masennusta/syömishäiriötä tai ehkä molempia.. :/

Mari@nne

Hei vaan kaikille! Olen 23-vuotias nuori nainen ja mulla on tosi omituisia käyttäytymistapoja, koskien varsinkin syömistäni. Ensinnäkin, syöminen on mulla mielessä tosi tosi paljon päivän aikana. Pystyn skarpaamaan esim. töissä enkä tietenkään ajattele työtehtävien aikaan syömistä, mutta ruokkiksella ja kahvitauoilla taas ajattelen. Ja varisnkin kun pääsen töistä. Onglema on vielä se, että asun yksin niin mun ei tarvitse skarpata kotona enää kenenkään takia.. mutta eihän sen tietenkään pitäisi olla ongelma, tajuan sen. Noraali ihminen yksin oleessaankin pystyy syömään normaalisti eikä se karkaa käsistä.. lisäksi mun syömiseen liittyy se, että kun vaikka töissä tarjolla on jonku syntymäpäivän kunniaksi täytekakkua -> otan palan -> tulee huono omatunto -> ajattelen mielessäni et no, tänään meni pilalle tää päivä ku söin töissä tota kakkua niin ihan sama jos töitten jälkeen haen esim. suklaata ja pakastepizzan kaupasta, mutta huomenna aloitan "normaalin" elämän taas! Tällaisista tilanteista usein mun ahminta alkaa ja siihen liittyy se, että päätän et esim. huomenna tai seur. maanantaina aloitan kunnollisen elämän. :/

Tällasta on jatkunut jo useamman vuoden. Olen lihonnut reippaasti, melkein 10 kg. Tuntuu kamalalta sanoa se ääneen.. :( hyi, inhoan niin itseäni.. olen kyllä melko herkkä masentumaankin ja tietysti noista ahmimiskohtauksista aina masennun! Mutta olen myös kerran viillellyt itteäni pahasti otin lääkkeitä ja alkoholia ja jouduin psyk. osastolle pariksi viikoksi, mut en kertonut heille tuosta syömishäiriöstä, koska häpesin sitä niin ja jotenkin erityisesti mieshoitajille oli vaikea puhua.

Kiitos jos joku jaksoi lukea tämän loppuun asti! Ja jos joku osaa auttaa.. Musta tuntuu että omin avuin en pääse tästä "kierteestä". Onkohan mulla joku pakko-oireinen häiriö, kun tuli mieleen et kun olen kasvissyöjä ja jos esim. joskus vahingossa syön jossain kutsuilla vaikka pizzaa, jossa on kinkkua, niin vaikka söisin vain yhdenkin palan, niin sekin aiheuttaa mulle sen, et ajattelen et voin ostaa nyt tänään vaikka pullaa ja jätskiä kotiin, kun kumminki tämä meni taas pilalle. Liian pitkä yhtenäinen lause, tiedän, mut ei nyt voi mitään. (:

3

419

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syö usein

      Mulla oli kanssa nuorempana samaa, eli jos söi pullan niin sitten ajattelin että ihan sama, voin syödä mitä tahansa muutakin. Olen kuitenkin opetellut ajattelemaan, että päivä ei mene pilalle pullasta. Eli jos syön pullan, voin pelastaan päivän syömällä illalla kevyemmin.

      Ruokatunnilla ja kahviksella ruoan ajattelu on ihan normaalia. Kyllä mulla ainakin on jos syön normaalisti (aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala) nälkä sekä lounaalla että iltapäivän kahvitauolla. Sitähän varten ne on, että voi tankata. Olen tosin muutenkin sellainen ihminen, että syön usein mutta pieniä aterioita. Pitää aika hyvin mielihalut hallinnassa, kun tietää että ruokailu on edessä taas kohta eikä pääse tulemaan mikään älytön nälkä missään vaiheessa.

      Itsellä tosiaan auttaa, että ajattelen ettei mikään mene pilalle yhdestä pullasta, ja se että syön terveellistä ja vähäsokerista ruokaa sen verran usein, ettei himoja tule. Mulla sokeri altistaa syömiselle, joten pyrin välttelemään sitä. Kakkua, keksejä, ym., otan vaan tosi pienen palan. Syön kasviksia, kevyitä proteiineja jne. Esimerkiksi aamulla lesepuuron ja kananmunan, päivällä keittolounaan, välipalaksi jogurtin ja marjoja, illalla kanasalaatin, iltapalaksi vie jotain jos on nälkä.

      Liikunta auttaa kanssa. Et sano siitä mitään, mutta jos liikut paljon, satunnaiset pullat ei paljon haittaa. :D

      Tsemppiä sulle!

      • Mari@nne

        Kiitos kannustavasta viestistäsi! yritän muuttaa ajattelutapojani jotenkin..


      • Syö usein...
        Mari@nne kirjoitti:

        Kiitos kannustavasta viestistäsi! yritän muuttaa ajattelutapojani jotenkin..

        muuten, että on omin avuin vaikeaa. Kaikki ei onnistu yksin Jos pääset esim. opiskelujen kautta kognitiiviseen terapiaan tai johonkin syömishäiriöisten ryhmään, se voi auttaa. Tai jos on joku kaveri, jolla on samanlaisia kokemuksia. Kannattaa etsiä vertaistukea tai objektiivista mielipidettä tai molempia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1342
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1042
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      983
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe