Olen harkinnut ostaa MB C 220 CDI T tai 270 CDI T auton käytettynä. Mietityttää paljonko se automaattilaatikko kestää, eli onko heti edessä iso remontti?
Olen kuullut myös että etupäässä jotakin pyöräntuentaa tms menee vaihtoon, mutta missä vaiheessa ja paljonko maksaa?
Ja vielä että onko vuosimalleissa jotakin "erikoisuuksia" (hyvää/huonoa), harkinnassa 2003-2005 vuosimallit.
Kiitos tiedoista etukäteen.
Paljonko kestää Mersun automaattivaihteisto?
31
27640
Vastaukset
- mesman
Mersun automaattivaihteisto on kestävyydeltään parhaita ellei paras kaikista autoista,JOS vaihteistoon on vaihdettu öljyt ja filtteri n.60 tuhannen välein,vaihteistoon ei ole päässyt jäähdytysnestettä Valeon lauhdutin/jäähdytin yhdistelmästä,on maltettu odottaa auton pysähtymistä vaihdettaessa pakilta D:lle tai toisinpäin,ei ole revitty järjettömiä kuormia perävaunussa,sähkölaatikossa on vaihdettu öljynvaihdossa myös läpimenotöpseli,ei ole ajettu liian pienellä/suurella öljymäärällä,tässä muutamia seikkoja.
Luonnollinen kuluminen tulee yleesä vastaan 300-400 tuhannessa,joskaan ei läheskään kaikissa.
Alapalloja menee alatukivarren kera vaihtoon,riippuu tietysti tiestöstä,ruoste syö jonkin verran,ilmamäärämittareita ja suuttimia menee silloin tällöin,can-väyläsysteemi on todella suurenmoinen toimiessaan,joskin vian etsintä tapahtuu poikkeuksetta testerissä,kaikenkaikkiaan ihan hyvä auto ja vieläpä erinomainen ajettava.- Usko13301
Oli pakko kommentoida, koska olen täysin samaa mieltä. Kysyjälle kertoisin lisäksi vielä, että jällenmyyntiä silmälläpitäen keskittyisin facelift malleihin 04.04 --> jälkeen valmistettuihin vai mitense nyt meni.
- Anonyymi
Paska vaihteisto kaikin puolin
- volvon miäts.
mesen automaattivaihteistoa ei ajamalla rikki saa jos öljyt ja muut huollot on tehty asiallisesti. Suutin vioista olen kuullut juttuja ja että ovat kuulema aikas kalliita niin nämä suuttimet.
- Brummbär
Minun vm. 2009 MB-B 170 NGT autostani hajosi automaattiloota 131 tkm ajettuani. Vaihteiston hydrauliikan ohjauskortti hajosi. Vaihteisto alkoi kesken ajon sekoilemaan ja heitteli mielivaltaisesti minkä tahansa vaihteen päälle. Mielenkiintoista oli jatkaa ajoa, kun tuntui, että nyt se hyytyy just tähän ja tämä tietenkin Helsingissä Mannerheimintien aamuruuhkassa. Korjaus maksoi 3000,- € , mutta onneksi minulla on Vehon ylläpitosopimus ja korjaus meni sen piikkiin.
- Merkkiä_vaihtanut
Aloituksessa kysyttiin C.sarjan mersujen automaattilaatikon kestävyydestä. Noissa C-, E- ja S-sarjojen takaveto-Mersuissa on perinteinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto eli ns. ”mehulinko”. Momentinmuunnin tunnetaan myös turbiinikytkimenä. Siinä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kytkinpuoliskojen välillä, vaan momentti välittyy ensiöpuolelta toisiopuolelle hydrodynaamisesti, liikkeeseen saatetun nesteen välityksellä.
B-sarjan Mersut ovat etuvetoisia malleja, joiden automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen. Voimansiirto on mekaaninen aivan kuten manuaalivaihteistoissakin. M-B käyttää tällaisesta vaihteistosta lyhennettä DCT (engl. Double Clutch Transmission), kun taas esim. VW käyttää omastaan lyhennettä DSG (saks. Doppelschaltgetriebe).
Olen itse joutunut VW:n DSG-vaihteiston vika-alttiuden ”uhriksi” ja siirtynyt suosiolla M-B:n takavetoleiriin, ”linkoamaan mehua” M-B:n 7G Tronic -automaattivaihteistolla. Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, vajaan 12 tkm:n ajojen perusteella. En osaa myöskään sanoa mitään omakohtaista M-B:n DCT-vaihteistojen kestävyydestä. Ainakin niitä on myyty Suomeen vähemmän kuin VW:n DSG-laatikoita, joten vikatapauksia on varmasti senkin johdosta vähemmän. - Anonyymi
Kunhan kysymys on nimenomaan automaatrivaihteistosta eikä sysipaskasta DCT:stä jota tietämättömille myydään automaattina. Itselläni on yksi tuollainen murheenkryyni ollut ja sen jälkeen vaihtui merkki Volvoon.
- 300tkm ainakin
kestää koko käyttöiän.
- mb ok
700 000 ainakin kestää avaamatta, on nimittäin itsellä vanha taksi jolla sen verran nyt ajettu. Taksissa helsingissä ensin 400 000 parissa vuodessa ja itse olen ajanut loput n. 4,5 vuodessa. Sähköjarrullista ei kannata ostaa, niissä ollut vanhemmiten ongelmia.
- MBmies#
W203 ei ole sähköohjattuja jarruja, vaan W211 mallissa. Remontteja autoon on myös helppo tehdä, kuten öljyn ja suodattimien vaihdot, polttimoiden vaihdot, termostaatin vaihto (rikkoutuu => ei nosta lämpöjä tarpeeksi, tyypillinen vika), pa-letkujen o-renkaiden vaihdot, pa-suodattimen vaihto, tukivarsien vaihdot (ainakin eteen) jne. jne. Eli helppo huoltaa itse, ei tarvitse viedä veholle valohoitoon.
- nice63
Aika asiantuntevaa kommenttia puhua sähköjarruista C-sarjan viestiketjussa. Voisi olla parempi että ajelisit sitä taksia vain tulevaisuudessakin etkä kirjottaisi asioista mistä ei ole mitään käryä.
- Alpos1
Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Tais tulla ainaki selväx :D
- AnonyymiUUSI
nice63 kirjoitti:
Aika asiantuntevaa kommenttia puhua sähköjarruista C-sarjan viestiketjussa. Voisi olla parempi että ajelisit sitä taksia vain tulevaisuudessakin etkä kirjottaisi asioista mistä ei ole mitään käryä.
Et osaa lukea. Kommentti koski asiayhteyttä laajemmin. Ajele sillä tojikin manuaalilla poju ja anna miesten keskustelujen kulkea rataansa. Pidä tahmaiset näppisi kurissa kiinanpaska luurissasi. Kiitos.
- Alpos1
Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
Mistä mahtaa moinen johtua? - Alpos1
Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
Mistä mahtaa moinen johtua? - JorPekOl
Kesti 133000 km ja sitten loppu ohjausyksikkö hajosi ja ilmoitettiin osan hinnaksi n.2000 euroa A-mersu meni vaihtoon.
- kambeibe
Sittenhän se olisi ollu kunnossa, enemmän sulla menee rahaa auton vaihdossa.
- Mutzibur
Eihän Mersuissa ole mitään vikaa.1 milj.km jo ajettu.Näin alkaa mersumiehen satutunti.
- Kuten_edellä
Aloituksessa kysyttiin C.sarjan mersujen automaattilaatikon kestävyydestä. Noissa C-, E- ja S-sarjojen takaveto-Mersuissa on perinteinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto eli ns. ”mehulinko”. Momentinmuunnin tunnetaan myös turbiinikytkimenä. Siinä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kytkinpuoliskojen välillä, vaan momentti välittyy ensiöpuolelta toisiopuolelle hydrodynaamisesti, liikkeeseen saatetun nesteen välityksellä.
A-sarjan Mersut ovat etuvetoisia malleja, joiden automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen. Voimansiirto on mekaaninen ja kytkimet kitkaan perustuvia aivan kuten manuaalivaihteistoissakin. M-B käyttää tällaisesta vaihteistosta lyhennettä DCT (engl. Double Clutch Transmission), kun taas esim. VW käyttää omastaan lyhennettä DSG (saks. Doppelschaltgetriebe).
Olen itse joutunut VW:n DSG-vaihteiston vika-alttiuden ”uhriksi” ja siirtynyt suosiolla M-B:n takavetoleiriin, ”linkoamaan mehua” M-B:n 7G Tronic -automaattivaihteistolla. Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, vajaan 12 tkm:n ajojen perusteella. En osaa myöskään sanoa mitään omakohtaista M-B:n DCT-vaihteistojen kestävyydestä. Ainakin niitä on myyty Suomeen vähemmän kuin VW:n DSG-laatikoita, joten vikatapauksia on varmasti senkin johdosta vähemmän. - AnonyymiUUSI
Mutzibur kirjoitti:
Eihän Mersuissa ole mitään vikaa.1 milj.km jo ajettu.Näin alkaa mersumiehen satutunti.
Tojokkipojut omalle osastolle mars
- tomatteja
Vanha ketju, mutta itse aihe aina ajankohtainen. Mersun automaateilla on ollut pikemminkin hyvä maine kestävyydeltään.
Automaattivaihteistoa tulee kuitenkin osata käyttää oikein, muutoin sen saa ihan itse hajalle väärällä käytöllä.
Sitten 'mehumaijaan' ja DSG / DCT-tyyppiseen robotilaatikkon soveltuu erilaiset oikeat käyttötavat.
Tämän lisäksi laatikon huollot tulee tehdä säntillisesti. Vaikkapa Nissan on ohjeistanut CVT-automaatilleen joko joka 30 tkm tai vuoden välein tehtävät huollot, joka on järkevä toimintamalli.
Paljon ajettua hyvämaineistakin automaattia on riski ostaa kun ei voi tietää onko sitä käytetty oikein, vaikka huollot olisikin kuittien todistama oikein tehty.
*
"5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"
- https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y
*
"Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"
- http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html
*
Itse juuriki halaisin seuraavan käytteyn auton automaatilla, mutta se ei saisi olla kovin paljoa ajettu, joka nostaa hankintahintaa.
Manuaalin hyvin pidetyn auton voi ostaa vaikka hieman enempikin ajettuna, joskin nykyiset tappo-huoltovälit rajaavat senkin kiinnostavuutta enempi ajettuna.
Itse noudatan perinteisiä lyhyitä öljyn- ja suodattimen vaihtovälejä (ladukkailla materiaaleilla), sillä tikissä oleva ja hyvin suodatettu öljy on moottorin pitkäikäisyyden ehdoton edellytys, eivät luonnonlait sen suhteen ole muuttuneet vaikka super-öljyjen mainosmiehet muuta vakuuttelevat. - tomaatteja
Ohessa hyvä ja melko laaja artikkeli automaateista kaavakuvineen jne., sekä listoineen kuka valmistaa mitäkin.
09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"
"Double clutch or not"
"Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"
- http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/
. - mbmann
5-vaihteista sähkölaatikkoa saa tällä hetkellä purkuosana 500.- euron hintaan, muu auto jo ympäriltä murentunut joten noita automaattilootia on jäänyt kun ne ei hajoa.
- Anonyymi
Taksiyrittäjä Lopelta. 47 vuotta pääasiassa MB 220 E diesel 300 tkm kaikilla ja yhdellä yli 500 tkm. yhdellä yli 400 tkm eikä vaihteisto ongelmia ollut .Mootttorit myös alkuperäiset jarrupaloja ja alapalloja ym huoltoa tehty ohjelman mukaan.
- Anonyymi
Sama kokemus mulla.
MB 220E diesel.
Ajettu 370000km ja huollettu koko auton elinajan lyhyen huolto-ohjelman mukaan, uudesta ensimmäiset 3- vuotta huolenpito sopimus ja sitten 20000km välein , öljyt ja muut jutut .
Automaatti laatikon öljyt vaihdettu n, 60000km välein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mihin kaikkeen sinä ihastuit hänessä
Mikä oli se asia mikä vei jalat altasi? ❤️ Oliko jotain erityistä tilannetta vai tunne? Kenties monen sattuman summa? Ai949397Persut: haluamme lisää veroja!
Lisää lisää veroja huutaa persukuoro. Veroila Suomi nousuun! "Uusi matkailuvero eli matkailijamaksu peritään esimerki724877Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.
https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.444551Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j82338Numero josta kaivattusi tulee mieleen
Onko jokin numero joka yhdistää teidät jotenkin? Älä laita puhelinnumeroa.1001576- 421373
Jorman paluu sodasta Lieksaan oli katkera
Jorma Karhunen astui Lieksan asemalle. Aurinko paistoi, mutta Jorman maailma oli sumuinen. Takana oli se helvetti, jota511302Tämmönen höpsö
Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress441286Heräsin taas sinä mielessä
Miten voi haluta toista näin paljon? 😳 Kyllä meillä on muutenkin hyvä yhteys. Ehkä se tekee myös tästä niin voimakkaan?641252Kannattaa toimia yleisesti ottaen
Ajoissa. Vaikka miten paljon haluan ja tunnen, olen löytänyt nyt elämääni jotain uutta ja se todennäköisesti edistyy, jo1691174