Hyvä kiuas

MöksäLäinen

Kertokaapa kokemuksista mökkisaunan kiukaista. Meillä on rakenteilla pieni hirsisauna, joka lähinnä vain kesäkäytössä.Ja nyt pitäisi valita hyvä kiuas. Mökissä on pilariperustus ja suunnitelmissa teräspiippu.

51

6818

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kylpijä

narviin olen ollut tyytyväinen

• koettu

narvi palaa puhki 15 vuodessa

• kohta taas saunaan

Meillä on mökillä Aito kiuas, sen autuaallissta löylyistä en luovu.
      Sitäpaitsi se kestää, 25 vuotta olemme nauttinee sen pehmeistä söylyistä.
      Koko aikana ei ole tarvinnut muuta huoltoa, kuin kerran arina on uusittu ja 4-5 vuoden välein vaihdetaan uudet kivet.

• molempia kokeilut

hyvät kiukat siten onkin narvi ja aito

• Andropov
        molempia kokeilut kirjoitti:

hyvät kiukat siten onkin narvi ja aito

Meidän mökillä on ollut Aito-kiuas jo 17 vuoden ajan ja voisin sanoa, että löylyt vain paranevat vuosi vuodelta! Aito-kiuasta ei voita mikään! Ainut huono puoli, ei tosin kaikille, on vajaan kolmen tunnin lämmitysaika, mutta eipä ole meilläkään koskaan ollut niin kiirettä. Mielestäni Aito-kiukaan lämmönsäilymis-ominaisuutta kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon, jos pystyy. Jos mökkiinne ei tule lämminvesivaraajaa, niin suosittelen ostamaan Aito-kiukaaseen lämminvesisäiliön, jolla saatte lämmintä vettä helposti. Toinen hyvä käyttökohde on mökin lämmitys, joka onnistuu jälkilämmön ansiosta.

• tiedän mistä puhun

Kaikki suomalaiset kiukaat on varmaan hyviä ? Kiuas vaan ei kestä, jos ei tuhkia ota pois ennen uutta saunan lämmitystä.
      Mulla on näin kestänyt yli 20 vuotta NARVI kiuas. Naapurilla on jo kolmas kiuas menossa, se on vaihdellut merkkejä noin 6 vuoden välein....

Tärkeintä on siis tuhkat pois ja saunaan aina kunnon jälkikuivatuslämmöt päälle. Elikkä kun lopetat nautiskelun, niin lisää vielä vähintään 3 puuta pesään. Sauna kuivaksi ja kiuaskin kestää ainakin sen 20 vuotta. Meillä saunotaan noin 250 päivänä vuodessa mökillä. Elikkä NARVIMME on vissiin pelannut noin 5000 kertaa....
      Saunan mukavuus tulee siitä, että saunan pitää saada riittävä ilma. Melkein vois sanoa mitä huonompi hirsirakennus sen makoisammat löylyt. Paras sauna missä olen ikinä ollut on sellainen, että kun heittää löylyjä ja toinen kattelee kylmällä ilmalla ulkona, niin joka ikisestä hirrenvälistä pössähtää höyryä ! Kiuas tällaisessa saunassa pitää tietty olla isotehoinen puukiuas.

• .

Mitenkä tommonen aito-kiuas pystyy lämmittämään eristämättömän saunan talvella ?
        Eikö löylyt ole turhan kosteita kylmähköön saunaan ?

Entä saunan jälkikuivatus, tuonne kun lykkää 3 klapia saunomisen lopuksi niin luukku auki tulee savut sisään ja luukku kiinni lämpö ei tule saunaan ???

• se toimii
        . kirjoitti:

Mitenkä tommonen aito-kiuas pystyy lämmittämään eristämättömän saunan talvella ?

Entä saunan jälkikuivatus, tuonne kun lykkää 3 klapia saunomisen lopuksi niin luukku auki tulee savut sisään ja luukku kiinni lämpö ei tule saunaan ???

Aito-kiukaassa lämmitetään kivet, ei sauna. Kivet ovat eristetyssä tilassa ja savukaasu / liekin kulkevat niiden välistä lämmitysvaiheessa.

Kun kivet ovat punahehkuisia niin kiuas on lämmitetty. Silloin suljetaan pellit.

Kun sitten haluaa löylyä niin avataan luukki josta kuuma ilma tulee kivien välistä saunatilaan. Saunan pinnat ovat viileitä eivätkä polta. Ilma lämpiää kyllä kohtuudella, ja lisää kuumuutta saa kun heittää löylyä. Löylyn laadusta on erilaisia mielipiteitä, tuleeko löylyn olla aivan kuiva vai sallitaanko kosteutta. Aito-kiukaan löyly on aika kuiva heti lämmittämisen jälkeen, mutta jos haluaa löylyä ehkä vielä 12 tuntia lämmittämisen jälkeen niin löyly on kyllä todella kosteaa kun tarvitaan paljon löylynheittoa että saa kuumuutta saunatilaan.

Aito-kiukaita on eri kokoja jotka voi valita saunan mukaan. Jos on eristämätön sauna talvikäytössä niin voi olla kokoa suurempi.

Aito-kiukaalla eikä muillakaan kertalämmitteisillä kiukailla tarvita jälkilämmitystä, se käsite kuuluu pelkästään jatkuvalämmitteisille kiukaille.

Mutta mielipiteitä on moneen suuntaan. Kuka mistäkin tykkää.

• Ei rimpuloita, vaan Aito
        . kirjoitti:

Kun saunassa on Aito-kiuas, talvella jääkylmä sauna lämpiää mukavan lämpimäksi siinä parissa tunnissa, minkä kiukaan lämmitys vie aikaa. Eikä tarvita jälkilämmitystä, sillä kiuas on vielä aamullakin saunomislämmin. Kyllä siinäajassa sauna ehtii taatusti kuvua.

• jatkuvalämmitteisellekin
        Ei rimpuloita, vaan Aito kirjoitti:

Kun saunassa on Aito-kiuas, talvella jääkylmä sauna lämpiää mukavan lämpimäksi siinä parissa tunnissa, minkä kiukaan lämmitys vie aikaa. Eikä tarvita jälkilämmitystä, sillä kiuas on vielä aamullakin saunomislämmin. Kyllä siinäajassa sauna ehtii taatusti kuvua.

Kuuden neliön pesusaunassa on Harvian etusäiliöllinen puulämmitteinen kiuas, reilusti tilavuuteen mitoitettuna - kannattaa ottaa todesta kiukaan valintalaskureiden kertoimet kivelle, lasille ja tilavuudelle. Puulattialla on Harvian metallielementtinen lämpöeriste, koko nurkan kattavan rosterilevyn päällä. Hirsiseinissä kiuaskulmauksessa on seinästä lukien ilmarako, mineriittilevy, ilmarako ja taas mineriittilevy - levyjen erottimena parin sentin mutterit kiinnitysruuvien ympärillä. Mineriittilevyinen lämpöeriste alkaa paria senttiä vaille lattiasta ja yltää puoli metriä katosta alas. Kiukaalta ylöspäin lähtee metallinen hormi, jossa muutama kymmenen senttiä katosta on neliskulmainen metallinen läpivientieriste ja sen läpi menee metallihormi katosta läpi ja hatun alta savut taivaalle. Puurakenteinen lattia kantaisi kiukaan, mutta alla on silti harkkojalusta perustuksiin. Kevyttä ja halapaa, mutta toimivaa. Sanovat mineriitin haprastuvan vuosien kuluessa, mutta eiköhän silloin ole taaskertynyt rahaa levyn uusimiseen. Olisi siihen seinään Harvialla metallisetkin eristeet, mutta katsottiin ei tarvittavan. Jatkuvalämmitteinen puukiuas antaa lämpöä jo parin minuutin palamisen jälkeen varsinkin paljaasta tuliputken pinnasta, ja saunanlaiton alkuun pääsee pakkasellakin mukavasti.
        Toisen mökin saunalla Aito-kiukaan lämmöntuotanto on hitaampaa, mutta sitten tietysti pitkäaikaisempaa. Silti lupaukset seuraavan päivän saunomisesta Aito-kiukaan jälkilämmöillä ovat liioittelua, eikä parin mökkeilijän porukalla jaksa Aitoa poortata, vaan napsautetaan sähkökiuas päälle ja vedet sähköboileriin. Ei oo tullut ikävä Aitoa Harvia-saunalle. Jatkuvalämmitteisen löylyä pitää vähän liennyttää kostuttamalla ensimmäisten saunojien kylpyoloja löylyä heittämällä, vihtoja kiukaalla lämmähdyttämällä tai semmoisilla kiuasporisijoilla.
        Aloittajaa voi rauhoitella sillä ei se Aito ole mikään ihmevehje. Vähän säätämällä saa jatkuvalämmitteisestä ihan yhtähyvät löylyt ja kuuman veden samalla höykällä. Ainakaan 2-6 hengen porukoilla mökkeillen ei ole löylyt loppunet tai kuumat vedetkään pelkällä Harvian etukyljen vedenlämmittimellä. Todistus: varattiin tila sähkölämmitteiselle boilerille, mutta ei ole ensimmäisen neljän vuoden aikana tullut mieleenkään kutsua sähkäriä boileria tuomaan.

• tiedän mistä puhun
        se toimii kirjoitti:

Aito-kiukaassa lämmitetään kivet, ei sauna. Kivet ovat eristetyssä tilassa ja savukaasu / liekin kulkevat niiden välistä lämmitysvaiheessa.

Kun kivet ovat punahehkuisia niin kiuas on lämmitetty. Silloin suljetaan pellit.

Kun sitten haluaa löylyä niin avataan luukki josta kuuma ilma tulee kivien välistä saunatilaan. Saunan pinnat ovat viileitä eivätkä polta. Ilma lämpiää kyllä kohtuudella, ja lisää kuumuutta saa kun heittää löylyä. Löylyn laadusta on erilaisia mielipiteitä, tuleeko löylyn olla aivan kuiva vai sallitaanko kosteutta. Aito-kiukaan löyly on aika kuiva heti lämmittämisen jälkeen, mutta jos haluaa löylyä ehkä vielä 12 tuntia lämmittämisen jälkeen niin löyly on kyllä todella kosteaa kun tarvitaan paljon löylynheittoa että saa kuumuutta saunatilaan.

Aito-kiukaita on eri kokoja jotka voi valita saunan mukaan. Jos on eristämätön sauna talvikäytössä niin voi olla kokoa suurempi.

Aito-kiukaalla eikä muillakaan kertalämmitteisillä kiukailla tarvita jälkilämmitystä, se käsite kuuluu pelkästään jatkuvalämmitteisille kiukaille.

Mutta mielipiteitä on moneen suuntaan. Kuka mistäkin tykkää.

tota en kyllä usko, että kivet olisivat punahehkuisia ? Ei kai teillä juoda saunaolusia etukäteen ? Paljonkos puita menee siihen punahehkun saavuttamiseen. Tai montako mäyräkoiraa on nyjettävä ennen sitä ? HEH !

No, toi Aito kiuas on tietenkin kopsattu ikiaikoja suomalaisia saunoja lämmittäneestä kertalämmitteisestä kiukaasta jossa oli tynnyristä tehty pönttö ja tulipesä alla jne jne

Pelaa ku junan vessa.

Voiko joku olla noin tahvo ettei ymmärrä, että Suomessa on saunottu satoja vuosia eristämättömissä saunoissa.
        Aikaisemmin ne oli tietysti savusaunoja.
        Varmasti toi Aito on muuten hyvä kiuas, vaikka en ole koskaan sellaisessa saunassa ollutkaan.

• tiedän mistä puhun
        tiedän mistä puhun kirjoitti:

tota en kyllä usko, että kivet olisivat punahehkuisia ? Ei kai teillä juoda saunaolusia etukäteen ? Paljonkos puita menee siihen punahehkun saavuttamiseen. Tai montako mäyräkoiraa on nyjettävä ennen sitä ? HEH !

No, toi Aito kiuas on tietenkin kopsattu ikiaikoja suomalaisia saunoja lämmittäneestä kertalämmitteisestä kiukaasta jossa oli tynnyristä tehty pönttö ja tulipesä alla jne jne

Pelaa ku junan vessa.

Voiko joku olla noin tahvo ettei ymmärrä, että Suomessa on saunottu satoja vuosia eristämättömissä saunoissa.
        Varmasti toi Aito on muuten hyvä kiuas, vaikka en ole koskaan sellaisessa saunassa ollutkaan.

http://www.puulamposuomi.fi/Aitokiukaat 47 57 57K.pdf

mutta tekstissä mainittu lämpötila 250 astetta kiukaan perustuksessa ? Aika paljon.
        Muutenkin, toivottavasti lämpölaajenemiset on hallinnassa.

ps. parempi olis ollu nimimerkki "en tiedä mistä puhun" tai "musta tuntuu"

Kuitenkin, varsin mielenkiintoinen kiuas toi Aito.

• valkohehku

http://www.puulamposuomi.fi/Aitokiukaat 47 57 57K.pdf

mutta tekstissä mainittu lämpötila 250 astetta kiukaan perustuksessa ? Aika paljon.
        Muutenkin, toivottavasti lämpölaajenemiset on hallinnassa.

ps. parempi olis ollu nimimerkki "en tiedä mistä puhun" tai "musta tuntuu"

Kuitenkin, varsin mielenkiintoinen kiuas toi Aito.

On aihetta uskoa valmistajan tekstiin. Ei valmistaja puppua kirjoita, varsinkaan varoituksiin.

Ihan peukalosääntönä, punahehku tarkoittaa n. 500 asteen lämpötilaa, ja valkohehku noin 700 asteen lämpötilaa. Kivet kivipesän yläosassa ovat punahehkuisia kun kiuas on lämmitetty.

Tulipesässä on ympärillä valettuja osia, ja ne hehkuvat valkohehkua lämmityksen loppuvaiheessa. Ei mikään ihme että tulipesän allakin on kuumaa. Kiuas vaan ladotaan perustuksensa päälle, ei kiinnitetä millään tavoin.

• viileämpää
        valkohehku kirjoitti:

On aihetta uskoa valmistajan tekstiin. Ei valmistaja puppua kirjoita, varsinkaan varoituksiin.

Ihan peukalosääntönä, punahehku tarkoittaa n. 500 asteen lämpötilaa, ja valkohehku noin 700 asteen lämpötilaa. Kivet kivipesän yläosassa ovat punahehkuisia kun kiuas on lämmitetty.

Tulipesässä on ympärillä valettuja osia, ja ne hehkuvat valkohehkua lämmityksen loppuvaiheessa. Ei mikään ihme että tulipesän allakin on kuumaa. Kiuas vaan ladotaan perustuksensa päälle, ei kiinnitetä millään tavoin.

Kirjoitin edellä Aito-kiukaasta. Yksi olennainen piirre jäi mainitsematta.

Pesusaunassa (siis peseydytään saunatilassa) on mukavampaa jos pesun aikana lämpötila on alhaisempi kuin saunottaessa. Aito-kiukaalla se on luonnollista. Kiukaan kansi kiinni niin lämmön tulo loppuu, ikkuna auki, ja lähes heti on viileämpää.

Kun sitten joku haluaa saunoa niin kansi vaan auki ja taas on kuumempaa.

Tuo kannen kanssa pelaaminen on uutta verrattuna perinteisiin kertalämmitteisiin.

Mutta on jatkuvalämmitteiselläkin etunsa, joista yksi on nopeampi lämmitys.

• möcin ucco
        Ei rimpuloita, vaan Aito kirjoitti:

Ehkä oikemmin lämmittelylämmin. Ei sieltä enää löylyjä saa seuraavana aamuna.
        Talvilämmitys on kylläkin se kinkkisempi homma, koska kiuas on eristetty ja lämmityksen ajan
        se lämmittää saunaa vain rajatusti. Jos on kunnon hirsiseinät ja betonilattia,
        tulee vilu puseroon 2 tunnin lämmityksellä, rakenteet on kylmät vaikka kiukaasta höyryä tuleekin.

15v kokemuksella Aidosta puhun.

• kiuas on aito
        möcin ucco kirjoitti:

Ehkä oikemmin lämmittelylämmin. Ei sieltä enää löylyjä saa seuraavana aamuna.
        Talvilämmitys on kylläkin se kinkkisempi homma, koska kiuas on eristetty ja lämmityksen ajan
        se lämmittää saunaa vain rajatusti. Jos on kunnon hirsiseinät ja betonilattia,
        tulee vilu puseroon 2 tunnin lämmityksellä, rakenteet on kylmät vaikka kiukaasta höyryä tuleekin.

15v kokemuksella Aidosta puhun.

Kyllä minä olen usein känyt aamulla jälkilöylyissa, silloin ne on pehmeimmillään.
        Mulla on Aitokiuas AK-57.
        Kiuas pitää lämmittää illalla ohjeiden mukaan, niin että päällimmäisetkin kivet on ponahehkuiset.

• Vipedia
        kiuas on aito kirjoitti:

Kyllä minä olen usein känyt aamulla jälkilöylyissa, silloin ne on pehmeimmillään.
        Mulla on Aitokiuas AK-57.
        Kiuas pitää lämmittää illalla ohjeiden mukaan, niin että päällimmäisetkin kivet on ponahehkuiset.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aitokiuas

• löylyälissää

Pelaa ku junan vessa.

Minä en pidä ollenkaan Aito-kiukaasta. Ensinnäkin se vaatii vanhaa koivuklapia aivan hirveän määrän ja lämmitysaika on liian pitkä. Koivua pitäisi kaataa mielettömät määrät ja klapien kuivumiseen menee ainakin vuosi. Minun saunani ei koskaan ole tarpeeksi lämmin , vanha hirsisauna kun on ja hirsien välistä puhaltelee tuuli läpi.
        Ehkä hyvin eristetyssä saunassa se toimisi. Lämpöä piisaa niin kauan, kuin löylyä jaksaa heittää. Kun luukku suljetaan, lämpökin häviää.
        Minulla on onneksi käytössä toinenkin sauna. Paksua hirttä sekin, mutta sielläpä on aivan tavallinen "mikälie" vanha kiuas, jossa on säiliö veden lämpiämistä varten kyljessä. Sepä päihittää Aidon mennen tullen.

• huh huh

On minulla ja olen ollut enemmän kuin tyytyväinen! Tehosta en tiedä, koko n. 40x45cm ja suuluukussa lasi-ikkuna. Satasen se maksoi ja sopii tuohon n. 6,5m3 lasiovelliseen saunaan. Kivet ja ilma lämpiävät samassa suhteessa ja pesällisen jälkeen voit mennä 70-90C on mittarissa.
      Palaminen on tosi täydellistä, vain ilma väreilee savupiipun päässä.
      Tätä hyvää vielä täydentää piippusäiliö (22l) tehokas, melkein vesi kiehuu, kun menet saunaan. On myös turvallisuustekijä: savukaasujen lämpötila laskee.

• pilkkux

"Aito-kiukaalla eikä muillakaan kertalämmitteisillä kiukailla tarvita jälkilämmitystä, se käsite kuuluu pelkästään jatkuvalämmitteisille kiukaille. "
        Eikös tuo jälkilämmitys ole saunan kuivatusta varten, ei kiuasta varten ?? Ja kun lämpö kerran pysyy tuolla pöntössä niin hyvin sisällä, niin mahtaako tuo kuivata saunaa kovin hyvin ?
        Vai olikohan taas liian tyhmä kysymys liian tyhmältä kysyjältä. Anteeksi kovasti.

• <sAUNa>
        pilkkux kirjoitti:

"Aito-kiukaalla eikä muillakaan kertalämmitteisillä kiukailla tarvita jälkilämmitystä, se käsite kuuluu pelkästään jatkuvalämmitteisille kiukaille. "
        Eikös tuo jälkilämmitys ole saunan kuivatusta varten, ei kiuasta varten ?? Ja kun lämpö kerran pysyy tuolla pöntössä niin hyvin sisällä, niin mahtaako tuo kuivata saunaa kovin hyvin ?
        Vai olikohan taas liian tyhmä kysymys liian tyhmältä kysyjältä. Anteeksi kovasti.

Saunan lämpötila on vielä aamullakin noin 40 astetta, kyllä siinä lämmössä on on sauna ehtinyt yönaikana kuivua.

• Harvia 21

Minulla on Harvian kiuas ( Harvia 21 super) ja olen todennut se tosi hyväksi. Saunassani on tilavuus 10 kuutiota. Löylyjä riittää,vetää hyvin. Teräspiippu on myös mulla ja mittaa on 3.5m.

• sau.noja

Ihan vaan kokemuksesta voin kertoa, että minulla on ollut mökillä kesäkäytössä ja välillä talvellakin viimesen 15 vuoden ajan Misan kiuas, sivulla vielä sellanen noin 20 litran vesisäiliö. Löylyt ovat mahtavat ja muualla en ole parempiin törmännyt. No niin kait jokaisella on vastaavat tunnelmat omista löyilyistään. En tiedä oikeasti paljonko löylyjen makeudesta tulee itse kiukaasta, vai onko kyseessä kivet. Misani olen latassut täyteen vuolukiveä ja sauna itsekin on ilmastoitu erittäin hyvin. Hirsisauna siis kyseessä, kooltaan sellaset 6 neliötä, eli ihan peruspaketti pilarien päällä. Mutta lattian läpi seinästä seinään sekä kaikkialla ukoreunoissa on lattian ja seinän väliin jätetty sellanen sentin rako räppänä katon rajassa. Ovi on tiivis.
      Happi ei lopu koskaan ja "poikien" kanssa on löylyttelyennätys sellaset pikkusen vajaa 7 tuntia yhtä soittoa. No myönnetään, että alkoholilla oli osuutta asiaan, mutta niin oli löylyilläkin. Lämpötila pyöri koko ajan siinä 60 aseteen kahta puolta, eli mitään perisuomalaisia tappolöylyjä ei siinä kopissa viitsi ottaa, kesällä kuumenee vähän liiankin herkästi 80 asteeseen joka on ihan liikaa siellä.
      Itse toivon, että aika tuosta Misasta jo jättäisi, että saisi hommattua sellasen lasiluukullisen kiukaan, tulisi sitä tulenkajoa kivasti sisään. Mutta kiukaaseen olen kuitenkin ollut enemmän kuin tyytyväinen ja näyttää siltä, että olen vielä aika pitkään tulevaisuudessakin.
      Kotisaunassani on Harvian pönttö eikä sekään huonompi vaihtoehto tunnu olevan, saatan jopa hommata sen mökillekin joskus jos vaan tuosta misasta aika jättää....se kun tuntuu olevan aika tyyris, vai liekkö sitä enää tehdäänkään

• Jyrki p

Mulla on valurautainen onko nyt Kastori muistaakseni luukussa lukee kota olen tyytyväinen ei vääntyle vaikka lämmittää hieman kuumenmaksiki Kraudasta ostin

• good..
    • saunassa

eipä oo kukaan vielä maininnut sitä parasta eli omatekoista muurattua ,raudatonta josta ne sopivat
      ionit irtoaa,mutta happea ,happea saunassa tarvitaan ,Muten tyyli voi olla tarpeen mukaan jatkuva tai kerta.
      Anopin mökillä oli 40v vanha tynnyri joka kiviä täynnä ei arinoita vaan tulipesä muotoiltu kivien avulla.
      Siinäpä oli taiteilemista kun kerran anoppi pyysi minua sukeltamaan ja laittamaan siihen uudet kivet.
      Siinä kyllä saunottiin vielä seuraavana päivänäkin jos herättiin.Muutama klapi uudestaan illalla,pellit kiinni
      saunastakin ja eikun löylyihin.No eihän sitä k-raudasta saa.

• Sauna Bad

AITO kiuas ei sovi pieneen saunaan, vaan pitää ottaa jatkuvalämmitteinen.

Mulla on v 1977 rakennettu hirsisauna, jossa löylyhuone on kooltaan 2,5m x 2,5m. Siinä on Misa kiusas sivuvesisäiliöllä. Maalattua peltiä oleva vesisäiliö ruostui puhki toissa vuonna ja tulipesä luukun vierestä tänä vuonna. Sillä sauna on lämmennyt alle tunnissa yhdellä pesällä löylykuntoon kesäoloissa. Nyt syksyllä menee klapia tuplamäärä.

Olen katsellut uutta tilalle ja päätymässä samaan merkkiin. Parannuksena aiempaan nykyisin sivuvesisäiliö näyttää olevan ruostumatonta terästä. Muut merkit ovat minusta näyttäneet olevan Misaan verratessa jotenkin rimpuloita tai vesisäiliö on pienenpieni tai kiuas on jostain kohtaa teräväreunainen. Jokainen kuitenkin valitse itse omista lähtökohdistaan.

• <sAUNa>

"AITO kiuas ei sovi pieneen saunaan, vaan pitää ottaa jatkuvalämmitteinen"

Mistä tuollainen käsitys ontulut?

Minulla on Aitokiuas 57 samankokoisessa saunassa kuin sinulla, hyvin se siellä toimii.

Aitokiuas on käyttökelpoinen myös sellaiseen saunaan, missä peseydytään löylyhuoneessa.
        Kun aitokiukaan löylyluukun laittaa kiinni, saunan lämpötila laskee sopivaksi peseytymisen ajaksi.

• on kokemus

35 vuodn kokemuksella paras mökki kuias on misa sivuvesisäiliöllä.

• Täpinä

On oikeastaan se ja sama, millä kiukaalla saunasi lämmität.
      Ne kivet eivät tiedä, lämmitätkö klapeilla tai sähköllä.

Pilariperustukseen on helppo järjestää paras ilmanvaihto.
      Raittiin ilman otat rossipohjasta suoraan kiukaan alta ja
      pesuhuoneen lasioven alle jätät reilun ilmaraon. Kun on lasi-
      ovi, niin löylyhuoneeseen ei tarvita muuta valaistusta, kuin
      mikä kiukaan lasiluukusta loimottaa. Poistoilmaräppänääkään
      ei välttämättä tarvita, jos löylyhuoneessa on avattava pikku-
      ikkuna.

Nuo 20 vuotta sitten hankitut kiukaat ja niistä saadut
      kokemukset voit unohtaa. Nykyaikaiset jatkuvalämmitteiset
      kiukaat syttyvät hyvin ja palavat kuin puhalluslamppu
      puhtaasti savuttamatta, vaikka klapien joukkoon eksyisikin
      jokunen kosteampikin puu.

Jatkuvalämmitteisellä kiukaalla pääset saunomaan käytännössä
      heti mökille tultuasi kun ensitöiksesi teet tulen kiukaan alle.
      Tavaroiden purkamisessa ja esim. veneen tyhjentämisessä
      vedestä menee rattoisasti tuo tunti.

• löylyä lissää

On täälläkin monenlaista kiukaanlämmittäjää, harva vaan lämmittää saunaa mikä on toki saunomisen edellytys. Vaikka kivet olisi kaikki punahehkuisia ja jääpuikot roikkuisi seinistä niin enpä sinne menisi paleltumaan, sauna pitää ehdottomasti olla lämmin oli se kiuas sitten kenen tekemä tahansa..Tuolla toisaalla oli eräs kirjoittaja yrittänyt palvata itsensä olemalla 7 tuntia yhtäjaksoisesti saunassa jossa lämpöä n. 60 astetta, en kylläkään usko tarinaan.

• löylyä lissää kirjoitti:

On täälläkin monenlaista kiukaanlämmittäjää, harva vaan lämmittää saunaa mikä on toki saunomisen edellytys. Vaikka kivet olisi kaikki punahehkuisia ja jääpuikot roikkuisi seinistä niin enpä sinne menisi paleltumaan, sauna pitää ehdottomasti olla lämmin oli se kiuas sitten kenen tekemä tahansa..Tuolla toisaalla oli eräs kirjoittaja yrittänyt palvata itsensä olemalla 7 tuntia yhtäjaksoisesti saunassa jossa lämpöä n. 60 astetta, en kylläkään usko tarinaan.

Yleensä ongelma on siinä, että löylyhuoneen lämpötila nousee liiaksi,
        talvipakkasilla lämmitystä lukuunottamatta. Lueskelin aikoinaan erään
        kiuasvalmistajakurun tutkimuksia saunan oikeasta lämpötilasta, suorastaan
        taisi olla väitöskirjatekstiä. Terveellisin lämpötila on 60 astetta, mutta
        me olemme tottuneet korkeampaan lämpötilaan. Samalla se on energia-
        taloudellisesti paras. Yli 80 asteen lämpötila sisältää jo niin paljon
        kosteutta, että siinä "keuhkot kiehuu".

Todellinen taito lämmityksessä piileekin saada ne kivet tarpeeksi kuumiksi
        jotta niissä riitää löylyä nostamatta löylyhuoneen lämpötilaa liiaksi.

Meillä mennään sunaan, kun 60 astetta on saavutettu mutta samalla
        pesä täytetään puilla ja veto suurelle. Ei lopu ilma, kun ilman tulo on
        oikein järjestetty. Tuli joskus vehdattua näiden asioideb kanssa suun-
        nitellessa sähkösaunoja ja niiden kiukaiden mitoituksia.

• Täpinä kirjoitti:

Yleensä ongelma on siinä, että löylyhuoneen lämpötila nousee liiaksi,
        talvipakkasilla lämmitystä lukuunottamatta. Lueskelin aikoinaan erään
        kiuasvalmistajakurun tutkimuksia saunan oikeasta lämpötilasta, suorastaan
        taisi olla väitöskirjatekstiä. Terveellisin lämpötila on 60 astetta, mutta
        me olemme tottuneet korkeampaan lämpötilaan. Samalla se on energia-
        taloudellisesti paras. Yli 80 asteen lämpötila sisältää jo niin paljon
        kosteutta, että siinä "keuhkot kiehuu".

Todellinen taito lämmityksessä piileekin saada ne kivet tarpeeksi kuumiksi
        jotta niissä riitää löylyä nostamatta löylyhuoneen lämpötilaa liiaksi.

Meillä mennään sunaan, kun 60 astetta on saavutettu mutta samalla
        pesä täytetään puilla ja veto suurelle. Ei lopu ilma, kun ilman tulo on
        oikein järjestetty. Tuli joskus vehdattua näiden asioideb kanssa suun-
        nitellessa sähkösaunoja ja niiden kiukaiden mitoituksia.

Itse kävin eilen muksujen kanssa saunassa. Eivät nuo pienet vielä tykkää kunnon löylyistä, niin saunaan tuli mentyä noin 70 asteessa.

Kylmähän siinä tuli. Löylyn heittäminenkään ei oikein onnistunut, kun kivet eivät vielä olleet tarpeeksi kuumia... Toisaalta, jos tuossa lämpötilassa haluaa lämmitellä ja löylynheitto onnistuu, on ilman suhteellinen kosteus herkästi 100%. Kuuma ja kuiva lölyly on parempi...

Oma sauna on parhaimmillaan noin 80-100 asteen välillä. Sähkösaunassa jostain syystä tuntuu paras lämpö olevan 10-20 astetta vähemmän - johtuu ehkä heikommasta ilmanvaihdosta.

• The_Rat kirjoitti:

Itse kävin eilen muksujen kanssa saunassa. Eivät nuo pienet vielä tykkää kunnon löylyistä, niin saunaan tuli mentyä noin 70 asteessa.

Kylmähän siinä tuli. Löylyn heittäminenkään ei oikein onnistunut, kun kivet eivät vielä olleet tarpeeksi kuumia... Toisaalta, jos tuossa lämpötilassa haluaa lämmitellä ja löylynheitto onnistuu, on ilman suhteellinen kosteus herkästi 100%. Kuuma ja kuiva lölyly on parempi...

Oma sauna on parhaimmillaan noin 80-100 asteen välillä. Sähkösaunassa jostain syystä tuntuu paras lämpö olevan 10-20 astetta vähemmän - johtuu ehkä heikommasta ilmanvaihdosta.

Sinulla on juuri tuo yleinen ongelma, ettet saa kiviä
        niin lämpimäksi, että niistä saisi kunnon löylyt alle
        saunan lämpötilan 100 astetta.

Katteleppa käppyröitä ja vertaa kuinka hurjan paljon
        vettä on 100 asteisessa ilmassa verrattuna 60 asteeseen.
        Minä en ainakaan tuhoa keuhkojani 100 asteisella
        saunalla. Sinä tietenkin taaplaat tyylilläsi, mutta
        suosittelisin saunaremonttia ja kokea ahaa elämys.
        Valitettavasti vaan ihminen tottuu kaikkeen, vaikka
        se ei olisikaan parasta mahdollista A-luokkaa.

Minä kyllä luotan tuon kiuaskurun tutkimuksiin enemmän
        kuin Sinun mututuntemuksiin. Minulla kuitenkin on sekä
        sähkö-, että puusaunassa ilmastointi, kiukaan tehot ja
        kivimäärät balanssissa. Koskaan ei päästetä saunan lämpö-
        tilaa nousemaan yli 80 astetta ennen saunomista.

• Täpinä kirjoitti:

Sinulla on juuri tuo yleinen ongelma, ettet saa kiviä
        niin lämpimäksi, että niistä saisi kunnon löylyt alle
        saunan lämpötilan 100 astetta.

Katteleppa käppyröitä ja vertaa kuinka hurjan paljon
        vettä on 100 asteisessa ilmassa verrattuna 60 asteeseen.
        Minä en ainakaan tuhoa keuhkojani 100 asteisella
        saunalla. Sinä tietenkin taaplaat tyylilläsi, mutta
        suosittelisin saunaremonttia ja kokea ahaa elämys.
        Valitettavasti vaan ihminen tottuu kaikkeen, vaikka
        se ei olisikaan parasta mahdollista A-luokkaa.

Minä kyllä luotan tuon kiuaskurun tutkimuksiin enemmän
        kuin Sinun mututuntemuksiin. Minulla kuitenkin on sekä
        sähkö-, että puusaunassa ilmastointi, kiukaan tehot ja
        kivimäärät balanssissa. Koskaan ei päästetä saunan lämpö-
        tilaa nousemaan yli 80 astetta ennen saunomista.

> Katteleppa käppyröitä ja vertaa kuinka hurjan paljon
        > vettä on 100 asteisessa ilmassa verrattuna 60 asteeseen.

En jaksa käppyröitä kaivaa, mutta mietipä asiaa näin. Kun saunan lämmitys alkaa, on sisäilma noin 20 asteista jakosteusprosentti 35. Mistä sitä vettä tulee lisää siihen ilmaan? Noh, löylyä heittämällä. Pitääkö löylyä heittää enemmän vai vähemmän jos ilman lämpötila on 60, kuin jos se olisi 100 astetta? No yllättäen pitäisi heittää enemmän.

Itse asiassa taitaa olla niin, että siinä sinun haaleassa saunassasi on enemmän vettä ilmassa ihan litroissakin (suhteellisesta kosteudesta nyt puhumattakaan), kuin minun 100-asteisessani. Ellet sitten "sauno" ruotsalaisisttain, eli istuksi lämmittelemässä 60-asteisessa saunassa löylyä heittämättä. Ei kuulosta kovin järkevältä...

• The_Rat kirjoitti:

En jaksa käppyröitä kaivaa, mutta mietipä asiaa näin. Kun saunan lämmitys alkaa, on sisäilma noin 20 asteista jakosteusprosentti 35. Mistä sitä vettä tulee lisää siihen ilmaan? Noh, löylyä heittämällä. Pitääkö löylyä heittää enemmän vai vähemmän jos ilman lämpötila on 60, kuin jos se olisi 100 astetta? No yllättäen pitäisi heittää enemmän.

Itse asiassa taitaa olla niin, että siinä sinun haaleassa saunassasi on enemmän vettä ilmassa ihan litroissakin (suhteellisesta kosteudesta nyt puhumattakaan), kuin minun 100-asteisessani. Ellet sitten "sauno" ruotsalaisisttain, eli istuksi lämmittelemässä 60-asteisessa saunassa löylyä heittämättä. Ei kuulosta kovin järkevältä...

Pitääkö löylyä heittää paljon vai vähän?
        Joudutko roudaamaan löylyven kaukaakin?

Yleiseti on tiedossa, että ns. kuiva löyly
        on varsin epämiellyttävää. Kosteat, kansan
        suussa pehmeät löylyt ovat nautillolliset.

• Täpinä kirjoitti:

Pitääkö löylyä heittää paljon vai vähän?
        Joudutko roudaamaan löylyven kaukaakin?

Yleiseti on tiedossa, että ns. kuiva löyly
        on varsin epämiellyttävää. Kosteat, kansan
        suussa pehmeät löylyt ovat nautillolliset.

Sinähän siitä kosteuden määrästä olit huolissasi!

Jos löylyä joutuu heittämään paljon, on ilmassa paljon kosteutta. Jos ilma on lisäksi viielää (saunaksi), ei se pysty kaikkea kosteutta sitomaan, vaan kosteus tiivistyy rakenteisiin - ja kenties saunojan keuhkoihin, tms...

Kuiva löyly on parempi puhdistautumisen kannalta. Kosteassa löylyssä suurin osa iholle kertyvästä nesteestä tiivistyy ilmasta, kuivassa ihminen hikoaa paremmin. Kumpikaan ääripää ei ole silti hirveän hyvä, vaan nautinnollinen kokemus kulkee jossain siinä välillä. Jos olet joskus turkkilaisessa saunassa käynyt, tiedät miltä äärimmäisen kosteat (ja yleensä aika viileät) löylyt tuntuvat.

Nyt täytyy pistää sitten poikkeus tähän. Krapulalääkkeenä erittäin miedosti lämmitetty sauna ja äärimmäisen kosteat löylyt ovat lyömätön yhdistelmä.

• on paras
        The_Rat kirjoitti:

Ruottalaisessa sähkö saunassa on n.35 lämpöö ja eikä kiviä kiukaalla , ja vettä ei saa tietenkään heittää sähkölaitteen päälle. Ainakin v.-85 Anitan uudessa saunassa Norköpingissä oli näin.Kun kyselimme missä kivet oli ihmetys suuri.

• narvifani

minulla on ollut asunnossani Narvi kiuas yli kaksikymmentä vuotta, sitä lämmitetään vähintään kolme kertaa viikossa ja hyvin on toiminut, muistaa vaan ottaa tuhkat pois tarpeeksi usein niin ei arinakaan viotu..

ei ole tarvinnut muita kokeilla kun yksi on toiminut!!

• Saunamaahinen

Kiukaiden ehdotonta aatelia! Hyvin lämmitetty Aito-kiuas huokaisee matalalla äänellä, kun kansi poistetaan ja heitetään sinne pikku napollinen vettä. Syvä matala ääni johdattelee lempeän löylyn kylpijän nahalle, tarvittaessa kiuas ärjäisee kipakankin löylyn. Ken on Aitokiukaan löylyn kerran kokenut, ei muusta enää piittaa, ei, koska se on aivan suvereenin ylivoimainen muihin verrattuna, Aito-kiuas siis ehdoton kiukaiden kunkku!

• 111111.

Minulla on mökin saunassa Iki original ja olen siihen tosi tyytyväinen,en ole paremmissa löylyissä ollut.
      Ja on vielä hyvän nälöinenkin

• säätö

Moro,
      mulla on kans pieni hirsi sauna jossa on säätö kiuas.
      Lapualla toimii sellainen firma kuin kalkomet.
      Firma on tehnyt n. 40 v. säätö nimistä kiuasta
      jossa on 20 L. vesisäiliö kyljessä. Päätyönään he eivät kiukaita valmista
      mutta tekevät niitä tilaustyönä 1:tä kerrallaan.
      Kiuas on todella kestävä kooltaan se ei ole suuri mutta
      painaa aivan helvetisti elikkä sitä ei ole valmistettu mistää
      ohuesta materiaalista. Suosittelen lämpimästi. Samalta tekijältä saa myös
      palohyväksytyn piippuosan/hormi miksi sitä nyt virallisesti kutsutaan.
      Kummallisinta kiukaassa/Hormiossa on se että hinta on edullinen.
      Muistaakseni kiuas maksoi jotain 200 € ja hormi saman verran.

• PenMar

Kastor kiuasta. Meillä oli ja kesti vajaa neljä vuotta. Kun otin yhteyttä valmistajaan sanottiin, että olet polttanut koivuklapeja ja niillä polttanut kiukaan pilalle. Takaseinä oli kuin perunasäkki. Materiaali on tosi ohutta. Minulla on ollut monta halppiskiuasta, jotka on kauemmin kestänyt. Nyt minulla on pyöreä Kota kiuas ja olen hyvin tyytyäinen.

• valu?

Kerro miten moinen rautamäärä kykenee kiviä lämmittämään? Lämmitysaika ja riittääkö kivimäärä antamaan kunnon löylyjä?

Avaajalle. Tarpeeksi suuri vesisäiliöllinen jatkuvalämmitteinen kiuas. Merkillä ei niin väliä, pääasiassa sama p..ska eri paketissa. Edellä mainittu valu- ja modulikota ikin lisäksi varmaan ainoat poikkeukset? Hyvä ilmanvaihto tärkeä asia, kivet lämpeää merkistä riippumatta. Heikoista materiaaleista tehtyä peltilaatikkoa ei kukaan suosittele. Vastaavasti kalliit peltilaatikot ei eroa kuin hinnaltaan halvemmista. Ihmiset puhuu eri merkeistä ja niiden erinomaisuudesta ymmärtämättä että ne monesti on toistensa peilikuvia, merkki vaan eri.
        Onkohan kukaan antanut semmoista ohjetta että kiuas valitaan saunan mitoituksien ja saunan omistajan mieltymyksien mukaan.

• Itselläni on tuossa saunassa kastor. Edellisen omistajan ostama. Olisikohan viitisen vuotta ikää.

Tulipesän takareunassa oleva ilmanohjauspelti oli palanut puhki. Ostin uuden pellin, maksoi 12 euroa. Kestänee seuraavat viisi vuotta taas... Tai pidempään, kun polttelen kuusta tuossa saunassa lähinnä. :)

Ettei vaan olisi sama vika?

Ai niin, mökillä Aitokiuas. Ei sen voittanutta... Pahimpina talvina menee kyllä lämmittämiseen jotain 4 tuntia... :)

• Aitoa löylyä
        The_Rat kirjoitti:

Itselläni on tuossa saunassa kastor. Edellisen omistajan ostama. Olisikohan viitisen vuotta ikää.

Tulipesän takareunassa oleva ilmanohjauspelti oli palanut puhki. Ostin uuden pellin, maksoi 12 euroa. Kestänee seuraavat viisi vuotta taas... Tai pidempään, kun polttelen kuusta tuossa saunassa lähinnä. :)

Ai niin, mökillä Aitokiuas. Ei sen voittanutta... Pahimpina talvina menee kyllä lämmittämiseen jotain 4 tuntia... :)

Jos Aitokiukaan lämmitys kestää 4 tuntia, olisi syytä vaihtaa uudet kivet.
        Aito-kiukaan kivet rapautuu korkeassa kuumudessa muutamassa vuodessa. Jollon kivet täyttää kiukaan liian tiiviisti. Savukaasut ei läpäise kivitilaa riittävän hyvin, veto huonenee.

• Aitoa löylyä kirjoitti:

Jos Aitokiukaan lämmitys kestää 4 tuntia, olisi syytä vaihtaa uudet kivet.
        Aito-kiukaan kivet rapautuu korkeassa kuumudessa muutamassa vuodessa. Jollon kivet täyttää kiukaan liian tiiviisti. Savukaasut ei läpäise kivitilaa riittävän hyvin, veto huonenee.

Ensimmäinen tunti menee erittäin pienellä lämmöllä, kun yritän välttää vanhan hormin hajoamista viimeiseen asti... Kolmisen tuntia aktiivista lämmitysaikaa.

Kivien vaihto olisi varmaan paikallaan. Pitääpä ottaa "komiteassa" puheeksi.

• The_Rat kirjoitti:

Itselläni on tuossa saunassa kastor. Edellisen omistajan ostama. Olisikohan viitisen vuotta ikää.

En ymmärrä tuon Aito-kiukaan hehkutusta.
        Ainakin 50 vuotta vanhaa tekniikkaa. Vanhemmilla
        on juuri tuollainen. On tuskien taival saunoa
        vähänkin pitempään, kun musta teräspönttö
        säteilee epämiellyttävästi. Makkaran paistoon
        tuo sopii.

Savusaunat ovat erikseen. Kun luukun avaat ja
        heität ensimmäiset löylyt, joihin et Sinäkään
        mene, pöllähtää kiukaalta tuhkat löylytilaan.
        Seinät ja lauteet sitten ovat mustat muutaman
        vuoden kuluttua.

Sitten tuo järjetön lämmitysaika ja klapien
        menekki. Ainut hyvä lienee nostalgia. Monelle
        on tarpeen päivittää saunatietonsa saunomalla
        nykyaikaisella jatkuvalämmitteisellä kiukaalla.

Kerran vielä, toimiva ilmanvaihto on A ja O
        jatkuvalämmitteisellä, koska se polttaa happea
        koko ajan.

• Täpinä kirjoitti:

tuo sopii.

vuoden kuluttua.

koko ajan.

Voit olla oikeassa. Itselläni on kokemusta vain noin 15 saunasta, joista kaksi varustettu aitokiukaalla ja ehkä 5 sähkökiukaalla.

Näiden kokemusten perusteella jako on selkeä:
        1. Aitokiukaat
        2. Jatkuvalämmitteiset puukiukaat
        3. Sähkökiukaat

Parhaat sähkökiuassaunat ovat suurin piirtein huonoimpien puukiukassaunojen tasolla löylyjen suhteen ja paras jatkuvalämmitteinen puusauna pääsee melkein huonomman noista kertalämmitteisistä tasolle. Ai niin, siinä parhaassa puulämmitteisessä on aika reilusti ilmanvaihtoa...

> kun musta teräspönttö säteilee epämiellyttävästi.
        Miten hitossa se aito nyt säteilee epämiellyttävästi, kun tähän mennessä sillä ei ole saanut edes saunaa lämmitettyä? Meillä kyllä sauna on ihan lämmin, eikä tuo säteilykään niin epämiellyttävää ole, vaikka onhan se kyllä pirun kuuma... Ei kannata nojailla, mutta eipä kiukaisiin kai muutenkaan.

> Kun luukun avaat ja heität ensimmäiset löylyt, joihin et Sinäkään
        > mene, pöllähtää kiukaalta tuhkat löylytilaan.

Niitä kutsutaan häkälöylyiksi. Tarkoitus olisi pitää pellit vielä auki tuossa vaiheessa, jollloin tuhkat pöllähtävät piipusta pihalle. Noh, näin ainakin meillä tehdään.

> Seinät ja lauteet sitten ovat mustat muutaman vuoden kuluttua.

Päälle 50 vuotta on ikää seinillä ja lauteilla (tietääkseni, ainakaan vuoden 1980 jälkeen ei ole uusittu). Eivät ole vielä mustat. Mitä pitää tehdä, että mustuu? Tahtoisin kunnon savusaunatunnelman... :)

> Sitten tuo järjetön lämmitysaika ja klapien menekki.

Siksi sitä ei meillä tässä omakotitalossa olekaan, vaan ainoastaan mökillä. Siellä ei ole kiire...
        Klapeja menee... Sou? Se on vaan puuta ja sitä saa joko itse tekemällä tai rahalla maksamalla. Ei vaikuta löylyihin mitenkään.

> Monelle on tarpeen päivittää saunatietonsa saunomalla
        > nykyaikaisella jatkuvalämmitteisellä kiukaalla

Kunhan et sydäntä tarjoa. Sen mainontaan olen jo niin pitkälti kyllästynyt, että jos vastaan tulee, kierrän ja kaukaa. :)

Kuulostaa kyllä siltä. Palokaasujen lämpötilat ovat varmaan muuten Aidossa aika kovat...

• kertalämmitteinen
        Täpinä kirjoitti:

tuo sopii.

vuoden kuluttua.

koko ajan.

Kirjoitat "En ymmärrä tuon Aito-kiukaan hehkutusta. Ainakin 50 vuotta vanhaa tekniikkaa. Vanhemmilla
        on juuri tuollainen. On tuskien taival saunoa vähänkin pitempään, kun musta teräspönttö säteilee epämiellyttävästi. "

Nyt taitaa olla kyse kahdesta eri kiukaasta.

Muistelen itse vanhempien 50-luvulla rakennetun saunan kertalämmitteistä kiuasta. Se oli tosiaan musta teräspönttö jonka päällä oli kartion muotoinen pälliosa jossa luukku.

Mutta erona Aito-kiukaaseen on se, että siinä ei ollut kivien ympärillä eristettä vaan se teräspönttö kuumeni kivien kanssa aivan samaan lämpötilaan. Siinä eristeessä on Aito-kiukaan idea. Eristeen avulla voi lämmittää kivet aivan punahehkuisiksi mikä lienee mahdotonta vanhempien mallisessa kiukaassa. Muuten teräspönttökin olisi hehkunut punaisena.

Jos kiviä ei saa kauttaaltaan punahehkuisiksi niin niihin jää väistämättä nokea ja siitä saunakin nokeentuu. Meillä Aito-kiukaalla saunan katto ja seinät ovat tummuneet muttei niin paljon että voisi puhua nokeentumisesta. Ei niistä nokea irtoa esim. selkään.

En muista vanhempien saunasta juuri sen enempää kuin että siellä mekin opimme lapsena saunomisen ja ihan mukava se oli. En voi verrata esim. säteilyä. Kun kerran eristettä ei ollut niin mahtoi puidenkin menekki olla toista luokkaa kuin Aito-kiukaassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2294
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1519
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1309
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1302
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      266
      1275
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1265
    Aihe