Vettä polvessa, mistähän johtuu??

Jäykkäkinttu

Polvi on vaivannut pari vuotta. Ollut lähinnä vähän kankea, mutta ei juurikaan kivulias. Sauvarinnelenkin jälkeen polvi paisui sitten enemmän ja oli mentävä lääkäriin. Oire johtui nesteestä polvessa, neste poistettiin ja olo parani heti. Nesteen kertymistä on kuitenkin jatkunut ja 1 1/2 kk edellisestä operaatiosta nestettä oli taas poistettava. Ortopedin ajanvaraus nyt vuorossa. Onkohan polvessa kulumia vai mitä tämä on? Loukannut en polvea ole ja erityisen kipeältäkään ei se ole muutenkaan tuntunut. Pitänee kait vain odotta sitä ortopedin tutkimusta ja toivoa, että joku vika löytyy ja siihen sitten sopiva puukko?

102

41686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pirmari

      Kolme kertaa otettu vettä polvesta ja lääkäri sanoi, että otetaan taas kun alkaa vaivaamaan!
      Kaksi kertaa laitettiin kortisonia.
      Kuvattiin, oli kulumaa ja rustoa kasvanut. Antoi lääkkeeksi Glucadol 400 mg, en tiedä auttaako.
      Kaksi purkillista olen syönyt, mutta kyllä on edelleen turvoksissa. Kerro mitä ortopedi sanoi ja
      antoiko muita ohjeita. Jos on muita samanlaisia niin kertokaa, kärsitään yhdessä!

      • sairas polvi

        Miten teillä polvi oireilee? Siis tuleeko turvotus esim. rasituksen yhteydessä vai ihan yhtäkkiä? Minulla on kestänyt nelisen vuotta oiken polven turvotus. Viime keväänä löysin oman diagnoosin, hydrops intermittensin, jonka reumalääkäri vahvisti kesän alussa. Minulta on poistettu nestettä polvesta yli kymmenen kertaa ja saanut kortisonipiikkejä saman verran. Keväällä laitoin merkille, että polvi turpoaa säännöllisesti aina 9-10 päivän välein. Väliajat polvi on ihan normaali ja pystyy ihan hyvin käymään lenkillä jne. Päivää aikaisemmin turvotusta tiesin, että huomenna polvi on taas turvoksissa. Pystyin siis kalenterista laskemaan koska se turpoaa. Magneettikuva tehtiin polvelle, eikä mitään löytynyt. Eilen olin polven tähystyksessä, jolloin otettiin näytepaloja ja katsottiin muutenkin onko kaikki ok. Synoviitti oli tulehtuneen näköinen mistä näytteet otettiin.


      • pirmari
        sairas polvi kirjoitti:

        Miten teillä polvi oireilee? Siis tuleeko turvotus esim. rasituksen yhteydessä vai ihan yhtäkkiä? Minulla on kestänyt nelisen vuotta oiken polven turvotus. Viime keväänä löysin oman diagnoosin, hydrops intermittensin, jonka reumalääkäri vahvisti kesän alussa. Minulta on poistettu nestettä polvesta yli kymmenen kertaa ja saanut kortisonipiikkejä saman verran. Keväällä laitoin merkille, että polvi turpoaa säännöllisesti aina 9-10 päivän välein. Väliajat polvi on ihan normaali ja pystyy ihan hyvin käymään lenkillä jne. Päivää aikaisemmin turvotusta tiesin, että huomenna polvi on taas turvoksissa. Pystyin siis kalenterista laskemaan koska se turpoaa. Magneettikuva tehtiin polvelle, eikä mitään löytynyt. Eilen olin polven tähystyksessä, jolloin otettiin näytepaloja ja katsottiin muutenkin onko kaikki ok. Synoviitti oli tulehtuneen näköinen mistä näytteet otettiin.

        Menin töihin kesäksi ja siitä alkoi polvikipu. Kun tulenduskipukuuri päällä ei paljon tunnu. Nyt olen ollut ilman lääkkettä muutaman viikon ja kyllä tuntuu joka hetki. Lääkäriltä sain särkylääkettä, en vielä ole syönyt sitä , odotan että otan kun en enää muuten pärjää. Onko sillä ,hydrops intermittens, suomalaista nimeä?
        Auttoiko kortisoni ? Minusta sillä ei ollut mitään tehoa!Puudutettiinko kun otettiin vettä pois?
        Minun ei sattunut ensimmäiset kerrat, mutta viimeisellä niin että meinas tulla oksennus.
        Kiva jos jaksatte kirjoittaa tästä polvivaivasta.


      • sairas polvi
        pirmari kirjoitti:

        Menin töihin kesäksi ja siitä alkoi polvikipu. Kun tulenduskipukuuri päällä ei paljon tunnu. Nyt olen ollut ilman lääkkettä muutaman viikon ja kyllä tuntuu joka hetki. Lääkäriltä sain särkylääkettä, en vielä ole syönyt sitä , odotan että otan kun en enää muuten pärjää. Onko sillä ,hydrops intermittens, suomalaista nimeä?
        Auttoiko kortisoni ? Minusta sillä ei ollut mitään tehoa!Puudutettiinko kun otettiin vettä pois?
        Minun ei sattunut ensimmäiset kerrat, mutta viimeisellä niin että meinas tulla oksennus.
        Kiva jos jaksatte kirjoittaa tästä polvivaivasta.

        Kyllä mulla jonkin aikaa se kortisonipiikki auttoi. mutta ei kauaa. -Hydrops intermittens on suomeksi ajoittainen vesinivel, icdkoodi on m12.4. Ei ole kertaakaan puudutettu kun nestettä otettiin pois. sen ei pitäisi sattua jos sen tekee oikein. ainakaan työterveyslääkärit eivät sitä hommaa osaa. piti kysyä että mitä teet työksesi? itse olen hoitoalalla ja jaloilla siis koko päivän työvuoron ajan. tänä vuonna en ole ollut poissa töistä kuin viikon ja sekin oli tammikuussa. ja nyt sitten. itse söin turvotusten aikaan arcoxiaa ja panadolia ja niillä se turvotus laski kivasti. vaikka siis töissä kävin koko ajan.

        itsellä on lonkat tutkittu eikä niissä ole vikaa. tämä hydrops intermittens on niin harvinainen että sen etiologiaa ei tunneta kunnolla.


      • pirmari
        sairas polvi kirjoitti:

        Kyllä mulla jonkin aikaa se kortisonipiikki auttoi. mutta ei kauaa. -Hydrops intermittens on suomeksi ajoittainen vesinivel, icdkoodi on m12.4. Ei ole kertaakaan puudutettu kun nestettä otettiin pois. sen ei pitäisi sattua jos sen tekee oikein. ainakaan työterveyslääkärit eivät sitä hommaa osaa. piti kysyä että mitä teet työksesi? itse olen hoitoalalla ja jaloilla siis koko päivän työvuoron ajan. tänä vuonna en ole ollut poissa töistä kuin viikon ja sekin oli tammikuussa. ja nyt sitten. itse söin turvotusten aikaan arcoxiaa ja panadolia ja niillä se turvotus laski kivasti. vaikka siis töissä kävin koko ajan.

        itsellä on lonkat tutkittu eikä niissä ole vikaa. tämä hydrops intermittens on niin harvinainen että sen etiologiaa ei tunneta kunnolla.

        Hyvin olet töissä pärjännyt. Aivan samoja lääkkeitä olen syönyt ja töissä kävin. Olet saanut hyvää tietoa ja tutkimusta varmaan koska itse tiedät asiasta. Minä ajan linja-autoa ja olen käynyt työterveydessä. Itse kun ei ymmärrä taudista mitään, niin ei osaa edes kysyä. Olen eläkkeellä, mutta olen tarvittaessa ollut töissä. Polvi vaan ei ymmärrä että haluaisin vielä olla vähän töissä. Pahinta on ettei pysty lenkkeilemään. Ennen kävin pyörällä töissä ja kävelin aina vapaapäivillä. Harrastatko liikuntaa? Tänäänkin polvi tuntuu hyvältä, lähdenkö kävelemään vesisateeseen!


      • sairas polvi
        pirmari kirjoitti:

        Hyvin olet töissä pärjännyt. Aivan samoja lääkkeitä olen syönyt ja töissä kävin. Olet saanut hyvää tietoa ja tutkimusta varmaan koska itse tiedät asiasta. Minä ajan linja-autoa ja olen käynyt työterveydessä. Itse kun ei ymmärrä taudista mitään, niin ei osaa edes kysyä. Olen eläkkeellä, mutta olen tarvittaessa ollut töissä. Polvi vaan ei ymmärrä että haluaisin vielä olla vähän töissä. Pahinta on ettei pysty lenkkeilemään. Ennen kävin pyörällä töissä ja kävelin aina vapaapäivillä. Harrastatko liikuntaa? Tänäänkin polvi tuntuu hyvältä, lähdenkö kävelemään vesisateeseen!

        Aika vähän olen löytänyt siitä tutkimustietoa, koska sitä ei ole hirveästi tutkittu Suomessa. Yhden artikkelin löysin terveysportista. Englanninkielisiä artikkeleita löytyy jonkin verran. Kyllä minulla liikunta jäi vähälle kun polvi rupesi oireilemaan. Minä olen siis 26-vuotias jos en jo maininnut. Nyt oikeastaan vain pyöräilen töihin ja välillä kävelen.


      • pirmari
        sairas polvi kirjoitti:

        Aika vähän olen löytänyt siitä tutkimustietoa, koska sitä ei ole hirveästi tutkittu Suomessa. Yhden artikkelin löysin terveysportista. Englanninkielisiä artikkeleita löytyy jonkin verran. Kyllä minulla liikunta jäi vähälle kun polvi rupesi oireilemaan. Minä olen siis 26-vuotias jos en jo maininnut. Nyt oikeastaan vain pyöräilen töihin ja välillä kävelen.

        Olet niin nuori että koeta jos luontaistuotteet auttaa. Syö inkivääriä ym. luustoon vaikuttavia aineita. Vai hyväksytkö niitä ollenkaan? Varmaan niistä on sinulle apua. Liikunta on tärkeätä, lähden itsekin heti kun vähänkään polvi helpottaa.


      • hydro
        sairas polvi kirjoitti:

        Kyllä mulla jonkin aikaa se kortisonipiikki auttoi. mutta ei kauaa. -Hydrops intermittens on suomeksi ajoittainen vesinivel, icdkoodi on m12.4. Ei ole kertaakaan puudutettu kun nestettä otettiin pois. sen ei pitäisi sattua jos sen tekee oikein. ainakaan työterveyslääkärit eivät sitä hommaa osaa. piti kysyä että mitä teet työksesi? itse olen hoitoalalla ja jaloilla siis koko päivän työvuoron ajan. tänä vuonna en ole ollut poissa töistä kuin viikon ja sekin oli tammikuussa. ja nyt sitten. itse söin turvotusten aikaan arcoxiaa ja panadolia ja niillä se turvotus laski kivasti. vaikka siis töissä kävin koko ajan.

        itsellä on lonkat tutkittu eikä niissä ole vikaa. tämä hydrops intermittens on niin harvinainen että sen etiologiaa ei tunneta kunnolla.

        ...mutta tänä kesänä vasen polvi turposi taas. Nestettä poistettiin 50ml kesäkuussa, laitettiin kortisonia, jonkä jälkeen meni hyvin nelisen kuukautta. Lokakuussa päivystyksessä poistettiin kolmen viikon sisällä 2x 55ml ja kortisonia taas. Nyt mennyt reilu viikko ja taas on polvi turvoksissa ja kipeä. Rtg kuvien perusteella nivelrikko on syynä. Sain Arthlyn lääkityksen (jauhe), josta ei ole vielä hyötyä juuri ollut (jospa myöhemmin). Ilmavaivoja em.jauheesta kyllä saa.
        15vuotta sitten polvi tähystettiin ja reumakokeita otettiin, mutta syytä ei tuolloin löydetty. Olen viisissäkymmenissä oleva nainen ja työskentelen hoitoalalla. Tulevaisuus askarruttaa, kykeneekö töitä miten kauan tekemään. Tähän mennessä olen ollut hyvin vähän sairaslomilla.
        Mikäköhän auttaisi? Onko kellään tietoa pitääkö polvi olla kuinka kauan täydellisessä levossa punkteerauksen jälkeen? Lääkäreiltä saa hyvin ristiriitaista tietoa.
        15-vuotta sitten reumatologi sanoi, että vanhemmiten sairastun suurella todennäköisyydellä reumaan. Ne reumakokeet on nytkin otettu, mutta eivät näytä poikkeavalta (reumahan ei aina näy kokeissa kait).


      • 1959
        hydro kirjoitti:

        ...mutta tänä kesänä vasen polvi turposi taas. Nestettä poistettiin 50ml kesäkuussa, laitettiin kortisonia, jonkä jälkeen meni hyvin nelisen kuukautta. Lokakuussa päivystyksessä poistettiin kolmen viikon sisällä 2x 55ml ja kortisonia taas. Nyt mennyt reilu viikko ja taas on polvi turvoksissa ja kipeä. Rtg kuvien perusteella nivelrikko on syynä. Sain Arthlyn lääkityksen (jauhe), josta ei ole vielä hyötyä juuri ollut (jospa myöhemmin). Ilmavaivoja em.jauheesta kyllä saa.
        15vuotta sitten polvi tähystettiin ja reumakokeita otettiin, mutta syytä ei tuolloin löydetty. Olen viisissäkymmenissä oleva nainen ja työskentelen hoitoalalla. Tulevaisuus askarruttaa, kykeneekö töitä miten kauan tekemään. Tähän mennessä olen ollut hyvin vähän sairaslomilla.
        Mikäköhän auttaisi? Onko kellään tietoa pitääkö polvi olla kuinka kauan täydellisessä levossa punkteerauksen jälkeen? Lääkäreiltä saa hyvin ristiriitaista tietoa.
        15-vuotta sitten reumatologi sanoi, että vanhemmiten sairastun suurella todennäköisyydellä reumaan. Ne reumakokeet on nytkin otettu, mutta eivät näytä poikkeavalta (reumahan ei aina näy kokeissa kait).

        Tutun kuuloisia on nuo polvivaivat.
        Minulla myös punkteerattu 10krt puolen vuoden sisällä. Kortisonia laitettu> ei apua.
        Kukonhelttaa pistetty viisi kertaa> kipu vähempänä. Joka kerta vettä punkteerattu 60-20ml.
        Pistosten jälkeen ei turhaa rasitusta vuorokauteen, sellainen ohje minulle on annettu.
        Kyllähän tämä on semmosta viivytystaistelua ennen keinoniveltä.
        Olen ollut sairaslomalla, koska polvi ei kestä kuormitusta,kiertoliikkeitä eikä jatkuvaa kävelyä jota työssäni tulisi. Työvuosia olisi vielä reilut kymmenen.


      • ascensionxe
        hydro kirjoitti:

        ...mutta tänä kesänä vasen polvi turposi taas. Nestettä poistettiin 50ml kesäkuussa, laitettiin kortisonia, jonkä jälkeen meni hyvin nelisen kuukautta. Lokakuussa päivystyksessä poistettiin kolmen viikon sisällä 2x 55ml ja kortisonia taas. Nyt mennyt reilu viikko ja taas on polvi turvoksissa ja kipeä. Rtg kuvien perusteella nivelrikko on syynä. Sain Arthlyn lääkityksen (jauhe), josta ei ole vielä hyötyä juuri ollut (jospa myöhemmin). Ilmavaivoja em.jauheesta kyllä saa.
        15vuotta sitten polvi tähystettiin ja reumakokeita otettiin, mutta syytä ei tuolloin löydetty. Olen viisissäkymmenissä oleva nainen ja työskentelen hoitoalalla. Tulevaisuus askarruttaa, kykeneekö töitä miten kauan tekemään. Tähän mennessä olen ollut hyvin vähän sairaslomilla.
        Mikäköhän auttaisi? Onko kellään tietoa pitääkö polvi olla kuinka kauan täydellisessä levossa punkteerauksen jälkeen? Lääkäreiltä saa hyvin ristiriitaista tietoa.
        15-vuotta sitten reumatologi sanoi, että vanhemmiten sairastun suurella todennäköisyydellä reumaan. Ne reumakokeet on nytkin otettu, mutta eivät näytä poikkeavalta (reumahan ei aina näy kokeissa kait).

        Moi hydro. Sanoit että sinulla on nivelrikko. Minä epäilen vahvasti että minullakin on se (nyt 6kk kestänyt rasitusvamma polvessa ja uskon että se on muuttunut nivelrikoksi, koska kuulin että nivelvammat voivat edesauttaa nivelrikon syntymisessä). Lääkärissä kävin muutama kuukautta sitten armeija-aikanani ja siellä sanottiin että se on vain rasitusvamma, joka paranee itsestään. Olen 20v mies enkä ollenkaan ylipainoinen. Noiden 3 syyn takia tuntuisi epätodennäköiseltä että minulla olisi nivelrikko mutta en keksi muutakaan. Miten kipu polvessasi alkoi? Sattuitko portaita alaspäin käveleminen ja tuntuiko polvi rasituksen aikana suht ok:lta mutta rasituksen jälkeen noin 10-20 h päästä kipeältä niinkuin minulla aina rasituksen jälkeen tuntuu. Jos en rasita polvea millään lailla (korkeintaan kävelen) kipu on paljon lievempää mutta yleensä aina hieman tuntuu. Armeija aikani jälkeen polveni on mennyt jonkin verran parempaan suuntaan mutta ei todellakaan parantunut. Tuntuu oudolta ajatella että jos minulla on nivelrikko niin se menee ajan kanssa vain huonommaksi ja koska olen näin nuori niin varmaan kävelykykyni on jo täydellisesti mennyt ennen 40 ikävuotta. Viittaako oireeni nivelrikkoon?


      • hydro
        ascensionxe kirjoitti:

        Moi hydro. Sanoit että sinulla on nivelrikko. Minä epäilen vahvasti että minullakin on se (nyt 6kk kestänyt rasitusvamma polvessa ja uskon että se on muuttunut nivelrikoksi, koska kuulin että nivelvammat voivat edesauttaa nivelrikon syntymisessä). Lääkärissä kävin muutama kuukautta sitten armeija-aikanani ja siellä sanottiin että se on vain rasitusvamma, joka paranee itsestään. Olen 20v mies enkä ollenkaan ylipainoinen. Noiden 3 syyn takia tuntuisi epätodennäköiseltä että minulla olisi nivelrikko mutta en keksi muutakaan. Miten kipu polvessasi alkoi? Sattuitko portaita alaspäin käveleminen ja tuntuiko polvi rasituksen aikana suht ok:lta mutta rasituksen jälkeen noin 10-20 h päästä kipeältä niinkuin minulla aina rasituksen jälkeen tuntuu. Jos en rasita polvea millään lailla (korkeintaan kävelen) kipu on paljon lievempää mutta yleensä aina hieman tuntuu. Armeija aikani jälkeen polveni on mennyt jonkin verran parempaan suuntaan mutta ei todellakaan parantunut. Tuntuu oudolta ajatella että jos minulla on nivelrikko niin se menee ajan kanssa vain huonommaksi ja koska olen näin nuori niin varmaan kävelykykyni on jo täydellisesti mennyt ennen 40 ikävuotta. Viittaako oireeni nivelrikkoon?

        Heipähei ascensionxe. Tietääkseni nivelrikko on meidän vanhenevien tauti. Toisaalta jokin vammautuminen,joka osuu esim. polven niveleen, voi edistää nivelrikon syntyä. uskoisin,että sinulla on kyse rasitusvammasta, kuten lääkärisi on sanonut. Röntgenkuvat sinun kannattaisi otattaa ja mahd. mangneettikuvauskin. Itsellä nivelrikko näkyi selvästi jo rtg-kuvissakin. Mulla polvi kipeytyi ja turposi hetimiten. Alaspäin rappuja en kyennyt menemään ja lepokipuakin oli. Nyt vointini on loistava. Polvi on kertakaikkisen hyvä ja reumaakaan ei todettu. Lederspanilla (kortisoni) menty jo puolivuotta. Mitään lääkettä en käytä. Buranatkin jo vanhentuneet kaappiin.
        Mukavaa kesää kaikille.


      • Anonyymi
        sairas polvi kirjoitti:

        Kyllä mulla jonkin aikaa se kortisonipiikki auttoi. mutta ei kauaa. -Hydrops intermittens on suomeksi ajoittainen vesinivel, icdkoodi on m12.4. Ei ole kertaakaan puudutettu kun nestettä otettiin pois. sen ei pitäisi sattua jos sen tekee oikein. ainakaan työterveyslääkärit eivät sitä hommaa osaa. piti kysyä että mitä teet työksesi? itse olen hoitoalalla ja jaloilla siis koko päivän työvuoron ajan. tänä vuonna en ole ollut poissa töistä kuin viikon ja sekin oli tammikuussa. ja nyt sitten. itse söin turvotusten aikaan arcoxiaa ja panadolia ja niillä se turvotus laski kivasti. vaikka siis töissä kävin koko ajan.

        itsellä on lonkat tutkittu eikä niissä ole vikaa. tämä hydrops intermittens on niin harvinainen että sen etiologiaa ei tunneta kunnolla.

        Hei minulla työterveyslääkäri otti eilen nestettä pois , polvesta ei sattunut tosin pisto tuntui ja laittoi kortisoonia tilalle, teki samalla neulalla pisti vain kerran nyt polvi tuntuu hyvältä tosin en ole hirveästi liikkunutkaan nyt


      • Anonyymi

        Itelläni lonkkien,ja polvien nivelrikot,polveni turpoavat lonkkien nivelrikkojen takia,nestettä otettu polvista pois,ja kortisoni pistokset lonkkien limapusseihin,niin seuraavana päivänä oli turvotus hävinnyt polvista. Eli lonkan nivelrikko aiheuttaa polven turpoamisen.


      • Anonyymi
        hydro kirjoitti:

        ...mutta tänä kesänä vasen polvi turposi taas. Nestettä poistettiin 50ml kesäkuussa, laitettiin kortisonia, jonkä jälkeen meni hyvin nelisen kuukautta. Lokakuussa päivystyksessä poistettiin kolmen viikon sisällä 2x 55ml ja kortisonia taas. Nyt mennyt reilu viikko ja taas on polvi turvoksissa ja kipeä. Rtg kuvien perusteella nivelrikko on syynä. Sain Arthlyn lääkityksen (jauhe), josta ei ole vielä hyötyä juuri ollut (jospa myöhemmin). Ilmavaivoja em.jauheesta kyllä saa.
        15vuotta sitten polvi tähystettiin ja reumakokeita otettiin, mutta syytä ei tuolloin löydetty. Olen viisissäkymmenissä oleva nainen ja työskentelen hoitoalalla. Tulevaisuus askarruttaa, kykeneekö töitä miten kauan tekemään. Tähän mennessä olen ollut hyvin vähän sairaslomilla.
        Mikäköhän auttaisi? Onko kellään tietoa pitääkö polvi olla kuinka kauan täydellisessä levossa punkteerauksen jälkeen? Lääkäreiltä saa hyvin ristiriitaista tietoa.
        15-vuotta sitten reumatologi sanoi, että vanhemmiten sairastun suurella todennäköisyydellä reumaan. Ne reumakokeet on nytkin otettu, mutta eivät näytä poikkeavalta (reumahan ei aina näy kokeissa kait).

        Polven punkteerauksen jälkeen pitäisi levätä 1-2pvä,liikuntaav1-4pvän päästä minulta punkteerattu polvia 10niä kertoja.


    • luultavasti

      Kun lantiossa on toimintahäiriö se vaikuttaa polveen aiheuttaen ongelmia ja lopulta kulumaakin.

      "Clinical evaluation shows that anterior knee pain is typically associated with sacroiliac joint dysfunction,"
      "CONCLUSIONS: Spinal manipulation might offer an interesting alternative treatment for patients with anterior knee pain and muscle inhibition."
      http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10220713

      • pirmari

        jonka polven kipeys olisi todettu lantiosta johtuvaksi? Tänään oma polveni tuntuu melko hyvältä. Aamulla lähden kävelemään "kokeeksi".


      • pirmari
        pirmari kirjoitti:

        jonka polven kipeys olisi todettu lantiosta johtuvaksi? Tänään oma polveni tuntuu melko hyvältä. Aamulla lähden kävelemään "kokeeksi".

        olen ollut kaksi kertaa jumpassa ja kyllä tuli hyvä olo. Aivan kuin polvi ei olisi koskaan kipeä ollutkaan!
        Suosittelen kokeilemaan fysioterapia jumppaa.On rauhallista voimistelua ja paljon venytyksiä.


      • elliivo
        pirmari kirjoitti:

        jonka polven kipeys olisi todettu lantiosta johtuvaksi? Tänään oma polveni tuntuu melko hyvältä. Aamulla lähden kävelemään "kokeeksi".

        Ei sitä missään ole ihan suoraan sanottu minulle että polvivaivani johtui lantion virheasennosta mutta kyllä se omasta mielestäni on ihan selvä asia.
        Synnynnäinen lantion virheasento joka aiheutti jalkojen pituuseron. Vasen jalka pari cm lyhyempi kuin oikea vaikka siis oikeaa pituuseroa ei olekkaan.
        Vasemmasta polvesta poistettiin nestettä muutaman kerran ja kortisonia laitettiin pari kertaa. Kukonhelttauutteet laitettiin kolmen piikin sarjana. Mikään näistä ei juuri auttanut kuten ei myöskään Arthryl ja Clugadol-lääkkeet.
        Ainut suun kautta otettava aine joka helpotti polvioireita oli luontaiskaupan MSM-valmiste nimelttä Emesem.

        Viisi kuukautta sitten sain tekonivelen vasempaan polveeni ja nyt voin sanoa että vaiva on vihdoin poissa :)
        Työni oli raskasta siivoustyötä jota tein 30 vuotta mutta nyt onneksi pääsi eläkkeelle.


      • pirmari
        elliivo kirjoitti:

        Ei sitä missään ole ihan suoraan sanottu minulle että polvivaivani johtui lantion virheasennosta mutta kyllä se omasta mielestäni on ihan selvä asia.
        Synnynnäinen lantion virheasento joka aiheutti jalkojen pituuseron. Vasen jalka pari cm lyhyempi kuin oikea vaikka siis oikeaa pituuseroa ei olekkaan.
        Vasemmasta polvesta poistettiin nestettä muutaman kerran ja kortisonia laitettiin pari kertaa. Kukonhelttauutteet laitettiin kolmen piikin sarjana. Mikään näistä ei juuri auttanut kuten ei myöskään Arthryl ja Clugadol-lääkkeet.
        Ainut suun kautta otettava aine joka helpotti polvioireita oli luontaiskaupan MSM-valmiste nimelttä Emesem.

        Viisi kuukautta sitten sain tekonivelen vasempaan polveeni ja nyt voin sanoa että vaiva on vihdoin poissa :)
        Työni oli raskasta siivoustyötä jota tein 30 vuotta mutta nyt onneksi pääsi eläkkeelle.

        Miten polvenne jakselee jäykkäkinttu, 1959, hydro ym. täällä kirjoitelleet? Minun on aika hyvä. Kävin syksyn jumpassa ´, se oli tosi hyvää. Olen kävellyt jonkun verran ja nyt menin tavalliseen jumppaan.
        Saan kyllä tehtyä näitä, mutta kyllä välillä pistelee ja aika paksu on toinen polvi nytkin. Eikö polven nesteen pitäisi hävitä itse? Onko kenelläkään tapahtunut niin? Otan para-tabs 500:sen silloin kun vähän jomottaa. Minkälainen polven pitää olla, että laitetaan tekonivel? Kestääkö tekonivel 10- , 20vuotta . vai vaihdetaako sitä?


      • pirmari
        pirmari kirjoitti:

        Miten polvenne jakselee jäykkäkinttu, 1959, hydro ym. täällä kirjoitelleet? Minun on aika hyvä. Kävin syksyn jumpassa ´, se oli tosi hyvää. Olen kävellyt jonkun verran ja nyt menin tavalliseen jumppaan.
        Saan kyllä tehtyä näitä, mutta kyllä välillä pistelee ja aika paksu on toinen polvi nytkin. Eikö polven nesteen pitäisi hävitä itse? Onko kenelläkään tapahtunut niin? Otan para-tabs 500:sen silloin kun vähän jomottaa. Minkälainen polven pitää olla, että laitetaan tekonivel? Kestääkö tekonivel 10- , 20vuotta . vai vaihdetaako sitä?

        kukaan enää lue tätä palstaa?


      • 1959
        pirmari kirjoitti:

        Miten polvenne jakselee jäykkäkinttu, 1959, hydro ym. täällä kirjoitelleet? Minun on aika hyvä. Kävin syksyn jumpassa ´, se oli tosi hyvää. Olen kävellyt jonkun verran ja nyt menin tavalliseen jumppaan.
        Saan kyllä tehtyä näitä, mutta kyllä välillä pistelee ja aika paksu on toinen polvi nytkin. Eikö polven nesteen pitäisi hävitä itse? Onko kenelläkään tapahtunut niin? Otan para-tabs 500:sen silloin kun vähän jomottaa. Minkälainen polven pitää olla, että laitetaan tekonivel? Kestääkö tekonivel 10- , 20vuotta . vai vaihdetaako sitä?

        Menin yksityispuolen kautta ortopedille ja nyt odotteln aikaa polven tähystysleikkaukseen.
        Nivelrikko näkyi kuvissa.Mutta ortopedi epäili että suurin syyllinen on nyt se että nivelvaossa on irronneita ruston kappaleita jotka lukkiuttaa polvea ja tekee liikkumisen hankalaksi.
        Polven nesteily jatkuu edelleen,mutta ei ole nyt punktoitu. Nesteily jo kertoo sen, että polvessasi on jotain vialla.
        Kuntosali ja jumppa ym. on tosiaan hyväksi ja pysyyhän lihaskuntokin sitten jaloissa hyvänä.


      • hydro
        pirmari kirjoitti:

        Miten polvenne jakselee jäykkäkinttu, 1959, hydro ym. täällä kirjoitelleet? Minun on aika hyvä. Kävin syksyn jumpassa ´, se oli tosi hyvää. Olen kävellyt jonkun verran ja nyt menin tavalliseen jumppaan.
        Saan kyllä tehtyä näitä, mutta kyllä välillä pistelee ja aika paksu on toinen polvi nytkin. Eikö polven nesteen pitäisi hävitä itse? Onko kenelläkään tapahtunut niin? Otan para-tabs 500:sen silloin kun vähän jomottaa. Minkälainen polven pitää olla, että laitetaan tekonivel? Kestääkö tekonivel 10- , 20vuotta . vai vaihdetaako sitä?

        Sain polveeni Lederspania (kortisoni) ja nyt polvi ollut hyvä viitisen viikkoa. Ei turvotusta, eikä kipua. Liikeratakin melkein normaali. Kyllä neste saattaa itekseenkin hävitä polvesta, mutta erikoislääkäri oli sitä mieltä, että se voi olla vahingollistakin. Kannattaa otattaa pois. Itsellän ei neste polvesta koskaan ole lähtenyt kokonaan itsekseen pois. Kerran oli vuodenkin nestelastissa, vaikkakin väheni jonkin verran.TIEDOKSI myös, että isoon kantavaan niveleen (mm.polvinivel) on laitettava esim.tuota Lederspan kortisonia, jota suosivat vanhemmat lääkärit (erityisesti reumatologot)ja joka kohdallani on pelittänyt hyvin. Muista kortisooneista en hyötynyt kun max viikon ja taas neste kertyi ja kipeä oli.
        Tekoniveltä ei tietääkseni laiteta kun, jos esim.artroosi (nivelrikko) on edennyt hankalaksi, että haittaa elämää ja toimintakykyä vakavasti. Tekonivelen vaihdosta en tiedä. Luulisin, että keski-ikäiselle laitettuna kestäisi loppuiän.
        Mukavaa kevättä kaikille. Jaksellaan taas.


      • jäykkäkinttu
        pirmari kirjoitti:

        Miten polvenne jakselee jäykkäkinttu, 1959, hydro ym. täällä kirjoitelleet? Minun on aika hyvä. Kävin syksyn jumpassa ´, se oli tosi hyvää. Olen kävellyt jonkun verran ja nyt menin tavalliseen jumppaan.
        Saan kyllä tehtyä näitä, mutta kyllä välillä pistelee ja aika paksu on toinen polvi nytkin. Eikö polven nesteen pitäisi hävitä itse? Onko kenelläkään tapahtunut niin? Otan para-tabs 500:sen silloin kun vähän jomottaa. Minkälainen polven pitää olla, että laitetaan tekonivel? Kestääkö tekonivel 10- , 20vuotta . vai vaihdetaako sitä?

        Tässä tämän viestin aloittaja, jäykkäkinttu. Polveen ei enää ole kertynyt nestettä lokakuun 2009 jälkeen. Kävin kyllä asiantuntijalääkärillä jonka mielestä alkavan kuluman oireita. Kirjoitti lähetteen magneettikuvaukseen jos oireet jatkuvat, eivät siis ole jatkuneet. Polvi on kyllä koko ajan vähän jäykkä, siis ei aivan kunnossa jos vertaa sitä toiseen polveen. Olen hiihtänyt talvella 400 km eikä siitä vaiva ole pahentunut. En kyllä meinaa enää juosta ja turhaa riskeerata polveani. Jos vettä kertyy polveen uudelleen meinaan ainkin kerran poistattaa nesteen enne kuin menen magneettikuvaan. Pahemmaksi kait tämä iän myötä menee, operidaan polvi sitten kun muuttuu liian hankalaksi.


      • sairas polvi
        jäykkäkinttu kirjoitti:

        Tässä tämän viestin aloittaja, jäykkäkinttu. Polveen ei enää ole kertynyt nestettä lokakuun 2009 jälkeen. Kävin kyllä asiantuntijalääkärillä jonka mielestä alkavan kuluman oireita. Kirjoitti lähetteen magneettikuvaukseen jos oireet jatkuvat, eivät siis ole jatkuneet. Polvi on kyllä koko ajan vähän jäykkä, siis ei aivan kunnossa jos vertaa sitä toiseen polveen. Olen hiihtänyt talvella 400 km eikä siitä vaiva ole pahentunut. En kyllä meinaa enää juosta ja turhaa riskeerata polveani. Jos vettä kertyy polveen uudelleen meinaan ainkin kerran poistattaa nesteen enne kuin menen magneettikuvaan. Pahemmaksi kait tämä iän myötä menee, operidaan polvi sitten kun muuttuu liian hankalaksi.

        Aloitin joulukuun puolessa välin SALAZOPYRIN nimisen lääkkeen polven tulehdukseen, ja sen jälkeen polvi ei ole turvonnut kertaakaan! Upeaa, kun pääsee urheilemaan kunnolla eikä polvi vaivaa enää yhtään elämää.


      • pirmari
        sairas polvi kirjoitti:

        Aloitin joulukuun puolessa välin SALAZOPYRIN nimisen lääkkeen polven tulehdukseen, ja sen jälkeen polvi ei ole turvonnut kertaakaan! Upeaa, kun pääsee urheilemaan kunnolla eikä polvi vaivaa enää yhtään elämää.

        Mukavaa lukea, että polvet ovat melko hyvässä kunnossa. Minäkin olen pärjäillyt hyvin. Olen hiihtänyt, kävellyt ja käynyt jumpassa. Kyllä polvi aina vähän on tuntunut ja on turvoksissa vertattuna toiseen polveen. Pitäisi kai käydä lääkärissä, mutta viimeksi kun kävin lääkäri oli "kiinalainen" eikä tajunnut edes mitä puhuin. Vaikea on selittää kipua sellaiselle! Ortopedillä en ole käynyt,pitäiskö mennä! Glucadolia syön. Kertokaa jatkossakin mitä kuuluu!


      • 1959
        pirmari kirjoitti:

        Mukavaa lukea, että polvet ovat melko hyvässä kunnossa. Minäkin olen pärjäillyt hyvin. Olen hiihtänyt, kävellyt ja käynyt jumpassa. Kyllä polvi aina vähän on tuntunut ja on turvoksissa vertattuna toiseen polveen. Pitäisi kai käydä lääkärissä, mutta viimeksi kun kävin lääkäri oli "kiinalainen" eikä tajunnut edes mitä puhuin. Vaikea on selittää kipua sellaiselle! Ortopedillä en ole käynyt,pitäiskö mennä! Glucadolia syön. Kertokaa jatkossakin mitä kuuluu!

        Kerronpa omat kuulumiseni.
        Polvi tähystettiin helmikuussa,putsattiin nivelpinnat ja kierukan repeymää siistittiin.
        Lederspania pistetty kuurina myös.Ja nyt polvi on parempi kuin aikoihin :)
        Nesteily on jäänyt operaation jälkeen pois.
        Käveleminen onnistuu "lähes "kivutta (nivelrikkohan ei parane millään konstilla) ja toiveena on että ei vielä vuosiin tarvitsisi keinoniveltä polveen.
        Olen täysin tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseen!
        Hyvää kevään jatkoa ja kuulumisia on kiva lueskella.


    • Läskipolvi

      Kai sitä pitää itsekin tänne vähän avautua, kun alkaa taas ottaa päähän. Olen 26-vuotias urheilullinen mies ja polveni oireilleet jo pari vuotta. Kaikki alkoi vuoden 2008 alussa, kun eräänä päivänä vasempaan polveen kertyi nestettä. Työlääkäri ei pitänyt vakavana ja epäili "turvotuksen" laskevan viikonlopun aikana. Eihän se mitään laskenut, vaan paheni. Pari päivää myöhemmin oli pakko mennä terkkariin, kun polvi oli täpötäynnä nestettä ja sitä oli jo pohkeessakin. Silloin sitä punktoitiin ja otettiin jotain uä-kuvaa, kun veritulppaa pelkäsivät. Mitään ei kuitenkaan näkynyt.

      Tästä alkoikin helmikuu-elokuu todellinen taistelu. Polvet, siis molemmat, nesteilivät miten sattuivat. Välillä vasen, välillä oikea ja välillä jopa vähän samanaikaisesti. Välillä oli kuukausi, ettei mitään, mutta välillä mentiinkin saman viikon aikana kaksi kertaa tyhjentämään polvea. Tulehdusarvot olivat todella korkealla, mutta veri- virtsa- tai nivelnestekokeista ei mitään bakteeria löydetty. Magneettikuvista ei vissiin mitään sitten löytyny, tosin se setä ei kovin kiinnostuneelta silloin vaikuttanut, kun niitä tuloksia luki. Lopulta sitten reumalääkärin juttusille. Reumaa ei epäilty, mutta kirjoitti puolen vuoden reseptin Salazopyrinia. Myöskin viimeisen tyhjennyksen jälkeen laitettiin kortisonia. Näiden kahden lääkkeen vaikutuksesta polvivaivat paranivat. Pystyi pelaamaan jalkapalloa ja salibandya ihan huoletta, ei mitään vaivaa koskaan.

      Nyt vajaat pari vuotta myöhemmin, kuin salama kirkkaalta taivaalta, muistutti vasen polvi taas olemassa olostaan. Nestettä kertyi ihan kivasti ja melko nopeasti. Kävin sitten tyhjentämässä desin verran nestettä, kun sitä oli polven lisäksi melkoinen patti tuossa polven yläpuolella. Lääkäri oli ihmeissään, miten niin paljon sitä nestettä on, mutta kerroin sitä joskus ennenkin olleen sama määrä. Tietenkin varmaan oma vikani, kun en ajoissa ole mennyt tyhjentämään. Polvi tietenkin keveni mukavasti ja taittui jotenkin taas. Kuitenkin samana iltana oli taas polvi turvoksissa. Pari päivää myöhemmin piti käydä taas tyhjäämässä. Testeistä ei taaskaan mitään löytynyt. Nyt jätettiin vähän nestettäkin polveen ja annettiin itsestään poistua. Nyt nelisen päivää myöhemmin, on polvi taas astumakunnossa, vaikka hiukan vielä nestettä tuntuu olevan. Käytän vieläkin keppejä, mutta pikku hiljaa askellan. Olen koittanut nyt maltilla, ettei heti tulisi nestettä. Saa nyt nähdä kuinka äijän käy. Toivottavasti ei enää vaivaisi.

      • Pirmari

        Läskipolvi. Kyllä olet vaikeuksissa polviesi kanssa! Kun varmaan olet työelämässä mene sitä kautta erikoislääkärille!
        Minun polveni on voi sanoa "oireettomat" tällä hetkellä. Toivottavasti kaikki täällä kirjoittelevat olette hyvässä kunnossa, että voitte nauttia kesän kävelyretkistä!Kirjoitelkaa!
        Pirmari.


      • sairas polvi

        Kysymys Läskipolvelle, syötkö yhä Salazopyreniä?! Tuliko polveesi nestettä vaikka söit lääkettä? Minä olen nyt syönyt puolisen vuotta Salazopyreniä, eikä polvi ole kertaakaan turvonnut! Pientä kipuilua välillä mikä tuntuu lähinnä rappusissa. Mitään muita särkylääkkeitä en ole joutunut polvikipujeni takia kärsimään ja mikä parasta Salazopyrenistä ei ole tullut minkäänlaisia sivuoireita, joten sillä jatketaan! Kontrolli käynti reumapolille joulukuussa!


      • Pirmari
        sairas polvi kirjoitti:

        Kysymys Läskipolvelle, syötkö yhä Salazopyreniä?! Tuliko polveesi nestettä vaikka söit lääkettä? Minä olen nyt syönyt puolisen vuotta Salazopyreniä, eikä polvi ole kertaakaan turvonnut! Pientä kipuilua välillä mikä tuntuu lähinnä rappusissa. Mitään muita särkylääkkeitä en ole joutunut polvikipujeni takia kärsimään ja mikä parasta Salazopyrenistä ei ole tullut minkäänlaisia sivuoireita, joten sillä jatketaan! Kontrolli käynti reumapolille joulukuussa!

        On mukava kun on polvet kävelykunnossa! Toivottavasti teillä muillakin tähän palstaan kirjoittaneilla.
        Glukadolia syön, käyn jumpassa, kävelen ja teen puutarhatöitä. Laittakaa viestiä mitä kuuluu!


      • jäykkäkinttu
        Pirmari kirjoitti:

        On mukava kun on polvet kävelykunnossa! Toivottavasti teillä muillakin tähän palstaan kirjoittaneilla.
        Glukadolia syön, käyn jumpassa, kävelen ja teen puutarhatöitä. Laittakaa viestiä mitä kuuluu!

        Käväisin pitkästä aikaa tällä viestiketjulla. Polvi on pysynyt aika hyvässä kunnossa viime vuotisen nesteenpoiston jälkeen. Hiihtelin talvella ja pyöräilin tai kävelin kesällä ja syksyllä eikä nestettä ole kertynyt. Juossut en ole enkä aikaan. Pientä epänormaaliutta polvessa kuitenkin on, mutta sen kanssa pärjää. En ole syönyt mitään lääkkeitä tai luontaistuotteita.


      • Läskipolvi
        sairas polvi kirjoitti:

        Kysymys Läskipolvelle, syötkö yhä Salazopyreniä?! Tuliko polveesi nestettä vaikka söit lääkettä? Minä olen nyt syönyt puolisen vuotta Salazopyreniä, eikä polvi ole kertaakaan turvonnut! Pientä kipuilua välillä mikä tuntuu lähinnä rappusissa. Mitään muita särkylääkkeitä en ole joutunut polvikipujeni takia kärsimään ja mikä parasta Salazopyrenistä ei ole tullut minkäänlaisia sivuoireita, joten sillä jatketaan! Kontrolli käynti reumapolille joulukuussa!

        Terve taas pitkästä aikaan!

        Silloin kun söin Salazopyreniä, niin polveni eivät reistailleet, eikä yli vuoteen sen puolen vuoden kuurin jälkeen. Sivuvaikutuksia ei myöskään tullut mm. sperman laadun heikkeneminen, sillä lisääntyminen on senkin jälkeen onnistunut :)

        Toukokuussa siis viimeeksi kirjotin ja silloin olin juuri kärsinyt polvesta. Sitten olikin taas pari kuukautta helpompaa, kunnes taas iski nesteet polveen. Muutin kesällä Espanjaan ja täällä kävin nyt elokuussa siis viimetteeksi näyttää nestepolvea. Lääkäri ei infektioriskin takia lähtenyt tyhjäämään polvea, vaan pisti kylmästi lääkekuurille ihan normaalilla 600mg ibuprofeenilla ja käski pitää sidettä jalassa 10 päivää. Polvi palautu reilussa viikossa jo ihan hyvään kuntoon. Nyt ollaan muutama kuukausi menty ilman mitään ongelmia. Tämä oli kyllä ensimäinen kerta, kun vedin tulehduskipulääkkeitä ihan säännöllisesti ja jopa omatoimisesti aloitin syömisen ennen kuin jalka pääsi pahaan kuntoon. Tunnen milloin alkaa tulla vähän nestettä ja yleensä siitä se pari päivää ja jalka ihan pinkeenä. Nyt siis aloitin ennakkoon tulehduskipulääkkeillä ja vedin hyvästi ylikin, vaikka polvi oli jo jees. Ilman punktioo mentiin siis tämä kerta ja ehkä hyvä niin. Eihän se piikki vissiin nivelelle hyvä tee, joten ehkä tämä voisi jatkossakin olla minulle se oikea tapa eli 10 päivää lääkettä ja side jalassa.

        Nyt jos vielä vaivaa täällä Espanjassa asuessa, niin aion vaatia vähän perusteellisempia tutkimuksia, jos ne vaikka täällä löytäisi jotain vikaa. Olen myös miettinyt, jos pienetkin haavat (hoitamattomina) aiheuttavat tuon turpoilun. Nimittäin viimeset kaksi kertaa noin 2viikkoa ennen nesteilyä olen saanut jonkun haavan. Ehkäpä sitä kautta tulehdus on lähtenyt ja jostain syystä juurikin polveni ovat ne kärsijät. Mutta minkä takia juuri polvet olisivat ne kärsijät? Se olisi kiva tietää. Tämä siis ihan omaa mutu-pohjalta arvailua.

        Näillä polvilla siis mennään nyt. Toivottavasti ei tarvitse täällä enää avautua. Viileetä talvea kaikille, itse en toivottavasti tänä talvena pakkasia koe!


      • pirmari
        Läskipolvi kirjoitti:

        Terve taas pitkästä aikaan!

        Silloin kun söin Salazopyreniä, niin polveni eivät reistailleet, eikä yli vuoteen sen puolen vuoden kuurin jälkeen. Sivuvaikutuksia ei myöskään tullut mm. sperman laadun heikkeneminen, sillä lisääntyminen on senkin jälkeen onnistunut :)

        Toukokuussa siis viimeeksi kirjotin ja silloin olin juuri kärsinyt polvesta. Sitten olikin taas pari kuukautta helpompaa, kunnes taas iski nesteet polveen. Muutin kesällä Espanjaan ja täällä kävin nyt elokuussa siis viimetteeksi näyttää nestepolvea. Lääkäri ei infektioriskin takia lähtenyt tyhjäämään polvea, vaan pisti kylmästi lääkekuurille ihan normaalilla 600mg ibuprofeenilla ja käski pitää sidettä jalassa 10 päivää. Polvi palautu reilussa viikossa jo ihan hyvään kuntoon. Nyt ollaan muutama kuukausi menty ilman mitään ongelmia. Tämä oli kyllä ensimäinen kerta, kun vedin tulehduskipulääkkeitä ihan säännöllisesti ja jopa omatoimisesti aloitin syömisen ennen kuin jalka pääsi pahaan kuntoon. Tunnen milloin alkaa tulla vähän nestettä ja yleensä siitä se pari päivää ja jalka ihan pinkeenä. Nyt siis aloitin ennakkoon tulehduskipulääkkeillä ja vedin hyvästi ylikin, vaikka polvi oli jo jees. Ilman punktioo mentiin siis tämä kerta ja ehkä hyvä niin. Eihän se piikki vissiin nivelelle hyvä tee, joten ehkä tämä voisi jatkossakin olla minulle se oikea tapa eli 10 päivää lääkettä ja side jalassa.

        Nyt jos vielä vaivaa täällä Espanjassa asuessa, niin aion vaatia vähän perusteellisempia tutkimuksia, jos ne vaikka täällä löytäisi jotain vikaa. Olen myös miettinyt, jos pienetkin haavat (hoitamattomina) aiheuttavat tuon turpoilun. Nimittäin viimeset kaksi kertaa noin 2viikkoa ennen nesteilyä olen saanut jonkun haavan. Ehkäpä sitä kautta tulehdus on lähtenyt ja jostain syystä juurikin polveni ovat ne kärsijät. Mutta minkä takia juuri polvet olisivat ne kärsijät? Se olisi kiva tietää. Tämä siis ihan omaa mutu-pohjalta arvailua.

        Näillä polvilla siis mennään nyt. Toivottavasti ei tarvitse täällä enää avautua. Viileetä talvea kaikille, itse en toivottavasti tänä talvena pakkasia koe!

        Hyvä, kaikilla polvet kunnossa! Tarkoitan että pärjäillään! On ollut ihana talvi on, päässyt hiihtämään ja jumpassa on tullut käytyä. Liikutaan ja nautitaan Suomen talvesta ja toiset etelän kesästä! Hyvää tätä vuotta kaikille!


    • Heebo15

      Tarvisin apua.. Elikkäs oon juuri täyttänyt 15 vuotta ja polveni vaivaa hyppäsin juoksu esteen yli ja kuului polvesta hirvea naksahdus kävin näyttämässä yksityisellä lääkärille viime elokuussa. en oikeen ymmärtäny mitä lääkäri sösssötti yms. nytten minulla on polvilumpion alla vas polvessa aina rasituksen jälkeen aikamoinen turvotus. mahdollisesti nestettä?

      Toivottavasto joku vastaisi..

    • Nivelrikko

      Usealla teistä saattaa olla polvinivelessä nivelkierukan repeämä, joka laajenee korjauskelvottomaksi jos vauriota ei hoida ajoissa kuntoon. Ilman nivelkierukkaa useimmat potilaat saavat lähivuosina kivuliaan nivelrikon.

      Kukaan ei voi diagnosoida polvivammojanne etäältä. Ortopedi, yleislääkäri, eikä kukaan muukaan voi tehdä diagnooseja noin epäselvien juttujen perusteella. Vain tarkka magneettikuva (MRI-kuva) kertoo, mikä polvissanne on vaurioitunut. Menkää siis pikimmiten ortopedin vastaanotolle ja varatkaa aika magneettikuvaan, jotta selviää mikä polvessanne on vaurioitunut.

    • Heebo15

      Lääkärin kirjoittamassa lapussa mainitaan hyvin lievästä hydropista.

    • pirmari

      Heebo 15. Käy näyttämässä polveasi vaikka päivystyksessä, ne kyllä tietävät heti onko siellä vettä. Vesi kun otetaan pois helpottaa heti.Vähän se tuntuu ilkeältä , mutta niin hetken aikaa. Koeta päästä jatkotutkimuksiin, varmaan polvesi voidaan korjata. Katso netistä mitä tarkoittaa" hyvin lievä hydropi". Siis tutkimuksiin heti! Minun polveni on tällä kertaa kunnossa , mutta syön koko ajan clukosamia.

      • hydro

        Heipähei kaikki kamut. Harmin paikka: Vasen polveni kipeytyi ja nyt nestettä siinä taas!!!! Pääsinkin toista vuotta ongelmitta ko.polven kanssa. Hiihdin talvella (pertsaa), sekä kuntoilin salilla jnk:n verran. Huomasin em.liikuntojen jälkeen, että polvea kolotti. Nesteily alkoi kuitenkin vasta pari viikkoa sitten. Miun polvihan on tutkittu läpikotaisin (mm. rtg,MRI jne), lisäksi ortopedilla ja reumatologillakin olen käynyt. Syytä nesteilyyn ei ole löytynyt. Alkava nivelrikko ei sitä selitä. Nesteily alkoi ensimmäistä kertaa jo parikymppisenä tyttönä, jolloi nivelrikosta ei ollut tietoakaan.
        Töissä käyn. Lääkärille menen vasta viime tingassa, jos neste lisääntyy. Huomasin muuten, että merisuola auttaa kolotukseen. Laitoin merisuolaa tyynynliinaan, solmin sen pussiksi ja polven päälle-hyvältä tuntui.

        Mukavaa kevättä kaikille.


    • sairas polvi

      Pitkästä aikaa täällä! Heinäkuussa kun viimeksi kirjoitin, niin polvioire oli poissa puoli vuotta ja elokuussa alkoi uudestaan! Turpoilee joka kymmenes päivä ja turvotus kestää pari päivää. Reumalääkäri oli sitä mieltä joulukuussa, että kannattaa lopettaa Salazopyrin en tbl:ien syöminen, koska siitä ei ole apua. Olen syönyt tuota lääkettä pari vuotta. Nyt olen vähentänyt lääkkeen kahteen tablettiin ja ihan samalla tavalla turpoaa kun söin neljä tbl päivässä. Tää on niin rasittavaa! Välillä turpoaa tasan kymmenen päivän välein, välillä menee pari kolme viikkoa ennen kuin turpoaa! PRKL! Tätä on kestänyt jo KUUSI VUOTTA! En ole pariin vuoteen känyt sairaslomaa hakemassa, enkä ole antanut tyhjentää nestettä pois. Hoitoalalla olen siis töissä, joten jaloilla tulee oltua päivän mittaan aika paljon. Olen alkanut käymään kuntosalilla ja reisilihakseni ovat parhaimmassa kunnossa kun voi olla! Joku tohtori kun väitti, että turvotus johtuu huonoista reisilihaksista!

    • tohis

      Moi! Ostin keväällä uuden polkupyörän ja innostuin ajamaan paljon totuttua enemmän, n. 200 km kuukaudessa (ennen ehkä 30 km), ja sitten meni vasen polvi kipeäksi, kenties satula oli liian korkealle säädetty. Polvi on ollut jo yli kuukauden kipeänä, kävellessä astuminen ei niinkään kivistä vaan jalan nostaminen maasta (samalla kun pitäisi polvea hieman koukistaa). Polvea koukusta oikaistessa tuntuu toisinaan naksahdus n. 45° asennossa, varsinkin jos oikaisee ilmassa ettei oo painoa jalalle. Lepokipua ei juurikaan ole, kunhan pitää koipea melkein suorassa, ja nukkuessa laitan pienen tyynyn jalan alle ettei se mene täysin suoraksi. Päälle päin ei näy mitään turvotusta. Arvauskeskuksen lääkäristä ei paljoa apua ollut, totesi vaan pikaisen tunnustelun jälkeen että ei oo mitään rikki ja että levolla menee ohi, ei edes buranareseptiä antanut. Eipä ole mennyt ohi vaikken ole pyöräillyt enkä lenkkeillyt, ja ensi viikolle varasin ajan ortopedille ja ostin ison paketin Ibumaxia jos vaikka vähentäisi mahdollista tulehdusta. Nyt lisäksi tuntuu siltä että jänteet takertelee polvea liikuteltaessa, polven saa kyllä koukkuun mutta pitää kääntää varovasti kun rupeaa kiristämään, ja hetken päästä se löystyy. Mikähän lie, toivon todella että olisi vain tulehdus tms. eikä mitään kestoriesaa. Olen 35-vuotias mies, en mikään urheilija mutta lähes päivittäin olen tehnyt 2-3 km kävelylenkkejä osittain juostenkin, eikä ole ennen nivelet vaivanneet. Luulisi että juoksu kovalla alustalla rasittaa paljon enemmän kuin pyöräily, jota mainostetaan "turvallisena" liikuntamuotona vaivaisellekin. Nyt ei yhtään kärsi pyöräillä, hyvä jos kärsii edes 50 metriä kerrallaan varovasti kävellä, joten ei paljoa naurata kun ei pysty oikein mitään tekemään.

    • Juha_H

      Moi,

      Tohis, naksumisesta päätellen polven nivelkierukka on saattanut revetä. Ainakin oireesi viittaavat nivelkierukan repeämään. Mene pikimmiten ortopedin vastaanotolle, joka tekee sinulle oikean diagnoosin. MRI-kuvassa näkyy onko kyse nivelkierukka vauriosta, rustovauriosta, tai muusta.

      Täällä spekuloiminen on lähinnä ajan haaskausta.

    • pirmari

      Hei!
      Kiva että kirjoitatte ja kerrotte omista vaivoistanne! Ei ole ajan haaskausta, koska toiset voivat saada vinkkejä omiin vaivoihinsa. Lääkärissä tietenkin jokainen käy!Minun polveni on tosi hyvässä kunnossa kun en ole tehnyt töitä kohta kolmeen vuoteen. Glucosamia syön kaiken aikaa.Hyvää kesää kaikille!

    • Pakko piikittää?

      Kertokaas joku reumaa sairastava, että onko neste aina punktoitava polvesta pois? Vai saattaako turvottelu/neste hävitä omia aikojaankin norm. lääkityksen ja kylmän avulla?

      Lääkäri meinasi, että koska neste sameaa, kyse on reuman aiheuttamasta vaivasta. Kerran punktoitu, hyvin parani saman tien, mutta vaiva uusii nyt muutaman kuukauden kuluttua. Ärsyttävää!

    • Hävisi omia aikojaan

      Sairastan polvien nivelrikkoa. Itselläni on neste hävinnyt omia aikojaan pois, oli tarkoitus poistaa, mutta ei ollutkaan enää poistettavaa, vaikka edellisellä kerralla oli, silloin en antanut poistaa. Voi siis hävitä itsekseen. Kortisonista olen saanut avun.

    • Unelmat uusiksi?

      Hei kaikille!
      Luulin, että olen lukenut kaikki keskustelupalstat ko. aiheesta, mutta tämän löysin vasta nyt. "Polvihistoriani" on valitettavan pitkä nuoreen ikääni nähden, mutta yritän kertoa tapaukseni lyhyesti.

      Olen siis 22-vuotias, perusterve nainen, ja olen kärsinyt "vesipolvesta" kaikkiaan 8 vuotta. Jo ennen oireiden alkua, minulla oli todettu normaalin lääkärintarkastuksen yhteydessä olevan erittäin yliliikkuvat nivelet (sormet, kyynärpäät, nilkat, nivuset), jotka mahdollistivat baletin sekä ryhmäjoukkuevoimistelun SM-tasolla. Ollessani 14-vuotiaana balettitunnilla toisen polveni polvilumpio muljahti pois paikoiltaan, mutta palautui paikalleen palautuessani hypystä. Tästä seurasi erinäisiä kokeita ja kuvauksia, mutta mitään hälyttävää ei löydetty. Sen sijaan ollessani 16-vuotias myös toinen polvilumpio muljahti tanssiessani paikoiltaan, tällä kertaa polvitaipeeseen, josta se ei tietenkään palautunut. Heräsin shokistani paikallisessa lääkärikeskuksessa, jossa lumpio "nostettiin" takaisin paikalleen.

      Muistelisin, että polveni olisivat oireilleet jo näiden kahden tapaturman välissä, mutta itse "nesteilyhelvetti" alkoi tuon jälkimmäisen haaverin jälkeen. Molemmat polveni tähystettiin keväällä 2006, jolloin myös vasenta polvea korjailtiin enemmänkin. Leikkauksen jälkeen nesteily senkun jatkui, välillä vasemmassa, välillä oikeassa polvessa, joskus jopa molemmissa. Polviani on tyhjennetty tähän päivään mennessä yli 100 kertaa, milloin kunnan päivystyksen, omalääkärin, ortopedin, yksityisen, reumatoimiston ja sisätautien poliklinikan puolesta.

      Olen siis käytännössä käynyt liki jokaisella mahdollisella polvi/nivel/reuma-ekspertillä, eikä tarkkaa diagnoosia ole selvinnyt tähän päivään mennessä. Olen saanut kortisonipiikkejä ja -kuureja, syönyt salazopyrinia yhdessä oxiklorinin kanssa, sekä nyt viimeksi 4kk metotreksaattia( =syöpälääke/ sytostaatti) yhdessä foolihapon kanssa, ja mikään näistä edellämainituista lääkkeistä ei ole pitänyt polviani kuivana pitkällä tähtäimellä. Olen saanut mitä erikoisimpia diagnooseja, joita on sitten myöhemmin kumottu uuden lääkärin toimesta. On epäilty sukupuolitautia, punkin pistoa, selkärankareumaa, nivelreumaa, rasitus- ja/tai urheiluvammaa, reumaattista niveltulehdusta, mekaanista rustovauriota jne... Tänä vuonna olen ollut kolme kertaa yli 2 viikon sairaslomalla, ja olen tälläkin hetkellä.

      Olisin ikikiitollinen, mikäli joku teistä kertoisi tästä Glucosamista sekä kommentoisi tilannettani jotenkin. Mikäli jätin jotain oleellista kertomatta, niin kysykää.

    • möykkypolvi

      Olen 40v perusterve nainen ja työskentelen hoitoalalla. Olimme patikoimassa pohjoisessa ja loman jälkeen oikea polvi tuntuu jäykältä ja polvi näyttää toisenlaiselta kuin vasen.Siis lumpio ei näy enää vaan koko polvi on vain yksi "möykky". Kyykkyyn en voi mennä kun sattuu. Olen ajatellut että lihakset vain on kireät tunturiin kiipeämisestä ja sieltä alas tulosta. Nyt kun luin näitä kertomuksia heräsi ajatus että jos povessa saattaa olla vaikka vettä. Olisiko mahdollista?

      • Pirmari

        Hei !
        Syksyä mennään! Toivottavasti polvet "suht´koht´" kunnossa. Minulle auttaa yhä Clucosam, syön joka päivä kolme tablettia. Jumppaan, kävelen ja pyöräilen ja olen varma , että liikunta auttaa. Unelmat uusiksi, kysy lääkäriltäsi Clucosamista. Möykkypolvi, olet varmaan jo käynyt lääkärissä ja saanut selville, että vettä on ! Kulumaa eikö vain! Hyvää joulun odotusta kaikille !


      • sairas polvi
        Pirmari kirjoitti:

        Hei !
        Syksyä mennään! Toivottavasti polvet "suht´koht´" kunnossa. Minulle auttaa yhä Clucosam, syön joka päivä kolme tablettia. Jumppaan, kävelen ja pyöräilen ja olen varma , että liikunta auttaa. Unelmat uusiksi, kysy lääkäriltäsi Clucosamista. Möykkypolvi, olet varmaan jo käynyt lääkärissä ja saanut selville, että vettä on ! Kulumaa eikö vain! Hyvää joulun odotusta kaikille !

        Tuli taas kutsu reumalääkärille tässä kuussa. Ei taas mitään tehdä, toteaa että voi voi ja hyvää jatkoa! ärsyttää kun ei rupea enemmän tutkimaan tai kysy kollegoilta mikä tässä polvessa on! kuluu 12 päivää niin polvessa on nestettä, pari päivää kestää ja sitten taas ihan normaali. Kuntosalillakin oon ruvennut käymään ja vahvistanut lihaksia mutta ei mitään apua polven turvotuksiin. :(


      • PitkäKoipi

        Olen 41 v ja maanantain sain kuulla, että alkavaa kulumaan vasemman polven sisäreunalla ja ehkä...

        Hämmästykseni oli totaalinen. Lääkäriin menin pitkittyneen turpolun (noin 4 vko) takia ja lähetti kuvaan ja määräsi tulehduskipulääkekuurin (1 vko). Aika ensi viikolla fysioterapiaan ja päässä kysymyksiä edelleen. Diagnoosin sain siis puhelin soitolla.


    • Nivelkierukka
    • sairas polvi

      Nivelrikko on ainakin omalta kohdalta poissuljettu jo pelkästään iän puolesta. Lääkärit on aina olleet ihmeissään.

    • pirmari

      Nimimerkille Nivelkierukka. Kiitos niveltieto sivustosta, oli paljon hyviä kirjoituksia.
      Kyllä pitää tosiaan lääkäreitä "kovistella" ennen kuin saa mitään järkevää tietoa.
      Yritetään pärjäillä!

    • plk

      10 vuotta sairastanu polvikipua ja otettu vettä ja laitettu kortisoonia.teillä muilla hyvät lääkäri jotka kantaa ottaa. meillä vaan sanotaan että tervetuloa uudestaan.

    • tohis

      Päivitystä viestiini 23.6.2011: Ortopedi epäili plica-oireyhtymää ja kirjoitti lähetteen polven tähystykseen, joka tehtiin syyskuussa 2011. Plicaa ei löytynyt ja nivel oli täysin kunnossa, ainoastaan hoffan rasvaa oli hieman liikaa jota sitten poistettiin. Toipuminen meni kyllä ns. penkin alle: 4pv leikkauksen jälkeen pohjelihas turposi ja meni tosi kipeäksi, aiheutti hermosärkyä ja jalka meni aika kylmäksi, ja pohkeen yläosaan koski lujasti jos yritti jalkaterää nostaa. Oli vissiin lähellä ettei tullut syvää laskimotukosta, mutta lääkäreitä ei yhtään sen enempää kiinnostanut tutkia että mitä se sitten oli, itse epäilen pintalaskimotulehdusta. Tämä episodi piti minut keppien varassa yli 3 viikkoa kunnes pahin pohjekipu ja hermosärky loppui, joten reisilihas surkastui pahemman kerran.

      Kun polvi oli vielä turvoksissa niin se oli hyvin jämäkkä, mutta kun turvotus lopulta hävisi 2 kk leikkauksen jälkeen, naksuminen alkoi taas. Leikkaus auttoi kuitenkin siltä osin että nyt pystyn kävelemään useita kilometrejä päivässä ihan hyvin, ja jonkun verran juoksemaankin semmosta kevyttä hölkkää. Voimat on kuitenkin edelleen kateissa reidestä, koska se polven naksuminen koukusta oikaistessa estää tehokkaasti sen treenaamista, ja kävely ja juoksu ei niitä lihaksia paljoakaan vahvista. Pohkeet on sen sijaan hyvässä kunnossa. Pyöräily olisi lihaksille hyvää treeniä, mutta tälle polvelle se onkin pahinta myrkkyä. Pystyn menemään varovasti kyykkyyn, mutta ylös nousemiseen voimat riittää vain nippanappa ja polvissa tuntuu siltä että ei huvita kovin montaa kertaa tehdä sitä liikettä.

      Molemmat polvet tuppaa olemaan hieman kipeinä kun heikkojen lihasten takia niveletkin joutuu koville. Lääkärit sanoo että ei sitä napsumista pidä pelätä, mutta kun kyseessä ei ole se harmiton napsuminen jota mikä tahansa nivel joskus tekee, vaan se on aika jyhkeä naksahdus mikä sieltä tulee ja se koskee. En varmasti rupea tahallaan sitä paukuttelemaan, koska siitä ei voi seurata hyvää.

      Koska itse nivel on kuitenkin todettu ehjäksi, on vian oltava jänteissä ja/tai lihaksissa jotka niveltä tukee. Jos joku jänne on sökö tai ei pysy "urassaan", nivel pyrkii väärään asentoon ja naksahtaa silloin kun se muljahtaa taas paikalleen. Toki heikot lihakset ovat myös osasyynä, mutta alkuperäinen vammahan tuli ensin ja lihakset heikkeni vasta sen jälkeen. Tällaista teoriaa olen itse koittanut kehitellä, kun lääkäreiltäkään ei vastausta saa. Piakkoin olen taas menossa fysiatrille, jolta koitan mankua lähetettä magneettikuvaukseen jossa toivon mukaan vika vihdoin löytyisi.

    • sairas polvi

      Nostetaanpas tätä ketjua ylöspäin... tää vain jatkuu... polvi turpoilee nykyisin 9 päivän välein... pari päivää tulehduskipulääkettä ja sitten menee ohi. Mitä enemmän liikun sitä vähemmän polvi turpoaa. Jos olen kotona koko päivän, polvi on tois kipeä ja hyvin turvoksissa. outoa eikö? keväällä loppui reumalääkärin kontrollit, koska mitään ei voida tehdä. elä sen kanssa, sanoi lääkäri. joo ihan kiva, kun kukaan ei tiedä mitään. En ole ollut yli kahteen vuoteen sairaslomalla polven takia. Harrastan paljon liikuntaa. Kuntosalilla lihastreeniä 3xviikossa, polvelle tulee paljon rasitusta. pyöräilen joka päivä, viikossa tulee noin 100km pyöräiltyä. röntgen, mri kuvat otettu niissä ei mitään poikkeavaa. Nivelnestelöydös lymfoottipainoitteinen ja runsas soluinen. osaako joku sanoa mitä se tarkoittaa?

    • jepjepp

      Mulla 3 päivää sitten alko elokuvissa oltua vihlomaan polvea, kokeilin sitten naksauttaa sitä ja pitää suorassa, kummassakaan tavassa ei tuntunut kipua mutta nyt kun esim. ajan autolla tai kävelen rappusia tuntuu ettei toi polvi täysin kondiksessa ole! Siispä mietin että pitäskö mennä suorinta tietä lääkäriin jos siellä on vain nestettä...? Polvee koukistamalla tuntuu painetta ja rutinaa kun kädellä kokeilee muttei kuitenkaan ole turvonnut millään tapaa.. Ei vaan jaksas odottaa viittä tuntia päivystyksen puolella.. Niin, eikä kävellessä satu lainkaan! Kokeilin lueskella näitä juttuja täältä ja päätin kysästä koska kärsivällisyys loppu.. :D Ja onko mahdollista että tästä selviytyisi ihan koti konstein vai pitääkö käydä näyttämässä...?

    • Ei enää puujalka

      Polvi turpos,lääkäri otti nesteen pois ja laittoi kortisonia.Se auttoi heti.2viikon kuluttua taas turpos,laitettiin kortisonia,mutta ei otettu nestettä pois,vaan piti pitää jääpussia muutaman kerran päivässä ja se tehos jo illalla ja seuraavana päivänä polvi on normaali.Saa taas kävellä normaalisti,ihanaa!

    • Nestepolvi

      Mulla alkoi kans polven nesteily kuukausi sitten. Vasen polvi turposi jalkapalloksi lähes olemattoman rasituken seurauksena ja reidet oli niin jäykät, ettei portaita meinannut päästä kulkemaan (asun 3. kerroksessa). Olen likkunut koko ikäni lähes tulkoo joka päivä, joten kummalliseltahan tämä tuntuu. Polvi on aiemminkin oikkuillut: on ollut kipuja ja lukko-oiretta mm. askelkyykkyjä tehdessä tai autolla ajaessa.

      No menin lääkäriin kyynärsauvojen kanssa. Siinä vaiheessa jo oikeakin polvi oli päättänyt turvota. Kaksi lääkäriä sitten väitteli siitä, onko kyseessä reaktiivinen niveltulehdus vai rasitusvamma. No labrojen, uä:n ja rtg:n jälkeen päädyttiin rasitusvammaan. Kahdesti on punktioitu molemmista polvista nestettä. Aluksi neste oli tummaa (kielii tulehduksesta), myöhemmin normaali kirkasta. Neste tulee takaisin n.3-5 päivän aikana, jote tuhalta sekin homma tuntuu.

      Käveleminen on vaikeaa, portaissa kulku rasittaa niveliä ja aikaansaa välittömästi turvotuksen. Lyhyitä matkoja voi kävellä mutta portaiden kipuaminen on yhtä helvettiä eli ei oikeen tee mieli poistua kotoa. Eniten ärsyttää, kun on kuukausi mennyt "hukkaan", kun ei ole päässyt minkänlaista liikuntaa harrastamaan. Mietinkin tässä, josko sitä rohkenis uimaan mennä...

      Jepjepjep: kävitkö päivystyksessä? Yleesä ei polvivaivoille kai tehdä mitään, jossei ole varsinista kipuongelmaa tai se ei haittaa normaalia liikkumista. Ja polvessa olevan ylimääräisen nesteen huomaa kuka tahansa ilman valkotakin arviotakin.

      • hydro

        Heipä hei kaikki Kamut pitkästä aikaa. Polveni olikin pitkän aikaa ok. Unohdin aivan, että siinä on vikaa ollutkaan. Viime viikolla lomailin Aasiassa ja loppulomasta vanha vaiva palasi. Polvi tuntui jäykältä ja turposi, lepokipua taas. Liekö syynä paljon istuminen (pitkät lennot) kuin rasitus. Nyt kuitenkin lepo on auttanut ja nestettä vähempi. Ei ole aikomusta lääkärille ja töihin palailen lomalta normaalisti. Olen turhautunut, kun syytä vesipolveeni ei löydetä. Viimeksi joku lääkäri, jonka tapasin siviilissä (oli muuten venäläinen) epäili, että hypotyreoosi (kilpparin vajaatoiminta) jota sairastan on yhteyksissä vesipolveeni, tiedä häntä?

        Mukava saada vertaistukea tältä palstalta. Jaksellaan taas.


      • pirmari

        Hyvää Joulua kaikille polvivammaisille! Polveni on hyvässä kunnossa, kiitos Glukadolin,vaikka luin että se on lumelääke!! Mitä se haittaa kun vain auttaa, eikö? Liikkeelle vaan kaikki polvivammaiset,


    • sairas polvi

      Polvi oireilee yhä 12 päivän välein. 2-4 päivää se kestää ja sitten turvotus häviää. yleensä syön buranaa.

    • jäykkäkinttu

      Tämän viestiketjun aloittajalla sitten reilun 3 vuoden jälkeen polvi rasittui niin, että sinne kertyi vettä. On viikon verran ollut jäykkä ja kankean oloinen. En kuitenkaan aio mennä lääkärille vaan odottelen pari viikkoa josko itsestään paranisi. Muutaman kerran olen kylmällä hoitanut ja pitänyt kiristyssidettä. Onko jollain kokemusta vesipolven itsehoidosta? Jos ei parissa viikossa tule terveeksi niin sitten lääkäriin, nesteenpoisto silloin aiemmin oli yllättävän helppo ja kivuton juttu. Kulumaa kait polvessa on ja joskus tietyssä rasituksessa sitten käy näin.

      • 15v ja polvivaivoja

        Ite 15v ja kolmas kerta vettä tai jotai oikeessa polvessa ku nii kankee ja tuntuu painetta. Se on aikasemmi menny pois itestää parissa päivässä ja tullu aina yhtäkkiä. Ja tälläne perussuomalaine et ei haluu puhua omista vaivoista joten en varmasti tuu menemää lääkärille nii ei muutaku ooteta et lähtee pois. Ja kokeilla nesteenpoistoa kasvien ja sellasten kanssa


      • nilkuttaja

        Vuoden jo nesteillyt.Itsehoitona pidän polvessa jääpussia ja jalkaa parin tyynyn päällä.Auttaa hetkeksi,mutta on täytynyt tyhjentää kerran kuukaudessa.Neste ei ole muulla konstilla lähtenyt pois.


    • pirmari

      Ei mitään uutta polvirintamalla! Syön Glykadolia, jos en niin kipu palautuu.
      Koitetaan vain itse hoitaa, eikö?
      Hyvää kesää kaikile!

    • sairas polvi

      Ei minullakaan! Ensi viikolla menen polven röntgenkuviin, kun sitä ei ole kuvattu sitten vuoden 2007 jälkeen, mutta tuskin siellä mitään näkyy. Olen alkanut pyöräilemään 20-50km matkoja ja polvi tulee mukana vaikka olisi turvoksissa. Tietysti vähän se menoa haittaa kun on jäykkyyttä. Treenaaminen on tullut jäädäkseen ja kyykkääminen onnistuu vallan mainiosti isoillakin painoilla.

      Joten, älkää ihmiset masentuko. Eläkää elämää polvivaivoista huolimatta!

      Aurinkoista kesää kaikille!

    • Likka2

      PItkään on polvivaivoja ollut vaikka ikää on vasta 20. Ensimmäinen ongelma polven kanssa tuli 5 vuotta sitten. Nousin aamulla sängystä ja huomasin, että vasen polvi on lukossa. Se ei siis mennyt suoraksi, eikä koukkuun. Tuohon aikaan en harrastanut minkäänlaista liikuntaa ja lääkäriin menin vasta seuraavana aamuna. Lääkäri naksautti kierukan takaisin paikoilleen (joka oli siis jostain syystä mennyt pois paikaltaan ja lukittanut polven). Toimenpiteen jälkeen pystyin menemään taas kyykkyyn, vaikka se sattuikin hieman. Pelkäsin kuollakseni aiheuttavani vamman uudelleen, joten pariin vuoteen en harrastanut oikein mitään liikuntaa. Toki kävelin ja pyöräilin välillä, mutta en pelannut pallopelejä tai juossut.

      No pari vuotta sitten aloin käydä kuntosalilla ja lenkkeillä (kevyttä hölkkää). Ensimmäisen vuoden polvet olivat hyvässä kunnossa. Sitten eräänä iltana juoksin portaita alas ystäväni luona, kun yhtäkkiä polvi naksahti (oikea tällä kertaa). Siihen sattui kovaa, enkä pystynyt kävelemään. Ystäväni sanoi, että voisin yrittää naksauttaa polven itse takaisin paikalleen. No hetken päästä naksautin sen (koukkuasennosta suoraksi nopeasti) ja polvi naksahti. Tämän jälkeen kipu lakkasi, eli onnistuin saamaan sen takaisin paikoilleen. Tämän jälkeen on kuitenkin ollut vähän väliä jotain naksumista oikeassa polvessa ja välillä pientä arkuutta. Kuntosalilla polveen alkoi hiipiä pikkuhiljaa jäykkyys harjoitusten alussa ja esim. kyykkyyn meno tuolloin sattui. Tästä kävin lääkärissä pariin otteeseen, mutta mitään vikaa polvesta ei löytynyt ja sain luvan jatkaa kuntosaliharjoittelua normaalisti.

      Noin kuukausi sitten, aloin huomaamaan, että oli hankalaa venyttää oikean jalan etureittä, kun se ei halunnut taipua siihen asentoon (kanta kiinni pepussa). Ajattelin tämän olevan vain jotakin lihasjäykkyyttä, joka menisi ohi parissa päivässä. No päälle viikko sen jälkeen huomasin aamulla, että polvi on turvoksissa. Kipua ei kuitenkaan ollut. Päätin silti mennä päivystävälle lääkärille, joka sanoi, että neste poistuu itsekseen viikon sisällä. Viikon päästä menin uudelleen lääkäriin, koska neste ei ollut hävinnyt mihinkään. Tällä kertaa lääkäri otti näytteen nivelnesteestä ja samalla siis punktoi osan nesteestä. Otettiin myös jotain verikokeita (tulehdusarvot jne.). Samana iltana kotona huomasin, että kohta josta oli punktoitu nivelneste, oli uudelleen turvoksissa. Muutaman päivän päästä menin lääkärille, joka kertoi, että nivelnesteestä ei löytynyt bakteereja, ja tulehdusarvot olivat normaalit. Nestettä oli kuitenkin kertynyt polveen enemmän. Lääkärin mielestä kyseessä oli rasitusvamma salilla käynnistä, ja määräsi vain lepoa ja kävelykepin, jottei polvi rasitu enempää. Kuvauksiin lääkäri ei suostunut ja mitään lääkettä ei määrätty, koska kipua tai tulehdusta ei ole. Polvi on kuitenkin niin turvoksissa, että jalkaa on hankala liikuttaa.

      Tästä on nyt mennyt 5 päivää, ja nestettä on yhä vain enemmän polvessa (muistuttaa jalkapalloa), vaikka olen kävellyt kepin kanssa ja enimmäkseen olen vain istunut kotona. Toivo alkaa vähitellen mennä ja masennus iskeä, koska olen hyvin liikunnallinen ihminen ja on todella masentavaa kun en pysty tekemään mitään...

      Omia spekulaatioita on vaikka kuinka, mutta lääkäri ei ota niitä kuullakseen...
      - minulla on kilpparin vajaatoiminta, ja mietin josko sillä olisi yhteys polveen
      - löysät nivelet on todettu jo 3 vuotta sitten, josta oireina oli tuolloin leukanivelvaivat ja jännetupintulehdus ranteissa. Tämäkin varmaan vaikuttaa…
      - välillä öisin herään outoon kipuun lantiossa ja lisäksi toinen jalkani on pidempi kuin toinen (ollut niin kauan kuin muistan). Olisiko tässä syy??
      - kulumaa tai nivelrikko?

      • Likka2

        Niin ja olen aina ollut hoikka, eli ylipainosta ei ole kyse.


      • Jäinen rusto

        Ei ole kertomastasi kokemusta, mutta itselläni on aina ollut naksuvat nivelet ja polviin tulee helposti rasituskipua - varsinkin päivittäiset kävelymatkat asfaltilla.

        Itse oletan syynä olevan jonkinlainen aineenvaihduntahäiriö, joka ei suostu ravinteita kyseisiin kudoksiin viemään samalla tavalla (jos lapsuudesta asti ongelmat..).

        Ranneleikkaukseen olen menossa "jännepatin"(kuulemma jännetupentulehdus) takia, jottei katkeais ja veisi hermoja mukanaan...
        Siirryin toiseen työhön, joten ajattelin tuon jänteen leikkauksen hoitaa ja tavallista enemmän vetää:

        msm-jauhetta, piitä, vitamiineja ja mineraaleja ym..
        Uskon myös syvävenytysten, joogan parantavan aineenvaihduntaa jopa noissa.


    • huolestunut5

      Vuoden olen käynyt lääkärisssä tyhjentämässä polvea ja laitettu kortisonia.Vihdoin pääsin ortopedille,mutta sanoi että katsotaan mitä reumalääkäri toteaa.Olen pahoillani kun ei laittanut magneettikuv. on kuulemma niin kallista.Jos ei reumaa niin jatketaan hoitoa sanoi reumalääkäri.Jalka on heikentynyt odottelujen aikana.

    • Likka2

      Minullakin edelleen nesteet polvessa. Lääkäri sanoi, että on vähentynyt, itse en kyllä huomaa eroa? Ja nyt jo toista viikkoa kävelykeppi käytössä. Kyllä rajoittaa elämää tämä :( Ja vaikuttaa tottakai mielialaani negatiiviseti kun tuntuu, että on vankina kotona kun ei pääse ulkoilemaan tai muuta vastaavaa... On niin mielettömän voimia vievää kävellä tuon yhden kävelysauvan kanssa. Hyvä jos jaksan autolleni kävellä, kun käsi huutaa jo hoosiannaa...

      • huolestunut5

        Kiva kun yks lääkäri toteaa,tai useampikin että on nivelrikko,sitten ilmestyy monen kuukauden hoidon jälkeen lääkäri joka toteaa että on muka reuma selvästi.No kohta sen näkee kun meen reumalääkärille että kenen lääkärin diaknoosi on lähempänä totuutta.


    • Likka2

      Mulla ainakin verikokeissa testattiin tuo joku reumahomma ja se oli normaali... Nyt koitan kävellä ilman keppiä, mutta polvi naksuu, välillä tosi kipeästikin. Ja liikkuvuus ei ole vielä lähellekään normaali. Neste on vähentynyt siitä mitä se oli aluksi, mutta ei vieläkään lähtenyt kokonaan. Ja rappusissa on todella veemäistä kävellä. Tuntuu joko epämukavalta tai sitten sattuu. Joissakin paikoissa kun ei hissiä ole ollenkaan...

    • Likka2

      Ja nyt jonossa ortopedille, kun polvi edelleen aivan rikki. Jos vaikka pääsis sitten magneettikuvaukseenkin. Lääkäri ei löydä vaivan aiheuttajaa millään...

    • Likka2

      Ortopedilla käyty. Punktoi nestettä pois ja laittoi kortisonipiikin. TODELLA kivulias kokemus. Polvi oli tosi turvoksissa, mutta verensekaista nivelnestettä lähti silti vain 20ml, mikä siis tarkoittaa, että polven kudos on paksuuntunut/turvonnut. Nyt olen jonossa magneettikuvaukseen. Kortisoni on auttanut ainakin nämä pari päivää kipuihin, mikä on siis yhtä juhlaa! Ortopedi oli hieman huolissaan siitä, että jalka on todella jäykkä eikä se mene polven kohdalta suoraksi. Kehotti siis venyttelemään jalkaa kivuista huolimatta ja kenties koittamaan kuntopyörää.

      Niin ja kun vamma nyt on ollut jo 3kk, oli ortopedi todella ihmeissään, että lääkäri ei ole kertaakaan punktoinut nestettä. Sanoi, että neste rasittaa polvea entisestään.

      • pilalla1

        Minulta kerran punkteerattiin 20 milliä veren sekaista polvinestettä. Sitten alkoi ongelmat, sillä lääkäri oli ottanut polven lähes kuivaksi. Eli se oli imenyt normaalit polvinesteet pois ja polvi kului nopeasti tämän jälkeen. Sain hoitovirheestä korvaukset ja nyt on asennettu tekonivel, mutta sekään ei istu reisiluuhun, kun se kerkesi kulua niin pahasti. Tsemppiä sulle!


    • sairas polvi

      Minä en ole antanut punktoida polvea piiitkäään aikaan.. siis varmaan kolmeen tai neljään vuoteen. Aina neste on lähtenyt polvesta parin kolmen päivän sisällä pois. Nyt oon pari kuukautta syönyt polveen Trexan nimistä solunsalpaajaa pienellä annoksella. Nyt alkaa vaikuttaa eikä polvi ole turvonnut kohta kolmeen viikkoon, oho!

      • Enteria

        Vitun apina! Sulla on kasvain polvessa!!


      • pattijalkamummmelo

        Nimmerkki "sairas polvi: lähtikö sinulta hiuksia/tukka sen Trexanin syömisestä? Muiden Trexanin käyttäjien kokemuksia voi kans kertoo tänne. Kiitos!
        Mulle reumalääkäri määräsi Trexania, mut ei sanonu, että on sytostaatti, ja vasta kotona katoin netistä, mitä määräsi, nii en hakenu. Oon liki kuuskymppinen ja kasvattanu tukkaa koko aikuisiän, eikä oo leikattu vissiin pariinkymmeneen vuoteen (aika peikko!! :D), en halua menettää, ku ei ehdi enää kasvaa, ku oon jo ikäloppu harppu!!! :D No, jos ihan pakko, etten muuten selviä, nii sitten! Ku seur kerran menin lääkäriin, sanoin, että en hakenu niitä.


      • sairas polvi
        pattijalkamummmelo kirjoitti:

        Nimmerkki "sairas polvi: lähtikö sinulta hiuksia/tukka sen Trexanin syömisestä? Muiden Trexanin käyttäjien kokemuksia voi kans kertoo tänne. Kiitos!
        Mulle reumalääkäri määräsi Trexania, mut ei sanonu, että on sytostaatti, ja vasta kotona katoin netistä, mitä määräsi, nii en hakenu. Oon liki kuuskymppinen ja kasvattanu tukkaa koko aikuisiän, eikä oo leikattu vissiin pariinkymmeneen vuoteen (aika peikko!! :D), en halua menettää, ku ei ehdi enää kasvaa, ku oon jo ikäloppu harppu!!! :D No, jos ihan pakko, etten muuten selviä, nii sitten! Ku seur kerran menin lääkäriin, sanoin, että en hakenu niitä.

        Ei ole hiukset lähtenyt, mulla on siis trexan 10mg viikkoannoksena. Noin pieni on annos eikä ole tullut mitään haittavaikutuksia...


    • Likka2

      Kuinka lyhyessä ajassa polvesi kului "kelvottomaksi"? Luulisi nyt ortopedin osaavan asiansa niin, ettei mitään ylimääräistä punktoi pois.. Ja tosiasiahan on, että ennekuin voi laittaa lääkettä niveleen - minun tapauksessani kortisonia - polvinivel täytyy tyhjentää.

      Ihmetyttää kyllä se, että tuo toimenpide oli niin kivulias, vaikka nivelen punktointi kuuluisi ilmeisesti olla suht. kivuton toimenpide... Saa nähdä onko minullakin edessä tekonivelen asennus.

    • Likka2

      Polvi oli n. 1,5 viikkoa kivuton ja suht. hyvässä kunnossa kortisonipiikin jälkeen, mutta sitten meni taas huonoksi. Koitin syödä 800mg Buranaa kuurinomaisesti, mutta kipu ja jäykkyys vaan jatkui. Lopetin Buranan syönnin kun siitä ei ollut apua. Odottelen tässä aikaa magneettikuvaukseen, joka on vasta 27.1. Siihen on siis vielä kuukausi. En tiedä miten kestän näiden kipujen kanssa niin kauaa.

      Ja nyt alan todella olla epätoivoinen, koska n. viikko sitten huomasin, että TOISEENKIN (vasempaan) polveen on tullut nestettä! Se on nyt todella jäykkä ja tuntuu paineiselta. Ja siinä ei siis ole koskaan ollut muuta vikaa, kuin se 5-6 vuoden takainen lukkotila... Niin ja mitään tapaturmaa ei polvelle ole sattunut mikä nesteilyn aiheuttaisi.

      • jäykkäkinttu

        Pitkästä aikaa kävin vilkaisemassa tätä aloittamaani viestiketjua. Itseäni pahempia ongelmia näyttää teillä muilla olevan. Sen vuoden 2009 jälkeen ei nestettä ole kertynyt niin paljon, että olisi pitänyt punkteerata. Satunnaisesti vähäistä nestettä kyllä kertyy ja polvi on joskus vähän jäykkä. Syksyllä tätä oli vähän enemmän. Kävin noin kuukausi sitten lääkärillä muista asioista mutta valitin tästäkin. Kevyen tutkimuksen perusteella saattaa edelleenkin olla kyse alkavasta nivelrikosta. Lääkäri päätti kokeilla 3 kuukauden Arthryl kuuria, olen napsinut niitä nyt melkein kuukauden. En tiedä johtuuko tästä lääkkeestä vai ei mutta polvi tuli jo viikossa parempaan kuntoon. Mitään sivuoireita ei lääkkeen käytöstä ole ollut. Katsotaan katoaako oireet kokonaan kuurin jälkeen. Juossut en viime vuosina ole mutta kävellyt, pyöräillyt ja hiihtänyt melko säännöllisesti kelit huomioiden.


    • Likka2

      Mihin vaivaan tuota Arthrylia yleensä määrätään? Onko se jokin nivelreumalääke?

      • jäykkäkinttu

        Eiköhän se ole nivelrikkoon tai alkavaan sellaiseen tarkoitettu lääke Tuskin se aivan pahimpia rikkoja korvaa mutta voi auttaa näin alkuvaiheessa. Jossain viestiketjussa tästä lääkkeessä oli paljonkin juttua.


    • Likka2

      Juu. Mulla epäillään nyt nivelreumaa tai reaktiivista niveltulehdusta. Toivon todella, että on tuo jälkimmäinen... Sain onneksi vahvempaa kipulääkettä, Arcoxiaa. On auttanut paljon noihin kipuihin, mutta nesteet on pysynyt polvissa päättäväisesti. Etenkin tuo vasen polvi on ihan pallo ja sitä ei saa tavutettua kuin aavistuksen yli 90 astetta. Näillä mennään siihen asti, että pääsen magneettikuvaukseen.

    • holkkipolvi60

      Vaiva saattaa hoitua myös helpostikkin.Isälleni tuli polveen nestettä ja se alkio napsua ja oli todella kipeä.Sattumalta hän näki tv:n aamutohtorin neuvon eli jalan lihakset voivat kiristyä polven molemmin puolin niin tiukalle että polvi alkaa kiristää.Tämä aiheuttaa nesteilyä ja napsumista.Avuksi tähän on lihasten venytys kylkiasennossa.
      Vaiva poistui eikä ole palannut :)

      • pattipolvimummelo

        Kerran menin päivystykseen otattamaan vettä pois plvesta ja siellä oli lääkärinä nuori mies, joka näytti tyypilliselä Harley Dawidson -kuskilta!! Ilman pitkää pukinpartaa. Hän veti edessäni teatraalisesti kumihanskat käsiin ja naamasuojan naamalle (ne oli oppinu jo tekemään!!!) ja maatessani laverilla alkoi KAKSIN KÄSIN PURISTELLA TULEHTUNUTTA, VETTÄ TÄYNNÄ OLEVAA POLVEA!!! Sanoin, että sattuu, sanoin, että älä, se oikeesti sattuu, se on kipee, ei kestä murjoo. Itkin. Lopulta huusin kovaa, että minä KÄSKEN SINUN LOPETTAMAAN VÄLITTÖMÄSTI!!! Silloin HD-mies lopetti, veti hanskat pois ja sanoi, että ei sitte!
        Se varmaan yritti PURISTAA veden pois polvesta!!!!
        Mieheni oli hoitohuoneessa, katseli taustalla - ja itki!
        Niin lähdin lääkäristä entistä paljon kipeempänä.
        En tehny valitusta. Ois pitäny! Oisko HD-mies saanu lääkärin papereita? Luultavasti oli kandi.
        Tovottavasti en KOSKAAN satu sen vasaanotolle!!!!


    • maijjas

      ehkä tässä ketjussa jollakin on samanlainen kokemus kuin itsellä( en ole kaikkia lukenut) ikää 55, ollut n.15v. sitten hoitotyössä jolloin potilasta nostaessa toinen polvi rusahti. Kipeytyi, turvotusta joka sitten aikaa myöten hävisi. Sen jälkeen on silloin tällöin oireillut, naksumista, lukittumista ja nestettäkin joskus, mutta ovat hävinneet itsekseen. En ole mennyt lääkäriin koska kipu tai muut oireet eivät ole olleet sietämättömiä ja koska arvelin että punktoivat, jota saa sitten tehdä vähän väliä. Nyt ei ole mitään vaivaa polvessa ollut muutamaan vuoteen.

    • holkkipolvi60

      Itsellä kaikki alkoi v.88 kun loukkasin polven nivelsiteet motocrossissa.Polveen tuli väljyyttä joka takoi nivelpinnat rikki ajanoloon ja nivelrikkohan siitä seurasi myöhemmin.Polven kanssa pärjäsi jollain lailla mutta jatkuva veden tulo ja punkteeraus alkoi kyllästyttää viimein.Lokakuussa vaihdettiin sitten tekonivel ja siinä huomasi ortopedi tulehtuneen luukalvon joka hänen mukaansa aiheutti nesteilyn.Kalvo poistettin ja ongelman piti poistua.Mutta tietysti toisin kävi eli polvi oli jo sairaalassa tutun paksu
      ja on edellen. Syy siis ei ollut rikkinäisessä nivelessä niinkuin toivoin :( Aina ei voi voittaa.

    • aina turvoksissa

      Kevätterkkuja vesipolvelta!
      Minä olen kärsinyt kyseisestä vaivasta jo melkein 30 vuotta. Välillä se oli pois vuosia ja sitten taas palasi, olen nyt 57 v. Punktoitu on lukuisia kertoja, jopa 80 ml tulee nestettä kerralla ja sitten kortisonipistoksen jälkeen on rauhallista kuukausien ajan. Molemmat polvet turpoavat parin viikon välein. ensin oikea ja sitten vasen parin päivän päästä.
      Töistä en ole ollut pois kuin pari kertaa koko aikana tämän vaivan vuoksi, koska ei ole kivulias, muuten vain hankala, koska ei pääse ollenkaan kyykkyyn.
      Nyt on uutena oireena tullut vasempaan polveen myös Bakerin kysta, joka myös häipyy pois, kun turvotuskin häipyy, ilman tyhjennystä neste imeytyy kudoksiin neljän päivän sisällä. Oikeastaan olo helpottui tuon kystan myötä, turvotus jakautuu tasaisemmin. Paljon on tutkittu, mutta mitään vikaa ei polvissa ole, kulumakin vähäistä ja ikään liittyvää.

    • fys sari
    • jäykkäkinttu

      Löytyiskö noita ohjeita suomenkielisenä? Se vanha 2009 polvivaiva taas tullut esiin kun tulin vähän liikaa polvea rasittaneeksi. Kipua ei vieläkään mutta vähän vettä ja polven jäykyyttä ja epävakauden tuntua. Ostin apteekista ilman reseptiä glukosami lääkettä, josko auttaisi kuten teki alkutalven Arthryl kuuri.

    • pallopolvi

      Mulla nivelreuma ja kun vähensin lääkitystä (olin yli vuoden oireeton) alkoi viikon välein vasen polvi turvota. Otin huhtikuussa takaisin Aravan Oxklorinin rinnalle, eikä vieläkään auta! Polvi on täynnä nestettä ja könkkäämällä mennään. Turvotus kestää n. 4-5 päivää, joskus miedompana ja joskus aikamoisena pallona. Viikon välein olen "terveenä" ja voin tehdä mitä huvittaa.
      Joskus kävely on melkein tavallista, vaikka nestettä selvästi on. Ja minäkin tiedän edellisenä päivänä, että jahas huomenna ollaan taas pallona, sen verran oman koipensa jo tuntee.

      Minullakin auttaa liikunta selvästi hävittämään turvotusta. Aloitin vuoden alussa saliharjoittelun ja harmittaa kun ei pääse treenaamaan kuin joka toinen viikko. Tietysti käsiä voi tehdä sitten turpopäivinä. Hermostuttaa kyllä tämä vaiva.
      Olen käynyt vain kaksi kertaa ottamassa Lederspanin, koska ei sekään auttanut kuin 2 viikkoa ja kortisonia ei saa pistää kuin kuukauden välein..
      Otin yhteyttä nyt reumatologiini, osaisiko sanoa jotain, liittyykö tämä oikeasti reumaan vai onko tätä hydrops intermittensia.

      En syö gluteenia. Mietin, että pitäisikö jättää kokonaan maitotuotteet testiksi. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatominta. Liekö niveleen kohdistuu aineenvaihdunnan häiriö, vaikka kilpirauhasoireet ovat historiaa Liothyroninin ansiosta. Ken tietää..

    • Jarzi65

      Mulla polven turpoaminen alkoi 2v sitten ja reumatologi oli varma että punkki purrut ja niihän syy turvoinneisiin polviin löytyi verikokeesta , borrelioosi ..

    • Penajeijj

      Emännällä (20v) vuoden verran polvi turpoillu pienemmästäkin rasituksesta. Reumalääkkeet päällä ja jatkuvaa lekurilla ravaamista, mutta mitään ei löydy. Ihmetelty vain että kukaan ei ole suostunut kunnon kuvauksiin antaan lähetettä... Ikävästi rajoittaa elämää kun urheilla ei kykene ollenkaan.. ja töissä käynti jatkuvaa taistelua.

    • Anonyymi

      Nivelrikkoa.

      • Anonyymi

        Näin mullekin sanottu, että polven turvotus johtuu nivelrikosta, vaikka ko. sairaus ei vielä näy polven röntgenissä. Muissa nivelissä on siis selvää nivelrikkoa.


    • Anonyymi

      oliko kunnan ,vai yksityinen lääkäriasema,kun poisti vettä polvesta.,olen utelias ,sillä kunta jossa asun ei suostu poistamaan vettä polvestani..

    • Anonyymi

      Itelläkin vaivaa se saamarin polvi vaikka oon
      36 vuotias nainen miulla siis on diaknosoitu hydrops intermittens. nestettä on muutaman kerran poistettu

    • Anonyymi

      Sama ongelma se vähän haittaa koska olen ammatiltani kätilö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1214
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1046
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      995
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      987
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      890
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      744
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      680
    Aihe