En pysty rentoutumaan

Miks aina jännittää

Sanotaan että jännittäminen vähenee iän myötä, mutta ei minulle ainakaan ole näin käynyt. Päinvastoin, tuntuu että tilanne pahenee. Olen jo yli 50-vuotias.

Töissä menee hyvin, siellä en jännitä juuri ikinä. Mutta tämä jännittäminen on alkanut haitata muuta sosiaalista elämää. Olen ollut kauan mukana järjestötoiminnassa ja nytkin kuulun moniin eri lautakuntiin ja vastaaviin. Olen aina ollut lievä jännittäjä, mutta selvinnyt kyllä hyvin, kun olen päässyt asioihin ja ryhmiin "sisälle." Mutta nyt tuntuu, että jännitän koko ajan. en pysty rentoutumaan mitenkään. Jopa kotona, kun katson telkkaria, huomaan joskus olevani aivan kippurassa ja paikat jumissa.

Lapsuudesta kai tämä johtuu. Isä oli pahapäinen juoppo ja jouduin pelkäämään ja jännittämään paljon. Myös avioliitto alkoholistin kanssa teki elämän helvetiksi. Yöt kului usein valvoessa ja pelätessä, että mitä seuraa. Eron jälkeen elämä helpottui, mutta muut huolet odotti, ja minusta on tullut melkoinen hermoilija ja etukäteen pelkääjä. Vatsa menee helposti sekaisin jo pienestäkin epävarmuudesta.

En saa enää itseäni rentoutumaan oikein mitenkään. Joudun käyttämään nukahtamislääkkeitä, kun keho ei rentoudu, vaikka kuinka tsemppaisin. Ainoa paikka, jossa voin olla rennosti, on siis töissä. Johtuu varmaan siitä, että siellä kaikki on varmaa ja taattua, ei epävarmuutta. Tiedän, miten siellä ollaan ja mitä siellä tehdään, työni osaan hyvin.

Kotona jännitän kaikkea, koska en voi sietää sitä, että etukäteen päätetyt asiat voivatkin muuttua. En kestä sellaista, ja esimerkiksi yllätysvieraat on vaikea paikka. Haluan aina itse suunnitella ajankäyttöni, ja on sietämätöntä, jos joku toinen sotkee suunnitelmani. Olen koko elämäni joutunut kärsimään juuri siitä, että en ole voinut olla varma mistään ja se, mitä olen suunnitellut, voi toisten ihmisten toimesta muuttua ihan koska vaan. Ilmeisesti sen takia minusta, joka olen aina ollut jännittäjä, on tullut sitä entistä enemmän. En pysty enää nukkumaankaan ilman nukahtamislääkkeitä. Mieheni on hyvä mies, mutta jotenkin niin kovin erilainen kuin minä, hän useimmiten ymmärtää tilanteeni aivan väärin.

Nyt olen saanut näitä jännittämiskohtauksia jo kokouksissa ollessanikin, ja pelkään että se näkyy muillekin. Yhtäkkiä vain alkaa kamala vapina ja tuntuu kuin leukaperäni olisivat jotenkin lukossa. Hampaita alkaa kalisuttaa ja koko keskittymiseni menee vain siihen, että yritän olla normaalisti. Olen alkanut pelätä puheenvuorojen käytttämisiä, koska jostain systä kohtaus tulee helposti juuri sen jälkeen. Sitten en enää voikaan sanoa mitään.

Miksi kirjoitin tämän tänne, en tiedä itsekään. Ehkä jollakin on samoja tuntemuksia. Olisi mukava lukea, jos joku tietäisi jotakin, miten tällaista voisi helpottaa, vaikka tiedän kyllä että mitään poppakonsteja ei ole. Kai tässä jännitetään hautaan asti.

13

3660

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

Onneksi olkoon, sinulle on kehittymässä paniikkihäiriö. Lopeta kaikenlainen kofeiinin käyttö täydellisesti niin pääset oireistasi melko nopeasti.

• minä.....

olen kamala jännittäjä, niska ja hartiat sökönä eikä mitkään masennustropit ole auttaneet, vaikka lääkärit niitä kilvan tuputtaa, pahentaneet vaan, ainoastaan opamox rentouttaa ja yöksi nukahtamislääke, tuntuu kun ikää on yli 60v niin jännitys on pahentunut. Eikä kenenkään tarvitse kommentoida, että jää riippuvaiseksi kun mulla on opamox ollut 30vuotta 15mg 2 kertaa päivä, enkä enempää ole ottanut, toki joskus on välipäiviäkin pitänyt, kofeiinistä ei johdu juon kyllä kahvia, mutta siskoni juo kaksi kertaa enemmän kuin minä ja on rauhallinen kuin viilipytty.

• ex-kofeinisti
        minä..... kirjoitti:

olen kamala jännittäjä, niska ja hartiat sökönä eikä mitkään masennustropit ole auttaneet, vaikka lääkärit niitä kilvan tuputtaa, pahentaneet vaan, ainoastaan opamox rentouttaa ja yöksi nukahtamislääke, tuntuu kun ikää on yli 60v niin jännitys on pahentunut. Eikä kenenkään tarvitse kommentoida, että jää riippuvaiseksi kun mulla on opamox ollut 30vuotta 15mg 2 kertaa päivä, enkä enempää ole ottanut, toki joskus on välipäiviäkin pitänyt, kofeiinistä ei johdu juon kyllä kahvia, mutta siskoni juo kaksi kertaa enemmän kuin minä ja on rauhallinen kuin viilipytty.

Kofeiinin vaikutus on yksilöllinen, joku saattaa juoda kymmeniä kupillisia vuorokaudessa saamatta koskaan mitään oireita, kun taas herkkä ihminen voi joutua kupillisesta sairaalaan.

Juot kahvia, joka kiihdyttää keskushermostoasi siten, että saat oireita ja hoidat niitä oireita sitten rauhoittavilla. Käyhän se noinkin, mutta minä pidin järkevämpänä poistaa oireiden aiheuttajan, niin en tarvitse turhia lääkkeitä. Sinulla on tyypilliset kofeiinimyrkytyksen oireet, jotka poistuvat muutamassa kuukaudessa kun lopetat tyystin kaikenlaisen kofeiinin käytön.

• ex kofenisti
        ex-kofeinisti kirjoitti:

Kofeiinin vaikutus on yksilöllinen, joku saattaa juoda kymmeniä kupillisia vuorokaudessa saamatta koskaan mitään oireita, kun taas herkkä ihminen voi joutua kupillisesta sairaalaan.

Juot kahvia, joka kiihdyttää keskushermostoasi siten, että saat oireita ja hoidat niitä oireita sitten rauhoittavilla. Käyhän se noinkin, mutta minä pidin järkevämpänä poistaa oireiden aiheuttajan, niin en tarvitse turhia lääkkeitä. Sinulla on tyypilliset kofeiinimyrkytyksen oireet, jotka poistuvat muutamassa kuukaudessa kun lopetat tyystin kaikenlaisen kofeiinin käytön.

miksi jännitin jo pikkutyttönä ja 16v sain ensimmäisen paniikkikohtauksen, en ollut kahvia en teetä, en colaa suklaasta puhumattakaan enkä mitään mikä olis sisältänyt kofeiinia nauttinut, kun olin niin köyhästä kodista ettei tälläisiin ylellisyyksiin ollut varaa, ainoastaan leipää, maitoa, perunaa ja niin sanottua hopeateetä joka koostui keitetystä vedestä johon laitettiin tilkka maitoa, nyt kun olen jo 60v paniikkia ei enää ole ja juon kahvia, teetä ym kofeiinia sisältäviä tuotteita.

• ex-kofeinisti
        ex kofenisti kirjoitti:

miksi jännitin jo pikkutyttönä ja 16v sain ensimmäisen paniikkikohtauksen, en ollut kahvia en teetä, en colaa suklaasta puhumattakaan enkä mitään mikä olis sisältänyt kofeiinia nauttinut, kun olin niin köyhästä kodista ettei tälläisiin ylellisyyksiin ollut varaa, ainoastaan leipää, maitoa, perunaa ja niin sanottua hopeateetä joka koostui keitetystä vedestä johon laitettiin tilkka maitoa, nyt kun olen jo 60v paniikkia ei enää ole ja juon kahvia, teetä ym kofeiinia sisältäviä tuotteita.

Paniikkihäiriö aiheutuu ainakin lihassolujen hajoamisen yhteydessä vapautuvista porfyriineistä. Lihassolujen hajoamisen mekanismeja ei tunneta lääketieteessä, mutta kofeiinin lisäksi sitä aiheuttaa kaikki muukin, mikä kohottaa stressihormonien määrää. Mekanismi voi käynnistyä niin monesta syystä, joille voi olla perinnöllistä alttiutta, että on täysin mahdotonta edes yrittää miettiä, mikä sinun oireesi nuoruudessa laukaisi.

Ellei kofeiini aiheuta sinulle oireita, et ilmeisesti ole sille herkkä. Oireita tulee noin 10-20 prosentille käyttäjistä, minulta ne pilasivat koko elämän jo kolmekymppisenä, jolloin jouduin niiden vuoksi työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt olen täysin oireeton, mutta ikää on jo 55.

• luottohenkilö

Luottamustehtäviä myöten.Olen vielä lisäksi valtuustossa ja kunnanhallituksessa.
      Ja ikää yli kuusikymmentä.-Lapsuudesta minullakin kaikki alkoi.Isä itse hyväntahtoisuus,mutta oma
      äiti kuoli viisivuotiaana ja pelkäsin jumalattomasti äitipuolta.(tosin suotta)Mutta kun akat suhkivat takanapäin ja kyselivät kauttarantain äitipuolesta.-Aloin pelätä akkoja...
      Sitten sain miniän osan.Appeni vihasi henkeen ja vereen asti.Ainainen jännitys päällä 15 vuotta.
      Sitten perintöriidat,läheisten kuolemat.Nyt on tyhjä pesä,en osaa oikein olostua,koska jouduin
      eläkkeelle vastoin tahtoani.-Miksi oikein jännitän?Mikä auttaisi?

• luottohenkilö

SINULLE VIISIKYMPPINEN,KOKEILE AINAKIN.
        Minulle tuskin enää antaisivatkaan:olen jo syönyt
        viisi vuotta ja lopettanut.Lievä sydänkohtauskin on ollut ja
        lääkitys siihen.Tuskin saisin hormoneja,mutta jätän nyt
        masennuslääkkeet pois.Otan joko Sirdaluksia tai Opamania
        puolikkaan illalla kokeeksi.-Iho on valkoisilla näppylöillä
        ja kutiaa.Pää entistä sekavampi ja väsyttää,väsyttää...

• Apua meditaatiosta

Itse olen saanut suuren avun meditoinnista. Kannattaa ehdottomasti kokeilla kahden viikon ajan joka päivä ja havaita miten se vaikuttaa. Kannattaa googlettaa ja löytää oma tapa meditoida. Itse lasken hengityksiä yhdestä kymmeneen 20 min ajan.

• Mikä_avuksi

Vanha hyvä ketju.

En pysty minäkään rentoutumaan ja pahenee iän myötä.

• AhdistunutMies

Minäkin kuvittelin vielä joskus parikymppisenä että kyllä nää pelot ja ahdistus vanhemmiten ohi menee ja pääsen näistä vielä yli ja elämässä eteenpäin ja paskat. Pahemmaksi vain on kaikki mennyt eikä ole enää pienimpiäkään itsevarmuuden rippeitä jäljellä. Ei kannata uskoa kun joku yrittää lohduttaa että vanhemmiten epävarmuus karisee. Ei se valitettavasti niin ole.

• Huhhuijjuu

En siis olekaan ainoa lajissaan.

• Anonyymi

Keho ja pää ylikierroksilla koko ajan.

• Anonyymi

Väittäisin, että useimmat jännittävät. Jos puhuvat muuta, valehtelevat.
        Ja varsinkin suomalaiset. Minullakin olisi pitänyt olla ainakin beetasalpaajia apuna.
        Diapam vielä parempi, mutta vain silloin tällöin.
        Kodeiinissähän on kolmenlaisia. Yks oksentaa, toinen saa avun, mutta ei jää koukkuun, kolmas jää koukkuun. Olen se keskimmäinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      26
      2778
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2312
    3. 148
      2264
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      53
      2190
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1802
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      389
      1662
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      98
      1597
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      298
      1485
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1419
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      133
      1418
    Aihe