2001: Avaruusseikkailu

häh???

Mitä ihmettä tämän elokuvan loppukohtauksella oikein on haluttu sanoa???!!!!

Astronautti siis menee avaruudessa yh¨'äkkiä jonnekin antiikkiseen huoneeseen(häh), syö, kuolee sängyssä, ja ilmeisesti syntyy uudestaan. Siis MITÄ????

17

3423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmät kädet

lue kirja

• "ja ilmeisesti syntyy uudestaan"

Jep jep, siinäpä se. Ymmärsit siis elokuvan ihan oikein.
      Okei, Kubrick sanoi että jos 2001:n ymmärtää, niin hän teki jotain väärin.
      Jos kuitenkin karsii kaiken tilpehöörin ja symboliikan pois ja jättää jäljelle vain jonkinlaisen rungon, niin kyseessä on vain kehityksen kulku pisteestä A pisteeseen B. Tässä tapauksessa uudelleensyntymänä on vain Tähtilapsi.

• mutta...

Joo mutta mikä helkkarin huone se muka oli siinä lopussä häh?

• Lattefyysinen

Vähän metafysiikkaa peliin.;)

Mulle "avaruusbaby" ei edustanut kuin elämän ihmeen symbolia - Elämän perässä siinä juostiin ja lopussa päähenkilö löysi omansa.
        Toi Musta paasi oli lähinnä "graalinmalja", eli tekosyy etsiä vastauksia, vaikka kaikki on löydettävissä oman elämänsä keskiöstä, ihmisenä, kehittyneenä apinana planeetalta nimeltä maa.

Ei kai Kubrick tarkoittanut löytääkään elokuvalleen täsmällistä vastausta, oli vain egomaani joka nautti kun sai teatteriyleisön huokailemaan ohjaajan neroutta.

No oon mä ajatellu tälle leffalle kymmenen muutakin selitystä.:)

• ..............
      • jooopa

http://www.tcm.com/video/videoPlayer/?cid=108233&titleId=628
        kone

• Anonyymi00016

• Kurripösö

Humalassa!?

• Bonderi

Kyl siin varmaa jotain jälleensyntymää on haettu. Aikamoisissa kamoissa on tekijät kyl tota loppukohtausta puuhanneet. Mulle ei kyl todellakaan auennu se miten se liitty tohon muuhun leffaan ja siihen surisevaan mustaan lätkään. Ehkä oon vaan tyhmä ... tai liian selvinpäin.

• "Q"

Matka (kuvat ja ääni) on tärkeintä.
      Ei perillepääsy.

• Päättömänä Ö kanana

Se on niinsanottu pätemiselokuva, eli yritetään muka olla kovasti fiksua,kantaaottava yms sontaa :)
      itte filmi ei oo kuin joistakin kohdin hyvä.

• YepYepYep:.!1%#?+

.

"
      Astronautti siis menee avaruudessa yh¨'äkkiä jonnekin antiikkiseen huoneeseen(häh), syö, kuolee sängyssä, ja ilmeisesti syntyy uudestaan"

Yep

Thäts it

.

• mandalay

Ehdottomasti parasta leffassa on se käsitteellinen osio, jossa se astronautti tulee keskustietokoneen huijaamaksi ja kostaa lopuksi. Se on mieletön. Sit se loppu jossa se tulee sinne vieraalle planeetalle ja onkin yhtäkkiä jossain toisessa tietoisuudessa (ehkä oman päänsä sisällä jopa) on sellaista ihme fuulaa jota jokaisen on mietittävä omassa päässään. Ja se graniittikivi, mä koin sen niin, että jo apinoiden aikaan joku vieras planeetta ja superäly on kontrolloinut meitä pikku-ihmisiä maapallolla...en tiedä, kai se Kubrick halusi todella vaan antaa aihetta erilaisille tulkinnoille. Mielenkiintoista tosiaan. Ei tarvi aina olla niin helppotajuista?

• Jumalattomat Paasit:

.

ehkä niiden tarkoitus oli symboloida sitä kun yritetään etsiä jotakin ei -mitään niin kuin tuolla aiemmin jo ounasteltiin

.

• joku1984

Siinä ei ole mitään merkitystä. Pelkästään Kubrickin taiteellista näkemystä. Ei mitään syvällisempää. Lähinnä koko avaruusseikkailu on Kubrickin taiteellinen mestariteos jossa ei sen kummempaa symboliikkaa.

• Anonyymi

Lueskelin paljon tämän elokuvan teorioita netistä, ja katsottiin tänään kaverin kanssa leffa kokonaan. Todella uskomaton leffa todella syvällisellä viestillä. Pyöritin jo ennen katsomista teorioita päässä nettikeskustelujen perusteella, mutta teoria on täysin selvä jos enemmän miettii miksi tämä kaikki olemassa. Sikiö lopussa näyttää sen mistä me kaikki tiedämme jo, tämä kaikki on peräisin ihmisen omasta tietoisuudesta jo syntymästä lähtien

• Anonyymi

Tajusit siis, mistä elokuvassa on kyse? Siinä tapauksessa Kubrick epäonnistui, kuten hän on itse sanonut. Toisin sanoen, kyseinen elokuva on siis paska.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      69
      3100
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      32
      1974
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      278
      1579
    4. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      102
      1547
    5. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      260
      1206
    6. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      26
      1108
    7. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      79
      1066
    8. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      120
      1064
    9. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1040
    10. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      98
      1013
    Aihe