Onko tää edes normaalia?

tjockismamma

Siis nyt mua alkaa potuttaa! Mistä kädestä verenpaine oikeesti pitää mitata ja onko se normaalia että paineitten ero on suuri? Mun sisko ja yks ystävä (lähihoitaja) sanoo että kummasta kädestä sen ottaa ei ole väliä mutta yks sairaanhoitaja sao että se aina täytyy ottaa vasemmasta kädestä! No niin takas tähän mun ongelmaan! Elikkä mun verenpaineet on nämä, vasen käsi..160/100 ja oikea käsi 134/86!? Ja päivällä otin paineet kummastakin ja tulos 159/96 ja oikea käsi taas 123/76... Kumpi arvo on oikea?

9

4136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole verenpaineasioissa minkään sortin asiantuntija, mutta kerron sen, mihin olen lueskellessani törmännyt:

Käsien paineilla on yleensä eroa ja ero vaihtelee mittauksesta toiseen. Jatkuva yli 10 mmHg:n ero voi olla merkki sairaudesta, joten voi olla hyvä idea ottaa asia esille seuraavan kerran kun käyt hoitajan tai lääkärin puheilla.

• tjockismamma

otti päästä ja stressasin otin "huvikseen" paineen tarkastakseen mitä se oli kun olen stressin alla...No silloin lukemat oli 163/100 ja oikea 153/100.... Ja olen kyllä asiasta maininnut hoitajalle ja joskus lääkärille mutta en ole saanut vastausta! Minulla on kyllä erinmuotoiset käsovarret.. Toisessa kädessa on lihas joka on "poikki kahtia" (vasen käsi) ja oikea käsi on normaalin muotoinen...

• sh
        tjockismamma kirjoitti:

otti päästä ja stressasin otin "huvikseen" paineen tarkastakseen mitä se oli kun olen stressin alla...No silloin lukemat oli 163/100 ja oikea 153/100.... Ja olen kyllä asiasta maininnut hoitajalle ja joskus lääkärille mutta en ole saanut vastausta! Minulla on kyllä erinmuotoiset käsovarret.. Toisessa kädessa on lihas joka on "poikki kahtia" (vasen käsi) ja oikea käsi on normaalin muotoinen...

korkea alapaine, mittaat sen sitten kummasta käsivarresta tahansa

• Mittarin lukija
        sh kirjoitti:

Lääkärin mukaan käsivarsilla ei ole suurta eroa suoritetaanko verenpainemittaus kummasta käsivarresta hyvänsä.Mitään puristavaa vaatetta käsivarressa mittauksen aikana ei tietenkään saa olla ( esim. puseron tai paidan hihaa). Hoitohenkilökunnalle yleensä opetetaan mittaus suorittamaan aina oikeasta käsivarresta.

• Mittarin lukija kirjoitti:

Lääkärin mukaan käsivarsilla ei ole suurta eroa suoritetaanko verenpainemittaus kummasta käsivarresta hyvänsä.Mitään puristavaa vaatetta käsivarressa mittauksen aikana ei tietenkään saa olla ( esim. puseron tai paidan hihaa). Hoitohenkilökunnalle yleensä opetetaan mittaus suorittamaan aina oikeasta käsivarresta.

Minulta on lääkäri mitannut aina vasemmasta. Johtuu varmaan siitä, että hänellä on pöytä ja mittauslaite potilaan vasemmalla puolella.

• Tjockismamma
        sh kirjoitti:

Jos mulla oikeassa kädessä alapaine on 76 se ei ole korkee! Ja normaalisti se on 80 tienoilla ja se on mun tietääkseni normaali paine... No joka tapauksessa tänä aamuna vasenkäsi oli 135/86 ja oikea 120/82 ei siis niin kauheeta eroa... Nyt sitten ihmetyttää enemmän kun joskus on niin huimat erot paineissa...

• mittailija
        Tjockismamma kirjoitti:

Jos mulla oikeassa kädessä alapaine on 76 se ei ole korkee! Ja normaalisti se on 80 tienoilla ja se on mun tietääkseni normaali paine... No joka tapauksessa tänä aamuna vasenkäsi oli 135/86 ja oikea 120/82 ei siis niin kauheeta eroa... Nyt sitten ihmetyttää enemmän kun joskus on niin huimat erot paineissa...

Siis minullahan tuollaisia eroja tulee, vaikka mittailisin samastakin käsivarresta, jos toistan mittauksen parin minuutin välein. Minua ovat hoitajat ja lääkärit ohjeistaneet mittaamaan kotioloissa siitä "heikommasta" kädestä tyyliin oikeakätinen vasemmasta, vasenkätinen oikeasta. Syynä se, että sillä "vahvemmalla" kädellä saa mansetin paremmin paikalleen.

Mittausten toistaminen taas auttaa saamaan sen keskimääräisen verenpainelukeman, koska painehan vaihtelee koko ajan. Ja tärkeää olisi nimenomaan rauhoittua ennen mittausta, koska ne stressiarvot ovat kuitenkin vain hetkellisiä eivätkä paljoa kerro siitä pääasiallisesta verenpaineesta. Itselläni eräänlaisia sressiarvoja ovat aina vastaanotolla tehdyt mittaukset (valkotakkisyndrooma). Silloin etenkin yläpaine saattaa olla reilut 50 pykälääkin normia korkeammalla.

• tjockismamma
        mittailija kirjoitti:

Siis minullahan tuollaisia eroja tulee, vaikka mittailisin samastakin käsivarresta, jos toistan mittauksen parin minuutin välein. Minua ovat hoitajat ja lääkärit ohjeistaneet mittaamaan kotioloissa siitä "heikommasta" kädestä tyyliin oikeakätinen vasemmasta, vasenkätinen oikeasta. Syynä se, että sillä "vahvemmalla" kädellä saa mansetin paremmin paikalleen.

Mittausten toistaminen taas auttaa saamaan sen keskimääräisen verenpainelukeman, koska painehan vaihtelee koko ajan. Ja tärkeää olisi nimenomaan rauhoittua ennen mittausta, koska ne stressiarvot ovat kuitenkin vain hetkellisiä eivätkä paljoa kerro siitä pääasiallisesta verenpaineesta. Itselläni eräänlaisia sressiarvoja ovat aina vastaanotolla tehdyt mittaukset (valkotakkisyndrooma). Silloin etenkin yläpaine saattaa olla reilut 50 pykälääkin normia korkeammalla.

monta kertaa mittailen päivän aikana ja aina on eri arvot ,useimmiten arvot ovat 135/86 luokkaa vasemmasta kädestä... Välillä se sitten on 159/100 ja oikean käden arvot ovat useimmiten normaalia luokkaa! Kipuja minulla on PALJON tällä hetkellä, minulla on tukirangasta lähteviä kipuja mihin ei edes panacod auta :( Voihan tuokin nostaa varmaan arvoja! Ja kun olen sitten niin tontuu ja pelkään että rintakivut ovat kuitenbkin sydämmestä johtuvia! Mutta minun tietääkseni jos kivun saa pois asentoa vaihtamalla se ei johdu sydämmestä.... Ja mun elämäntilanne tällä hetkellä on aika kaootista, rahahuolia,huoli omasta terveydestä, huoli lapsista (4 lasta ikä 6-2 vuoden väliltä) ystävä kuoli pari viikkoa sitten aivoverenvuotoon (ikää 23) pelko siitä että asunto menee alta ( vuokranantaja uhkaa välillä myydä!) jne,jne.....

• jdbsfjkga

ahtauma, jostain olen tällaista lukenut. Kannattaa kysäistä lääkäriltä seuraavan kerran, mutta tämä erohan voi aivan hyvin johtua myös jostain viattomammastakin syystä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5592
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4207
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      152
      2170
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1906
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      124
      1728
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe