Rohvessori on oikeilla jäljillä.

neitiliisa

"Suomen kaksikielisyys ja kielilaki eivät turvaa suomenruotsalaisten oikeuksia, uskoo professori Juha Janhunen.

Hänestä suomenruotsalaiset tulisi määritellä kansalliseksi vähemmistöksi, jonka aseman varmistaisi EU:n vähemmistödirektiivi. Samalla luovuttaisiin koulujen pakkoruotsista – ja suomenruotsalaisten pakkosuomesta."

Koska Suomen kaksikielisyys, joka on suuri illuusio, eikä kielilaki turvaa suomenruotsalaisten oikeuksia professori Juha Janhusen mukaan niin järkevin ratkaisu olisi rinnastaa ruotsin kieli saamen kielen mukaiseen asemaan. Tällöin ruotsin kieli saisi sille kuuluvan vähemmistökielen aseman ihan niinkuin muissakin maissa on tapana antaa. Eihän Suomi ole mikään kaksikielinen maa, hölynpölyä, mutta maa jossa on useita kielivähemmistöjä.

22

385

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fennander

      Välillä Janhunen puhuu ruotsinkielisistä suomalaisista ja välillä suomenruotsalaisista.

      • Mikä ero niissä sitten mielestäsi on?
        Nehän tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Minä olen suomenruotsalainen eli ruotsinkielinen suomalainen tai päinvastoin.


      • silmänlume
        Ankdam kirjoitti:

        Mikä ero niissä sitten mielestäsi on?
        Nehän tarkoittavat täsmälleen samaa asiaa. Minä olen suomenruotsalainen eli ruotsinkielinen suomalainen tai päinvastoin.

        vai oletko Suomen ruotsalainen? Luultavasti et ole kumpaakaan vaan olet takinkääntäjän jälkeläinen.


      • silmänlume kirjoitti:

        vai oletko Suomen ruotsalainen? Luultavasti et ole kumpaakaan vaan olet takinkääntäjän jälkeläinen.

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.


      • päivilipponen
        Ankdam kirjoitti:

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.

        ei taida ihan pitää paikkaansa sillä 278464 on jo melko kaukana 300000:sta ainakin näitten tietojen mukaan.

        http://www.stat.fi/til/vaerak/2008/vaerak_2008_2009-03-27_tie_001_fi.html


      • Immu.
        Ankdam kirjoitti:

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.

        Suomensomali, suomenvenäläinen?

        Ainakin yhtä kutsuin venäläiseksi ja hän sanoi olevansa suomalainen.
        Miksi eivät ruotsinkieliset kutsu itseään suomalaiseksi?

        Jos itse haluaa lokeroida itsensä suomenruotsalaiseksi silloin on suomessa asuva ruotsalainen.

        Valitkaa jo puolenne.

        Pois pakkruotsi.


      • Ank dam
        Immu. kirjoitti:

        Suomensomali, suomenvenäläinen?

        Ainakin yhtä kutsuin venäläiseksi ja hän sanoi olevansa suomalainen.
        Miksi eivät ruotsinkieliset kutsu itseään suomalaiseksi?

        Jos itse haluaa lokeroida itsensä suomenruotsalaiseksi silloin on suomessa asuva ruotsalainen.

        Valitkaa jo puolenne.

        Pois pakkruotsi.

        Yleisesti käytetään nimitystä "suomenruotsalainen" kun tarkoitetaan suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluvaa äidinkieleltään ruotsinkielistä Suomen kansalaista.
        Jos joku kertoo olevansa Suomessa asuva ruotsalainen niin hän lienee riikinruotsalainen, eli Suomessa asuva Ruotsin kansalainen.
        Toki me olemme kaikki suomalaisia, niin suomenkieliset, romanit, saamelaiset, viittomakieliset kuin ruotsinkielisetkin.
        Meidän kaikkien kansallisuus on suomalainen mutta kuulumme kukin johonkin etniseen tai kielelliseen ryhmään.


      • Anonyymi
        Ankdam kirjoitti:

        Olen suomenruotsalainen en Suomen ruotsalainen.
        Suomessa asui väestörekisterin mukaan vuonna 2008 8439 Ruotsin kansalaista mutta meitä suomenruotsalaisia on lähes 300 000. Me olemme suomalaisia niin kuin sinäkin, kieli vain on eri.
        Minulla ei ole mitään riikinruotsalaisia sukujuuria, sukuni asui Varsinais-Suomessa jo 1600-luvulla.

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.

        :D Kahvit lensi ruutuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.

        Ei missään lue 20 miljoonaa! Sen sijaan pyydän anteeksi, tekstissäni on typo, tulee olla 2018, ei 2008. Kyse on siis vuodesta, eli viimeisimmästä väestötilastosta.

        Sen mukaan Suomessa asuu 8439 ruotsalaista eli Ruotsin kansalaista, mitä kieltä he puhuvat sitä ei tilastot kerro, oma veikkaukseni on että suuri osa heistä saattaa olla paluumuuttajia ja pikemminkin suomenkielisiä.

        Meitä ruotsinkielisiä oli vuonna 2018 288400 hlöä. Me olemme yhtä suomalaisia kuin sinäkin, siitä on ihan turha saivarrella.


      • Immu. kirjoitti:

        Suomensomali, suomenvenäläinen?

        Ainakin yhtä kutsuin venäläiseksi ja hän sanoi olevansa suomalainen.
        Miksi eivät ruotsinkieliset kutsu itseään suomalaiseksi?

        Jos itse haluaa lokeroida itsensä suomenruotsalaiseksi silloin on suomessa asuva ruotsalainen.

        Valitkaa jo puolenne.

        Pois pakkruotsi.

        Yhtä lailla kun suomalainen saattaa esittäytyä savolaisena, turkulaisena tai saamelaisena niin minä voin esittäytyä suomenruotsalaisena, ei kenenkään suomalaisuus siitä kärsi että täsmennämme sitä keitä ja mitä olemme.

        Jos kerron olevani stadilainen niin ei sekään tarkoita ettenkö olisi myös suomalainen.
        Neffe on hölmö!

        Neffe on suomalainen mutta hän on myös hölmöläinen! 😁


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 miljoonaa. Huh mitä potaskaa.

        Edelleenkään ei missään lue 20 miljoonaa mutta tuo 2008 olikin ihan oikein, en huomannut että joku on kaivanut esiin ikivanhan ketjun.

        Vuonna 2008 meitä suomenruotsalaisia oli 289 951


    • Isänmaanystävä

      Kaikissa Euroopan maissa vähemmistöt opiskelevat enemmistön kieltä kouluissa.

      • H. Lohi

        Ei olekaan, koska se on riemusuomi tai lahjasuomi tai hyötysuomi, ei suinkaan mikään pakkosuomi.


      • Näin on näreet
        H. Lohi kirjoitti:

        Ei olekaan, koska se on riemusuomi tai lahjasuomi tai hyötysuomi, ei suinkaan mikään pakkosuomi.

        Mielestäni nämä suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia - eivät lähelläkään kuten suomenkieliset suomalaiset. Heillä on kaikki nk "oma" kulttuuri kopioitu Ruotsista. He ovat mieleltään ja sielultaan enempi ruotsalaisia - mutta heillä on hankala identiteettisyysongelma kun on kuitenkin Suomen passi. Lisäksi he vaativat naapurimaan kieltä pakkona Suomeen koska heitä pitää palvella.


    • Anonyymi

      on todella kumma juttu että saamelaisten vähäiset yliopistokiintiöt viedään kun samalla lähes jokaiselle halukkaalle ruotsinkieliselle on yliopstopaikka varattu

      https://yle.fi/uutiset/3-11166251

    • heh

      Ankdam ja vuosikymmen propagandaa :-)

    • Anonyymi

      Ruotsinkielisillä ovat aina olleet paremmat oikeudet kuin suomenkielisillä.

    • Anonyymi

      Janhunen on väärässä. Kaksikielisyys, kielilaki ja pakkoruotsi eivät pelkästään turvaa rutsalaisten oikeuksia, vaan takaavat heille suorastaan satojen miljoonien, ellei peräti miljardien arvoiset etuoikeudet maan muihin väestöryhmiin verrattuna.

      • Magma ei tutki, paljonko lakiin perustuva kaksikielisyys maksaa yhteiskunnalle vuosittain.


    • Lain tulee perustua yleiseen hyväksi koettuun näkemykseen.

      Koska ruotsin kielellä ei saada edes lääkäreitä maahan, onkin perusteltua, että ruotsinkielisyyden lakiinperustuva tekohengitys lopetetaan.


      Ruotsi on vaan , helt simppelt, förbi.

    • Anonyymi

      Suomenruotsalainen on Suomen kansalainen, jonka historiassa on tullut tänne sukupolvia sitten valloittajana Ruotsista. Ruotsalaiset valloittajat asettuivat asumaan pääasiassa rannikkoseuduille Suomessa, ja siellä heitä asuu edelleen huomattavia määriä.

      Suomalaisen on vaike käsittää, miksi valloittajaa edelleen mielistellään "kaksikielisyydellä".

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2342
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      140
      1507
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      155
      1214
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      108
      1013
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      373
      937
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe