Bensa talven yli tankissa

Rami-64

Polttoainetankki jää lähes täyteen talven yli. Noin 90-100 litraa. Ei päässy ajelemaan sairastapauksen takia.

Onko mitään ongelmia esim. voiko tulla vuotoja letkujen kautta. Tai mitään muuta ongelmaa?
Tietysti laitan sekaan polttoaineen säilöntä ainetta talveksi.

Voiko viisaammat kertoa?

27

7572

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rolf

      Jos letkut ym on kunnossa, niin ei mitään huolta. Nuku vain yösi rauhassa kyllä se bensa odottaa siellä terveenä ensi kesää :)

      • Nykybensa

        Jos bensalle löytyy käyttöä, niin pumppaisin kyllä pois ja ostaisin keväällä uutta.


      • Rami-65
        Nykybensa kirjoitti:

        Jos bensalle löytyy käyttöä, niin pumppaisin kyllä pois ja ostaisin keväällä uutta.

        Kävi mielessä pumpata se pois ja käyttää autossa.

        Se on vain hidasta hommaa pumpata sillä letkussa olevalla mustalla pallolla sitä kannuun.
        Lisäksi tulee mieleen bensankaasuunntumisvaara pumpatessa.


      • Rami-65 kirjoitti:

        Kävi mielessä pumpata se pois ja käyttää autossa.

        Se on vain hidasta hommaa pumpata sillä letkussa olevalla mustalla pallolla sitä kannuun.
        Lisäksi tulee mieleen bensankaasuunntumisvaara pumpatessa.

        kuulemma kerätä kondensiovettä jos sinne jää ilmaa. Tämän takia säilytetään tankki täynnä. Laittaisin ehkä säilytysaineen varmuuden vuoksi koska on kyse veneestä. Autot yms. jätän tankki täynnä ilman lisäainetta, eikä ongelmia ole ollut.


      • ei tulta munille
        Rami-65 kirjoitti:

        Kävi mielessä pumpata se pois ja käyttää autossa.

        Se on vain hidasta hommaa pumpata sillä letkussa olevalla mustalla pallolla sitä kannuun.
        Lisäksi tulee mieleen bensankaasuunntumisvaara pumpatessa.

        Olet lukenut liikaa merkonomien lehtiä. Ei se bensa kaasuunnu sen enempää poispumpatessa kuin tankatessakaan. Tietenkään nortti suussa sitä ei kannata tehdä. Mikäli on kyseessä peltitabkki niin se kannnatta jättää täyteen sen kondensioveden kerääntymisen takia. Tietenkin tankkikin pitää putsata muutaman vuoden välein töhnasta ja vesijäämistä.


      • kerää
        jrsj kirjoitti:

        kuulemma kerätä kondensiovettä jos sinne jää ilmaa. Tämän takia säilytetään tankki täynnä. Laittaisin ehkä säilytysaineen varmuuden vuoksi koska on kyse veneestä. Autot yms. jätän tankki täynnä ilman lisäainetta, eikä ongelmia ole ollut.

        Tai keräähän se vajaa tankki tietenkin, mutta määrät ovat niin pieniä, ettei niillä ole mitään merkitystä. Tankkaaminen kevyessä sateessa on jo vaarallisempaa kuin tyhjään tankkiin muodostuva kondenssivesi. Tämä on aivan fysiikan lakien mukaan laskettavissa oleva fakta.


      • kerää kirjoitti:

        Tai keräähän se vajaa tankki tietenkin, mutta määrät ovat niin pieniä, ettei niillä ole mitään merkitystä. Tankkaaminen kevyessä sateessa on jo vaarallisempaa kuin tyhjään tankkiin muodostuva kondenssivesi. Tämä on aivan fysiikan lakien mukaan laskettavissa oleva fakta.

        ei taida kerätä. Kerran kun jätin tankin tyhjähköksi, tarkoituksena putsata se keväällä niin ei siellä vettä näkynyt. 250 l tankki jossa oli talven vain se 50 l. Olen kuitenkin tankannut joka syksy sen täyteen niin ei ainakaan kondensoidu. Onpa siitä sekin hyöty että keväällä tuppaa aine olla aina kalliimpaa kuin syksyllä. Yhtenä vuonna tosin kävi niin että avokkaaseen otettu bensa olikin keväällä halvempaa. Veneeseen kun ottaa sen 350 l niin ei tarvi kun 15 snt nousta niin sillä ostaa jo keväällä useamman pullon punaviiniä, no joka sekin tuppaa olemaan aina seuraavana vuonna kalliimpaa, kerran niin ettei........no se on toinen tarina se.


    • jotkut kyllä

      että nykyinen 95 oktaninen bensa ei säilyisi kovinkaan kauan hyvänä
      useissa koneissa ollut talven seisonnan jälkeen käynti häiriöitä
      98 taas säilyisi pidenpään
      mene ja tiedä sit.....

    • kokemuksilla rikastu

      Ei bensa mene miksikään söilytyksen aikana, kyseessä urbaanilegenda jota levitetään turhaan.
      Kokemusta on omista veneistä 3 kpl sekä moottorikelkasta. Kaikkiin jää polttoainetta sen mikä kauden lopussa sattuu tankissa olemaan ja kaikki käynnistyvät "laakista" seisomisen jälkeen.
      Miettikää myös kuinka autot seisovat Hangon vapaavarastossa ! Suuri osa seisonut siellä jo yli vuoden ja jokainen lähtee käymään bensan puolesta. Joitakin joudutaan kylläkin avustamaan apuvirralla kun on akku tyhjä.
      Sis lakataan jauhamasta soopaa ja siirrytään tärkeämpiin aiheisiin.
      Myöskin dieselveneestä keräsin kokemuksia 25 vuoden ajalta. Tankkiin jäi mitä jäi syksyllä ja keväällä aivan normaali käynnistys.

      • Jauhaja

        Aika huonosti säilyy nykybensa, varsinkin 98. Voisin jopa epäillä että laivatuissa autoissa on eri bensaa.


      • Asiosta selvää ottan
        Jauhaja kirjoitti:

        Aika huonosti säilyy nykybensa, varsinkin 98. Voisin jopa epäillä että laivatuissa autoissa on eri bensaa.

        Nestehän antaa bensiinille vain 3kk säilyvyys takuun. Kyllä sieltä talven aikana osa hiilivedyistä haihtuu pois,lisäaineella säilyvyyttä voi parantaa ja tuskin on suuria ongelmia keväällä,ainakaan jos on peltitankki. Tuo muovi kun tahtoo olla liian huokoista bensan säilytykseen pitkiä aikoja.


      • huhhuhhuh
        Asiosta selvää ottan kirjoitti:

        Nestehän antaa bensiinille vain 3kk säilyvyys takuun. Kyllä sieltä talven aikana osa hiilivedyistä haihtuu pois,lisäaineella säilyvyyttä voi parantaa ja tuskin on suuria ongelmia keväällä,ainakaan jos on peltitankki. Tuo muovi kun tahtoo olla liian huokoista bensan säilytykseen pitkiä aikoja.

        Kaveri kertoi, että kireä moottorikelkka ei käynnistynyt ylikesäisillä bensoilla ollenkaan. Bensan vaihdolla lähti heti. Kyseisen henkilön arviota tilanteesta ei ole syytä epäillä.

        Peltitankkikaan ei auta jos siitä on vapaa tuuletus ulkoilmaan.


      • Bensaa ja dieseliä k
        huhhuhhuh kirjoitti:

        Kaveri kertoi, että kireä moottorikelkka ei käynnistynyt ylikesäisillä bensoilla ollenkaan. Bensan vaihdolla lähti heti. Kyseisen henkilön arviota tilanteesta ei ole syytä epäillä.

        Peltitankkikaan ei auta jos siitä on vapaa tuuletus ulkoilmaan.

        on teillä ihme luuloja polttoaineista.... no voihan sitä itsekukin uskoa mitä haluaa.


      • kokemuksilla rikastu
        huhhuhhuh kirjoitti:

        Kaveri kertoi, että kireä moottorikelkka ei käynnistynyt ylikesäisillä bensoilla ollenkaan. Bensan vaihdolla lähti heti. Kyseisen henkilön arviota tilanteesta ei ole syytä epäillä.

        Peltitankkikaan ei auta jos siitä on vapaa tuuletus ulkoilmaan.

        En tiedä mitä "kireä" mottorikelkka tarkoittaa. Sen tiedän että oma normaali kaupasta ostettu kelkka käynnistyy 9 kk vanhoilla bensoilla aivan asiallisesti. Voinhan pyytää kavereitani sen täällä palstalla kertomaan mikäli se lisää uskottavuutta.
        Autoni seisoo ulkona pihalla 3 kk joka vuosi kun olen talven ulkomailla, eikä senkään käynnistymisessä ole ongelmia.
        Uskokaa nyt ihmeessä että normaali vehkeet pelaavat ja toimivat yli kesän tai talven seisoneella bensalla.


      • museoautoilija
        kokemuksilla rikastu kirjoitti:

        En tiedä mitä "kireä" mottorikelkka tarkoittaa. Sen tiedän että oma normaali kaupasta ostettu kelkka käynnistyy 9 kk vanhoilla bensoilla aivan asiallisesti. Voinhan pyytää kavereitani sen täällä palstalla kertomaan mikäli se lisää uskottavuutta.
        Autoni seisoo ulkona pihalla 3 kk joka vuosi kun olen talven ulkomailla, eikä senkään käynnistymisessä ole ongelmia.
        Uskokaa nyt ihmeessä että normaali vehkeet pelaavat ja toimivat yli kesän tai talven seisoneella bensalla.

        Mulla auto seisoi 15v bensaa tankissa ja bensa oli viellä käyttökelpoista. Polttoainejärjestelmään oli tullut jotain töhkää, mutta puhdistuksen jälkeen ajelin tankin tyhjäksi ja ihan hyvin pelitti. En nyt ihan heti olisi huolissani bensan säilytyksestä talven yli.


      • bensa-*/-*
        museoautoilija kirjoitti:

        Mulla auto seisoi 15v bensaa tankissa ja bensa oli viellä käyttökelpoista. Polttoainejärjestelmään oli tullut jotain töhkää, mutta puhdistuksen jälkeen ajelin tankin tyhjäksi ja ihan hyvin pelitti. En nyt ihan heti olisi huolissani bensan säilytyksestä talven yli.

        15 vuotta sitten bensa ei ollut ollenkaan samanlaista kuin nykyään.

        Faktaa on kuitenkin, että ennen ensi Juhannusta porukat taas kyselevät täällä, että mitä tehdään kun hän jätti viime elokuussa moottorin vajan nurkalle suoraan ajosta ja nyt ei lähde millään käymään. Taas annetaan samaa ohjetta, että ota kaasari auki ja poista hartsit suuttimista niin lähtee. Tätä on tapahtunut jo monta vuotta ja aina joka jaksaa selittää miten 15 vuotta sitten bensa oli hyvää.


      • mkv6
        bensa-*/-* kirjoitti:

        15 vuotta sitten bensa ei ollut ollenkaan samanlaista kuin nykyään.

        Faktaa on kuitenkin, että ennen ensi Juhannusta porukat taas kyselevät täällä, että mitä tehdään kun hän jätti viime elokuussa moottorin vajan nurkalle suoraan ajosta ja nyt ei lähde millään käymään. Taas annetaan samaa ohjetta, että ota kaasari auki ja poista hartsit suuttimista niin lähtee. Tätä on tapahtunut jo monta vuotta ja aina joka jaksaa selittää miten 15 vuotta sitten bensa oli hyvää.

        Mistä näitä hartsihörhöjä oikein tulee? 20 vuotta. autoja, veneitä, moottoripyöriä, ruohonleikkureita moottorisahoja seisottaneena kuukausista vuoteen tiedän että aina lähtee "vanhoilla" bensoilla käytiin. Siis aina. Joka kerta. Ikinä en ole löytänyt mitään hartsia. Mistä sitä hartsia sinne bensan sekaan tulisi.


      • Jaatsi
        Asiosta selvää ottan kirjoitti:

        Nestehän antaa bensiinille vain 3kk säilyvyys takuun. Kyllä sieltä talven aikana osa hiilivedyistä haihtuu pois,lisäaineella säilyvyyttä voi parantaa ja tuskin on suuria ongelmia keväällä,ainakaan jos on peltitankki. Tuo muovi kun tahtoo olla liian huokoista bensan säilytykseen pitkiä aikoja.

        Mutta en tosiaan tiedä, että minne se haihtuu sieltä samasta tankista, johon vesi oikein kerääntyy... Kyllä veikkaan, että perinteinen väljä kaasarimoottori jollainen itselläkin on lähtee suunnilleen niin kauan käyntiin, kun bensa vaan syttyy palamaan. Jos siinä koneessa on ruisku jota tietokone ohjaa, niin voi olla, että tulee "blue screen"...


      • benziz
        Jaatsi kirjoitti:

        Mutta en tosiaan tiedä, että minne se haihtuu sieltä samasta tankista, johon vesi oikein kerääntyy... Kyllä veikkaan, että perinteinen väljä kaasarimoottori jollainen itselläkin on lähtee suunnilleen niin kauan käyntiin, kun bensa vaan syttyy palamaan. Jos siinä koneessa on ruisku jota tietokone ohjaa, niin voi olla, että tulee "blue screen"...

        Mun 150 hv perämoottori joka on niin täynnä elektroniikkaa kuin nykyiset merimootorit voivat olla, ei ole sanonut mitään talven yli seisoneen bensan käytöstä. Sekunnin ranteen kääntö riittää, ei savua eikä rykimistä. Se saattaa kyllä haistella palotapahtumaa ja säätää ruiskutusta sen mukaan, eli en tiedä olisko kulutus hieman noussut vanhalla bensalla, jos siitä on jotain hiilivetykomponenttia (lyhyitä) haihtunut.


    • crisu...

      Kyllä se bensa sua siellä odottaa ens vuonnakin eikä todellakaan tarvitse mitään säilöntäaineita.
      Viellä jos saat ajettua kaasuttimen tyhjäksi niin kaikki on hyvin.

      Kosteuden tiivistyminen haitallisissa määrin tankkin on todellakin täyttä humpuukia.

      Jos et usko niin laita venees viereen iso tyhjä tynnyri ja siitä korkki hieman hellään. Mittaa keväällä kertynyt vesimäärä tynnyrin pohjalta. Pisaraakaan et löydä.

      Miks ne letkut rupeis talvella vuotamaan mutta kestää viistoista kesää....
      Kerran törmännyt inhottavaan ilmiöön kun veneestä otettiin perärutku irti ja letku jäi avoimena roikkumaan perään niin tankkiin oli jostakin syystä kertynyt hieman painetta ja bensa valui letkusta ulos, aluks paineella ja sit lappona.

      • sunmar

        Itselläni on ollut vanhaa bensaa tankissa talven yli ja keväällä olen kaatanut tuoretta bensaa joukkoon. Hyvin ovat vanhat palaneet uuden mukana.


      • täällä.
        sunmar kirjoitti:

        Itselläni on ollut vanhaa bensaa tankissa talven yli ja keväällä olen kaatanut tuoretta bensaa joukkoon. Hyvin ovat vanhat palaneet uuden mukana.

        Aina ollut tankki vajaana talven yli ja hyvin on keväällä pelittänyt


      • kyllä kyllä
        täällä. kirjoitti:

        Aina ollut tankki vajaana talven yli ja hyvin on keväällä pelittänyt

        Minullakin ovat aina pelanneet ruohonleikkurit, moottorisahat ja perämoottorit useita kuukausia seisoneilla bensoilla. Muutaman kerran bensa on ollut jo vuosia vanhaa. Oktaaniluvulla ei ole ollut merkitystä. Kaasuttimiakaan en ole usein tyhjentänyt. Joskus olen varmuuden vuoksi avannut seisonnan jälkeen kaasuttimia, ei jälkeäkään mistään paskasta. Mutta onhan se hyvä nuo kaasuttimet kuitenkin tyhjentää, itse en vain aina ole viitsinyt/muistanut, eikä ole siltikään ongelmia vielä nykybensallakaan ollut.


      • hohho
        kyllä kyllä kirjoitti:

        Minullakin ovat aina pelanneet ruohonleikkurit, moottorisahat ja perämoottorit useita kuukausia seisoneilla bensoilla. Muutaman kerran bensa on ollut jo vuosia vanhaa. Oktaaniluvulla ei ole ollut merkitystä. Kaasuttimiakaan en ole usein tyhjentänyt. Joskus olen varmuuden vuoksi avannut seisonnan jälkeen kaasuttimia, ei jälkeäkään mistään paskasta. Mutta onhan se hyvä nuo kaasuttimet kuitenkin tyhjentää, itse en vain aina ole viitsinyt/muistanut, eikä ole siltikään ongelmia vielä nykybensallakaan ollut.

        Taas tulee semmosta mutua että oksat pois.

        Kireämmät 2-tahti koneet yms. on hieman eri juttu kuin perus kaivonpumput ja ruohonleikkurit sun muut mummon kalakoneet, autoista puhumattakaan.
        Siitähän on ihan dynomittauksia tehty että seisonut bensa vaikuttaa koneen toimintaan, oktaaniluku pienenee yms, tehot laskee.

        Hyvä esimerkki oli vanha honda cbr:äni josta oli kannet tehty yms. pientä piristystä.
        pyörä seisoi n.7kk eikä millään käymää sen jälkeen, ei edes luvannut.
        Käytiin kaasareita läpi putsattiin, vaihdeltiin suuttimia, pensaletkut ja hanat vaihdettiin, puristuksia mitattiin, sytty osat käytiin läpi ja kaikki kunnossa, kokeiltiin jopa eri tankkia mutta ei apua.
        Lopulta joku keksi että kokeillaan uutta bensaa, ite en siihen uskonut mutta kas kummaa kone lähti ensimäisellä käymää uudella bensalla minkä jälkeen toimi taas kuten piti.
        Sama homma nykyinen 06vm yammun 450 4-tahti crossi, jos on yli puolivuotta vanhaa bensaa niin kylmällä ei millään käymää, tuoretta bensaa niin miltei laakipeli.

        Sitten takaisin vene hommiin, itsella löytyy vanha kilpavene missä mercuryn vanha kisa kone, se on todella tarkka polttoaineestaan, 95 ei voi käyttää lainkaan ja talven yli seisoneet 98 bensatkin saa vaihtaa trimmeri/moottorisaha käyttöön.
        Vanhalla 98 lähtee kyllä käymään mutta heikonlaisesti, ei jaksa ottaa kierroksia siten kun pitäisi ja räjähtävyys poissa ja kas kummaa kun laitetaan tuoretta 98:ia niin voimaa löytyy taas kuin uutena.
        Että ei se nyt ihan täyttä mutua voi olla.

        btw. tuo cbr homma oli vielä sellainen että pyörää säilytetty lämpimässä tallissa ja TANKKI täynnä, vanhaa bensaa kokeiltiin lisäainetta veden hävittämiseksi mutta ei sekään auttanut.


      • hioohoiii
        hohho kirjoitti:

        Taas tulee semmosta mutua että oksat pois.

        Kireämmät 2-tahti koneet yms. on hieman eri juttu kuin perus kaivonpumput ja ruohonleikkurit sun muut mummon kalakoneet, autoista puhumattakaan.
        Siitähän on ihan dynomittauksia tehty että seisonut bensa vaikuttaa koneen toimintaan, oktaaniluku pienenee yms, tehot laskee.

        Hyvä esimerkki oli vanha honda cbr:äni josta oli kannet tehty yms. pientä piristystä.
        pyörä seisoi n.7kk eikä millään käymää sen jälkeen, ei edes luvannut.
        Käytiin kaasareita läpi putsattiin, vaihdeltiin suuttimia, pensaletkut ja hanat vaihdettiin, puristuksia mitattiin, sytty osat käytiin läpi ja kaikki kunnossa, kokeiltiin jopa eri tankkia mutta ei apua.
        Lopulta joku keksi että kokeillaan uutta bensaa, ite en siihen uskonut mutta kas kummaa kone lähti ensimäisellä käymää uudella bensalla minkä jälkeen toimi taas kuten piti.
        Sama homma nykyinen 06vm yammun 450 4-tahti crossi, jos on yli puolivuotta vanhaa bensaa niin kylmällä ei millään käymää, tuoretta bensaa niin miltei laakipeli.

        Sitten takaisin vene hommiin, itsella löytyy vanha kilpavene missä mercuryn vanha kisa kone, se on todella tarkka polttoaineestaan, 95 ei voi käyttää lainkaan ja talven yli seisoneet 98 bensatkin saa vaihtaa trimmeri/moottorisaha käyttöön.
        Vanhalla 98 lähtee kyllä käymään mutta heikonlaisesti, ei jaksa ottaa kierroksia siten kun pitäisi ja räjähtävyys poissa ja kas kummaa kun laitetaan tuoretta 98:ia niin voimaa löytyy taas kuin uutena.
        Että ei se nyt ihan täyttä mutua voi olla.

        btw. tuo cbr homma oli vielä sellainen että pyörää säilytetty lämpimässä tallissa ja TANKKI täynnä, vanhaa bensaa kokeiltiin lisäainetta veden hävittämiseksi mutta ei sekään auttanut.

        Ihme kun suuri osa porukasta ei tiedä tuota FAKTAA että bensa vanhenee. Ei kysyjän tapauksessa tulevarmaan mitään probleemaa mutta kyllä tuo vanheneminen niin totta on kuin voi vain olla, ei mitään mielipidejuttuja.


      • houhouhouhouhou
        hioohoiii kirjoitti:

        Ihme kun suuri osa porukasta ei tiedä tuota FAKTAA että bensa vanhenee. Ei kysyjän tapauksessa tulevarmaan mitään probleemaa mutta kyllä tuo vanheneminen niin totta on kuin voi vain olla, ei mitään mielipidejuttuja.

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8531747/40453588

        Faktaa tai ei, yllä olevassa viestissäni on käytännön faktaa. Se, että timantin reaktiotasapaino on hiilen puolella ei myöskään haittaa yhtään, silläkään ei ole mitään käytännön merkitystä.


    • Anonyymi

      ammu hirviä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      16
      2158
    2. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      84
      2088
    3. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1387
    4. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      10
      1246
    5. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      146
      1178
    6. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      81
      1173
    7. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      249
      886
    8. Omalääkäri hallituksen utopia?

      Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha
      Maailman menoa
      173
      864
    9. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      63
      844
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      65
      838
    Aihe