Nivelkipuja mm. varpaissa?

HeppaN28

Olen 28-vuotias nuori nainen, ja aika ajoin nivelissä tuntuu kipuja. Missä milloinkin... Lähiaikoina varpaiden kivut ovat yleistyneet. Niihin kohdistuu milloin missäkin, myös levossa, kovaa kipua jota kestää parista sekunnista kymmeniin... Ranne- ym. kipuihin olen jo tottunut, mutta tämä on aikalailla uutta. Joskus vuosi pari sitten varmaankin esiintyi ensimmäisen kerran muttei todellakaan näin useasti kuin nyt. Kipuilu on muuttunut viikottaiseksi, mutta saattaa tuntua vain kerran yhtenä päivänä vaikka 10sek ajan jonka jälkeen ei mitään. Onko kellään ollut samanmoisia tuntemuksia? Tänään kyllä ollu aika rasittava päivä tuon kivun kanssa, joka tunti tuntuu, että joku työntää veitsen nivelten väliin... tosin nyt illalla tuntuu koskevan joka 10 minuutti.

Faktaa itsestäni. Mitään ei ole koskaan diagnosoitu, reumakokeet käyty läpi kipujen ja nk. perhosihottuman esiintymisen jälkeen joskus pari vuotta sitten, työterveyslääkärit vähättelevät. Kipuja ajoittain siis ranteissa, lonkissa, polvissa ja tyypillisesti selässä. Fysioterapeuttini kertoi alkuvuodesta alaselän nikamien olevan yliliikkuvia mutta muuten rankani on ns. jumittavaa sorttia ja joudun tekemään säännöllisesti avaavia harjoituksia lonkista saakka. Lääkärit ovat heikon lihaskunnon kannalla mutta 15 vuotta ratsastaneena en siihen usko, eikä fysioterapeuttinikaan, hän ei näe lihaskunnossani mitään vikaa. Lonkat särkevät välillä, varsinkin rankan kouluratsastustreenin jälkeen, polvissa kipua silloin tällöin. Viikko sitten toinen polvi meni pitkän ajomatkan päätteeksi täysin "käyttökelvottomaksi" jota ei kyllä ole ennen sattunut. Noin 2kk sitten polvi oli viikon kipeä, enkä tiedä tänäkään päivänä miksi. Liikun säännöllisesti myös koiran lenkittämisen muodossa... Pari kertaa menny alaselkä niin jumiin ja jalat alta, että edes piikitys ensiavussa ei ole auttanut. Paino normaali. Työ osittain fyysistä mutta olen koittanut kiinnittää huomiota mm. nostotekniikoihin ettei paikat kipeydy. Tällä hetkellä olen aikalailla muuten terve, kipuja tulee varpaiden lisäksi välillä ranteisiin tai sormiin, välillä polveen. Selkäranka ei ole niin vetreä kuin pitäisi, muttei aivan jumissakaan. Selässä tuntuu jumitusta mutta ei särkyä. Naksuu ja poksuu kyllä sitten kipujenkin edestä...

Ideoita? Lekuriin turhauttavaa mennä istuskeleen ilman mitään omia ideoita kun ne ei kuitenkaan mitään taas tutki... Ja se kipu kun ei kuitenkaan satu silloin päällä olemaan, mun tuurilla.

20

5664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kofeinisti

      Virtsahappo voi aiheuttaa tuollaisia oireita, se tapaa kertyä nivelten läheisyyteen ja ne kertymät tulehtuvat, aiheuttaen kipuja. Virtsahappo kertyy joillakin myös ihon alle muodostuviin kennoihin, jonne se kiteytyy. Kylmyys tehostaa kiteytymistä, siksi oireet tuntuvat pahimpina raajoissa. Itse arvelen, että kertymiä syntyy myös luustolihasten kiinnityskohtiin, muodostaen kipupisteitä, kuten fibromyalgiassa. Se, minne hapot kerääntyvät, määräytyy kaiketi yksilöllisistä, perinnöllisistä ja elämäntapoihin liittyvistä tekijöistä.

      Kokeile kihtidieettiä muutama viikko, jos kivut johtuvat tästä aineenvaihduntahäiriöstä, ne helpottavat melko nopeasti. Kihtidieettiin kuuluu sitten täydellinen luopuminen kofeiinistakin, vaikka lääkärit eivät tästä puhu, vaan sitä saa heidän mielestään käyttää.

      Kofeiini vaikuttaa hyvin voimakkaasti aineenvaihduntaan keskeisten stressihormonien tasoja nostamalla. Se kiihdyttää myös proteiinien pilkkoutumista virtsahapoiksi, ja estää munuaisia poistamasta sitä kehosta. Se kiihdyttää suolistohiivan kasvua ja aiheuttaa kroonisen systeemisen hiivasyndrooman, joka myös aiheuttaa virtsahappojen kertymistä.

      Noissa linkeissä on todella hyvät ohjeistukset reumatyyppisten kipujen hoitoon. Ne toimivat myös krooniseessa uupumuksessa, fibromyalgiassa ja multippeliskleroosissa. Olen korjannut ruokavalioni ja päässyt yli kahden vuosikymmenen kroonisista kivuista. Olen myös kokeillut oireettomana aikana noita virtsahappo-ongelmia aiheuttavia ruoka-aineita, ja todennut, että kivut palaavat seuraavana päivänä ja heikkenevät sitten muutaman päivän kuluessa kun syön terveellisesti.

      http://www.goutcure.com/goutcausfood.html

      Allaolevassa linkissä on hyviä luontaiskeinoja näiden vaivojen hoitoon. Olen itse käyttänyt valkosipulivettä iholle annosteltuna ja se toimi kolmessa vuorokaudessa. Murskaa 40 grammaa valkosipulia ja sekoita kahteen desiin vettä, suodata ja levitä iholle, anna kuivahtaa ja pese pois. Käsittely vaikuttaa noin kolmessa vuorokaudessa ja perustuu valkosipulin kykyyn liuottaa kiteytyneitä virtsahappoja ja lievittää tulehdusta. Se imeytyy hyvin nopeasti ihon läpi, maku saattaa tulla suuhun jopa muutamassa sekunnissa kun ainetta levitetään iholle. Myös alfalfa-idut sulattavat kiteitä, kivut helpottivat minulla havaittavasti jo kuudessa tunnissa, kun olin rouskuttanut niitä puolisen litraa.

      Näillä konsteilla saat ainakin tietää, johtuvatko kipusi väärästä ruokavaliosta, ja hyvässä lykyssä saatat saada nopeasti helpotusta tilanteeseesi ja selvät sävelet siitä, miten järjestää elämäsi eteenpäin.

      http://www.health911.com/remedies/rem_gout.htm

      • HeppaN28

        Kiitos vastauksestasi!
        Täytyy oikein kokeilla tuota ruokavalionmuutosta, jospa sillä olisi paljonkin merkitystä.

        Tämä päivä näyttää vähän erilaiselta kuin muut, varpaan kivut ovat vähentyneet mutta polveen ja nilkkaan koskee, aamusta myös vasen ranne oli kipeä ettei koiran ulkoilutus sillä kädellä ollut oikein mielekästä.
        Tuo polvi on taas ollut melkein koko päivän vähän arka, varsinkin rappusissa taahatessa. Mutta kaippa tämä tästä taas niin kauan kun eteenpäin pääsee :)

        Tuli tässä mieleen, että sain tuohon mun alaselkä/selkäkipuihin aika kirjavan lääkityksen, aloitettiin yhdellä ja kun ei auttanut niin siirryttiin toiseen jne. Sen tähden kaapistani löytyy perus kipulääkkeiden lisäksi mm. Naprometinia, Tradolan Retardia, Panacodia, Arcoxiaa, Piroxin-geeliä sekä Notizania, jota en ole koskaan uskaltanut ottaa, se olikin lääkärin viimeinen vaihtoehto, jos ei mikään muu auta...


      • ex-kofeinisti
        HeppaN28 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!
        Täytyy oikein kokeilla tuota ruokavalionmuutosta, jospa sillä olisi paljonkin merkitystä.

        Tämä päivä näyttää vähän erilaiselta kuin muut, varpaan kivut ovat vähentyneet mutta polveen ja nilkkaan koskee, aamusta myös vasen ranne oli kipeä ettei koiran ulkoilutus sillä kädellä ollut oikein mielekästä.
        Tuo polvi on taas ollut melkein koko päivän vähän arka, varsinkin rappusissa taahatessa. Mutta kaippa tämä tästä taas niin kauan kun eteenpäin pääsee :)

        Tuli tässä mieleen, että sain tuohon mun alaselkä/selkäkipuihin aika kirjavan lääkityksen, aloitettiin yhdellä ja kun ei auttanut niin siirryttiin toiseen jne. Sen tähden kaapistani löytyy perus kipulääkkeiden lisäksi mm. Naprometinia, Tradolan Retardia, Panacodia, Arcoxiaa, Piroxin-geeliä sekä Notizania, jota en ole koskaan uskaltanut ottaa, se olikin lääkärin viimeinen vaihtoehto, jos ei mikään muu auta...

        Minulla oli vielä vuosi sitten alaselkä siinä kunnossa, että kun seisoin hetken paikallani, alkoi tuntua kuin selkä katkeasi vyötärön kohdalta, ellen pääse välittömästi istumaan. Kipu alkoi aina heti kun olin seissyt vähän aikaa tai kävelin hyvin hitaasti. Se johtui staattisen rasituksen aiheuttamasta krampista, nyt ne ovat olleet poissa jo kauan. Ei tuollaiseen kipuun lääkkeet auta, se aiheuttaja pitää koettaa löytää ja saada pois, ja minä onnistuin siinä omalla kohdallani yli 20 vuoden kitumisen jälkeen, lääkäreistä noihin vaivoihin ei minulla ollut koskaan mitään apua, päinvastoin.

        Minulla muuten tietyt ruoat, kuten riisi, aiheuttavat polviin kipuja ja turvotusta. Tuntuu, että polvinivel taipuu holtittomasti joka suuntaan ja siihen sattuu kävellessä niin, että tuntuu, kuin jalka menisi alta koska tahansa. Kihtidieetillä tila menee ohi parissa päivässä niin, että polvi tuntuu täysin normaalilta.

        Kahvia tekee joskus mieli kun haju käy nokkaan, mutta tiedän, että jo yksi kupillinen tuo minulle todella pahat neuropaattiset kivut joka puolelle kehoa, sekä vaikean ahdistuneisuuskohtauksen, olen tullut yliherkäksi kofeiinille pitkän käytön vuoksi, aine on aiheuttanut stressihormonien käsittelymekanismiin vian, aivovaurion. Vaimolla kävi samoin kun hän lopetti, vaikka hänellä ei ole koskaan ollut mitään kofeiiniin liittyviä oireita. 7kk lopettamisen jälkeen hän joi puoli kupillista ja sai pirunmoisen tinnityksen vuorokaudeksi.


      • HeppaN28
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Minulla oli vielä vuosi sitten alaselkä siinä kunnossa, että kun seisoin hetken paikallani, alkoi tuntua kuin selkä katkeasi vyötärön kohdalta, ellen pääse välittömästi istumaan. Kipu alkoi aina heti kun olin seissyt vähän aikaa tai kävelin hyvin hitaasti. Se johtui staattisen rasituksen aiheuttamasta krampista, nyt ne ovat olleet poissa jo kauan. Ei tuollaiseen kipuun lääkkeet auta, se aiheuttaja pitää koettaa löytää ja saada pois, ja minä onnistuin siinä omalla kohdallani yli 20 vuoden kitumisen jälkeen, lääkäreistä noihin vaivoihin ei minulla ollut koskaan mitään apua, päinvastoin.

        Minulla muuten tietyt ruoat, kuten riisi, aiheuttavat polviin kipuja ja turvotusta. Tuntuu, että polvinivel taipuu holtittomasti joka suuntaan ja siihen sattuu kävellessä niin, että tuntuu, kuin jalka menisi alta koska tahansa. Kihtidieetillä tila menee ohi parissa päivässä niin, että polvi tuntuu täysin normaalilta.

        Kahvia tekee joskus mieli kun haju käy nokkaan, mutta tiedän, että jo yksi kupillinen tuo minulle todella pahat neuropaattiset kivut joka puolelle kehoa, sekä vaikean ahdistuneisuuskohtauksen, olen tullut yliherkäksi kofeiinille pitkän käytön vuoksi, aine on aiheuttanut stressihormonien käsittelymekanismiin vian, aivovaurion. Vaimolla kävi samoin kun hän lopetti, vaikka hänellä ei ole koskaan ollut mitään kofeiiniin liittyviä oireita. 7kk lopettamisen jälkeen hän joi puoli kupillista ja sai pirunmoisen tinnityksen vuorokaudeksi.

        Kahvia pitää koittaa kyllä vähentää asteittain, jos aamukuppi jää juomatta, on päänsärky puolilta päivin taattu... Ja se on niin pirunmoinen ettei siihen meinaa auttaa enää mikään. Yritän kuitenkin pysyä työkykyisenä, niin ehkäpä se asteittain vähentäminen olisi tässä se parempi kuin kertaheitolla lopettaminen :)


      • qqqqqqqqqqqqqqq
        ex-kofeinisti kirjoitti:

        Minulla oli vielä vuosi sitten alaselkä siinä kunnossa, että kun seisoin hetken paikallani, alkoi tuntua kuin selkä katkeasi vyötärön kohdalta, ellen pääse välittömästi istumaan. Kipu alkoi aina heti kun olin seissyt vähän aikaa tai kävelin hyvin hitaasti. Se johtui staattisen rasituksen aiheuttamasta krampista, nyt ne ovat olleet poissa jo kauan. Ei tuollaiseen kipuun lääkkeet auta, se aiheuttaja pitää koettaa löytää ja saada pois, ja minä onnistuin siinä omalla kohdallani yli 20 vuoden kitumisen jälkeen, lääkäreistä noihin vaivoihin ei minulla ollut koskaan mitään apua, päinvastoin.

        Minulla muuten tietyt ruoat, kuten riisi, aiheuttavat polviin kipuja ja turvotusta. Tuntuu, että polvinivel taipuu holtittomasti joka suuntaan ja siihen sattuu kävellessä niin, että tuntuu, kuin jalka menisi alta koska tahansa. Kihtidieetillä tila menee ohi parissa päivässä niin, että polvi tuntuu täysin normaalilta.

        Kahvia tekee joskus mieli kun haju käy nokkaan, mutta tiedän, että jo yksi kupillinen tuo minulle todella pahat neuropaattiset kivut joka puolelle kehoa, sekä vaikean ahdistuneisuuskohtauksen, olen tullut yliherkäksi kofeiinille pitkän käytön vuoksi, aine on aiheuttanut stressihormonien käsittelymekanismiin vian, aivovaurion. Vaimolla kävi samoin kun hän lopetti, vaikka hänellä ei ole koskaan ollut mitään kofeiiniin liittyviä oireita. 7kk lopettamisen jälkeen hän joi puoli kupillista ja sai pirunmoisen tinnityksen vuorokaudeksi.

        olen luullut etä nimenomaan riisi olis näitä parantavia ruokia.


      • ex-kofeinisti
        qqqqqqqqqqqqqqq kirjoitti:

        olen luullut etä nimenomaan riisi olis näitä parantavia ruokia.

        Voihan se olla joillekin, mutta ei missään tapauksessa jos kärsii virtsahappojen kertymisestä, silloin se on pahimmasta päästä, eikä eri riisilaaduilla ole eroja.


      • ex-kofeinisti
        HeppaN28 kirjoitti:

        Kahvia pitää koittaa kyllä vähentää asteittain, jos aamukuppi jää juomatta, on päänsärky puolilta päivin taattu... Ja se on niin pirunmoinen ettei siihen meinaa auttaa enää mikään. Yritän kuitenkin pysyä työkykyisenä, niin ehkäpä se asteittain vähentäminen olisi tässä se parempi kuin kertaheitolla lopettaminen :)

        Asteittain voi vähentää siten, että ottaa esim kulauksen kun alkaa päätä pahkaamaan. Itse lopetin kertaheitolla, eikä se päänsärky nyt niin kovin vaikea ollut kestää. Kokeilin ensin vähentää viidestä mukillisesta kahteen sormustimen kokoiseen kupilliseen, se ei vaikuttanut oireisiin mitenkään. Mutta kun parin viikon kahvidieetin jälkeen join sattumoisin illan aikana kolme kupillista, alkoi kokovartalokipukohtaus, joka kesti seuraavaan aamuun saakka ja oli niin kova, että piehtaroin koko yön sohvalla ja valitin. Kohtaukseen liittyi myös aivan perkeleellinen ahdistuneisuus, joka ei kohdistunut mihinkään, vaan nousi sisältä aivan silmittömänä kauhuna. Seuraavana päivänä päätin, etten ikinä pistä kofeiinia suuhuni ja siitä se paraneminen alkoi.

        Olen koettanut kirjata muistiin vierotusta helpottavia neuvoja blogiini.

        http://qmies.blogit.fi/ajatuksia-hoidosta/


    • HeppaN28

      No nyt on varpaat täysin rauhalliset ollu vuorokauden, ei mitään kipuja...
      Mutta sitävastoin niitä onkin nyt sormissa, ranteissa, selässä ja polvessa.
      Jos ei toista paikkaa kolota niin kyllä se korvautuu aina jollain toisella.
      Sormet vähä pökkelöt ja palelee pirusti... aika normaalia, tätä kuitenkin
      "sattuu" viikottain. Onneksi ei oo mitään 24/7 kipuja vaan ne kuitenkin
      taukoaa välillä.

      • Aina sattuu

        Onko tutkittu,ettei olis fibromyalgiasta kyse.Siinähän kivut muuttaa paikkaansa ,hyppivät milloin jalkoihin ja käsiin.Aamu on pahinta,olo on tosi jäykkää.Ja nämä kylmät ilmat tekee myös olon aika kurjaksi.Minulla kun ei vielä tiedetty mistä on kyse niin tuli jo mieleen ,että se vika on korvien välissä,mutta noin puoli vuotta sitten työterveyslääkäri keksi mistä on kyse.


      • HeppaN28
        Aina sattuu kirjoitti:

        Onko tutkittu,ettei olis fibromyalgiasta kyse.Siinähän kivut muuttaa paikkaansa ,hyppivät milloin jalkoihin ja käsiin.Aamu on pahinta,olo on tosi jäykkää.Ja nämä kylmät ilmat tekee myös olon aika kurjaksi.Minulla kun ei vielä tiedetty mistä on kyse niin tuli jo mieleen ,että se vika on korvien välissä,mutta noin puoli vuotta sitten työterveyslääkäri keksi mistä on kyse.

        No tuohon toiseen topikkiin vastasin hetki sitten että kyllähän ne on työterveydessä jotain tutkineet, ottaneen reumaan liittyvät verikokeet yms. pientä mutta kun he eivät ole löytäneet mitään niin ovat olleet sitä mieltä ettei ole mitään vakavaa ja jättäneet hommat siihen... Missään kuvauksissa en siis ole koskaan ollut eikä mitään suurempaa tutkimusta ole tehty. Fysioterapeuttini tuntuu olevan viisaampi kuin nuo lääkärit ja siltä saanut hyviä vinkkejä ja neuvoja elämään.

        Nämä vaivat ovat olleet minulla jo parisen vuotta... välillä toki jaksoja jolloin ei koske ollenkaan, mutta nyt on kolmisen viikkoa ollut päivittäistä särkyä milloin missäkin, viimeksi lääkkeitä jouduin veteleen polvisärkyyn kun en pystynyt enää yksi vkloppu kävelemään. Tosin maanantaina polvi oli jo aika hyvin rauhoittunut enkä sitten viitsinyt lähteä lekurille valittelemaan, vaikka rappusissa kulkeminen vielä vihloikin...

        Tällä hetkellä vihloo polvet sekä ranteet ja lämpö on hieman koholla.
        Mutta mitään tabuja ei ole tarvinnut niihin vielä tänään ottaa.


    • varpainen

      Itsekin napsuttelen varpaitani vetämällä niistä ja naps. Muutoin ne kipeytyy.
      Ranteessa sama ongelma. Se kipeytyy jos se jää "jumiin". Aivan kuten olkapää ja niskakin.

    • HeppaN28

      Hienosti taas vasemman käden nimettömän koko viikonlopun kestänyt (tais alkaa viime to) ärsyttävä kipu, turvotus ja jäykkyys hävis tänä aamuna niin eipä tullu taaskaan lähdettyä tt:een. Koko vasen käsi oli aika jämähtäny viime pe kun puristusvoimatkin oli aivan hukassa. Meinas töissä lentää kamat käsistä...

      Saa nähdä milloin tää menee siihen pisteeseen että jokin kipu jää sen verran päälle että viittii lähtee sinne työterveyteen istuskelee... Koiran kanssa tossa iltalenkkiä tehdessä oli kyllä välillä tuskaista. Eilen otti kipeetä vasempaan kantapäähän, tänään oikeaan. Vihlo välillä niin kovaa että piti päkiöillä kävellä. Ja oikea polvi taas huomautti olemassa olostaan, aivan kun sen unohtaisin :D

      Mutta sitten ne taas rauhoittuu hetkeksi.

      • HeppaN28

        Tulipa tässä mieleen, että noin 3-4vk sitten sairastin äkillisen anginan, elämäni ensimmäinen, joka alkoi sunnuntaina 39 asteen kuumeella ja kurkkukivulla. Samalla mä olin niin kipeä joka puolelta etten päässy kunnolla liikkumaan, niveliä ja lihaksia särki todella kovaa. 3vrk 39 astetta, kurkku turposi parissa päivässä nielemisvaikeuksiin asti ja yhtä nopeasti alkoi paranemaan kuin tulikin. Keskiviikkona suostuivat ottamaan mut labraan työterveydes ja to lääkäriin. Lekuri totes ettei kurkku enää kovin pahalta näytä mutta se olikin jo melkein ohi, siis kurkkukipu. Mutta kuume oli vielä 38 asteessa. Lisäksi se antoi lääkekuurin ja totesi että kyllä se silti taitaa anginaa olla vaikka tulehdusarvot olivat kuulemma olleet pilvissä (harmi kun olin niin tokkurassa etten tajunnu kysyä mitä ne sit oli, sanoi vaan ettei angina yleensä nosta arvoja noin korkeaksi) ja se lähetti sen epäselvän nieluviljelynäytteen eteenpäin lisätutkimuksiin. Soittoa ei oo kuulunu perään, ei kai siinä sit mitään uutta ollut. Mutta vähän jäi epäselväksi että oliko se nyt anginaa vai ei... Kurkkukipu lähti kyllä lääkekuurin aikana. Mietityttää vain, että tämän jälkeen nuo mun nivelsäryt ovat olleet paljon ärhäkämpiä vaikken niihin vieläkään pahemmin lääkkeitä ota, paitsi se yksi ihana vkloppu kun polvi sano sopimuksen irti, sillon oli aivan pakko että pysty edes olemaan... Mut nyt pakko lopettaa, ranne ei tykkää :P


      • HeppaN28
        HeppaN28 kirjoitti:

        Tulipa tässä mieleen, että noin 3-4vk sitten sairastin äkillisen anginan, elämäni ensimmäinen, joka alkoi sunnuntaina 39 asteen kuumeella ja kurkkukivulla. Samalla mä olin niin kipeä joka puolelta etten päässy kunnolla liikkumaan, niveliä ja lihaksia särki todella kovaa. 3vrk 39 astetta, kurkku turposi parissa päivässä nielemisvaikeuksiin asti ja yhtä nopeasti alkoi paranemaan kuin tulikin. Keskiviikkona suostuivat ottamaan mut labraan työterveydes ja to lääkäriin. Lekuri totes ettei kurkku enää kovin pahalta näytä mutta se olikin jo melkein ohi, siis kurkkukipu. Mutta kuume oli vielä 38 asteessa. Lisäksi se antoi lääkekuurin ja totesi että kyllä se silti taitaa anginaa olla vaikka tulehdusarvot olivat kuulemma olleet pilvissä (harmi kun olin niin tokkurassa etten tajunnu kysyä mitä ne sit oli, sanoi vaan ettei angina yleensä nosta arvoja noin korkeaksi) ja se lähetti sen epäselvän nieluviljelynäytteen eteenpäin lisätutkimuksiin. Soittoa ei oo kuulunu perään, ei kai siinä sit mitään uutta ollut. Mutta vähän jäi epäselväksi että oliko se nyt anginaa vai ei... Kurkkukipu lähti kyllä lääkekuurin aikana. Mietityttää vain, että tämän jälkeen nuo mun nivelsäryt ovat olleet paljon ärhäkämpiä vaikken niihin vieläkään pahemmin lääkkeitä ota, paitsi se yksi ihana vkloppu kun polvi sano sopimuksen irti, sillon oli aivan pakko että pysty edes olemaan... Mut nyt pakko lopettaa, ranne ei tykkää :P

        Tulipa käytyä hoitajalla tänään...
        On menny niin pahaksi koko juttu ettei enää työnteko suju.
        Lämpö koholla ja järjestään ranteet, sormet, polvet ja lonkat särkee.
        Myös oikea olkapää astui tänään kuvioihin.

        Ensi tiistaina työterveyslääkäriaika. Toivotaan että pistää lähetteen eteenpäin jos ei
        osaa tai tiedä... Tähän tää ei voi jäädä, mä en jaksa enää tätä kun ei tiedä mistä nää johtuu.
        Tiistaina vetelin buranaa duunissa, tuloksetta. Meinas mennä täysin hermot kun
        oikea käsi putos pelistä sormien säryn ja turvotusten takia. Olis se polven ja lonkan kipuilu ihan
        hyvin riittänyt sille päivää...

        Kysyinpä ohimennen myös ne mun anginan aikaan otetut tulehdusasrvot; 181.


      • josta voi seurata
        HeppaN28 kirjoitti:

        Tulipa käytyä hoitajalla tänään...
        On menny niin pahaksi koko juttu ettei enää työnteko suju.
        Lämpö koholla ja järjestään ranteet, sormet, polvet ja lonkat särkee.
        Myös oikea olkapää astui tänään kuvioihin.

        Ensi tiistaina työterveyslääkäriaika. Toivotaan että pistää lähetteen eteenpäin jos ei
        osaa tai tiedä... Tähän tää ei voi jäädä, mä en jaksa enää tätä kun ei tiedä mistä nää johtuu.
        Tiistaina vetelin buranaa duunissa, tuloksetta. Meinas mennä täysin hermot kun
        oikea käsi putos pelistä sormien säryn ja turvotusten takia. Olis se polven ja lonkan kipuilu ihan
        hyvin riittänyt sille päivää...

        Kysyinpä ohimennen myös ne mun anginan aikaan otetut tulehdusasrvot; 181.

        reaktiivinen artriitti. Mahdollisesti sinulla on ollut tuo jo aikaisemmin, uusii helposti. Jos näin on, reumalääkitys olisi oikea hoito. RA ei voi todentaa millään testillä, mutta HLAB27 kudostyyppi altistaa siihen. Mene hyvälle reumalääkärille keskutelemaan oireistasi. Yleislääkärit ei tunne tarpeeksi hyvin tautia.


      • HeppaN28
        josta voi seurata kirjoitti:

        reaktiivinen artriitti. Mahdollisesti sinulla on ollut tuo jo aikaisemmin, uusii helposti. Jos näin on, reumalääkitys olisi oikea hoito. RA ei voi todentaa millään testillä, mutta HLAB27 kudostyyppi altistaa siihen. Mene hyvälle reumalääkärille keskutelemaan oireistasi. Yleislääkärit ei tunne tarpeeksi hyvin tautia.

        Jahas, nyt ollaan jo paaaljon viisaampia, muttei tarpeeksi.
        Olen tässä päässyt parille työterveyslääkärille, ja epäily kääntyi kohti fibromyalgiaa mutta myöskään muita reuman kaltaisia sairauksia ei ole poissuljettu. Verikokeet yms. otettu, arvot olivat tällä hetkellä muuten normaalit, paitsi HLA-B27 oli positiivinen. Lääkäri käski seurailla tilannetta ja selvissä tulehdustapauksissa (turvotusta, punoitusta ja jäykkyyttä) ottaa uudelleen yhteyttä. Myöskin kontrollikäynti on joulukuussa. Lonkkanivelet sekä alaselän nivelet yliliikkuvat joten lihaksia on pakko ylläpitää. Mietin tässä nyt kovasti lähetteen pyytämistä toiselle paikkakunnalle reumasairauksiin perehtyneelle lääkärille... Tiedä sit mitä sellainenkin kustantaa? Josko sitä odottais taas hetken miten tää tilanne tästä kehittyy...

        Ja noiden varpaiden kivut ovat kyllä lakanneet täysin, sen sijaan niitä kipuja on ollut päkijöissä muut vanhat paikat kyynärpäät... Mitenhän leukanivelkivut? Onkohan kellään niitä? Mulla on silloin tällöin.... outoa.


      • HeppaN28
        HeppaN28 kirjoitti:

        Jahas, nyt ollaan jo paaaljon viisaampia, muttei tarpeeksi.
        Olen tässä päässyt parille työterveyslääkärille, ja epäily kääntyi kohti fibromyalgiaa mutta myöskään muita reuman kaltaisia sairauksia ei ole poissuljettu. Verikokeet yms. otettu, arvot olivat tällä hetkellä muuten normaalit, paitsi HLA-B27 oli positiivinen. Lääkäri käski seurailla tilannetta ja selvissä tulehdustapauksissa (turvotusta, punoitusta ja jäykkyyttä) ottaa uudelleen yhteyttä. Myöskin kontrollikäynti on joulukuussa. Lonkkanivelet sekä alaselän nivelet yliliikkuvat joten lihaksia on pakko ylläpitää. Mietin tässä nyt kovasti lähetteen pyytämistä toiselle paikkakunnalle reumasairauksiin perehtyneelle lääkärille... Tiedä sit mitä sellainenkin kustantaa? Josko sitä odottais taas hetken miten tää tilanne tästä kehittyy...

        Ja noiden varpaiden kivut ovat kyllä lakanneet täysin, sen sijaan niitä kipuja on ollut päkijöissä muut vanhat paikat kyynärpäät... Mitenhän leukanivelkivut? Onkohan kellään niitä? Mulla on silloin tällöin.... outoa.

        Niin ja tuosta leukanivelkivusta sen verran vielä että kipua on ilmaantunut silloin tällöin vasemmalle jonka pitäis vissiin olla kuitenkin ehjä nivel, oikealla nivel rikki... Todettu röntgenkuvan avulla. Kakarasta asti ollu mutta vasta nyt aikuisiällä on kuvattu.


      • Pello
        HeppaN28 kirjoitti:

        Jahas, nyt ollaan jo paaaljon viisaampia, muttei tarpeeksi.
        Olen tässä päässyt parille työterveyslääkärille, ja epäily kääntyi kohti fibromyalgiaa mutta myöskään muita reuman kaltaisia sairauksia ei ole poissuljettu. Verikokeet yms. otettu, arvot olivat tällä hetkellä muuten normaalit, paitsi HLA-B27 oli positiivinen. Lääkäri käski seurailla tilannetta ja selvissä tulehdustapauksissa (turvotusta, punoitusta ja jäykkyyttä) ottaa uudelleen yhteyttä. Myöskin kontrollikäynti on joulukuussa. Lonkkanivelet sekä alaselän nivelet yliliikkuvat joten lihaksia on pakko ylläpitää. Mietin tässä nyt kovasti lähetteen pyytämistä toiselle paikkakunnalle reumasairauksiin perehtyneelle lääkärille... Tiedä sit mitä sellainenkin kustantaa? Josko sitä odottais taas hetken miten tää tilanne tästä kehittyy...

        Ja noiden varpaiden kivut ovat kyllä lakanneet täysin, sen sijaan niitä kipuja on ollut päkijöissä muut vanhat paikat kyynärpäät... Mitenhän leukanivelkivut? Onkohan kellään niitä? Mulla on silloin tällöin.... outoa.

        Se vois vaikka olla nivelpsori. Onko kynnet siistit vai onks niissä painaumia? Ihottumaa?


    • Mies29v

      Olis mielenkiintoista kuulla mikä aloittajalla oli lopullinen diagnoosi. Oliko se tuo fibromyalgia? Itsellä on ollut samanlaista paikasta toiseen vaihtelevaa nivelkipua jo puolitoista kuukautta. Kävin kanssa reuma ja tulehdusarvot, kihti ja keliakia kokeet ottamassa mutta ei löytynyt mistään vikaa.

      Sormissa eikä varpaissa ei ole silmin nähtävää turvotusta eikä punoitusta mutta kuitenkin sellainen tunne että sormet on kankeat ja jäykän tuntuiset. Molemmat ranteet, sorminivelet, toisen jalan päkiä ja usein molemmat nilkat ovat todella kipeät. Nyt on menossa Meloxicam 7,5mgx2 päivässä ja tarvittaessa 2 kappaletta 500x30 mg Panacodia. Ensin mulle määrättiin viikon kuuri Etoricoxib 90mg mutta en uskaltanut aloittaa tuota lääkettä. Työterveyslääkäri oli sitä mieltä ettei mulla mitään reumaa ole eikä suostunut kirjoittamaan lähetettä magneettikuvaukseen tai reumatologin tutkimuksiin.

      • Mies29v

        Entäs voisiko tällaisen kipuilun takana olla esim borrelioosi?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe