Ihotautilääkäri ei määrännyt Spiresistä!

Tyttö ja akne7v.

Ihotautilääkärini ei suostunut määräämään hormonaaliseen komedoakneeni Spiresistä. Sanoi että ei ole kuullut sitä käytettävän aknen hoidossa ja voi olla todella vaarallinen lääke. En voi syödä enää lääkekuureja ja paikallisvalmisteet eivät auta, joten lääkäri kehotti minua vain hyväksymään akneni ja lohdutti, että kyllä se viimeistään mummoiässä häviää. Vielä yksityisellä kävin! Eli mihin lähden tuota kyseistä lääkettä seuraavaksi kinuamaan? Kiitos vastauksista.

12

916

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -o-

      En tiedä kyseistä lääkettä enkä sen käyttötarkoitusta. Mutta jos on yleisesti ottaen tyytymätön lääkärinsä toimintaan, kannattaa vaihtaa lääkäriä. Eli käypä jollain toisella tohtorilla..

    • uteliassika

      Missä kävit? Kaupunki jne?

      Kannattaa varmaan kokeilla jotain toista.

      • Alkup.

        Oulussa kävin, lääkärikeskus Mehiläisessä, nuorella naislääkärillä. Olisi vain pitänyt käydä sillä mun vakituisella lääkärillä.


    • vassa

      No ei mullekaan määrännyt ihotautilääkäri, siksi että ei tiennyt lääkkeestä. Mutta hän sentään kehotti menemään gynekologille, koska on hormonitoimintaan vaikuttavasta lääkkeestä (vaikka ei olekaan Spiresiksen tavallinen käyttökohde) kyse. Gynekologi määräsi sitten kyllä, ei mitään ongelmaa. Lisäksi hän kopioi minulle Duodecim-lehdessä olleen artikkelin lääkkeen käytöstä akneen. Hän konsultoi endokrinologia myöskin, koska ei ollut varma oikeasta määrästä (sain sitten 100 mg).

      • Ihmettelijäää

        Voisit laittaa ihan lääkärin nimen tänne nettiin näkyville. Jos tosiaan kyseessä oli yksityinen lääkäri, niin aika outoa toimintaa. Yksityisellä nimenomaan pitäisi saada sellaista palvelua kuin itse haluaa. Siitähän me maksamme. Todella uskomatonta toimintaa. Kai jätit edes lääkärissäkäyntimaksun maksamatta!


      • roan syönyt

        kävin ensin gynekologilla pyytämässä ja se sanoi että pitää mennä ihotautilääkäriin jos haluan sen lääkkeen akneen, no sain sitten siltä sen ja käyttänyt joku puol vuotta eikä auttanu paljon mitään. Sitten aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion (normalisoi hormonitoimintaa) ja iho on parantunut nyt melkein kokonaan.


      • vassa
        roan syönyt kirjoitti:

        kävin ensin gynekologilla pyytämässä ja se sanoi että pitää mennä ihotautilääkäriin jos haluan sen lääkkeen akneen, no sain sitten siltä sen ja käyttänyt joku puol vuotta eikä auttanu paljon mitään. Sitten aloitin vähähiilihydraattisen ruokavalion (normalisoi hormonitoimintaa) ja iho on parantunut nyt melkein kokonaan.

        Tässäkin lääkeessä täytyy muistaa se annostus, alle 100 mg ei välttämättä tehoa ollenkaan, joillain on jopa 200 mg/vrk. Ja hormoneihin tämäkin vaikuttaa, antiandrogeeninen kun on. Mutta toki aina parempi ilman lääkkeitä, ja vähähiilihydraattinen ruokavalio juuri on se keino millä hormonaaliseen akneen mahdollisesti pystyy vaikuttamaan. Itse en oikein pysty sitä toteuttamaan, niin toistaiseksi ainakin lääkkeen voimin.


      • roan syönyt
        vassa kirjoitti:

        Tässäkin lääkeessä täytyy muistaa se annostus, alle 100 mg ei välttämättä tehoa ollenkaan, joillain on jopa 200 mg/vrk. Ja hormoneihin tämäkin vaikuttaa, antiandrogeeninen kun on. Mutta toki aina parempi ilman lääkkeitä, ja vähähiilihydraattinen ruokavalio juuri on se keino millä hormonaaliseen akneen mahdollisesti pystyy vaikuttamaan. Itse en oikein pysty sitä toteuttamaan, niin toistaiseksi ainakin lääkkeen voimin.

        itsellä oli vaan 50mg ja se jo aiheutti kaliumarvojen laskua, ja kun lääkäri vielä sanoi että tota syödään kuurina, mitä järkeä siinäkin on, akne kuitenkin palaa lopettamisen jälkeen jos hormonitoiminta on vielä sekaisin, ja en jaksa taas etsiä lääkäriä joka määräis sitä pidemmäksi aikaa yms, muutenkin niin paljon rahaa tuhlattu lääkäreihin, ja kun tää ruokavalio näyttää toimivan niin oon mieluummin sillä kuin syön jatkuvasti lääkkeitä, varsinkin kun muutenkin olo on parempi sen ansiosta, kyl aina välil syön jtn herkkuja ja se kyl huomaa heti naamasta, mutta edelleen iho on paljon parempi kuin ennen, ei mua ne muutamat pikku finnit haittaa, kun ne saa sentään meikillä piiloon..


      • vassa
        roan syönyt kirjoitti:

        itsellä oli vaan 50mg ja se jo aiheutti kaliumarvojen laskua, ja kun lääkäri vielä sanoi että tota syödään kuurina, mitä järkeä siinäkin on, akne kuitenkin palaa lopettamisen jälkeen jos hormonitoiminta on vielä sekaisin, ja en jaksa taas etsiä lääkäriä joka määräis sitä pidemmäksi aikaa yms, muutenkin niin paljon rahaa tuhlattu lääkäreihin, ja kun tää ruokavalio näyttää toimivan niin oon mieluummin sillä kuin syön jatkuvasti lääkkeitä, varsinkin kun muutenkin olo on parempi sen ansiosta, kyl aina välil syön jtn herkkuja ja se kyl huomaa heti naamasta, mutta edelleen iho on paljon parempi kuin ennen, ei mua ne muutamat pikku finnit haittaa, kun ne saa sentään meikillä piiloon..

        Tsemppiä sulle! ja hienoa, että tuot asian esille. Esim. Helsingissä on eräs naislääkäri, joka on sanonut, että ruokavaliolla (nimenomaan vähähiilihydraattisella - ei vähärasvaisella niin kuin monet väittävät) on hyvin paljon vaikutusta hormoneihin ja sitä kautta akneen (ja PCOS:ään). Itsekin uskon, että siitä avun saisin, ja jossain vaiheessa aion kokeillakin.

        Mulle lääkäri määräsi jo melkein 1,5 vuodeksi Spiresistä, hänen mielestään siinä ei ollut mitään ongelmaa ja hyvähän se mulle, kun on hyvin toiminut. Tosiaan jos noi elektrolyyttiarvot alkaa mennä pieleen niin ei missään tapauksessa silloin kannata kyseistä lääkettä syödä, siitä voi olla vakavia seurauksia. Mutta hetkinen, Spiresiksen pitäisi nostaa kalium-arvoja, ei laskea?

        Ja tosiaan, tähän akneen tosiaan saa rahaa palamaan vaikka millä mitalla: lääkkeet, ihon hoitotuotteet, paikallisvoiteet, meikkivoiteet, peitevoiteet jne. Kasoittain on tullut ostettua ja kokeiltua epäsopivia tuotteita. Ruokavaliohan on sieltä edullisemmasta päästä :) TCA:han menen puolen vuoden sisään, kunhan löydän sellaisen ajankohdan, että pystyn olemaan viikon kotona. Nämä kuoppa-arvet eivät mukavia ole :(


      • roan syönyt
        vassa kirjoitti:

        Tsemppiä sulle! ja hienoa, että tuot asian esille. Esim. Helsingissä on eräs naislääkäri, joka on sanonut, että ruokavaliolla (nimenomaan vähähiilihydraattisella - ei vähärasvaisella niin kuin monet väittävät) on hyvin paljon vaikutusta hormoneihin ja sitä kautta akneen (ja PCOS:ään). Itsekin uskon, että siitä avun saisin, ja jossain vaiheessa aion kokeillakin.

        Mulle lääkäri määräsi jo melkein 1,5 vuodeksi Spiresistä, hänen mielestään siinä ei ollut mitään ongelmaa ja hyvähän se mulle, kun on hyvin toiminut. Tosiaan jos noi elektrolyyttiarvot alkaa mennä pieleen niin ei missään tapauksessa silloin kannata kyseistä lääkettä syödä, siitä voi olla vakavia seurauksia. Mutta hetkinen, Spiresiksen pitäisi nostaa kalium-arvoja, ei laskea?

        Ja tosiaan, tähän akneen tosiaan saa rahaa palamaan vaikka millä mitalla: lääkkeet, ihon hoitotuotteet, paikallisvoiteet, meikkivoiteet, peitevoiteet jne. Kasoittain on tullut ostettua ja kokeiltua epäsopivia tuotteita. Ruokavaliohan on sieltä edullisemmasta päästä :) TCA:han menen puolen vuoden sisään, kunhan löydän sellaisen ajankohdan, että pystyn olemaan viikon kotona. Nämä kuoppa-arvet eivät mukavia ole :(

        mut rupesin tos viel syömään joku vko sit kalaöljykapseleita sen 6 kpl niin kuin täällä suositeltiin ja iho parani melkein täysin, kokeilin tota joskus silloin kun siitä ensimmäistä kertaa täällä puhuttiin eikä ollut mitään vaikutusta, mutta nyt tän vhh:n ohella näköjään toimii.. Siinä suositeltiinkin myös sokerin pois jättämistä.. Nyt tosin on tullut välillä syötyä karkkia, mut muuten vältän huonoja hiilareita ja iho on tosi hyvä, nytkin joku yks pikku näppy vaan ja muutama valkopää eli meikattuna ei näy mtn ja menkatkin on tulossa muutaman pv:n päästä. Nyt kyllä vihdoin ja viimein opin miten tärkeää on ihon kannalta se mitä suuhunsa laittaa..


    • helpless

      Tämä on vanha ketju, mutta toivottavasti joku huomaisi viestin. Eli keneltä olette respetin saaneet, jotka lääkettä käytätte? Haluaisin ihan lääkärin nimen minulle kun ei ihotautilääkäri eikä endokrinologi suostunut määräämään.
      Kokeiltu on e-pillerit, antibiotit ja roa-kuurikin.

    • Fes2

      Minulle määrännyt Turussa ihotautilääkäri Susanna Majasuo, aiemmin Diacorissa, nykyisin Neossa. Puolivuosittain labrat, krea ja kal. Päivittäisannos 100mg, pyrittiin titraamaan, mutta iho rasvottui jne.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      188
      7376
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4292
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2125
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2049
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1879
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1696
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1671
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1629
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe