Voisiko joku laskea loppusumman?

Roosalinda

Eli voisiko joku laskea tämän:

Tuote maksaa 0,50€ ja se on alennuksessa -20% mikä on sitten loppusumma?

p.s Plussaa olisi jos kirjoittaisitte miten laskitte! :)

15

1828

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei matemaatikko

      Loppuhinta on 0,40 euroa ja voihan sen laskea pääsäkin 10% on 0,05 ja kerrottuna kahdella on 0,10 ja se vähennettynä alkuperäisestä hinnasta on loppuhinta 0,40 euroa.

      • 10+19

        Noita laskuoppejakin on niin monta, kun laskijaa, varsinkin kaupoissa. Tässä jokunen aika sitten Robinhoodissa oli könttätarjous tavaraa 20e. Kassa pyysi tavaroista 21e, johon kysäsin, että piti olla tarjouksessa 20e. No alko hillitön lehtileikkeiden ja mainosten selaus ja vastaus että niimpäs onkin. No kassatyttö vingutteli tavaraoiden viikakoodit takasin päin ja hetken päästä taas takasin ja pyyti edelleen että 21e niistä tulee. No tämä tavaroiden vinguttelu edes takas keski kymmenkunta minuuttia ja viimeisellä sai niille hinnaksi 19,50e. Kaupasta lähdettyäni katsoin, oli tehnyt kuittiin 1,50e korjauksen. Ei näemmä riittänyt laskutaito laskea, paljon ylimääräistä pyysi. No onhan se 50e ylimääräinen alennus kotiin p.äin


    • Järkyttävää!

      Kyllä tämä kysymys, jos on tosissaan kirjoitettu,todella kylmää sydäntä.

      Siis eihän herranähköön suomalainen kouluopetus VOI olla niin surkealla tasolla, edes nykyään, että joku joka osaa kirjoittaa tänne (siis oletettavasti sanotaan nyt yli 12-vuotias) ei tiedä miten lasketaan 20 % jostain summasta.

      Aloittaja, minkä ikäinen olet? Mistä johtuu että et tiedä tuota?

      • dfkljasdlöjf

        yläaste-lukiolaisena voin sanoa, että prosenttilaskut jäi viimeisenä huomiolle ja lyhennettiin tai jätettiin pois aikapulan vuoksi. ja ne nyt olisivat olleet arkielämässä niitä tärkeimpiä taitoja! cosinit ja sinit on nykyään ihan se ja sama, mutta prosenttilaskut on pitänyt itse käytännön kautta aikuisena opetella. kai ne kaavat jossain on, mut kuka niitä nyt enää muistaa ja vanhat matikan kirjat on aikaa sit heitetty pois. eli ei se ole pelkästään tämä nykykoulu vaan koko matikan opetus....


      • Roosalinda

        Olen 9v....


      • Epäuskottavaa
        Roosalinda kirjoitti:

        Olen 9v....

        Ei 9-vuotias kirjoita noin.

        Edelleenkin kiinnostaa, minkä ikäinen olet, ja onko tässä kyse jostain koulutehtävästä?

        Onko opettajasi täysin kyvytön?


      • trhsrth

        Ahahaha voi kuule! Meikäläinen on jo 22 vuotta, ylioppilaaks aikanaan kirjottanu ja nyt toisessa koulussa. Enkä osannu vielä vuosi sitte laskea alennus prosenttia jostain tuotteesta, kunnes ystäväni kertoi miten prosentit lasketaan. Että kuule kyseessä ei ole Suomen koululaitoksen tilanne, vaan yksilöiden tilanne. Ensimmäisenä päivänä ala-asteella kun matematiikkaa piti rueta opiskelemaan, olin täysin kusessa sen kanssa. Ja olin sen kanssa kusessa samalla tavalla myös lukiossa: kurssit pääsin läpi juuri ja juuri (ehkä osaksi säälistä.)

        Matematiikka on aine, jota ei opita pänttäämällä. Sitä joko osaa, ta ei osaa alusta saakka. Ihan turha väittää mitään muuta, näin se vaan on.


      • ..........

        On paljon ihmisiä,jotka eivät osaa laskea esim. prosenttilaskuja tai ALV:a.Mutta he osaavat kukin jotakin muuta,mitä joku toinen taas ei.Ja apua voi pyytää.


      • Y1ykFGn7E3
        dfkljasdlöjf kirjoitti:

        yläaste-lukiolaisena voin sanoa, että prosenttilaskut jäi viimeisenä huomiolle ja lyhennettiin tai jätettiin pois aikapulan vuoksi. ja ne nyt olisivat olleet arkielämässä niitä tärkeimpiä taitoja! cosinit ja sinit on nykyään ihan se ja sama, mutta prosenttilaskut on pitänyt itse käytännön kautta aikuisena opetella. kai ne kaavat jossain on, mut kuka niitä nyt enää muistaa ja vanhat matikan kirjat on aikaa sit heitetty pois. eli ei se ole pelkästään tämä nykykoulu vaan koko matikan opetus....

        Kyllä keskikoulun pääsykokeissa piti prosentteja osata laskea. Asia opetettiin jo kansakoulussa.


    • ei nerokas

      on viidesosa. Eli viidesosa 0.50 sentistä on kymmenen senttiä. Eli 0.50 miinus 0.10 =0.40

    • ; )

      0,50 kertaa 20 jaettuna 100 on alennuksen määrä.
      Sen vähennät alkuperäisestä summasta eli 0,50 - 0,10 = maksettavaksi jää 0,40

      jos alennus oli 10% kaava olisi:
      0,50 kertaa 10 jaettuna 100 on alennuksen määrä.
      Sen vähennät alkuperäisestä summasta eli 0,50 - 0,05 = maksettavaksi 0,45

      ; )

    • 6,8 kertaa ikäisesi

      laskisin niin, paljonko joudun maksamaan ?

      eli joudun maksamaan 80 %, toisin sanoen joutuisin maksamaan 80-sadasosaa eli, 0,8 alkuhinnasta.

      kertoisin 0,8 kertaa tuo hinta 0,50 € ja tulisi tulee 0,40 €

    • sampo sammakko

      Nykyään päässälaskutaitoja ei monikaan viitsi harjoitella.
      Lasketaan laskukoneella tai tietokoneella ja kännykällä.
      Tässäkin muoti vaikuttaa eli ei ole nykytekniikan aikakaudella muodikasta
      laskea päässä tai paperilla kynällä.
      Päässälaskutaitokin unohtuu ajan mittaan, jos aina lakee koneella, koska
      se on helppoa, vaivatonta ja nopeaa.

      Laskin, päässä päättelemällä, että 20% alennus on 10 senttiä tuosta 0,50€:sta
      eli tuote maksaa 0.40€

    • tapaa...

      Itse laskisin tuon 20% alen näin:

      Koska 20% on viidesosa 100%:sta (5*20=100) voidaan 0,50e jakaa viidellä, jolloin saadaan alennuksen määrä. 0,50€ / 5 = 0,10€

      Hankalammat prosentit (kuin 20, 25, 50 tai 75) voi laskea esimerkiksi näin: (ale 30%)
      0,50€ / 100 * 30 = 0,15€
      Onnistuu näinkin:
      0,50€ * 0,3 = 0,15€

      Toki noita edellisiä voi käyttää myös 20% alen laskemiseen.

    • tapa...

      ainakin lapsille (kuten sanoit olevasi 9v);
      Ajattele, että mitä tuote maksaisi täysinä euroina.
      Jos ostaisit siis 2kpl 0,50€ tuotetta niin se tekisi 1€.
      Osaat ehkä laskea, että paljonko 20% on eurosta eli 0,80€.
      Ja koska tuotteita oli 2 niin kummallekin jää hinnaksi 0,40€.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe