenkaan ilmainen ole. Joissain paikoissa on myös esim. röijyjä valmiina ja näitä voi käydä katsomassa paikan päällä ja ostaa sitten, jos löytää jotain sopivaa...

        Romanihame on aika hinnakas. Hinnat alkaa siinä, sanoisinko 500 eurosta. Ja vaikka tuo hinta tuntuu jo suhteellisen korkealta, niin tämäkin on nykypäivänä vielä halpa hinta hameesta. 500 eurolla saa tavallisen, arkikäyttöön sopivan hameen. Juhlavampaan hameeseen menee enemmän rahaa. Hinnat riippuu teettopaikasta. Itse teetin arkeen sopivan, en kuitenkaan kaikista vaatimattominta, hameen viidelläsadalla eurolla. Joissain ompelimoissa hinnat tavallisten hameiden kohdalla ovat 550-600 euroa. Paremmasta hameesta voi joutua pulittamaan likelle tonnin. Rahantuhlausta, eikö totta?

        Röijyt maksaa yleisesti ottaen n. 60-80 euroa valmiina. Riippuu kankaan laadusta ja määrästä yms. On tietysti henkilöitä jotka rahastaa röijykankailla pyytäen jo pelkästä kankaasta tuon 60-80 euroa. Siihen ompelupalkkio (n.35-50 euroa) päälle, niin johan se hinta onkin taivaissa. Itse en noin kalliilla suostuisi röijyä tilaamaan, ennemmin ostaisin kankaan ja tekisin itse. Säästäisin edes jossain.

        Essut maksavat n. 15-35 euroa vähän riippuen millainen essu on kyseessä. Näiden vaatteiden kanssa käytettävät takit (eivät erityisemmän paksuja edes) maksavat 120-130 euroa. Eli kallista on. Itse kun tekee, pääsee vähemmällä! :)

        Osaisitko kertoa, miksi suuri osa mustalaisista notkuu ostareilla pummaamassa kannykkaa tai tupakkaa ennemmin kun menisivat toihin? Mustalaiset myos varastelevat kaupoista ja yksityisilta henkiloilta enemman kun valtavaesto. Mistahan tama johtuu?

        Tunnen kaksi mustalaistyttoa, jotka ovat erittain mukavia. Asumme tosin nykyaan niin kaukana toisistamme ettemme juuri nae enaa. Heidan perheissa on tapahtunut erittain vakivaltaisia ja hirveita juttuja aika paljon ja ovat kertoneet myos samanlaisi ajuttuja tapahtuvan muissakin mustalaisperheissa paljon.

        Eniten kuitenkin mietityttaa, etta miksi mustalaiset Suomessa ja Ruotsissa pukeutuu hameisiin ja noudattaa omanlaista kulttuuria, kun taas kaikkialla muualla maailmassa romanit eivat nain kayttaydy? Ovatko nama Suomen ja Ruotsin romanit siis joku aivan oma kansansa, eika oikeita romaneja ollenkaan? OMista Suomen ja Ruotsin romanit ovat kotoisin ja miksi heita/teita kutsutaan edes romaneiksi?

        Kiitos jos jaksat vastata!


      • ,l+´+kl+
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        ...mutta tulinpahan tänne vielä, kun tätä luppoaikaa nyt sattuu olemaan eikä vielä väsytä. Tämän jälkeen voisin kyllä suunnata nukkumaan. :)

        Olen sitä mieltä, että pukeutumistyyliä tärkeämpää olisi lasteni henkinen ja fyysinen hyvinvointi. Jos lapset kokisivat romanivaatteet luonnolliseksi osaksi elämäänsä, niin mikäpä siinä. Lapseni voisivat kyllä aina tulla mun nokan eteeni ihan millä vaatteilla vain. Tässä mielessä olen aika uudenaikainen. Vaatetustyyliä tärkeämpää vaatetuksessa olisi, että se olisi kuitenkin asiallista. Sillä linjalla toivon lasteni menevän, pukeutuvatpa he sitten romanivaatteisiin tai eivät. :)

        Itselleni romanikulttuuri on jokapäiväinen ja todella tärkeä asia. Pidän melko tärkeänä kasvattaa heidät kulttuurin mukaan, mutta en opeta heitä ns. turhan tärkeiksi. Romanikulttuurissa on hienoja ja kunnioitettavia asioita, mutta niiden ohella tulee oppia myös toimimaan suomalaisessa yhteiskunnassa meille kaikille yhteisillä pelisäännöillä.

        Aloin käyttää romanivaatteita ollessani vielä peruskoulussa. Viimeinen peruskoulu vuosi menikin sitten hameitten kanssa säätäessä, että miten tässä nyt sitten mihinkin mahtuu... Oma päätös on tietysti se, että alkaako romanivaatteita käyttää vai eikö ala. Vanhemmat voivat tietysti ohjata johonkin suuntaan. Romanivaatteet on todella luonnollinen valinta, jos on yhteisössä kasvanut ja nähnyt, että suurin osa naisista romanivaatteet laittaa. Päätös on kuitenkin iso ja sitä todella kantsii miettiä. Vanhemmat voi kieltää laittamasta romanivaatteita liian aikaisin, ettei sitä päätöstä sitten joutuisi myöhemmin katumaan... Täysi-ikäisenä ihminen voi laillisesti tehdä omat päätöksensä ja toimia kuten parhaaksi näkee, mutta salaa toimiminen ei todellakaan ole hyvä edes siinä vaiheessa. Vanhemmalla ja lapsella pitäisi olla keskusteluyhteys auki.

        Koen, että sopiva ikä alkaa käyttää romanivaatteita, on sitten, kun peruskoulu ja joku toisen asteen koulutus on käyty, ja ajokortti ajettu. Silloin ikää on noin 18-20, mikä on tosi sopiva ikä siirtyä tällä tavoin aikuisuuteen. Romanivaatteet esim. peruskoulussa eivät ole kovin käytännölliset, voin sanoa kokemuksella jo. Itse en antaisi hameita välttämättä laittaa, ennen kuin tosiaan vasta siinä 17-18-vuotiaana.

        Hame on meillä enemmän tosiaan naisen vaate, kuin housut. Virallisesti ei koskaan ole ollut puhetta perinteisen asun symbolisesta merkityksestä, mutta tavallaan voisi ajatella, että siihen jotain symboliikkaa sisältyy. Asu on kuitenkin naisellinen, ja korostaa sitä, että naisia tässä tosiaan ollaan. Kaikessa peittävyydessäänkin! :)

        Tunnen ja tiedän kyllä valkolaisnaisia, joilla on romanivaatteet yllään joka ikinen päivä. Romanivaatteiden käytön aloittaminen valtaväestön naisilla on laaja asia. Siihen vaikuttaa monta tekijää. Tietysti mies ja miehen sukukin, miehen ja suvun asenteet, ja toki sitten itse nainenkin ja hänen ajatuksensa ja asenteensa. Vaatteita ei voi pakottaa käyttämään. Jos valkolaisnainen seurustelee romanimiehen kanssa, eikä mies vaadi romanivaatteita käytettäväksi, voi nainen tietysti ilmaista halunsa pukeutua perinteiseen asuun. Perinteinen asu on kuitenkin välillä raskas kantaa, henkisesti ja tietysti muutenkin.

        Mä en määrittele ihmisen arvoa sillä, millaisia vaatteita se käyttää. Jotkut saattavat ehkä niin tehdäkin. Romanikulttuurin mukaista on pukea hameet päälleen, mutta romanikulttuurissa ei määritellä, kumpi tällaisista naisista on arvoasteikolla ylempänä. Ehkä hyvä niin. :)

        Tavallisia pitkiä hameita aletaan käyttämään... Niin, puhutkohan nyt valtaväestöstä vai romaneista? Jos puhut romaneista, niin pitkiä hameita aletaan käyttämään murrosiän alkaessa, n. 13-vuotiaana. Jotkut myöhemmin, jotkut aiemmin. Jos puhut valtavaäestöstä, niin sehän ihan riippuu, mihin tahtiin muutenkin edetään. Jokainen tekee asiat tyylillään. Hameen ja koko asun pitää olla peittävä ja asiallinen, sellainen, että sillä voi kuvitella menevänsä vanhempien ihmisten eteen. Paljastavuus ei siis ole ok. Hameen tulee olla musta ja pitkä, liian tiukka se ei saa olla. Hame ei saa laahata maata, mutta liian lyhytkään se ei saa olla. Nilkkojen tulee peittyä, samoin osa kengästä. Hame voi olla muotoon leikattu, vaan ei liian kiinteä kuitenkaan. Hameen on tarkoitus peittää muodot osittain. Jakku voi olla muodin mukainen ja muotoon leikattu, ja väriltään millainen vain. Paitojen pääntiet eivät saa olla liian avokaulaisia. Paidat voi olla minkä värisiä vain. Asun tulee ennen kaikkea olla puhdas ja siisti. Resuiset kamppeet ei ole myöskään in. :)

        Henkilöstä itsestään riippuu, voiko hän julkisesti hyppiä housut jalassa sen jälkeen, kun on normaalia hametta alkanut käyttää. Romanikulttuurin mukaista olisi ehkä lähinnä vastata, että näin ei voi tehdä. Mutta jos on kyse kovin nuoresta tytöstä, niin mikäpä ettei?

        Pitkien hameiden aika on kuin siirtymäaika aikuisuuteen. Tavallaan ollaan aikuisia, tavallaan ollaan lapsia. Vaikka tapojen tietämystä ja tuntemusta ja jonkinlaista naisen roolin vetämistä odotetaan ja pidetään hyväksyttävänä, niin enemmän nämä lapsia silti ovat kuin aikuisia. Vastuu ja aikuisena pitäminen tietysti kasvaa sitä mukaa, kun ikää ja järkeä tulee lisää.

        Pojat laittavat suorat vaatteet yleensä n. 13-vuotiaana, valitettavasti nykyään on jossain yleistä alkaa suoria vaatteita käyttää aivan pikkupoikanakin, esim. 7-vuotiaana. Tuntuu ettei näillä lapsilla ole lapsuutta ollenkaan, kun pienestä pitäen opetetaan aikuisuuteen..

        Minusta ei ole mitään erityistä, jota pitäisi ottaa huomioon, jos seurustelun aloittaa. Tietysti ennen seurustelua on hyvä puhua yhdessä kulttuurien vaikutuksesta hänen elämään ja siitä, miten hän olettaisi sen vaikuttavan sinun elämääsi. Sellaista ei pidä tehdä, mikä ei tunnu luontevalta. Romanikulttuuri ei loppujen lopuksi valtaväestön tavoista poikkea hirveästi; itse asiassa näitä nykyisiä romanitapoja oli tuolla historian hämärissä ihan täällä Suomessa valtaväestöllä... Romanitavat tuntuvatkin monesta valtaväestön edustajasta vanhahtavilta. Sitä ne ehkä osin ovatkin.

        Nyt nukkumaan. Kysy ihmeessä lisää.

        "Koen, että sopiva ikä alkaa käyttää romanivaatteita, on sitten, kun peruskoulu ja joku toisen asteen koulutus on käyty, ja ajokortti ajettu."

        Ajokortti pitää ajaa, koska hameissa ei kykene liikkumaan tai käyttämään linja-autoa.

        "Joku toisen asteen koulutus" - salli mun nauraa!


    • esther_83

      Kuinka yleistä avioliitto on romaneilla?

      • nainen jokaisen ilmansuunnan

        Hei,

        Avioliitto ei ole kovin yleistä, vaikkakin se on koko ajan yleistymässä. Aiemmin lähinnä uskovaiset ihmiset halusivat solmia avioliittoja, mutta nyttemmin myös muutkin. Avioliitot on tulleet nuorilla uudestaan suosioon. Vaikka vihille ei oltaisi mentykään ja elettäisiin ns. avoliitossa, puhutaan vaimoista ja miehistä.


      • Nellie.
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hei,

        Avioliitto ei ole kovin yleistä, vaikkakin se on koko ajan yleistymässä. Aiemmin lähinnä uskovaiset ihmiset halusivat solmia avioliittoja, mutta nyttemmin myös muutkin. Avioliitot on tulleet nuorilla uudestaan suosioon. Vaikka vihille ei oltaisi mentykään ja elettäisiin ns. avoliitossa, puhutaan vaimoista ja miehistä.

        1. Onko teillä avoliitto siis periaatteessa samassa asemassa kuin avioliitto? Ja onko tällainen avoliitossa oleva pariskunta saman arvoinen ja veroinen kuin avioliitossa oleva? Niin, että siis muut ihmiset pitävät näitä vaimona ja miehenä, eivät pelkästään parina, joka seurustelee?

        2. Millaisia vaatteita häissä käytetään? Voiko romaninainen käyttää hääpukua, jota meikäläiset yleensä käyttää häissään?

        3. Jos valkolainen menee romanin kanssa naimisiin, niin voiko hän käyttää ihan tavallista hääpukua? Tai miten yleensä pukeutuu?

        4. Onko romaneilla erityinen tapa esim. kirkkovihkimisille, vai käytetäänkö siviilivihkimisiä...?

        5. Olen kuullut Euroopan romanien romanihäistä, joita saatetaan juhlia vaikka viikko yhtä soittoa. Tehdäänkö näin Suomessa?

        6. Onko romaneilla hyväksytympää olla naimisissa?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        Nellie. kirjoitti:

        1. Onko teillä avoliitto siis periaatteessa samassa asemassa kuin avioliitto? Ja onko tällainen avoliitossa oleva pariskunta saman arvoinen ja veroinen kuin avioliitossa oleva? Niin, että siis muut ihmiset pitävät näitä vaimona ja miehenä, eivät pelkästään parina, joka seurustelee?

        2. Millaisia vaatteita häissä käytetään? Voiko romaninainen käyttää hääpukua, jota meikäläiset yleensä käyttää häissään?

        3. Jos valkolainen menee romanin kanssa naimisiin, niin voiko hän käyttää ihan tavallista hääpukua? Tai miten yleensä pukeutuu?

        4. Onko romaneilla erityinen tapa esim. kirkkovihkimisille, vai käytetäänkö siviilivihkimisiä...?

        5. Olen kuullut Euroopan romanien romanihäistä, joita saatetaan juhlia vaikka viikko yhtä soittoa. Tehdäänkö näin Suomessa?

        6. Onko romaneilla hyväksytympää olla naimisissa?

        Hei,

        vastasin sulle jo tuolla alempana noihin kysymyksiisi, missä kysyit mm. koululiikunnassa pukeutumisesta. Koetan ehtiä vastaamaan mahdollisimman moneen sun kysymykseen, mutta jos jotain jää puuttumaan, niin jatkan sitten myöhemmin.

        Avoliitto on kyllä periaatteessa samassa asemassa kuin avioliitto, ja avoliitto onkin kyllä yleisempää. Se, millainen arvostus näitä kahta kohtaan on, riippuu ihan vain ihmisistä eikä niinkään kulttuurista. Avioliittoa kuitenkin pidetään pyhänä ja kunnioitettavana asiana. Myös avoliittoa kunnioitetaan ja avoliitossa elävä pariskunta mielletään mieheksi ja vaimoksi. Avoliitossa ja avioliitossa olevat pariskunnat ovat keskenään ihan samalla viivalla. Toki hengellisiä arvoja kunnioittavat ihmiset pitävät avioliitossa elämistä hyväksyttävämpänä.

        Häissä käytetään ihan samanlaisia vaatteita, kuin yleensäkin. Pukeutuminen voi olla tavallista juhlavampaa ja koristeellisempaa. Hameessa voi olla enemmän kiviä tai muuten todella hieno yläosa, röijy voi olla koristeelliempi kuin yleensä, tai sitten voidaan käyttää "vaateparia", eli röijy ja essu on samasta kankaasta. Mies voi käyttää hienoa pukua. Koruja voi olla myös enemmän kuin arkioloissa, tai ne voivat muuten olla hienompia.

        Yleensä romaninainen, joka pukeutuu perinteiseen asuun, käyttää vain omia vaatteitaan häissä. Mutta sattumoisin tiedän erään henkilön, joka omissa häissään käytti "valtaväestön" perinteistä hääpukua. Muuten siis piti ihan romanivaatteita. Ja avioon tosiaan astui romanimiehen kanssa kuitenkin.

        Jos valtaväestön nainen menee avioliittoon romanimiehen kanssa, niin tietysti hän voi käyttää "oikeaa" hääpukua. On miehen ja naisen välinen asia, mitä päällänsä pidetään. Tosin yleensä jos nainen on alkanut käyttää edes jonkunkaanlaista hametta, hän menee sitten niissä vihille.

        Moni romani käyttää vihkimiseen maistraattia, mutta kirkollista vihkimistä on alettu suosia nykyään yhä enemmän ja enemmän.

        Suomessa häitä ei välttämättä vietetä sen kummemmin. Euroopassa romanien tavat ovat jonkun verran eroavaiset Suomen romanien tapoihin nähden. Euroopassa ollaan vapaampia, ja siellä häihin voidaan kutsua ja kutsutaan omat vanhemmat yms. Täällä Suomessa niin ei toimita, eikä avioliitosta vanhemmille sen kummemmin puhuta. Avioliitto on kyllä hieno asia ja totta kai vanhemmat saavat siitä myöhemmin tietää. Hmm, mitähän vielä... Tosiaan, häihin kutsutaan lähinnä oman ikäistä porukkaa, ja lähimpiä ihmisiä. Tietysti joku voi pitää suuremmatkin häät ja halutessaan kutsua sinne muitakin, mutta nämä on kyllä sitten niitä poikkeuksia. Häitä saatetaan juhlia vain kahdestaankin.


      • Mitasmitasmitas
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hei,

        vastasin sulle jo tuolla alempana noihin kysymyksiisi, missä kysyit mm. koululiikunnassa pukeutumisesta. Koetan ehtiä vastaamaan mahdollisimman moneen sun kysymykseen, mutta jos jotain jää puuttumaan, niin jatkan sitten myöhemmin.

        Avoliitto on kyllä periaatteessa samassa asemassa kuin avioliitto, ja avoliitto onkin kyllä yleisempää. Se, millainen arvostus näitä kahta kohtaan on, riippuu ihan vain ihmisistä eikä niinkään kulttuurista. Avioliittoa kuitenkin pidetään pyhänä ja kunnioitettavana asiana. Myös avoliittoa kunnioitetaan ja avoliitossa elävä pariskunta mielletään mieheksi ja vaimoksi. Avoliitossa ja avioliitossa olevat pariskunnat ovat keskenään ihan samalla viivalla. Toki hengellisiä arvoja kunnioittavat ihmiset pitävät avioliitossa elämistä hyväksyttävämpänä.

        Häissä käytetään ihan samanlaisia vaatteita, kuin yleensäkin. Pukeutuminen voi olla tavallista juhlavampaa ja koristeellisempaa. Hameessa voi olla enemmän kiviä tai muuten todella hieno yläosa, röijy voi olla koristeelliempi kuin yleensä, tai sitten voidaan käyttää "vaateparia", eli röijy ja essu on samasta kankaasta. Mies voi käyttää hienoa pukua. Koruja voi olla myös enemmän kuin arkioloissa, tai ne voivat muuten olla hienompia.

        Yleensä romaninainen, joka pukeutuu perinteiseen asuun, käyttää vain omia vaatteitaan häissä. Mutta sattumoisin tiedän erään henkilön, joka omissa häissään käytti "valtaväestön" perinteistä hääpukua. Muuten siis piti ihan romanivaatteita. Ja avioon tosiaan astui romanimiehen kanssa kuitenkin.

        Jos valtaväestön nainen menee avioliittoon romanimiehen kanssa, niin tietysti hän voi käyttää "oikeaa" hääpukua. On miehen ja naisen välinen asia, mitä päällänsä pidetään. Tosin yleensä jos nainen on alkanut käyttää edes jonkunkaanlaista hametta, hän menee sitten niissä vihille.

        Moni romani käyttää vihkimiseen maistraattia, mutta kirkollista vihkimistä on alettu suosia nykyään yhä enemmän ja enemmän.

        Suomessa häitä ei välttämättä vietetä sen kummemmin. Euroopassa romanien tavat ovat jonkun verran eroavaiset Suomen romanien tapoihin nähden. Euroopassa ollaan vapaampia, ja siellä häihin voidaan kutsua ja kutsutaan omat vanhemmat yms. Täällä Suomessa niin ei toimita, eikä avioliitosta vanhemmille sen kummemmin puhuta. Avioliitto on kyllä hieno asia ja totta kai vanhemmat saavat siitä myöhemmin tietää. Hmm, mitähän vielä... Tosiaan, häihin kutsutaan lähinnä oman ikäistä porukkaa, ja lähimpiä ihmisiä. Tietysti joku voi pitää suuremmatkin häät ja halutessaan kutsua sinne muitakin, mutta nämä on kyllä sitten niitä poikkeuksia. Häitä saatetaan juhlia vain kahdestaankin.

        Romanit ovat hankkineet itselleen sellaisen maineen, etta monet pelkaavat heita. Miksi romanit usein ovat agressiivisia ja vakivaltaisia? Onko tallainen kayttaytyminen jollakin tavalla arvostettua romanikulttuurissa vai mista yleisyys johtuu? Myos todella usein eri virastoissa asiakaspalvelijat saavat erittain rumaa ja huonoa kaytosta osakseen.

        En ole koko elamani aikana tavannut kun kaksi romania, jotka kavisivat toissa. Ja olen romaneja tavannut paljon. Onko varastelu arvostetumpaa romaneille kun tyossakaynti?

        Eikos muualla maailmassa romanit ole lahinna kerjaavia kiertolaisia nuhjuisissa vaatteissaan..? Miksi siis taalla pain maailmaa on kehitetty oma kulttuuri ja vaatetussaannot yms?

        http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/horizontal/1135259452122.jpeg

        http://www.uploads.jellycontent.net/starr-romania.com/poor-family.jpg

        http://news.sky.com/sky-news/content/StaticFile/jpg/2009/Jun/Week3/15311183.jpg

        Mista siis on suomen romaneilla kyse tassa pukeutumisesa? Miten suhtaudutte muun maailman romaneihin? Teillahan ei ole varmaan paljoakaan yhteista heidan kanssa...


      • oooooooooooooooooooo
        Mitasmitasmitas kirjoitti:

        Romanit ovat hankkineet itselleen sellaisen maineen, etta monet pelkaavat heita. Miksi romanit usein ovat agressiivisia ja vakivaltaisia? Onko tallainen kayttaytyminen jollakin tavalla arvostettua romanikulttuurissa vai mista yleisyys johtuu? Myos todella usein eri virastoissa asiakaspalvelijat saavat erittain rumaa ja huonoa kaytosta osakseen.

        En ole koko elamani aikana tavannut kun kaksi romania, jotka kavisivat toissa. Ja olen romaneja tavannut paljon. Onko varastelu arvostetumpaa romaneille kun tyossakaynti?

        Eikos muualla maailmassa romanit ole lahinna kerjaavia kiertolaisia nuhjuisissa vaatteissaan..? Miksi siis taalla pain maailmaa on kehitetty oma kulttuuri ja vaatetussaannot yms?

        http://www.hs.fi/kuvat/iso_webkuva/horizontal/1135259452122.jpeg

        http://www.uploads.jellycontent.net/starr-romania.com/poor-family.jpg

        http://news.sky.com/sky-news/content/StaticFile/jpg/2009/Jun/Week3/15311183.jpg

        Mista siis on suomen romaneilla kyse tassa pukeutumisesa? Miten suhtaudutte muun maailman romaneihin? Teillahan ei ole varmaan paljoakaan yhteista heidan kanssa...

        otit puheeksi asian, joka minuakin mietityttää.. Olen kuullut että presidenttimme (oiskohan ollut Kekkonen) Loi romaneille oikeuden omaan kansallispukuun ja vaikka sossun rahoilla tyyliin. Ja muutenkin sääti lakeja jotka suosii romaanikulttuuria. Asiasta eivät paljon romaanit itse puhu.


      • cpvosd¨vd+g
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hei,

        vastasin sulle jo tuolla alempana noihin kysymyksiisi, missä kysyit mm. koululiikunnassa pukeutumisesta. Koetan ehtiä vastaamaan mahdollisimman moneen sun kysymykseen, mutta jos jotain jää puuttumaan, niin jatkan sitten myöhemmin.

        Avoliitto on kyllä periaatteessa samassa asemassa kuin avioliitto, ja avoliitto onkin kyllä yleisempää. Se, millainen arvostus näitä kahta kohtaan on, riippuu ihan vain ihmisistä eikä niinkään kulttuurista. Avioliittoa kuitenkin pidetään pyhänä ja kunnioitettavana asiana. Myös avoliittoa kunnioitetaan ja avoliitossa elävä pariskunta mielletään mieheksi ja vaimoksi. Avoliitossa ja avioliitossa olevat pariskunnat ovat keskenään ihan samalla viivalla. Toki hengellisiä arvoja kunnioittavat ihmiset pitävät avioliitossa elämistä hyväksyttävämpänä.

        Häissä käytetään ihan samanlaisia vaatteita, kuin yleensäkin. Pukeutuminen voi olla tavallista juhlavampaa ja koristeellisempaa. Hameessa voi olla enemmän kiviä tai muuten todella hieno yläosa, röijy voi olla koristeelliempi kuin yleensä, tai sitten voidaan käyttää "vaateparia", eli röijy ja essu on samasta kankaasta. Mies voi käyttää hienoa pukua. Koruja voi olla myös enemmän kuin arkioloissa, tai ne voivat muuten olla hienompia.

        Yleensä romaninainen, joka pukeutuu perinteiseen asuun, käyttää vain omia vaatteitaan häissä. Mutta sattumoisin tiedän erään henkilön, joka omissa häissään käytti "valtaväestön" perinteistä hääpukua. Muuten siis piti ihan romanivaatteita. Ja avioon tosiaan astui romanimiehen kanssa kuitenkin.

        Jos valtaväestön nainen menee avioliittoon romanimiehen kanssa, niin tietysti hän voi käyttää "oikeaa" hääpukua. On miehen ja naisen välinen asia, mitä päällänsä pidetään. Tosin yleensä jos nainen on alkanut käyttää edes jonkunkaanlaista hametta, hän menee sitten niissä vihille.

        Moni romani käyttää vihkimiseen maistraattia, mutta kirkollista vihkimistä on alettu suosia nykyään yhä enemmän ja enemmän.

        Suomessa häitä ei välttämättä vietetä sen kummemmin. Euroopassa romanien tavat ovat jonkun verran eroavaiset Suomen romanien tapoihin nähden. Euroopassa ollaan vapaampia, ja siellä häihin voidaan kutsua ja kutsutaan omat vanhemmat yms. Täällä Suomessa niin ei toimita, eikä avioliitosta vanhemmille sen kummemmin puhuta. Avioliitto on kyllä hieno asia ja totta kai vanhemmat saavat siitä myöhemmin tietää. Hmm, mitähän vielä... Tosiaan, häihin kutsutaan lähinnä oman ikäistä porukkaa, ja lähimpiä ihmisiä. Tietysti joku voi pitää suuremmatkin häät ja halutessaan kutsua sinne muitakin, mutta nämä on kyllä sitten niitä poikkeuksia. Häitä saatetaan juhlia vain kahdestaankin.

        "Avoliitto" on kätevä, kun pitää ylläpitää kahta eri asuntoa "miehelle ja vaimolle lapsineen" . "Vaimo" tosin joutuu käymään siivoamassa myös "miehensä" asunnon ja mahdolliset muut sukulaisten (vetelät aikamiespojat, vanhukset) kämpät. Mitä, eikö tästä ollut mitään puhetta?


    • MinttuMaariaVain

      Heipparallaa!!!
      Mä olen romanimiehen vihitty vaimo, ja on tässä noita vuosia kulunut, viitisen vuotta. Lyhyt aika loppujen lopuksi, mutta seurusteltiin kyllä pitkään ennen kuin yhteen muutettiin, kihlauduttiin ja sitten avioliittoon päädyttiin.
      Ei siinä kulttuurit ja rodut paljon paina, jos muuten synkkaa ja tuntuu että juttu luistaa ja tunteet on molemminpuoliset. Mun mielestä voisit antaa palaa vain jos siltä tuntuu, mut tietenkin rauhassa tutustu siihen mieheen, että tiedät sitten, ketä ja millaista ihmistä olet ottamassa.
      Romaneissa on hyvin monenlaisia ihmisiä. On todella lämminhenkisiä ja sydämmellisiä ihmisiä joita toivoisi tuntevansa vaikka kuinka paljon. Sitten on kateellisia ja muuten vain epämiellyttäviä ihmisiä joita ei haluaisi tuntea ollenkaan. Romaneista ei voi sanoa että olisivat tietynlaisia, ei romanimiehistä kuin romaninaisistakaan.
      Oma mieheni on aivan ihana. Seurustelun alkuaikoina tutustuttiin todella perinpohjaisesti ja puhuttiin siitä, miten ja millä tavalla yhteisen elämämme järjestäisimme. Kumpi kulttuuri olisi hallitseva meillä, ja mitä mieltä kumpikin olemme mistäkin asioista. Päätimme, että alan opetella romanikulttuuriin kuuluvia tapoja, mutta voin kuitenkin ihan vapaasti pitää myös oman kulttuurini. Moni ehkä miettii, miten sellainen voi onnistua, mutta kyllä se on sujunut. Heh.
      Oli tiettyjä asioita, mitä oli hankala ymmärtää ja kyllä niitä minulle selvitettiin useaankin otteeseen. Mutta tämä ei haitannut. Rohkenin kysyä, ja minun kanssani oltiin kärsivällisiä. Lähdin ihan siitä, että haluan tietää mieheni kulttuurista mahdollisimman paljon, vaikka en sitä välttämättä omakseni ihan kokonaan ottaisikaan.
      Alkuaikoina käytin ihan vain housuja ja pukeuduin muutenkin kuin me valkolaiset yleensä tehdään. Kun sitten aikaa oli kulunut lisää, mieheni sanoi, että toivoisi minun pukeutuvan hameeseen. Yhdessä hänen naispuolisten sukulaisten kanssa sitten hankittiin minulle jakkuja ja vekkareita, niillä sitten aloittelin elämää. Kihlautumisestamme jonkin ajan kuluttua mies sanoi, että olisi hienoa, jos voisin alkaa käyttää romanivaatteita. Mietin asiaa todella pitkää ja keskustelin vaikka ja kenen kanssa. Päädyin sitten käyttämään. Ja tässä ollaan. Ihan hyvin on mennyt, alkuaikoina oli kyllä näidenkin kanssa vähän hankalaa.

      Mutta kaikkea hyvää teille!

    • Nellie.

      Menee kai vähän out of topic mutta: Voiko romanit käyttää töissä työvaatteita? Tai koulussa liikuntavaatteita tms.? Joskus yläastetta käydessäni romanitytöt ei edes osallistuneet liikuntaa.. Onko teillä jotain ruokia tai juomia mitä ette saa tehdä? Kuinka suhtaudutte alkoholiin, tupakointiin yms.? Olen kyllä nähnyt, että todella monella on tupakka suussa, tosi pienillä lapsillakin jopa.

      • en yhtään

        vai töissä.
        Montako itse tiedät?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan

        No minä opiskelen vielä, mutta opiskeluni aikana tulee vielä olemaan lukemattomia työharjoitteluja... Ja kyllä olen ainakin itse työvaatteita (hoitoasu) pitänyt ihan mukisematta tai sen kummemmin miettimättä. Jotkut tuntee, etteivät voi käyttää työvaatteita sellaisella työpaikalla, jossa käy asiakkaana romaneja. Mä olen mieltänyt asian itse taas niin, että mulle on turha tulla työpaikalla ruikuttamaan, että hei, miten olet ilman oikeita vaatteita. Pakkohan se on, jo ihan hygieniankin puolesta.

        Koulussa voi kyllä käyttää myös liikuntavaatteita. Liikuntavaatteiden käyttö voi tuntua kiusalliselta, koska meillä on voimakas häveliäisyyskulttuuri... Murrosiässä aletaan käyttää hameita (siis näitä normaaleja) jotta muodot peittyisivät. Toinen kriteeri voi sitten olla, jos liikuntatunnilla on romanipoika. Mutta ihmisen oma asenne ratkaisee tässäkin kaikista eniten. Liikunnassa on käytännöllisempääkin pitää nimenomaan liikuntavaatteita.

        Meillä ei ole erityisiä juoma- tai ruokakieltoja. Ei ole mitään erityisiä romaniruokia myöskään. Ihan tavallista ruokaa syödään ja voidaan syödä. Romaneissa on kyllä uskovia ihmisiä, jotka noudattavat Raamatun tapoja ihan niin tarkasti, etteivät laita suuhunsa sianlihaa. Mutta tämä ei ole kulttuuriin kuuluva asia, vaan joidenkin ihmisten uskonnollisista syistä johtuva juttu.

        Romanit tupakoivat ja käyttävät alkoholia niin kuin muutkin, ei siinä sen kummempaa. Häveliäisyyssyistä tupakointi ja alkoholin käyttö ei ole sallittua vanhempien ihmisten aikana, eikä humalassa saisi mennä vanhempien ihmisten eteen. Vanhemman ihmisen paikalle tullessa tupakka pitäisi heittää pois tai piilottaa. Poikkeuksiakin toki löytyy, ja onhan niitä sellaisiakin vanhempia ihmisiä, jotka varta vasten menevät kuppilaan nuorempien kanssa. Alkoholin käyttö ei naisilta ole hyväksyttävää, miespuolisilla se on enemmänkin sitä, että katsotaan kenen eteen mennään yms.


      • !!!!!!!!!
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        No minä opiskelen vielä, mutta opiskeluni aikana tulee vielä olemaan lukemattomia työharjoitteluja... Ja kyllä olen ainakin itse työvaatteita (hoitoasu) pitänyt ihan mukisematta tai sen kummemmin miettimättä. Jotkut tuntee, etteivät voi käyttää työvaatteita sellaisella työpaikalla, jossa käy asiakkaana romaneja. Mä olen mieltänyt asian itse taas niin, että mulle on turha tulla työpaikalla ruikuttamaan, että hei, miten olet ilman oikeita vaatteita. Pakkohan se on, jo ihan hygieniankin puolesta.

        Koulussa voi kyllä käyttää myös liikuntavaatteita. Liikuntavaatteiden käyttö voi tuntua kiusalliselta, koska meillä on voimakas häveliäisyyskulttuuri... Murrosiässä aletaan käyttää hameita (siis näitä normaaleja) jotta muodot peittyisivät. Toinen kriteeri voi sitten olla, jos liikuntatunnilla on romanipoika. Mutta ihmisen oma asenne ratkaisee tässäkin kaikista eniten. Liikunnassa on käytännöllisempääkin pitää nimenomaan liikuntavaatteita.

        Meillä ei ole erityisiä juoma- tai ruokakieltoja. Ei ole mitään erityisiä romaniruokia myöskään. Ihan tavallista ruokaa syödään ja voidaan syödä. Romaneissa on kyllä uskovia ihmisiä, jotka noudattavat Raamatun tapoja ihan niin tarkasti, etteivät laita suuhunsa sianlihaa. Mutta tämä ei ole kulttuuriin kuuluva asia, vaan joidenkin ihmisten uskonnollisista syistä johtuva juttu.

        Romanit tupakoivat ja käyttävät alkoholia niin kuin muutkin, ei siinä sen kummempaa. Häveliäisyyssyistä tupakointi ja alkoholin käyttö ei ole sallittua vanhempien ihmisten aikana, eikä humalassa saisi mennä vanhempien ihmisten eteen. Vanhemman ihmisen paikalle tullessa tupakka pitäisi heittää pois tai piilottaa. Poikkeuksiakin toki löytyy, ja onhan niitä sellaisiakin vanhempia ihmisiä, jotka varta vasten menevät kuppilaan nuorempien kanssa. Alkoholin käyttö ei naisilta ole hyväksyttävää, miespuolisilla se on enemmänkin sitä, että katsotaan kenen eteen mennään yms.

        ihmeessä joku pystyy ostaan 500e hameen.ite en pysty maksaa farkuista ku kork 50e.kui monta noit hameit sit ostetaan.


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        !!!!!!!!! kirjoitti:

        ihmeessä joku pystyy ostaan 500e hameen.ite en pysty maksaa farkuista ku kork 50e.kui monta noit hameit sit ostetaan.

        Heissan,

        usko pois, niin tuo 500 euroa on hinnoittelussa vielä tosi halpa hinta hameesta. Joillakin on vaan yks hame, joillakin kaksi, joillain kolme. Kolme on semmonen hyvä määrä, itselläni on kaks. Toisen pidän parempana hameena ja toisen jokapäiväisenä.


      • kysymysmerkki?
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Heissan,

        usko pois, niin tuo 500 euroa on hinnoittelussa vielä tosi halpa hinta hameesta. Joillakin on vaan yks hame, joillakin kaksi, joillain kolme. Kolme on semmonen hyvä määrä, itselläni on kaks. Toisen pidän parempana hameena ja toisen jokapäiväisenä.

        pidätsä niitä hameita sillonki ku siivoot??


      • edellinen vielä
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Heissan,

        usko pois, niin tuo 500 euroa on hinnoittelussa vielä tosi halpa hinta hameesta. Joillakin on vaan yks hame, joillakin kaksi, joillain kolme. Kolme on semmonen hyvä määrä, itselläni on kaks. Toisen pidän parempana hameena ja toisen jokapäiväisenä.

        muuten mitä sellasille hameille tehään, joita ei enää pidetä? tai heitetäänkö ne roskiin tai jotain? voiko sitä hametta edes pestä tai miten sitä ees voi pitää puhtaana? aika vaikee toi sametti varmaan et sitä aattelin. ja kuinka usein hankitaan uusia hameita?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        edellinen vielä kirjoitti:

        muuten mitä sellasille hameille tehään, joita ei enää pidetä? tai heitetäänkö ne roskiin tai jotain? voiko sitä hametta edes pestä tai miten sitä ees voi pitää puhtaana? aika vaikee toi sametti varmaan et sitä aattelin. ja kuinka usein hankitaan uusia hameita?

        Heissan!

        Yleensä pidän siivotessakin. Jos ihan yksin olen, niin välttämättä en viitsi.

        No hameet voi heittää esim. roskiin, jos ne on siinä kunnossa, että niitä ei tosiaankaan enää pidetä. Tai jos ne on vielä käyttökelpoiset, mutta ei kuitenkaan kovin edustavat, ne voi laittaa vaikka siivoushameiksi. Niistä otetaan yleensä kristallinauha pois, jos se on vielä hyvää. Ja tietysti hametta kannattaa huoltaa ja korjata sillä lailla, ettei sitä joutuisi heittämään roskiin.

        Jokainen hankkii uusia hameita niin kuin rahatilanne antaa myöten, ja myös tietysti se, että mitä kukin sitten tarvii.


      • pppirjo.,.
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Heissan,

        usko pois, niin tuo 500 euroa on hinnoittelussa vielä tosi halpa hinta hameesta. Joillakin on vaan yks hame, joillakin kaksi, joillain kolme. Kolme on semmonen hyvä määrä, itselläni on kaks. Toisen pidän parempana hameena ja toisen jokapäiväisenä.

        Puhtaasta mielenkiinnosta:
        Saako noihin teidän vaatteisiin jotain tukea? Mä olen itse kuullut sellaista, että sossu maksaa romanien hameet. Paljon sitä tukea saa? Mä tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, enkä halua mitenkään provosoida. Mietin vaan, tuol alempanaki on kommentti siitä, miten sossu maksaa romanien hameet... Eli sä kun oot romani, niin varmaan osaat tohon vastata...! :-)


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        pppirjo.,. kirjoitti:

        Puhtaasta mielenkiinnosta:
        Saako noihin teidän vaatteisiin jotain tukea? Mä olen itse kuullut sellaista, että sossu maksaa romanien hameet. Paljon sitä tukea saa? Mä tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, enkä halua mitenkään provosoida. Mietin vaan, tuol alempanaki on kommentti siitä, miten sossu maksaa romanien hameet... Eli sä kun oot romani, niin varmaan osaat tohon vastata...! :-)

        Hameeseen on mahdollisuus saada ns. täydentävää toimeentulotukea, mutta tietenkään sitä ei saa jos ei ole sossun asiakas jo valmiiksi ollut jonkin aikaa. Tukea saa paikkakunnasta riippuen, yleensä puolentoista vuoden välein. Joissain paikoissa määrä saattaa olla neljäkin vuotta. Rahaa saa n.250-450 euroa, yleinen enimmäismäärä on 350 euroa. Eipä se paljon ole niille, jotka ei rahaa muualta syystä tai toisesta saa. Hametta kuitenkin pidetään jatkuvasti, ja kuluuhan se käytössä. Eihän kukaan muukaan kulje sama hame päällään ympäri vuoden, heh.


      • toisaalta ei
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hameeseen on mahdollisuus saada ns. täydentävää toimeentulotukea, mutta tietenkään sitä ei saa jos ei ole sossun asiakas jo valmiiksi ollut jonkin aikaa. Tukea saa paikkakunnasta riippuen, yleensä puolentoista vuoden välein. Joissain paikoissa määrä saattaa olla neljäkin vuotta. Rahaa saa n.250-450 euroa, yleinen enimmäismäärä on 350 euroa. Eipä se paljon ole niille, jotka ei rahaa muualta syystä tai toisesta saa. Hametta kuitenkin pidetään jatkuvasti, ja kuluuhan se käytössä. Eihän kukaan muukaan kulje sama hame päällään ympäri vuoden, heh.

        aika harvat normaalit ihmiset on toimeentulotuen varassa koko ikänsä, kuten te.


      • jopa liikaa
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hameeseen on mahdollisuus saada ns. täydentävää toimeentulotukea, mutta tietenkään sitä ei saa jos ei ole sossun asiakas jo valmiiksi ollut jonkin aikaa. Tukea saa paikkakunnasta riippuen, yleensä puolentoista vuoden välein. Joissain paikoissa määrä saattaa olla neljäkin vuotta. Rahaa saa n.250-450 euroa, yleinen enimmäismäärä on 350 euroa. Eipä se paljon ole niille, jotka ei rahaa muualta syystä tai toisesta saa. Hametta kuitenkin pidetään jatkuvasti, ja kuluuhan se käytössä. Eihän kukaan muukaan kulje sama hame päällään ympäri vuoden, heh.

        yhteen vaatteeseen. Minullekin kelpaisi joku viidensadan vaate. Toisaalta on kyllä elettävä niinkuin suus äkkiä myöden. Tämän ajattelutavan soisi yleistyvän myös mustalaisten keskuudessa.
        Miksi maksatatte muilla elämänne?


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        toisaalta ei kirjoitti:

        aika harvat normaalit ihmiset on toimeentulotuen varassa koko ikänsä, kuten te.

        Heissan.

        En ole toki väittänytkään, että olisi normaalia elää koko elämänsä toimeentulotuen tms. varassa, mitään yrittämättä tai mitään haluamatta yrittää.

        Yleistys on kuitenkin turhaa, vaikka totta kai tiedän faktat; on ihan liikaa mustalaisia, jotka vain lepää laakereillaan eikä edes halua muualle edetä kuin sinne sossun luukulle. Mutta siitä huolimatta meissäkin on niitä, jotka yrittää, ja haluaa elämältään muutakin kuin tukien nostamista.

        Mutta näihin vaikuttaa niin paljon se, mikä malli saadaan kotoa. Ja miten kotona suhtaudutaan. Jos kotona ollaan välinpitämättömiä tyyliin "tee mitä haluat", niin kyllähän se sekin johonkin vaikuttaa. En tietenkään sano sitä, etteikö sitä omaa järkeä ja päätäänkin sais käyttää. On vaan paljon ihmisiä, jotka ei ajattele oman elämänsä ja tulevaisuutensa kannalta. Tai ehkä ajattelevatkin, mutta ei sillä lailla, kuin pitäisi.


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        jopa liikaa kirjoitti:

        yhteen vaatteeseen. Minullekin kelpaisi joku viidensadan vaate. Toisaalta on kyllä elettävä niinkuin suus äkkiä myöden. Tämän ajattelutavan soisi yleistyvän myös mustalaisten keskuudessa.
        Miksi maksatatte muilla elämänne?

        Iltaa,

        tiedätkö sun viestissä on aika yleistävä sävy, mistä en tykkää. Okei, ymmärrän että sille on kyllä aihettakin: on paljon mustalaisia, jotka vain nostaa rahat sossun luukulta eikä haluakaan elämältään mitään muuta. Varmaan joku laiskuuden ja yleisen mukavuuden haluisuuden yhteinen summa, kukapa sitä tietää.

        Mutta kuten tuolla ylempänä kirjoitin, niin meissä on tosiaan niitäkin, jotka todellakin yrittää edetä elämässään muualle, kuin sinne sossun luukulle. Ymmärrän, että nostetaan tukia jos ei syystä tai toisesta oikeasti vain saa töitä. Mutta en ymmärrä sitä että vain ollaan, eikä edes yritetä mitään.

        Mä en maksata yhteiskunnalla enkä "muilla" elämääni. Kotona mut kasvatettiin siihen, että koetan itse tienata rahani sitten, kun isommaksi kasvan. Tällä hetkellä opiskelen, eikä aikaa juuri jää esim. iltatöille... Opintotukea nostan (kuten moni muukin opiskeleva) ja tämän ohella asumistukea. Muut rahani tienaan satunnaisella keikkatyöllä, että ainakaan mun kohdalla ei toteudu tuo elämän muilla maksattaminen.

        Vaikea sanoa, miksi joku tekee niin, koska itselläni ei edes sellaiseen halua ole koskaan ollut.

        Tuosta vaatteiden kalliudesta; kyllä se 500 on paljon rahaa, totta kai. Ja aivan liikaakin, että sikäli olet kyllä ihan oikeassa. Harmi vaan, että se 500 on hyvin, hyvin, satunnainen hinta näissä puljuissa, joissa vaatteet teetetään. Valitettavasti myös se 500 euroa on melkeinpä koko hintaskaalan halvin hinta, kun hameiden hinnoista puhutaan. Siinä on hyvä rahasampo niille, jotka hameita valmistaa.

        Itsestäni haluan sanoa sen verran, että elän kyllä myös aika lailla suu säkkiä myöten. Ei tässä ole varaa ns. ylimääräisiin huvituksiin, ja jos meinaan jotain uutta vaatetta hankkia, niin siihen kyllä sitten täytyy säästää aika kauan. Eikä sitä tarviskaan elää yli varojensa, tietenkään. En kitsastelisi (kuten tällä hetkellä teen) ihan yhtä paljoa, jos tilanne olisi toinen, mutta ehkä se tulevaisuudessa on vähän valoisampi. Eipä sitä sittenkään kyllä mitään kulutusjuhlaa vietetä. Rahankäyttö on kyllä asia, mitä monen pitäis ajatella.


      • työssäkävijä
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Iltaa,

        tiedätkö sun viestissä on aika yleistävä sävy, mistä en tykkää. Okei, ymmärrän että sille on kyllä aihettakin: on paljon mustalaisia, jotka vain nostaa rahat sossun luukulta eikä haluakaan elämältään mitään muuta. Varmaan joku laiskuuden ja yleisen mukavuuden haluisuuden yhteinen summa, kukapa sitä tietää.

        Mutta kuten tuolla ylempänä kirjoitin, niin meissä on tosiaan niitäkin, jotka todellakin yrittää edetä elämässään muualle, kuin sinne sossun luukulle. Ymmärrän, että nostetaan tukia jos ei syystä tai toisesta oikeasti vain saa töitä. Mutta en ymmärrä sitä että vain ollaan, eikä edes yritetä mitään.

        Mä en maksata yhteiskunnalla enkä "muilla" elämääni. Kotona mut kasvatettiin siihen, että koetan itse tienata rahani sitten, kun isommaksi kasvan. Tällä hetkellä opiskelen, eikä aikaa juuri jää esim. iltatöille... Opintotukea nostan (kuten moni muukin opiskeleva) ja tämän ohella asumistukea. Muut rahani tienaan satunnaisella keikkatyöllä, että ainakaan mun kohdalla ei toteudu tuo elämän muilla maksattaminen.

        Vaikea sanoa, miksi joku tekee niin, koska itselläni ei edes sellaiseen halua ole koskaan ollut.

        Tuosta vaatteiden kalliudesta; kyllä se 500 on paljon rahaa, totta kai. Ja aivan liikaakin, että sikäli olet kyllä ihan oikeassa. Harmi vaan, että se 500 on hyvin, hyvin, satunnainen hinta näissä puljuissa, joissa vaatteet teetetään. Valitettavasti myös se 500 euroa on melkeinpä koko hintaskaalan halvin hinta, kun hameiden hinnoista puhutaan. Siinä on hyvä rahasampo niille, jotka hameita valmistaa.

        Itsestäni haluan sanoa sen verran, että elän kyllä myös aika lailla suu säkkiä myöten. Ei tässä ole varaa ns. ylimääräisiin huvituksiin, ja jos meinaan jotain uutta vaatetta hankkia, niin siihen kyllä sitten täytyy säästää aika kauan. Eikä sitä tarviskaan elää yli varojensa, tietenkään. En kitsastelisi (kuten tällä hetkellä teen) ihan yhtä paljoa, jos tilanne olisi toinen, mutta ehkä se tulevaisuudessa on vähän valoisampi. Eipä sitä sittenkään kyllä mitään kulutusjuhlaa vietetä. Rahankäyttö on kyllä asia, mitä monen pitäis ajatella.

        vuodessa ehkä maksimissaan 200 euroa vaatteisiin ja kenkiin. Siksi en millään voi ymmärtää, että teikäläisille maksaa sosku hameetkin.
        Itse olen työssäläyvä ihminen. Saan 1200 e käteen kuussa. Siitä menee puolet asuntolainaan.
        Siksi se kuule oikeasti kirpaisee, kun kuulee, että yhteiskunta elättää mustalaisia ja ostaa niille jopa 500 euron hameet.
        Se on vaan niin perkeleen väärin.


      • nainen jokaisen ilmansuunnan
        työssäkävijä kirjoitti:

        vuodessa ehkä maksimissaan 200 euroa vaatteisiin ja kenkiin. Siksi en millään voi ymmärtää, että teikäläisille maksaa sosku hameetkin.
        Itse olen työssäläyvä ihminen. Saan 1200 e käteen kuussa. Siitä menee puolet asuntolainaan.
        Siksi se kuule oikeasti kirpaisee, kun kuulee, että yhteiskunta elättää mustalaisia ja ostaa niille jopa 500 euron hameet.
        Se on vaan niin perkeleen väärin.

        Hei.

        Kyllä tässä kuule itsekin on ihan jonkun muun kuin yhteiskunnan elättinä. Ihan kokopäiväisiä töitäkin tulevaisuudessa on varmaan mahdollista tehdä, kunhan vain hoidan hommani hyvin. :)

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta kyllä niitä yhteiskunnan elättejä, ns. "elämäntapatyöttömiä" löytyy valtaväestöstäkin. En yritä puolustella kenenkään haluttomuutta/laiskuutta tehdä töitä (tai mitään muutakaan) mutta tuollainenhan se tosi asia kuitenkin on.

        Mutta jos jätetään tämä sosku-aiheinen keskustelu nyt sikseen, eiköhän tässä ole tullut jo esille kaikki oleellinen?

        Nyt suunnistan hetkeksi pihalle. Sen jälkeen luennolle.


      • hgfudd
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hei.

        Kyllä tässä kuule itsekin on ihan jonkun muun kuin yhteiskunnan elättinä. Ihan kokopäiväisiä töitäkin tulevaisuudessa on varmaan mahdollista tehdä, kunhan vain hoidan hommani hyvin. :)

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta kyllä niitä yhteiskunnan elättejä, ns. "elämäntapatyöttömiä" löytyy valtaväestöstäkin. En yritä puolustella kenenkään haluttomuutta/laiskuutta tehdä töitä (tai mitään muutakaan) mutta tuollainenhan se tosi asia kuitenkin on.

        Mutta jos jätetään tämä sosku-aiheinen keskustelu nyt sikseen, eiköhän tässä ole tullut jo esille kaikki oleellinen?

        Nyt suunnistan hetkeksi pihalle. Sen jälkeen luennolle.

        Selkeitä ja fiksuja vastauksia! Kiitos! Meissä valtaväestössä on varmasti yhtä paljon yhteiskunnan elättejä kuin mustalaisissakin, siitä on ihan turha rutista..

        Mielenkiintoinen keskustelu!


      • rom
        hgfudd kirjoitti:

        Selkeitä ja fiksuja vastauksia! Kiitos! Meissä valtaväestössä on varmasti yhtä paljon yhteiskunnan elättejä kuin mustalaisissakin, siitä on ihan turha rutista..

        Mielenkiintoinen keskustelu!

        500 € voi kyllä tuntua paljolta, mutta jos siellä nyt jokainen menisi vaatekaappinsa läpi ja laskisi paljonko ne on yhteensä maksanut, niin kyllä siitäkin varmaan sievoinen summa tulisi. Nämä vaatteet kun ovat aina ja jokapäivä päällä ja niitä ei ole 7 sorttia kaapissa, niinkuin esim farkkuja. Se raha vaan laitetaan kerralla, eikä pikkuhiljaa kun sattuu jotain kivaa löytymään. Siitä olen samaa mieltä että sossun ei tulisi hameita maksaa, mutta toisaalta maksaapa se alkoholistien viinatkin... Parempi kuitenkin jonkun vaatteisiin kuin kurkusta alas. Elämä on. Kyllä niitä tukia muutkin "pummaavat". Tiedän tapauksen jossa nuori äiti haki harkinnanvaraista tukea, kun piti muka saada lapselle sänky. Meni sitten laivalle ja biletti koko rahan. Miksei kukaan siitä ole katkera? Yleistäminen on sivistymättömien ihmisten suojautumiskeino. Ja saahan sillä mukavasti ajatukset pois omista puutteistaan, kun voi sanoa että nuo mustalaiset vasta yksiä piruja ovat! :D Omaperäisyyttä mielipiteisiin! Ja sinä joka kysyit montako töissä käyvää romania tunnet ja sanoit että itse et yhtään.. Kysyisin että montako romania tunnet itse, ja tuntemisella tarkoitan henkilökohtaista tuntemista. Yhden ehkä? Tai ehkä jopa 5? Ota selvää Romaneita on paljon enemmän kuin ne jotka sinä tunnet! Eli et voi puhua kaikkien puolesta! :P


      • nainen vuan
        rom kirjoitti:

        500 € voi kyllä tuntua paljolta, mutta jos siellä nyt jokainen menisi vaatekaappinsa läpi ja laskisi paljonko ne on yhteensä maksanut, niin kyllä siitäkin varmaan sievoinen summa tulisi. Nämä vaatteet kun ovat aina ja jokapäivä päällä ja niitä ei ole 7 sorttia kaapissa, niinkuin esim farkkuja. Se raha vaan laitetaan kerralla, eikä pikkuhiljaa kun sattuu jotain kivaa löytymään. Siitä olen samaa mieltä että sossun ei tulisi hameita maksaa, mutta toisaalta maksaapa se alkoholistien viinatkin... Parempi kuitenkin jonkun vaatteisiin kuin kurkusta alas. Elämä on. Kyllä niitä tukia muutkin "pummaavat". Tiedän tapauksen jossa nuori äiti haki harkinnanvaraista tukea, kun piti muka saada lapselle sänky. Meni sitten laivalle ja biletti koko rahan. Miksei kukaan siitä ole katkera? Yleistäminen on sivistymättömien ihmisten suojautumiskeino. Ja saahan sillä mukavasti ajatukset pois omista puutteistaan, kun voi sanoa että nuo mustalaiset vasta yksiä piruja ovat! :D Omaperäisyyttä mielipiteisiin! Ja sinä joka kysyit montako töissä käyvää romania tunnet ja sanoit että itse et yhtään.. Kysyisin että montako romania tunnet itse, ja tuntemisella tarkoitan henkilökohtaista tuntemista. Yhden ehkä? Tai ehkä jopa 5? Ota selvää Romaneita on paljon enemmän kuin ne jotka sinä tunnet! Eli et voi puhua kaikkien puolesta! :P

        Onhan niitä tosiaan sellaisia ihmisiä jotka haluaa viimisen päälle merkkivaatteita. Farkkuja, jotka saattavat maksaa yli satasen... Tai paitoja, jotka on kalliita. Ihan mitä vaan. Jos ajatellaan että hametta käytetään jopa useampi vuosi, suurin osa vielä käyttää joka ikinen päivä (ellei sitten kyhjötä yksin talonsa pimennossa) niin ei se viitisen sataa niin paljon ole... Kuitenkin kun ajatellaan, että varmaan sen verran saa vuodessa menevään ihan järkeviinkin vaatehankintoihin, esim. paitoihin, farkkuihin..


      • Nainen vuan
        pppirjo.,. kirjoitti:

        Puhtaasta mielenkiinnosta:
        Saako noihin teidän vaatteisiin jotain tukea? Mä olen itse kuullut sellaista, että sossu maksaa romanien hameet. Paljon sitä tukea saa? Mä tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, enkä halua mitenkään provosoida. Mietin vaan, tuol alempanaki on kommentti siitä, miten sossu maksaa romanien hameet... Eli sä kun oot romani, niin varmaan osaat tohon vastata...! :-)

        Haluan tarkentaa tuon edellisen vastausta!

        Pitkäaikaisella toimeentulotukiasiakkaalla on mahdollisuus hakea romanihameeseen saatavaa täydentävää toimeentulotukea. Täydentävä toimeentulotuki on harkinnanvarainen, ensinnäkin siinä suhteessa että annetaanko sitä vai eikö anneta. Sitten vielä harkitaan, kuinka paljon tätä täydentävää toimeentulotukea romanihametta varten annetaan. Esimerkiksi joillain kunnilla tällaista harkinnanvaraista tukea saa enintään 400 euroa, eikä tätä koko rahaa välttämättä saa.

        Jos hamerahan tarvitsija on alaikäinen, on vanhemmalla mahdollisuus (mikäli itse on toimeentulotukiasiakas) hakea tyttärelleen tällaista avustusta. Paikkakunnilla on yleensä kuitekin omat ikäkriteerinsä sille, minkä ikäiselle vaatetusrahaa voidaan myöntää.

        Ennen kuin tätä rahaa on mahdollisuus saada, tulee toimittaa kaikki tarvittavat tiedot ko. hankinnasta, esimerkiksi hameen kustannusarvio ja ompelijan nimi sekä yhteystiedot, jossa hame aiotaan teettää. Kustannusarvio pyydetään yleensä pyytämään ompelijalta, mutta kaikki ompelijat ei toimita kustannusarvioita vedoten siihen, että "sossusta" voidaan yhtä hyvin soittaa heillekin päin. Tuen saamisen jälkeen on tietysti esitettävä kuitti, josta käy ilmi, kenelle on maksettu ja kuinka paljon on maksettu.


      • ...........
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        No minä opiskelen vielä, mutta opiskeluni aikana tulee vielä olemaan lukemattomia työharjoitteluja... Ja kyllä olen ainakin itse työvaatteita (hoitoasu) pitänyt ihan mukisematta tai sen kummemmin miettimättä. Jotkut tuntee, etteivät voi käyttää työvaatteita sellaisella työpaikalla, jossa käy asiakkaana romaneja. Mä olen mieltänyt asian itse taas niin, että mulle on turha tulla työpaikalla ruikuttamaan, että hei, miten olet ilman oikeita vaatteita. Pakkohan se on, jo ihan hygieniankin puolesta.

        Koulussa voi kyllä käyttää myös liikuntavaatteita. Liikuntavaatteiden käyttö voi tuntua kiusalliselta, koska meillä on voimakas häveliäisyyskulttuuri... Murrosiässä aletaan käyttää hameita (siis näitä normaaleja) jotta muodot peittyisivät. Toinen kriteeri voi sitten olla, jos liikuntatunnilla on romanipoika. Mutta ihmisen oma asenne ratkaisee tässäkin kaikista eniten. Liikunnassa on käytännöllisempääkin pitää nimenomaan liikuntavaatteita.

        Meillä ei ole erityisiä juoma- tai ruokakieltoja. Ei ole mitään erityisiä romaniruokia myöskään. Ihan tavallista ruokaa syödään ja voidaan syödä. Romaneissa on kyllä uskovia ihmisiä, jotka noudattavat Raamatun tapoja ihan niin tarkasti, etteivät laita suuhunsa sianlihaa. Mutta tämä ei ole kulttuuriin kuuluva asia, vaan joidenkin ihmisten uskonnollisista syistä johtuva juttu.

        Romanit tupakoivat ja käyttävät alkoholia niin kuin muutkin, ei siinä sen kummempaa. Häveliäisyyssyistä tupakointi ja alkoholin käyttö ei ole sallittua vanhempien ihmisten aikana, eikä humalassa saisi mennä vanhempien ihmisten eteen. Vanhemman ihmisen paikalle tullessa tupakka pitäisi heittää pois tai piilottaa. Poikkeuksiakin toki löytyy, ja onhan niitä sellaisiakin vanhempia ihmisiä, jotka varta vasten menevät kuppilaan nuorempien kanssa. Alkoholin käyttö ei naisilta ole hyväksyttävää, miespuolisilla se on enemmänkin sitä, että katsotaan kenen eteen mennään yms.

        Niin siis tarkoitat varmaan vanhemman mustalaisen tullessa paikalle ei saisi polttaa tms. Suomalaisiahan ei luonnollisesti kunnioiteta, eikos vain?


      • ............
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Heissan,

        usko pois, niin tuo 500 euroa on hinnoittelussa vielä tosi halpa hinta hameesta. Joillakin on vaan yks hame, joillakin kaksi, joillain kolme. Kolme on semmonen hyvä määrä, itselläni on kaks. Toisen pidän parempana hameena ja toisen jokapäiväisenä.

        No onpas hyva hygienia kun paksuissa hameissa kuljetaan kesat talvet ja viela ei pestakaan juuri koskaan. tuskin samettia kauheesti pestaan ja varsinkin joson vaan yks hame.. hyi hyi. se siita hygieniatarkkuudesta.


      • .............
        nainen vuan kirjoitti:

        Onhan niitä tosiaan sellaisia ihmisiä jotka haluaa viimisen päälle merkkivaatteita. Farkkuja, jotka saattavat maksaa yli satasen... Tai paitoja, jotka on kalliita. Ihan mitä vaan. Jos ajatellaan että hametta käytetään jopa useampi vuosi, suurin osa vielä käyttää joka ikinen päivä (ellei sitten kyhjötä yksin talonsa pimennossa) niin ei se viitisen sataa niin paljon ole... Kuitenkin kun ajatellaan, että varmaan sen verran saa vuodessa menevään ihan järkeviinkin vaatehankintoihin, esim. paitoihin, farkkuihin..

        joo mutta ei niit merkkivaatteita kukaan muu maksa ku ite. ei sossu maksa ei


      • soskun asiakas
        työssäkävijä kirjoitti:

        vuodessa ehkä maksimissaan 200 euroa vaatteisiin ja kenkiin. Siksi en millään voi ymmärtää, että teikäläisille maksaa sosku hameetkin.
        Itse olen työssäläyvä ihminen. Saan 1200 e käteen kuussa. Siitä menee puolet asuntolainaan.
        Siksi se kuule oikeasti kirpaisee, kun kuulee, että yhteiskunta elättää mustalaisia ja ostaa niille jopa 500 euron hameet.
        Se on vaan niin perkeleen väärin.

        arvaa miten elämä ois ihana ja helppoa eikä soskun tarviis auttaa meitäkään rahakllisesti hameen teettämisessä noin joka 4:s vuosi . eikä muissakaan (ruoka kuluissa).
        Jos valtaväestön suhtautuminen meihin romaneihin ois toisenlainen ja sallisivat meidänki käydä töissä. Ihan mielelläni menisi töitä tekemään ilman muuta ennenminkö olisin vaan jatkuvasti vuodesta toiseen työhakiana. Eikä kyse ole ees siitä ettenkö olisi kouluttany itseni ihan ylioppilaaksi saakka mutko ei vaan siltikään heru töitö vaikka paperitki löytyy.
        Siihen asti ollaan myöntäisiä ja aina näyttää siltä että se paikka on mun kunnes saavun henkilökohtaiseen haastatteluun niin sen jälkeen sanotaan vaan että me palaamme asiasta kuullaan pian,mut ikinään ei vaan sit sitä avointa paikkaa tuu. Joten täällä ois yks soskun elätti heti vähemmän jos joku ois vaan niin kiltti että tarjois töitä .Paljon mielummin nostaisi omaa hankimaa tiliä pankista ja pääsisin liittoon ja jopa kesäloma rahaaki sais.
        Vois ees joskus tehdä perheen kans (vaik pieni loma) muutaku arkipäivää ja eikä tarviis venytellä senttejä että pärjää kuun loppuun.Itse en ole kakaroitteni kans koskaan päässyt tekemään mitään erityisen kivaa mistä voi heillekin jäädä jonkinlainen lapsuuden muisto.

        eli lyhyesti sanottuna tää ei oo mun oma valinta vaihdan osia heti jos saan tilaisuuden


      • köyhä työtön*
        hgfudd kirjoitti:

        Selkeitä ja fiksuja vastauksia! Kiitos! Meissä valtaväestössä on varmasti yhtä paljon yhteiskunnan elättejä kuin mustalaisissakin, siitä on ihan turha rutista..

        Mielenkiintoinen keskustelu!

        Minä ainakin olen valkolainen ja työtön ja no, tällähetkellä saan ansiosidonnaista joten en käy sossussa, mutta nyt kun ulosotto alko viemään mun rahojani niin joudun syksyllä varmaan muutamankympin sieltä sossustakin hakemaan. Ruokaa jakaa onneksi monet seurakunnat joten sieltä saa vähän ruoka-apua :)

        itselläni tilanne on se että kun on nyt niin paljon velkaa ulosotossa niin ei tuo töihin meno oikein edes kiinosta, koska se on plus miinus nolla, kun ulosotto vie niin paljon sitten. Velkaakin on sen verta paljon että pelkkiä korkoja ne on mitä menee eikä se itse velka vähene ollenkaan. (tähän tilanteeseen jouduin mieheni kuoleman jälkeen kun yli puolet perheemme tuloista jäi pois eikä velkoja enään omalla palkalla pystynyt maksamaan ja sitten jäin työttömäksikin joten kaikki vaan paheni). Mutta koitan selvitä ja olla vaipumatta masennukseen :)

        Kiitos romaninaiselle hyvistä ja asiallisista vastauksista täällä


      • Simcity298
        työssäkävijä kirjoitti:

        vuodessa ehkä maksimissaan 200 euroa vaatteisiin ja kenkiin. Siksi en millään voi ymmärtää, että teikäläisille maksaa sosku hameetkin.
        Itse olen työssäläyvä ihminen. Saan 1200 e käteen kuussa. Siitä menee puolet asuntolainaan.
        Siksi se kuule oikeasti kirpaisee, kun kuulee, että yhteiskunta elättää mustalaisia ja ostaa niille jopa 500 euron hameet.
        Se on vaan niin perkeleen väärin.

        200 euroa vaatteisiin ja kenkiin on mielestäni vähän, jos kuukauden nettotulot ovat 1200. Ei tarvitsisi vinkua että rahat ei riitä vaatteisiin. On valintakysymys mihin sen asuntoalainasta ylijäävän 600 euroa laittaa.
        Sossu voisi mielestäni maksaa enemmänkin harkinnnvaraisia avustuksia, halvan tietokeen uuteen harrastukseen tai opiskelua varten, ammattikoulua käyville alaikäisille kirjoja ja koulutarpeita tai vaikka harrastusmenoja lapsille.


      • 2789374897
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Heissan!

        Yleensä pidän siivotessakin. Jos ihan yksin olen, niin välttämättä en viitsi.

        No hameet voi heittää esim. roskiin, jos ne on siinä kunnossa, että niitä ei tosiaankaan enää pidetä. Tai jos ne on vielä käyttökelpoiset, mutta ei kuitenkaan kovin edustavat, ne voi laittaa vaikka siivoushameiksi. Niistä otetaan yleensä kristallinauha pois, jos se on vielä hyvää. Ja tietysti hametta kannattaa huoltaa ja korjata sillä lailla, ettei sitä joutuisi heittämään roskiin.

        Jokainen hankkii uusia hameita niin kuin rahatilanne antaa myöten, ja myös tietysti se, että mitä kukin sitten tarvii.

        Miten kahdella hameella pärjää? Valkolaiset vaihtavat vaatteet puhtaisiin kerran päivässä. Pesettekö hameen joka päivä?


      • Kajaanin rakli
        toisaalta ei kirjoitti:

        aika harvat normaalit ihmiset on toimeentulotuen varassa koko ikänsä, kuten te.

        Minä olen elänyt jo reeilusti yli 8 vuotta toimeentulotuella! plus työmarkkinajeejeellä.. Olen Suomen kansalaine ja syntyperäinen vielä . ja ihan valkolainen. Eikä sosiaali maksa edes pyykinpesukonetta vaikka olin kebab-rasvan hajussa Kelanraha-orjana työelämävalmennuksessa :( Samettihame päällä ei siinä duunissa vois olla eikä minnuukaan kiinnosta paskan palkkauksen vuoksi enää yhtään! Ompelutaitosena olisi mukavaa opiskella vaika näitten röijyjen ompelua vaan hankala on ollu kysellä harjottelupaikkaa yksityiseltä ompelijalta kun ne on melko harvassa tääl Kaenuussa päen.


      • ykykyk
        nainen jokaisen ilmansuunnan kirjoitti:

        Hei.

        Kyllä tässä kuule itsekin on ihan jonkun muun kuin yhteiskunnan elättinä. Ihan kokopäiväisiä töitäkin tulevaisuudessa on varmaan mahdollista tehdä, kunhan vain hoidan hommani hyvin. :)

        Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta kyllä niitä yhteiskunnan elättejä, ns. "elämäntapatyöttömiä" löytyy valtaväestöstäkin. En yritä puolustella kenenkään haluttomuutta/laiskuutta tehdä töitä (tai mitään muutakaan) mutta tuollainenhan se tosi asia kuitenkin on.

        Mutta jos jätetään tämä sosku-aiheinen keskustelu nyt sikseen, eiköhän tässä ole tullut jo esille kaikki oleellinen?

        Nyt suunnistan hetkeksi pihalle. Sen jälkeen luennolle.

        Oisit nyt kirjoittanut isolla tuon LUENNOLLE! Hah!


      • LaGitana61
        pppirjo.,. kirjoitti:

        Puhtaasta mielenkiinnosta:
        Saako noihin teidän vaatteisiin jotain tukea? Mä olen itse kuullut sellaista, että sossu maksaa romanien hameet. Paljon sitä tukea saa? Mä tosiaan ihan mielenkiinnosta kysyn, enkä halua mitenkään provosoida. Mietin vaan, tuol alempanaki on kommentti siitä, miten sossu maksaa romanien hameet... Eli sä kun oot romani, niin varmaan osaat tohon vastata...! :-)

        Paikkakunta kohtaista paljonko sitä avustusta saa. Helsinki maksaa €410.
        Ihmettelen missä tämä nuori tyttö teettää hameensa kun tuommoisia hintoja maksaa....?
        Hameen saan 300 egellä. Tosin se on kesähame eli ilman välikangasta eikä sametti ole kulta nauhaa mutta muuten ihan ok arkikäyttöön.
        Ite maksoin todella hienosta talvihameesta just €560. Verkkokangas jääpuikko nauha. Kelpaa vaikka linnanjuhliin.
        Röijykankaat tilaan suoraan Intiasta ebayn kautta. Ei tarvitse maksella ylimääräisiä välitys palkkioita ja aina löytyy mieluinen kun on ylimääräinen €30. Enempää ei tarvitse maksaa paljetti tai helmikirjaillusta palasta joka on n.5m.
        Huomenna palahalliin etsimään alushame kangasta.


    • vielä vähän tätä

      keissiä. Olet iskemässä sormesi paskaan, liittymässä alaluokkaan.

      • räkli

        Nöyryys!!! Se on parempi opetella kun mustalaisen akaksi rupeat! Turpaan tulee tasaseen tahtiin, kun yks patti laskee niin toinen nousee! Ja jos uskallat eron ottaa niin menetät mahdolliset lapsesi jos niitä erehdyt hankkimaan! Ei muuta kun onnea! Sitä meinaan todellakin tulet tarvitsemaan. Mutta niinhän se on että elämästä ei selviä hengissä :D


    • ystävä on romani

      Hyvä ihminen, googleta nyt edes romanikulttuuria ja muuta asiaan liittyvää - se on niin eri maailma, ettei rakkaus taida pidättää yhdessä, varsinkaan jos mies on romani !
      Se on tiukka maailma naisille vielä tänäänkin eikä muutu yhdessä sukupolvessakaan.
      Parempi, jos et sotkeutuisi moiseen. Siellä räpiköivät omatkin niin saati sitten valkolaine, joka ei edes tajua niitä käsittämättömiä puhtausvaatimuksia, esimerkiksi....
      Ainakin opettele asiat. Lue.
      Lue.
      Lue.

      • grai

        Mulla on romanimies, kulttuuri on itselleni tuttua jo lapsuudesta, mutta romanimieheni löysin vasta hieman vanhempana.

        Yleistykset ovat vain yleistyksiä, mieheni suvusta kaikki käytvät töissä tai opiskelevat tai ovat eläkkeellä pitkän työuran päätteeksi. Monet käyvät sekä töissä että opiskelevat. Omalla miehelläni on todella monipuolinen työhistoria, siitäkin huolimatta että hänen lähtökohtansa lapsuudessa eivät todellakaan olleet otolliset pärjätä elämässä.

        Mieheni on ihmisenä puhdasta kultaa (olen aina tykännyt kullasta :)), eikä sukulaistenkaan kanssa ole koskaan tullut mitään ongelmia. Valitettavasti julkisuudessa ei puhuta näistä romanikulttuuriin ja romaniyhteisön liittyvistä positiivisista asioista, sellainen on rasismin logiikka.

        Sama logiikka hallitsee tätäkin keskustelua.


      • Hei!
        grai kirjoitti:

        Mulla on romanimies, kulttuuri on itselleni tuttua jo lapsuudesta, mutta romanimieheni löysin vasta hieman vanhempana.

        Yleistykset ovat vain yleistyksiä, mieheni suvusta kaikki käytvät töissä tai opiskelevat tai ovat eläkkeellä pitkän työuran päätteeksi. Monet käyvät sekä töissä että opiskelevat. Omalla miehelläni on todella monipuolinen työhistoria, siitäkin huolimatta että hänen lähtökohtansa lapsuudessa eivät todellakaan olleet otolliset pärjätä elämässä.

        Mieheni on ihmisenä puhdasta kultaa (olen aina tykännyt kullasta :)), eikä sukulaistenkaan kanssa ole koskaan tullut mitään ongelmia. Valitettavasti julkisuudessa ei puhuta näistä romanikulttuuriin ja romaniyhteisön liittyvistä positiivisista asioista, sellainen on rasismin logiikka.

        Sama logiikka hallitsee tätäkin keskustelua.

        Minusta romaninaisilla on todella upeat puvut, ja mielenkiintoiset tietty. Mutta ärsyttää kun haluaisin niitä katsella joskus tarkemmin, niin ei viitsi kun nämä naiset voi luulla että tuijotan niitä koska ne pukeutuu niihin (tai siis siksi juuri, mutta luulla että siinä on mielestäni jotain pahaa).

        Lisäksi kysymys vielä (Jos täällä on joku joka osaa vastata):
        Näin kerran uimarannalla muutaman romaninaisen, jotka uivat puku päällä. Onko se ihan tavallista? Minua jäi vaivaamaan että istuivatko ne niissä märissä puvuissa sitten autoon :) Tai no ehkä kuivattelivat, ehkä tulivat kävellen tai vaihtoivat pukkarissa vaatteet (?), mutta silti.


      • VarsiNainen...
        Hei! kirjoitti:

        Minusta romaninaisilla on todella upeat puvut, ja mielenkiintoiset tietty. Mutta ärsyttää kun haluaisin niitä katsella joskus tarkemmin, niin ei viitsi kun nämä naiset voi luulla että tuijotan niitä koska ne pukeutuu niihin (tai siis siksi juuri, mutta luulla että siinä on mielestäni jotain pahaa).

        Lisäksi kysymys vielä (Jos täällä on joku joka osaa vastata):
        Näin kerran uimarannalla muutaman romaninaisen, jotka uivat puku päällä. Onko se ihan tavallista? Minua jäi vaivaamaan että istuivatko ne niissä märissä puvuissa sitten autoon :) Tai no ehkä kuivattelivat, ehkä tulivat kävellen tai vaihtoivat pukkarissa vaatteet (?), mutta silti.

        Siis oliko kyse samettihameesta ja röijystä? Hankala kuvitella että kukaan sametit niskassa uisi, on nimittäin sen verran painavat nuo vaatteet jo ihan pyykkikonepesunkin jäljiltä että siinä on nostelemista... Saati sitten miltä tuntuu, kun märät hameenhelmat (joskus sateella kun on kastunut) hakkaa nilkkoihin... :D

        Mutta kyllä moni ui jokin toinen, kapeampi hame päällään. Tämä on tavallista etenkin, jos uimareita (romaneja) on enemmän.


    • manneTV

      Hoiii sie saat morast kylkee' !!!!

    • valkolainen_h

      Hei! Olen valkolaisnainen ja naimisissa romanimiehen kanssa. Jos haluat, että sinusta väännetään valkoista mustalaista niin jatka. Nyt voi vaikuttaa ihan mukavalta, mutta kun olette saman katon alla, niin vaatimukset kasvavat. Sinun tulee noudattaa romanitapoja teidän omassa kotona ja muuallakin. Voit sanoa hyvästit oman lapsuuden perheessäsi opituille tavoille.Romanitavat jyräävät kaiken yli. Sinulla ei ole samaa arvoa kuin nyt. Sinua juoksutetaan , nöyryytetään ja haukutaan. Saatetaan jopa lyödä jos et osaa toimia oikein. Olisi hyvä tietää millainen anoppi sinulla on. Mutta et voi tavata heitä, kun seurustelette. Olet varmaan huomannut, että karttelette vanhempia mustalaisia? Vanhempien silmien edessä ei seurustella tai kosketa tai olla oman miehen lähellä. Jos vanhemmat ja miehesi uskossa voit saada inhimillisen kohtelun. Muussa tapauksessa unohda! Onhan jännää seurustella romani kanssa, mutta arki on ihan jotain muuta. Haluatko pitää mustaa hametta (iltapuvun tapaista,pikkuhametta, joka on pitkä) kovilla helteillä? Haluatko kestitä miehesi sukulaisia keskellä yötä, kun sinun pitäisi mennä aamulla töihin?Haluatko, että appivanhempasi määräävät ketä teillä saa käydä, mitä mieltä saat olla ja ketä teidän pakko majoittaa ja elättää? Kaikkia vedetään kulttuurin piikkiin. Jos sanot vastaan sinut hakataan. Tiedän, mistä puhun. Onneksi olemme molemmat uskossa ja muutaman kerran poliisin apua käyttäen olemme saaneet olla rauhassa.

    • nightnight

      Millasta yöpukua romanit käyttävät?

      • VarsiNainen...

        Naiset nukkuu yleensä aluspaidalla ja alushameella, varsinaisia yövaatteita ei aikuiset ja nuoret käytä. Lapsilla yöpuvut kyllä. Nämä yövaatteet päällä ei myöskään näyttäydytä muiden perheenjäsenten kesken, ja ne pidetään päällä vain omissa makuuhuoneissaan. (Paitsi siis pienet lapset.)


    • Africanwife

      Olen itse kasvanut romanien seurassa ja tunnen tavat hyvin, saa kysyä myös jos jokin askarruttaa :)

    • Pelastunut

      No rakastunutta on turha neuvoa mutta aika näyttää mitä tulet kokemaan toivottavasti tulet selviämään ainakin hengissä kokemuksestasi.

    • dsjdhfsfds

      En voi kertakaikkiaan ymmärtää miksi joku haluaa sekaantua romaneihin. He ovat valitettavasti sellaista sakkia, jotka eivät vie muite eteenpäin/ylöspäin. Onko heistä mitään positiivistä kerrottavaa? Haluatko lapsillesi sellaisia sukulaisia/kavereita, entä romaneiden elämäntavat? Voi kevät sentään... Saatan kuulostaa nuivalta, mutta en vain pysty ymmärtämään. Mitä vanhempanne ajattelevat? Entä kaverinne? Millaisista ympyröistä tulette, että pystytte sulautumaan ko. poppooseen ongelmitta?

    • Morsian?

      Kysymys Miialle.

      Kuinka on käynyt jatkossa? Kestikö rakkaus?
      Näin paljon sait ohjeita ja hyviä neuvoja, auttoivatko päätöksen teossa.

    • tiitaataa

      itse olen pohdiskellut, miksi koko heimo leimataan varkaiksi, kun yksi teki kuitenkin rikkeen? Kaippa siihen vastaus oli, mutta sokeana en sitä huomannu.

      Mut tohon sosku juttuun, niin kyllä sitä normaalikin ihminen joutuu soskussa käymään joskus. Ajatellaanpa eläkeläistä, joka joutuu välillä olemaan pitkiä jatkoja sairaalassa, niin eipä se ihan tosta vaa niitä parin tonnin sairaalakuluja hoida. Ja soskun luukulla on myös sitten nämä alkoholistit enemmänkin. Harvemmin olen romaneja siellä nähnyt jos olen siellä syystä tai toisesta joutunut käväisemään.
      Onneksi niitä kertoja ei ole kuin pari ja silloinkin kyse oli vain neuvonnasta.

    • rom.miehen vaiimo <3

      Hei Miia25. Nyt kun tästä aloitus viestistäsi on kulunut jo joitain vuosia, olisi mukava kuulla mitä sulle kuuluu nyt. Menittekö yhteen sen miehen kanssa ja mikä on tilanteesi nyt. Olis kiva jos kävisit vielä lukemassa täällä tätä ja vastaisit tähän :)

    • LiisaLumikki

      Hei!
      Kyllä oli vaihteeksi suurimmalta osalta asiallista luettvaa. Itse olen valkolainen, mutta romanikulttuuri on kiinnostanut pikkutytöstä asti todella paljon. Nykyään luen joitain blogeja aiheesta ja sieltä oppinut paljon. Ehkäpä joskus löydän vielä itselleni romanimiehen, kovin komeita kun ovat. :) Ja siis minun mielestä romanikulttuurissa on todella paljon ihailtavia asiaoita ja paljon asioita jotka ovat todella lähellä omaa arvomaailmaani. Ongelma vain on etten oikeen osaa lähestyä romaneja.. Tunnen muutamia, mutta jostain syystä jännittää mennä esimerkiksi käymään.. Voiko mennä käymään ilmoittamatta, kun ei olla numeroita vaihdettu? Siis minulle on kuitenkin sanottu "tule joku kerta käymään"
      Miten kannaattaa miettiä omaa pukeutumista jos/kun menen romanikotiin? En ihan minihameessa meinaan viitsi mennä. Haluaisin toki antaa itsestäni hyvän ja kunnioittavan kuvan. :) Niin ja vielä se että miten suhtaudutaan tatuointeihin?

    • Vuosia aikaa

      No miten on käynyt seurustelun?

    • onnee vaa sullekki

      no onnee vaa sillekki haluu olla jossai vitu kaavuissa, ja elää sellasen kusipäisen miehen alistettavana. olla mustalaisten ympäröimänä ja elää niiten suomea kunnioittamattomien paskojen kanssa

    • Ennakkoluuloja?

      Tässä ketjussa lässytettiin nyt pelkistä naisten vaatteista :((

      Itseäni alkoi tosissaan kiinnostaa romanikulttuuri ja tavat, ja googlettamalla löysin vain muutamia juttuja:

      -Miehet eivät saa käyttää shortseja eikä t-paitoja, ei edes kääriä hihoja ylös
      -Naisen tulee peittää vartalonsa muodot vähän kuin musliminaisten
      -Romanit eivät harrasta liikuntaa
      -Romanin koti on aina tahrattoman puhdas
      -Romanit opetetaan jo pienestä pitäen häveliäisyyteen
      -Vanhempia ihmisiä kunnioitetaan, eikä heitä keskeytetä, heidän edessään ei tupakoida tai olla juovuksissa, eikä heille väitetä vastaan

      Nihkeesti löytyy ihan arkipäivän asiaa!

      -Mites seksi, kun ollaan niin häveliäitä?
      - Saako ja voiko pariskunta jumppailla sängyssä niin kuin valtaväestökin, onko suuseksi puolin ja toisin ja muu leikkiminen sallittua?
      -Antaako romanimies naiselle suuseksiä (siis suostuuko ylipäätään)?

      -Hellitteleekö ja pitääko romanimies naistaan myös muutoin hyvänä?
      -Ovatko romanit niin kiivaita ja pelottavia kuin maineensa kertoo?
      -Onko lapsilla kova kuri?
      -Onko totta, että jos jokin koskee lattiaa, siiitä tulee roska, eli esim lahjaa ei voi kääriä pakettiin lattialla?

      -Pitääkö romanityttöjen pantata neitsyyttään avioliittoon?
      -Tekeekö romanimies kotitöitä?
      -Ovatko romanimies ja -vaimo tasa-arvoisia, vai onko mies sovinistinen diktaattori?

      -Naapurissani asuu romaniperhe. Mies ja vaimo eivät KOSKAAN liiku yhdessä missään, itse asiassa mietin josko mies on linnassa, kun en ole vuoteen nähnyt muita kuin naisen ja lapset. Mutta onko perheillä tapana muutenkaan liikuskella yhdessä kauppareissuilla tai muuten vaan? Vai onko akan paikka kotona kun mies hurvittelee ympäriinsä?

      Faktoja pöytään, tajusin just etten tiedä tuosta kulttuurista yhtään mitään!

      • valkolaisnaapuri

        Olen asunut iäkkäämmän romanipariskunnan naapurina. Miehen näin useita kertoja pihalla hihattomassa paidassa, joskus ilmankin paitaa.

        Pelottavia heistä ei saanut millään. Heidän keskinäinen kommunikaationsa oli toisinaan äänekästä, ehkä keskimääräistä pariskunnan välistä kommunikaatiota kiivaampaakin, mutta aggressiivisiksi henkilöiksi en heitä luonnehtisi. Sama pätee myös sukulaisiin ja tuttaviin joita heillä vieraili joskus suuriakin remmejä kerralla.

        Mies ja vaimo liikkuivat kyllä yhdessä.

        Ja tasa-arvosta en tiedä, mutta ainakin tämän pariskunnan tapauksessa vaikutti enemmänkin siltä että nainen piti topakasti jöötä. Mies oli, ainakin pintapuolisen tuttavuuden perusteella, lempeimpiä ja harmittomimpia tapaamiani ihmisiä.


      • kkkkkkkkkk
        valkolaisnaapuri kirjoitti:

        Olen asunut iäkkäämmän romanipariskunnan naapurina. Miehen näin useita kertoja pihalla hihattomassa paidassa, joskus ilmankin paitaa.

        Pelottavia heistä ei saanut millään. Heidän keskinäinen kommunikaationsa oli toisinaan äänekästä, ehkä keskimääräistä pariskunnan välistä kommunikaatiota kiivaampaakin, mutta aggressiivisiksi henkilöiksi en heitä luonnehtisi. Sama pätee myös sukulaisiin ja tuttaviin joita heillä vieraili joskus suuriakin remmejä kerralla.

        Mies ja vaimo liikkuivat kyllä yhdessä.

        Ja tasa-arvosta en tiedä, mutta ainakin tämän pariskunnan tapauksessa vaikutti enemmänkin siltä että nainen piti topakasti jöötä. Mies oli, ainakin pintapuolisen tuttavuuden perusteella, lempeimpiä ja harmittomimpia tapaamiani ihmisiä.

        Luepa tuolta Naapurit-osiosta "Romanit naapureina" -keskustelu.


    • Soskutäti

      Älkää olko rasiteja!!!!

      • soskusosku

        Älä sotke meitä romaneihin!


    • Nuoriromanineito

      Saisiko joltain apua olen teettämässä romanihametta itselleni ensimmäistä kertaa, osaako joku neuvoa kuinka mittaan itseni sitä varten? Asialla on kiire! Kiitos jo etukäteen :)

    • siehai

      miksi hame siihen on viisitoista käytännön syytä, jos sulla on farkut niin ne koukut näkyy kaikille
      kun pidät hametta ne koukut e i näy kellekkään ja voit rauhassa kaupassa käydessäsi ripustella niihin kaikkea kivaa

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2278
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1974
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      87
      1783
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1618
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1532
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      24
      1413
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1372
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      39
      1359
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe