ei saa vetää varsinaista perävaunua? Ihan pässi laki.
miksiköhän henkilöautolla
10
2935
Vastaukset
- Auto Masentaja 2
Kyllä minä vain olen saanut vetää henkilöautolla yksiakselista varsinaista perävaunua jo lähes 30 vuotta. Ei ole kukaan kieltänyt. Ja olenpa nähnyt tuhansia vastaavanlaisia tapauksia.
- robo-manus
Selvitä nyt eka itsellesti minkälaista vaunua tarkoitetaan kun puhutaan varsinaisesta perävaunusta. Käytetään myös nimitystä täysperävaunu. Siinä on aina vähintään 2 akselia, toinen edessä ja toinen takana, ja tämä etuakseli on kääntyvä,ja siinä on kiinni vetoaisa. Tuommoiset yksiakseliset lelut on sitten muuten keskiakselikärryjä.
- Auto Masentaja 2
robo-manus kirjoitti:
Selvitä nyt eka itsellesti minkälaista vaunua tarkoitetaan kun puhutaan varsinaisesta perävaunusta. Käytetään myös nimitystä täysperävaunu. Siinä on aina vähintään 2 akselia, toinen edessä ja toinen takana, ja tämä etuakseli on kääntyvä,ja siinä on kiinni vetoaisa. Tuommoiset yksiakseliset lelut on sitten muuten keskiakselikärryjä.
MIKÄÄN virallinen paperi ei tunne termiä "keskiakselikärry" joten opiskele edes ne asioitten nimet ennekuin alat opettamaan isääsi kuselle.
Se isäsi kun on ollut kulli kädessä jo ennen sinua, ellet tiedä... - henkilöautolla
9 §
Perävaunu
1. Perävaunulla (O1-O4-luokka) tarkoitetaan henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka matkailutarkoituksiin rakennettua hinattavaa ajoneuvoa. Reki on jalaksin varustettu perävaunu.
2. Puoliperävaunu on moottoriajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu ajoneuvo, jonka etuosa lepää moottoriajoneuvon päällä; moottoriajoneuvo kantaa olennaisen osan puoliperävaunun koko omasta massasta ja perävaunun kuorman massasta.
3. Varsinainen perävaunu on perävaunu, jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon.
4. Keskiakseliperävaunu on perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen pystysuuntainen voima, joka ei ylitä 10 kN tai 10 prosenttia perävaunun kokonaismassaa vastaavasta voimasta, kohdistuu vetävään ajoneuvoon. Keskiakseliperävaunun vetolaite ei ole nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden. Traktoriperävaunu on traktoriin kytkettäväksi tarkoitettu keskiakseliperävaunu, jossa vetävään ajoneuvoon kohdistuu tässä momentissa tarkoitettua suurempi, kuitenkin enintään 30 kN pystysuuntainen voima.
5. Perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella lisäksi seuraaviin luokkiin:
a) perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia, luetaan O1-luokkaan (kevyt perävaunu);
b) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia, mutta enintään 3,5 tonnia, luetaan O2-luokkaan;
c) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia, mutta enintään 10 tonnia, luetaan O3-luokkaan; ja
d) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia, luetaan O4-luokkaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256 - Joopajooo
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
MIKÄÄN virallinen paperi ei tunne termiä "keskiakselikärry" joten opiskele edes ne asioitten nimet ennekuin alat opettamaan isääsi kuselle.
Se isäsi kun on ollut kulli kädessä jo ennen sinua, ellet tiedä...Taisit "mulkku" kusta itse housuihisi. Kysyn vaan,
pitääkö sinun olla vittuilemassa ja viisastelemassa
täällä selvissä asioissa? Kaikki muut käsittivät asian
oikein. - robo-manus
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
MIKÄÄN virallinen paperi ei tunne termiä "keskiakselikärry" joten opiskele edes ne asioitten nimet ennekuin alat opettamaan isääsi kuselle.
Se isäsi kun on ollut kulli kädessä jo ennen sinua, ellet tiedä...vaihdetaan siihen sanan "kärry" tilalle sana "perävaunu" niin tämä vähän hitaammallakin käyvä kaveri jolla näyttää olevan vain kuset ja kullit mielessä ymmärtää asian.
- Auto Masentaja 2
henkilöautolla kirjoitti:
9 §
Perävaunu
1. Perävaunulla (O1-O4-luokka) tarkoitetaan henkilöiden tai tavaran kuljetukseen taikka matkailutarkoituksiin rakennettua hinattavaa ajoneuvoa. Reki on jalaksin varustettu perävaunu.
2. Puoliperävaunu on moottoriajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu ajoneuvo, jonka etuosa lepää moottoriajoneuvon päällä; moottoriajoneuvo kantaa olennaisen osan puoliperävaunun koko omasta massasta ja perävaunun kuorman massasta.
3. Varsinainen perävaunu on perävaunu, jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon.
4. Keskiakseliperävaunu on perävaunu, jonka akselisto on sijoitettu perävaunun painopisteeseen tai sen lähelle siten, että vain vähäinen pystysuuntainen voima, joka ei ylitä 10 kN tai 10 prosenttia perävaunun kokonaismassaa vastaavasta voimasta, kohdistuu vetävään ajoneuvoon. Keskiakseliperävaunun vetolaite ei ole nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden. Traktoriperävaunu on traktoriin kytkettäväksi tarkoitettu keskiakseliperävaunu, jossa vetävään ajoneuvoon kohdistuu tässä momentissa tarkoitettua suurempi, kuitenkin enintään 30 kN pystysuuntainen voima.
5. Perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella lisäksi seuraaviin luokkiin:
a) perävaunu, jonka kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia, luetaan O1-luokkaan (kevyt perävaunu);
b) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia, mutta enintään 3,5 tonnia, luetaan O2-luokkaan;
c) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia, mutta enintään 10 tonnia, luetaan O3-luokkaan; ja
d) perävaunu, jonka kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia, luetaan O4-luokkaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19921256Lyhyesti:
Puoliperävaunu on se, mikä ennen tunnettiin nimellä rekka.
Yksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi tavallinen, halvin Muuli.
Kaksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi nykyään rekaksi kutsutun ajoneuvoyhdistelmän perävaunu, jossa on kaksi akselia.
Opetahan vastakin isääsi kuselle. - nuottasilla
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Lyhyesti:
Puoliperävaunu on se, mikä ennen tunnettiin nimellä rekka.
Yksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi tavallinen, halvin Muuli.
Kaksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi nykyään rekaksi kutsutun ajoneuvoyhdistelmän perävaunu, jossa on kaksi akselia.
Opetahan vastakin isääsi kuselle.Kuitenkin jonkinverran yksinkertaisemman ajatusmaailman omaavana tulee mieleen, että mahtaako moinen ajatusleikki olla kovastikin kehittävää?
Se joka provoa heittää kehiin, niin jotenkin kiero maku jää muistoksi.
Kaiken kaikkiaan Suomen kieli on hieno asia. Vaikka alatyyliin en ole sortunut sitten jälkeen rippikoouluajan. - öllölä
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Lyhyesti:
Puoliperävaunu on se, mikä ennen tunnettiin nimellä rekka.
Yksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi tavallinen, halvin Muuli.
Kaksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi nykyään rekaksi kutsutun ajoneuvoyhdistelmän perävaunu, jossa on kaksi akselia.
Opetahan vastakin isääsi kuselle."Yksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi tavallinen, halvin Muuli."
Ei kyllä varmasti ole varsinainen perävaunu. Edelleenkin se on keskiakseliperävaunu, paina se jo kaaliisi mulkku. - Kuivat housut
Auto Masentaja 2 kirjoitti:
Lyhyesti:
Puoliperävaunu on se, mikä ennen tunnettiin nimellä rekka.
Yksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi tavallinen, halvin Muuli.
Kaksiakselinen varsinainen perävaunu on esimerkiksi nykyään rekaksi kutsutun ajoneuvoyhdistelmän perävaunu, jossa on kaksi akselia.
Opetahan vastakin isääsi kuselle.2. Puoliperävaunu on moottoriajoneuvoon kytkettäväksi tarkoitettu ajoneuvo, jonka etuosa lepää moottoriajoneuvon päällä; moottoriajoneuvo kantaa olennaisen osan puoliperävaunun koko omasta massasta ja perävaunun kuorman massasta.
3. Varsinainen perävaunu on perävaunu, jossa on vähintään kaksi akselia ja jonka etuakselistoa ohjaava vetolaite on nivelöity pystysuunnassa liikkuvaksi perävaunuun nähden eikä välitä merkittäviä pystysuuntaisia voimia vetävään ajoneuvoon.
Eli lyhyesti, Henkilöautolla ei voi vetää varsinaista perävaunua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nasima löi Jussille luun kurkkuun
Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse2286476Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"
jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r394540Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi914378Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa
SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli64196Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta
Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s383686Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun
ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta1173608Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan673588Perussuomalaiset eivät harrasta maalittamista kuten vasemmisto
Huomaa tässä keinotekoisessa "rasismi"-kohussakin kuinka vasemmistolaiset maalittavat Perussuomalaisia. Me emme vastaava223499SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat
Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha713263Maataloustuet voi poistaa, naudan tuottajahinta pompsahtanut 25 %
Enää ei tarvitse veronmaksajien tukea, koska maajussi saa lihasta nyt hyvää hintaa. https://yle.fi/a/74-20198739532415