Onko tuollainen katamaraani munkälainen veneenä.
Pitäisi vaihtaa vene isompaan (7 henkeä) ja mielessä käynyt joku lagoon tai fountain n. 40 ft.
Pärjääkö sellaisella kovassakin merenkäynnissä?
Asumistiloiltaan vaikuttavat kovin mukavilta.
Vuokraamalla pääsisi tietenkin kokeilemaan ominaisuuksia pidemmälle ajalle.
Katamaraaniko seuraavaksi?
20
649
Vastaukset
- 17+10=27
Harmi ettei Bavaria tee katamaraaneja, olisi varmastikkin erinomainen vaihtoehto.
- isoja
Mutta onhan Bavarian isoissa malleissa 7 hengelle hyvät tilat, 4 tai jopa 5 kahden hengen kajuuttaa ja useita WC/suihkutiloja. Hintakin aika mukavasti kohdallaan, alle sen katamaranin.
http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1289 - 17+10=27
isoja kirjoitti:
Mutta onhan Bavarian isoissa malleissa 7 hengelle hyvät tilat, 4 tai jopa 5 kahden hengen kajuuttaa ja useita WC/suihkutiloja. Hintakin aika mukavasti kohdallaan, alle sen katamaranin.
http://www.bavaria-yachtbau.com/index.php?id=1289Juu mutta olisi niin mukava täällä Suomi24 purjehduspalstalla kehuskella kuinka erinomaisen merikelpoinen Bavaria katamaraanini on ja kuinka paljon parempi se on kuin yksirunkoiset skandinaaviset purkkarit.
- ilman käsiä
Ne on suunniteltu Suomen sisävesille ja -lahdille. Erittäin vaarallisia, edullisia ja epäluotettavia. Tästä syystä jenkkieläkeläisten suosiossa.
- Taidat höpistä
En ole paljoa törmännyt jenkkieläkeläisiin suomen sisävesillä.
Olen kyllä tavannut heitä bahamalla, ja karibialla. Myöskin välimerellä muutamia.
- 9+17
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8509541
Sit ei enään ole satamiin tulemista... Ellet jostain löydä ja maksa 4 vierekääin olevaa vapaata paikkaa.
Luoviminen ei onnistu niin hyvin, avotuulilla ok, mutta reivauksen tarve yllättää.- RG
Sitkeästi jaksetaan näitä myyttejä levittää siitä että katamaraanilla joutuu maksamaan monesta paikasta.
Mutta joo, kovasti erilaista veneilyä kun oikeastaan käytössä on kaksi venettä ja jumalattoman kokoinen olohoune ja terassi :-D
Ja mataliinkiin paikkoihin pääsee, toisin kuin tällä "vanhalla" yksirunkomallilla, joka on alkanut pikkuhiljaa menettää suosiotaan katamaraanien tieltä.
Ainoa oikea ongelma mikä tulee mieleen liittyy siihen että jotain pikkukanavia (leveys 3 metriä) pitkin ei voi liikkua.
Merikelpoisia ne ovat siinä missä yksirungotkin. - faktaa.
RG kirjoitti:
Sitkeästi jaksetaan näitä myyttejä levittää siitä että katamaraanilla joutuu maksamaan monesta paikasta.
Mutta joo, kovasti erilaista veneilyä kun oikeastaan käytössä on kaksi venettä ja jumalattoman kokoinen olohoune ja terassi :-D
Ja mataliinkiin paikkoihin pääsee, toisin kuin tällä "vanhalla" yksirunkomallilla, joka on alkanut pikkuhiljaa menettää suosiotaan katamaraanien tieltä.
Ainoa oikea ongelma mikä tulee mieleen liittyy siihen että jotain pikkukanavia (leveys 3 metriä) pitkin ei voi liikkua.
Merikelpoisia ne ovat siinä missä yksirungotkin.Totta on, että Suomessa on paljon satamia, joissa veneen leveys tai pituus ei vaikuta maksun suuruuteen, 1 vakiosumma ja ehkä henkilömäärästä lisää.
Veneiden koon kasvaessa tullaan Suomessakin menemään maailmalla yleiseen käytäntöön, jossa marinamaksu on sidottu veneen mittoihin. Usein satamissa pituus x leveys mukaisesti, marinoissa yleisimmin pituuden mukaan ja monirunkoiset 50 % siihen päälle. Netistä voi googlata marinoiden hintoja, noin se on yleensä ainakin Keski-Euroopassa, Välimerellä ja Karibialla. - kuhöjlö
RG kirjoitti:
Sitkeästi jaksetaan näitä myyttejä levittää siitä että katamaraanilla joutuu maksamaan monesta paikasta.
Mutta joo, kovasti erilaista veneilyä kun oikeastaan käytössä on kaksi venettä ja jumalattoman kokoinen olohoune ja terassi :-D
Ja mataliinkiin paikkoihin pääsee, toisin kuin tällä "vanhalla" yksirunkomallilla, joka on alkanut pikkuhiljaa menettää suosiotaan katamaraanien tieltä.
Ainoa oikea ongelma mikä tulee mieleen liittyy siihen että jotain pikkukanavia (leveys 3 metriä) pitkin ei voi liikkua.
Merikelpoisia ne ovat siinä missä yksirungotkin.purjehdusikävystyttävää, tylsää ja tunnotonta kun veneen kulkuasento ei muutu lainkaan tuulien mukaan
- Joopajoo..
faktaa. kirjoitti:
Totta on, että Suomessa on paljon satamia, joissa veneen leveys tai pituus ei vaikuta maksun suuruuteen, 1 vakiosumma ja ehkä henkilömäärästä lisää.
Veneiden koon kasvaessa tullaan Suomessakin menemään maailmalla yleiseen käytäntöön, jossa marinamaksu on sidottu veneen mittoihin. Usein satamissa pituus x leveys mukaisesti, marinoissa yleisimmin pituuden mukaan ja monirunkoiset 50 % siihen päälle. Netistä voi googlata marinoiden hintoja, noin se on yleensä ainakin Keski-Euroopassa, Välimerellä ja Karibialla.Ollaan ankkurissa 99% ajasta.
- 11+3
RG kirjoitti:
Sitkeästi jaksetaan näitä myyttejä levittää siitä että katamaraanilla joutuu maksamaan monesta paikasta.
Mutta joo, kovasti erilaista veneilyä kun oikeastaan käytössä on kaksi venettä ja jumalattoman kokoinen olohoune ja terassi :-D
Ja mataliinkiin paikkoihin pääsee, toisin kuin tällä "vanhalla" yksirunkomallilla, joka on alkanut pikkuhiljaa menettää suosiotaan katamaraanien tieltä.
Ainoa oikea ongelma mikä tulee mieleen liittyy siihen että jotain pikkukanavia (leveys 3 metriä) pitkin ei voi liikkua.
Merikelpoisia ne ovat siinä missä yksirungotkin.Aiheuttaen veneen rikkoutumisen.. jysähtää kuin karille ajais...
Eikä veneessä ole itseoikaisevaa momenttia..
Eli ei kauhen merikelpoinen lyhyille ja korkeille itämeren alloille.
Tilantarpeesta johtuen moni satama/pursiseura rajoittaa/kieltää katamaraanit.
Yritäpä sesonkiaikana yleiseen satamaan.. vielä jos katamaraanit yleistyisivät, kun eivät ole pahan hintaisiakaan.
Miettisin kyllä vielä toiseen kertaan ennenkuin moisen hankkisin.. tiloista huolimatta. - Katman do
11+3 kirjoitti:
Aiheuttaen veneen rikkoutumisen.. jysähtää kuin karille ajais...
Eikä veneessä ole itseoikaisevaa momenttia..
Eli ei kauhen merikelpoinen lyhyille ja korkeille itämeren alloille.
Tilantarpeesta johtuen moni satama/pursiseura rajoittaa/kieltää katamaraanit.
Yritäpä sesonkiaikana yleiseen satamaan.. vielä jos katamaraanit yleistyisivät, kun eivät ole pahan hintaisiakaan.
Miettisin kyllä vielä toiseen kertaan ennenkuin moisen hankkisin.. tiloista huolimatta.Laitappas linkkiä missä ovat katit kiellettyjä?
En itse ola koskaan törmännyt moiseen kieltoon.
- Yritetään vastata kysymykseen:
Katamaraanilla on monta hyvää puolta
-asumistilat
-pienempi syväys kuin vastaavan majoituskapasiteetin yksirunkoisella
-keinuu vähemmän
-kallistuu vähemmän
kahdella viimeksimainitulla tekijällä voi olla painoarvoa jos veneessäsi on useamminkin vähemmän tottuneita purjehtijoita
Haittapuolia ovat
-suuri tilantarve laiturissa
-heikko suorituskyky luovilla (matkapurjehduskatamaraanit) ja heikoilla tuulilla
-kovassa puuskaisessa tuulessa (yli 12-15 m/s?) oltava tarkkana ettei kaadu (reivattava tai vahdittava ison jalusköyttä)
-käsittely ahtaissa satamissa haasteellista vaikka kahden moottorin ansiosta pyöriikin paikallaan tarvittaessa
Et määritellyt mikä on iso aallokko; totta on että luoviessa isommat allot lyövät ikävästi runkojen väliseen osaan mutta niin paukkuu moderni yksirunkovenekin vasta-aallokossa. Vanhemmat pitkäköliset ovat sitten eri asia mutta niin on sitten asumismukavuuskin.
Eli sopivuus riippuu mm siitä
-paljonko majoitustilaa tarvitset ja miten arvostat asumismukavuutta (katti on hyvä)
-käytätkö paljon vierassatamia (katti on hankala)
-purjehditko paljon luovien avomerellä reippaammissa tuulissa (katti ei ole ihanteellinen vene tähän)
-minkä arvon annat purjehdustuntumalle (matkapurjehduskatti ei yleensä vastaa yksinrunkoista tämän suhteen)- Yksirunkopurjehtija
En usko, että *matkakatamaraani* (pituus > 10m ja leveys > 5m) kaatuu 12-15 m/s tuulessa tuulen vaikutuksesta - reivaamattomana masto rupeaa taipumaan ja päästää yläosastaan pahimmat puuskat pois, veikkaan että kaatumiseen tarvitaan aallon apua - ja ison sellaisen.
- Kattihattivatti
Mahtavat tilat, ei vaadi syvää, ihana purjehtia pasaatituulien mukana, näkee ulos......
- Mänttälä
"Tilantarpeesta johtuen moni satama/pursiseura rajoittaa/kieltää katamaraanit."
LOL
Siinä oli taas päivän huumoriannos :-D
Katamaraanilla on tilaa satamissa/jne (silloinkin kun yksirunkoisia ei enää oteta sisään) koska sillä pääsee mataliin kohtiin ihan eri tavalla, eikä tarvitse hikisesti tunkea rinnakkain... Eli satama saa tavallaan "ylimääräistä" rahaa ilman (syvien) paikkojen menettämistä kun on katamaraaneja liikenteessä.
Ja... Jos paatissa on pe*keleelliset vesi/jne tankit, siinä on 4 suihkua, ja sillä pääsee ajamaan hiekkarannalle asti (tai mataliin pikkupaikkoihin), ja siinä kulkee kätevästi mukana kunnon jolla, niin varmasti sillä tulee vietettyä paljon aikaa niissä alueen kahdessa ainoassa isossa satamissa lahoamassa kuten yksirunkoiset joutuvat pakosta tekemään ;-)
En allekirjoita hankalaa satamassa pyörimistä koska: parempi näkyvyys korkealta (ennakointi), kaksi moottoria (pyörii pennin alalla vaikka miten päin), pienempi syväys (hätätilassa voit rykäistä "rannan" kautta)...
Miinukset:
- luovilla ei niin tehokas
- jos myrsky ja katamariinisi on tyhjä (=kevyt) niin reivaamista on suotavaa harkita (kaatuminen söisi oikeasti miestä)
- ei mahdu joihinkin (vanhoihin) (maaseutu)kanaviin leveyden takia
Sanoisin myös että jokaiselle venetyypille/koolle on ne omat aaltonsa jotka ottavat hermoon. Tai ei nyt joka tyypille, jos sukellusveneet lasketaan ;-D - 11+14
Mänttälä kirjoitti:
"Tilantarpeesta johtuen moni satama/pursiseura rajoittaa/kieltää katamaraanit."
LOL
Siinä oli taas päivän huumoriannos :-D
Katamaraanilla on tilaa satamissa/jne (silloinkin kun yksirunkoisia ei enää oteta sisään) koska sillä pääsee mataliin kohtiin ihan eri tavalla, eikä tarvitse hikisesti tunkea rinnakkain... Eli satama saa tavallaan "ylimääräistä" rahaa ilman (syvien) paikkojen menettämistä kun on katamaraaneja liikenteessä.
Ja... Jos paatissa on pe*keleelliset vesi/jne tankit, siinä on 4 suihkua, ja sillä pääsee ajamaan hiekkarannalle asti (tai mataliin pikkupaikkoihin), ja siinä kulkee kätevästi mukana kunnon jolla, niin varmasti sillä tulee vietettyä paljon aikaa niissä alueen kahdessa ainoassa isossa satamissa lahoamassa kuten yksirunkoiset joutuvat pakosta tekemään ;-)
En allekirjoita hankalaa satamassa pyörimistä koska: parempi näkyvyys korkealta (ennakointi), kaksi moottoria (pyörii pennin alalla vaikka miten päin), pienempi syväys (hätätilassa voit rykäistä "rannan" kautta)...
Miinukset:
- luovilla ei niin tehokas
- jos myrsky ja katamariinisi on tyhjä (=kevyt) niin reivaamista on suotavaa harkita (kaatuminen söisi oikeasti miestä)
- ei mahdu joihinkin (vanhoihin) (maaseutu)kanaviin leveyden takia
Sanoisin myös että jokaiselle venetyypille/koolle on ne omat aaltonsa jotka ottavat hermoon. Tai ei nyt joka tyypille, jos sukellusveneet lasketaan ;-DKaatuihan äsken alle 15m/s tuulessa linkkihan oli jo esillä..
Leikkaa nyt leveäkin yksirunkopursi aaltoja ihan erilailla kuin tasainen väli runkojen välissä..
Ei ainakaan tuonne katilla: http://www.merikarhut.fi/index.php?minustako_merikarhu
On niitä muillakin rajoituksia, ja moneen satamaan ei katilla mahdu. se nyt vaan on niin. - Kultihullu.
11+14 kirjoitti:
Kaatuihan äsken alle 15m/s tuulessa linkkihan oli jo esillä..
Leikkaa nyt leveäkin yksirunkopursi aaltoja ihan erilailla kuin tasainen väli runkojen välissä..
Ei ainakaan tuonne katilla: http://www.merikarhut.fi/index.php?minustako_merikarhu
On niitä muillakin rajoituksia, ja moneen satamaan ei katilla mahdu. se nyt vaan on niin.Mistä sait päähäsi että merikarhuihin ei pääse?
Toisaalta, karhujen satamat eivät ole mitään yleisiä satamia, ei niihin pääse edes yksirunkoisella, jos ei ole jäsen. - vakuudeksi
11+14 kirjoitti:
Kaatuihan äsken alle 15m/s tuulessa linkkihan oli jo esillä..
Leikkaa nyt leveäkin yksirunkopursi aaltoja ihan erilailla kuin tasainen väli runkojen välissä..
Ei ainakaan tuonne katilla: http://www.merikarhut.fi/index.php?minustako_merikarhu
On niitä muillakin rajoituksia, ja moneen satamaan ei katilla mahdu. se nyt vaan on niin.Juu, ja useampi katti kaatui viime viikonloppuna F-18 luokkamestaruuskisoissa, eikä tuulta ollut edes yhtä paljon kuin Sipoon selällä. Tästähän voi tehdä varman päätelmän, että katamaranit kaatuilevat helposti, eikä niin. Paljon kevyemmissäkin oloissa ne saa jo kulkemaan siinä rajoilla toinen runko ilmassa, on se niin kauheeta.
- fdfdfdfds
Kultihullu. kirjoitti:
Mistä sait päähäsi että merikarhuihin ei pääse?
Toisaalta, karhujen satamat eivät ole mitään yleisiä satamia, ei niihin pääse edes yksirunkoisella, jos ei ole jäsen."otetaan huomioon myös hakijan veneen koon soveltuminen merikarhusatamiin" eli VOI olla, ettei katin kanssa hakevan anomusta hyväksyttäisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Koko familia taas lehdissä jauhamassa vanhoja asioitaan
Nyt menee familialla lujaa. Martina ja äiti MeNaisissa (taas) ja Esko IS:ssa. Kuinkakohan monta kymmentä kertaa nuo sam3551436- 741415
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten3121191Taas syytöntä ja rehellisintä rangaistiin
Ja vielä 13 000 euroa kaupungin oikeudenkäyntikuluja maksuun. Lisää tällaisia päätöksiä.😀461107Aika pieni se on
Joku sanoo että matala on suihku. Säätöä tarviaa nyt ruisku, että se ruiskuaa korkeudelle valopylvään Näin saamme näht33935Heh, Irvi-Riikka vie duunareilta nyt arkipyhätkin
Voihan saksilla näköjään leikellä kalenteriakin. Irvi-Riikalla ne osuivat arkipyhiin. Että sellainen duunaripuolue 😆231914vinkki miehille
Jos on ollut erimielisyyksiä ja sun käytös on satuttanut naisya, et voi palata takaisin kevyesti niin kuin mitään ei oli163878Kiitos siitä
Kiitos siitä hahmosta jonka loit, ja jonka sain tuntea, ja kutsua ystäväksi. Se oli hyvä tyyppi ja siihen oli helppo rak40845Ilouutinen: Teini-ikään ehtinyt Osmo Peltola TV:ssä! Tätä tiedossa Peltsi-isän kanssa tällä kertaa
Mikä upea parivaljakko: Peltsi-isä ja Osmo-poika. Peltsin toisen luonto starttaa televisiossa ja mukana muutamassa jakso20827Pelekäätkönä mua?
Älä turhaan. 😘 Unohdetaan säät ja ilmat ja muut turhat lätinät tai jos välttämättä haluat niistä keskustella, niin te42804