veneen tekijä ammattina

lukiolainen123546

olen ensi keväänä hakemassa lukion jälkeen kouluun ja yhtenä vaihtoehtona on tuo puuvenen rakennus ala. varsinainen kysymykseni on että kuinka hyvin pystyy elättämään itsensä puuveneiden rakentajana siis oman yrityksen perustaisin ja soutuveneitä ja matkailuveneitä opin tuolla koulussa rakentamaan. yritykseni toimisi omassa tallissa joten vuokramaksuja ei tarvitsisi maksaa. jos täällä liikkuu joku joka on jo rakentaja omatoimisena yrityksenä niin paljonko pystyy nostamaan palkkaa esim. kuukaudessa. kiitos jo vastauksista!

15

2507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ksfaj lsakjf aslkjf aslk fj

      Eipä taida kovin montaa henkilöä Suomessa olla kun tuollaisella touhulla pystyy itsensä elättämään. Mutta mene rakennukselle kirvesmieheksi (leipätyö) ja tee sitten veneitä sen mitä hommia saat (toivetyö), se olis varmaan ihan realistinen urapolku. Tai joku vastaava kombinaatio.

    • xx-yy-xx

      Joko olet tutustunut Puuveneveistäjät-yhdistykseen?
      http://www.puuveneveistajat.fi/

      Sinuna soittaisin tai laittaisin mailia yhdistyksen yhteyshenkilöille, heillä on varmasti tietoa asiasta ja halua neuvoa.

    • Höpöhöpöhööö

      Puuveneala on sellaista, että siinä pitää kisälliperiaatteella olla ensin vuosia opissa, jotta saa nimeä ja sitä kautta töitä, pitkä ja kivinen tie.
      Ystäväni on puuvenerakentaja, joka on käynyt tuon pitkän tien, erään tunnetun puuvenerakentajan oppipoikana.
      Töitä on silti melko hitsunsti, niin että joutuu tehdä "oikeitakin" töitä aina sillon tällön, ei pelkkä puuvenerakentaminen elätä, työt ovat pääasiassa korjauksia, huoltohommia ja fiksauksia.
      Kutsumusammatti enemmänkin kuin rikastumishomma.
      Jos haluat miettiä paljonko tienaa, niin mene lääkikseen ja ala aivo- tai plastiikkakirurgiksi, ja rakentele veneitä vapaa-aikana, jota ei tosin ole:)

    • venepuuseppä

      Palkkaa pystyt nostamaan sen mitä saat veneitä myydyksi, niin ja tietysti kaikki kulut pois.
      Vuokramaksut on vain yksi osa kuluja. Palkka jää laihaksi. Sanoisin että nälkä tulee.
      Mutta jos joku elättää, niin onhan se kiva harrastus.
      Hanki itsellesi joku muu ammatti ja harrasta siinä sivussa puuveneiden tekoa.
      Jos homma alkaa luistamaan ja löydät tutevalikoimiisi asiakkaita houkuttelevan
      veneen, niin sitten voit kääntyä kokopäiväiseksi veneentekijäksi.
      Älä pilaa nuoruuttasi niin epävarmalla tulolla.

      • ikävää

        huomata ettei lukiossakaan opi kirjoittamaan..


      • ikävä ihminen
        ikävää kirjoitti:

        huomata ettei lukiossakaan opi kirjoittamaan..

        Näistä kirotusvireiden arvostelijoista ei kannata olla moksiskaan. Itse tunnen esimerkiksi aivan loistavia käsityöammattilaisia joilla on lukihäiriö ja tuntevat käsityöt omaksi alakseen ja hyvä niin, osaajia on koko ajan vähemmän (ja besserwissereitä enemmän m.o.t.)!

        Suoraan yrittäjäksi ponkaisu kuulostaa hiukan uhkarohkealta. Puuveneyhdistyksen kanssa kannattaa keskustella millainen ala oikeasti on ettei tule liian kukkaista kuvaa. Sen lisäksi on hyvä tutustua esim. Kotkan puuvenekeskuksen toimintaan, siellä on ollut mielenkiintoisia mahdollisuuksia kehittyä uusien puutekniikoiden taitajaksi.

        En tyrmää myöskään ehdotusta hankkia joku muu ammatti ja tehdä veneitä ohessa. Eräät taitavimmat kotimaan venesuunnittelijat ovat olleet nykyammattiaan sivuavissa "kunnon" päivätöissä kunnes tilaisuus on ollut oikea ja ovat siirtyneet venealalle. Lukion jälkeen Maailma on avoin ja voi olla hyvä hankkia myös yleisempi ymmärrys tietystä alasta ennen ryhtymistä varsinaiseksi erikoisosaajaksi, sillä vaihtoehtoja jatkoon on siten enemmän.


    • Puusilmä24035

      Puuveneen tekemiseen voi laskea karkeasti kuluvan noin tunti ja kilo. Noin 100 kilon soutuveneen tekee siis ammattimaisesti noin parissa viikossa. Vastaavia muovipaljuja myydään k-raudan pihalla noin tonnilla ja niiden tekemiseen kuluva aika on alta 10 tuntia... Kukaan ei suostu tuollaisesta puuruuhesta yli 1800 maksamaan, ellei ole aivan pirun hieno! Materiaaleista sen verran, että kunnollinen "tuppeen sahattu" veneenrakennusmänty maksaa noin 800 euroa kuutio ja mahonki tiikki vähän alta 10000 euroa kuutio. Sen voin sanoa, että hommaa pitää todella rakastaa, jos alalle haluat. Korjaushommat ovat ainoita jotka lyövät leiville. Niistä kun voi veloittaa tuntityön mukaan.

      • raksanen

        Tehkääpä kylpyamme. veneen näköinen ,mutta tukiranka ulkopuolella


    • veneitäkin tehnyt

      Puuveneiden ostajakunta on melko rajattu. Suuri osa veneilijöistä ei ostaisi puuvenettä, vaikka saisi sen muoviveneen hinnalla. Perus mökkiveneilijät kun ei viitsi huoltaa puuvenettä, kun pelkkä muoviveneen peseminen kerran vuodessa on monelle liikaa.

      Kun ottaa huomioon vielä sen, että muoviveneen materiaalit on korkeitaan samanhintaiset kuin puuveneen ja puuveneen rakentamiseen menee noin 10-kertainen aika muoviveneeseen verrattuna, niin siitä voi laskea mitä jää käteen.

      Jos puuveneitä rakentamalla aikoo elantonsa hankkia, niin pitää olla aika spesiaali idea ja taidot viedä alaa jopa hieman eteenpäin uusia ideoita toteuttamalla.

      Jos haluat veneitä tekemällä ansaita elantosi, niin ehdotan, että alat rakentaa muoviveneitä lasikuidusta. Menet oppisopimuskoulutukseen johonkin lasikuituveneitä valmistamaan firmaan ja kun saat tutkinnon valmiiksi, niin vaihdat pariksi vuodeksi johonkin kuitufirmaan, jossa tehdän kaikenlaista muutakin kuidusta, jotta saat tuntumaa materiaaliin ja valmistustapoihin enemmän.

      Ei tuollakaan alalla helppoa ole, mutta helpompi kilpailla kuin puuveneiden markkinoilla.

      • leuppunen

        Haminan puuveneenrakennuslinja lienee suomen paras,tai ainakin tunnetuin. Itse kävin Turussa Turun Ammattiopistosäätiön venelinjan. Se oli sisällöltään melko kaiken kattava. Eli opiskelimme kaikkia asioita, mutta mitään emme oppineet:)

        Yksi veneenrakennuksen ydinpointti on se, että osaa sovittaa neliskanttisen ja ison vanerilevyn kaarevalle pinnalle ilman että sauma hirvittävästi hymyilee. Siinä vaiheessa kun kaveri osaa rakentaa laipiota tyhjään runkoon, niin luulisi sillä osaamisella löytyvän töitä ihan tavallisista puusepänverstaista.

        Älä mene massatuotantotehtaaseen. Siellä saatat oppia laminoimaan ruiskuttamalla, mutta se on ihan perseestä. Ruiskulaminoinnista kannattaa pysyä kaukana. Nykyaikaisella tehtaalla veneet tehdään liukuhihnalla. Parhaimmillaan opit laittamaan pollareita kiinni tai muita yksittäisiä työvaiheita. Kokemuksen perusteella voin sanoa että pienemmissä lafkoissa saa useimmiten tehdä monipuolisemmin hommia kuin isoissa.

        Jos haluat olla oikeasti hyvä, ryhdy muotti- ja lestihommiin. Siinä se vene tehdään. Veistämöt vain kopioivat muoteista veneitä, eivät rakenna.


    • Merillä vuodesta jkr

      Otin asiasta selvää, koska minuakin ala kiinnostaa. Vaikuttaa siltä, että koulutuksen jälkeen alku on vaikeaa ja vaatii sinnikkyyttä, sitkeyttä ja vuosien pitkäjänteistä opettelua ja työtä, mutta sen jälkeen helpottaa. Jopa näin laman aikaan puuveneveistäjillä saattaa olla vuosien jonot. Se selviää myös käymällä veistämöjen sivuilla. Haluamaansa ei saa heti.

      Vaikka ostajia ei ehkä hirveästi ole, niin ei ole veistäjiäkään. Siksi kysyntää riittää jonoksi asti. Täysipäiväisiä veistäjiä on tällä hetkellä Suomessa kai reilut 30.

      On myös huomattava, että puuvene on luksustuote, johon kaikilla ei ole varaa. Massamarkkinoille ei siis kannattane puuveneen veistäjänä pyrkiä.

      • äkkiväärä

        Helposti sinne "täysipäiväisiin" lipsahtaa maajussia, metsuria ja eläkeläisiä.
        Jonot muodostuu äkkiä siitä, että veneitä ei tehdä aamusta iltaan vaan pelkästään iltaisin.
        Laske kuinka paljon 30:n täysipäiväisen pitää puuveneitä tehdä, jotta kaikki saisivat elannon.
        Ja mieti sitten montako venettä oikeasti myydään. Viennin osuus on kuitenkin aika laiha.
        Varmasti sinne yksi tai kaksi uutta mahtuu mukaan. Joka vuosi uusia aloittaa ja niin myös lopettaa.
        Ei ole mikään selviö, että muutaman vuoden uurastuksen jälkeen helpottaa, se voi myös
        katkerasti loppua ilman omaa halua. Kirkkourut ovat myös luksustuote, joihin monella ei ole varaa.
        Taitaa olla yksi ammattitekijä suomessa. Silläkin saralla on varmaan tilaa. Sopivan kokoinen tuote,
        niin ostajia kyllä löytyy :)


      • Makkelo
        äkkiväärä kirjoitti:

        Helposti sinne "täysipäiväisiin" lipsahtaa maajussia, metsuria ja eläkeläisiä.
        Jonot muodostuu äkkiä siitä, että veneitä ei tehdä aamusta iltaan vaan pelkästään iltaisin.
        Laske kuinka paljon 30:n täysipäiväisen pitää puuveneitä tehdä, jotta kaikki saisivat elannon.
        Ja mieti sitten montako venettä oikeasti myydään. Viennin osuus on kuitenkin aika laiha.
        Varmasti sinne yksi tai kaksi uutta mahtuu mukaan. Joka vuosi uusia aloittaa ja niin myös lopettaa.
        Ei ole mikään selviö, että muutaman vuoden uurastuksen jälkeen helpottaa, se voi myös
        katkerasti loppua ilman omaa halua. Kirkkourut ovat myös luksustuote, joihin monella ei ole varaa.
        Taitaa olla yksi ammattitekijä suomessa. Silläkin saralla on varmaan tilaa. Sopivan kokoinen tuote,
        niin ostajia kyllä löytyy :)

        Puuvene.netin keskustelufoorumilla on aiheesta keskustelua otsikolla Esa Mäkisen artikkeli uusimmassa Puuvene -lehdessä. Sieltä poimittua.

        "Mäkinen toteaa, että koska veistäjät asuvat hajallaan ympäri Suomea, heillä ei ole taitoa hoitaa markkinointiaan ja myyntiään (uskomaton aasinsilta). Miten ihmeessä sitten ollaan saatu 1-3 vuoden puskuri ilman tätä taitoa? Mäkinen ei tunne veistäjiä, eikä alaa."

        "Ammattiveistäjien työtilanne on myös hyvä, sillä 1 - 3 -vuoden jonotustilanne ei paljon Matti Meikäläistä lohduta. Eri asia on sitten, miten vasta valmistuneet veistäjät saavat työtä. Kaikista veistokouluista valmistuneet eivät nimittäin ole valmiita edes ryhtymään itsenäisiksi yrittäjiksi."

        "Selväksi on tullut, että kokeneilla veistäjillä on töitä riittävästi eikä pienten veistämöiden todellakaan kannata uhrata aikaa tai edes raahaa suurempaan markkinointiin"

        "Suomessa kun veistää päätoimisesti noin 15-20 veistäjää, niin se on siinä. Loput ovat enemmän tai vähemmän sivutoimisia veistäjiä joilla on omat tulonsa mm. maataloudesta tai vastaavasta."

        "Tuo nyt tarkoittaa selvästi sitä, että väität että me tehdään markkinointi ihan persiilleen, koska meillä ei ole a) aikaa tai sitten b) ei ole osaamista. Tyhmähän sinä olet jos tuon kiellät. Mutta hitto vieköön, selvitä nyt Mäkinen hyvä mies miksi minulla on sitten 2 vuoden jono. Monilla jopa enemmänkin. "

        "Et ole tainnut tavata niitä mestareita kuin minä ;) Plaanaavien veneiden mainoksia ei juurikaan tarvita koska tuotanto on kokolailla hyvin 'tapissa' niillä jotka niitä tekee, ja toiseksi ihmiset haluavat uniikkiveneen. Miten sitä voisi mainostaa, paitsi että teemme uniikkiveneitä? Ja sellaisia kyselyjähän tulee s-postilla muutama kuukaudessa"


    • 4+6

      aina tarvitaan. Veneenteon voi opetella puusepän taitojen ohella. Veneen sisustuksen rakentelu laajentaa sopivasti työsarkaa. Jos olet kiinnostunut puutöistä niin siitä vaan. Ensin rengiksi ja sitten yrittäjäksi.

      • porttuli

        Niin...asia on näin. Vaikkakin vanha topic, mutta upataan.

        Itse veistelin kasi venettä ajankuluksi iyselle. Nyt on ostotarjouksia satanut ja koviakin summia tarjottu. Valitettavasti terveyteni ei anna periksi tuota työkseen tehdä, mutta ajankuluksikin sillä tienaisin hyvin.

        Pointti on tämä. Tee pari venettä, satsaaamatta laitteisiin jne. Tee käsityönä. Katso kiinnostuvatko muut veneistäsi. Käytä aikaa pari vuotta. Laita veneisiin sielusi ja taitosi. Ole rohkea, mutta älä tyhmä. opiskele itse erilaisten veneiden käyttötarkoitus ja tee tarkoitukseen HYVÄ vene. Jos tarjouksia satelee ja kyselyitä, tee muutama paatti kokeeksi vapaa-ajallasi. Mikä menekkiä on tee lisää, kunnes on jommasta kummasta työstä luovuttava. Ehkä veneen veisto ei olekaan se mukavin homma Huom. Yksityisyrittäjyys ei ole helppoa.

        Yritystä ei ole ilman markkinoita. Koekappaleilla luot markkinoita. Myy mieluummin halvemmalla, jos saat veneesi näkyville, kuin kalliimmaalla umpimetsään lammelle. Arvosta asiakkaitasi ja korjaa virheesi vaikka menisi tappiolle. Maine kiirii aina edellä ja voi olla että markkinat syntyvät, kuten minulla olisi vahingossa.
        En ole varsinainen veneen veistäjä, mutta pidän käsitöistä ja on hyvä että ihmisillä on haave yrittää.
        Jos olisin 20 vuotta sitten tiennyt, kuinka kivaa se on, olisin vaihtanut työtä. Nyt on liian myöhäistä.

        Elämä on kumminkin liian lyhyt konkursseihin, joten minimoi riskit! Ei investointeja, varatyöpaikka jne. Esimerkiksi töistä voi saada vuoden vapaata.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ootko nainen noin mustis musta

      Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      89
      7259
    2. Sen kerran kun siellä käyn

      Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3841
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

      Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3440
    4. Kauan säkin jaksoit

      Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2572
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

      Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      2433
    6. rakastan sinua!

      Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      41
      2372
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

      ..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      123
      2266
    8. Miksi kaipaat

      Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2179
    9. Mietin tässä T....

      Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..
      Suhteet
      24
      1888
    10. Siis hetkonen

      Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      41
      1846
    Aihe