Korjattava harhaluulo

Yksin uskosta

haluaiisn oikaista erään harhaluulon.
Toisin kuin tällä palstalla toistuvati on väitetty, minä en ole kuullut vanhoillislestadiolaisilta väitettä, etteikö heidän liikkeensä ulkopuolelta voisi pelastua, jos turvaa Jeesukseen ja hänen sovintovereensä. Minuakaan ei ole kukaan vanhoillislestadiolainen käymissäni keskusteluissa ollut kadotukseen tuomitsemassa, vaikken liikkeeseen kuulukaan. Päinvastoin, keskinäisissä keskusteluissamme on yhdissä painotettu Jeesukseen uskomisen tärkeyttä. Se on pelastuksen ehto, niin minun, tavallisen kirkon jäsenen, kuin vanhoillislestadiolaisen opin mukaan.

24

400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ev.lut. kirkon jäsen

      Riippuu keneltä vl:lta sinä kysyt. Seuroissa riviuskovaiselta vlit kuulla suoraviivaisen "vain me" -julistuksen. Samoin maallikkopuhujilta,
      Seurakuntien tahi kirkon keskushallinnon palveuksessa olevat naispuoliset vl-uskovaiset tiedottajat eivät kehtaa suoraan päin naamaa eri tavalla uskovaista tuomita, esim. Meri-Anna Hintsala, Rebekka Naatus ja Mari Leppänen. Mutta toisaalta, seurakuntien palvleuksessa olevat vl-papit kyllä tuomitsevat siekailematta suurimman osan seurakuntalaisistaan suoraan helvettiin. Eivät ehkä kirkon messussa pyhäaamuna, mutta viimeistään sitten illalla rauhanyhdistyksen seuroissa.

      Kokemusta on.

      • Toisaalta ja toisaalta

        Mielenkiintoista oli lukea että SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki ei kehdannut suoraan tuomita arkkipiispa Jukka Paarmaa helvettiin.
        http://freepathways.wordpress.com/2009/07/03/pelastuvatko-muut-kuin-vanhoillislestadiolaiset/

        Toisaalta, Kotimaan toimittaja Jussi Rytkösen haastatelussa SRK:n johtajat puhuivat aika ajoin melko suoraankin, mutta sitten kuitenkin vähän mutkikkaasti...
        "Käy selväksi, että ne, jotka uskovat toisin kuin herätysliikkeen piirissä opetetaan, eivät SRK:n näkökulmasta pelastu. Toinen asia on, että tätä ei haluta suoraan sanoa..."


      • Alakylä

        Otetaan esimerkiksi Kiimingin kirkkoherra Niemelä, on vl. Hän ei tuomitse vaikka ei olisi lestaaadiolaisesa uskossa. Tosin hänkään ei tervehdi ei-vl-seurakuntalaisiaan samalla lailla kuin vl:iä: "Jumalan terve!"


      • lyyleri
        Toisaalta ja toisaalta kirjoitti:

        Mielenkiintoista oli lukea että SRK:n pääsihteeri Aimo Hautamäki ei kehdannut suoraan tuomita arkkipiispa Jukka Paarmaa helvettiin.
        http://freepathways.wordpress.com/2009/07/03/pelastuvatko-muut-kuin-vanhoillislestadiolaiset/

        Toisaalta, Kotimaan toimittaja Jussi Rytkösen haastatelussa SRK:n johtajat puhuivat aika ajoin melko suoraankin, mutta sitten kuitenkin vähän mutkikkaasti...
        "Käy selväksi, että ne, jotka uskovat toisin kuin herätysliikkeen piirissä opetetaan, eivät SRK:n näkökulmasta pelastu. Toinen asia on, että tätä ei haluta suoraan sanoa..."

        se usko, joka kestää loppuun asti, vie perille..kukaan ei voi tänäpäivänä sanoa, kuka meistä..mutta voidaan sanoa, millaisella uskolla pelastutaan. Tämä on Raamatussa kuvattu ja ilmituotu. Samalla lailla uskovat kokevat uskonyhteyttä ja kulkevat "samassa laumassa"..Jeesus kehottaa meitä valvomaan uskossa ja kantamaan toinen toistemme kuormia.


      • tuomitaan!
        Alakylä kirjoitti:

        Otetaan esimerkiksi Kiimingin kirkkoherra Niemelä, on vl. Hän ei tuomitse vaikka ei olisi lestaaadiolaisesa uskossa. Tosin hänkään ei tervehdi ei-vl-seurakuntalaisiaan samalla lailla kuin vl:iä: "Jumalan terve!"

        Jos vl tervehtii toista ihmistä "Jumalan lasten yhteisellä tervehdyksellä" Jumalan terveellä, hän myöntää toisen olevan Jumalan lapsi. Testatkaapa tämä asia sanomalla kädestä pitäen seuraavalle tapaamallenne vl:lle Jumalan Terve, niin saatte vastaukseksi kysymyksen: MILLOIN SINÄ OLET SAANUT PARANNUKSEN ARMON?

        Eli alkanut vl:ksi eli Jumalan lapseksi. Testatkaa niin tiedätte.


      • helposti ymmäerttävästi kiitos
        lyyleri kirjoitti:

        se usko, joka kestää loppuun asti, vie perille..kukaan ei voi tänäpäivänä sanoa, kuka meistä..mutta voidaan sanoa, millaisella uskolla pelastutaan. Tämä on Raamatussa kuvattu ja ilmituotu. Samalla lailla uskovat kokevat uskonyhteyttä ja kulkevat "samassa laumassa"..Jeesus kehottaa meitä valvomaan uskossa ja kantamaan toinen toistemme kuormia.

        enne oli selkeä erottelu vl=uskovainen ei vl= epäuskoinen
        Tänäpäivänä on muuttunut tämä erottelu miksi?
        onko niin että tulevaisuudessa vl opettaa että myös muissa uskonnoissa/ herätysliikkeissä on uskovaisia.


      • pelastaa.
        lyyleri kirjoitti:

        se usko, joka kestää loppuun asti, vie perille..kukaan ei voi tänäpäivänä sanoa, kuka meistä..mutta voidaan sanoa, millaisella uskolla pelastutaan. Tämä on Raamatussa kuvattu ja ilmituotu. Samalla lailla uskovat kokevat uskonyhteyttä ja kulkevat "samassa laumassa"..Jeesus kehottaa meitä valvomaan uskossa ja kantamaan toinen toistemme kuormia.

        Arvasihan tuon.


    • on "oikeita"

      lestoja mutta ei ainuttakaan rehellistä - samoin on laitasi jooseppi!

    • Eipäs hötkyillä

      on "vain me" -oppi ja se on ittestään perkeleestä!

    • En tiedä feikkaatko vai oletko oikeasti tietämätön, mutta vanhoillislestadiolaisuuden opillinen seurakuntakäsitys on tosiasiallisesti eksklusiivinen, eli muut pois sulkeva. Tämä on laajasti tunnettu fakta, jota fiksut vl:t ymmärtävät sentään häpeillä eivätkä ole siitä ensimmäisenä toitottamassa "epäuskoisille" tutuilleen.

      >> Minuakaan ei ole kukaan vanhoillislestadiolainen käymissäni keskusteluissa ollut kadotukseen tuomitsemassa, vaikken liikkeeseen kuulukaan. Päinvastoin, keskinäisissä keskusteluissamme on yhdissä painotettu Jeesukseen uskomisen tärkeyttä.

      • Yksin uskosta

        Vanhoillislestadiolainen käsitys asiasta on nähdäkseni se, että ihminen pelastuu, jos uskoo syntien sovitukseen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä samoin kuin he. Pelastuksen ehdoksi en ole koskaan kuullut esitettävän liikkeen jäsenyyttä. Toki vanhoillislestadiolaiset itse ajattelevat, että on turvallisinta kulkea, jos elää heidän liikkeensä yhteydessä. Mutta sillä jyrkkyydellä mistä sinä puhut, en ole kokenut heidän muista puhuvan.


      • Yksin uskosta kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolainen käsitys asiasta on nähdäkseni se, että ihminen pelastuu, jos uskoo syntien sovitukseen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä samoin kuin he. Pelastuksen ehdoksi en ole koskaan kuullut esitettävän liikkeen jäsenyyttä. Toki vanhoillislestadiolaiset itse ajattelevat, että on turvallisinta kulkea, jos elää heidän liikkeensä yhteydessä. Mutta sillä jyrkkyydellä mistä sinä puhut, en ole kokenut heidän muista puhuvan.

        Näköjään SRK:ssa on tehty uusi toimintastrategia


      • "Kohukirja"


      • Yksin uskosta kirjoitti:

        Vanhoillislestadiolainen käsitys asiasta on nähdäkseni se, että ihminen pelastuu, jos uskoo syntien sovitukseen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä samoin kuin he. Pelastuksen ehdoksi en ole koskaan kuullut esitettävän liikkeen jäsenyyttä. Toki vanhoillislestadiolaiset itse ajattelevat, että on turvallisinta kulkea, jos elää heidän liikkeensä yhteydessä. Mutta sillä jyrkkyydellä mistä sinä puhut, en ole kokenut heidän muista puhuvan.

        >> Vanhoillislestadiolainen käsitys asiasta on nähdäkseni se, että ihminen pelastuu, jos uskoo syntien sovitukseen Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä samoin kuin he. > Pelastuksen ehdoksi en ole koskaan kuullut esitettävän liikkeen jäsenyyttä.


    • Kylä näin on!

      on "vain me" -oppi ja se on ittestään perkeleestä!

    • kempelainen.

      sen harhaluulon, että pelleilet.

      Enisnnäkää, ykiskääVL ei huolehdi lahkon ulkopuolisista lähimmäisistä.

      Täyttä soopaa, olette itsekkäitä oma- vanhurskaita, joita ei Jumala rakasta kieroutenne vuoksi.

      Mutta varsinaiseen asiaan. Viime sunnuntaina 17,45 Radio Pookissa viimeinen saarnaaja kertoi selvin lässyttävin VL sanoin – tämän jumalan seurakunnan ulkopuolella ei ole MNKÄÄN LAITA PELASTUSTA?

      Siinä sinun rehellisyytesi.

      • Toivoton ilman Jeesusta oisin

        Uuden Testamenttinsa lukeneet. Jeesus ei lokeroinut ihmisiä mihinkään kuppikuntiin. On vain yksi usko yhteen Jeesukseen, Jumalan Poikaan, joka on jo sovittanut kaikkien synnit ja viat ristillä. Me ristiinnaulitsemme toisia lähimmäisiämme yhä tänäkin päivänä aamusta iltaan. Täydellisyys on meistä kaukana. Näemme pölynkin toisen silmässä, mutta oma silmä on täysin rähmässä.


      • Toivoton ilman Jeesusta oisin kirjoitti:

        Uuden Testamenttinsa lukeneet. Jeesus ei lokeroinut ihmisiä mihinkään kuppikuntiin. On vain yksi usko yhteen Jeesukseen, Jumalan Poikaan, joka on jo sovittanut kaikkien synnit ja viat ristillä. Me ristiinnaulitsemme toisia lähimmäisiämme yhä tänäkin päivänä aamusta iltaan. Täydellisyys on meistä kaukana. Näemme pölynkin toisen silmässä, mutta oma silmä on täysin rähmässä.

        Vain ukso Jeesus Messiaaksi tekee meitä Jumalan lapsia.

        Jeeus ei puhut seurakunnasta eikä lahkoista muuta kun varoituksen sanan, ainaostaan kalliosta, jonka päälle se tulee rakentaa, ja kallio on HÄN:

        Shalom


    • tuomita.

      Mutta ystävä rakas, voin paljastaa, että sinua sanotaan epäuskoiseksi, omavanhurskaaksi tai julkijumalattomaksi heti kun selkäsi käännät!

    • Helmi 30-luvulta
      • Hämeen mies

        aikojen kuluessa. Suorastaan päinvastaiseksi...


      • jotka eivät

        noudata SRK:n syntilistaa. Ehkäisy- ja televisio-, sekä korvakorusynteineen!


    • etsivä-xx

      Miten lienee keskustelusi mennyt. Ei niin, että kukaan tulisi sanomaan tosta noin vain, että kadotukseen joudut, miksi oikeastaa niin tekisi. Sehän ei johda oikeastaan mihinkään. Sen vastauksen saa sitten kun käy ihan oikeaa keskustelua uskosta. Se on tullut esille ihan hyvässä ja rakentavassa keskustelussa epäuskosta, tämän "prossini" aikana. Silloin ei ole kyse väittelystä vaan "en nyt taas ymmärrä" tilanteesta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      167
      1633
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      941
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      753
    4. 51
      655
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      18
      641
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      547
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      503
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      498
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      189
      437
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      429
    Aihe