ilman/höyrynsulun puute yläpohjassa?

sormi suussa

mitä tapahtuu jos ylä/välipohjasta puuttuu ilmansulku? kyseessä on remontoitu vanha 1,5 krs talo, johon olemme nyt rakentamassa yläkertaa lämpimäksi tilaksi. tutkiessa on käynyt ilmi että välipohjasta puuttuu ilmansulkupaperi. vanhat mujut on vedetty pois ja tilalle on laitettu selluvillaa. Välipohjan alapinnan eli alakerran sisäkaton uudelleen pinnoitus ja sinne ilmansulun laitto ei tule kyseeseen, vanhat pinnat ovat ehdottoman säilytettäviä. Eli välipohja rakenne on alhaalta päin lankku, selluvillaa n. 30 cm

4

1860

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitä väärää

Jos siellä välikatolla on aikaisemmin pysynyt se "muju" tulematta alakertaan, tai pöllyämättä yläkertaan, niin kyllähän rakenteessa sitten on ilmasulkua vaikkei mitään paperia olekaan välissä, eikös niin. Muutos entiseen jos on vain eristemateriaalin vaihtuminen, niin en näkisi mitään käytännön eroa huonompaan suuntaan. Luonnollisesti kosteutta hengittävä rakenne, väittäisin minä.

• 18

Tuleeko koko yläkerta lämpimäksi? Silloin en maallikkona uskoisi tulevan ongelmaa kondensiosta. Nyt kun yläpohja muuttuu välipohjaksi, sen molemmilla puolin on suht koht sama lämpötila. Jos sinne olisi lähtenyt laittamaan sen paperin, olisi sen varmaan voinut tehdä yläkautta: selluvilla pois, paperi paikoilleen niskalankkujen yli kierrellen, vuokratulla koneella puhaltamalla villa takaisin kuohkeaksi kerrokseksi (tarkista ekovillalta voiko niin tehdä).

• 18

Niin ja kai sinulla on pätevä rakennesuunnittelija yläkertaa varten? Se varmaan kertoo lisää maksua vastaan. Muuten voi käydä esim. niin, ettei kattoon tule tehtyä tuuletusta oikein ja se lahoaa. Kaikenlaista nimittäin kuulee: tuuletusväli liian pieni tai sitten riittävä tuuletusväli, mutta sen on laitettu räystäiden puolelta tukkoon… Samoin ilmanvaihto jne. jne.

• inhorealisti.

Jos remontti on tehty jossain lähimenneisyydessä ja nyt sitten otatte tuota yläkertaa asuttavaan käyttöön, niin suhtautuisin erittäin epäilevästi tuollaiseen sulun puuttumiseen. Ei tuo heti aiheuta ongelmia, mutta pitkässä juoksussa kyllä. Jos läträätte vedellä enemmän kuin edelliset asukkaat kosteusrasite kasvaa.

Sillä kohtaa missä välipohjasta sulku puuttu ja nyt tulee lämmintä tilaa yläpuolelle ei haittaa mitään. Lämpimän tilan ja kylmän välillä kosteus alkaa pakosti kondensoitua rakenteisiin sulun puuttuessa. 1,5 kerros on muutenkin haastava rakenne yläkerran seinän ja alakerran katon välissä. Sulku pitäisi saa vedettyä tiivisti koko vaipan ympärille.

En oikein tajua tuota ehdottomasti säilytettävää pintaa yläpohjassa. Onko tuo jotain vanhan rakennuksen sielua miksi tönö ostettiin, joka sitten halutaan säilyttää? Jos sulku puttuu voit aivan itse päättää puratko nyt, vai sitten vasta kun perhe sairastuu.

Kysyppä siltä rakennesuunnittelijaltasi asiaa kun näyttää, että et itse ymmärrä. Hän kyllä neuvoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16953
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4674
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2657
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      138
      1944
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1569
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1419
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      19
      1105
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1049
    Aihe