Haavainen koliitti?

väärä diagnoosi?

Mulle tehtiin tähystys ja lääkäri totesi haavaisen koliitin jo tähystyksen aikana. Voiko diagnoosin tosiaan saada jo ennenkuin koepala tulokset tulevat? Oireina mulla on ollut vain veren sekainen limainen vuoto peräsuolesta noin kuukauden ajan. Vatsa on ollut löysällä kanssa tuon noin kuukauden. Eli vähän epäilen itse tuota diagnoosia, koska oireet ovat niin lievät. Jos se ei ole koliittia niin mitä muuta se voi olla? Ihan normaali tulehdus joka paranee lääkityksellä?

15

5477

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tytsi74

Kyllä ainakin omalla kohdalla lääkäri on pystynyt jo tähystys-vaiheessa aika hyvin diagnosoimaan tuon sairauden. Eri asia sitten, että onko akuutti vai krooninen versio. Itse olen 20v sairastanut kroonista koliittia.

• väärä diagnoosi?

Kiitos vastauksestasi... Mielestäni ole paljonkin lukenut kyseisestä taudista tähystyksen jälkeen, mutta en ole törmännyt tuohon "akuutti" määritykseen. Eli miten se eroaa kroonisesta? Siis ymmärrän toki, että krooninen tarkoittaa pitkäaikaista ja jatkuvaa. Eli tarkoittaako "akuutti" sitten vastaavasti ohimenevää?

• paulatäti
        väärä diagnoosi? kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi... Mielestäni ole paljonkin lukenut kyseisestä taudista tähystyksen jälkeen, mutta en ole törmännyt tuohon "akuutti" määritykseen. Eli miten se eroaa kroonisesta? Siis ymmärrän toki, että krooninen tarkoittaa pitkäaikaista ja jatkuvaa. Eli tarkoittaako "akuutti" sitten vastaavasti ohimenevää?

Ei todellakaan tarkoita ohimenevää, vaan yllättävää ja äkillistä ja sen voi saada aikaan yksikin särkylääke tai väärä ruoka:
        http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/eineskeitoista.htm

• väärä diagnoosi
        paulatäti kirjoitti:

Ei todellakaan tarkoita ohimenevää, vaan yllättävää ja äkillistä ja sen voi saada aikaan yksikin särkylääke tai väärä ruoka:
        http://koti.netplaza.fi/~paula/xyz/eineskeitoista.htm

Olen 35 vuotias, joten miten nyt yhtäkkiä joku pussikeitto mulle oireita aiheuttaisi, kun ei ole koskaan aikaisemminkaan aiheuttanut? Mulla ei ole koskaan ollut herkkä vatsa vaan olen voinyt syödä monipuolisesti kaikkea. Pääsääntöisesti yritän syödä terveellisesti, mutta silloin tällöin myös ns. roskaruokaa, eikä vatsa koskaan ole millään tavalla ruokavalioon reagoinut. Siksi epäilen, että minulla ei voi olla koliaattia vaan kyse olisi väärästä diagnoosista.

ps. Sulla voi olla ihan paljonkin asiaa noilla sun sivuillasi, mutta ulkoasu on todella sekava eikä houkuta tutustumaan sisältöön sen tarkemmin.

• tytsi74
        väärä diagnoosi kirjoitti:

Olen 35 vuotias, joten miten nyt yhtäkkiä joku pussikeitto mulle oireita aiheuttaisi, kun ei ole koskaan aikaisemminkaan aiheuttanut? Mulla ei ole koskaan ollut herkkä vatsa vaan olen voinyt syödä monipuolisesti kaikkea. Pääsääntöisesti yritän syödä terveellisesti, mutta silloin tällöin myös ns. roskaruokaa, eikä vatsa koskaan ole millään tavalla ruokavalioon reagoinut. Siksi epäilen, että minulla ei voi olla koliaattia vaan kyse olisi väärästä diagnoosista.

ps. Sulla voi olla ihan paljonkin asiaa noilla sun sivuillasi, mutta ulkoasu on todella sekava eikä houkuta tutustumaan sisältöön sen tarkemmin.

Krooninen tosiaan tarkoittaa sitä parantumatonta versiota ko. taudista. Akuutti taas "tavallaan" ohimenevää - toki helposti ärtyvässä suolessa voi tulehdus uusia useinkin ja toisilla hyvinkin helposti. Mutta akuutti tulehdus ei tosiaan ole parantumaton, vaan voi tulla sen yhden kerran palaamatta enää jne..
        Itse sairastuin koliittiin lapsena, mutta tiedän myös aikuisia jotka ovat sairastuneet yhtä yllättäen kuin sinäkin. Eli et ole mitenkään harvinainen tapaus.. Aikuisena puhkeava tauti on kai usein ärhäkämpi, eräskin tuttuni joutui pian diagnoosin jälkeen leikkaukseen, jossa poistettiin osa paksusuolta. varmasti johtuu myös siitä, että me aikuiset pidämme oireita vain harmittomian mahanpuruina, peräpukamana tms.. Ja tilanne ehtiikin sitten pahaksi ennen kuin hakeudumme tarkempiin tutkimuksiin.. Mutta jos jotain olen tämän taudin kanssa oppinut niin sen, että kukaan meistä tautia sairastavista ei voi toisen tautia tuntea eikä antaa juuri niitä oikeita ohjeita sen kurissa pitämiseen. Jos tilanteesi on niin hyvä, että tauti ei ole puhjennut kovinkaan pahana (selviät lääkityksellä jne) niin ruokavalio ja erilaisten stressi-tekijöiden minimoiminen ovat parhaat keinot aloittaa tilanteen rauhoittaminen - lääkityksen ohella.
        Välttämättä terveet elämäntavat eivät pelkästään pidä sairautta poissa, joskus pienikin stressi-tilanne voi sen puhkaista vaikka kuinka yrittäisit pitää taudin kurissa syömällä "oikeita" ruokia ja liikkumalla yms. Eivät turhaan pidä sitä psyko-somaattisena sairautena..
        Nuo ns oikeat ruoatkin ovat vähän niin ja näin - hyvinkin yksilöllisiä! Esimerkiksi usein varoitellaan maitotuotteista sairauden ollessa ärhäkässä vaiheessa - itselläni maito taas tuntuu toisinaan jopa rauhoittavan pahaa oloa.
        Löydät itse itsellesi parhaiten/huonoiten sopivat ruoat vain kokeilemalla - toki yleisistä suosituksista on apua ja "kiellettyjä" ruokia kannattaa välttää varsinkin kun vatsa on huonossa kunnossa. Itse pystyn suolen ollessa rauhallisena syömään mitä vaan - myöskin roskaruokaa - ilman sen kummempia oireita. Juuri nimenomaan stressi on ollut minulla aina laukaiseva tekijä - työ-peräinen, ihmissuhteisiin liittyvä jne.. Eli yksi "kielletty" ruoka-aine ei yksinomaan riitä mikäli suoli on rauhallinen ja tulehdus poissa.
        Itselläni taipumus tähän on tullut myös "perintönä" eli isoisälläni ja kahdella tädilläni sekä serkullani on sama sairaus. Ei se kuitenkaan läheskään aina ole perinnöllinen, muistaakseni riski sairastua tautiin on jotakuinkin 10(-15)% luokkaa mikäli toisella vanhemmistasi se olisi.

Odottele diagnoosia ja sillä välin pidä huoli, että nautit kuitupitoista ruokaa, kuitulisäkään ei varmaan ole pahitteeksi(varmaankin olet lääkäriltäsi saanut ohjeita). Monipuolinen, terveellinen ruoka, tulehduksen ollessa päällä raskaan ja hitaasti sulavan ruoan välttäminen, liikunta siinä määrin kuin sitä pystyt harrastamaan, ja mahdollisen stressin vähentäminen.. Siinä niitä tärkeitä asioita suolen rauhoittamiseksi. Lääkitys tietysti on tärkeää, mikäli sinulle sellaista on määrätty. Varmasti esim ravitsemusterapeutilla käyminen voi olla erittäin hyvä asia, pääset alkuun mm sen ruokavalion kanssa.
        Sopeutuminen voi viedä aikansa, eikä varmastikaan ole helppoa ajatella olevansa kroonisesti sairas kun vielä hetki sitten olet elänyt terveellistä ja normaalia elämää.. Itse olen sen kanssa elänyt suurimman osan elämästäni, joten en sitä enää samalla tavoin "ajattele", se vaan on osa minua ja sillä hyvä..
        Toivottavasti saat diagnoosisi pian - pääset eteenpäin joko helpottuneena tai sitten uuden "haasteen" kera.. Tiedän, tuo "haaste" voi kyllä kuulostaa vähän vitsiltä ;)
        Mutta voimia sinulle, ja toivottavasti tilanteesi helpottaa pian!

• paulatäti
        väärä diagnoosi kirjoitti:

Ei sen tarkoitus olekaan houkutella ketään minnekään - eikä mulla ole aikaa niitä siivoilla kaikkien mielen mukaisiksil - Kunhan on asiat tallessa itselle ja lapsille ja lastenlapsille:-)
        http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

• tytsi74
        tytsi74 kirjoitti:

Krooninen tosiaan tarkoittaa sitä parantumatonta versiota ko. taudista. Akuutti taas "tavallaan" ohimenevää - toki helposti ärtyvässä suolessa voi tulehdus uusia useinkin ja toisilla hyvinkin helposti. Mutta akuutti tulehdus ei tosiaan ole parantumaton, vaan voi tulla sen yhden kerran palaamatta enää jne..
        Itse sairastuin koliittiin lapsena, mutta tiedän myös aikuisia jotka ovat sairastuneet yhtä yllättäen kuin sinäkin. Eli et ole mitenkään harvinainen tapaus.. Aikuisena puhkeava tauti on kai usein ärhäkämpi, eräskin tuttuni joutui pian diagnoosin jälkeen leikkaukseen, jossa poistettiin osa paksusuolta. varmasti johtuu myös siitä, että me aikuiset pidämme oireita vain harmittomian mahanpuruina, peräpukamana tms.. Ja tilanne ehtiikin sitten pahaksi ennen kuin hakeudumme tarkempiin tutkimuksiin.. Mutta jos jotain olen tämän taudin kanssa oppinut niin sen, että kukaan meistä tautia sairastavista ei voi toisen tautia tuntea eikä antaa juuri niitä oikeita ohjeita sen kurissa pitämiseen. Jos tilanteesi on niin hyvä, että tauti ei ole puhjennut kovinkaan pahana (selviät lääkityksellä jne) niin ruokavalio ja erilaisten stressi-tekijöiden minimoiminen ovat parhaat keinot aloittaa tilanteen rauhoittaminen - lääkityksen ohella.
        Välttämättä terveet elämäntavat eivät pelkästään pidä sairautta poissa, joskus pienikin stressi-tilanne voi sen puhkaista vaikka kuinka yrittäisit pitää taudin kurissa syömällä "oikeita" ruokia ja liikkumalla yms. Eivät turhaan pidä sitä psyko-somaattisena sairautena..
        Nuo ns oikeat ruoatkin ovat vähän niin ja näin - hyvinkin yksilöllisiä! Esimerkiksi usein varoitellaan maitotuotteista sairauden ollessa ärhäkässä vaiheessa - itselläni maito taas tuntuu toisinaan jopa rauhoittavan pahaa oloa.
        Löydät itse itsellesi parhaiten/huonoiten sopivat ruoat vain kokeilemalla - toki yleisistä suosituksista on apua ja "kiellettyjä" ruokia kannattaa välttää varsinkin kun vatsa on huonossa kunnossa. Itse pystyn suolen ollessa rauhallisena syömään mitä vaan - myöskin roskaruokaa - ilman sen kummempia oireita. Juuri nimenomaan stressi on ollut minulla aina laukaiseva tekijä - työ-peräinen, ihmissuhteisiin liittyvä jne.. Eli yksi "kielletty" ruoka-aine ei yksinomaan riitä mikäli suoli on rauhallinen ja tulehdus poissa.
        Itselläni taipumus tähän on tullut myös "perintönä" eli isoisälläni ja kahdella tädilläni sekä serkullani on sama sairaus. Ei se kuitenkaan läheskään aina ole perinnöllinen, muistaakseni riski sairastua tautiin on jotakuinkin 10(-15)% luokkaa mikäli toisella vanhemmistasi se olisi.

Odottele diagnoosia ja sillä välin pidä huoli, että nautit kuitupitoista ruokaa, kuitulisäkään ei varmaan ole pahitteeksi(varmaankin olet lääkäriltäsi saanut ohjeita). Monipuolinen, terveellinen ruoka, tulehduksen ollessa päällä raskaan ja hitaasti sulavan ruoan välttäminen, liikunta siinä määrin kuin sitä pystyt harrastamaan, ja mahdollisen stressin vähentäminen.. Siinä niitä tärkeitä asioita suolen rauhoittamiseksi. Lääkitys tietysti on tärkeää, mikäli sinulle sellaista on määrätty. Varmasti esim ravitsemusterapeutilla käyminen voi olla erittäin hyvä asia, pääset alkuun mm sen ruokavalion kanssa.
        Sopeutuminen voi viedä aikansa, eikä varmastikaan ole helppoa ajatella olevansa kroonisesti sairas kun vielä hetki sitten olet elänyt terveellistä ja normaalia elämää.. Itse olen sen kanssa elänyt suurimman osan elämästäni, joten en sitä enää samalla tavoin "ajattele", se vaan on osa minua ja sillä hyvä..
        Toivottavasti saat diagnoosisi pian - pääset eteenpäin joko helpottuneena tai sitten uuden "haasteen" kera.. Tiedän, tuo "haaste" voi kyllä kuulostaa vähän vitsiltä ;)

Crohn&colitis ry:n sivuilla on paljon tietoa, mm keskusteluista löytyy erilaisia taudinkuvia - kannattaa tutustua sivuihin ja liittyä yhdistykseen. Yhdistys järjestää sopeutumisvalmennus-kursseja jne sekä julkaisee lehteä, jossa on paljon ajankohtaista infoa ja "uusia tuulia.."

• väärä diagnoosi?
        tytsi74 kirjoitti:

Kiitos tytsi74. Olen yrittänyt seurata, että pahentaisiko joku ruoka-aine tilannetta, mutta en ole mitään säännöllistä kaavaa huomannut. Jatkan siis seuraamista ja täytyy varmaan ruveta pitämään ihan ruokapäiväkirjaa näin aluksi niin ei tarvitse olla muisin varassa. Tuo ravitsemusterapeutilla käytni oli ihan hyvä vinkki. Nyt mulla on Asacol lääkitys ja tuntuu tepsivän, eikä mitään sivuoireitakaan ole havaittavissa. Eiköhän tämä tästä vielä helpota jossain vaiheessa ;-)

• tytsi74

Kiitos tytsi74. Olen yrittänyt seurata, että pahentaisiko joku ruoka-aine tilannetta, mutta en ole mitään säännöllistä kaavaa huomannut. Jatkan siis seuraamista ja täytyy varmaan ruveta pitämään ihan ruokapäiväkirjaa näin aluksi niin ei tarvitse olla muisin varassa. Tuo ravitsemusterapeutilla käytni oli ihan hyvä vinkki. Nyt mulla on Asacol lääkitys ja tuntuu tepsivän, eikä mitään sivuoireitakaan ole havaittavissa. Eiköhän tämä tästä vielä helpota jossain vaiheessa ;-)

Asacolia minäkin olen syönyt jo liki 10v, minulla toimii myös hyvin ja ilman mitään sivuoireita!
        Pahimpina aikoina olen syönyt kortisonia kuurina, mutta Asacolilla pärjäilen hyvin.
        Kysy lääkäriltäsi lähete sinne ravitsemusterapeutille jos/kun saat diagnoosin!

• pikkuvilma
        paulatäti kirjoitti:

Ei sen tarkoitus olekaan houkutella ketään minnekään - eikä mulla ole aikaa niitä siivoilla kaikkien mielen mukaisiksil - Kunhan on asiat tallessa itselle ja lapsille ja lastenlapsille:-)
        http://koti.netplaza.fi/~paula/kotikokkeli/patologi.html

Mullakin lääkäri totesi heti jo tähystyksen alussa että tämä on selvä koliitti. Sain Asacolia (loppuelämäksi) ja kortisonia 5 viikoksi ainakin. B-todistus tulee kuulemma perässä.

Olen lähes 60-vuotias ja jotenkin luullut, että tämä sairaus yleensä alkaa nuorilla terveillä ihmisillä?

• koliitti

Olen ollu sairaalassa nyt 2½ vko ja tähystyksellä todettiin keskivaikea koliitti. Sairaus on krooninen eli lopunikäinen vaiva. sairaus voi olla pitkiä aikoja täysin oireeton, mutta sairautta varjostaa juuri nämä akuutit vaiheet eli oireet alkavat uudelleen ja ne vaativat hoitoa. Leikkaushoito ei ole lainkaan poissuljettu hoitomuoto ja riski myös siihen on loppuelämän. Itsellä kortisoni hoito ei auttanut ja sain remicade infuusion, mikä auttoi melko nopeasti, nyt lisäksi aloitettu asacol ja azamum lääkitys. Huomenna olis tarkoitus päästä kotiin. Omalla kohdalla taudinkuva on melko hankala, eikä voi kuin toivoa taudin pysyvän aisoissa. Kannattaa tutustua Chron ja colitis ry.n sivuille.

• kokemusta on siitäki

Onko Clostridium Difficile bakteeri suljett pois?
      Pitäis ottaa näyte, ja hoitaa pois jos se aihettaa oireet...

• elliiiii

Usein lääkäri pystyy diagnosoimaan jo tähyssä. Suosittelisin käymään Crohn & Colitis ry:n sivuilla ja lukea jotain blogeja esim. http://ibdjournal.blogspot.fi

• Syökää kasviksia!

Ja jos on ihan pakko syödä leipää, syö reikäleivän reikiä tai puurosta se VOIsilmä. Ne eivät lihota eivätkä aiheuta muitakaan oireita, kuten peräpukamia tai muuta suolivaivaa. Tällöin saadaan ihminen, jolla on terve reikä terveessä perseessä.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

Syökää kasviksia!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe