Italiassa sikäläinen perustuslakituomioistuin kumosi Berlusconin syytesuojan, jonka lain Berlusconi oli itse ajanut läpi. Syytesuoja on Italian perustuslain vastainen, totesi Italian perustuslakituomioistuin.
Meillä Suomessa perustuslakien noudattamista "valvoo" eduskunnan perustuslakivaliokunta, joka on poliittinen elin ja vahvasti vaikuttaa siltä, että perustuslakivaliokunta olisi maan hallituksen työrukkanen.
Ajatellaanpa yhtä esimerkkiä. Kuvitellaan, että Suomen EU-jäsenneksi liittymisasia käsiteltiin perustuslain vastaisesti. Niin on väitetty ja painavia argumenttejakin on esitetty. Jos meillä olisi ja olisi ollut v.1994 Perustuslakituomioistuin, se olisi voinut todeta, että menettelytapa oli väärä ja että pitää noudattaa perustuslain edellyttämää käsittelyjärjestystä. Tosin siinä asetelmassa olisi voinut käydä niin, että Suomen EU-jäsenyys ei olisi toteutunut.
Jos verrataan Italian tapaukseen, niin vastaavanlaista voi aivan hyvin tapahtua meillä Suomessakin. Elikkä siis perustuslakia on voitu rikkoa, mutta meillä se semmoinen jää voimaan "tapahtuneena tosiasiana". Jos Italiassakin perustuslain noudattamisen valvonta olisi jäänyt parlamentin varaan, niin eipä olisi tainnut Berlusconin syytesuoja sielläkään kumoutua, vaan sikäläisen perustuslain vastainen menettely olisi jäänyt voimaan.
Perustuslakituomioistuin välttämätön
0
141
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1003447
- 623127
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342624- 802413
- 842386
- 962086
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j402066Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221690- 121676
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil411647