Apuja kauhuleffan valintaan

huumatar

Tarttis apuja kauhuleffan valintaan. Halloween lähestyy ja haluaisin järjestää perheelleni kunnon kauhuillan. Perheen nuoriso on sellaista pikkasen alle 15v, joiden kans haluaisin leffan katsoa.

Haluaisin sellaisen "henkisen" puolen kauhuleffan. En mitään silmitöntä pilkkomista yms. raakaa katsottavaa.

Olisiko vinkkejä tallaisen hyvän maun mukaan TODELLA selkäpiitä karmivaan elokuvaan? En haluaisin kuitenkaan mitään ihan lällärikamaa esitellä tuon ikäisille.

168

8915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • asdadhd

      Alkuperäiset HALLOWEEN 1 & HALLOWEEN 2! Ovat tavallaan yksi kahdessa osassa tehty elokuva.
      Ei silmitöntä silpomista vaan juuri tätä henkisen puolen kauhua. Ja sopii hyvin vielä halloweeniksi :)

      • huumatar

        Halloween meni jo viime vuonna :) hyvä idea sinänsä. Se tulee ekana mieleen, mutta mitä sitten tokana? siinäpä pulma. Aiemmin on katsottu jotain pehmompaa, viime vuonna oli sit just Halloween.


      • Leffagirl94

        Vanha Halloween vuodelta 1978 on kylläkin enemmän fyysistä kauhua, nimenomaan silppomistahan siinä on, mutta sitä ei näytetä. Se on silleen tehty aika hellästi, voi hyvin katsoa sen ikäiset, itse olen 15v ja juuri katsoin sen. Ei jäänyt mitään traumoja : D

        gyhyyyhyggghhihihugayfx asdadhd13.10.2009 15:53
        " Alkuperäiset HALLOWEEN 1 & HALLOWEEN 2! "


    • kauh

      Hatusta vedettyjä ehdotuksia:

      Hohto (1980)
      Creepshow (1982)
      Blair Witch Project (1999)
      Orpokoti (2007)
      Ring (1998) ja Ring (2002)
      Sauna (2008)
      The Others (2000)
      Päätön ratsumies (1999)
      Kauna (2004)
      Gothika (2003)
      Emily Rosen riivaaja (2005)
      Faculty - kauhun oppitunnit (1998)

      • krixis

        Dario Argentolta: Tenebre; Suspiria ja Phenomena


      • huumatar
        krixis kirjoitti:

        Dario Argentolta: Tenebre; Suspiria ja Phenomena

        Nämä Argenton elokuvat mulle outoja, joten täytyy luottaa asiantuntemukseesi. Voisin noista jonkun hankkia, olisi kiva kun ei olisi itsekään nähnyt :)


      • huumatar

        sun hattu on ihan erilainen ku mun, ei sieltä löytynyt noin paljon ehdotuksia. Noista olen suurimman osan itse nähnyt ja tiedän että ovat ok tähän tarkoitukseen :)
        Kiitokset avusta !


      • huumatar kirjoitti:

        sun hattu on ihan erilainen ku mun, ei sieltä löytynyt noin paljon ehdotuksia. Noista olen suurimman osan itse nähnyt ja tiedän että ovat ok tähän tarkoitukseen :)
        Kiitokset avusta !

        argentot on varmaan liian extremee jos ei ollu tarkotus hirveän raakoja olla,muuten ne on huippuja.
        The Others tuli mullakin mieleen....
        John Carpenter´s Christine(1983)
        Candyman(1992)
        Carrie(1976)
        The Descent(2005)
        Käärme ja Sateenkaari(1987)
        Black Christmas(1974)


      • huumatar
        TravisBickle kirjoitti:

        argentot on varmaan liian extremee jos ei ollu tarkotus hirveän raakoja olla,muuten ne on huippuja.
        The Others tuli mullakin mieleen....
        John Carpenter´s Christine(1983)
        Candyman(1992)
        Carrie(1976)
        The Descent(2005)
        Käärme ja Sateenkaari(1987)
        Black Christmas(1974)

        Tosi paljon kiitoksia kaikille !
        Tänä vuonna taidan päätyä Blair Witch Projectiin, jonka uskottelen todeksi :)
        ja ehkä Candyman :) En muistanut sitäkään olevan olemassakaan, vaikka olen nähnyt. Voisin kuvitella että se iskee hyvin tuon ikäisiin.
        Uskon että saan nukkua neljän teinin kanssa tänä halloweenina. Ei ne tohdi yksin nukkua sen illan jälkeen :)
        Kiitokset vielä :)


      • huumatar kirjoitti:

        Tosi paljon kiitoksia kaikille !
        Tänä vuonna taidan päätyä Blair Witch Projectiin, jonka uskottelen todeksi :)
        ja ehkä Candyman :) En muistanut sitäkään olevan olemassakaan, vaikka olen nähnyt. Voisin kuvitella että se iskee hyvin tuon ikäisiin.
        Uskon että saan nukkua neljän teinin kanssa tänä halloweenina. Ei ne tohdi yksin nukkua sen illan jälkeen :)
        Kiitokset vielä :)

        Mulla oli nuorena toisinpäin, pistin äitini kattoon kaikkee kauheeta:)


      • asdf3
        krixis kirjoitti:

        Dario Argentolta: Tenebre; Suspiria ja Phenomena

        a


      • *****
        huumatar kirjoitti:

        Tosi paljon kiitoksia kaikille !
        Tänä vuonna taidan päätyä Blair Witch Projectiin, jonka uskottelen todeksi :)
        ja ehkä Candyman :) En muistanut sitäkään olevan olemassakaan, vaikka olen nähnyt. Voisin kuvitella että se iskee hyvin tuon ikäisiin.
        Uskon että saan nukkua neljän teinin kanssa tänä halloweenina. Ei ne tohdi yksin nukkua sen illan jälkeen :)
        Kiitokset vielä :)

        Blair Witch project oli tosi huono, ei mikään kauhu elokuva, vaan jotain muuta. Räkä tulee tutuksi, ei muuta.


      • iv

        ihan hyviä ehdotuksia sinänsä mutta nuo emily rosen riivaaja (ollaan liikaa oikeus-salissa ja liian vähän ns. pelottelu kohtauksia) ja blair witch on liian myttyyn mennyt nuorison vainoamasta olemattomasta noidasta ja yritetty tehdä pöhlö dokumentti siitä.. toisin tässä olen pari k-18 leffaa nähnyt jotka vie yli muiden ja on jännitystä alusta loppuu saakka ovat esim ghost game ja unborn


      • O-Ossi

        Little white chicks & Big black monster dick osat 1-6, Weapons of Ass destruction osat 1-10, noistakin riittää ainaki riemua vähäksi aikaa


      • M.H.

        Ah, Päätön ratsumies ja Blair Witch Project, vanhaa kunnon kauhua. :D Orpokotikin oli todella hyvä, samoin kuin monet muut espanjalaiset kauhuleffat. Japanilaiset osaa kyllä panostaa kauhuun, kannattaa katsoa sen niminen tuotos kuin Noroi, se on ihan hirvittävä.


      • Tietäväinen75
        ***** kirjoitti:

        Blair Witch project oli tosi huono, ei mikään kauhu elokuva, vaan jotain muuta. Räkä tulee tutuksi, ei muuta.

        Se on yksi parhaista kauhuelokuvista.

        Olet luultavasti tehnyt yhden tai useamman näistä virheistä.

        1. Et osaa eläytyä elokuvan hahmojen rooliin.

        2. Katsonut elokuvan kännissä keskikesällä kaveriporukassa.


      • HappyHall0ween
        huumatar kirjoitti:

        Nämä Argenton elokuvat mulle outoja, joten täytyy luottaa asiantuntemukseesi. Voisin noista jonkun hankkia, olisi kiva kun ei olisi itsekään nähnyt :)

        -Gremlins (1984)

        -Gremlins 2 (1990)

        -Vihreä maili (1999)

        -Scary Movie (2000)

        -Scary Movie 2 (2001)

        -Scary Movie 3 (2003)

        -Scary Movie 4 (2006)

        -Scary Movie 5 (2011)

        Hei, tuon scary movie vitosen piti tulla 2008, mutta tuleekin 2011, mutta listasin kuitenkin :)


      • ***** kirjoitti:

        Blair Witch project oli tosi huono, ei mikään kauhu elokuva, vaan jotain muuta. Räkä tulee tutuksi, ei muuta.

        aivan samaa mieltä.. Ei ole sellasia "säpsähtäviä" kohtauksia, ei voi luokitella kauhuksi.. :)


      • -S-
        HappyHall0ween kirjoitti:

        -Gremlins (1984)

        -Gremlins 2 (1990)

        -Vihreä maili (1999)

        -Scary Movie (2000)

        -Scary Movie 2 (2001)

        -Scary Movie 3 (2003)

        -Scary Movie 4 (2006)

        -Scary Movie 5 (2011)

        Hei, tuon scary movie vitosen piti tulla 2008, mutta tuleekin 2011, mutta listasin kuitenkin :)

        Ja mitkä näistä oli kauhuelokuvia???


      • Tietäväinen75 kirjoitti:

        Se on yksi parhaista kauhuelokuvista.

        Olet luultavasti tehnyt yhden tai useamman näistä virheistä.

        1. Et osaa eläytyä elokuvan hahmojen rooliin.

        2. Katsonut elokuvan kännissä keskikesällä kaveriporukassa.

        katoin sen viime vuonna syksyllä ja silloin oli pimeää, ja olin selvin päin eikä se tehnyt vaikutusta. itse asiassa mä melkein nukahdin sitä katsoessa ja silloin se on mun mittapuulla tosi huono leffa toista oli kauna se oli tooosi hyvä.


      • Witchi
        huumatar kirjoitti:

        Tosi paljon kiitoksia kaikille !
        Tänä vuonna taidan päätyä Blair Witch Projectiin, jonka uskottelen todeksi :)
        ja ehkä Candyman :) En muistanut sitäkään olevan olemassakaan, vaikka olen nähnyt. Voisin kuvitella että se iskee hyvin tuon ikäisiin.
        Uskon että saan nukkua neljän teinin kanssa tänä halloweenina. Ei ne tohdi yksin nukkua sen illan jälkeen :)
        Kiitokset vielä :)

        ei oikeestaan ole kummoinen,mutta siitä on tehty dokumenttimuotoinen The Curse of the Blair Witch joka tuli joskus aikoinaa neloselta.Muistan etten uskaltanu mennä edes ulos tupakille pimeellä sen nähtyäni. Löytyy muuten juutuupista...


      • q
        suski1984 kirjoitti:

        katoin sen viime vuonna syksyllä ja silloin oli pimeää, ja olin selvin päin eikä se tehnyt vaikutusta. itse asiassa mä melkein nukahdin sitä katsoessa ja silloin se on mun mittapuulla tosi huono leffa toista oli kauna se oli tooosi hyvä.

        Lumikki ja seitsemän kääpiötä se disnin versio noille sopiva


      • asadeq
        suski1984 kirjoitti:

        katoin sen viime vuonna syksyllä ja silloin oli pimeää, ja olin selvin päin eikä se tehnyt vaikutusta. itse asiassa mä melkein nukahdin sitä katsoessa ja silloin se on mun mittapuulla tosi huono leffa toista oli kauna se oli tooosi hyvä.

        itelle tuli kans mielee et meinas itekki nukahtaa ton blair witch projectin aikana :D ei oo kyl hyvä kauhuleffa


    • Dr.East-West

      Johan noita suosituksia tulikin... mutta jos pari itämaista sais lisätä: "Silk" ja "Shutter" ja "Into the Mirror". Vähän niinku kummitusleffoja, mutta hyviä, ainaki mun mielestä. :)

    • ...

      Japanilainen versio, ei mitään jenkkiroskaa.

      • kauhufriikki

        se sattuu olemaan kyllä korealainen.japanilaista ookaan!


    • asdf3

      eli pikkuisille tekemistä... kaupasta iso kurpitsa.... josta sitten saat itse hilloa ja pienet voivat tehdä siitä sellaisen pään jonka sisään voi laittaa kynttilän :)

    • asdf3

      Jos pääsee itse tekemään tuollaisia pääkalloja, kuin joku elokuva... ja hilloksi ehdottomasti kurpitsan sisällöt.

      • huumatar

        kyllä meillä on tapana tehdä paljon muutakin kuin leffa halloweenina. On ollut monenlaista askartelua, ja jotain voisi tänä vuonnakin keksiä, vaikkei ne mun pienokaiset enää niin pieniä olekaan :) Ehkä ne vois haluta vaikka sen kurpitsan kaivertaa, sitä ei olekaan tehty.
        Meidän juhlaan perinteisesti kuuluu teemaan sopivat koristelut, kasvomaalaukset, valaistus ja ruokailu.
        Ruokailun jälkeen pimeässä kynttilöillä valaistussa talossa pelataan meidän omakehittelemää vampyyripeliä (paitsi jos ne ei enää ala sitä kun ovat niin isoja :) Meillä on kauhutunnelmaan sopiva kasetti, jossa on ovien narinaa, kirkonkellojen ääniä, kirkumista, askelia jne.
        Sitten kun on syöty, leikitty ja saunottu, kerrottu kummitusjuttuja tms. niin sitten koko perhe (6h) tekee petin olkkarin lattialle, ja katsotaan porukalla kauhuelokuvaa yömyöhällä.
        "kauhu"elokuva oli aluksi piirretty :) , mutta joka vuosi on ollut vähän jännempää.
        Tänä vuonna Blair Witch Project... katsotaan miten käy. Nyt on oikeastaan eka vuosi, kun näytän sellaisen mun mielestä kunnon kauhun ...
        Mutta nämä vinkit otan kyllä kaikki talteen, jos nuo mukelot jaksaa vielä ensivuonnakin leikkiä halloweenia mun kans :)
        Joten kiitos vaan edelleen kaikille vinkeistä !


    • asdf3

      Dario Argenton elokuvia ei ehkä kannata näyttää lapsille :D

    • asdf3

      Vaikka Dario Argento's Suspiria, mutta pienet saavat traumoja siitä sitten :D

    • sefs

      nooh tuota pienille vähän katseltavaa vai niin no...tuossa pari hyvää terapeuttista pläjäytystä Martyrs ja À l'intérieur.

    • Creepy Hal

      Kummitusmaisen tunnelmallinen leffa. Kevyempiä tunnelmapaloja ja teinien mieleen voisivat olla Creepshow-elokuvat. Creepy Halloween!

      • Creepy Hal

        Sattui silmiin lehdestä tuollainen vuodelta 08. Voisi sopia Halloweeniin, vaikka taitaa olla taas se sarjamurhaajua liikkeellä :)


    • makke_91

      Aika pitkälle mikä tahansa Stephen Kingin leffa.
      Eritoten :
      Hohto (leffa)
      Rose Red (neljän tunnin mittanen mutta erinomainen)

    • .....

      UHKA, se on kyl järettömän hyvä!!

    • -Lúñá†íç-

      Mirrors (2008) - ehkä paras vaihtoehto..
      The Ring (2002)
      Drag Me to Hell (2009) -Sam Raimin uutuus ;D
      Secret Window (2004)

    • amhagen

      kannatan myös tota jota jo aikasemmin ehdotettiin:

      - The Others (Nicole Kidman)
      - disneyn Hocus Pocus on todella hauska
      - omia suosikkejani ovat : Halloweenit
      Gothika
      Identity
      The Others
      Pääton Ratsumies
      Amythville
      Onhan noita vaikka kuinka, toivottavasti löydät jtn sopivaa teille!
      Hauskaa Kauhu-leffa ilgtaa teille! :)

      • mooiii

        Kaikki saw leffat ja sitten tällanen kun the uninvited


      • kauhufriikki
        mooiii kirjoitti:

        Kaikki saw leffat ja sitten tällanen kun the uninvited

        saw leffat on ihan sairaita kidutus leffoja.ei niillä ole tekemistä oikean kauhun kanssa. Täytyy olla jotenki kipeä jos tykkää katsoa ku ihmisiä silvotaan ja kidutetaan.


      • .
        kauhufriikki kirjoitti:

        saw leffat on ihan sairaita kidutus leffoja.ei niillä ole tekemistä oikean kauhun kanssa. Täytyy olla jotenki kipeä jos tykkää katsoa ku ihmisiä silvotaan ja kidutetaan.

        sawit ei ees oo raakoja. nopeita väläyksiä verisistä raajoita ja pelkkiä tuskaisia naamankuvia. ja nehä on trillereitä, ei kauhua . . .


    • ..
    • mynstykki

      Tulevaisuus alkaa tuntumaan kauhealta kun niitä katsoo,TV uutiset on kans pelottavia.

    • marab

      moi,no hohto eli shining ehdoton ykkönen ja jos jostain löydät sellaisen leffan kuin suljettu ovi. näin joskus 80-luvulla ja oli tosi karmiva.yksi näyttelijöistä oli bette davis.terv.mara

      • ....

        Noista saw lehvoista kantsii kattoo vaa se eka.muut onkin ihan täyttä kuraa!!!Paranormal Activity kannattaa kattoo.oli yllättävän hyvä!


    • windeby girl

      aavelaiva ja kirotut sielut ovat mielestäni hyviä =)

    • rgferfe

      Ehdottomasti tuo Candyman on hyvä. Niin myös Blair Witch Project. Tunnelmaltaan näiden leffojen välimaastoon osuu John Cusackin ja Samuel L. Jacksonin tähdittämä 1408 http://www.imdb.com/title/tt0450385/ Siinä on kyllä jotain häijyn jännää, mikä keski-ikäistyvää miestäkin vähän jännitti.

      • lolol

        saw siitäkun kaikki elokuvat katotteni, niin on kauhua tarpeekseen.


      • nankeri
        lolol kirjoitti:

        saw siitäkun kaikki elokuvat katotteni, niin on kauhua tarpeekseen.

        Joo kyllähän se Sawt ovat hyviä, mutta tooooosi raakoja todellakin. Ei niin heikkohermoisille kanttis näyttää ( tai lapsille). Ne on myös aika raakoja. Mutta jos kattoo leffat ajatuksen kaa, niin siinä piilee salainen sanoma. Tai noh jtn sinnepäin. Mut siis kannattaa kattoo ,mutta on varauduttava pahimpaan. Niistä joko tykkää tai sit ei. :D


      • nankeri kirjoitti:

        Joo kyllähän se Sawt ovat hyviä, mutta tooooosi raakoja todellakin. Ei niin heikkohermoisille kanttis näyttää ( tai lapsille). Ne on myös aika raakoja. Mutta jos kattoo leffat ajatuksen kaa, niin siinä piilee salainen sanoma. Tai noh jtn sinnepäin. Mut siis kannattaa kattoo ,mutta on varauduttava pahimpaan. Niistä joko tykkää tai sit ei. :D

        On joo ehkä lapsille liian raakoja.. Itse tykkään tooosi paljon kaikista Saw-leffoista.. Kun keskittyy niin kyllä siinä todellakin joissain kohdissa tule ihan kylmät väreet niskaan.. :)


    • gabi

      stephen kingin
      se
      cujo
      hohto
      the Stand
      uinu uinu lemmikkini 1 &2

      sit näitä muita
      the brood
      jeepers creepers 1 & 2

    • jokke2a

      Katos täältä eiköhän löydy yli 50kauhuleffa valintaa, ei mitään SAW:in kaltaisia kerran et pilkkomista halunnut =)

      http://kuvaton.com/u/Y0R

      • hyvä.

        Kotimainen leffa,Hilja maitotyttö.


      • Argentinon
        hyvä. kirjoitti:

        Kotimainen leffa,Hilja maitotyttö.

        SUSPIRIAA suosittelen minäkin. Elokuva on 70-luvun loppupuolella tullut ulos, joten välttämättä kaikista elokuvavuokraamoista ei sitä löydy.


      • DA
        Argentinon kirjoitti:

        SUSPIRIAA suosittelen minäkin. Elokuva on 70-luvun loppupuolella tullut ulos, joten välttämättä kaikista elokuvavuokraamoista ei sitä löydy.

        Kannatta kuitenkin ensin kattoa se itse ennen kuin näyttää lapsille!


    • asdasdasdfafsafasfas

      EI mitään noista edellä mainituista.

      Alkuperäinen Teksasin moottorisahamurhat, siinä on sitä jotain.

    • vm70*

      Se kyllä aikanaan pisti oman selkäpiin ja alitajunnan töihin. En katsoisi enää.

      • vm70*

        Luin kunnolla vasta vastattuani , kenelle elokuvaa haet. Tämä elokuva ei todellakaan ole lapsille, eikä edes nuorisolle. Ehdottomasti mielestäni K-18 materiaalia.


    • ihminen 13

      itte oon vasta 13. mutta joku näistä Alien-sarjan psyykkisimmistä elokuvista?

      joissain Alieneissa näytetään raa'at kohdat ''pimennossa'' eli jostain vaan kuuluu kaukanen kirkaisu, ja ITSE tapahtumaa ei näytetä.
      jotkut niistä onkin sitten sit' ''mässäilyä'' väkivallalla.

      • ;)

    • SBEGULA

      Manaaja orginaali versiona toimii vieläkin!

      • MirvaLiisa

        Manaajan direct`s cut myös, hämähäkkikävelyineen, ehkä parempi.
        Mutta Manaaja on ehdottomasti kauhulffojen ykkönen.


    • kittyR

      Strangers... se ei oo silppomista ollenkaan, mut pitkästä aikaa hyvä kauhuleffa, aika ahdistava loppuen lopuksi! Ku se on todentuntunen....

    • urpomies999999999

      ota halloween 1

    • *****

      niitä paljon, mutta eriasia on tietenkin tuo nuoriso, kun eivät saa kaikkia katsoa. Mutta kaikki stephen kingin kirjoihin perustuvat ovat hyviä esim. hohot, se, huone 1408, rose red jne. Kauna on myös älyttömän hyvä kauhuelokuva.

    • En ole kauhukuvien ystävä mutta kerran näin selkäpiitä karmivan jännärin nimeltään MAISSI LAPSET , siinä sitä kauhua on kerrakseen . Varaudu siihen että nuoret nukkuvat kanssanne !

      • JIM

        Mirrors(kiefer sutherland eli 24 sarjan ukko)
        Pans labyrinth(espanjan kieli)
        Orpokoti(espanjan kieli)
        Rec(verta aika reilusti mut K15 vaan)(espanjan kieli)
        hills have eyes 1&2
        Chucky 1,2,3
        Uinu, uinu lemmikkini 1&2 (toimii aina)
        I am legend (pakko nähdä)(will smith)
        Kauna 1,2,3
        resident evil 1,2,3
        Poltergeist
        Cabin fever
        Viiltäjä(johnny depp)


    • ghostbusters

      Stephen Kingin: Myrskyn silmässä (kesto 4h)
      Kauhun riivaamat
      Painajainen elm streetillä (kaikki)
      Paholaisen riivaama
      Ghostbusters :D

    • h

      Vuokrasin itsekin kaunan...

      • hyvä valinta

        tosi hyvä, ainut vaan että pelkäsin sen jälkeen pari kuukautta, jostain kumman syystä, kaikkia vietnamilaisia ja sieltä suunnalta tulleita pitkätukkaisia naisia.


    • Huuuhuuuuuu

      Katoppas Final Destination leffojen trailerit..siinä on porukka nuoria jotaka selviää kuolemalta ja sitten kuolema alkaa "jahtaamaan" niitä ja tapaturmia alkaa sattua..
      Mua ne on ainaki karminu kun ne kuolemat voi ihan oikeasti tapahtua..niin tietenki jos on tosi huono tuuri mutta kumminki.
      Hyytävää leffa iltaa..Pääsispä näkemään ilmeet! =D

      • gujg

        SAW :D


    • Piv85

      ..itse pidin The Village eli Kylä elokuvasta..tosin osa asioista ymmärsin vasta kun katsoin sen toiseen kertaan..ei mitään ihme mättöä ja semmonen leffa,joka saattais olla tottakin jossakin korvessa keskellä ei mitään..

    • PP___.

      Sweeney Todd kantsii kattoo, jos pitää musikaaleista ja raakuudesta ;)

      • Killing time

        Hollywood-kauhu ei vaan toimi, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

        Tässä muutama pätkä uudemmista, joissa ei ole mitään komediaa sotkettu mukaan ja myös päättyvät masentavasti niinkuin tähän genreen kuuluukin. Eli ei todellakaan mitään superpositiivista Spielberg/Disney/Hollywood-loppua. Näihin ei ole myöskään tarvittu mitään miljardi budjettia:

        The Descent
        They (Ils)
        Wolf Creek
        Haute tension: Switchblade Romance
        Eden Lake

        Amityville Horror (uudempi) harvinaisen synkkä tunnelma saatu jenkkileffaksi
        Texasin moottorisahamurhat (uudempi)
        Emily Rosen Riivaaja
        Manaaja 1 (yleissivistyksen vuoksi)


    • Anniina222

      Klassikko

    • Tzänig

      Mirrors (2008)

      Melko hyvä "henkisen" puolen kauhuleffa. :) Ei liikaa raakuutta!

      :)

      Hyvää ja karmivaa halloweenia kaikille sitä juhliville! :)

    • kauhuu.

      no varmaan halloween ja halloween 2 on aika karmivia, sit varmaanki Friday 13 (mikä tuli eilen :D) ööm, kauna... semmosia :D

    • :)

      Elikkäs se Usva, jossa on Jamie Lee Curtis. Itse aion katsoa kyseisen elokuvan tänään ja mitään silpomista ei ole :) Ensimmäisen kerran näin tämän elokuvan 7-vuotiaana, eikä pelottanut :D

      • Hih-hih-hii

        Ghost Ship eli Aavelaiva 2002 ja vanhemmista Halloween 1-2 ja Hohto!


      • asentaja72
        Hih-hih-hii kirjoitti:

        Ghost Ship eli Aavelaiva 2002 ja vanhemmista Halloween 1-2 ja Hohto!

        Halloweenin viimeinen versio jossa Mayer kuuolee.!


    • rinik

      Muista hyvä ystävä, että saatat olla tekemässä tuollaisella teollasi lapsillesi korvaatonta vahinkoa. Mistä voit tietää, mitä lapsesi psyyke kestää? Se voi olla paljon vakavampaa, kuin fyysinen väkivalta. Kaipaamasi kaltaiset elokuvat ovat kaikissa tapauksissa vahingollisia lapsen sisimmälle. Perustilaltaan sisin on herkkä, mutta kaikenlainen kovuus ja kauhut kovettavat ja vahingoittavat tuota herkkää lapsen sisintä. Johdata ennemmin lapsesi tuntemaan Jeesus Kristus lasten ystävä. Jeesuksen läheisyydessä lapsi saa turvallisuuden ja rauhan tunteen sisimpäänsä. Sinä joudut kerran vastuuseen kaikista niistä teoista, joita teet lapsillesija muille lähimmäisillesi.

      • amhagen

        .....eiköhän toi oo kaikkien oma asia mitä he näyttävät ja antavat lastensa kattoo, ja varmaan kirkossa käy jos siltä tuntuu.
        Saa sitä turvallisuutta ja rauhaa muualtakin!!!!!!


      • Psyko1

        Eiköhän tuo uskovaisten helvetillä pelottelu ole aiheuttanut paaaaaaaaljon enemmän traumoja
        kuin se, että tuon ikäinen katsoo hyvän kauhuleffan vanhempien kanssa.


      • ws 123

        . . . sanoo lestaattiolainen, joka ei ole nähnyt yhtään elokuvaa . . .

        Turha pelotella ihmisiä helvetillä, tuskin kristus nuppiinsa ottaa kauhuelokuvien vahtaamisesta, ainakin hyvien sellaisten :) . . .


      • Turku86m

        "Tuollaisilla teoillasi"? Elokuvakulttuurilla rikastuttaminen(kyllä, hyvät kauhuelokuvat ovat tärkeä ja liian vähän arvostettu osa elokuvakulttuuria) ei ole mielestäni verrattavissa "korvaamattomaan vahingontekoon". Luultavasti kirjoitan nyt ihmiselle, joka kirjoitti viestin pelkästään provoisoiden, mutta koska en voi olla siitä varma, niin on pakko vastata jotakin. "Kaikissa tapauksissa vahingollisia lapsen sisimmälle"? Tähän olisi erittäin mielenkiintoista kuulla perusteluja. En tiedä millaisia kauhuelokuvia olet itse nähnyt(Toivottavasti olet nähnyt edes joitakin, sillä muuten kirjoituksesi on arvoltaan täysin olematon), mutta myös kauhuelokuva voi toimia esim. draamaelokuvan tavoin elämästä jotain opettaen ja ajatuksia herättäen, kuten esimerkiksi espanjalainen parin vuoden takainen El Orfanato. Olet siis sitä mieltä, että kaikenlaiset kauhut ja negatiiviset kokemukset ainoastaan vahingoittavat ihmisen sisintä? Lastenkin kohdalla nämä edellämainitut asiat voivat myös kasvattaa ja luoda kuvaa elämän realiteeteista. En tiedä miten hyvin tunnet Raamattua, mutta eikö se mielestäsi sisällä mitään "kovuutta tai kauhuja", mm.raakaa väkivaltaa ja terroria? Edelleenkin on vaikea uskoa, että kirjoitit tekstisi aivan tosissasi, siksi pitääkin pilke silmäkulmassa vielä lisätä, että uskonnothan eivät ole koskaan saaneet aikaan mitään pahaa, henkistä eikä fyysistä ;)


    • Hra Hasegawa

      Doppelgänger

    • :P

      Oma suosikkini on Cabin Feaver. Se on hyvä siksi, että se voisi oikeasti tapahtua. Ei yliluonnollisia elementtejä, vaan mökillä oleviin nuoriin tarttuu outo virus, joka syö lihaskudosta. Kun elokuva alkaa rytistelemään kunnolla eteenpäin, se on todella pelottava. Ja juuri siksi, että se voisi periaatteessa oikeasti tapahtua.

      • ::))

        Mun mielestä hyviä kauhuleffoja ovat esim. Hohto, Friday 13, Blair Witch Project, It (suomeksi Se, stephen kingin tekele kai). Manaajaa tai Uinu uinu lemmikkini en edes oikein uskalla katsoa. Ton jälkimmäisen luin kirjana ja jo se riitti pelottamaan liikaa :). Ennustus (Omen) leffoja katoin nuorempana, mut nekin nykyisin vähän pelottavat liikaa.


      • Pena66666666
        ::)) kirjoitti:

        Mun mielestä hyviä kauhuleffoja ovat esim. Hohto, Friday 13, Blair Witch Project, It (suomeksi Se, stephen kingin tekele kai). Manaajaa tai Uinu uinu lemmikkini en edes oikein uskalla katsoa. Ton jälkimmäisen luin kirjana ja jo se riitti pelottamaan liikaa :). Ennustus (Omen) leffoja katoin nuorempana, mut nekin nykyisin vähän pelottavat liikaa.

        Tuolta löytyy paljon vinkkejä ja asian tuntioit ajotka osaavat auttaa =)
        http://p1.foorumi.info/horrormovies/


    • Näillä Saw- leffoilla ei oo mitään tekemistä kauhun kanssa, ne on mässäilyä väkivallalla ja silpomisella. On harmillista, että ne luokitellaan "hyviin kauhuelokuviin", täyttä skeidaa kaikki.

    • amahgen

      ...vielä tuli pari mieleen
      silent hill
      white noice

    • tässä

      Kun anopin avioliittoneuvot satelevat taustalla kun anopin lomafilmi pyörii ja näyttää miten kivat rusketusrajat tulivatkaan maatessa siellä aurinkorannikolla....

      • turdus

        tsiikasin koko partituurin läpi niin tulin siihen johtopäätelmään,että koko porukka tarvitsee jonkunnäköistä hoitoa,tää halloween on jenkeistä matkittu juttu,jos tahdotte matkia jenkkejä menkää ja vaihtakaa asuntonne hawajin lomaan.


    • Timppa27

      Hirveesti ei tule kauhua katseltua, mutta Fragile leffa teki aikoinaan vaikutuksen... Vanha sairaala tapahtumaympäristönä vaikutti aikasta uskottavalta. Ja muutenkin sellainen melko siisti elokuva, ei kauheesti joutavaa teurastusta ja veren kanssa läträämistä. Mutta kumminkin sopivan piinaava tunnelmaltaan.

      • filas

        Alkuperäinen The Omen (1976)


      • lötköjen yö
        filas kirjoitti:

        Alkuperäinen The Omen (1976)

        Night Of The Creeps "Lötköjen Yö :D


      • kulttuuri kauhua
        lötköjen yö kirjoitti:

        Night Of The Creeps "Lötköjen Yö :D

        kauhu kultturin legenda,,,se ainoa oikea
        BAD TASTE


    • turdus

      just joo onko vällttämättä esittää muksuille mitään ylimääräisiä hömppäjuttuja,sitten myöhemmin ihmetellään,että mistä ne on nuo kaikki oppineet,onko teillä kaikilla nykynyorisovanhemmilla aivot narikassa,maailma ei henkisesti muutu,vaikka se muuttuu teknisesti.

      • huuio

        olisko scream vai sinne päin se nimi, jossa se kummitusnaamainen mustapukuinen tyyppi tappaa . Oli aikas hyytävä,


    • M.H.

      Japanilaiset tekee hyvää ja hyytävää kauhua, joka ei kuitenkaan ehkä alle 15-vuotiaille hirvittävän hyvin sovi, mutta osa kyllä mainiosti. Esimerkkinä voisin mainita leffan nimeltä "Noroi", joka on niin puhdasta kauhua kuin olla ja voi, todella pelottava ja karmiva, dokumenttimainen kauhukertomus. Se kannattaa katsoa, jos haluaa pelätä.

    • kylvain

      Mun mielestä OIKEASTI HYVIÄ kauhuleffoja on vaikea löytää. Suurinosa on kauheeta kuraa. Tämä on sinänsä aika vaikea kysymys. Kun kerroit hyvän "henkisen" kauhuleffan, niin The Others on hyvä kummitusleffa. Toisekseen Salaisuus pinnan alla on tosi jännittävä psykologinen trilleri, jossa on myös kummittelua mukana. Ei elokuvan välttämättä tarvitse olla kauhua, että elokuva on pelottava.

      • xb

        The Grudge on hyvä


    • ZikZak

      Muutama oli tainnu jo tän kans ehottaa, mutta ite katoin jokin aika sitten elokuvan Uhka (ranskalainen, alkuperäiseltä nimeltää Ils), joka oli mun mielestä loistava. Ei turhaa verellä ja yököttävillä jutuilla mässäilyä vaan juurikin tota "henkistä" kauhua. Jännittävä loppuun asti ja loppu oli mun mielestä kiinnostavan erilainen. Suosittelen siis. :)

    • viemärihirviö

      The Ring tai Rosemaryn painajainen?

      En tosin itse näyttäsi kauhuleffoja nuorille tai kellekään, kun olen itse tällainen, että pelkään sitten viikkoja/vuosia jälkikäteen yksin ollessani (29v :/ ).

      • _timonen_

        Rosemaryn painajainen on kyllä parhaita kauhuelokuvia. Ilman efektejä saadaan aikaiseksi hyvin pelottava ja ahdistava tunnelma.


    • Wouu

      No semmonen missä ei oo ihan hirveesti pilkkomista muttei siis sitä henkistä puolta kans kylläkään on ikijännärisuosikki Uhrilampaat!

    • dadader

      Voisit näyttää suomalaisen kauhuelokuva Sauna:n, mut en oo itekkää nähny sitä mut oon kuullu et se ei oo mikää silpomisleffa

      • Carrie
        Olkikoirat
        Polanskin - Inho
        Hohto
        Uinu uinu lemmikkini
        Käsi joka kehtoa keinuttaa
        Vampyyri tappajat- Polanski
        Veren vangit
        Psyko


    • Kauhuelokuvat eivät voi koskaan olla hyviä. Niillä ei ole mitään tekemistä hyvän kanssa. Kauhuelokuva voi vain olla kauhea..ts. paha.

      Kauhuelokuvat ovat ilmausta aikamme moraalisesta rappiotilasta. Jännitys on erikseen, mutta kauhu on joidenkin tutkimusten mukaan jopa vaarallista ja voi haitata elämää vuosiksi eteenpäin. Etenkin nuorilla. Esim. Psyko elokuvan näyttelijä (!) Janet Leigh sain suihkukohtauksestaan elinikäisen suihkukammon. Kauhuelokuvat voisikikin lailla kieltää. Ne ovat sairaan mielen tuotetta. Ne myös tutkitusti aihettavat mielenterveyden ongelmia. Kristen Harrisonin tutkimuksen mukaan nuorista amerikkalaisista kauhuelokuvan katsojista joka neljäs sai itselleen pitkäkestoisia mielen ongelmia, kuten esim. pelkotiloja.

      • n

        et ollu kyl tosissas tota viestiä kirjottaessas....


    • jiikoo1

      Tuo hohto on kyllä omaan makuun yhä edelleen aikalailla paras kauhuelokuva,tosin esimerkiksi kauna (the grudge) alkaa pärjätä sille jo ihan hyvin :)

    • vieras148

      Ekaks tulee mieleen Kauna1 ja sitten Ring1. Ei mitään silpomista vaan mystistä kauhua. Molemmissa kohtauksia, mikä pistää ihon kanalihalle..

    • zeko85

      tuo araknofobiakin on hyvä kauhuleffa....ei mitään silpomista....

    • Jose_S

      Riivaaja. Tai strangers.

    • Kylmäverinen

      Yksi mitä ei tainnut kukaan muu mainita on "The Thing".

      John Carperterin 1982 ohjaama kauhuleffa, joka on enemmän henkisen kauhuleffan genreä ainakin omasta mielestäni. Ei niinkään silpomiseen keskittyvä kuten useat kauhuleffat mitä moni on ehdottanut.
      Elokuvan ikäraja on Suomessa K-15 joten sopinee hyvin juuri teille. Tosin ei ehdi täksi illaksi, mutta kenties seuraavaksi kerraksi.

      Lisätietoja löydät näistä linkeistä:

      http://www.imdb.com/title/tt0084787/

      http://fi.wikipedia.org/wiki/The_Thing_–_”se”_jostakin

      (huom. tuo Wikipedia -linkki paljastaa yksityiskohtia juonesta)

      Elokuva on pääosin piinaavaa jännitystä eikä tapahtumat ole niinkään ennalta-arvattavia kuin useat uudemmat "kauhu-silpomis-leffat".

      Suosittelen piinaavan kylmäverisesti !!!

      • Kuukeri

        Epäilemättä yksi parhaista (kauhu)elokuvista koskaan. Ikärajakin oli leffateatterissa silloin muinoin K-18...


    • lauriq

      Painajainen Elm Streetillä (osat 1-10)
      Predator-saalistaja
      Predator 2
      Predator vs Alien

    • asdf3

      Dario Argenton Phenomena. Kertoo tytöstä joka tykkää ötököistä :D

      Mitäs itse katsoin tuossa Argenton vähän uudempaa tuotantoa, mutta jooh... The Stendhal Syndrome.

      Phenomena on kyllä hyvä.

    • joppi2431

      muumio

      ytimessä

      doom3

      • joppi2431

        doom3

        k18
        ei missään nimessä lapsien nähtävissä se on ihan k18


    • oskari.

      TODELLA selkäpiitä karmiva elokuva on ehdottomasti Edwin Laineen Tuntematon sotilas. Täyttä fiktiota niin kuin muutkin b-luokan kauhuelokuvat

      • Jokke77

        Zombieleffoist kannataa kattoa

        Night of the living dead
        Dawn of the dead
        Day of the dead

        Myös 28 päivää myöhemmin on varsin hyvä vaihtoeto


    • kyylämään ovellasi

      Tee se näin. irtisano lupasi ja tee itsellesi nimetön tutkintapyyntö. Kauhea halloween ovellasi koputtaa. Sammuta valot ja mene sängyn alle piiloon.

      • kauhukanuuna..!

        miksi te ihmiset ehdotatte nykypäivän moderneja "kauhuleffoja"? niissä ei ole mitään kauheaa, pelkkää erikoisefekteillä mässäilyä!


        katso nämä leffa-arvostelut alusta loppuun niin tiedät mitä oikea kauhu on: http://www.youtube.com/user/cinemassacre?blend=1&ob=4


    • Marc_E

      Salkkarit

      • ei paha

        Ehdottomasti Aleksis Kiven Nummisuutarit.


    • Ei visualisia

      salo, sodomian 120 päivää
      erasherhead
      Noitatappajat (Matthew hopkins aiheinen elokuva)
      draculat (lee leffat ja sitä vanhemmat)
      määrätty 20-luvulla tuhottavaksi, mutta yksi tallenne löytyi "nosferatu"
      Andalousialainen koira
      Fly -sarja (50-luvun trilogia)

      • 9+20

        Noidan tappajat 1968. Suosittelen erityisesti sellaisille, jotka odottavat hyvältä kauhuelokuvalta muutakin kuin vain verta ja irtosuolen pätkiä


      • NO HALOO!

        salo, sodomian 120 päivää

        15-vuotiaalle lapselle. Jos joku sen menee tekemään ja näet sellaisen omin silmin kiireesti soitto lastensuojeluun. Kyseessä on sadistinen pornoleffa jossa hakataan raiskataan tapetaan ja syödään paskaa. Ei ole lasten kuvastoa.


    • Mobb-E_Swampscare

      Sellanen korealainen (jos en väärin muista) kauhuleffa kun "Pahan yhteys", englanniksi "Tale of two sisters" oli ainakin omasta mielestäni henkisellä tavalla, tunnelmaltaan, tosi selkäpiitäkarmiva, eikä kuitenkaan mikään "sairaasti verta ja suolenpätkiä"-tyylinen :D Omasta mielestäni se oli tosi hyvä, mutta sellainen aika "taiteellinen" jonka juonta ei ehkä heti ekalla katsomalla älyä, joten kaikki ei ehkä tykkää...

      • jumalatoin k mikko

        KAUHU-/RIKOS-/RÖTÖSKIRJALLISUUDELLE,-ELOKUVILLE,-VIDEOILLE ON KOHTSILLÄÄN SUOMESSA JA MAAPALLONLAAJUISESTI SÄÄDETTÄVÄ ANKARA YMPÄRISTÖHAITTAVERO!!! --- MILJARDIEN NYKYIHMISTEN YMPÄRISTÖ JA PÄÄN SISUS ON MONIN TAVOIN SAIRAASTI KAUHUN,RIKOSTEN,RÖTÖSTEN,ILKIVALLAN,ILKEYKSIEN,PAHAN TAHDON VALLASSA.

        JOKAISEN FIKSUN KANSALAISEN ON RYHDYTTÄVÄ TUOLLAISTA MIELENVIKAISTA SUUNTAUSTA MONIN KEINOIN PONTEVASTI TORJUMAAN.

        MAAILMASSA ON EDELLEEN VIELÄ KAUNISTA JA HYVÄÄKIN JÄLJELLÄ.
        SEN ETSIMISESSÄ,LÖYTÄMISESSÄ,LUOMISESSA,NÄYTTÄMISESSÄ KAIKILLA MAHDOLLISILLA AREENOILLA JALOSTI KILVOITELKAAMME!!!

        1.11.09 ateisti k mikko


    • jennnnä

      esim: Pet Semarary Two ( uinu uinu lemmikki )

      Se ei ole hirveänpelottava, mutta raakaa kyllä löytyy...

    • screenman

      Ehdottomasti Steven Spielbergin ohjaama The Duel. Aivan ehdoton klassikko rekan ahdistelemasta kaupparatsusta. Ainoa lajissaan eikä muita tarvita...:-)))

      T: screenman

      • akselidd

        Tota...aika outo äiti joka HALUAA näyttää lapsilleen alle 15 vuotiaille kauhua...oli halloween tai ei.
        Kaikki vaan täällä hulluna tarjoo leffoja, muta kukaan ei mieti, että mitä vit...

        Siis ihan sama vaikkei ole silpomista, itse pelkäsin nuorempana juuri nimenomaan niitä, missä on jotain paholais taikka aavejuttuja. En missään nimessä näyttäisi sellaista nuorilleni, ihan täysin älytöntä. Toivottavasti aloittaja vielä lukee tämän ja vähän miettii millainen äiti oikein on.


      • kyosho
        akselidd kirjoitti:

        Tota...aika outo äiti joka HALUAA näyttää lapsilleen alle 15 vuotiaille kauhua...oli halloween tai ei.
        Kaikki vaan täällä hulluna tarjoo leffoja, muta kukaan ei mieti, että mitä vit...

        Siis ihan sama vaikkei ole silpomista, itse pelkäsin nuorempana juuri nimenomaan niitä, missä on jotain paholais taikka aavejuttuja. En missään nimessä näyttäisi sellaista nuorilleni, ihan täysin älytöntä. Toivottavasti aloittaja vielä lukee tämän ja vähän miettii millainen äiti oikein on.

        ring 1
        darkness (ei darkness falls)
        blair witch project2
        ei ole liikaa verta ja on kauhua.. ei mitään helevetin scary movieta tai jotain sahaa!! eihän se mitään kauhua! silpomista vain. ei sillä olen kyllä nuo kaikki kattonut ja satoja muitakin. jos silpomisesta tykkää niin katsokaa brein dead vai miten se nyt meni. :)


    • pena123

      kaikki muut on pilipali-leffoja!tämä on kunnon kauhua.takuu-varmat painajaiset!

    • Ihmevarauksia

      En tiedä oletko kuullut elokuvasta Jeeper´s Creeper´s siinä on sellainen hiukan nuoremmillekkin sopiva kauhu pätkä. Ehkä sitten tulevaan halloweeniin

    • dgetijh

      Täydellinen, selkäpiitä karmiva elokuva, joka vetää ruumiitkin ulos haudoistaan!

      Piru irti (Long Time Dead)

      Se on perkeleen hyvä, kauhuelokuvista parhain.

      • Pelottava

        Viimeinen talo vasemmalla. Uudehko elokuva.


      • Pelottava kirjoitti:

        Viimeinen talo vasemmalla. Uudehko elokuva.

        Ehkä tiedättekin että jos sammakon laittaa kuumaan veteen se hyppää siitä äkkiä pois, mutta jos sitä vettä lämmitetään pikkuhiljaa, se sammakko ei ymmärrä hypätä pois, ja kuolee siihen.

        Aivan samoin on käymässä meille ja viihteelleemme. Jos 60 luvulla oltaisiin tehty sellaisia äärimmäistä julmuutta näyttäviä elokuvia mitä nyt tehdään, ne oltaisiin varmasti kielletty moraalittomina ja haitallisina. Nykyään pahuus on lisääntynyt viihteessä pikkuhiljaa emmekä enää ymmärrä hypätä tästä pahuuden kattilasta pois. Jostain kumman syystä kaikesta äärimmäisestä julmuudesta on tullut viihdettä. Pahasta on tullut hyvää. Emme enää osaa arvioita mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä oikein ja mikä väärin. Kaikki elämykset; pelot, ahdistukset, kauhut..siis kaikki mikä aiheuttaa pahaa oloa, sen katsotaan olevan hyvää ja tavoiteltavaa. Millä ihmeen logiikalla?? Ajatelkaa itse..onko kauheus kivaa, onko paha hyvää, onko sadistisuus viihdettä, tekeekö pelko meidät tyytyväisiksi tai onnellisiksi.
        Ihmisen elon yksi päätarkoitus on pyrkiä hyvää ja välttää pahaa. Ihminen tarvitsee moraalisia ihanteita voidakseen elää mielekästä elämää, niin suhteessa itseen kuin myös lähimmäisiin. Jos ihmisellä ei ole mitään moraalisia käsityksiä, hän hyvin pian löytää itsensä tiilenpäitä lukemasta.

        Älkää ruokkiko ajatusmaailmaanne pahuuden katsomisella. Elokuva ei ole moraalin ulkopuolella oleva saareke, vaan on olemassa vain yksi todellisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Elokuvat ovat osa todellisuutta, jolla on vaikutus siihen mitä ja miten ihminen ajattelee. Ne eivät suinkaan ole puhdasta fiktiota vaan antavat meille määrättyjä moraalikäsityksiä. Samalla ne ruokkivat meidän sadistisuuttamme, ja me saatamme alkaa nauttimaan lähimmäistemme kärsimyksistä.
        Vaikka kaikista kauhun katsojista ei tulekaan sarjamurhaajia, niin monet äärimmäisten julmuuksien tekijät ovat monasti ensin ruokkineen itseään kauhelokuvilla, joiden esikuvista saaneet sitten ikäänkuin oikeutuksen hirmuteoilleen. Kannattaakin katsoa mitä kannattaa katsoa.


      • Lutti
        juhoney kirjoitti:

        Ehkä tiedättekin että jos sammakon laittaa kuumaan veteen se hyppää siitä äkkiä pois, mutta jos sitä vettä lämmitetään pikkuhiljaa, se sammakko ei ymmärrä hypätä pois, ja kuolee siihen.

        Aivan samoin on käymässä meille ja viihteelleemme. Jos 60 luvulla oltaisiin tehty sellaisia äärimmäistä julmuutta näyttäviä elokuvia mitä nyt tehdään, ne oltaisiin varmasti kielletty moraalittomina ja haitallisina. Nykyään pahuus on lisääntynyt viihteessä pikkuhiljaa emmekä enää ymmärrä hypätä tästä pahuuden kattilasta pois. Jostain kumman syystä kaikesta äärimmäisestä julmuudesta on tullut viihdettä. Pahasta on tullut hyvää. Emme enää osaa arvioita mikä on hyvää ja mikä pahaa, mikä oikein ja mikä väärin. Kaikki elämykset; pelot, ahdistukset, kauhut..siis kaikki mikä aiheuttaa pahaa oloa, sen katsotaan olevan hyvää ja tavoiteltavaa. Millä ihmeen logiikalla?? Ajatelkaa itse..onko kauheus kivaa, onko paha hyvää, onko sadistisuus viihdettä, tekeekö pelko meidät tyytyväisiksi tai onnellisiksi.
        Ihmisen elon yksi päätarkoitus on pyrkiä hyvää ja välttää pahaa. Ihminen tarvitsee moraalisia ihanteita voidakseen elää mielekästä elämää, niin suhteessa itseen kuin myös lähimmäisiin. Jos ihmisellä ei ole mitään moraalisia käsityksiä, hän hyvin pian löytää itsensä tiilenpäitä lukemasta.

        Älkää ruokkiko ajatusmaailmaanne pahuuden katsomisella. Elokuva ei ole moraalin ulkopuolella oleva saareke, vaan on olemassa vain yksi todellisuus jossa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Elokuvat ovat osa todellisuutta, jolla on vaikutus siihen mitä ja miten ihminen ajattelee. Ne eivät suinkaan ole puhdasta fiktiota vaan antavat meille määrättyjä moraalikäsityksiä. Samalla ne ruokkivat meidän sadistisuuttamme, ja me saatamme alkaa nauttimaan lähimmäistemme kärsimyksistä.
        Vaikka kaikista kauhun katsojista ei tulekaan sarjamurhaajia, niin monet äärimmäisten julmuuksien tekijät ovat monasti ensin ruokkineen itseään kauhelokuvilla, joiden esikuvista saaneet sitten ikäänkuin oikeutuksen hirmuteoilleen. Kannattaakin katsoa mitä kannattaa katsoa.

        60-luvulla nimenomaan alkoi todellinen eksploitaatio-elokuvien valtakausi, joten väite siitä, että 60-luvulla elokuville olisi käynyt kuten oletit, on väärä. Mikäli tässä tapauksessa juhoney, tai niin monet muutkin, lienisivät valmiita koventamaan elokuvasensuuria, on käsittämätöntä, miksei kirjallisuuden kohdalla samanlaista haloota yleensä nosteta. Kirjaa lukiessaan ihminen helpommin sekoittaa tätä fantasiaa omiin elämäntilanteisiinsa ja näin ollen tietysti fiktio ja tosielämä ovat lähempänä toisiaan. Kirjaa lukiessaan lukija on itse tavallaan ohjaaja, ja lukija muokkaa omassa päässään kohtauksista graafisia kuvia. On selvää, että näin syntyy enemmän yhtymäkohtia omaan elämään ja minäkuvaan kuin elokuvaa katsoessa. Tekisi mieli kirjoittaa nyt paljonkin tästä näkökulmasta, mutta jos juhoneyta tai jotakuta muuta kiinnostaa, niin tutustukaa ihmeessä filosofian tohtori, tunnetutkija Mikael Saarisen kirjoituksiin kauhuelokuvaa koskien. Itse nyt summaan tämän Federico Fellinin sanoin:"Sensuuri on tapa tunnustaa oma heikkoutensa ja älyllinen riittämättömyytensä".


    • Nostalgist

      Kauhu elokuvia ei tulisi katsoa kaveriporukassa joka ei pysty eläytymään elokuvan hahmoihin. Kun katsot elokuvan yksin tai 1-2 sellaisen henkilö jotka pystyvät eläytyä elokuvaan, niin kokemus muuttuu täysin. Tässä olisi kaksi omasta mielestä parasta kauhuelokuvaa ikinä: Hohto ja Stephen Kingin SE. Kun osaat eläytyä äihin elokuviin voit kokea aitoa kauhua ja ehkä jopa hauskoja hetkiä hauskoissa kohtauksissa. Mutta sanon ÄLÄ KATSO ELOKUVAA KAVERIPORUKASSA JOKA EI OSAA ELÄYTYÄ SEN MUKAAN!

    • svampman

      tuota noin itse olen kahteen kauhuleffaan ihastunut ja nimeltään ovat rec ja drag me to hell siinä kaksi leffaa jotka todella suosittelen katsottavaksi en tosin ole varma onko jälkimmäinen tullut vielä dvd muotoon.

      • kauhufani90

        The unvitited
        The Strangers
        Inside (ranskalainen)

        kaks jälkimmäistä on lopussa vähän verisiä, mut todella hyviä ja pelottavia!

        uudempia kauhuelokuvia nuo, kun hohdot sun muut jo mainittu moneen kertaan


      • tätsy 45
        kauhufani90 kirjoitti:

        The unvitited
        The Strangers
        Inside (ranskalainen)

        kaks jälkimmäistä on lopussa vähän verisiä, mut todella hyviä ja pelottavia!

        uudempia kauhuelokuvia nuo, kun hohdot sun muut jo mainittu moneen kertaan

        vihollinen vuoteessani
        rasvatyyni
        käsi joka kehtoa keinuttaa

        kauhua ja jännitystä aikuisille


      • Axel25
        tätsy 45 kirjoitti:

        vihollinen vuoteessani
        rasvatyyni
        käsi joka kehtoa keinuttaa

        kauhua ja jännitystä aikuisille

        Boogeyman, Dog Soldiers, The Hitcher(1986 ja 2007 versiot),The Dark, Guillermo Del Toron The Devil`s Backbone....Ja sokerina pohjalla Snoop Doggin Bones :)


      • halloween meni jo...
        Axel25 kirjoitti:

        Boogeyman, Dog Soldiers, The Hitcher(1986 ja 2007 versiot),The Dark, Guillermo Del Toron The Devil`s Backbone....Ja sokerina pohjalla Snoop Doggin Bones :)

        vastauksia tullut mutta yhtä leffaa ei tainnu kukaan näköjään muistaa:

        valentine(2001)
        toi tuli ite katottua ja kyllä sitä tuli nukuttua mieheni kainalossa tiiviisti koko yö... ;)

        sauna on ihan p.ska!!
        ja tietenki oma suosikkini "IT" stephen king


    • Crp

      Jackobs Ladder ja Angel Heart

    • asdf3

      Ettei mitään alle 24v kiellettyjä.

    • Alan J. Krapula

      noh, muutamia mainitakseni niin White Noise, Ystäviä Hämärän Jälkeen ja Shutter on aikas sellasia tohon kategoriaan putoavia pätkiä, eikä tod. mitään gorea... Hyvää peruskamaa siis ;)

    • itertaweitw

      Emily Rosen riivaaja

    • '''''

      Kun tuntematon soittaa (2006)

      Kun tuntematon soittaa perustuu hyvin tunnettuun kaupunkitarinaan. Nuori tyttö, Jill Johnson, on ottanut vastaan keikan rikkaan perheen lapsenvahtina. Hän luuli sen olevan helppo homma. On myöhä ilta ja lapset nukkuvat, jääkaappi täynnä ruokaa ja muutenkin leppoisaa. Kunnes puhelin soi ja luurin toisesta päästä pahaenteinen ääni kysyy "Oletko käynyt katsomassa lapsia?" Sama soittaja jatkaa hämäriä puheluitaan ja poliisi, joille Jill soitti jäljittää puhelun vain kertoakseen, että se tulee sisältä kyseisestä talosta. Jillin lapsenvahtikeikka muuttuu painajaiseksi.

    • kattoja

      - Rosemaryn painajainen
      - Sokea Kauhu (Mia Farrow leffa, vanha kuva mutta aina yhtä hyvä)
      - Bostonin kuristaja
      - Frenzy
      - Rasvatyyni
      - Uinu uinu lemmikkini

      on noita:)

      • uinu uinu lemmikkini

        oooh! uinu, uinu lemmikkini on ihan paras!!!


    • Mikko T

      The Others. Black Water, Hohto, Manaaja, Orpokoti..

      • -. - - - .

        Evil Dead ja Romeon Zombileffat.


    • Lumia 81

      oma suosikkilista kauhuleffan/leffojen valintaan :) Vaikka Halloween meni jo, niin nurkan takana on tulossa sopivasti perjantai 13pvä ;)

      Manaaja
      Cannibal Holocaust
      Haute Tension - Switchblade Romance
      Ring (I)
      Marttyyrit
      Orpokoti
      Inside
      The descent
      Rec
      Antichrist

      • lölkkjkj

        moro..oon kattonut seuraavat elokuvat ja suosittelen!!! hohto,saw1,2,3,4,5,6,house of 1000 corpses on paras!!


    • nämä

      Sellainen kuin GROTESQUE, JAPANI 2009 !
      Erittäin hyvä elokuva.
      Ja sitten GUINEA PIG-sarja.

      • sasxca

        eli kohtas onki taas halloween eessä joten täs ois jotain leffoja.

        Shutter (2004 Thaimaalainen alkuperäinen elokuva)
        Manaaja
        Texasin moottorisahamurhat
        Kauna (Ju-on The Grudge alkuperäinen)
        Evil Dead
        The Hills Have Eyes
        Paranormal Activity
        Rec
        The Descent
        Ringu


    • Ismo Laitela

      Kahtokaapa nämä K15 kauhuleffat(ei pahoja... paitsi silent hill) : Dead Silence, SAW I, Silent hill & uhrilampaat (leikattu versio)

      • Silent hill oli minun mielestäni aika surkea elokuva. Eikä juurikan pelottava. Saw taas on kauhean veristä hommaa, kidutusta jne.. Sitä ei nyt mitenkään henkisesti pelottavaksi voi sanoa. Nuista muista en tiedä, kun en ole katsonut. Kaikillahan ne omat mielipiteet tietenkin on, mutta Sawista voin sanoa että TOSI SADISTINEN JA RAAKA !


    • Ismo Laitela

      Sitten:
      Kahtokaa sit nää:
      Resident Evil, Diary of the Dead, Army of Darkness, Cujo, Kauna, Drag me to hell & Shining!!!

    • 12325667

      The Game on aika hyvä ei niin kauhu, mut jännitys kuitenkin.

    • KATTOKAAAAAAAAAAA!

      Kantsii ehdottomasti kattoo master of horror imprit. Se on todella jännä leffa ja siinä ei mitään silppumista ole. KATTOKAA SE!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe