Historian havinaa

HistoRiaa

"Jos muistelen oikein? Borland on pascal kielen olio-laajennoksen takana, eli ns. object-pascalin takana

http://en.wikipedia.org/wiki/Pascal_(programming_language)
"

Käsittääkseni Apple:n alustalla oli ensimmäinen Pascalin oliolaajennus
( Siihen aikaan kun Applen graafinen käyttöjärjestelmä tehtiin Pascal:lla)

6

571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei aina jaksaaa voii
    • Olio Pascal

En nyt lukenut wikiä mutta oma mutu on että pascal kehitettiin alunperin c kielen opetteluun, ja kyllä borland vei´sen OOP:hen, jonka jälkeen se alkoikin elää omaa elämää, ensimmäisen borland delpin kehitysnimi oli "vb killer" ja niin se myös oli, windows ohjelmien teko oli vaikeaa vb toi helpotusta mutta mutta kun delphi tuli vb ja kaikki sen kirjat lähti kierrätykseen saman tien ainakin mulla.

• > mutu on että pascal kehitettiin alunperin c kielen opetteluun

Tuskin? Erilainen syntaksi kuitenkin, miksi sillä yritettäisiin opettaa toista kieltä?

Pascal oli kyllä ihan hyvä kieli opeteltavaksi, silloin lukioaikoina. :)

• Delphikoodari..
        The_Rat kirjoitti:

> mutu on että pascal kehitettiin alunperin c kielen opetteluun

Tuskin? Erilainen syntaksi kuitenkin, miksi sillä yritettäisiin opettaa toista kieltä?

Muistelen minäkin, jostain luin, että Pascal kieli kehitettiin aluksi Basicista -> C kieleen siirtymävaihteeksi ja kyllä tämä minusta pitää paikkansa. Koska Pascal on aika Basicin kaltainen syntaksiltaan, mutta lähempänä C-kieltä pointereineen yms. ja että ohjelma käännetään ajettavaksi, ei tulkata kuten Basicilla yleensä tehdään (tehtiin?). Eli Pascal on Basicin ja C-kielen välimaastossa.

C/C -kieli on aika "pelottavan" näköistä semmoiselle, joka ei ole koskaan ennen ohjelmoinut? Näin ajattelisin.

Itse aloitin ohjelmoinnin opiskelun 1980-luvulla Atari ST:n GFA-Basicilla, joka oli taas Basicin ja Pascal-kielen sekoitusta, siksi kait itse tykkään niin paljon Delphistä?

• Pascal 1970
        The_Rat kirjoitti:

> mutu on että pascal kehitettiin alunperin c kielen opetteluun

Pascal kehitettiin 1970
        kun taas C "vasta" 1972!

• Historian seuraaja
        Pascal 1970 kirjoitti:

Pascal kehitettiin 1970
        kun taas C "vasta" 1972!

Pascal:n edeltäjänä voisi pitää Algol W:tä jota oli Pascal:n kehittäjä
        Niklaus Wirth tekemässä 1960-luvulla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      194
      6769
    2. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      158
      1975
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1658
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1370
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      54
      1185
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      44
      1059
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1017
    8. Reeniähororeeniä

Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      957
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      251
      924
    10. Kävit nainen näemmä mun

Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      889
    Aihe