Mel Gibsonin uusin elokuva Jesus on saanut negatiivista kritiikkiä ja ikäraja 18-v.:

Sadisti.

Gibsonin Jeesus-elokuvan ikäraja ei muutu!.
Valtion elokuvalautakunta ei nähnyt syytä ikärajan muuttamiselle, vaan päätti yksimielisesti pitää Mel Gibsonin Jeesuksen elämän viimeisistä tunneista kertovan Passio-elokuvan ikärajana 18 vuotta.Puheenjohtaja Erkki Norbäckin mukaan lautakunta antaa päätöksestä kirjallisen perustelun lähipäivinä.Lautakunta käsitteli asian kiireellisenä torstai-iltana.Elokuvatarkastamo päätti jo kertaalleen yksimielisesti asettaa elokuvalle ikärajan K-18.Perustelujen mukaan Jeesus-elokuva on äärimmäisen väkivaltainen, ja siinä on pitkitettyä, sadistista väkivaltaa.Elokuvan maahantuoja Scanbox Entertainment Finland valitti ikärajasta valtion elokuvalautakunnalle.Tuottaja haluaisi ikärajaksi K-15.Ruotsissa ja Norjassa Jeesus-elokuvan ikäraja on 15, Englannissa 18 vuotta.Yhdysvalloissa alle 17-vuotiaiden on katsottava elokuva aikuisen kanssa.

27

4882

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ric Hard

      Mel Gibson sanoo hakeneensa realismia (ja autenttisuutta) mutta tekee silti klassisen virheen naulaamalla Kristuksen kämmenistä (iskeehän hän itse ensimmäisen naulan tehden hitchcock'it). Onhan tosiasia ettei kämmen kestä ja roomalaisetkin sen tiesivät ja naulasivat ranteen luiden läpi. Samalla katkeaa peukaloon menevä hermo joka antaa teloitettavalle 'lisäsäväyksen'.
      VRT "Kristuksen viimeinen kiusaus"

      • Believer

        En tiedä oletko katsonut elokuvan stigmata koska ajatelet tällä tavalla...

        Mutta tiedoksi vaan että tutkijat tehneet tutkimuksen kyseisestä aiheesta joka oli joskus Ylen kanavalla esitettävänä... Siis siitä että ristiin naulitseminen on mahdollista ilman käsien repeämistä.

        Pointti on seuraaava: Kämme niin kohdistuva paino pienenee kummasti kun on laitettu narut ristin ympäri kyynerpään hauiksenpuolelta... Kaiken lisäksi tämä pitkittää ristillä riippuvan kärsimystä.

        Että se siitä klassisesta virheestä... Vaikka tämä
        vaihto ehto on yhtä käytety vähintään kun ranteittenläpi naulaaminnen. Silti Raamattu kallistuu kämmen vaihtoehtoon tässäkin klassisessa seikassa =)


    • Kitara

      Valtion elokuvalautakunnalle seksi ja väkivalta kyllä kelpaa, mutta tämän elokuvan sanoma ei, vain siksi K-18.

      • Believer

        En nyt menisi sanomaan että vain sanoman takia ikäraja on tuomikä on...

        Eräs tuttavani näki elokuvan amerikanmaalla käydessään... Tokaisten että se Jeesuksen ruoskinta kohtaus on jokseenkin prutaalia katseltavaa... Enkä oikein itsekään jaksa uskoa että tälläisen runtelun näkeminen kehittäisi esim. 10 vuotiasta kovinkaan hyvään suuntaan. Siitäkin huolimatta että sanoma olisi sama mitä Raamatussa.

        Kenties mielipiteesi muuttuu elokuvan nähtyäsi tai sitten sanot tämän kaiken koska olet alle 18 vuotias

        -Siunausta


      • Kitara
        Believer kirjoitti:

        En nyt menisi sanomaan että vain sanoman takia ikäraja on tuomikä on...

        Eräs tuttavani näki elokuvan amerikanmaalla käydessään... Tokaisten että se Jeesuksen ruoskinta kohtaus on jokseenkin prutaalia katseltavaa... Enkä oikein itsekään jaksa uskoa että tälläisen runtelun näkeminen kehittäisi esim. 10 vuotiasta kovinkaan hyvään suuntaan. Siitäkin huolimatta että sanoma olisi sama mitä Raamatussa.

        Kenties mielipiteesi muuttuu elokuvan nähtyäsi tai sitten sanot tämän kaiken koska olet alle 18 vuotias

        -Siunausta

        Ei 10 vuotiaille vaan k-15 olisi sopiva raja ja vain sanoman tähden.


      • Jones
        Kitara kirjoitti:

        Ei 10 vuotiaille vaan k-15 olisi sopiva raja ja vain sanoman tähden.

        Palasin juuri lomareissultani jenkeistä, ja kävin kyseisen elokuvan katsomassa koska yhdysvalloissa tätä elokuvaa hypetetään ihan villinä. jokainen usa:ssa asunut, tai edes käynyt tässä viimeisen 4kk aikana ei ole voinut olla kuulematta tästä.

        Ja voin todellakin sanoa että elokuvan k-18 on ehdottomasti aiheellinen. Väkivalta on niin brutaalia että ei sitä pysty edes selittämään. tämä elokuva pitää vain nähdä! passionsin näkeminen on enemmänkin kokemus kuin elokuva nautinto. jenkeissä on tapana elokuvan päätyttyä taputtaa, viheltää, huutaa, ärjyä jne.. äänekkäästi, mutta kun lopputekstit alkoivat niin kukaan ei taputtanut, viheltänyt. kaikki olivat hiiren hiljaa. siitä vois päätellä että elokva kosketti ja mahdollisesti kauhistutti monia katsojia. jenkeissä on myös yksi nainen jo kuollut sydänkohtaukseen kesken elokuva. että semmosta.


      • Minä
        Jones kirjoitti:

        Palasin juuri lomareissultani jenkeistä, ja kävin kyseisen elokuvan katsomassa koska yhdysvalloissa tätä elokuvaa hypetetään ihan villinä. jokainen usa:ssa asunut, tai edes käynyt tässä viimeisen 4kk aikana ei ole voinut olla kuulematta tästä.

        Ja voin todellakin sanoa että elokuvan k-18 on ehdottomasti aiheellinen. Väkivalta on niin brutaalia että ei sitä pysty edes selittämään. tämä elokuva pitää vain nähdä! passionsin näkeminen on enemmänkin kokemus kuin elokuva nautinto. jenkeissä on tapana elokuvan päätyttyä taputtaa, viheltää, huutaa, ärjyä jne.. äänekkäästi, mutta kun lopputekstit alkoivat niin kukaan ei taputtanut, viheltänyt. kaikki olivat hiiren hiljaa. siitä vois päätellä että elokva kosketti ja mahdollisesti kauhistutti monia katsojia. jenkeissä on myös yksi nainen jo kuollut sydänkohtaukseen kesken elokuva. että semmosta.

        Olen täysin samaa mieltä, kävin eilen kyseisen leffan katsomassa ja nyt jo melkein kaduttaa että koskaan menin. Jeesuksen ruoskinta kohtaus on jotain niin sairasta, että se menee minulta täysin yli. Kohtauksessa näytetään kaikki eikä verta, tuskaa ja lihan-paloja ole säästelty. Voin vain kuvitella, mitä tunteita tuo elokuva herättää uskovaisissa. Kamalaa katsottavaa. En voisi uskoa että 15-vuotias käytännössä vielä lapsi-ihminen pystyisi katsomaan tuollaista.


      • Pontius

    • NEo

      on syy korkeaan ikärajaan.

      • uncool

        Vaan brutaali väkivalta! Rankkaa katsottavaa!


      • Suski
        uncool kirjoitti:

        Vaan brutaali väkivalta! Rankkaa katsottavaa!

        Tiesitkö tätä?:

        "The two fresh executioners commenced scourging Jesus with the greatest possible fury; they made use of a different kind of rod,—a species of thorny stick, covered with knots and splinters. The blows from these sticks tore his flesh to pieces; his blood spouted out so as to stain their arms, and he groaned, prayed, and shuddered.

        Two fresh executioners took the places of the last mentioned, who were beginning to flag; their scourges were composed of small chains, or straps covered with iron hooks, which penetrated to the bone, and tore off large pieces of flesh at every blow. What word, alas! could describe this terrible—this heartrending scene!

        The cruelty of these barbarians was nevertheless not yet satiated; they untied Jesus, and again fastened him up with his back turned towards the pillar. As he was totally unable to support himself in an upright position, they passed cords round his waist, under his arms, and above his knees, and having bound his hands tightly into the rings which were placed at the upper part of the pillar, they recommenced scourging him with even greater fury than before; and one among them struck him constantly on the face with a new rod. The body of our Lord was perfectly torn to shreds,—it was but one wound. He looked at his torturers with his eyes filled with blood, as if entreating mercy; but their brutality appeared to increase, and his moans each moment became more feeble."

        Tämä on 1800-luvulla eläneen nunna Anne Emmerichin tekstiä, jonka pohjalta Gibson elokuvansa pitkälti teki.

        Kristillistä rakkauden sanomaa parhaimmillaan ;)


    • Jutta

      Ainoa puolustus leffassa esiintyvälle väkivallalle on se ettei sillä mässäillä, luultavasti Jeesuksen viimeiset tunnit olivat hyvin paljon kuvatun kaltaiset. Olemme jotenkin unohtaneet kaiken sen raadollisuuden jota Jeesus joutui kohtaamaan. Miellämme Jeesuksen puhtoisena viattomana lapsena Neitsyt Marian helmoissa tai jalon kärsivänä ristillä. Saasta, veri, tuska ja kipu ei niistä kuvastu...

      Leffa ei ehdottomasti ole alle 18 vuotiaan katsottavaa, minusta tuntui etten minäkään yli 40-vuotias pystynyt sitä oikein käsittelemään...

      • Suski

        Sehän elokuvan tarkoitus olikin, että me huomaisimme ihmisten julmuuden ja epäuskon ja todellisen pahuuden olemassaolon tässä maailmassa. Heräisimme huomaamaan kuinka rakastava isä Jumala meillä on ja Jeesus joka todella rakastaa meitä kaikkia. Kuten siis jo Raamatun Uudessa Testamentissa opetuslasten evankeliumeissa meille kerrotaan. Jeesushan kärsi meidän kaikkien syntisten puolesta ristillä ja sitä kautta voimme saada anteeksiannon tehtyjen syntiemme puolesta, jos vain sitä itse Jumalalta pyydämme ja häntä seuraamme :) Itse laskisin ikärajaa, sillä myös nuoriso tänäpäivänä varmasti tarvitsee rajumman sanoman. Yksi tie on se oikea ja harva sen löytää, toivottavasti löydettyään pitää myös tiukasti kiinni :)

        Toivon sinulle kaikkea hyvää ja Jumalan siunausta elämääsi.


    • Suski

      Kävin katsomassa elokuvan ja kyllä se todella kosketti. Siinähän kuvastui juuri se ihmisten julmuus ja pahuus sekä Jumalan suunnaton rakkaus meitä kohtaan. Kyllähän se ruoskiminen ja ristiinnaulitseminen on veristä, mutta Jeesushan kärsikin meidän kaikkien ihmisten synnit ja sitä kautta meille ne anteeksi voidaan antaa, melkein jokainen varmaan on raamattua lukenut ja tietää nämä asiat, vaikka kaikki eivät sitä usko/halua uskoa/tiedä/halua tietää jne.. Ja joka ei ole lukenut, voi nämä asiat uudesta testamentista ja neljän Jeesuksen opetuslapsen evankeliumeista lukea. Henk.kohtaisesti alentaisin ikärajaa. Mutta täytynee todeta että totuus koskee ihmisiin liikaa (toki myös muihin kuin näihin päättäjiin) ja koska tätä elokuvaahan ei voi muihin elokuviin mitenkään verrata, niin ikäraja ikävä kyllä pysynee korkeana, harmi! Ennalta oli arvattavissa että tätä elokuvaa vastustetaan, miksipä ei, sanoihan jo Jeesuskin aikanaan että maailma vihaa Jeesuksen omia:
      Johanneksen evankeliumi 1. 15 LUKU Viiniköynnös ja sen oksat
      "Minä olen tosi viiniköynnös, ja minun Isäni on viinitarhuri. 2. Jokaisen minussa olevan oksan, joka ei tuota hedelmää, hän karsii pois. Jokaisen oksan, joka tuottaa hedelmää, hän puhdistaa, että se tuottaisi runsaampaa hedelmää. 3. Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, minkä olen teille puhunut. 4. Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä. Kuten oksa ei voi tuottaa hedelmää itsestään, ellei se pysy viiniköynnöksessä, niin ette tekään, ellette pysy minussa. 5. Minä olen viiniköynnös, te olette oksia. Joka pysyy minussa, ja jossa minä pysyn, hän tuottaa paljon hedelmää, sillä ilman minua te ette saa aikaan mitään. 6. Jos joku ei pysy minussa, hänet heitetään pois kuin oksa, ja se kuivuu. Ne kootaan yhteen, heitetään tuleen, ja ne palavat. 7. Jos te pysytte minussa, ja minun sanani pysyvät teissä, anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen. 8. Siinä minun Isäni tulee kirkastetuksi, että te tuotatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni. 9. Kuten Isä on rakastanut minua, niin minäkin olen rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. 10. Jos te pidätte minun käskyni, te pysytte minun rakkaudessani, kuten minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan. 11. Minä olen puhunut tämän teille, että minun iloni olisi teissä, ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi. 12. Tämä on minun käskyni: rakastakaa toisianne, kuten minä olen rakastanut teitä. 13. Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäviensä puolesta. 14. Te olette ystäviäni, jos teette, mitä minä käsken teidän tehdä. 15. En minä enää sano teitä palvelijoiksi. Palvelija ei näet tiedä, mitä hänen isäntänsä tekee. Minä sanon teitä ystäviksi, sillä minä olen ilmoittanut teille kaiken, mitä olen kuullut Isältäni. 16. Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja tuottaisitte hedelmää, ja että teidän hedelmänne pysyisi, että mitä ikinä te anotte Isältä minun nimessäni, hän antaisi sen teille. 17. Tämän käskyn minä annan teille: rakastakaa toisianne.

      18. Maailma vihaa Jeesukseen uskovia

      Jos maailma vihaa teitä, niin tietäkää, että se on vihannut minua ennen kuin teitä. 19. Jos te olisitte maailmasta, se rakastaisi omiaan. Mutta koska te ette ole maailmasta, vaan minä olen valinnut teidät maailmasta, siksi maailma vihaa teitä. 20. Muistakaa se sana, minkä sanoin teille: 'Palvelija ei ole herraansa suurempi.' Jos he ovat vainonneet minua, he vainoavat teitäkin. Jos he ovat ottaneet vastaan minun sanani, he ottavat vastaan teidänkin sananne. 21. Kaiken tämän he tekevät teille minun nimeni tähden, koska he eivät tunne häntä, joka on minut lähettänyt. 22. Jos minä en olisi tullut ja puhunut heille, heillä ei olisi syntiä, mutta nyt heillä ei ole, millä puolustaisivat syntiään. 23. Joka vihaa minua, vihaa myös Isääni. 24. Jos minä en olisi tehnyt heidän keskuudessaan tekoja, joita kukaan muu ei ole tehnyt, heillä ei olisi syntiä. Mutta nyt he ovat nähneet [nämä teot] ja ovat vihanneet sekä minua että Isääni. 25. Se sana on käyvä toteen, mikä on kirjoitettuna heidän laissaan*: 'He ovat vihanneet minua syyttä'.

      26. Hengen ja uskovien todistus

      Kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän luota, totuuden Henki, joka lähtee Isän luota, hän on todistava minusta. 27. Myös te todistatte, sillä te olette alusta asti olleet kanssani."

      Tämä uuden testamentin teksti löytyy mm. www.cityseurakunta.org/kerava/Raamattu/raam.htm
      Tai käy kurkkaamassa esim: www.funet.fi/pub/doc/bible/html/finnish/1992/UT.html

      Itse toivoisin tietysti että mahdollisimman moni menisi katsomaan tämän elokuvan, (uskaltaisi ja rohkenisi mennä), ja että se jotain edes herättäisi meidän sydämissämme, ennenkaikkea sitä janoa ja rakkautta Jumalaa ja Jeesusta kohtaan :)

      • taas

        Taas näitä raamatunlauseita peräperään....


      • Suski
        taas kirjoitti:

        Taas näitä raamatunlauseita peräperään....

        Ei ollut tarkoitus pitkästyttää sinua mitenkään ;) On vain ihmisiä jotka eivät kenties ole lukeneet Raamattua tai eivät sitä löydä tms...

        Toki Raamatun lauseita varmaan moni muukin tänne laittaa, mutta muistanet että tarkoitusperä on hyvä :) Kaikkea hyvää sinullekkin ja käy ihmeessä katsomassa leffa jos et vielä ole ehtinyt.


      • pilatus

        Tämä elokuvahan taas kerran osoittaa sen, että kristinusko on omituinen itämainen veriuhrikultti, joka ei oikeastaan ollenkaan kuuluisi modernin länsimaalaisen ihmisen ajatusmaailmaan.

        Kyllä minun mielestäni ihminen on silloin terapian tarpeessa, jos hän saa tällaisesta sadistisesta väkivallasta jotain myönteisiä fiiliksiä. Mutta kristinusko on ilmeisesti yleisesti hyväksyttyä hulluutta...


      • Suski
        pilatus kirjoitti:

        Tämä elokuvahan taas kerran osoittaa sen, että kristinusko on omituinen itämainen veriuhrikultti, joka ei oikeastaan ollenkaan kuuluisi modernin länsimaalaisen ihmisen ajatusmaailmaan.

        Kyllä minun mielestäni ihminen on silloin terapian tarpeessa, jos hän saa tällaisesta sadistisesta väkivallasta jotain myönteisiä fiiliksiä. Mutta kristinusko on ilmeisesti yleisesti hyväksyttyä hulluutta...

        Minusta on ikävää että ajattelet noin negatiivisesti ja että sait noin väärän kuvan elokuvasta ja ennenkaikkea Jumalan rakkaudesta ja sanomasta. Usko on toki eriasia kuin uskonto, minkä varmaan jo tiesitkin? Ilmeisesti et ole lukenut Raamattua tai sitten et ole ymmärtänyt/sisäistänyt sen sanomaa.Ja se, ettet ymmärrä miksi ihmiset saavat tästä hyviä fiiliksiä johtuu varmaankin siitä että et ole itse kohdannut vielä Jeesusta, etkä tiedä mikä on se Jumalan sanoma meille kaikille? Ihan ymmärrettävää. Mutta et toki ole ainoa joka ajattelee noin, ihmisiä on erilaisia ja Jumalahan ei pakota ketään häneen uskomaan vaan jokainen saa tiensä itse valita (kaksi on vaihtoehtoakin). Vaikka tätä elokuvaa ei voi verrata mihinkään muuhun, niin on pakko kysyä minkälaisia elokuvia itse katsot? En katsos tiedä onko olemassa mitään "siistejä" elokuvia joissa ei pahaa olisi? Ja jos ajattelet noin asioista, niin miksi muuten kävit katsomassa tämän elokuvan? Tuskin päästäksesi haukkumaan sitä tms..? Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti vielä joskus löydät sen mitä tarvitset ;)


      • pilatus
        Suski kirjoitti:

        Minusta on ikävää että ajattelet noin negatiivisesti ja että sait noin väärän kuvan elokuvasta ja ennenkaikkea Jumalan rakkaudesta ja sanomasta. Usko on toki eriasia kuin uskonto, minkä varmaan jo tiesitkin? Ilmeisesti et ole lukenut Raamattua tai sitten et ole ymmärtänyt/sisäistänyt sen sanomaa.Ja se, ettet ymmärrä miksi ihmiset saavat tästä hyviä fiiliksiä johtuu varmaankin siitä että et ole itse kohdannut vielä Jeesusta, etkä tiedä mikä on se Jumalan sanoma meille kaikille? Ihan ymmärrettävää. Mutta et toki ole ainoa joka ajattelee noin, ihmisiä on erilaisia ja Jumalahan ei pakota ketään häneen uskomaan vaan jokainen saa tiensä itse valita (kaksi on vaihtoehtoakin). Vaikka tätä elokuvaa ei voi verrata mihinkään muuhun, niin on pakko kysyä minkälaisia elokuvia itse katsot? En katsos tiedä onko olemassa mitään "siistejä" elokuvia joissa ei pahaa olisi? Ja jos ajattelet noin asioista, niin miksi muuten kävit katsomassa tämän elokuvan? Tuskin päästäksesi haukkumaan sitä tms..? Kaikkea hyvää sinulle ja toivottavasti vielä joskus löydät sen mitä tarvitset ;)

        Martin Scorsesen "Kristuksen viimeiset kiusaukset" on se elokuva, jota minä suosittelen kaikille niille, jotka haluavat löytää kristinuskosta muutakin kuin verta ja lihan riekaleita.

        Scorsesen elokuva tosin saattaa enemmän herättää kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Tässä suhteessa se ei sovi sellaisille kristityille, joilla on jo lopullinen jumalallinen totuus hallussaan.


      • Suski
        pilatus kirjoitti:

        Martin Scorsesen "Kristuksen viimeiset kiusaukset" on se elokuva, jota minä suosittelen kaikille niille, jotka haluavat löytää kristinuskosta muutakin kuin verta ja lihan riekaleita.

        Scorsesen elokuva tosin saattaa enemmän herättää kysymyksiä kuin antaa vastauksia. Tässä suhteessa se ei sovi sellaisille kristityille, joilla on jo lopullinen jumalallinen totuus hallussaan.

        Uusi Jeesus elokuva puhuttaa todella, ja hyvä niin. Jotenka kopioin tämän tuolta toiselta kanavalta luettavaksi, oli niin hyvää tekstiä!




        GIBSONIN JEESUS
        HERÄTTÄÄ TUNTEITA
        JA SAA IHMEITÄ AIKAAN
        Kirj. Pasi Turunen



        Palkitun näyttelijän ja ohjaajan, Mel Gibsonin, tuottama ja ohjaama elokuva The Passion of the Christ sai kansainvälisen ensi-iltansa 25. helmikuuta ja tulee 24. maaliskuuta myös Suomen elokuvateattereihin. Jo ennen ensi-iltaansa elokuva on ennättänyt herättää kohua. Edellisen kerran Jeesuksesta kertova elokuva herätti tällaisen kohun, kun Martin Scorsese ohjasi Jeesuksen viimeiset kiusaukset. Se tosin herätti haloon HARHAOPPISUUDELLAAN. Gibsonin elokuva sen sijaan liiallisella autenttisuudellaan.

        Jeesuksen elämän viimeistä 12 tuntia käsittelevä elokuva on tehty kokonaan aramean ja latinan kielillä. Näin elokuvaan on haettu ennen kokematonta autenttisuutta. Käsikirjoitus seuraa uskollisesti neljää evankeliumia – joitakin taiteellisia vapauksia on toki otettu - ja tässä suhteessa odotettavissa on hengellisesti erittäin puhutteleva elämys.

        Christian Broadcasting News’n www-sivuilla Jeesusta näyttelevä Jim Caviezel kertoo paneutuneensa vaativaan rooliinsa toden teolla. Roolisuoritus vaikutti häneen itseensä syvästi. Kuvausten aikana hän kertoo rukoilleensa: ”En halua ihmisten näkevän minua. Haluan heidän näkevän vain Jeesuksen.”

        Elokuva on herättänyt kohua jo ennen ensi-iltaansa. Tuotantovaiheessa sitä on esitetty ennakkoon mm. Paaville sekä Yhdysvaltojen kristillisille johtajille, jotka kaikki ovat poikkeuksetta ylistäneet elokuvaa - niin, lienee kai oikein sanoa - maasta taivaaseen. Billy Graham sai nähdä elokuvan tavatessaan Mel Gibsonin henkilökohtaisesti viime marraskuussa ja oli hyvin vaikutettu näkemästään.

        Elokuvan ennakkonäytännöissä kerrotaan tapahtuneen jopa ihmeitä. "Käsikirjoituksessa on mielenkiinoinen voima", Mel Gibson kertoo Christianity Today –lehden haastattelussa. "Paljon epätavallisia asioita, hyviä asioita, on tapahtunut. Ihmisiä parantuu sairauksistaan. Parilla henkilöllä on näkö ja kuulo parantunut." Gibson kertoo eräästä kuvausryhmän jäsenestä, jonka 6-vuotias tytär oli kärsinyt syntymästään saakka epilepsiasta. "Hänellä oli jopa 50 epileptistä kohtausta päivittäin. Mutta hänellä ei ole ollut niitä enää kuukauteen," Mel Gibson kertoo. Eräässä uskonnollisille johtajille tarkoitetussa ennakkonäytöksessä Gibson kertoi 2-vuotiaasta tytöstä, jonka sai näkönsä ja kuulonsa. "Ja sellaista ei voi teeskennellä, jos on vasta kaksi vuotias", Gibson sanoi.

        Myös joitakin uskoontuloja kerrotaan tapahtuneen filmausten yhteydessä.

        Elokuva on herättänyt myös kielteisiä reaktioita. Gibsonin tulkinta tapahtumista ei ole saanut Amerikan juutalaisyhteisön varauksetonta tukea. Juutalaisyhteisön vaatimuksesta elokuvasta poistettiin kohtaus, jossa kansa huutaa "Tulkoon hänen verensä meidän ja meidän lastemme päälle". Tämän kohtauksen elokuvassa katsottiin lietsovan juutalaisvihaa, leimaamalla juutalaiset syypäiksi Kristuksen surmaamiseen. Ongelmalliseksi asian tekee tietenkin se, että kyseinen kohtaus löytyy Matteuksen evankeliumista (27:25).

        Tietenkään pelkän historiallisen tosiasian kertominen ei sellaisenaan lietso vihaa mihinkään suuntaan. Mutta syntynyt kohu on vain esimerkki siitä, että Jeesus herättää edelleen voimakkaita tunteita niin omassa kansassaan kuin pakanoidenkin keskuudessa. Ja hyvä niin. Sillä, kuten Kalevi Lehtinen on jossain ohimennen todennut: ”Meidän sukupolvemme on onnistunut siinä missä hänen oma sukupolvensa epäonnistui: tekemään Jeesuksesta tylsän.” Gibsonin elokuva saattaa tuoda asiaan uuden käänteen pakottamalla jokaisen ottamaan kantaa Jeesus Nasaretilaiseen – puolesta tai vastaan.

        Baptistipastori, teologian tohtori, John White kommentoi noussutta kohua internetsivuillaan. Mielestäni osuvasti. Hän ihmettelee kuinka kysymys siitä, kuka viimekädessä oli Jeesuksen surmaamisen taustalla edelleen herättää niin paljon hämmennystä. Raamatun valossa asia on itsestään selvä: ”Sillä totisesti, tässä kaupungissa kokoontuivat sinun pyhää Poikaasi, Jeesusta vastaan, jonka sinä olit voidellut, sekä Herodes että Pontius Pilatus pakanain ja Israelin sukukuntain kanssa, tekemään kaiken, minkä sinun kätesi ja päätöksesi oli edeltämäärännyt tapahtuvaksi” (Apt. 4:27-28). Kuka siis oli Jeesuksen kuoleman takana? Vastaus on: Jumala! Varhaiskristityt tiesivät mitä Jumala vuosisatoja aikaisemmin oli sanonut profeetan kautta: ”Mutta totisesti, meidän sairautemme hän kantoi, meidän kipumme hän sälytti päällensä. Me pidimme häntä Jumalan lyömänä ja vaivaamana … Herra heitti hänen päällensä kaikkien meidän syntivelkamme” (Jes. 53:4, 6). ”Tässä on totuus,” John White sanoo. ”Kerrotaan ihmisille: Jumala antoi Poikansa ristille naulittavaksi. Eikä se tapahtunut siksi, että sinä voisit ratkaista sattuuko Hän sopimaan juuri sinulle Pelastajaksi. Hän teki minkä teki lunastaakseen kansansa, ja jos et tee parannusta ja usko Häneen et voi olla lunastettujen joukossa. Suurin kysymys ei ole mitä sinä teet Jeesukselle Kristukselle, vaan mitä Kristus tekee sinulle”.

        Kristitty tomittaja ja pastori Lee Strobel oli elokuvan nähtyään erittäin vaikutettu: "Ihmiset tulevat tempaistua mukaan erittäin vaikuttavaan kertomukseen. Tämä on käytännössä Jumalan sanaa väreissä dolby-stereona ", hän totesi Hank Hanegrafin The Bible Answer Man radiolähteyksessä. "Elokuva seuraa evankeliumeita pääpiirteittäin melko tarkasti. Ihmiset lähtevät ulos teattereista mykistyneinä näkemästään ja mielessään lukematon joukko kysymyksiä. Ja juuri siinä on meidän tilaisutemme", Strobel totesi. Elokuvan herättämät kysymykset tulevat tarjoamaan kristityille valtavan mahdollisuuden evankeliointiin.

        Kannattaa harkita elokuvalipun hankkimista ei-uskovalle läheiselle.

        -------------------
        The Passion of Christ - viralliset kotisivut
        The Passion -elokuvan trailereita täältä
        Is Christianity Cruel
        CBN - The Passion sivusto - katsele mm. Jim Caviezelin haastattelu
        CBN News - Jews for Jesus asks, "Who is Guilty for the Death of Christ?"

        (c) 2004 USKON PUOLESTA / Pasi Turunen
        www.patmos.fi


        Tiesittekös tätä?:

        "The two fresh executioners commenced scourging Jesus with the greatest possible fury; they made use of a different kind of rod,—a species of thorny stick, covered with knots and splinters. The blows from these sticks tore his flesh to pieces; his blood spouted out so as to stain their arms, and he groaned, prayed, and shuddered.

        Two fresh executioners took the places of the last mentioned, who were beginning to flag; their scourges were composed of small chains, or straps covered with iron hooks, which penetrated to the bone, and tore off large pieces of flesh at every blow. What word, alas! could describe this terrible—this heartrending scene!

        The cruelty of these barbarians was nevertheless not yet satiated; they untied Jesus, and again fastened him up with his back turned towards the pillar. As he was totally unable to support himself in an upright position, they passed cords round his waist, under his arms, and above his knees, and having bound his hands tightly into the rings which were placed at the upper part of the pillar, they recommenced scourging him with even greater fury than before; and one among them struck him constantly on the face with a new rod. The body of our Lord was perfectly torn to shreds,—it was but one wound. He looked at his torturers with his eyes filled with blood, as if entreating mercy; but their brutality appeared to increase, and his moans each moment became more feeble."

        Tämä on 1800-luvulla eläneen nunna Anne Emmerichin tekstiä, jonka pohjalta Gibson elokuvansa pitkälti teki.

        Kristillistä rakkauden sanomaa parhaimmillaan ;)


    • keskustelua
    • fiilmi
      • fiilmi

      • Kitara

      • Lutherus
        Kitara kirjoitti:

        Kyllä ASIA toimii, Katsokaa leffa älkääkö turhaa pelätkö. Hyvä MEL.

        Elokuvahan on silkaa Monty Phytonia, paitsi että on tehty tosissaan. Nimimerkki Pilatus on oikeassa. Ei raamatussa mistään ruoskimisesta puhuta, kuin yhdessä rivissä. Raamatun mukaan Jeesus kulki ristille Herodeksen hänelle lahjoittamissa arvokkaissa vaatteissa, jotka roomalaiset sotilaat jakoivat keskenään myöhemmin, sanotaan jopa että vaatteiden alla olleesta ihokkaasta täytyi heittää arpaa, kun sitä ei voitu jakaa.

        Jeesuksen aikaan Palestiinaa kierteli varmaan 1000 jeesusta näkyineen ja tekoineen. Sisällissota oli jo silloin käynnissä. Hankala siinä on tuoda paikalle järkeä, tämän huomasivat silloin roomalaiset ja sen näkevät tänään amerikkalaiset ja muut liittolaiset.

        Jos jotakuta kiihoittaa tällainen perverssi masokismi, niin suosittelen Pasolinen Salo-elokuvaa.

        Mikä tämän elokuvan sanoma on? Että Jeesus kärsi meidän puolestamme? Mikä uskonto se on jossa ihmiset ovat syntymättöminäkin syntisiä?


      • Juhani
        Lutherus kirjoitti:

        Elokuvahan on silkaa Monty Phytonia, paitsi että on tehty tosissaan. Nimimerkki Pilatus on oikeassa. Ei raamatussa mistään ruoskimisesta puhuta, kuin yhdessä rivissä. Raamatun mukaan Jeesus kulki ristille Herodeksen hänelle lahjoittamissa arvokkaissa vaatteissa, jotka roomalaiset sotilaat jakoivat keskenään myöhemmin, sanotaan jopa että vaatteiden alla olleesta ihokkaasta täytyi heittää arpaa, kun sitä ei voitu jakaa.

        Jeesuksen aikaan Palestiinaa kierteli varmaan 1000 jeesusta näkyineen ja tekoineen. Sisällissota oli jo silloin käynnissä. Hankala siinä on tuoda paikalle järkeä, tämän huomasivat silloin roomalaiset ja sen näkevät tänään amerikkalaiset ja muut liittolaiset.

        Jos jotakuta kiihoittaa tällainen perverssi masokismi, niin suosittelen Pasolinen Salo-elokuvaa.

        Mikä tämän elokuvan sanoma on? Että Jeesus kärsi meidän puolestamme? Mikä uskonto se on jossa ihmiset ovat syntymättöminäkin syntisiä?

        ... se uskonto, johon me kuulumme uskontokunnasta riippumatta.


    • KoeÄläkäUskoKokevasi

      Elokuva oli huono ja ihminen on hyväuskoinen typerys.


      Ensimmäisenä päivänä Hiisi loi valon
      Toisena päivänä Hiisi loi taivaan
      Kolmantena päivänä Hiisi erotti maan vesistä sekä loi kasvit
      Neljäntenä päivänä Hiisi loi auringon, kuun ja tähdet
      Viidentenä päivänä Hiisi loi meren elävät ja linnut
      Kuudentena päivänä Hiisi loi maaeläimet, sekä miehen ja naisen
      Seitsemäntenä päivänä, sapattina, Jumala lepäsi ja pyhitti päivän lepopäiväksi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 113
      2353
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2197
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      1991
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1707
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1628
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1432
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      12
      1374
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1373
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1347
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1282
    Aihe