Herpeksen estolääkityksestä.

RikkiJaLyöty

(Ja näin ennakkoon, tämä ketju on vain täysin asiallisille vastauksille, mitään tuntemattomien haukuntaa ei kiinnosta kuulla.)

Millaisia kokemuksia teillä muilla HSV2-kantajilla on taudin estolääkityksestä? Auttaako se oikeasti pitämään oireet poissa/tai edes lieventämään niitä?

Minulla on ollut aivan helvetillinen tilanne tartuntani kanssa; se oireilee 1-2 kertaa kuussa sekä suussa että tuolla alaosastossa, mojovin rakkuloin. Ei siinä mitään, saatu mikä saatu, mutta entistä epäoikeudenmukaisemmaksi tilanteen tekee se, että itse sain tartuntani kumppanini pettäessä minua. Ja oikeastaan fyysisiä oireita pahempina pidän jatkuvaa psyykkistä huonoa oloa, likaisuuden ja arvottomuuden tunnetta.

Onko eri valmisteilla eroa tässä asiassa? Tuo asikloviiri on ollut omassa tapauksessani yhtä tyhjän kanssa, mutta kalliimpiinkaan ei olisi oikein varaa, koska olen köyhänpuoleinen opiskelija.

Muitakin neuvoja otetaan vastaan, millä keinoin tätä virusta vastaan olisi hyvä taistella! Vähän alkaa vain jo toivo ja voimat mennä. :(

12

2076

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

Viruslääkkeet helpottavat oireita vaihtelevalla menestyksellä noin kolmanneksella koehenkilöistä kaksoissokkotutkimuksissa. Eri aineilla ei ole eroja tehossa, mutta ne saattavat toimia eri yksilöillä.

Luonnonlääkkeistä valkosipulista saatava allisiini on tehokkain, itse pääsin sillä eroon rakkuloinnista useiksi vuosiksi kokonaan. Alla olevassa keskustelussa on selostus hommasta ja linkit tieteellisiin tutkimuksiin, jotka selvittävät sen toimintaperiaatteen ja todistavat sen tehon lääketieteellisillä tutkimusmetodeilla.

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/8518040/40373643

• HSVIIIIII

ainakin minua. Itse olen kärsinyt herpeksestä 12 vuotta erittäin usein uusivin oirein. Vanhat rakkulat ovat olleet juuri paranemassa, kun uutta jo puski alta... Ja tätä sitten tapahtui vähintään kerran kuukaudessa. Lysiinistä tai valkosipulista ei ollut minulle apua, vain asikloviiri auttoi ja niin että söin sitä vähintään vuoden. Lyhyemmät jaksot vain siirtivät oireiden alkua niin, että estolääkityksen loputtua olinkin sitten viikkokausia herpeksen kourissa. Asikloviiri on hemmetin kallista, mutta itse tein niin, että aloitin 800 mg:n päiväannoksella ja jonkin ajan jälkeen vähensin 600 milligrammaan päivässä. Tämä on pitänyt herpeksen poissa siis yli vuoden. Nyt lopetin estolääkityksen ja sama uusimistahti näyttää palanneen eli kerran kuussa taas kärsitään... Täytynee palata estolääkitykseen, sillä oireet lieventyivät tuon estolääkityksen ansiosta. Ja on todella mahtavaa henkisesti, kun ei tarvitse jatkuvasti kytätä alapäätä, että sykkiikö siellä taas rakkulat. Suosittelen! Jos vain lompakko kestää...

• Ap.

Tuota valkosipulia en ole kokeillutkaan, mutta on jotenkin hieman sellainen fiilis, ettei ainakaan minun limakalvoni oikein kestäisi noin rajua käsittelyä...ja kun minulla tosiaan on melkein kaiken aikaa rakkulat päällä; voipi tuntua varsin kivuliaalta.

Tuo asikloviiri ei ole itselläni oikein toiminut, ainakaan noissa pienissä kuureissa. Aloitan itsekin nyt estolääkityksen 800 milligrammalla, katsotaan, miten homma etenee. Toivon niin, että tilanteeni hieman helpottaisi! :( Mutta tuohon hintaan kommentoidakseni, käsittääkseni tuo asikloviirihoito ei maksa kuin 20-30 euroa kuussa. Sen jopa minä pystyn säästämään, tosin oon kyllä valmis tekemään melkein mitä vaan, jotta asiat lähtisivät taas sujumaan.

• poppanen_

Itsellä on auttanut kun aloitin Aciclovir Ranbaxy 800mg. Jotain kolmisen kuukautta oon nyt syönyt ja oireita ei ollenkaan. Ajattelin kokeilla ja vähentää annoksen puoleen, saa nähdä kuinka käy. Itsellä on tullut kauhea akne kun lopetin e-pillerit mutta olen alannut miettiä voisiko Aciclovirilla olla jotain vaikutusta..onko kellään kokemuksia ihomuutoksista ku aloittanut estolääkityksen??

• kokenutta
        poppanen_ kirjoitti:

Itsellä on auttanut kun aloitin Aciclovir Ranbaxy 800mg. Jotain kolmisen kuukautta oon nyt syönyt ja oireita ei ollenkaan. Ajattelin kokeilla ja vähentää annoksen puoleen, saa nähdä kuinka käy. Itsellä on tullut kauhea akne kun lopetin e-pillerit mutta olen alannut miettiä voisiko Aciclovirilla olla jotain vaikutusta..onko kellään kokemuksia ihomuutoksista ku aloittanut estolääkityksen??

säätää annostusta noin pieneksi. 400 mg:lla päivässä et varmasti saa estolääkityksestä toivottua tehoa. 600 ehdoton minimi, suosittelisin kyllä ihan ohjeen mukaan 800mg päivässä, niin pysyy poissa.

• HeRpiE

Mulla herpes kiusannut jo kohta 6 vuotta, oireili kerran kuussa eli liki kokoajan päälllä. Kokeilin esto lääkitystä lyhyitä kuureja, välillä tehos välillä ei. Söin pitkään acloviriä 400mg 2Xpäivä, kunnes lääkäri ehdotti että kokeilisin puolikkaalla annoksella eli 1x400mg, ja ensin luulin että helvetti alkoi uudestaan mutta ei, hetken oireili sitten rauhoittui, nyt kiusaa max pari kertaa vuodessa mutta jos sillä selviän niin tyytyväinen olen. :)
      Ja syön siis jo neljättä vuotta estoa tauotta, en tiedä kuinka terveellistä se on mutta ei lääkäri ole asiaan kommentoinut ja ja pieni hinta siitä että mielenterveys pysyy.... Jaksamista!

• lääkkeetön

Siis syötkö jatkuvasti joka päivä lääkkeitä? entä käytätkö salvaa? paljonko kyseinen lääkintä tulee kuukaudessa maksamaan?

• HeRpiE
        lääkkeetön kirjoitti:

Siis syötkö jatkuvasti joka päivä lääkkeitä? entä käytätkö salvaa? paljonko kyseinen lääkintä tulee kuukaudessa maksamaan?

siis kyllä joka ilta otan napin. En käytä muuta, valkosipulia joskus kokeilin, laihoin tuloksin. 60tabletin paketti taitaa maksaa jonkun 34e, eli se on noin kahden kuukauden satsi, Ei paha siitä ilosta että pysyy aika kivasti kurissa.
        :)

• (:Itsensäkaveri:)

Itse olin henkisesti myös ihan rikki ja koin saman kaltaisia tuntemuksia tartunnan saatuani.. En voi edes kuvitella miltä tuntuu, kun tartunnan saa kumppanilta ja vielä uskottomalta sellaiselta. Ei tämä helppoa ole, varsinkaan aluksi. Onko siitä pitkä aika, kun sait tartunnan? Nimittäin mulla se oli tosi paha alkuun, mutta ajan myötä se on nyt alkanut helpottaa. Lopetin lääkkeet, kun virus puhkesi ja sen jälkeen se on helpottanut.. En käytä mitään lääkkeitä..

Onko sulla ketään, kenen kanssa jutella asiasta? Olis tosi hienoa jakaa jonku kanssa näitä herpeshermonraastajan tuomia fiiliksiä, sitä kun ei 'terve' kaveri aina ymmärrä eikä oikein haluakaan. Eihän tämä keskustelunaiheena mistään mukavimmasta päästä tosiaan ole.

• Ap.

Tuki olisi todellakin tervetullutta, sillä itsekin olen huomannut, ettei näitä "terveitä" ystäviä tunnu oikein haluttavan koko asiasta puhua. Jollain tasolla ilmeisesti sitte liian ahdistavaa, kenties? Ite sain tartuntani reilu vuosi sitten. Tiedän kyllä, että näillä oireilla on tapana hellittää ajan kuluessa, mutta vielä ne kiusaavat elämää häiritsevästi. :(

• kokenut..
        Ap. kirjoitti:

Tuki olisi todellakin tervetullutta, sillä itsekin olen huomannut, ettei näitä "terveitä" ystäviä tunnu oikein haluttavan koko asiasta puhua. Jollain tasolla ilmeisesti sitte liian ahdistavaa, kenties? Ite sain tartuntani reilu vuosi sitten. Tiedän kyllä, että näillä oireilla on tapana hellittää ajan kuluessa, mutta vielä ne kiusaavat elämää häiritsevästi. :(

ihana lukea ettei ole yksin tämän asian kanssa, mulla todettiin herpes ehkä jokusen kolme viikkoa sitten.Olen ihan yksin asian kanssa ja olisi kiva puhua aiheesta muiden kohtalotovereiden kanssa.Ehkä jossain muualla kuin täällä :) Kuinka olette selvinneet kipujen kanssa? Tai mistä huomaa että herpes on taas tulossa tervehtimään? osaisiko sitä jollain tavalla "estää" tai saada heti lääkityksen ennen kuin ehtii puhkemaan oikein kunnolla. Mulla oli yhtä helvettiä 1,5viikkoa kunnes rupes lääkkeet jelppii, en haluaisi yhtä kivuliasta kokea enään uudelleen :/ ottakaa yhteyttä tänne jos haluatte jutella asiasta...

• (:itsensäkaveri:)
        kokenut.. kirjoitti:

ihana lukea ettei ole yksin tämän asian kanssa, mulla todettiin herpes ehkä jokusen kolme viikkoa sitten.Olen ihan yksin asian kanssa ja olisi kiva puhua aiheesta muiden kohtalotovereiden kanssa.Ehkä jossain muualla kuin täällä :) Kuinka olette selvinneet kipujen kanssa? Tai mistä huomaa että herpes on taas tulossa tervehtimään? osaisiko sitä jollain tavalla "estää" tai saada heti lääkityksen ennen kuin ehtii puhkemaan oikein kunnolla. Mulla oli yhtä helvettiä 1,5viikkoa kunnes rupes lääkkeet jelppii, en haluaisi yhtä kivuliasta kokea enään uudelleen :/ ottakaa yhteyttä tänne jos haluatte jutella asiasta...

Olisi tosi hienoa jakaa näitä fiiliksiä tosiaan jossain muualla ja keskustella asiasta kohtalotovereiden kanssa.. Itse löysin sivuston nimeltä Herpestreffit ja siellä voi hakea myös seuraa tartunnan saaneista.. Olisi todella helppoa ryhtyä suhteeseen, ilman että tarvii jännittää toiselle puhumista ja toisen reaktiota =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4383
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1713
    4. Ymmärrätköhän nainen

Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1373
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1347
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe