kaularangan välilevyn pullistuman leikkaus

Hermostuttaa

Olen lähiaikana menossa kaularangan välilevynpullistuman leikkaukseen. Minulla on pullistuma nikamien 6/7 välissä. Haluaisin kuulla leikkaus kokemuksista ja kuinka on toivuttu, jäivätkö vaivat sairaalaan vai oliko leikkauksesta laisinkaan apua. Kuinka kauan sairaalassa piti olla? Kun sieltä pääsee pois niin onko jotain kaulatukia yms ja kuinka kauan sitä pidetään? Sairasloma oliko kuinka pitkä? Meinaa hirvittää koko touhu mutta ei ole muutavaihtoehtoa. Olen ollut sairaslomalla jo lähes puolivuotta.

3

6558

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mummi 51v

Minulta on leikattu kaularangan välilevytyrä vuosina 2000 ja 2001. Nikamavälit 5/6 ja 6/7. Vaivat helpottuivat huomattavasti, mutta leikkauksen jälkeinen sairasloma-aika 2 kk oli kyllä aika kivuliasta. Vielä pitkään senkin jälkeen piti varoa ja edelleenkään ei kestä mitään kovia äkkiliikkeitä päällä..Edelleenkään en voi nukkua vatsallani jne, pientä jäykkyyttä jäi..Kaulatukea käytin muistaakseni kummallakin kertaa, mutta ei sitä koko sairasloma-aikaa tarvinnut käyttää. Muista: kun pääset sairaalasta (leikkauksen jälkeisenä päivänä) olet saanut siellä vahvaa kipulääkitystä ja voi tuntua tarpeettomalta ottaa sinulle määrättyjä lääkkeitä kotona, älä tee sitä virhettä että jätät ottamatta!!! Jos kipu pääsee valloilleen, on sitä vaikea kotikonsteilla saada lievittymään. Itse en ensimmäisellä kerralla sitä ymmärtänyt ja kärsin 5 päivää mielettömästä särystä, mikään lääke ei siihen sitten auttanut ennen kuin pahin leikkauskohdan kipu alkoi lientyä. Toisen leikkauksen jälkeen tiesin paremmin ja otin heti kotiin päästyäni jo ensimmäiset lääkkeet, tällä kertaa selvisinkin paljon vähemmillä kivuilla. Eli muista kotiin päästyäsi ottaa lääkkeet säännöllisin välein, ainakin viikon ajan. Mitään maitopurkkia painavampaa et voi leikkauksen jälkeisinä päivinä nostaa, etkä tehdä äkkiliikkeitä, mutta saat varmasti ohjeita sairaalasta. Hampaiden pesu ym piti suorittaa todella varoen, kun pienikin liike sattui...Mutta kaiken kaikkiaan minulle oli kummastakin leikkauksesta suuri apu, nyt vuosien jälkeen on vähän alkanut tulla samoja vaivoja uudelleen, vaikka niihin kahteen nikamaväliin tuli titaanikehikot. Ota leikkaus mahdollisuutena, kyllä kaikki menee hyvin! Kotihoito-ohjeita noudattaen, sairasloma-ajan rauhallisesti viettäen tulet vielä hyvään kuntoon:) Tsemppiä leikkaukseen ja elämään..(minulta leikattiin 2002 vielä selkäkin, eli olin vajaan parin vuoden aikana 3 kertaa välilevyjen takia leikattavana, nyt sitten olenkin eläkkeellä..)

• mummi 51v

Niin, jäi mainitsematta, että kaularangan leikkaus tehtiin minulle ainakin etukautta. Eli kaulaan jäi muutaman sentin mittainen arpi. Kummatkin leikkaukset tehtiin samasta kohdasta, joten säästyin kahdelta arvelta...Leikkauksen jälkeen oli jonkin aikaa vähän vaikea niellä, kun leikkauksen aikana joutuvat siirtämään ruokatorven syrjään. Tuntui aivan kuin olisi mutka kurkussa:) Tikit sai käydä otattamassa jo reilun viikon,taisi olla 10 pv:n kuluttua kotisairaanhoidossa. Sairaalaan mennään leikkausta edeltävänä päivänä ja pois pääsee yleensä heti leikkauksen jälkeisenä päivänä. Autolla ajo ei ainakaan minulta sujunut pitkään aikaan, kun ei pystynyt risteyksissä eikä peruuttaessa kääntämään päätä...eli tällaisia käytännön ongelmia on heti leikkauksen jälkeen muutaman viikon tai kuukauden ajan, mutta et varmaan tälläkään hetkellä pysty ajamaan...'Eli mene iloisin mielin leikkaukseen!

• Oiennut niska

Minä olen myös menossa leikkaukseen, mutta nyt hieman arveluttaa kun lääkäri sanoi, että käsi saadaan kuntoon, mutta niska ei tuu paremmaksi, voi kuulemma jopa huonontua leikkauksesta.
      Minulla on magneetissa todettu vasemalla prolapsi C5 / 6 välissä ja C6/7 välissä protruusiomuutoksia.
      C6 ja C7 hermojuuret ovat ahtaalla ja oireita on vasemmassa kädessä. Sormet ovat turrana ja kyynärvartta pakottaa välissä.
      Pahimmillaan 3kk sitten kipu oli sietämätön koko kädessä. Kasvot ja vasen rintalihas sekä vasen jalkaterä meni turraksi. Pelkäsin halvaantuvani. Niska oli hirveän kipeä. Toinen välilevy on työntynyt selkäytimeen päin ja en oikein tiedä mitä oireita se aiheuttaa. Lääkärit eivät noteeraa jalan turrutusta miksikään.
      Olen myös miettinyt jääköhän käteen pysyvä hermovamma kun sormet on turrat. Täysin tunnottomat ne ei ole, mutta kummalliset kuitenkin.
      Joudun myös kokoajan nielemään kun kurkussani on limaa joka ei mene alas eikä sitä voi kakoa poiskaan. Lima voi vissiin johtua tästä samaisesta ongelmasta.
      Nyt tilanne on kivuton, mutta turrat sormet ja jalkaterä limakurkku sekä välissä vihlova niska ja väsyvät niskan lihakset pistävät miettimään leikkausta. Töitähän tässä ei kyllä oo tehty 4kk ja mitenhän tää raskaan työnteon kestäis? Olen vielä nuori nainen ja eläkkeitä en mieti lähiaikoina. Onko samanlaisia kokemuksia?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      153
      4697
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      204
      4014
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      35
      2720
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      12
      2517
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2248
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      15
      1831
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      1697
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1494
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      37
      1422
    10. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      34
      1416
    Aihe