Mikä eläin helppohoitoinen eläin sopisi parhaiten?

Kadi

Voisitteko suositella jotain melko helppohoitoista häkki tai terraario eläintä. Itse oon ajatellut frettiä, hiirtä tai papukaijaa tai jotain semmosta...
Haluaisin eläimen ja olen etsinyt tietoa mutta tuntuu että aina jokin juttu ei sovi siihen eläimeen mitä "etsin". Eli mitkä eläimet sopisi mulle hoidettavaks jos nää ois ehdot:

1)Ei tarvitse toista saman lajin eläintä seurakseen välttämättä

2)Häkkiä ei ole hirveän vaikea hoitaa eikä häkkiä tarvitse puhdistaa ihan joka päivä

3)Olis kiva jos eläin vois ns. "käydä" ulkona (ei ole pakko)

4)Eläin voisi olla huoneessa irrallaan kun oon vahtimassa sitä mutta ettei tartteis olla koko ajan juoksentelemassa ympäri huonetta

5)Olis kiva myös jos eläintä vois pitää käsissä

6)ja olis muutenkin melko helppohoitoinen

joo no jonkinlaisen tommosen eläimen haluisin
varmaan semmosta ei ookkaan mutta ois kiva jos voisitte auttaa mua hankkimaan pienen eläimen

14

2015

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vegata

      fretti on ainakin isohoitonen (kait...) ja papukaijoista en tiedä taas yhtään mitään. mutta voin nyt kertoa pikkasen gerbiileisä ja hamsuista ja rotista:
      hamsut: niitä pidetään yksittäin, koska ovat erakkoja. ovat tod. helppohoitoisia. ikävä kyllä ne ovat yöeläimiä joten ainoastaan iltaisin voi niiden kanssa puuhata. niitä voi pitää vapaana lattialla, ja istua sen seurana. kun se on vähän haistellut uusia hajuja, se tulee pian kiipeilemään paidan sisään jne. ne on aika sylivaaveja.
      gerbiilit: ne on lähinnä päivä eläiiä, mutta niiden kanssa voi puuhata oikeestaan milloin vain, koska ne elää "jaskoissa" puuhaa pari tuntia, ja nukkuu pari tuntia. puuhaa pari tuntia ja nukkuu pari tuntia jne. ne herää siis tosi nopeesti ja on aina valmiina. gerbulle tarvis isohkon akvaarion/matelian terraarion, joka pitää siivoja n. kerran kuukaudessa tai joka toinen kuukausi riippuen siitä kuinka iso se on. gerbiilit eivät sylissä viihdy niin hyvin kun hamsteri, mutta ovat lähes yhtä helppohoitoisia.
      rotat: rotille tarvitsee kaikkein eniten tilaa ja aikaa. kaikkein paras asumus on tavalliseen kaappiin rakennettu häkki. (kysele rotta palstalta sivuja, missä on teko ohjeita) rotat ovat näistä kaikkein seurallisimpia, ne pysyy olkapäällä, ja ne voi käydä kahmasemassa syliin nukkumaan, kun katsoo teeveetä. tod. lutusia elukoita :)
      kannattaa myös googlesta käydä katsomassa muita lajeja.

      • Alina

        Nimittäin ne ovat kumpikin vaativia lemmikeitä. Mielestäni mitään papukaijaa, oli sitten kyse undulaatista tai isommasta, ei pidä aloittelijan ottaa. Lisäksi ne vaativat poikkeuksetta lajitoverin sauraa, paljon ulkoilua, tilaa, niitä ei aina voi edes koskea, ovat kalliita jne. Eli siis ei sovi sinun vaatimuksiisi. Koska ilmeisesti olet lemmikkisaralla aloittelija, niin hiiret, rotat, gerbiilit yms. olisivat ihan hyvä vaihtoehto. Toisaalta myöskään nämä eläimet eivät missään nimessä ole onnellisia ja elä täysipainoista jyrsijän elämää ilman lajitoveria.
        Sellaista eläintä ei ole olemassakaan, mikä olisi täysin vaivaton, mutta on niitä, jotka ovat helpompia Itse olen ekan lemmikkini saanut 6-vuotiaana, se oli hamsteri. Nyt kaksikymppisenä minulla on ehtinyt olla todella monia eri lajeja jyrsijöistä koiriin ja matelijoihin. Siksi neuvonkin kokemuksesta. On todella hyvä, että mietit millaisen eläimen haluat _ennen_ kuin otat sen. Mutta nuo vaatimukset eivät kyllä toteutuneet missään ehdottamassasi lajissa. Mietipä kuitenkin vaikka hiiriä, rottia, hamsteria tai gerbiilejä. Ne ovat hyviä ja mielenkiintoisa lemmikeitä, jotka eivät kuitenkaan vaadi mielettömiä :)Toisaalta ainoa, mikä kunnolla täsmäsi vaatimustesi kanssa on hamsteri. Se ei tarvitse eikä edes siedä lajitoveria, ei vaadi mahdottomia, voi pitää vapaana iltaisin (siitä hamsusi pitäisi) jne. Luepa David Adlertonin kirja Pikkujyrsijöiden hoito, siitä saat hyvää tietoa.


    • Otto

      Siinä helppohoitoinen lemmikki jonka kanssa on kiva käydä ulkonakin.

      • Juup.

        Gerbiilit ja rotat haisee aika paljon, joten niitten häkki/terraario on kyllä siivottava aika usein!! Vaikka kaks kertaa viikossa pissa ja kakka nurkat otettava pois. Koko häkin voi sitten kokonaan tyhjentää esim. kerran kuussa, riippuen tietty häkin ym. KOOSTA!! Mulla on ittelläni 3 rottaa ja 4 gerbiiliä sekä kani. Ja ehkä se kani sopisi sullekkin!! Kaneilla voi pitää sellasta häkkiä mihin ne tarvittaessa itse pääsee, ja ne oppii tosi nopeesti tekemään tarpeensa sinne häkkiin johonkin nurkkaan, eikä pitkin asuntoa. Olis hyvä myös laittaa ruuat häkkiin, että pääsee halutessaan syömään millon haluaa!! Tsemppiä!!


      • vegata
        Juup. kirjoitti:

        Gerbiilit ja rotat haisee aika paljon, joten niitten häkki/terraario on kyllä siivottava aika usein!! Vaikka kaks kertaa viikossa pissa ja kakka nurkat otettava pois. Koko häkin voi sitten kokonaan tyhjentää esim. kerran kuussa, riippuen tietty häkin ym. KOOSTA!! Mulla on ittelläni 3 rottaa ja 4 gerbiiliä sekä kani. Ja ehkä se kani sopisi sullekkin!! Kaneilla voi pitää sellasta häkkiä mihin ne tarvittaessa itse pääsee, ja ne oppii tosi nopeesti tekemään tarpeensa sinne häkkiin johonkin nurkkaan, eikä pitkin asuntoa. Olis hyvä myös laittaa ruuat häkkiin, että pääsee halutessaan syömään millon haluaa!! Tsemppiä!!

        mielstäni gerbiilit eivät kyllä haise yhtään... minulla on gerbiileillä lähes 300 litranen matelian terraario ja taso, minne ne yleensä pissaavat. tasolla pidän pahvia laustana, ja sen vaihdan n. 2 kertaa viikossa, ja muuten pesen kerran kahdessa kuukaudessa. eikä haise yhtään. hamsterini taas haisee huomattavasti pahemmalle.


      • *animal92*
        Juup. kirjoitti:

        Gerbiilit ja rotat haisee aika paljon, joten niitten häkki/terraario on kyllä siivottava aika usein!! Vaikka kaks kertaa viikossa pissa ja kakka nurkat otettava pois. Koko häkin voi sitten kokonaan tyhjentää esim. kerran kuussa, riippuen tietty häkin ym. KOOSTA!! Mulla on ittelläni 3 rottaa ja 4 gerbiiliä sekä kani. Ja ehkä se kani sopisi sullekkin!! Kaneilla voi pitää sellasta häkkiä mihin ne tarvittaessa itse pääsee, ja ne oppii tosi nopeesti tekemään tarpeensa sinne häkkiin johonkin nurkkaan, eikä pitkin asuntoa. Olis hyvä myös laittaa ruuat häkkiin, että pääsee halutessaan syömään millon haluaa!! Tsemppiä!!

        Gerbiilit ei haise! Niitä juuri kehutaankin sen takia, että ovat lähes hajuttomia! Gerbiilien pitopaikkaa ei tarvitse edes puhdistaa kun n. 2viikon-kuukauden välein! Ja vielä yksi asia:
        Gerbiilejä EI SAA PITÄÄ HÄKISSÄ! Gerbiilien asuinpaikka on terraario!
        Sori jos tuli vähän valitettua, mut alko vaan pänniin...


    • *animal92*

      Gerbiilit sopivat musta aika hyvin tuohon.
      Ne eivät haise, ja niiden terraariota (huom. TERRAARIO! Ei häkki...) ei tarvitse usein puhdistaakaan. Ne kyllä tarvitsevat lajitoverin, kaksi gerbiiliä on hyvä. Ne ovat uteliaita ja tykkäävät kiivetä olkapäille sun muualle. Ne tarvitsevat virikkeitä ja niitä pitää n. kerran päivässä päästää juoksemaan lattialle. Ulos niitä ei kyllä ole hyvä päästää, koska ovat niin hyviä karkaamaan.
      Lue vaikka gerbiileistä jostain nettisivuilta enemmän tietoa, tähän ei jaksa kaikkea listata:)
      Mut gerbiilit on hyviä lemmikkejä:D

      • Kadi

        no gerbiilit kuulostaa kyllä hyvältä. näinkin niitä eläinkaupassa viime viikolla. kävin vaan kattelemassa. mulla on kyllä jo koira ja kissa tai siis mun perheellä on mutta haluaisin ihan oman lemmikin että se kiintyisi muhun.

        niin pari kyssää gerbiileistä.

        tykkääkö gerbiilit kun niitä pidetään sylissä ja silleen?

        saattaako ne pureskellä huonekaluja tai johtoja kun ne on irti?

        voiko kahta urosgerbiiliä pitää samassa häkissä vai rupeaako ne tappelemaan?

        ja jos ostaa eläinkaupasta gerbiilejä niin tuleeko niiden mukana joku lappunen jossa lukee millon ne on synnytetty?

        pitääkö niille ottaa jotain rokotteita?

        sori aika paljon kyssiä mutta en tiedä paljoakaan jyrsijöistä vaikkakin oon käyny internetistä etsimässä tietoo erilaisista jyrsiöistä.


    • Katjuska

      mun mielestä toi kuulosti siltä et et tiedä viel yhtään minkä hankkisit etkä tunne noita vaihtoehtoeläimiä ollenkaan!käy näyttelyis,kysele kasvattajilta,lue kaikki mitä saat käsiis!
      hamsut on ihania pieniä vipeltäjiä,kääpiöt voi elää pareittain tai laumassa,ehdottomasti terraariossa,yöeläimiä.
      gerbut on ihania vipeltäjiä myös,jyrsijöitä,tarttee ehdottomasti ison (ja syvän) terraarion jossa kaivella.
      kanit on sun listaas verraten liian "kovatöisiä",vaikka ovatkin helppohoitosia.
      1.gerbut (mun gerbut ainakaan) ei viihdy sylis,lattia on paljon mielenkiintoisempi paikka:)
      2.jyrsii kaikkea mahdollista!mun gerbut jyrsi mm.matosta loimilangat,sähköjohtoja(jos unohtu lattialle),paitoja,kaikki mahdolliset paperit ja jopa seinästä tapettia...:)
      3.mun gerbut oli poikia,tosin vanhempina alko sit "tappeleen",nahistelivat kovaäänisesti ja joskus tuli vähän verta->toinen eri terraarioon "jäähylle"
      4.ei
      5.ei

    • tyttö 84

      Tossa jo aikasemmin ehdoteltiinkin jyrsijöitä, joista mun mielestä olis hyvä alottaa. Fretti ei missään nimessä ole siitä helpoimmasta ja huolettomimmasta päästä, enkä välttämättä mitään papukaijaa suosittelisi. Tosin lintutietämykseni on hyvin vajaavaista...

      1. Hamsterithan eivät tartte lajitoveria.
      2. En tiedä, miten häkkiä "hoidetaan", mutta tuskinpa jyrsijöiden jätösten siivoaminen on kovin hankalaa. (verrattuna esim. frettien jätösten keräilyyn).
      3. Kanihan viihtyy ulkona.
      4. Kani sopii tähänkin, ehken myös marsu. Fretin täytyy antaa "juoksennella" mielellään koko ajan vapaana, vertaa vaikka kissaan.
      5. Eikös kaikkia jyrsijöitä voi pitää sylissä/käsissä?
      6. En tiedä, että jyrsijöissä olis kovinkaan suuria ja ylitsepääsemättömiä hoitovaatimuksia. Fretti taas ei vieläkään ole siitä helpoimmasta päästä, joten unohda se. Papukaijaa myöskään et voi viedä ulkona "käymään".

      Hiiri, gerbu, rotta, kani, marsu, hamsteri.... Jyrsijöistä löytyy varmasti sopiva vaihtoehto juuri sinulle. =)

    • eläin--rakas

      Heips..

      Haluaisin että joku antaisi mulle Vaihtoehtoja johonkin semmoiseen eläimeen joka sopii 12.vuotiaale tytölle!
      Helppo ja että sen voi itse ihan hoitaa

      mielellään joku pieni lemmikki mutta ei esim: alle 3 vuotiaaksi elävää
      Mutta voitteko jonkun keksiä??

      • Sun ikänen pystyy kyllä jo hoitamaan ihan mitä tahansa jos kiinnostusta riittää. Riippuu mitä pitää pienenä. Pitkäikäisiä esim marsut, kanit, chinchilla, degut, gerbiilit, liskot, kilpikonnat, neitokakadut, undulaatit jne jne :D

        Omia suosikkejani on rotat: ihania, kuin pieniä koiria, ainoa huono puoli just lyhyt ikä ( ja okei myönnetään, kyllä nää paikkojakin tuhoaa :D)


    • huiiisusi

      Fretti ei sovi sinulle eikä varsinkaan papukaija!!!Vaativia ovat. Joku kultahamsteri sopisi noihi nkriteereihin, koska 1.yksineläjä 2. ei kovin iso homma häkissä (huom.häki ntulee olla tarpeeksi suuri silti) 3. no ei voi ulkoilla 4.jaloittelee mielellään ja sen pitääkin jaloitella.Muista aina vahtia! 5. voi pitää käsissä (ota hamsteri varmasti hyvältä kasvattajalta nii non kesy) 6. ei vaadi hirveästi, kunhan syötät laadukasta ravintoa päivittäin, pidät häki npuhtaana,vaihdat raikkaan veden ja huolehdit että hamsu on vedottomassa lämpimässä ja turvallisessa ympäristössä.Ja sille on puuhaa.

    • Anonyymi

      Joku pörröinen mutta helppohoitoinen esim.pupu

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe