Paljonko kestää Mersun automaattivaihteisto?

MB osto harkinnassa

Olen harkinnut ostaa MB C 220 CDI T tai 270 CDI T auton käytettynä. Mietityttää paljonko se automaattilaatikko kestää, eli onko heti edessä iso remontti?

Olen kuullut myös että etupäässä jotakin pyöräntuentaa tms menee vaihtoon, mutta missä vaiheessa ja paljonko maksaa?

Ja vielä että onko vuosimalleissa jotakin "erikoisuuksia" (hyvää/huonoa), harkinnassa 2003-2005 vuosimallit.

Kiitos tiedoista etukäteen.

29

27124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mesman

      Mersun automaattivaihteisto on kestävyydeltään parhaita ellei paras kaikista autoista,JOS vaihteistoon on vaihdettu öljyt ja filtteri n.60 tuhannen välein,vaihteistoon ei ole päässyt jäähdytysnestettä Valeon lauhdutin/jäähdytin yhdistelmästä,on maltettu odottaa auton pysähtymistä vaihdettaessa pakilta D:lle tai toisinpäin,ei ole revitty järjettömiä kuormia perävaunussa,sähkölaatikossa on vaihdettu öljynvaihdossa myös läpimenotöpseli,ei ole ajettu liian pienellä/suurella öljymäärällä,tässä muutamia seikkoja.
      Luonnollinen kuluminen tulee yleesä vastaan 300-400 tuhannessa,joskaan ei läheskään kaikissa.
      Alapalloja menee alatukivarren kera vaihtoon,riippuu tietysti tiestöstä,ruoste syö jonkin verran,ilmamäärämittareita ja suuttimia menee silloin tällöin,can-väyläsysteemi on todella suurenmoinen toimiessaan,joskin vian etsintä tapahtuu poikkeuksetta testerissä,kaikenkaikkiaan ihan hyvä auto ja vieläpä erinomainen ajettava.

      • Usko13301

        Oli pakko kommentoida, koska olen täysin samaa mieltä. Kysyjälle kertoisin lisäksi vielä, että jällenmyyntiä silmälläpitäen keskittyisin facelift malleihin 04.04 --> jälkeen valmistettuihin vai mitense nyt meni.


      • Anonyymi

        Paska vaihteisto kaikin puolin


    • volvon miäts.

      mesen automaattivaihteistoa ei ajamalla rikki saa jos öljyt ja muut huollot on tehty asiallisesti. Suutin vioista olen kuullut juttuja ja että ovat kuulema aikas kalliita niin nämä suuttimet.

      • Brummbär

        Minun vm. 2009 MB-B 170 NGT autostani hajosi automaattiloota 131 tkm ajettuani. Vaihteiston hydrauliikan ohjauskortti hajosi. Vaihteisto alkoi kesken ajon sekoilemaan ja heitteli mielivaltaisesti minkä tahansa vaihteen päälle. Mielenkiintoista oli jatkaa ajoa, kun tuntui, että nyt se hyytyy just tähän ja tämä tietenkin Helsingissä Mannerheimintien aamuruuhkassa. Korjaus maksoi 3000,- € , mutta onneksi minulla on Vehon ylläpitosopimus ja korjaus meni sen piikkiin.


      • Merkkiä_vaihtanut

        Aloituksessa kysyttiin C.sarjan mersujen automaattilaatikon kestävyydestä. Noissa C-, E- ja S-sarjojen takaveto-Mersuissa on perinteinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto eli ns. ”mehulinko”. Momentinmuunnin tunnetaan myös turbiinikytkimenä. Siinä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kytkinpuoliskojen välillä, vaan momentti välittyy ensiöpuolelta toisiopuolelle hydrodynaamisesti, liikkeeseen saatetun nesteen välityksellä.

        B-sarjan Mersut ovat etuvetoisia malleja, joiden automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen. Voimansiirto on mekaaninen aivan kuten manuaalivaihteistoissakin. M-B käyttää tällaisesta vaihteistosta lyhennettä DCT (engl. Double Clutch Transmission), kun taas esim. VW käyttää omastaan lyhennettä DSG (saks. Doppelschaltgetriebe).

        Olen itse joutunut VW:n DSG-vaihteiston vika-alttiuden ”uhriksi” ja siirtynyt suosiolla M-B:n takavetoleiriin, ”linkoamaan mehua” M-B:n 7G Tronic -automaattivaihteistolla. Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, vajaan 12 tkm:n ajojen perusteella. En osaa myöskään sanoa mitään omakohtaista M-B:n DCT-vaihteistojen kestävyydestä. Ainakin niitä on myyty Suomeen vähemmän kuin VW:n DSG-laatikoita, joten vikatapauksia on varmasti senkin johdosta vähemmän.


      • Anonyymi

        Kunhan kysymys on nimenomaan automaatrivaihteistosta eikä sysipaskasta DCT:stä jota tietämättömille myydään automaattina. Itselläni on yksi tuollainen murheenkryyni ollut ja sen jälkeen vaihtui merkki Volvoon.


    • 300tkm ainakin

      kestää koko käyttöiän.

    • mb ok

      700 000 ainakin kestää avaamatta, on nimittäin itsellä vanha taksi jolla sen verran nyt ajettu. Taksissa helsingissä ensin 400 000 parissa vuodessa ja itse olen ajanut loput n. 4,5 vuodessa. Sähköjarrullista ei kannata ostaa, niissä ollut vanhemmiten ongelmia.

      • MBmies#

        W203 ei ole sähköohjattuja jarruja, vaan W211 mallissa. Remontteja autoon on myös helppo tehdä, kuten öljyn ja suodattimien vaihdot, polttimoiden vaihdot, termostaatin vaihto (rikkoutuu => ei nosta lämpöjä tarpeeksi, tyypillinen vika), pa-letkujen o-renkaiden vaihdot, pa-suodattimen vaihto, tukivarsien vaihdot (ainakin eteen) jne. jne. Eli helppo huoltaa itse, ei tarvitse viedä veholle valohoitoon.


      • nice63

        Aika asiantuntevaa kommenttia puhua sähköjarruista C-sarjan viestiketjussa. Voisi olla parempi että ajelisit sitä taksia vain tulevaisuudessakin etkä kirjottaisi asioista mistä ei ole mitään käryä.


      • Alpos1

        Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
        Mistä mahtaa moinen johtua?


      • Alpos1

        Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
        Mistä mahtaa moinen johtua?


      • Alpos1

        Omistan 230 CLK kompura mersun vm99. Automaatti alkanut oudosti lonksahtamaan varsinkin hiljennettäessä, ajettu noin 200 000.
        Mistä mahtaa moinen johtua?


      • Alpos1

        Tais tulla ainaki selväx :D


    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • Alpos1

      Omistan CLK 230 kompura mersun vm 99 ajettu noin 200 000 km. Laatikko alkanut oudosti loksahtelemaan varsinkin vauhtia hidastettaessa...öljyillä ja suodattimelle ajettu viime vaihdosta noin 1000km kyseessä siis automaatti.
      Mistä mahtaa moinen johtua?

    • JorPekOl

      Kesti 133000 km ja sitten loppu ohjausyksikkö hajosi ja ilmoitettiin osan hinnaksi n.2000 euroa A-mersu meni vaihtoon.

      • kambeibe

        Sittenhän se olisi ollu kunnossa, enemmän sulla menee rahaa auton vaihdossa.


      • Mutzibur

        Eihän Mersuissa ole mitään vikaa.1 milj.km jo ajettu.Näin alkaa mersumiehen satutunti.


      • Kuten_edellä

        Aloituksessa kysyttiin C.sarjan mersujen automaattilaatikon kestävyydestä. Noissa C-, E- ja S-sarjojen takaveto-Mersuissa on perinteinen, momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto eli ns. ”mehulinko”. Momentinmuunnin tunnetaan myös turbiinikytkimenä. Siinä ei ole suoraa mekaanista yhteyttä kytkinpuoliskojen välillä, vaan momentti välittyy ensiöpuolelta toisiopuolelle hydrodynaamisesti, liikkeeseen saatetun nesteen välityksellä.

        A-sarjan Mersut ovat etuvetoisia malleja, joiden automaattivaihteisto on kaksoiskytkentätyyppinen. Voimansiirto on mekaaninen ja kytkimet kitkaan perustuvia aivan kuten manuaalivaihteistoissakin. M-B käyttää tällaisesta vaihteistosta lyhennettä DCT (engl. Double Clutch Transmission), kun taas esim. VW käyttää omastaan lyhennettä DSG (saks. Doppelschaltgetriebe).

        Olen itse joutunut VW:n DSG-vaihteiston vika-alttiuden ”uhriksi” ja siirtynyt suosiolla M-B:n takavetoleiriin, ”linkoamaan mehua” M-B:n 7G Tronic -automaattivaihteistolla. Kestävyydestä en osaa sanoa vielä mitään, vajaan 12 tkm:n ajojen perusteella. En osaa myöskään sanoa mitään omakohtaista M-B:n DCT-vaihteistojen kestävyydestä. Ainakin niitä on myyty Suomeen vähemmän kuin VW:n DSG-laatikoita, joten vikatapauksia on varmasti senkin johdosta vähemmän.


    • tomatteja

      Vanha ketju, mutta itse aihe aina ajankohtainen. Mersun automaateilla on ollut pikemminkin hyvä maine kestävyydeltään.

      Automaattivaihteistoa tulee kuitenkin osata käyttää oikein, muutoin sen saa ihan itse hajalle väärällä käytöllä.

      Sitten 'mehumaijaan' ja DSG / DCT-tyyppiseen robotilaatikkon soveltuu erilaiset oikeat käyttötavat.

      Tämän lisäksi laatikon huollot tulee tehdä säntillisesti. Vaikkapa Nissan on ohjeistanut CVT-automaatilleen joko joka 30 tkm tai vuoden välein tehtävät huollot, joka on järkevä toimintamalli.

      Paljon ajettua hyvämaineistakin automaattia on riski ostaa kun ei voi tietää onko sitä käytetty oikein, vaikka huollot olisikin kuittien todistama oikein tehty.

      *

      "5 Things You Should Never Do In An Automatic Transmission Vehicle"

      - https://www.youtube.com/watch?v=6zzEtxJkC7Y

      *

      "Ajatko kaksoiskytkin-periaatteella toimivalla automaatilla? Varo: Näitä ohjeita rikkomalla saat laatikkosi taatusti hajalle"

      - http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000001215599.html

      *

      Itse juuriki halaisin seuraavan käytteyn auton automaatilla, mutta se ei saisi olla kovin paljoa ajettu, joka nostaa hankintahintaa.

      Manuaalin hyvin pidetyn auton voi ostaa vaikka hieman enempikin ajettuna, joskin nykyiset tappo-huoltovälit rajaavat senkin kiinnostavuutta enempi ajettuna.

      Itse noudatan perinteisiä lyhyitä öljyn- ja suodattimen vaihtovälejä (ladukkailla materiaaleilla), sillä tikissä oleva ja hyvin suodatettu öljy on moottorin pitkäikäisyyden ehdoton edellytys, eivät luonnonlait sen suhteen ole muuttuneet vaikka super-öljyjen mainosmiehet muuta vakuuttelevat.

    • tomaatteja

      Ohessa hyvä ja melko laaja artikkeli automaateista kaavakuvineen jne., sekä listoineen kuka valmistaa mitäkin.

      09/04/2013 - "DSG, DCT & Co.: double clutchin’ - The newest gearbox techniques"

      "Double clutch or not"

      "Before we take a plunge into the ghastly pool of hollow shafts and wet clutches, let's set one thing straight. Double clutch and double-disk clutch are two completely different thing"

      - http://totalcarmagazine.com/tech/2013/04/09/dsg_dct_co_double_clutchin/

      .

    • mbmann

      5-vaihteista sähkölaatikkoa saa tällä hetkellä purkuosana 500.- euron hintaan, muu auto jo ympäriltä murentunut joten noita automaattilootia on jäänyt kun ne ei hajoa.

    • Anonyymi

      Taksiyrittäjä Lopelta. 47 vuotta pääasiassa MB 220 E diesel 300 tkm kaikilla ja yhdellä yli 500 tkm. yhdellä yli 400 tkm eikä vaihteisto ongelmia ollut .Mootttorit myös alkuperäiset jarrupaloja ja alapalloja ym huoltoa tehty ohjelman mukaan.

      • Anonyymi

        Sama kokemus mulla.
        MB 220E diesel.
        Ajettu 370000km ja huollettu koko auton elinajan lyhyen huolto-ohjelman mukaan, uudesta ensimmäiset 3- vuotta huolenpito sopimus ja sitten 20000km välein , öljyt ja muut jutut .
        Automaatti laatikon öljyt vaihdettu n, 60000km välein.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sanna niin nättinä Amsterdamin Business Foorumilla

      Upeasti edustaa taas Suomea ulkomailla meidän kansainvälinen superstaramme. Miksei persuilla ole ketään siedettävän näk
      Maailman menoa
      158
      9904
    2. Stubb jo paljon tunnetumpi kuin kaikki persut yhteensä

      Nyt on aika ottaa mittaa tunnettavuudesta, herrat ja narrit! Joku tuolla toisessa ketjussa väitti, että "persujen rivimi
      Maailman menoa
      3
      9513
    3. Työeläkkeiden maksaminen on lopetettava

      Suomen talous on palkansaajien vuosikausia heikentyneen ostovoiman vuoksi niin kuralla, että palkkasumman jakamisessa ta
      Maailman menoa
      130
      8000
    4. Sofia Virran pahoinpitelyä puolustetaan netissä

      HS soitti Virran pahoinpitelyä puolustaneille https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011516353.html
      Maailman menoa
      261
      7538
    5. Purra tekee hyvää työtä, me suomalaiset haluamme että hän jatkaa myös

      seuraavan hallituksen valtiovarainministerinä. Kovina aikoina pitää olla kova.
      Maailman menoa
      123
      6189
    6. Koska Minja Koskela ja Sofia Virta kääntyy islamiin?

      Sekä vihreät että vasurit selvästi pitävät islamista ja muslimeista, varsinkin naiset, joten voidaan olettaaa että nuo k
      Maailman menoa
      87
      5977
    7. Persu Keskisarja on politiikan Uuno Turhapuro

      Asiantuntija luonnehtii Keskisarjaa Trumpin ajan Turhapuroksi, joka ärsyttää kokoomusta. – Keskisarjan känni-imago j
      Maailman menoa
      56
      5797
    8. Stubb jo paljon tunnetumpi ja arvostetumpi maailmalla, kuin Marin koskaan

      Stubb tekee sitä työtä mitä pitää, hän ei koreile vaatteilla eikä ole baareissa räkäposkella kuten Marin. Marininhan pit
      Maailman menoa
      94
      4851
    9. Oikeistohallitusten aikaan saannokset.

      Holkerin touhujen seurauksena lama. Aho jatkoi tuhoa osaamattomuudellaan. Katainen ja alkoi talouden alamäki. Sipilä ja
      Maailman menoa
      14
      3927
    10. Pelle Miljoona, 70, saa harvinaista taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on kuussa!

      Pelle Miljoona on kyllä symppis! Peace! Suomen punk-konkari Pelle Miljoona on yksi syksyn Vain elämää -kauden artisteist
      Vain elämää
      54
      1474
    Aihe