Miksei etuikkunoissa saa olla tummennuskalvoja? Katsastuksessa erittäin lievät tummennuskalvot määrättiin poistettavaksi. Moottoripyörän kypäräni visiiri on miltei musta ja täysin laillinen.
Mikäköhän logiikka tässäkin asiassa on; voisiko joku perustella?
Kalvot ikkunoissa/ kypärän visiiri
12
3109
Vastaukset
- Katsuri
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
16 §
Tuulilasi ja muut ikkunat
1. Tuulilasin valonläpäisykyvyn on oltava vähintään 75 % ja etusivuikkunoiden sekä henkilöautontakaikkunanvalonläpäisykyvyn vähintään 70 %. Tuulilasissa ja etusivuikkunoissa ei saa käyttää jälkeenpäin asennettavia kalvoja eikä niitä saa muullakaan tavalla muuttaa tai peittää siten, että niiden valonläpäisykyky heikkenee. Muissakaan ikkunoissa ei saa käyttää sellaisia kalvoja tai niitä muuttaa muulla vastaavalla tavalla siten, että ikkunoista voi aiheutua haitallisia heijastuksia.
2. Jos näkyvyys taaksepäin heikkenee rakennemuutosten takia, on autoon asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili. M1-, M1G-, N1tai N1G-luokan ajoneuvon takaikkunaan saa asentaa tummennuskalvon, vaikka takaikkunan valonläpäisykyky tummennuskalvolla varustettuna on alle 70 %. Jos M1-, M1G-, N1- tai N1G-luokan ajoneuvon takaikkunaan asennetaan tummennuskalvo, autoon on asennettava riittävän näkyvyyden taaksepäin antava oikeanpuoleinen taustapeili. Jos auton takaikkunaan on asennettu autossa pakollisena varusteena vaadittu keskijarruvalaisin, ei sitä saa tummennuskalvolla peittää.
Mistä päättelet,että kypäräsi visiiri on laillinen?- Katsuri
Kypärän täytyy täyttää ECE 22.05 -standardin vaatimukset. Jos visiiri vaihdetaan hyväksymättömään tai tummennetaan, kypärän hyväksyntä menetetään ja kypärä on siten laiton.
Mieti tätä, jos joudut onnettomuuteen. Vakuutusyhtiö voi halutessaan evätä korvauksen. - ECE 22.05
Katsuri kirjoitti:
Kypärän täytyy täyttää ECE 22.05 -standardin vaatimukset. Jos visiiri vaihdetaan hyväksymättömään tai tummennetaan, kypärän hyväksyntä menetetään ja kypärä on siten laiton.
Mieti tätä, jos joudut onnettomuuteen. Vakuutusyhtiö voi halutessaan evätä korvauksen.Lainsäädännössä määrätään moottoripyörän kuljettajalle kypäränkäyttö pakko.
Missään tielainsäädännössä ei määrätä minkälainen hyväksyntä pitää kypärällä tai visiirillä olla;
kerroppa mistä se meidän lainsäädännöistä löytyy? Tieliikennelaki kattaa kaiken ja pykälä oli mikä, kerro toki!
Ihmettelen edelleenkin auton etusivulasien tummennuskieltoa ( todella lievä, ei huomaa ellei raota ikkunaa ja näe pientä kalvon rajaa) , kun moottoripyörällä voin käyttää miten tummaa visiiriä tahansa. - Finlex Luthor
ECE 22.05 kirjoitti:
Lainsäädännössä määrätään moottoripyörän kuljettajalle kypäränkäyttö pakko.
Missään tielainsäädännössä ei määrätä minkälainen hyväksyntä pitää kypärällä tai visiirillä olla;
kerroppa mistä se meidän lainsäädännöistä löytyy? Tieliikennelaki kattaa kaiken ja pykälä oli mikä, kerro toki!
Ihmettelen edelleenkin auton etusivulasien tummennuskieltoa ( todella lievä, ei huomaa ellei raota ikkunaa ja näe pientä kalvon rajaa) , kun moottoripyörällä voin käyttää miten tummaa visiiriä tahansa.Tieliikennelaki ei kata kaikkea, sitä täydennetään asetuksin jotka ovat aivan yhtä sitovia.
TIeliikennelaki
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista
15 §
Suojakypärä
Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja tyypiltään hyväksyttyjä suojakypäriä ovat E-säännön n:o 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät. - KTM on kotari
Finlex Luthor kirjoitti:
Tieliikennelaki ei kata kaikkea, sitä täydennetään asetuksin jotka ovat aivan yhtä sitovia.
TIeliikennelaki
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista
15 §
Suojakypärä
Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja tyypiltään hyväksyttyjä suojakypäriä ovat E-säännön n:o 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät.Minulla tallissa suuremmoinen aarre nuoruudestani; KTM 250 enduropyörä vuosimallia 1986. Pitääkö minun vaihtaa vanha kypäräni uuteen, jos lähden taas ajamaan ja muistelemaan nuoruuden tuntumaa
spooreista, useista lipoista ja suosta ylös nostamisesta. - Jokin mättää
KTM on kotari kirjoitti:
Minulla tallissa suuremmoinen aarre nuoruudestani; KTM 250 enduropyörä vuosimallia 1986. Pitääkö minun vaihtaa vanha kypäräni uuteen, jos lähden taas ajamaan ja muistelemaan nuoruuden tuntumaa
spooreista, useista lipoista ja suosta ylös nostamisesta.Kotarini mihin edellä viittasin ; pyörälläni voin varmasti edelleen ajaa, mutta pitääkö minun vaihtaa kypäräni; ja miksi pitäisi vaihtaa, eikö pyörän ja kypärän vaatimukset kulje käsikädessä?
- Luthor?
Finlex Luthor kirjoitti:
Tieliikennelaki ei kata kaikkea, sitä täydennetään asetuksin jotka ovat aivan yhtä sitovia.
TIeliikennelaki
89 § (15.11.2002/954)
Suojakypärän käyttö
Kuljettajan ja matkustajan on ajon aikana käytettävä tyypiltään hyväksyttyä suojakypärää, jollei hänen sairautensa tai vammansa taikka muu erityinen syy sitä estä, ajettaessa:
1) moottoripyörällä;
2) kolmi- ja nelipyörällä sekä kevyellä nelipyörällä, jota ei ole varustettu korilla;
3) mopolla;
4) moottorikelkalla.
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista
15 §
Suojakypärä
Tieliikennelain 89 §:ssä tarkoitettuja tyypiltään hyväksyttyjä suojakypäriä ovat E-säännön n:o 22/04 mukaisesti hyväksytyt suojakypärät ja standardin FMVSS 218 vaatimukset täyttävät suojakypärät.Kotarini vuodelta 1986 ; pyörälläni voin varmasti edelleen ajaa, mutta pitääkö minun vaihtaa kypäräni; ja miksi pitäisi vaihtaa, eikö pyörän ja kypärän vaatimukset kulje käsikädessä?
- tervat
ECE 22.05 kirjoitti:
Lainsäädännössä määrätään moottoripyörän kuljettajalle kypäränkäyttö pakko.
Missään tielainsäädännössä ei määrätä minkälainen hyväksyntä pitää kypärällä tai visiirillä olla;
kerroppa mistä se meidän lainsäädännöistä löytyy? Tieliikennelaki kattaa kaiken ja pykälä oli mikä, kerro toki!
Ihmettelen edelleenkin auton etusivulasien tummennuskieltoa ( todella lievä, ei huomaa ellei raota ikkunaa ja näe pientä kalvon rajaa) , kun moottoripyörällä voin käyttää miten tummaa visiiriä tahansa.visiiri on hyvä tervata aina keväällä, että varmistaa näkymättmyyden.
- motomies
Eipä tuo etuikkuna tummennusta kaipaa enempää kuin "sävytetyissä" aidoissa tuulilaseissa on.
Etu sivulalseissakaan ei saa olla liian tummaa kalvoa jos lainkaan.
Tummennettu lasi on pimeäajossa kaikkea muuta kuin liikenneturvallinen, myös takalasien osalta,
hämärässäkin ajettaessa katvealueet on todella hankala nähdä.
Mottoripyörän kypärä on aivan eri juttu, tumma visiiri korvaa aurinkolasit päiväajossa.
Yöllä taas ei kukaan täyspäinen aja tummalla visiirillä, vaan yöksi vaihdetaan se kirkas plexi, joka matkamotoristilla on aina mukana.- Kiki.
On aina pimeä ja yö, eiköstä juu, ja täten tummennukset ovat hengenvaarallisia?
- akenmies
Kiki. kirjoitti:
On aina pimeä ja yö, eiköstä juu, ja täten tummennukset ovat hengenvaarallisia?
sä neropatti vaihdat sitten pimeällä siihe kirkkaat ikkunat, vai ajeletko sitten -30 pakasella ikkunat auki, täh? Ei lainlaatija voi lähteä siitä et sä ajelet sillä laittomalla kotterollasi vain keskellä päivää ja silloinkin vain aurinkoisella ilmalla, että edes vähän nyös sivulle näkisit. eikös se kohta ole se aika käsilä, et aamulla töinin lähtiessä on pimeää ja töistä tullessa samoin. Ihme jankkaamista joka asiassa, kun ne jälkiasennus tummennukset on kielletty, niin ne on kieletty,piste.
- tietön
tietenkin olla tuulilasi musta ja sitähän on hyvä tietä tarkkailla sivulasin kautta. sähköpyväistä näkee aina mihin rattia kääntää ja osoitteet löytyy viitoista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881607
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla151501- 981400
- 1191325
- 691270
- 1161160
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n2601010- 69981
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18955- 37937