Auton sisätilan lämmitin kysymyksiä:

Julius Caesar

Paria asiaa kysyisin epätietoisuuteni vuoksi otsikonmukaisesta aiheesta (ja googletettu on...):

1. Löytyypikö markkinoilta auton sisätilanlämmitintä joka toimii "akulla" eli siis ilman "tolppasta saatavaa sähköä"?

2. Jos ei löyvy niin löytyykö hyviä "tee se itse" -viritelmiä joltakulta? (vaikkeivat ole turvallisimpiakaan...?

Tolpattoman parkkipaikan johdosta, pieni henkilöauto jos tietoa tarvihteepi....

Kiitos ja anteeksi

60

12468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiki.
      • Julius Caesar

        Lisäkysymys:

        3. Kauankohan akku sitten kestääpi tuota käyttäessä? (Pari tuntia ja sitten sanoopi että "kev-vääm-mäl-lä" kone....)

        4. Millanenhan tuommoinen energia-asema oikein olisi, onko laittaa linkkiä tietämättömälle?


      • Julius Caesar kirjoitti:

        Lisäkysymys:

        3. Kauankohan akku sitten kestääpi tuota käyttäessä? (Pari tuntia ja sitten sanoopi että "kev-vääm-mäl-lä" kone....)

        4. Millanenhan tuommoinen energia-asema oikein olisi, onko laittaa linkkiä tietämättömälle?

        3: 200 wattia tehoa, eli 12 voltilla ottaa noin 17 ampeeria. siinä ratkaisee sitten sinun akun ampeerituntimäärä, eli jos 60 Ah, niin kestäisi teoriassa 3,5 h, jolloin akku olisi tyhjä. käytännössä aika voi olla vähän pienempi vanhan akun varauskyvyn katoamisesta / siitä ettei se lataudu ajossa aina täyteen.


      • Kiki.
        Julius Caesar kirjoitti:

        Lisäkysymys:

        3. Kauankohan akku sitten kestääpi tuota käyttäessä? (Pari tuntia ja sitten sanoopi että "kev-vääm-mäl-lä" kone....)

        4. Millanenhan tuommoinen energia-asema oikein olisi, onko laittaa linkkiä tietämättömälle?

        Noin 1-2 tuntia, ja sitten akku on niin tyhjä ettei enää käynnisty.

        Ja energia-asema, tai mikä lie sen oikea nimi on ikäänkuin kannettava ladattava akku, jossa voi olla mm. tupaknsytytinpistoke, ilmakompura, työvalo ja ties mitä, myydään mm. motonetissa.


      • vai aidasta?

        Pieni varjopuoli tuossa Bilteman laitteessa on verrattuna tolppalämmitykseen. Auton moottorin nimittäin pitää olla käynnissä ja laturin pyöriä. Mutta jos vaikka nukkuu autossa niin pysyvätpähän jalatkin lämpiminä jos ei auton oma lämmityslaite riitä.
        Kaikenlaisia virityksiä sitä dieseleihin keksitäänkin!!


      • Kiki.
        vai aidasta? kirjoitti:

        Pieni varjopuoli tuossa Bilteman laitteessa on verrattuna tolppalämmitykseen. Auton moottorin nimittäin pitää olla käynnissä ja laturin pyöriä. Mutta jos vaikka nukkuu autossa niin pysyvätpähän jalatkin lämpiminä jos ei auton oma lämmityslaite riitä.
        Kaikenlaisia virityksiä sitä dieseleihin keksitäänkin!!

        Kyllä sulla on sitten tosi vanha auto, jos siinä ei ole akkua...


      • akkua
        Kiki. kirjoitti:

        Kyllä sulla on sitten tosi vanha auto, jos siinä ei ole akkua...

        ei oo tarkoitettu sisätilojen lämmittämiseen. Onhan se varmaankin kiva aamupakkasella sahata autoa käyntiin tyhjällä akulla jos sisätiloissa on vielä lämmintä - hetken aikaa. Muuta virkaa tuolla lisälämmittemellä ei olekaan, se on tarkoitettu lisälämmittimeksi ajon aikana noihin tiiseleihin, joissa ei sisätilat muuten lämpimänä pysy.
        Ajastimellakaan siitä ei hyötyä saa irti, jotta lämpöä auttavasti edes syntyisi parkissa. Pakkasellahan sitä tarvittaisiin ja silloin ei akusta virrat riitä, jos vielä käynnistääkin pitäisi.
        Pätee yhtä hyvin vanhaan kuin uuteenkin autoon.


      • Kiki.
        akkua kirjoitti:

        ei oo tarkoitettu sisätilojen lämmittämiseen. Onhan se varmaankin kiva aamupakkasella sahata autoa käyntiin tyhjällä akulla jos sisätiloissa on vielä lämmintä - hetken aikaa. Muuta virkaa tuolla lisälämmittemellä ei olekaan, se on tarkoitettu lisälämmittimeksi ajon aikana noihin tiiseleihin, joissa ei sisätilat muuten lämpimänä pysy.
        Ajastimellakaan siitä ei hyötyä saa irti, jotta lämpöä auttavasti edes syntyisi parkissa. Pakkasellahan sitä tarvittaisiin ja silloin ei akusta virrat riitä, jos vielä käynnistääkin pitäisi.
        Pätee yhtä hyvin vanhaan kuin uuteenkin autoon.

        Että kuinka kauan akku kestää tms. hän vain kysyi ONKO OLEMASSA tuollaista laitetta, ja vastasin, että kyllä on.

        Joten pysy sinäkin aiheessa, äläkä huutele turhia...


      • P.Alikka
        Kiki. kirjoitti:

        Kyllä sulla on sitten tosi vanha auto, jos siinä ei ole akkua...

        mutta jos on meininki saada auton sisätilat lämpimäksi ennen autoon menoa ja liikkeelle lähtöä, niin omassa autossani ei ainakaan tupakansytyttimestä tule virtaa ellei aivaimet ole paikallaan ja käännettynä AC asentoon. Eli sikäli ei oikein toimi tuo ns. esilämmitykseen. Toimii toki siten varmaan ihan mukavasti, että laittaa tuon pöhisemään heti kun on auto käynnissä, antaahan tuo kuitenkin lämmintä heti eikä n. 5 - 10 minuutin päästä kuten auton oma lämppäri...


      • derfegtr
        P.Alikka kirjoitti:

        mutta jos on meininki saada auton sisätilat lämpimäksi ennen autoon menoa ja liikkeelle lähtöä, niin omassa autossani ei ainakaan tupakansytyttimestä tule virtaa ellei aivaimet ole paikallaan ja käännettynä AC asentoon. Eli sikäli ei oikein toimi tuo ns. esilämmitykseen. Toimii toki siten varmaan ihan mukavasti, että laittaa tuon pöhisemään heti kun on auto käynnissä, antaahan tuo kuitenkin lämmintä heti eikä n. 5 - 10 minuutin päästä kuten auton oma lämppäri...

        Että jossain autoissa tulee pistokkeeseen aina virtaa, ja jossain vain kun on sähköt päällä :)


      • P.Alikka
        derfegtr kirjoitti:

        Että jossain autoissa tulee pistokkeeseen aina virtaa, ja jossain vain kun on sähköt päällä :)

        ja niissähän tuo Bilteman ihme varmaan toimii. Mutta tosiaan näissä Jaappanin ihmeissä täytyy olla avaimesta käännetty virrat päälle, että töpselistä virtaa irtooa. Tämä muuten ärsyttää itseänikin!


      • Heh heh
        P.Alikka kirjoitti:

        ja niissähän tuo Bilteman ihme varmaan toimii. Mutta tosiaan näissä Jaappanin ihmeissä täytyy olla avaimesta käännetty virrat päälle, että töpselistä virtaa irtooa. Tämä muuten ärsyttää itseänikin!

        On ilmeisesesti saada mistäänpäin autoa 12 volttia kun on virrat pois päältä? ei se niin vaikeaa ole.

        Ainiin, Fiateissa ei toimi edes ajovalot (missään asennossa) ellei virrat ole väännetty päälle


      • .,.,.,
        Kiki. kirjoitti:

        Että kuinka kauan akku kestää tms. hän vain kysyi ONKO OLEMASSA tuollaista laitetta, ja vastasin, että kyllä on.

        Joten pysy sinäkin aiheessa, äläkä huutele turhia...

        "Löytyypikö markkinoilta auton sisätilanlämmitintä joka toimii "akulla" eli siis ilman "tolppasta saatavaa sähköä"?

        Sisätilalämmittimestä, ilman TOLPASTA saatavaa sähköä!!!!

        Siis paikallaan olevan auton seisonta-ajan lämmitintä. Tuo ehdottamasi vehje ei korvaa tolppalämmitintä vaan on ajon aikana käytettävä lisälämmitin.

        Jos et ymmärrä edes, mistä on kysymys, niin älä viisastele aiheesta!


      • Kiki.
        .,.,., kirjoitti:

        "Löytyypikö markkinoilta auton sisätilanlämmitintä joka toimii "akulla" eli siis ilman "tolppasta saatavaa sähköä"?

        Sisätilalämmittimestä, ilman TOLPASTA saatavaa sähköä!!!!

        Siis paikallaan olevan auton seisonta-ajan lämmitintä. Tuo ehdottamasi vehje ei korvaa tolppalämmitintä vaan on ajon aikana käytettävä lisälämmitin.

        Jos et ymmärrä edes, mistä on kysymys, niin älä viisastele aiheesta!

        On sulla vanha auto kun on veivikäynnistys, ja ei saa sammuksissa ollessa ollenkaan sähköä :)

        Sitten kun ostat nykyaikaisen auton niin huomaat että auton saa ihan ohjaamosta käyntiin avaimellla/napilla/kaukosäätimellä tms. riippuen automallista, ilman rehkimistä :)


      • uutuuden nimi
        Heh heh kirjoitti:

        On ilmeisesesti saada mistäänpäin autoa 12 volttia kun on virrat pois päältä? ei se niin vaikeaa ole.

        Ainiin, Fiateissa ei toimi edes ajovalot (missään asennossa) ellei virrat ole väännetty päälle

        > Ainiin, Fiateissa ei toimi edes ajovalot (missään asennossa) ellei virrat ole väännetty päälle

        Niin, tätä kutsutaan ajovaloautomatiikaksi. Jos valoa tarvii noin niinkuin muuten, niin sitä varten on saattovalot.

        Vastaavaa on kyllä nykyään japsiritsoissakin, toki halvemmalla toteutettuna - niissä ei saa moottorin käydessä valoja pois päältä, koska päivävalotoiminto on viri-viri-viritelty valokytkimen 0-asentoon. Ja samaan halpislinjaan kuuluu myös etu- ja takasumuvalojen pakkonaittaminen samaan kytkimeen. Ja kokonaisuuden kruunaa joissain ritsoissa kojelaudan kellon yms. valaistuksien automaattinen himmennys ajovalojen ollessa päällä (siis aina moottorin käydessä) ... jolloin niistä ei saa päivänvalossa mitään tolkkua!


    • 5200 wattia

      Mulla oli sama ongelma: työpaikalla ei ole tolppaa enkä tykkää kiusata itseäni ja autoa kylmästartilla. Niinpä ostin Eberspächerin 5,2-kilowattisen polttoainelämmittimen. Se siis ottaa auton polttoainesäiliöstä bensaa tai dieseliä ja polttaa sitä. Lämmitin lämmittää moottorin jäähdytysnestettä ja kun se on riittävän lämmintä, käynnistyy auton oma sisäpuhallin. Tadaa: mooottori ja ohjaamo lämpenevät hetkessä.

      Koska tehoa on, ei tarvitse vinguttaa tuntikausia ja energiaa säästyy. Desi tai kaksi menee lämmittämiseen tulipalopakkasella. Niin ja liekillä poltettava bensa palaa puhtaammin kuin ottomoottorissa työtahdin aikana eli päästöjä ei paljoa synny. Lämmin moottori toimii heti puhtaasti.

      Parasta tuossa on käyttömukavuus ja ohjelmoitava kello. Autoa voi pitää lämpimänä myös parkissa. Ei tarvitse kikkailla sisätilalämmittimien eikä johtojen kanssa.

      Suosittelen lämpimästi. Maksaahan se toki, mutta jotain kertoo se, että niitä menee kaupaksi.

    • näillä...

      Googlaa hakusanoilla Webasto tai Eberspächer.

      Keskimääräiseen henkilöauton akkuun voidaan varastoida noin 0.5 kWh energiaa. Siitä ei kovin paljoa riitä auton lämmittämiseen, jos auto pitää vielä käynnistääkin samalla akulla. Siksipä polttoainelämmitin on käytännössä ainoa toimiva ratkaisu.

      • Kiki.

        Hän EI kysynyt mistään webastosta tai muista, vaan SÄHKÖLLÄ toimivisata lisälämmitimistä, onko suomi vaikea kieli, tai mikä mättää?


      • Mx
        Kiki. kirjoitti:

        Hän EI kysynyt mistään webastosta tai muista, vaan SÄHKÖLLÄ toimivisata lisälämmitimistä, onko suomi vaikea kieli, tai mikä mättää?

        "toimivisata lisälämmitimistä"

        Kysyjä halusi tietää onko olemassa akulla toimivia sisätilanlämmittimiä. Tarkoittaa varmaan että sisätilan pitäisi lämmetä laitetta käytettäessä. Koitahan laittaa tuo mainostamasi 200W bilteman lämmitin vaikka koko yöksi päälle -15 asteen pakkasessa, sisälämpötila tuskin eroaa mainittavasti ulkolämpötilasta. Tehoa on aivan liian vähän lämmittämään auton sisätiloja pakkasella, joten metsään meni sinunkin vinkkisi.


      • Julius Caesar
        Mx kirjoitti:

        "toimivisata lisälämmitimistä"

        Kysyjä halusi tietää onko olemassa akulla toimivia sisätilanlämmittimiä. Tarkoittaa varmaan että sisätilan pitäisi lämmetä laitetta käytettäessä. Koitahan laittaa tuo mainostamasi 200W bilteman lämmitin vaikka koko yöksi päälle -15 asteen pakkasessa, sisälämpötila tuskin eroaa mainittavasti ulkolämpötilasta. Tehoa on aivan liian vähän lämmittämään auton sisätiloja pakkasella, joten metsään meni sinunkin vinkkisi.

        Lisäkysymys:

        5.Onko muita mahdollisia hyviä vaihtoehtoja lämmittää autoa talvipakkasella lämpimäksi, sekä moottori että sisätiloilta, sähkö tai bensa ym. toimivilla vehkeillä....?

        Mieluusti yleishyödyllisiä vastauksia eikä saivartelua, haluan saada ongelman ratkaistua, kiitos.


      • Mx
        Julius Caesar kirjoitti:

        Lisäkysymys:

        5.Onko muita mahdollisia hyviä vaihtoehtoja lämmittää autoa talvipakkasella lämpimäksi, sekä moottori että sisätiloilta, sähkö tai bensa ym. toimivilla vehkeillä....?

        Mieluusti yleishyödyllisiä vastauksia eikä saivartelua, haluan saada ongelman ratkaistua, kiitos.

        Asennuta autoosi webasto tai eberspächer polttoainekäyttöinen lämmitin, niin lämpiää moottori ja sisätilat. Hinnakkaita laitteitahan nuo ovat. Ei taida edes olla muuta vaihtoehtoa, jos ilman verkkovirtaa pitää saada auto lämpöiseksi, itse en ainakaan tiedä. Netistä löytyy hintatietoja ja käyttäjien kokemuksia, kannattaa googlata.

        http://www.kaha.fi/kahaweb/m_info.php?mid=5

        http://autola.wihuri.fi/tuoteryhmat/ajoneuvolammittimet/

        Tuosta saat vähän tietoa millaisissa hinnoissa liikutaan.

        http://www.kartok.com/hinnasto.html


      • Kiki.
        Julius Caesar kirjoitti:

        Lisäkysymys:

        5.Onko muita mahdollisia hyviä vaihtoehtoja lämmittää autoa talvipakkasella lämpimäksi, sekä moottori että sisätiloilta, sähkö tai bensa ym. toimivilla vehkeillä....?

        Mieluusti yleishyödyllisiä vastauksia eikä saivartelua, haluan saada ongelman ratkaistua, kiitos.

        On ostaa erillinen bensiinikäyttöinen generaattori, johon saa kiinni lohkolämmitimen, sekä tehokkaan sisätilanlämmitimen, maksaa halvimmillaan muutaman sata euroa, ja toisin kuin webasto tms. saa tuon sitten siirrettyä autosta toiseen, ja voi jopa ladata auton akkua samalla kun sisätilat ja moottori lämpenee.

        Moni on vaan sitä mieltä että webasto on paras, ei muita.


      • Mx
        Kiki. kirjoitti:

        On ostaa erillinen bensiinikäyttöinen generaattori, johon saa kiinni lohkolämmitimen, sekä tehokkaan sisätilanlämmitimen, maksaa halvimmillaan muutaman sata euroa, ja toisin kuin webasto tms. saa tuon sitten siirrettyä autosta toiseen, ja voi jopa ladata auton akkua samalla kun sisätilat ja moottori lämpenee.

        Moni on vaan sitä mieltä että webasto on paras, ei muita.

        Kyllähän aggregaattikin olisi ihan käypä ratkaisu, mutta hankalaksi menee käyttö jossain kerrostalon parkkipaikalla. Voi jäädä yöunet vähille kun käy joka aamu virittämässä aggregaatin tulille pari tuntia ennen töihin lähtöä.

        Joissakin tapauksissa ihan varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa varmempia käynnistyksiä pakkasessa.

        http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/


      • Kiki.
        Mx kirjoitti:

        Kyllähän aggregaattikin olisi ihan käypä ratkaisu, mutta hankalaksi menee käyttö jossain kerrostalon parkkipaikalla. Voi jäädä yöunet vähille kun käy joka aamu virittämässä aggregaatin tulille pari tuntia ennen töihin lähtöä.

        Joissakin tapauksissa ihan varteenotettava vaihtoehto, jos haluaa varmempia käynnistyksiä pakkasessa.

        http://www.tehopekka.fi/tuotteet.html?id=28/

        On esim asentaa vuoden 86 micraan, tai vuoden 90 fiat unoon webastoa, jos ei juuri silloin ole sähköä saatavalla, koska ymmärätkö, että webasto on kalliimpi kuin auton senhektinen arvo.

        Ei kaikki ajele kymppitonnin autolla...


      • Mx
        Kiki. kirjoitti:

        On esim asentaa vuoden 86 micraan, tai vuoden 90 fiat unoon webastoa, jos ei juuri silloin ole sähköä saatavalla, koska ymmärätkö, että webasto on kalliimpi kuin auton senhektinen arvo.

        Ei kaikki ajele kymppitonnin autolla...

        Eihän siinä mitään järkeä olekaan asentaa kallista webastoa muutaman satasen autoon.

        Voisitko kertoa ihan havainnoillisin esimerkein miten aggregaatin käyttö onnistuisi edes kohtuullisella vaivalla asuntoalueella muita häiritsemättä. Eihän kyseessä ole mikään sisätilanlämmitin vaan painava, meluava ja pakokaasua tuottava kone.

        Mieti ensin vaikka näitä ongelmia:
        - säilytys -> kun ei ole käytössä, micran peräkontissa?
        - säilytys kun on käytössä -> taivasalla, varkaat tykkää?
        - paino -> kiva aamutuimaan nostella
        - melu -> naapurit eivät välttämättä tykkää
        - manuaalisesti käynnistettävä -> aikainen herätys

        Olen kyllä varma että sinulla on ratkaisu, mielenkiinnolla odotan.


      • Julius Caesar
        Mx kirjoitti:

        Eihän siinä mitään järkeä olekaan asentaa kallista webastoa muutaman satasen autoon.

        Voisitko kertoa ihan havainnoillisin esimerkein miten aggregaatin käyttö onnistuisi edes kohtuullisella vaivalla asuntoalueella muita häiritsemättä. Eihän kyseessä ole mikään sisätilanlämmitin vaan painava, meluava ja pakokaasua tuottava kone.

        Mieti ensin vaikka näitä ongelmia:
        - säilytys -> kun ei ole käytössä, micran peräkontissa?
        - säilytys kun on käytössä -> taivasalla, varkaat tykkää?
        - paino -> kiva aamutuimaan nostella
        - melu -> naapurit eivät välttämättä tykkää
        - manuaalisesti käynnistettävä -> aikainen herätys

        Olen kyllä varma että sinulla on ratkaisu, mielenkiinnolla odotan.

        Siitä huolimatta että tämä keskustelu on mennyt aivan pelleilyksi, ratkaisua pulmaani ei taida suoraan löytyä...

        Lähdenpä biltemaan ostamaan pari tommosta sisätilanlämmitintä ja parit auton akut kaupan päälle....


      • tuokin...
        Julius Caesar kirjoitti:

        Siitä huolimatta että tämä keskustelu on mennyt aivan pelleilyksi, ratkaisua pulmaani ei taida suoraan löytyä...

        Lähdenpä biltemaan ostamaan pari tommosta sisätilanlämmitintä ja parit auton akut kaupan päälle....

        Onhan se tietenkin ratkaisu tuokin. Ei tosin ihan ilmainen sekään. Eikä 400 wattia oikein edes riitä kunnon pakkasilla, mutta kyllähän se auton lämmittää silloin, kun ulkolämpötila on nollan tienoilla...

        Miten muuten ajattelit hoitaa akkujen latauksen ja lämmittimen päälle kytkennän?


      • Mx
        Julius Caesar kirjoitti:

        Siitä huolimatta että tämä keskustelu on mennyt aivan pelleilyksi, ratkaisua pulmaani ei taida suoraan löytyä...

        Lähdenpä biltemaan ostamaan pari tommosta sisätilanlämmitintä ja parit auton akut kaupan päälle....

        Osa vastauksista on ihan asiallisia.

        Olisihan se tietysti kiva että auton saisi lämpimäksi ilman verkkovirtaa ja lähes ilman kustannuksia.

        Käy vaan ostamassa pari 200W lämmitintä ja pari akkua. Kerrohan monentenako aamuna kylläistyit akkujen jatkuvaan raahaamiseen ja lataamiseen. Jos sinulla kerran ei ole sähkötolppaa käytössäsi joudut kantamaan akut jonnekin lataukseen. Täydellä latauksella lämmität autoa noin yhden kerran, tai oikeammin pidät lämmittimiä päällä, lämpiäminen on kokonaan toinen juttu.

        Hommaa kunnon akku autoosi jolloin saat sen käyntiin, sitten kun auto on käynnissä laitat tuommoisen bilteman 200W lämmittimen päälle, niin ehkä se vähän nopeuttaa lämpenemistä, eikä tarvitse raahailla ja miettiä akkujen latauksia.

        On itselläkin ollut sellainen tilanne ettei työpaikalla ollut lämpötolppaa, eihän se kiva ole paukkupakkasilla jännätä lähteekö käyntiin vai ei.

        Polttoainekäyttöinen lisälämmitin taitaa olla ainoa ratkaisu jolla auton saa oikeasti lämpöiseksi ilman suurempaa askartelua. Kallis laite ja jokainen varmaan miettii osaltaan mistä on valmis maksamaan.

        Elämä on valintoja.


      • 2+6=26
        Julius Caesar kirjoitti:

        Siitä huolimatta että tämä keskustelu on mennyt aivan pelleilyksi, ratkaisua pulmaani ei taida suoraan löytyä...

        Lähdenpä biltemaan ostamaan pari tommosta sisätilanlämmitintä ja parit auton akut kaupan päälle....

        Herjanheitoksihan tuo on mennyt. Toisaalta lähtökohta oli aika herkullinen. Sisätilalämmitin pikkuautoon?! Miksi??
        Onhan niitä tee-se-itse ratkaisujakin. Itänaapurin jokapaikan niksipirkka eli sinkkiämpäri auttaa aina. Sytykettä eli vanhat kalsarit ja polttoainetta tankkausreisslulla ämpärin pohjalle pari litraa. Sytytetään lämmöntarpeen iskiessä. Jos vaihdat itse öljyt niin jäteöljykin palaa seassa. Kiinteä poöttoainekin toimii, esim vanhat renkaat. Pitää tosin paloitella sinne ämpäriin. Jos sankahko savu pelottaa niin suosittelen nestekaasuvehkeitä.

        Ihan asiaa puhuen, miksi watussa "tarvitset" sisätilalämppäriä pikkuautoon?


      • ymmärrä...
        2+6=26 kirjoitti:

        Herjanheitoksihan tuo on mennyt. Toisaalta lähtökohta oli aika herkullinen. Sisätilalämmitin pikkuautoon?! Miksi??
        Onhan niitä tee-se-itse ratkaisujakin. Itänaapurin jokapaikan niksipirkka eli sinkkiämpäri auttaa aina. Sytykettä eli vanhat kalsarit ja polttoainetta tankkausreisslulla ämpärin pohjalle pari litraa. Sytytetään lämmöntarpeen iskiessä. Jos vaihdat itse öljyt niin jäteöljykin palaa seassa. Kiinteä poöttoainekin toimii, esim vanhat renkaat. Pitää tosin paloitella sinne ämpäriin. Jos sankahko savu pelottaa niin suosittelen nestekaasuvehkeitä.

        Ihan asiaa puhuen, miksi watussa "tarvitset" sisätilalämppäriä pikkuautoon?

        Miten auton koko vaikuttaa sisätilan lämmittimen tarpeellisuuteen? Yhtä lailla auton sisätilojen lämmitys kai lisää liikenteeseen lähdön miellyttävyyttä pakkasaamuina pikkuautossa kuin isommassakkin. Aivan samalla tavalla sisätilan lämmitin myös sulattaa jäät ja poistaa huurteen pikkuauton ikkunoista kuin isommankin.

        Pikkuautoilla myös usein ajetaan paljon lyhyttä kaupunkiajoa, jossa edes auton moottori ei ehdi kunnolla lämmetä. Koska edes moottori ei lämpenen, eivät lämpene myöskään sisätilat ja koska sisätilat eivät lämpene, kertyy autoon kosteutta. Tuo kosteus taas aiheuttaa kaikenlaista pientä kiusaa. Ikkunat tahtovat olla aina vähän huurussa, lukot jäätyvät, ym...


      • 2+6=26
        ymmärrä... kirjoitti:

        Miten auton koko vaikuttaa sisätilan lämmittimen tarpeellisuuteen? Yhtä lailla auton sisätilojen lämmitys kai lisää liikenteeseen lähdön miellyttävyyttä pakkasaamuina pikkuautossa kuin isommassakkin. Aivan samalla tavalla sisätilan lämmitin myös sulattaa jäät ja poistaa huurteen pikkuauton ikkunoista kuin isommankin.

        Pikkuautoilla myös usein ajetaan paljon lyhyttä kaupunkiajoa, jossa edes auton moottori ei ehdi kunnolla lämmetä. Koska edes moottori ei lämpenen, eivät lämpene myöskään sisätilat ja koska sisätilat eivät lämpene, kertyy autoon kosteutta. Tuo kosteus taas aiheuttaa kaikenlaista pientä kiusaa. Ikkunat tahtovat olla aina vähän huurussa, lukot jäätyvät, ym...

        henkilöauto, yks hailee. Pointti on että alta 5min ajon jälkeen lämppäri työntää kuumaa ilmaa torven täydeltä. Siis miihin sitä lisälämppäriä tarvitaan? Tuon lyhyen kaupunkiajon voit tunkea takaisin päiväuniisi, Jos kaupunkiajo olisi niin lyhyttä kuin esität niin parkkipaikan etsintä kestäisi kauemmin kuin ko. matkan käveleminen


      • lie...
        2+6=26 kirjoitti:

        henkilöauto, yks hailee. Pointti on että alta 5min ajon jälkeen lämppäri työntää kuumaa ilmaa torven täydeltä. Siis miihin sitä lisälämppäriä tarvitaan? Tuon lyhyen kaupunkiajon voit tunkea takaisin päiväuniisi, Jos kaupunkiajo olisi niin lyhyttä kuin esität niin parkkipaikan etsintä kestäisi kauemmin kuin ko. matkan käveleminen

        Ainakin oma autoni on sellainen, että ilman esilämmitystä moottorin normaali käyntilämpötila saavutetaan vasta noin kahdeksan kilometrin ajon jälkeen jo muutaman asteen pakkasella. Vasta sen jälkeen alkaa lämmintä ilmaa tulla paremmin sisälle ja varsinainen sisätilojen lämpeneminen kestää vielä huomattavasti kauemmin.

        Ja tosiaan, ainakin itse arvostan sisätilan lämmittimessä nimenomaan sitä, että se sulattaa jäät ikkunoista ja ikkunat ovat myös huurteettomat jo autoon mennessä.


      • Kaupunkiajaja
        2+6=26 kirjoitti:

        henkilöauto, yks hailee. Pointti on että alta 5min ajon jälkeen lämppäri työntää kuumaa ilmaa torven täydeltä. Siis miihin sitä lisälämppäriä tarvitaan? Tuon lyhyen kaupunkiajon voit tunkea takaisin päiväuniisi, Jos kaupunkiajo olisi niin lyhyttä kuin esität niin parkkipaikan etsintä kestäisi kauemmin kuin ko. matkan käveleminen

        kulutan päivittäin n. 30 sekuntia etsiessäni parkkipaikkaa autolleni. Että sellasta...


    • asi-Allinen

      Yritetään sitten asiallista vastausta vaikka kysymyksen asettelu on aivan epätoivoinen.

      Oletan että sinulla on käytössäsi sähköpistoke edes jossain eli asunnossasi josta on järjellinen matka autolle.

      Ainoa vaihtoehto on tämä: ostat tukevan syväpurkua kestävän 100-150Ah aurinkokenno/tuulivoimala-akun (auton käynnistysakku ei sovi tähän käyttöön!!) ja asennat sen pysyvästi tukevaan kaljakärryyn jotta voit kuljettaa sitä kodin ja auton väliä joka aamu.

      Hankit kotiin elektronisen akkulaturin joka osaa itse lopettaa akun latauksen ajoissa eikä keitä sitä piloille ja täytä kämppää vedyllä latauksen lopuksi. Asennat tämän laturin kiinteästi seinään johonkin eteiseen mihin voit jättää sen akun latautumaan aina vuorokaudeksi kerrallaan.

      Sitten vain autoon tuommoinen 300-400W sähköpuhallin ja joka aamu kärräät latautuneen akun tuntia paria ennen liikkeellelähtöä auton viereen, kytket johdot ja jätät auton lämpenemään. Ennen lähtöä noudat akun takaisin sisään ja kytket laturiin seuraavaksi vuorokaudeksi. Toista joka aamu koko talven ajan.

      Tai sitten ostat vain sen kellolla/kaukosäätimellä varustetutn polttoainelämmittimen. Auto on kuin sauna ja moottori käyntilämpöinen eikä siihen kulu kuin pari desiä bensaa.

      • Kiki.

        kun ei sun autossasi ole akkua, joka antaa virtaa vaikka auto on sammuksissa. Sitten kun ostat nykyaikaisen auton huomaat, että akku on jo valmiina siinä autossa. Ei oo sulla paljon ymmärrystä.


      • Mx
        Kiki. kirjoitti:

        kun ei sun autossasi ole akkua, joka antaa virtaa vaikka auto on sammuksissa. Sitten kun ostat nykyaikaisen auton huomaat, että akku on jo valmiina siinä autossa. Ei oo sulla paljon ymmärrystä.

        Kikillä jäänyt levy päälle.

        Kerrotko vielä mikä on se laite joka auton omalla akulla lämmittää auton sisätilat (siis oikeasti auton sisällä on huomattavan lämmintä ilmaa ulkolämpötilaan verrattuna) ja auto vielä käynnistyy sen jälkeen sillä samalla akulla. Laitetta tietysti käytetään kaksi kertaa päivässä seuraavat rapiat 5 kuukautta.

        Ei ole vastausta vielä näkynyt, siis tuo bilteman 200W lämmitin tyhjentää ainoastaan akun parin käytön jälkeen eikä edes lämmitä.

        Mutta Kikihän onkin vaan trolli jolta en ole ikinä nähnyt mitään järkevää vastausta mihinkään ongelmaan, revi siitä.


      • Kiki.
        Mx kirjoitti:

        Kikillä jäänyt levy päälle.

        Kerrotko vielä mikä on se laite joka auton omalla akulla lämmittää auton sisätilat (siis oikeasti auton sisällä on huomattavan lämmintä ilmaa ulkolämpötilaan verrattuna) ja auto vielä käynnistyy sen jälkeen sillä samalla akulla. Laitetta tietysti käytetään kaksi kertaa päivässä seuraavat rapiat 5 kuukautta.

        Ei ole vastausta vielä näkynyt, siis tuo bilteman 200W lämmitin tyhjentää ainoastaan akun parin käytön jälkeen eikä edes lämmitä.

        Mutta Kikihän onkin vaan trolli jolta en ole ikinä nähnyt mitään järkevää vastausta mihinkään ongelmaan, revi siitä.

        On se joka ottaa virran auton akusta, ja lämmittää sillä auton.

        Olisikohan se tuo Bilteman lämmitin.


        Webasto, tai muukaan systeemi ei ole sama aia, koita jo tajuta :)


      • Mx
        Kiki. kirjoitti:

        On se joka ottaa virran auton akusta, ja lämmittää sillä auton.

        Olisikohan se tuo Bilteman lämmitin.


        Webasto, tai muukaan systeemi ei ole sama aia, koita jo tajuta :)

        Ottaa virran auton akusta, oikein. Lämmittää sillä auton, väärin. Vaikka kuinka vänkäät tuon laitteen teho ei riitä auton sisätilan lämmittämiseen pakkasella. Käy nyt helvetissä äkkiä ostamassa kun noin erinomainen laite kerran on keksitty, ei ole kallis, ihme ettei joka autossa ole jo vakiona noin hienoa keksintöä. Lisäksi kun laite kuluttaa virtaa akusta eikä edes lämmitä moottoria, niin pakkasella on entistä hankalampi saada vajaalla akulla autoa käyntiin.

        Eihän se webastokaan toimi ilman akkua jos tarkkoja ollaan. Webasto ottaa virran auton akusta ja lämmittää auton, oikein. Miksihän webastoa edes viitsitään valmistaa kun 100 kertaa halvemmalla saa laitteen joka hoitaa saman asian?

        Laitatko vielä toisen laitteen joka ottaa ja virran auton akusta ja lämmittää auton, vielä et ole sellaista esittänyt, koita nyt jo tajuta. Lisätään vielä että voit edellisenä iltana ohjelmoida milloin lämmitin lähtee päälle. No niin, yritystä peliin.

        PS. Nythän mä vasta hokasin. Kikillähän on jo tommonen "lämmitin", puhuu siis kokemuksesta. Meni 19,99€ hukkaan ja yrittää saada muita samaan lankaan, säälittävää.


      • yksin kertainen
        Mx kirjoitti:

        Ottaa virran auton akusta, oikein. Lämmittää sillä auton, väärin. Vaikka kuinka vänkäät tuon laitteen teho ei riitä auton sisätilan lämmittämiseen pakkasella. Käy nyt helvetissä äkkiä ostamassa kun noin erinomainen laite kerran on keksitty, ei ole kallis, ihme ettei joka autossa ole jo vakiona noin hienoa keksintöä. Lisäksi kun laite kuluttaa virtaa akusta eikä edes lämmitä moottoria, niin pakkasella on entistä hankalampi saada vajaalla akulla autoa käyntiin.

        Eihän se webastokaan toimi ilman akkua jos tarkkoja ollaan. Webasto ottaa virran auton akusta ja lämmittää auton, oikein. Miksihän webastoa edes viitsitään valmistaa kun 100 kertaa halvemmalla saa laitteen joka hoitaa saman asian?

        Laitatko vielä toisen laitteen joka ottaa ja virran auton akusta ja lämmittää auton, vielä et ole sellaista esittänyt, koita nyt jo tajuta. Lisätään vielä että voit edellisenä iltana ohjelmoida milloin lämmitin lähtee päälle. No niin, yritystä peliin.

        PS. Nythän mä vasta hokasin. Kikillähän on jo tommonen "lämmitin", puhuu siis kokemuksesta. Meni 19,99€ hukkaan ja yrittää saada muita samaan lankaan, säälittävää.

        Minulla on lohkarin päässä 1600W lämmitin joka vaatii 10 asteen pakkasessa kahden tunnin lämmityksen että farkun kaikki ikkunat sulavat ja sisätila on lähes huoneenlämpöinen.

        Pikkuauton tuo 1600W lämmittäisi varmaan tunnissa joten 200W sähkölämmitin vaatisi teoriassa kahdeksan (8) tunnin lämmityksen mutta lämpöä karkaa autosta sitä tahtia 10 asteen pakkasessa ettei tuollaisella teholla autoa saisi koskaan lämpimäksi. Hyvä jos tuulilasin saa sulatettua.

        200W teholla auton akkua pitäisi purkaa koko ajan 17A virralla eli pikkuauton 45Ah akku olisi tyhjä reilun kahden ja puolen tunnin kuluttua. Auton akku ei kestä syväpurkua edes huoneenlämmössä kuin muutaman kerran ja pakkasessa se kuolee kerrasta jos akku menee aivan tyhjäksi jolloin se jäätyy -10 asteessa.

        Koska biltemasta saa tällaisen akun noin 50€ hintaan, niitä voi ostaa kotiin samalla yhden jokaiselle talviaamulle ja pitää pinoa täyteen varattuna olohuoneen nurkassa josta sitten nappaa aina yhden akun mukaansa töihin lähdettäessä. Sen eilisen akun joka juuri kuoli lämmityksen takia voi heittää vaikka sorttiasemalle mennesään.


      • Mx
        yksin kertainen kirjoitti:

        Minulla on lohkarin päässä 1600W lämmitin joka vaatii 10 asteen pakkasessa kahden tunnin lämmityksen että farkun kaikki ikkunat sulavat ja sisätila on lähes huoneenlämpöinen.

        Pikkuauton tuo 1600W lämmittäisi varmaan tunnissa joten 200W sähkölämmitin vaatisi teoriassa kahdeksan (8) tunnin lämmityksen mutta lämpöä karkaa autosta sitä tahtia 10 asteen pakkasessa ettei tuollaisella teholla autoa saisi koskaan lämpimäksi. Hyvä jos tuulilasin saa sulatettua.

        200W teholla auton akkua pitäisi purkaa koko ajan 17A virralla eli pikkuauton 45Ah akku olisi tyhjä reilun kahden ja puolen tunnin kuluttua. Auton akku ei kestä syväpurkua edes huoneenlämmössä kuin muutaman kerran ja pakkasessa se kuolee kerrasta jos akku menee aivan tyhjäksi jolloin se jäätyy -10 asteessa.

        Koska biltemasta saa tällaisen akun noin 50€ hintaan, niitä voi ostaa kotiin samalla yhden jokaiselle talviaamulle ja pitää pinoa täyteen varattuna olohuoneen nurkassa josta sitten nappaa aina yhden akun mukaansa töihin lähdettäessä. Sen eilisen akun joka juuri kuoli lämmityksen takia voi heittää vaikka sorttiasemalle mennesään.

        Näinhän se oikeassa elämässä on kuten kirjoitit. Netissä kaikki on vaan niin helppoa.

        Oikotietä onneen ei auton lämmityksessä ole ilman verkkovirtaa, maksa tai palele.

        Case is closed.


      • Kiki.
        Mx kirjoitti:

        Näinhän se oikeassa elämässä on kuten kirjoitit. Netissä kaikki on vaan niin helppoa.

        Oikotietä onneen ei auton lämmityksessä ole ilman verkkovirtaa, maksa tai palele.

        Case is closed.

        Alkuperäinen kysymys oli, löytyykö sellainen vehje ja vastasin, että löytyy. Toimimisesta en mitään puhunut kun en siitä mitään ymmärräkään.


      • virkistykseksi...
        Kiki. kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys oli, löytyykö sellainen vehje ja vastasin, että löytyy. Toimimisesta en mitään puhunut kun en siitä mitään ymmärräkään.

        Alkuperäinen kysymys kuului kutakuinkin näin: Löytyykö sisätilanlämmitintä, joka TOIMII akulla, eli ILMAN TOLPASTA SAATAVAA SÄHKÖÄ?

        Sinun esittämäsi laite voisi toki olla kelvollinen ratkaisu. Kuten tässä ketjussa jo useaan otteeseen on esitetty, siinä on kuitenkin se oleellinen vika että se ei oleellisesti lämmitä sisätiloja, eikä siten toimi.

        Sen sijaan polttoainelämmittimet toimivat ja lämmittävät auton ilman tolpasta saatavaa sähköä.

        On aika s**tanan tyhmää jankata päivanselvistä asioista, mutta tulipahan kirjoitettua...


      • Kiki.
        Mx kirjoitti:

        Ottaa virran auton akusta, oikein. Lämmittää sillä auton, väärin. Vaikka kuinka vänkäät tuon laitteen teho ei riitä auton sisätilan lämmittämiseen pakkasella. Käy nyt helvetissä äkkiä ostamassa kun noin erinomainen laite kerran on keksitty, ei ole kallis, ihme ettei joka autossa ole jo vakiona noin hienoa keksintöä. Lisäksi kun laite kuluttaa virtaa akusta eikä edes lämmitä moottoria, niin pakkasella on entistä hankalampi saada vajaalla akulla autoa käyntiin.

        Eihän se webastokaan toimi ilman akkua jos tarkkoja ollaan. Webasto ottaa virran auton akusta ja lämmittää auton, oikein. Miksihän webastoa edes viitsitään valmistaa kun 100 kertaa halvemmalla saa laitteen joka hoitaa saman asian?

        Laitatko vielä toisen laitteen joka ottaa ja virran auton akusta ja lämmittää auton, vielä et ole sellaista esittänyt, koita nyt jo tajuta. Lisätään vielä että voit edellisenä iltana ohjelmoida milloin lämmitin lähtee päälle. No niin, yritystä peliin.

        PS. Nythän mä vasta hokasin. Kikillähän on jo tommonen "lämmitin", puhuu siis kokemuksesta. Meni 19,99€ hukkaan ja yrittää saada muita samaan lankaan, säälittävää.

        Toki webastokin vie sähköä, mutta se ei ota sitä lämmittämiseen, ainoastaan polttimeen, pumppuun ja puhaltimeen, mutta onko webasto alottajan kysymä AKULLA toimiva lisälämmitin, ei ei ole.

        Mutta tuo mainisemani lämmitin, se ottaa akusta sekä lämmitys, että puhallustehon, ja jos välttämättä haluaa ohjelmoida, niin kyllä ajamimen siihän väliin saa.

        Ja toki tuo ei korvaa webastoa, koska se on A: tehottomampi B: vie perkeleesti enemmän akkua C: ei lämmitä moottoria ollenkaan yms. mutta se ON aloittajan kysymä akkukäyttöinen lisälämmitin:

        Ja varmaan jos sulta kysyis "miten saan mun 50cc mopon menemään ainakin 60km/h" vastaisit "no ostat kaupasta 125 kuutioisen moottoripyörän"


      • Mx
        Kiki. kirjoitti:

        Toki webastokin vie sähköä, mutta se ei ota sitä lämmittämiseen, ainoastaan polttimeen, pumppuun ja puhaltimeen, mutta onko webasto alottajan kysymä AKULLA toimiva lisälämmitin, ei ei ole.

        Mutta tuo mainisemani lämmitin, se ottaa akusta sekä lämmitys, että puhallustehon, ja jos välttämättä haluaa ohjelmoida, niin kyllä ajamimen siihän väliin saa.

        Ja toki tuo ei korvaa webastoa, koska se on A: tehottomampi B: vie perkeleesti enemmän akkua C: ei lämmitä moottoria ollenkaan yms. mutta se ON aloittajan kysymä akkukäyttöinen lisälämmitin:

        Ja varmaan jos sulta kysyis "miten saan mun 50cc mopon menemään ainakin 60km/h" vastaisit "no ostat kaupasta 125 kuutioisen moottoripyörän"

        Olet ainoa joka ymmärtää ja ole ylpeä siitä. Se että auto ei lämpiä ja akku on tyhjä, on pieni hinta siitä että tietää olevansa oikeassa.

        Sinä olet oikeassa, kaikki muut ovat väärässä.

        Onko nyt täydellinen olo.

        Onkohan alkuperäinen kysyjä kuinkakin onnellinen kun sai sinulta noin hyvän neuvon auton sisätilan lämmittämiseen eikä maksa paljoa.


      • Kiki.
        Mx kirjoitti:

        Olet ainoa joka ymmärtää ja ole ylpeä siitä. Se että auto ei lämpiä ja akku on tyhjä, on pieni hinta siitä että tietää olevansa oikeassa.

        Sinä olet oikeassa, kaikki muut ovat väärässä.

        Onko nyt täydellinen olo.

        Onkohan alkuperäinen kysyjä kuinkakin onnellinen kun sai sinulta noin hyvän neuvon auton sisätilan lämmittämiseen eikä maksa paljoa.

        Tuntuu tuo ainakin sinua v***ttavan kun et itse tiennyt oikeata vastausta.


    • Pakkasukko...

      Jos 5200 watin Eberspächer jaksaa lämmittää auton sisätilan 40 astetta ulkolämmön yläpuolelle, Bilteman 200 watin lämppäri nostaa lämpötilaa hurjat 1,5 astetta. No, ehkäpä -23,5 on mukavampi kuin -25 astetta ja akkujen kantaminen lämmittää pakkasaamuna. Tosin tuokin lämpö haihtuu, kun auton oma puhallin vetäisee kylmät ilmat sisään (tai muuten ikkunat menevät jäähän sisäpuolelta). Moottorihan on edelleen ihan jääkylmä, toisin kuin Eberin kanssa.

      Eberiä vaan kehiin. Sen voi siirtää seuraavaan autoon. Moottori ja bensaa ja tuulilasi ja aikaa ja hermoja säästyy. Eberin ansiosta auto pysyy myös parkissa lämpimänä, koska moottorin tyhjäkäyntihän on lailla rajoitettu.

      Itse käytän eberiä alkusyksystä alkukesään, koska monasti aamulla on viileää ja n. 5 astetta. 15-30 min riittää lämpimään auton saamiseksi. Lämmitettävä tuulilasi löytyy myös. :)

      • Heheh

        Ai voi sun eeberstööberin siirtää tosta vaan toiseen autoon, senku otetaan tepseli irti ja laitetaan esim kaverilta lainattuun atuoon viiksoksi jos siitä se puuttuu :)


      • ttttttttt
        Heheh kirjoitti:

        Ai voi sun eeberstööberin siirtää tosta vaan toiseen autoon, senku otetaan tepseli irti ja laitetaan esim kaverilta lainattuun atuoon viiksoksi jos siitä se puuttuu :)

        Kaikki on... Itseasiassa jos ottaa Webaston tai Eberin hiustenkuivaajamallin niin seuraavaan autoon vaihtaminen on hyvinkin yksinkertainen temppu, varsinkin jos jo asentaessa ottaa vaihdon huomioon.


      • Pakkasukko
        Heheh kirjoitti:

        Ai voi sun eeberstööberin siirtää tosta vaan toiseen autoon, senku otetaan tepseli irti ja laitetaan esim kaverilta lainattuun atuoon viiksoksi jos siitä se puuttuu :)

        En ole väittänyt, että letkut sopisivat heittämällä. Tietysti näin on, jos vaihtaa toiseen samanlaiseen autoon.


      • Ei ainakaan helpolla
        Heheh kirjoitti:

        Ai voi sun eeberstööberin siirtää tosta vaan toiseen autoon, senku otetaan tepseli irti ja laitetaan esim kaverilta lainattuun atuoon viiksoksi jos siitä se puuttuu :)

        tuota eebeströöberiä ei voi siirtää toiseen autoon noin vaan, sillä laitteen poisto edellisestä autosta vie noin 4 tuntia, ja asennus uuteen noin 6 tuntia.


        Mutta aivan sama, aloittaja ei kysynyt mistään poltinlämmittimistä, vaan sähkölämmittimistä, ja sellaisen tosiaan vaihtaa autosta toiseen, noin 50 sekunnissa


      • perip
        Ei ainakaan helpolla kirjoitti:

        tuota eebeströöberiä ei voi siirtää toiseen autoon noin vaan, sillä laitteen poisto edellisestä autosta vie noin 4 tuntia, ja asennus uuteen noin 6 tuntia.


        Mutta aivan sama, aloittaja ei kysynyt mistään poltinlämmittimistä, vaan sähkölämmittimistä, ja sellaisen tosiaan vaihtaa autosta toiseen, noin 50 sekunnissa

        nyt vesimyllystä vai hiustenkuivaajasta? Hiustenkuivaajan kun alunperin asentaa miettien tulevaa vaihtoa niin koko homma 2h


    • pohdiskelua

      Akkusähkölämmityksellä ei oo mitään tekoa pakkasilla. Nyt muutaman asteen pakkaskelillä mulla sisälämppärin 600W lämmitysteho sulattaa suunnilleen tuulilasin puolessa tunnissa. Teoriassa tuollainen lämmitin ottaisi 50 ampeeria. Akun kapasiteetti putoaa pakkasessa ja luultavasti energiaa liittäisi kunnon pakkasilla oikeasti alle puoleksi tunniksi tavan 55Ah akusta.

      Ja autoa ei saisi enää käyntiin... Lisäakulla tuo voisi onnistua, mutta virrat on niin suuria ja jatkuvia lämmityskäytössä, että akku varmaan jäisi eliniältään lyhyeksi ja olisihan se ladattavakin uudelleen varmaan joka päivä. Tavallinen 90A tai 120A laturi tuskin moista alle tunnissa täyttää (sanoi teoriat mitä tahansa).

      Joissain dieseleissähän on tuloilman vastuslämmitys. Tehoa on yli 1 kilowatti, ja lämpöä saadaan siitä lähinnä ensi alkuun kun moottori lämpiää hitaasti. Tuollainen jo vähän edesauttaa moottorinkin lämpiämistä esim. ruuhkissa seisoessa, laturilla on melkoinen sähkökuorma.

      Onneksi istuinlämppärit on keksitty ja pakkasilla saa kroppaan heti lämpöä vaikka moottori onkin alkuun kylmä.

      • Pönttö myös

        Kuumavesikanisteri autoon.
        Laita 25 litran vesipönttöön kuumaa vettä, ja vie se
        autoon. Sulattaa jäätyneet lasit hyvin.
        Autokin lämpiää hieman.


    • jokojoolis

      Hauska ketju. Jokohan tekniikka olisi edistynyt?

      Ajankohta: Talvella.
      Tilanne: Ajan autoni tennishallille ja se seisoo siellä 3-4 tuntia. Kun lähden kotiin on ikkunat huurussa sisältä. Auto käyntiin ja odottelua n. 10min ennenkuin näkee tuulilasin läpi riittävästi ajoa varten.

      Vuosien saatossa ollu 3 eri autoa, aina sama juttu. Lienen hikoileva tai jotain, mutta aina sisäpuolella ikkunat ihan huurussa jo ennen kuin menen autoon treenien jälkeen.

      Webasto oli nykyisessä autossa, mutta se hajos pari vuotta sit ja korjaus olis maksanu 1600€. En raaskinu investoida korjaukseen.

      Löytyykö "edullista" kotona ladattavaa virtalähdettä Defa-sisätilalämmittimelle? Uskoisin, että n. 20min puhallus "avaisi" ikkunat. Tai jotain muuta ratkaisua, edullista ja ilman avotulta sisätiloissa....

      Ongelma ei siis ole sisätilan lämpö -vaatetta vaan päälle- vaan tuulilasin saaminen ajokuntoon näkyvyyden kannalta.

      • Peruskysymys?

        Onko sulla lattiat märät? Jos esim. kumimatot lainehtii, lasit on huurussa.

        Talvella kun on lunta, kannattaa jalat putsata lumesta ja pitää matot kuivina.

        Ja pidä ikkunoita hiukan raollaan, kun paat auton käyntiin ja puhalluksen päälle, kosteus pääsee autosta helpommin pois.

        Ilmastointi avaa lasit nopeati, mutta ei lähde välttämättä syksyllä päälle, jos lämpötila on esim. alle 4c. Joissain autoissa huurteenpoisto asento käynnistää ilmastoinnin vielä parin asteen pakkasessa ja avaa lasit.


    • mondeossa on itsellä

      joku kyseli palstalla sisätilalämmittimestä ja lämmityksestä niin ajastimet on vihonviimeinen ratkaisu. vetäkää suoraan pistorasiaan missä ei ole ajastinta niin lämpöä virtaa kokoajan.ja 12 voltin sisätilalämmitin vaikka ajon aikana pitää päällä niin ei kärsi akkukaan

    • salmiakkia!

      En mainitse merkkiä, mutta aellainen "akulla" toimiva lämmitin kuuluu normaaliin varustukseen; eli ilmastointilaitteessa on sähkölämmitys, joka alkaa puhaltaa lämmintä ilmaa heti käynnistyksen jälkeen, eikä vasta kilometrin ajon jälkeen.
      (....sellaisen auton kuski)

      • Anonyymi

        Useiden automerkkien lämppäreissä on tuo sähköinen elementti 1-1,5 kW eli melkoisen tehokas, mutta mainosmiehet eivät kerro sitä, että niissä on myös tehoja säätelevä elektroniikka, mikä syöttää laitteelle virtaa vain osateholla tai ei ollenkaan, jos starttauksen jälkeen virtaa varvitaan kipeämmin muualla eli akun lataukseen, puhaltimelle ym.
        Eli tälläkään laitteella ei saa volkkaria lämpimäksi.


    • Anonyymi

      Mistä vois viedä Polon sisätilanlämmittimelle sähköjohdon.Onko valmista läpivientiä?

    • Anonyymi

      Tuskin tarkoitat tätä, mutta minulla on autossa akkusähköllä toimivat tehokas lämmitin, jonka voi käynnistää kännykällä. Se ei ole lisälaite, vaan kuuluu auton vakiovarusteisiin. Akulla lämmittäminen vähentää tietysti vastaavasti sähköllä ajettavia kilometrejä. Kesällä voi myös viilentää auton valmiiksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1506
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1247
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1218
    6. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe