Turvallinen swan???

Swan-tte

Olen miettinyt tuollaista vanhempaa swania, kun niitä niin kehutaan.
Olen niitä nyt katsellut, ja tuntuu melko tyhmältä ja jopa vaaralliseltakin ratkaisulta tuo kiipeily, jota joutuu suorittaan päästäkseen istuinaukosta sisälle.
Hassua että veneen kannesta on tehty esterata.
Onkohan swanilla sellaista "tavallista" kansiratkaisua?

36

2782

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • s&s:n

      suunnittelemissa on perinteinen istuinkaukalo, tai ainakin helpommin sisäänkuljettava kuin Hollandin suunnittelemissa. S&S:n suunnittelemat on mielestäni kyllä hienompia ja mukavempia purjehtia. Molemmissahan on perinteiset toppirikit eli genuassa on kokoa.

    • Bawaman

      Juu ei kyllä Bava on parempi...

      • jdfgpiuy

        Totta turiset, vuosikymmeniä vanhan Swanin hinnalla saat uudehkon Bavarian joka on monessa suhteessa huomattavasti parempi vastine sijoitetulle rahalle.


      • S&S klassikot
        jdfgpiuy kirjoitti:

        Totta turiset, vuosikymmeniä vanhan Swanin hinnalla saat uudehkon Bavarian joka on monessa suhteessa huomattavasti parempi vastine sijoitetulle rahalle.

        mutta todellisuudessa klassikko-Swanista haaveilevalle Bavaria on aivan toisesta maailmasta. Se ei ole mikään vaihtoehto ainakaan, jos asianomaisella on omaa purjehduskokemusta swaneista ja bavoista. Ehkä heitto bavarioista ja niihin sijoittamisesta olikin tavanomaista provoilua - tai kateutta swanien omistajia kohtaan?


      • dofglkj
        S&S klassikot kirjoitti:

        mutta todellisuudessa klassikko-Swanista haaveilevalle Bavaria on aivan toisesta maailmasta. Se ei ole mikään vaihtoehto ainakaan, jos asianomaisella on omaa purjehduskokemusta swaneista ja bavoista. Ehkä heitto bavarioista ja niihin sijoittamisesta olikin tavanomaista provoilua - tai kateutta swanien omistajia kohtaan?

        ....mutta todellisuudessa uudesta laadukkaasta käyttöautosta haaveilevalle ruosteinen ja käryävä vuoden 1979 "klassikko" mersu on aivan toisesta maailmasta. Se ei ole mikään vaihtoehto ainakaan, jos asianomaisella on omaa ajokokemusta mersuista ja nykyautoista. Ehkä heitto mersuista olikin tavanomaista provoilua - tai kateutta kunnollisten modernien autojen omistajia kohtaan.


      • -Mika-
        dofglkj kirjoitti:

        ....mutta todellisuudessa uudesta laadukkaasta käyttöautosta haaveilevalle ruosteinen ja käryävä vuoden 1979 "klassikko" mersu on aivan toisesta maailmasta. Se ei ole mikään vaihtoehto ainakaan, jos asianomaisella on omaa ajokokemusta mersuista ja nykyautoista. Ehkä heitto mersuista olikin tavanomaista provoilua - tai kateutta kunnollisten modernien autojen omistajia kohtaan.

        ...välttämättä autovertausta halutaan käyttää (vaikka veneet rinnastuu enneminkin asuntoon kuin autoon) niin taitaa olla niinpäin, että nykymuoviyariksessa istuva katsoo ihaillen 60-70 luvun Jaguaria tai Bentleytä tai Rolls-Roycea ja ajattelee, että tuollaiseen kun joskus olisi varaa....


      • menee
        -Mika- kirjoitti:

        ...välttämättä autovertausta halutaan käyttää (vaikka veneet rinnastuu enneminkin asuntoon kuin autoon) niin taitaa olla niinpäin, että nykymuoviyariksessa istuva katsoo ihaillen 60-70 luvun Jaguaria tai Bentleytä tai Rolls-Roycea ja ajattelee, että tuollaiseen kun joskus olisi varaa....

        se yaris menee pian kaatikselle mutta bentley..


      • Swan..
        dofglkj kirjoitti:

        ....mutta todellisuudessa uudesta laadukkaasta käyttöautosta haaveilevalle ruosteinen ja käryävä vuoden 1979 "klassikko" mersu on aivan toisesta maailmasta. Se ei ole mikään vaihtoehto ainakaan, jos asianomaisella on omaa ajokokemusta mersuista ja nykyautoista. Ehkä heitto mersuista olikin tavanomaista provoilua - tai kateutta kunnollisten modernien autojen omistajia kohtaan.

        Uudesta ladasta(bavaria) haaveilevalle on käytetyn klassiko rollsin(swan) tarjoaminen turhaa, kun ei ole kokemusta eikä hajuakaan kyseisestä autosta.
        Usein niillä klassikoilla ajelevilla on myös käyttiksenä uusi japaninritsa.


      • hohhoo99
        jdfgpiuy kirjoitti:

        Totta turiset, vuosikymmeniä vanhan Swanin hinnalla saat uudehkon Bavarian joka on monessa suhteessa huomattavasti parempi vastine sijoitetulle rahalle.

        oliko tää provo ?


      • seadog
        -Mika- kirjoitti:

        ...välttämättä autovertausta halutaan käyttää (vaikka veneet rinnastuu enneminkin asuntoon kuin autoon) niin taitaa olla niinpäin, että nykymuoviyariksessa istuva katsoo ihaillen 60-70 luvun Jaguaria tai Bentleytä tai Rolls-Roycea ja ajattelee, että tuollaiseen kun joskus olisi varaa....

        Niin Yariksen omistaja ei tiedä että se 60...70 Jaguar tai Rolls-Royce josta hänkin haaveilee on ollut omistajalleen halvempi hankkia kuin hänen ajopelinsä, mutta tosiasiassa niissä on niin palon teknisiä heikkouksia, että sellaisen ylläpitämien olisi Yariksen omistajalle mahdotonta. Toki kun klassikon saa kerran suurella vaivalla ja rahanmenolla hyvään kuntoon on siitö iloa vuosikymmeniksi eteenpäin, jos vaan lompakko kestää huoltoasemalla vierailut ja määräaikaishuollot.

        Auto ei ehkä ole kuitenkaan sopiva vertaus tässä, tavallinenkin vene on tehty useamman vuosikymmenen käyttöä silmälläpitäen, ainakin toivon että valmistajat näkevät asiat näin, laadukasta autoa suunnitellessa on sen sijaan aivan tavallista jos sille silloin ei ajatella yli 10v käyttöikää.

        Yksi asia mikä tässä vertauksessa kuitenkin pätee on se että vanhasta Swanista saa jos on valmis näkemään vaivaa ja investoimaan hankintaansa hieman enemmän hyvän ja laadukkaan veneen vuosikymmeniksi eteenpäin. Jos taas haluaa päästä helpommalla on varmastikkin uusi Bavaria varmempi valinta. Se kumpi näistä on parempi purjehtia lienee selvää kuten myöskin se kumpi on kesämökkinä käytännöllisempi.


      • Kokemusta on
        Swan.. kirjoitti:

        Uudesta ladasta(bavaria) haaveilevalle on käytetyn klassiko rollsin(swan) tarjoaminen turhaa, kun ei ole kokemusta eikä hajuakaan kyseisestä autosta.
        Usein niillä klassikoilla ajelevilla on myös käyttiksenä uusi japaninritsa.

        En voi yhtyä vertailuusi Bavariasta tuohon venäläiseen automerkkiin. Minulla on Bavaria ja Toyota, eli puhun kokemuksesta. Ladakin on ollut joskus parin kuukauden ajan. Se ei ollut niin luotettava kuin jotkut ovat väittäneet.
        Toyota on ehkä luotettavin kaikista automerkeistä, niin väittävät myös vikatilastot. Se on käytännöllinen auto, eikä siinä joudu maksamaan mistään ylimääräisestä statuslisästä.
        Bavaria on osoittautunut myös luotettavaksi ja käytännölliseksi. Veneiden kohdalla tuo hinnoittelupolitiikka on vielä automaailmaa selkeämmin Bavarian eduksi.
        Lada on Neuvostoliiton aikaansaannos. Bavaria valmistetaan entisessä Länsi-Saksassa lähellä BMW:n synnyinsijoja.


    • Antiswan

      Miksi ostaa swan, ja maksaa 70-luvun veneestä 200 tonnia???
      Jos haluat hyvän veneen merelle, osta Hudson Force 50, Hans Christian tai CA.
      Swanit on ylihinnoiteltuja homeskandeja, jotka eivät todellakaan ole hintansa arvoisia, ellei halua maksaa vain siitä ilosta että voi kehua kuinka hyviä ne swanit onkaan, mahtava vene pohjanmaan pellolta.

      • Hudsoni

      • Antiswan
        Hudsoni kirjoitti:

        Tuollainen Hudson Force olisi todella hieno, melkein saattaisin ruveta taas töihin jotta saisin tuollaisen.
        http://www.yachtworld.com/boats/category/type/Hudson

        Jos nyt yks 50 tonnia on kova este, niin parempi pysyä työttömänä.
        Ja haaveilla veneistä täällä suomi24:llä.


      • ja
        Hudsoni kirjoitti:

        Tuollainen Hudson Force olisi todella hieno, melkein saattaisin ruveta taas töihin jotta saisin tuollaisen.
        http://www.yachtworld.com/boats/category/type/Hudson

        Vauyquiezit on samaa koirankoppi (doghouse) luokkaa kun vanhat Nauticatit. Tunnelma menee pilalle kun maisemaikkunat tulee sisälle kovassa kelissä. Sillon perinteisessä purressa on menty (niitä kauheita portaita pitkin) alakertaan odottamaan jos vaikka keli paranis. Tai oikeesti purjehdittu ilman 120 hp Ford Lehmannin potkua..


      • Antiswan
        ja kirjoitti:

        Vauyquiezit on samaa koirankoppi (doghouse) luokkaa kun vanhat Nauticatit. Tunnelma menee pilalle kun maisemaikkunat tulee sisälle kovassa kelissä. Sillon perinteisessä purressa on menty (niitä kauheita portaita pitkin) alakertaan odottamaan jos vaikka keli paranis. Tai oikeesti purjehdittu ilman 120 hp Ford Lehmannin potkua..

        Isot swanit ja balticit?
        Maailman pahaita veneitä ja monen neliön ikkunat koirankopeissa.
        Laitappas muuten linkkiä, jossa kerrotaan formosan tai hudsonin sisään tulleista ikkunoista.
        Nauticatísta on tullut ikkunaa ja osa koppia sisään, tarkoittanee siis että kaikki suomessa tehdyt veneet ovat vaarallisia.
        Swaneista irronnut kölejäkin, taitanee olla huonompi kuin bavaria.
        Suomalaiset veneet ei vaan kestä.


    • H323

      Kyllä on vaarallista. Bavarian uudessa mallissa on varmaan liukuportaat tai hissi. Jos purjehditte joskus (siis oikein merellä purjeet ylhäällä ja tuulessa) huomaatte ettei purjeveneessä kuljeta kuin kotona.

      • lwwdkd

        Turhapa sitä hommaa on tehdä entisestään vaarallisemmaksi.
        Onhan siinä eroa kovassa kelissä pomppia svanin istuinaukosta esteradan yli sisälle, tai sitten istua pilothousessa musiikki päällä t-paitasillaan kuuma tee-kuuppi kourassa.
        Jokainen valitsee.


      • 40 v merillä
        lwwdkd kirjoitti:

        Turhapa sitä hommaa on tehdä entisestään vaarallisemmaksi.
        Onhan siinä eroa kovassa kelissä pomppia svanin istuinaukosta esteradan yli sisälle, tai sitten istua pilothousessa musiikki päällä t-paitasillaan kuuma tee-kuuppi kourassa.
        Jokainen valitsee.

        Että viittitkin keksiä tollaista p-juttua. Huomaa kyllä, ettet ole ikänä ollut merellä, oikeasti. Kun/jos joskus ekan kerran joudut tuuliseen keliin isolla merellä, et todellakaan ole "tee-kuppi kourassa" musiikkia kuuntelemassa. Todennäköisemmin olet se mamis, joka kuset housussa itkee kotiin ja oksennellen toivoo, ettei "pilothouse" hajoasi ja paatti uppoaisi.


      • lwwdkd
        40 v merillä kirjoitti:

        Että viittitkin keksiä tollaista p-juttua. Huomaa kyllä, ettet ole ikänä ollut merellä, oikeasti. Kun/jos joskus ekan kerran joudut tuuliseen keliin isolla merellä, et todellakaan ole "tee-kuppi kourassa" musiikkia kuuntelemassa. Todennäköisemmin olet se mamis, joka kuset housussa itkee kotiin ja oksennellen toivoo, ettei "pilothouse" hajoasi ja paatti uppoaisi.

        Siltä että olisit ollut merillä 40 vuotta.
        Tekstisi muistuttaa enemmänkin jonkun amistuunaajan uhottelua.
        Voihan se olla että swanissa ollaan kuset housuissa oksentamassa ja ulistaan kotiin.
        Huvittaa tällaset amikset, jotka luulee että kelissä purjehtiminen on niinku kattelis VOR:ia
        http://www.youtube.com/watch?v=WxEFN2READI&feature=related


    • huolimatta

      Sanottakoon nyt ensin, että mielestäni Swan on aika lähellä parasta, mitä rahalla saa. Silti se ei olisi oma valintani pitkään reissuun lähtiessä. Juuri ne kanakopin portaat ovat yksi oleellisia esteitä. Luukun pitäminen kaukana merenpinnasta on toki turvallisuuden kannalta hyvä ajatus, mutta veneessä asuessa se kulku sisään ja ulos pitäisi olla helpompaa. Vähän kuin tulisi kotiinsa tikkaita pitkin katolle ja kattoluukusta sisään. Samoin sisällä olijoilla pitäisi olla toisenlainen näköyhteys ulkomaailmaan kuin reikä taivaassa. Paikallaanolopäiviä cruising-elämässä on kuitenkin verrattomasti paljon enemmän kuin meripäiviä.

      Muutamissa vanhemmissa malleissa on pystyluukku alkaen pääkannen tasolta, joka jo madaltaa tikkaita monella askelmalla ja yhteys ulkomaailmaankin on jo seisomakorkeudesta. Niitä voisi jo harkita.

      • pitkältä reissulta

        Olen samaa mieltä "kattoluukku"-Swaneista ja pidän vanhojen S&S Swanien "normaalia" sisäänkäyntiä selvästi parempana. Sellainen on ainakin Swanien S&S malleissa 36, 37, 40, 43 ja 55. Piirroksia ja kuvia voi katsoa classicswanin sivuilta, jos nämä venemallit eivät ole ennestään tuttuja.
        Tietämäni mukaan Suomeen on ostettu viime vuosina useita klassikkoswaneja, suurin osa niistä on hienossa kunnossa.

        http://www.classicswan.org/swan_by_ss.php


      • turvallisuudesta
        pitkältä reissulta kirjoitti:

        Olen samaa mieltä "kattoluukku"-Swaneista ja pidän vanhojen S&S Swanien "normaalia" sisäänkäyntiä selvästi parempana. Sellainen on ainakin Swanien S&S malleissa 36, 37, 40, 43 ja 55. Piirroksia ja kuvia voi katsoa classicswanin sivuilta, jos nämä venemallit eivät ole ennestään tuttuja.
        Tietämäni mukaan Suomeen on ostettu viime vuosina useita klassikkoswaneja, suurin osa niistä on hienossa kunnossa.

        http://www.classicswan.org/swan_by_ss.php

        swaneihin bridge-kansi on tullut s&s:n valtakaudella. välikannen peruste oli turvallisuus: sitlooran täyttyessä vedellä ei vesi pääse välikannen ansiosta sisätiloihin (ss:n swanit 38, 48, 41, 411, 431, 65, vrt Estonia). Fastnetin 79 jälkeen välikansi nousi vielä tärkeämmäksi turvavarusteeksi samoin kuin nykymittapuun mukaan pienen sitlooran suosiminen.
        Perhepurjehtija arvostaa isoa välikantta sen sisätilan johdosta. Vanhat ns. klassikoswanit ovat sietämättömän ahtaita sisätiloiltaan; tällöin tietysti arvostaa suhteettoman isoa sitlooraa ja helppokulkuisuutta, kun sitlooran on mentävä tilanahtauden johdosta satamassakin jos joku tekee ruokaa, siivoaa petaa tms sisällä.


      • X 37
        turvallisuudesta kirjoitti:

        swaneihin bridge-kansi on tullut s&s:n valtakaudella. välikannen peruste oli turvallisuus: sitlooran täyttyessä vedellä ei vesi pääse välikannen ansiosta sisätiloihin (ss:n swanit 38, 48, 41, 411, 431, 65, vrt Estonia). Fastnetin 79 jälkeen välikansi nousi vielä tärkeämmäksi turvavarusteeksi samoin kuin nykymittapuun mukaan pienen sitlooran suosiminen.
        Perhepurjehtija arvostaa isoa välikantta sen sisätilan johdosta. Vanhat ns. klassikoswanit ovat sietämättömän ahtaita sisätiloiltaan; tällöin tietysti arvostaa suhteettoman isoa sitlooraa ja helppokulkuisuutta, kun sitlooran on mentävä tilanahtauden johdosta satamassakin jos joku tekee ruokaa, siivoaa petaa tms sisällä.

        Valtaosa veneilijöistä ei halua jyrkkiä portaita yli 2 metrin pudotuksella, eivät varsinkaan perhepurjehtijat. Nykyveneissä sitlooda on takaa avoin, jolloin päästään eroon myös onnettoman pienistä ja suojattomista istumalaatikoista.


      • kannatetaan
        X 37 kirjoitti:

        Valtaosa veneilijöistä ei halua jyrkkiä portaita yli 2 metrin pudotuksella, eivät varsinkaan perhepurjehtijat. Nykyveneissä sitlooda on takaa avoin, jolloin päästään eroon myös onnettoman pienistä ja suojattomista istumalaatikoista.

        Näinhän tuo menee. Swanit eivät tosiaankaan ole suosiossa pitkän matkan purjehtijoiden keskuudessa. Siellä arvostuslistan kärjessä ovat Amelin ja Ovnin kaltaiset konstruktiot, vaikka käytännössä kovin monella on ihan "omatekemiä" ja noista merkeistä haaveillaan. Pääomat kun vain eivät kerry seilatessa.


      • Kysyjä???
        turvallisuudesta kirjoitti:

        swaneihin bridge-kansi on tullut s&s:n valtakaudella. välikannen peruste oli turvallisuus: sitlooran täyttyessä vedellä ei vesi pääse välikannen ansiosta sisätiloihin (ss:n swanit 38, 48, 41, 411, 431, 65, vrt Estonia). Fastnetin 79 jälkeen välikansi nousi vielä tärkeämmäksi turvavarusteeksi samoin kuin nykymittapuun mukaan pienen sitlooran suosiminen.
        Perhepurjehtija arvostaa isoa välikantta sen sisätilan johdosta. Vanhat ns. klassikoswanit ovat sietämättömän ahtaita sisätiloiltaan; tällöin tietysti arvostaa suhteettoman isoa sitlooraa ja helppokulkuisuutta, kun sitlooran on mentävä tilanahtauden johdosta satamassakin jos joku tekee ruokaa, siivoaa petaa tms sisällä.

        Joka tulee siihen aukkoon josta mennään sisään.


      • haaveilija...
        kannatetaan kirjoitti:

        Näinhän tuo menee. Swanit eivät tosiaankaan ole suosiossa pitkän matkan purjehtijoiden keskuudessa. Siellä arvostuslistan kärjessä ovat Amelin ja Ovnin kaltaiset konstruktiot, vaikka käytännössä kovin monella on ihan "omatekemiä" ja noista merkeistä haaveillaan. Pääomat kun vain eivät kerry seilatessa.

        Yleensä ne, jotka ylipäätään haaveilee merille lähdöstä haaveilee juuri noista veneistä.
        Veneen itse rakentaneet ja sen hyväksi todenneet harvoin haaveilevat muista, toteuttavat unelmaansa jo.
        Itse haaveilen pallonkierrosta yleensäkin, oli vene sitten mikä vaan.


      • Swanit suosittuja
        kannatetaan kirjoitti:

        Näinhän tuo menee. Swanit eivät tosiaankaan ole suosiossa pitkän matkan purjehtijoiden keskuudessa. Siellä arvostuslistan kärjessä ovat Amelin ja Ovnin kaltaiset konstruktiot, vaikka käytännössä kovin monella on ihan "omatekemiä" ja noista merkeistä haaveillaan. Pääomat kun vain eivät kerry seilatessa.

        Mielikuvasi ei taida pitää paikkaansa. Swanien suosion voit itsekin todeta selailemalla ARC:n osallistumisluetteloita tai vaikkapa listaa suomalaisista pallonkiertäjistä. 52 maailman ympäri purjehtineestä suomalaisveneestä peräti 8 oli Swaneja (tosin yksi parhaillaankin maailmaa kiertävä oli/on Nautor43 eikä oikeastaan Swan). Listassa näytti muuten olevan myös 3 muun merkkistä S&S-venettä. http://www.venelehti.fi/satamat-ja-matkat/pallon-ympari/default.aspx

        Jos sinulla oli käytössäsi pitkänmatkanpurjehtijoiden "arvostuslista", viitsisitkö antaa linkin. Sitä en kiistä, etteikö MYÖS Ovni ja Amel kuuluisi suosittuihin venemerkkeihin.


      • kiertäjä..
        Swanit suosittuja kirjoitti:

        Mielikuvasi ei taida pitää paikkaansa. Swanien suosion voit itsekin todeta selailemalla ARC:n osallistumisluetteloita tai vaikkapa listaa suomalaisista pallonkiertäjistä. 52 maailman ympäri purjehtineestä suomalaisveneestä peräti 8 oli Swaneja (tosin yksi parhaillaankin maailmaa kiertävä oli/on Nautor43 eikä oikeastaan Swan). Listassa näytti muuten olevan myös 3 muun merkkistä S&S-venettä. http://www.venelehti.fi/satamat-ja-matkat/pallon-ympari/default.aspx

        Jos sinulla oli käytössäsi pitkänmatkanpurjehtijoiden "arvostuslista", viitsisitkö antaa linkin. Sitä en kiistä, etteikö MYÖS Ovni ja Amel kuuluisi suosittuihin venemerkkeihin.

        NE vanhat suomalaiset kirtäjä-swanit on pääasiassa kilpailuissa kiertäneitä.
        Siihen aikaan oli itsestään selvää että whitbread-vene oli swan.
        Montako yksityistä svania suomesta kiertää?
        Arc on toinen aika turha vertailukohde, sillä siellä on paljon charter-veneitä jotka siirretään sillon caribialle, ja mikä sen parempaa kuin ottaa siitäkin rahat pois chartraamalla.
        Kyllä suurin osa siviilipallonkiertoveneistä on jenkkivalmisteita, omavalmisteita tai brittejä, myöskin ranskikset alkavat olemaan hyvin edustettuina.


      • turvallisuudesta
        X 37 kirjoitti:

        Valtaosa veneilijöistä ei halua jyrkkiä portaita yli 2 metrin pudotuksella, eivät varsinkaan perhepurjehtijat. Nykyveneissä sitlooda on takaa avoin, jolloin päästään eroon myös onnettoman pienistä ja suojattomista istumalaatikoista.

        Vielä 1970-luvulla turvallisuuskultuuri oli whitbredissäkin sellainen, ettei turvavaljaita juuri käytetty eikä edes liivejä. Takaa avonainen sitloora ei tullut kyseeseenkään putoamisvaaran johdosta. Nykyään on toisenlainen kulttuuri ja siihen sopii, että sitloora on takaa avoin (jotta juuri siitä poistuu vesi, kun sitloora täyttyy murtuvan aallon vedestä, eikä vesi valu pääosin sisälle).

        Minulla on kokemusta välikannelisesta veneestä ja tavallisesta sisääntuloaratkaisusta. Välikannellisen veneen sitloora on muutaman kerran täyttynyt vedellä ja tyhjentynyt tosi hitaasti. Tilanteet eivät olleet ollenkaan huolestuttavia, sillä täyttyminen on minulla aina johtunut harvinaisesta olosuhtesta; poikkeuksellinen ristiaalto yhdistettynä veneen kääntymiseen (ei vielä broutsi,mutta sellainen nykäsy, joita aina tulee silloin tällöin). Huoleen olisi ollut tietenkin syytä, jos varsinainen ristiaallokko, kuten Fastnetissa. Tavallisella sisääntuloaukolla varustettulla veneellä en ole uskaltanut edes kokeillä samanlaisessa kelissä, siksi, että sitlooran osittainenkin täyttyminen voisi johtaa sen kokonaan täyttymiseen ja tilanteen hallinnan menetykseen...
        Takaa avoin sitloora tyhjenee parhaiten ja vene saavuttaa vakautensa ripeästi, käytännössä heti. Huono puoli on, ettei sitloorassa voi pitää mitään kiinittämätöntä tavaraa, koska kaikki menee mereen. Myös naperot.
        Huonoin puoli välikannessa ei ole korkea sisääntuloporras, sitä ei käytännössä edes tule huomanneeksi (en ole nuori), vaan huono yhteys (juttelu, tarjoilu jne, ei varsinainen ihmisen kulku) sisätilasta ulos. Tavallinen ratkaisu on tässä suhteessä parempi.
        Kaikki ratkaisut on kompromissejä, itse tykkään eniten välikansiratkaisusta liukuluukulla. Liukuluukku on täysin tiivis ja helppokäytöinen. Tavallisessa ratkaisussa minua vitutti eniten se, ettei luukku ollut edes sateella täystiivis, saatikka kun sitä syleili murtuvan aallon loiskeet. Veneen sisätilojen viihtyisyyden ja hyvänä säilymisen ensiarvoinen edellytys on, ettei vettä tule kannenkautta sisään.


      • ei-kuvittelija
        kiertäjä.. kirjoitti:

        NE vanhat suomalaiset kirtäjä-swanit on pääasiassa kilpailuissa kiertäneitä.
        Siihen aikaan oli itsestään selvää että whitbread-vene oli swan.
        Montako yksityistä svania suomesta kiertää?
        Arc on toinen aika turha vertailukohde, sillä siellä on paljon charter-veneitä jotka siirretään sillon caribialle, ja mikä sen parempaa kuin ottaa siitäkin rahat pois chartraamalla.
        Kyllä suurin osa siviilipallonkiertoveneistä on jenkkivalmisteita, omavalmisteita tai brittejä, myöskin ranskikset alkavat olemaan hyvin edustettuina.

        Katso Vene-lehden julkaisemaa luetteloa uudelleen. Maailman kiertäneet suomalaispurjehtijoiden Swanit eivät olleet kilpailuissa ja olivat tietääkseni yksityisiä.
        Parhaillaan maailmalla seilaa suomalainen Nautor 43 "Scorpio": http://www.scorpiosail.com/web/suomeksi.html
        ARC:iin on parhaillaan matkalla S&S Swan 36 "Cantana", jolla myös taitaa olla nettiblogi.

        Jos haluat luetella suosittuja sarjavalmisteisia pallonkiertovenettä, älä unohda Hallberg-Rassyja.
        ARC:ssa on muuten hiukan toisenlainen venekanta kuin pallonkiertoveneet ovat. ARC:ssa on yleensä paljon uusia veneitä ja keskimäärin ehkä hiukan isompia paatteja kuin sillä joukolla, joka kiertää koko maailman eikä ainoastaan Karibian saaria. Sama näkyy myös veneiden materiaaleissa. Pallonkiertäjien joukossa on runsaammin teräs-, alumiini- ja puuveneitä kuin ARC-tapahtumassa.


      • kolmas kerta
        ei-kuvittelija kirjoitti:

        Katso Vene-lehden julkaisemaa luetteloa uudelleen. Maailman kiertäneet suomalaispurjehtijoiden Swanit eivät olleet kilpailuissa ja olivat tietääkseni yksityisiä.
        Parhaillaan maailmalla seilaa suomalainen Nautor 43 "Scorpio": http://www.scorpiosail.com/web/suomeksi.html
        ARC:iin on parhaillaan matkalla S&S Swan 36 "Cantana", jolla myös taitaa olla nettiblogi.

        Jos haluat luetella suosittuja sarjavalmisteisia pallonkiertovenettä, älä unohda Hallberg-Rassyja.
        ARC:ssa on muuten hiukan toisenlainen venekanta kuin pallonkiertoveneet ovat. ARC:ssa on yleensä paljon uusia veneitä ja keskimäärin ehkä hiukan isompia paatteja kuin sillä joukolla, joka kiertää koko maailman eikä ainoastaan Karibian saaria. Sama näkyy myös veneiden materiaaleissa. Pallonkiertäjien joukossa on runsaammin teräs-, alumiini- ja puuveneitä kuin ARC-tapahtumassa.

        Luuliko joku, että lista suomalaisista pallonkiertäjistä olisi jotenkin edustava yleiseltä kannalta? Swanilla on täällä aivan erityisasema. Vaikka Swan erittäin yleisesti maailmalla tunnetaankin, se ei silti ole mikään yleinen suosikki, vaikka arvostettu onkin. Pallon kierto on muuten sekin lähinnä sivutuote, harvemmin mikään itsetarkoitus, kun on kyse cruising-lifestä.


      • italiaano4
        Kysyjä??? kirjoitti:

        Joka tulee siihen aukkoon josta mennään sisään.

        miksette sitten osta Grand Soleil veneitä? Nehän olivat pitkään 80-90 luvulla suoria Swan kopioita. Tuollaisen saa vanhan swanin hinnalla, mutta ovat moderniempien Swanien kopioita eli kajuutan sisäänmeno on samanlainen kuin uusissa Swaneissa eli nykyaikainen eikä mikään luukku katossa. Maallikkohan ei erota Swania Grand Soleilista, ovat hienoja ja samannäköisiä veneitä. Ja niitähän on Italia pullollaan halvoilla hinnoilla


      • jonkin verran

        Jos tuosta kattoluukkuratkaisusta hakee turvallisuusriskejä, niin ainoa on se että puomi on veneessä aika matalalla ja on olemassa vakavan loukkaantumisen riski, jos kulkuaukosta nostaa päänsä juuri kun perämies tekee vahinkojiipin. Puomihan on nykyajan 37-jalkaisen maston kokoluokkaa profiililtaan. Olen neuvonut jokaista tarkkailemaan tilannetta kannella tai pyytämään perämieheltä lupaa ennen kulkuaukosta nousemista ja preventterikin on ollut aika usein käytössä kovemmalla kelillä. 99% klassikoista taitaa olla puhtaasti cruisingkäytössä, Englannista löytynee jokunen vanhoillinen venemies, joka vielä kilpailee vakavasti näillä veneillä.


      • Ehkä muutenkin voi
        jonkin verran kirjoitti:

        Jos tuosta kattoluukkuratkaisusta hakee turvallisuusriskejä, niin ainoa on se että puomi on veneessä aika matalalla ja on olemassa vakavan loukkaantumisen riski, jos kulkuaukosta nostaa päänsä juuri kun perämies tekee vahinkojiipin. Puomihan on nykyajan 37-jalkaisen maston kokoluokkaa profiililtaan. Olen neuvonut jokaista tarkkailemaan tilannetta kannella tai pyytämään perämieheltä lupaa ennen kulkuaukosta nousemista ja preventterikin on ollut aika usein käytössä kovemmalla kelillä. 99% klassikoista taitaa olla puhtaasti cruisingkäytössä, Englannista löytynee jokunen vanhoillinen venemies, joka vielä kilpailee vakavasti näillä veneillä.

        Eiköhän Tarantella II:n kisoihin osallistumistakin voi pitää "vakavana". Taitaa jokunen muukin vanha Swan näkyä kotimaisissa kisoissa. Swan-regatoissa näkee tietysti kaiken ikäisiä Swaneja. Ja yhä niillä vanhoilla kisataan myös muualla kuin Englannissa. Esim. Kapkaupungissa on yksi vanha S&S Swan, jolla tietääkseni on edelleenkin pärjätty Etelä-Atlantin kisaolosuhteissa aivan kohtuullisesti.

        Edellä arvosteltiin vanhojen Swanien sisätiloja ahtaiksi. Näin varmasti onkin, jos niitä verrataan saman pituisiin nykypursiin. Rungon leventäminen ja korottaminen tietenkin kasvattaa sisävolyymiä. Asiassa on silti toinenkin näkökohta. Avomerellä suuria lattiapintoja tärkeämpi on kunnolliset meripunkat (sellaiset on Swaneissa) ja toimintojen säilyminen merenkäynnissä. Sisällä on helpompi liikkua, kun liikkumistilat ovat sopivan kapeat. Jos avomeriominaisuudet eivät ole yhtä tärkeitä kuin väljät asumistilat satamissa, Swan-klassikko ei kenties ole oikea valinta.
        Kattoluukku-ratkaisusta on minullakin kokemusta. Pari kertaa putosin märissä varusteissa portailta, mutta puomi oli mielestäni turvallisen korkealla (riippunee Swanin koosta). Seuraavassa veneessäni oli taas perinteinen sisäänkäynti.


      • 20+5
        X 37 kirjoitti:

        Valtaosa veneilijöistä ei halua jyrkkiä portaita yli 2 metrin pudotuksella, eivät varsinkaan perhepurjehtijat. Nykyveneissä sitlooda on takaa avoin, jolloin päästään eroon myös onnettoman pienistä ja suojattomista istumalaatikoista.

        Avoin sitloora on vain jollien hömpötystä...
        Bridgekansi ja kunnon itsetyhjennys reitit normi kaukalosta ovat paljon turvallisemmat.

        Avomeri cruiserissa CC eli center cockpit on ainoa oikea.. Ei tule aallot yli eikä sisään taakaapäinkään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe